handdator

Visa fullständig version : Änvander ni kontanter? (Värdetransportrån)

skaparn
2005-11-04, 08:39
Med anledning av värdetransportrånet och att skyddsombud stoppat alla värdetransporter på Securitas. Vidare kräver facket poliseskort i storstäderna.
Kan inte riktigt förankra det ideologiskt, men jag har full förtåelse för deras krav, arbetsmiljön är ju minst sagt ganska dålig om man ser på att det skett ganska många rån senaste åren.`

Det hela innebär ju att kontanter, nästan oavsett vilka åtgärder som till slut vidtas, kommer att bli något svårare att få tag på. Eller iallafall dyrare.

Så. Om ni antar att ni har en inkomst efter skatt på 10000 (för enkelhetens skull); hur många procent av dessa betalas i kontanter?

Fettecke
2005-11-04, 08:43
några hundra på sin höjd... de blir väll 2% om jag räknar rätt... resten dras från mitt överfyllda visa-kort :)

har hört rykten om att det kommer bli svårt för oss i norrland att få kontanter snart, myntverket här upp skulle slå igen, och Securitas ville inte köra ut pengar ända från sthlm pga rånrisk osv skit... jag förstår dom, men det blir döden på sammhället här uppe.,.. så jag tror nog att det löser sig ändå :)

JJ
2005-11-04, 08:49
Kanske en tusenlapp, 10%.

Lillgrabben
2005-11-04, 09:01
Betalkort av olika sorter funkar jävligt bra...... *grr*

Vänta bara tills de strejkar på affären, då man står där med vagnen full med matvaror, har tankat bilen full osv UTAN att ha på sig kontanter till att kunna betala med... Man känner sig jävligt liten & dum de gångerna, trots att man vet att man har pengar på kontot. . .

Det är inte bara en gång det har hänt mig, TROTS att kontot kortet är kopplat till har haft gott om pengar innestående.

emmzan
2005-11-04, 09:07
Försöker alltid ha kontanter i plånboken. Värsta minnet med kortbetalande var när det var fel på systemen i eskilstuna och mitt bankomatkort inte fungerade någonstans vilket upptäcktes efter jag fulltankat bilen.

Enligt bensinmacken (Shell) kunde de ej skicka faktura el dyl utan jag skulle ge mig ut och leta upp någon jag kunde låna kontanter av. Undrar hur man gjort om man INTE känt någon i staden... Pratat med farbror Blå kanske? *grr27*

Baan
2005-11-04, 09:08
betalat oftast kontanter för mat och liknande där det kan bli kö och man helst inte vill fippla med ett kort som kanske inte ens funkar. kort för prylar i allmänhet där man köper för större summor..

Fettecke
2005-11-04, 09:12
Betalkort av olika sorter funkar jävligt bra...... *grr*

Vänta bara tills de strejkar på affären, då man står där med vagnen full med matvaror, har tankat bilen full osv UTAN att ha på sig kontanter till att kunna betala med... Man känner sig jävligt liten & dum de gångerna, trots att man vet att man har pengar på kontot. . .

Det är inte bara en gång det har hänt mig, TROTS att kontot kortet är kopplat till har haft gott om pengar innestående.

har aldrig hänt mig med mitt Visa... däremot med mitt numera avklippta Maestro... Jävla kn*ll-kort...

sen finns de en "försäkring" på visa-kortet som skyddar mot sådant har jag för mig, dom sa de till mig på banken iaf...

Hades
2005-11-04, 09:13
Kanske hälften. Kortbetalning är inte lika utvecklat här på Irland som det är i Sverige.

hasse36
2005-11-04, 09:20
Räkningar betalar jag via min Internetbank. Allt annat betalar jag med kontanter. Det är så jävla irriterande med ungdomar som handlar för 35 kr och skall betala med kort. Det tar 30 sekunder för dem att betala istället för 5.

Piranha
2005-11-04, 09:28
Har alltid några hundra i cash på mig men andvänder hellre kortet.

Beroende på , kan man betala med att slå in koden så handlar jag på kortet för de går snabbare än cash , men annars så blir de kontant.

Jag hålla med Hassan där, betala en varmkorv på statoil eller pressbyrån med kort och stå å skriva kvitton borde vara straffbart.

z_bumbi
2005-11-04, 09:33
har aldrig hänt mig med mitt Visa... däremot med mitt numera avklippta Maestro... Jävla kn*ll-kort...

sen finns de en "försäkring" på visa-kortet som skyddar mot sådant har jag för mig, dom sa de till mig på banken iaf...

Försäkring mot att man inte får någon mat med sig hem från butiken? :D

Baha
2005-11-04, 09:33
använder kanske kortet 10 ggr per år, föredrar kontanter.

ETK_TIS
2005-11-04, 09:35
75% kontant , resten på kort och giro .

Hatar kort :devil:

Fettecke
2005-11-04, 09:39
Försäkring mot att man inte får någon mat med sig hem från butiken? :D

men nej... för hel*ete :) att man inte kan betala med kortet... ;) det är ju banken som står för tjänsten... om man inte kan betala med kortet så är det ju säkert nått fel :)

sen får man ju skylla sig själv om man har Maestro... skaffa en riktig inkomst och byt till Visa eller Mastercard... kan omöjligt misslyckas

håller med folket här ovanför, dödsstraff för att skriva kvitto och skit... men... där jag bor så är det väldigt sällan man får det, finns ju kod istället.
Tar ju fan ingen tid alls att köpa småsaker på ICA... samtidigt som kassören slår in priser och skit så drar jag mitt kort, slår in koden, så är det gjort på Kortare tid än med cash... :hbang:

HerrArne
2005-11-04, 09:41
Enligt bensinmacken (Shell) kunde de ej skicka faktura el dyl utan jag skulle ge mig ut och leta upp någon jag kunde låna kontanter av. Undrar hur man gjort om man INTE känt någon i staden... Pratat med farbror Blå kanske? *grr27*

Att de inte vill fakturera är naturligt. Jag hade i detta läge helt enkelt legitimerat mig, talat om för dem att jag kommer och betalar när det funkar igen och sedan åkt därifrån.

I praktiken har detta dock bara hänt mig på macken hemmavid, och de känner igen mig vid det här laget: "Inga problem, betala det nästa gång du handlar."... :)

För övrigt använder jag i stort sett inga kontanter alls.

thomast
2005-11-04, 09:43
Jag har tre kort med mig när jag är utanför bostaden. Mitt VISA, mitt gymkort och mitt körkort. Använder aldrig kontanter om jag nu inte fått ut växel.

Cilia
2005-11-04, 09:53
använder sällan kontanter men när jag äter lunch ute gör jag det.
borde vara förbjudet att betala med kort då, det tar sån jäkla tid.
men jag har nästan alltid kontanter på mig men dom räcker länge.

när man handlar mat tar det ju inte längre tid att betala med kort då man fixar betalningen medan dom slår in varorna.

OggeP
2005-11-04, 10:05
Så lite som möjligt, jag använder mitt guldkort så mycket jag kan. Villl inte missa bonusen.

Pepz
2005-11-04, 10:08
cash is king

Piranha
2005-11-04, 10:10
Så lite som möjligt, jag använder mitt guldkort så mycket jag kan. Villl inte missa bonusen.

Eller chansen att visa Guldkortet :D

skaparn
2005-11-04, 10:37
Ganska liten omfattning, med några undantag tolkar jag det som.

Man borde väl dock sträva efter att minimera kontantanvändandet, de innebär dyra transporter och rånrisk. Med detta som bakgrund är det mystiskt att bankerna envisas att tvinga fram kontantbehov med en relativt hög transaktionsavgift.

Betalning med mobilen vore kanske nåt eftersom den har alla med sig och problemen som cashkorten hade kan elimineras.

z_bumbi
2005-11-04, 10:42
sen får man ju skylla sig själv om man har Maestro... skaffa en riktig inkomst och byt till Visa eller Mastercard... kan omöjligt misslyckas

Det är iofs inget krav på någon särskilt inkomst för att få ett VISA-kort så det kan alla skaffa men jag har haft VISA ganska länge och det händer då och då att kortet inte funkar för att någon förbindelse mellan banken och affär eller bankomat ligger nere.
Det hjälper sen inte så mycket om jag kan få ersättning i efterhand om jag behöver bensin, mat, medicin, betala läkarbesök osv när jag står där med ett icke fungerande kort.

Jag försöker alltså alltid att ha pengar i plånboken och eftersom vissa affärer inte tar kort så kan de vara bra att ha i alla fall.

Lillgrabben
2005-11-04, 10:49
Det är iofs inget krav på någon särskilt inkomst för att få ett VISA-kort så det kan alla skaffa men jag har haft VISA ganska länge och det händer då och då att kortet inte funkar för att någon förbindelse mellan banken och affär eller bankomat ligger nere.
Det hjälper sen inte så mycket om jag kan få ersättning i efterhand om jag behöver bensin, mat, medicin, betala läkarbesök osv när jag står där med ett icke fungerande kort.

Jag försöker alltså alltid att ha pengar i plånboken och eftersom vissa affärer inte tar kort så kan de vara bra att ha i alla fall.

Japp, ungefär så känner jag inför betalkorten.

Då korten funkar är det bekvämt, men då de inte funkar vill man bara gräva ner sig... :(

Fettecke
2005-11-04, 10:49
Det är iofs inget krav på någon särskilt inkomst för att få ett VISA-kort så det kan alla skaffa.

100´000 som årsinkomst och minst 18 år va ett minimum när jag skaffade det... 3 år sedan... hur det är nu vettefan...

OggeP
2005-11-04, 10:53
Eller chansen att visa Guldkortet :D

Haha, ja det finns många fördelar. ;)

Piranha
2005-11-04, 11:07
Haha, ja det finns många fördelar. ;)

Allvaligt Ogge , jag måste fråga.

Har du nånsin betalat drinkar för en tjej och betalat med guldkortet ..

vavavavava?

LindaK
2005-11-04, 11:16
95% kort :thumbup: För mig känns det bättre än att betala kontat....

hasse36
2005-11-04, 11:21
Man borde väl dock sträva efter att minimera kontantanvändandet, de innebär dyra transporter och rånrisk.Det medför bara att kriminaliteten tar sig nya uttryck. Gisslantagning, utpressning och annat sattyg.

Man skall inte bekämpa brott - man skall bekämpa brottslingar.

Enligt GW Persson handlar det några hundra personer i hela landet som begår rån. De allra flesta finns i Stockholmsområdet.

J.Saarela
2005-11-04, 11:38
Använder aldrig kort.

OggeP
2005-11-04, 11:56
Allvaligt Ogge , jag måste fråga.

Har du nånsin betalat drinkar för en tjej och betalat med guldkortet ..

vavavavava?

Haha inte än. Allvarligt talat är det inte så jäkla glamoröst. Jag knegar ju på bank så då var det lika bra att utnyttja alla förmåner. ;)

Baan
2005-11-04, 12:24
100´000 som årsinkomst och minst 18 år va ett minimum när jag skaffade det... 3 år sedan... hur det är nu vettefan...

nu är det 18 år, vet inte om det är några andra krav. jag har ju det som student och i princip ingen inkomst

Jense
2005-11-04, 12:28
ett visakort är allt man behöver

skaparn
2005-11-04, 13:14
Det medför bara att kriminaliteten tar sig nya uttryck. Gisslantagning, utpressning och annat sattyg.

Man skall inte bekämpa brott - man skall bekämpa brottslingar.

Enligt GW Persson handlar det några hundra personer i hela landet som begår rån. De allra flesta finns i Stockholmsområdet.

Det får du anse. Jag tycker man kan arbeta i båda ändarna.
Om inte för den brottsförebyggande åtgärden, så för den praktiska. Pengar ska flyttas och transporterna kommer vara dyra pga rånrisk hur mycket vi än bekämpar brottslingar.

Är inte ett fysiskt betalningsmedel väldigt 1900-tal så säg. Visst, vi kommer inte från kontanter helt, men vi bör jobba åt det hållet. Förstås utan att bygga in oss i ett beroende av ett system som kan fallera.

aliquis
2005-11-04, 13:17
Jag använder kontanter men tar typ aldrig ut pengar, bara när jag skall handla någonstans där de inte tar kort.

Vad e guldkort? Riktiga kort är svarta ;D

Fartman
2005-11-04, 13:26

Det sa dom till mig också. Annars var man tvungen att studera på högskola/universitet. Som glad komvuxpluggande med exakt samma inkomst som en högskolestudent blev man någorlunda stött och efter en stund så var kortet beställt ändå :thumbup:
Det roligaste var att jag hade en polare med mig som fått sitt visa när han var 16 och gick på gymnasiet.

Har förövrigt aldrig märkt att ett vanligt visa eller mastercard inte har funkat, det är bara electronkort som gjort det.. och det ganska ofta. Jag jobbar i en livsmedelsbutik då och då och det är mindre kul både för mig som kassör och för kunderna när kontakten med banken är nere och alla electronkort inte funkar. Dessutom måste visa och mastercardägarna skriva på kvittot istället för att slå kod när systemet flunkar.