handdator

Visa fullständig version : kaffe bra för hälsan kroppen?

eckan_22
2006-01-19, 19:52
för kaffe nåt bra med sig alltså vanligt kaffe som man kokar med koffein i?

Ninjasmurf
2006-01-19, 19:54

tycker det gör morgorna mycket trevligare.. det måste ju vara bra

Baha
2006-01-19, 19:57
Skall ju EVENTUELLT kunna motverka alzheimers

Skall innehålla nån antioxidant har jag läst med

Fartman
2006-01-19, 20:11
Det är bra för själen iaf. :thumbup:

emmzan
2006-01-19, 20:41

Modersmjölk när tröttheten börjar smyga sig på (eller är ett klart faktum 06.00 på morgonen).

Som vanligt är det bara en dosfråga när man börjar se dåliga effekter.

King Grub
2006-01-19, 20:42
Minskad risk för diabetes typ II, positiv påverkan på leverfunktion, gallblåsa, positiv påverkan på det kardiovaskulära systemet (ny forskning motsäger gamla teorier om att kaffedrickande skulle vara negativt för hjärta). Sänkt insulinkänslighet på kort sikt (akut effekt), men förbättrad insulinkänslighet och skydd mot insulinresistens på sikt. Minskad risk för bröstcancer hos kvinnor.

Ref:

J Intern Med. 2004 Jun;255(6):645-52.
Prog Cardiovasc Nurs. 2005 Spring;20(2):65-9.
Nutr Metab Cardiovasc Dis. 2006 Jan;16(1):69-77.
Ther Umsch. 2005 Sep;62(9):629-33.
US News World Rep. 2005 Dec 19;139(23):67-8.
J Nutr. 2006 Jan;136(1):166-71.

Apos78
2006-01-19, 22:12
Sänkt insulinkänslighet på kort sikt (akut effekt), men förbättrad insulinkänslighet och skydd mot insulinresistens på sikt.

Blir insulinkänsligheten fösämrad timmarna efter att man dricker sin kopp då? Men i långa loppet så skulle alltså känsligheten alltså förbättras?

Vet man varför??

pragmatist
2006-01-19, 22:15
Kaffe (nybryggt) innehåller hyggligt med antioxidanter - inte som grönt té, men ändå väsentliga mängder. Enligt en amerikansk undersökning är kaffe med bred marginal amerikaners huvudkälla till antioxidanter över huvud taget (förmodligen är detta sant också för svenskar) och har därför en mycket viktig folkhälsofunktion - även om det förstås finns bättre källor till antioxidanter.

http://www.exercisedaily.org/uploaded_images/1125275362.gif

King Grub
2006-01-19, 22:18
Blir insulinkänsligheten fösämrad timmarna efter att man dricker sin kopp då? Men i långa loppet så skulle alltså känsligheten alltså förbättras?

Ja och ja. Insulinkänsligheten påverkas negativt akut av koffein genom insulinframkallad fosforylation, och aktivering av Akt (en proteinkinaseffektor) blockeras av koffein. Koffeinet inhiberar också insulinframkallat 2-deoxy-D-[1-(3)H]glukosupptag i bruna adipocyter. Den kroniska effekten på insulinresistens är mer oklar.

Apos78
2006-01-19, 22:44
ok!

Snake
2006-01-19, 22:48
..det har en baksida också: folk blir beroende. Får dom inte sitt morgonkaffe går dom runt som en zombie fram till lunch.

Krampus
2006-01-19, 22:52
..det har en baksida också: folk blir beroende. Får dom inte sitt morgonkaffe går dom runt som en zombie fram till lunch.

Zombie hade jag varit iaf...

Diana
2006-01-19, 23:05
koffeiiiin :love: :love: :love:

Apos78
2006-01-20, 00:25

Beror nog mycket på att frukosten brukar bestå av just kaffe och då bara kaffe. Får man inte sin kopp så blir det en väldigt klen start på dagen. Utan vettig mat innan lunch så skulle jag också gå runt som en zombie :)

pragmatist
2006-01-20, 01:09
Man blir smart av kaffe också. :D

The relationship between habitual coffee and tea consumption and cognitive performance was examined using data from a cross-sectional survey of a representative sample of 9003 British adults (the Health and Lifestyle Survey). Subjects completed tests of simple reaction time, choice reaction time, incidental verbal memory, and visuo-spatial reasoning, in addition to providing self-reports of usual coffee and tea intake. After controlling extensively for potential confounding variables, a dose-response trend to improved performance with higher levels of coffee consumption was observed for all four tests (P < 0.001 in each case). Similar but weaker associations were found for tea consumption, which were significant for simple reaction time (P = 0.02) and visuo-spatial reasoning (P = 0.013). Estimated overall caffeine consumption showed a dose-response relationship to improved cognitive performance (P < 0.001 for each cognitive test, after controlling for confounders). Older people appeared to be more susceptible to the performance-improving effects of caffeine than were younger. The results suggest that tolerance to the performance-enhancing effects of caffeine, if it occurs at all, is incomplete.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=7870897&dopt=Abstract

Progzilla
2006-01-25, 11:43
Tidigare forskning har visat att det finns klara nackdelar med kaffe. ( T.ex: AA Hakim, GW Ross, JD Curb et al. Coffee consumption in hypertensive men in older middle-age and the risk of stroke: the Honolulu heart program. Journal of Clinical Epidemiology 1998 51: 487-94.)

Nu har jag hört på radio och läst i veckotidningar att kaffe är bra för hjärtat. Varifrån denna totalvändning plötsligt?

...positiv påverkan på det kardiovaskulära systemet (ny forskning motsäger gamla teorier om att kaffedrickande skulle vara negativt för hjärta).
Ther Umsch. 2005 Sep;62(9):629-33.

"Despite many studies no clear association between coffee and the risk of hypertension, myocardial infarction and other cardiovascular diseases was found. Recent publications suggest that moderate coffee intake does not represent a health hazard, but may even be associated with beneficial effects on the cardiovascular system and diabetes." (Ther Umsch. 2005 Sep;62(9):629-33.)

Jag tycker det låter väldigt vagt ifråga om positiva effekter. Finns det pålitliga, omfattande studier som visar att kaffe är bra? För det är ju det medierna tagit upp, att kaffe är bra, inte att det troligtvis inte är farligt. Det är ju två helt olika saker.

King Grub
2006-01-25, 11:51
Gastroenterology. 2005 Jan;128(1):24-32.
J Intern Med. 2004 Jun;255(6):645-52.
Ann Intern Med. 2004 Jan 6;140(1):1-8.
Gastroenterology. 2005 Dec;129(6):1928-36.
Br J Nutr. 2005 Jun;93(6):773-82.

Progzilla
2006-01-25, 12:11
King Grub, dina referenser behandlar inte det som jag är mest oroad för och som basuneras ut mest, dvs angående blodtryck och hjärt- och kärlsjukdomar.

Prog Cardiovasc Nurs. 2005 Spring;20(2):65-9. => diabetes
Gastroenterology. 2005 Jan;128(1):24-32. => lever
J Intern Med. 2004 Jun;255(6):645-52. = diabetes
Ann Intern Med. 2004 Jan 6;140(1):1-8. => diabates
Gastroenterology. 2005 Dec;129(6):1928-36. => lever
Br J Nutr. 2005 Jun;93(6):773-82. => diabetes & lever

Eftersom jag själv lider av högt blodtryck blev jag förstås nyfiken när jag hörde att kaffe faktiskt är bra för hjärtat. Jag hittar ingen forskning som påvisar positiva effekter mot hjärt- och kärlsjukdomar. Det finns säkert, men vad forskningen på riktigt betyder och vad medierna säger är oftast två olika saker.

King Grub
2006-01-25, 12:14
Vad gäller påverkan på hjärt- och kärlsystem har jag inte skrivit eller påstått något annat än att det inte har negativ effekt. Medierna har ju, som du säger, en förmåga att övertolka allt med faktor 10. :)

Progzilla
2006-01-25, 12:17
"On average, coffee drinkers systolic and diastolic blood pressure increased by 2.4 mmHg (95% confidence interval 1.0 to 3.7) and 1.2 mmHg (95% confidence interval 0.4 to 2.1) respectively, compared with non-coffee drinkers. On average, for every cup of coffee consumed, systolic blood pressure increased by 0.8 mmHg and diastolic blood pressure increased by 0.5 mmHg."

Taget från denna sida som analyserat och sammanställt olika forskningsresultat om kaffe:
http://www.jr2.ox.ac.uk/bandolier/booth/hliving/CoffBP.html

Även om man anser att mera omfattande forskning bör göras före man drar avgörande slutsatser ser det inte speciellt lovande ut..

King Grub
2006-01-25, 12:20
"Intake of coffee, one of the most common beverages worldwide, is often reported as a cardiovascular risk factor; however, definitive data are lacking. Acute intake of coffee or beverages containing caffeine can increase blood pressure, heart minute volumes, and cardiac index, as well as activate the sympathetic nervous system in nonhabitual coffee drinkers. Interestingly, this is not observed in habitual coffee drinkers. Restriction of coffee or caffeinated beverages is no longer indicated in the seventh report of the Joint National Committee on Prevention, Detection, Evaluation, and Treatment of High Blood Pressure (JNC 7) guidelines for the treatment of hypertension. In fact, no clear association between coffee and the risk of hypertension, myocardial infarction, or other cardiovascular diseases has been demonstrated. In contrast to early studies, recent research indicates that habitual moderate coffee intake does not represent a health hazard and may even be associated with beneficial effects on cardiovascular health."

Progzilla
2006-01-25, 12:35
"...In fact, no clear association between coffee and the risk of hypertension, myocardial infarction, or other cardiovascular diseases has been demonstrated. In contrast to early studies, recent research indicates that habitual moderate coffee intake does not represent a health hazard and may even be associated with beneficial effects on cardiovascular health."

Ahh, tack, jag läste fel studie när jag sökte upp dendär referensen. Det är nog bäst att hålla sig till pubmed! Dendär tycks påpeka t.o.m. positiva effekter av kaffe. Men vilka är då dessa "recent research" som man talar om? Det är samma vanliga vaga ordalag här och jag skulle vilja veta varför resultaten har ändrat plötsligt.

King Grub
2006-01-25, 12:37
Om du läser fullängdsartikeln så har dom garanterat listat referenserna dom baserar uttalandet på i slutet.

Progzilla
2006-01-25, 13:16
Nu har jag studerat fullängdsartikeln och jag blev besviken. För det första är de flesta referenser från förra millenniet. De nya är mestadels angående diabetesforkningen. Detta handlar om hjärt- och kärl:

Coffee Consumption in the Presence of CV Risk Factors Hypertension

In nonhabitual coffee drinkers, diastolic and systolic BP rise after coffee consumption.[3] This effect on BP does not seem to be dose-dependent and exhibits large inter-individual differences. In subjects with regular, daily coffee consumption or habitual coffee drinkers, the effect of coffee on the BP is smaller or not detectable compared with nonhabitual coffee drinkers.[32] It is not clear whether resting BP differs between habitual and nonhabitual coffee drinkers. Age may also contribute to the effects of coffee consumption. Elderly individuals show pronounced BP increases after coffee ingestion.[32]
....
"The short-term risk of hypertensive emergencies was evaluated in healthy subjects with high coffee consumption. In a double-blind study, regular coffee intake (eight cups per day for 4 weeks, corresponding to a daily dose of 500 mg caffeine) was associated with increased risk for hypertensive emergencies.[34] The analysis of dietary risk factors for hypertension in a group of 12,000 men taking part in the Multiple Risk Factor Intervention Trial (MRFIT)[35] showed an inverse relationship between regular coffee consumption and BP [hittade inte ordet coffee i hela den artikeln. Progge anm.] Due to the pronounced tendency for tolerance development, the Seventh Report of the Joint NationalCommittee on Prevention, Detection, Evaluation, and Treatment of High Blood Pressure (JNC 7) recommendations for the treatment of hypertension do not include intake of coffee or beverages containing caffeine as a risk factor for hypertension.[36]"

Det är sant att man inte rekommenderar minskat kaffeintag i "Seventh Report of the Joint NationalCommittee on Prevention, Detection, Evaluation, and Treatment of High Blood Pressure (JNC 7)" men kaffe nämns överhuvudtaget inte i rapporten. Och ingen säger att de nånsin har gjort det heller!

Så var är bevisen! Jag känner mig lurad av ett abstrakt!

Progzilla
2006-01-25, 13:29
Det verkar som om forskarna har blandat ihop coffein och kaffe. Det är ju absolut inte så att coffeinet är det enda verksamma ämnet i kaffet:

"...analyses of dietary-BP relationships in the MRFIT cohort showed an independent inverse association between usual caffeine intake and both SBP and DBP. Three other population-based studies reported a similar finding" (Stamler J, Caggiula A, Grandits GA, et al. Relationship to blood pressure of combinations of dietary macronutrients. Findings of the Multiple Risk Factor Intervention Trial (MRFIT). Circulation. 1996;94:2417-2423.)

Av detta drog man alltså i andra artiklar i princip den slutsatsen att kaffe troligtvis är bra för blodtrycket... *grr27*

Också i den tidigare artikeln från ovan:

"We also found that decaffeinated coffee increased BP and sympathetic nervous activity in nonhabitual drinkers—suggesting that ingredients other than caffeine may be responsible for the CV effects induced by coffee"

Progzilla
2006-01-25, 14:03
Ju mer jag studerar dessa "nya" kaffestudier desto argare blir jag. Pånytt:

"In nonhabitual coffee drinkers, diastolic and systolic BP rise after coffee consumption.[3] This effect on BP does not seem to be dose-dependent and exhibits large inter-individual differences. In subjects with regular, daily coffee consumption or habitual coffee drinkers, the effect of coffee on the BP is smaller or not detectable compared with nonhabitual coffee drinkers.[32] It is not clear whether resting BP differs between habitual and nonhabitual coffee drinkers."

Så den grupp som vanligtvis inte dricker kaffe visar ökat blodtryck när de dricker kaffe. De som vanligtvis dricker kaffe får inte förhöjt blodtryck när de dricker kaffe. Dethär är ju självklart ifall kaffet negativt påverkar blodtrycket! Men nej, här drar artiklen slutsatsen att kaffet inte påverkar blodtrycket negativt, det gäller bara att dricka det regelbundet *spy*

Jag litar inte på modern forskning utan reservationer. Världens universitet kryllar av fler forskare än någonsin, man måste ge ut artikler, det ska presteras, produceras. Många besitter helt enkelt inte de kunskaper och förmågor som krävs och en massa strunt publiceras helt säkert. Speciellt när det gäller de nyaste rönen gäller det att vara försiktig. Jag har själv blivit publicerad, så jag är inte helt ute på okända marker i mina uttalanden ;)