handdator

Visa fullständig version : Mat och övningar? TRÄNINGSHJÄLP SÖKES!!!

Cippan
2002-07-19, 20:46
Hej!

Det är så att jag är ca 1,75 och väger ungefär 62-63 kilo. Jag är intresserad av kroppsbyggande trots att jag bara är 15. bara och bara men jag hoppas nu få lite hjälp från experter...!!

Jag ätr tre mål om dagen. Frukost vid halv 12 bestående av ett glas vatten och två mackor av det mörka brödet. Ibland även lite joghurt. Middag kan vara varierat. Och tillsist händer det att jag äter kvällsmat. Då nån macka eller liknande.

Som ni hör äter jag inte så mycket och känner mig därför ofta mycket håglös och trött. Ibland känns det som att jag kinte kan äta men gör det ändå.. måste få i mig näringen som finns i den. Jag är relativt informerad om kroppen och alla viktiga näringsämnen då jag finner det viktigt att ta hand om sig själv och sin kropp... även fast att jag inte alltid lever upp till mina åsikter. Jag har ett MVG i hemkunskap vilket kan bevisa mina kunskaper för de som undrar... haha

Men nu till mina frågor... jag skulle vilja ha ett träningsprogram och en lista på vad jag kan behöva äta för att min träning ska ge result. Detta kanske är lite väl mycket begärt.. men men. Jag är verkligen i behov av således kost råd som träningsuppläggning. Jag har inte så mycket utrustning här hemma utan det kan hända att jag följer med farsan till gymet ibland. Tillgången till handtlar, cykel och löpbanor finns ju alltid så det är inga problem. adra saker som bellyback kan jag säkert göra hängandes i trappan eller om jag väljer att göra situps på golvet. jag är uppfinningsrik så det ska nog inte vara ett hinder... ;)

Hoppas verkligen att jag kan få några vettiga svar! Ha det bra alla där ute och hoppas er träning ger resultat..!

/Cippan (Christoffer)

Patte
2002-07-19, 21:04
För det första tycker jag att du ska äta allt som kommer i din väg om du är intresserad av kroppsbyggande. Helst 1-2 portioner gröt till frukost och mycket mjölk för att få i dig protein.

Sen för att bygga måste du lägga upp en regelbundenhet i din träning så du går till gymmet t ex 3 ggr / vecka. Det finns ganska gott om olika träningsprogram att köra som jag tror är ganska lätta att söka upp så använd sökfunktionen. Tror det finns fler som är mer kvalificerade att svara på frågor om träningsprogram än vad jag är mer jag tror du ska börja på ganska höga repetioner för att få leder mm att anpassa sig för träning med vikter. Du kan läsa om diverse övningar som du kan göra på http://www.*******.se/styrke_traning/huvudsida_traning.asp och så kan du se vilka man kan använda hantlar till om du nu hade tillgång till det hemma!

Lycka till med träningen :bpump:

Jarod
2002-07-19, 23:18
Saker du kan käka hur mycket som helst av:

Protein:
Kyckling, fisk, kött, ägg, mjölk...(för att förenkla det hela)
Kolhydrater:
Ris, pasta, bröd.
Grönsaker å frukt:
Vad som helst i princip..

Se till att du helst äter både protein, kolhydrater och grönsaker i varje måltid...helst ska du äta minst sex måltider om dagen... Som det ser ut nu så äter du PÅ TOK FÖR LITE och sällan...

Lycka till!

Mvh

sealr0x
2002-07-22, 21:08
Här har du några bra övningar du kan köra, bilder och beskrivningar!

Träningsbeskrivningar (http://www.*******.se/styrke_traning/ovnings_guide/ovningar_introduktion.asp)

Sen är det bara att :bpump:

Åse Columbus
2002-07-22, 21:16
Min vana trogen så slänger jag in dessa...

www.exrx.com

www.paulun.com

http://www.net1.net/users/trigg/links.htm

http://eduserv.hscer.washington.edu/hubio553/atlas/content.html

http://hem.passagen.se/ahgren/stretching.htm

Finns massor med info.....

Åse

:smokin:

gasoliner
2002-07-22, 21:38
Åse=queen of the links!:loveyou:

z_bumbi
2002-07-22, 21:46
Originally posted by Åse Columbus
http://www.net1.net/users/trigg/links.htm

Och så kunde jag helt plötsligt inte se någon mening med att bygga en egen länksida.. :/

Janna
2002-07-23, 09:11
Originally posted by Patte
För det första tycker jag att du ska äta allt som kommer i din väg om du är intresserad av kroppsbyggande. Helst 1-2 portioner gröt till frukost och mycket mjölk för att få i dig protein.

Sen för att bygga måste du lägga upp en regelbundenhet i din träning så du går till gymmet t ex 3 ggr / vecka. Det finns ganska gott om olika träningsprogram att köra som jag tror är ganska lätta att söka upp så använd sökfunktionen. Tror det finns fler som är mer kvalificerade att svara på frågor om träningsprogram än vad jag är mer jag tror du ska börja på ganska höga repetioner för att få leder mm att anpassa sig för träning med vikter. Du kan läsa om diverse övningar som du kan göra på http://www.*******.se/styrke_traning/huvudsida_traning.asp och så kan du se vilka man kan använda hantlar till om du nu hade tillgång till det hemma!

Lycka till med träningen :bpump:

1-2 portioner gröt är alldeles för lite för en kille speciellt när man är 15 år och har hög förbänning .. ät så mkt gröt du nånsin kan få i dig!! gärna mjölk till och några hela ägg

Pudzianovski
2002-07-23, 11:36
jag äter en portion havregrynsgröt och ett glas juice till frukost.

Jävligt tråkigt men va fan...

:eating:

Assazel
2002-07-23, 20:20
först vill jag säga att du måste äta oftare...och sen det här med att han måste äta minst 2 portioner gröt och råa ägg + mjölk för att gå upp är skitsnack. Med den vikten han ligger på och snabb metabolism räcker det gott och väl med 1 portion gröt och några mackor. Huvusaken är att han äter ofta. Jag har personlig erfarenhet av detta.

Cippan:
Finns inte en chans ivärlden för dig att bara trycka i dig detta. Ta lite itaget.
Ex: lägg till en banan till måltiderna till en början.
Att med din vikt börja med att klämma i dig den frukost menyn Janna föreslog funkar inte.
Ta lite itaget så ska du se att magsäcken utvidgas och du kan efter kanske ett par månader äta 2 gröt.

keep up the good work
Mvh
/B

z_bumbi
2002-07-23, 21:13
Cippan: När det gäller maten, så börja med att alltid äta tre mål om dan, inte bara ibland.
Försök sedan hela tiden öka lite på mängden mat du stoppar i dig varje mål, Jarod beskrev i ett tidigare inlägg bra mat.
Nästa steg är att lägga till ett mål mat till om dagen, det behöver inte vara lagad mat utan mer ett mellanmål, några grova mackor och yoghurt eller keso plus en frukt funkar utmärkt.
Jag tror att du kan gissa nästa steg men i alla fall, ett mål till om dan.
Detta kommer kanske att ta ett tag och det är bättre att vänja sig vid nya vanor långsamt än att börja med allt nytt samtidigt.
Att äta fem gånger om dan kan låta mycket men om två av målen är som mellanmålet ovan så funkar det bra med raster i skolan eller på jobbet och det tar ingen tid att förbereda.

>Jag har inte så mycket utrustning här hemma utan det kan hända att jag följer med farsan till gymet ibland.

Gör det till en vana att hänga med oftare och oftare, det är väldigt svårt att beskriva övningar så det är lättare om du tar hjälp av antingen farsan eller någon annan på gymet.
Det är svårare att få bra resultat av träningen om man tränar hemma, särskilt om man inte tränat så länge och inte riktigt vet hur man ska träna.

Bestäm dig för ett antal dagar som du ska vara på gymet, två/tre dagar räcker långt i början och risken att du ska tröttna minskar jämfört med om du börjar träna fyra till sex dagar i veckan.

Lycka till ! Och hör av dig igen om du har fler frågor.

Daemon
2002-07-24, 08:56
Hominus_Nocturna:
Snabb ämnesomsättning innebär att du bränner den näring du får i dig fort, jag tror inte Cippan har särskilt hög ämnesomsättning om han klarar sig på två eventuellt tre små måltider per dag.

Cippan:
Rikta som sagt in dig på att till en början få i dig tre stora mål per dag (frukost lunch middag). Öka sen antalet måltider.
Mängden, ja, ät så mycket du orkar. Inte mindre.
I din ålder spelar det inte lika stor roll vad du äter, men försök låta bli skräpet.

Assazel
2002-07-24, 09:25
Jag har otroligt snabb metabolism och jag klarar mig gott och väl på 3 mål mat om dagen.. till och med 2.. det handlar om att man kanske klämmer i sig lite godis, sover till 13.00 om dagarna.. you name it..

/B

Daemon
2002-07-24, 11:05
Klarar sig... Jag snackar inte om att överleva, jag snackar om att öka i vikt.
Det är inte antalet måltider som är det viktiga (det finns teorier om att en måltid/dag är optimalt), det handlar om att få i sig mer energi än vad kroppen gör åt.

Jag kan iof. tänka mig att vid närmare eftertanke ändra mig lite på punkten om Cippans ämnesomsättning.
Alla tonåringar som fortfaraande växer har hyfsat hög ämnesomsättning. Han är trots allt 15 bast.