handdator

Visa fullständig version : Islammobilen!

PowPow
2005-10-19, 18:36
http://www.lebaramobile.no/muslimobil/i800spec.html

Inte helt vanligt med reklam direkt riktad till minoriteter i Sverige. Men ja, verkar som om ett företag har fått upp ögonen för det i alla fall!

Dumleman
2005-10-19, 18:44
Jo jag såg en reklamaffisch på stan för ett abonnemang där det stod hur billigt det var att ringa till Iran(det var i.v.f. något land i mellanöstern).

Trance
2005-10-19, 18:47
Heh, människor tror på så lustiga saker.

mystic[-_-]
2005-10-19, 18:51
"Tänk dig att kunna höra böneutrop från Mecka, Medina eller Kairo före och efter Azan var än du befinner dig i världen. i800 ger dig även bönetider för över 5000 städer runt om i världen".

Ja tänk att få det :bow:

Baan
2005-10-19, 18:54
som muslim får jag väl gå in o försvara mobilen mot "OMFG böneutrop, VIKTIGT!!111" - inlägg. känns faktiskt som dom har lagt till nyttiga funktioner för någon som faktiskt är troende (och för ickemuslimer är ju reklamen irrelevant) till skillnad från många andra mobiler med femtioelva skitfunktioner som dom flesta fullständigt skiter i. Hade jag också varit praktiserande muslim så ser jag några fördelar med en sån mobil, även om jag nog inte hade smygläst koranen på bussen, fan man vill inte åka fast ju.

Arne Persson
2005-10-19, 18:56
Varnar den för bombdåd för muslimska användare i otrogna länder? :)

Baan
2005-10-19, 18:57

du får väl sätta realistiska krav på tekniken..

Arne Persson
2005-10-19, 18:58
du får väl sätta realistiska krav på tekniken..

Finns ingen limit! :D

PowPow
2005-10-19, 18:59
som muslim får jag väl gå in o försvara mobilen mot "OMFG böneutrop, VIKTIGT!!111" - inlägg. känns faktiskt som dom har lagt till nyttiga funktioner för någon som faktiskt är troende (och för ickemuslimer är ju reklamen irrelevant) till skillnad från många andra mobiler med femtioelva skitfunktioner som dom flesta fullständigt skiter i. Hade jag också varit praktiserande muslim så ser jag några fördelar med en sån mobil, även om jag nog inte hade smygläst koranen på bussen, fan man vill inte åka fast ju.

Eller hur!
Där var ju faktiskt en del funktioner som jag tror jag hade uppskattat om jag varit troende muslim. Men precis som du sa: Koranen i mobilel kan ju vara lite overkill ;)

PowPow
2005-10-19, 18:59
Heh, människor tror på så lustiga saker.

Jag instämmer!
http://www.erlebnisladen.de/internationalshop/bilder/S_F_abdominalmachines/velform_sauna_belt.jpg

victor_n
2005-10-19, 19:02
huvudet på spiken arne ;)

Trance
2005-10-19, 19:05
Jag instämmer!

Ja, det var inte direkt en attack mot Islam eller så. Bara en tanke på att människor är så villiga att tro på vad andra har gjort innan så de kör på. Viljan att tro är rätt stark, även om det kanske inte är helt logiskt för de som observerar på avstånd.

Angående mobilen så ser jag väl inget fel med den, är säkert grymt användbar för muslimer. Men en fråga, hur kan man särskilja "troende muslim" och "muslim"?

Baan
2005-10-19, 19:08
Ja, det var inte direkt en attack mot Islam eller så. Bara en tanke på att människor är så villiga att tro på vad andra har gjort innan så de kör på. Viljan att tro är rätt stark, även om det kanske inte är helt logiskt för de som observerar på avstånd.

Angående mobilen så ser jag väl inget fel med den, är säkert grymt användbar för muslimer. Men en fråga, hur kan man särskilja "troende muslim" och "muslim"?

det finns vissa föreskrifter om vad en troende muslim ska göra. jag föjler inte dom. sen kan man ha egna teorier om att jag tror på god därmed är jag troende, men ska man vara lite fundamental så får man gå efter föreskrifterna.

PowPow
2005-10-19, 19:09

Nej, jag menade inget illa mot Islam heller. Menade bara att jag som icketroende tror lika mycket på Islam, Kristendom och Judendom et cetera som jag tror på Saunabelt ;)

Skillnaden mellan troende och icke troende muslim kan ju vara svår att peka på. Låt mig omformulera mig: Jag hade nog uppskattat funktionerna om jag hade varit muslim och tagit del av sederna som underlättas av mobilen.

Trance
2005-10-19, 19:10
det finns vissa föreskrifter om vad en troende muslim ska göra. jag föjler inte dom. sen kan man ha egna teorier om att jag tror på god därmed är jag troende, men ska man vara lite fundamental så får man gå efter föreskrifterna.

Är man muslim så betyder ju det att du tror på vissa saker som har med det att göra? Du kallar ju dig inte kristen, de tror ju också på en Gud?

Du menar att du tror på vissa saker men inte allt inom Islam?

Baan
2005-10-19, 19:23
Är man muslim så betyder ju det att du tror på vissa saker som har med det att göra? Du kallar ju dig inte kristen, de tror ju också på en Gud?

Du menar att du tror på vissa saker men inte allt inom Islam?

Du övertolkar nog lite eller så förklarar jag dåligt, saksamma. Nej jag menade inte att jag är någon newageknarkare som tror på allt möjligt. Helt enkelt är det så att det finns vissa punkter du ska uppfylla som troende muslim, jag uppfyller inte dom och om man nu är fundamental i sin tro kan man inte heller kalla mig troende, även o jag själv tror på gud och någon gång även tillber också (när jag är i Bosnien t ex). Till exempel ska man be till gud fem gånger om dagen om man inte har förhinder (resa osv), något jag absolut inte uppfyller. Hmmm kanske bästa sättet att lägga fram det på är att jag inte följer buden om vad en troende muslim ska göra, men jag tror på Islam ändå.
Vet att det kanske låter lite skumt, i kristendom kan det räcka lite mer på att man tror på gud och slänger in någon böd då o då, men Islam är väl lite mer "kontrollerat"

laham
2005-10-20, 05:09
finns ingen skillnad en som kallar sig muslim och varken ber eller
följer islam är inte muslim(troende)

mini_Arnold
2005-10-20, 05:52
finns ingen skillnad en som kallar sig muslim och varken ber eller
följer islam är inte muslim(troende)
Muslim är han man ändå. Men inte troende.

laham
2005-10-20, 15:27
Muslim är han man ändå. Men inte troende.
nej

Om han festar,dricker har flickvän osv är han inte muslim

Kwon
2005-10-20, 15:30
Där ser man hur religioner (som eftersträvar samma andliga mål) kan skilja sig.

Man kan supa, ha flickvän och vara hårdrockare och fortfarande vara buddhist tex.

mini_Arnold
2005-10-20, 15:34
nej

Om han festar,dricker har flickvän osv är han inte muslim
Kan vara en hon också.

Är detta enligt dig eller enligt islam/koranen?
För isåfall är flertalet av muslimerna i sverige inte muslimer. Vad är dom då? Om dom fortvarande tror på allah?

laham
2005-10-20, 15:38
Kan vara en hon också.

Är detta enligt dig eller enligt islam/koranen?
För isåfall är flertalet av muslimerna i sverige inte muslimer. Vad är dom då? Om dom fortvarande tror på allah?
ja det kan var en hon också

det är enligt sunnah och koranen

bolt
2005-10-20, 16:05
Där ser man hur religioner (som eftersträvar samma andliga mål) kan skilja sig.

Man kan supa, ha flickvän och vara hårdrockare och fortfarande vara buddhist tex.

Men får man handla på lidl?

Kwon
2005-10-20, 16:07
Men får man handla på lidl?

Tänkte ha med lidl först... :)

mini_Arnold
2005-10-20, 16:24
ja det kan var en hon också

det är enligt sunnah och koranen
"Muslimer" som dricker alkohol, blir dom insläppta i moskén?
Jag är inte spydig utan nyfiken!

laham
2005-10-20, 16:37
"Muslimer" som dricker alkohol, blir dom insläppta i moskén?
Jag är inte spydig utan nyfiken!
det e lugnt fråga på

Han släpps in ja bara han inte är full då

Baan
2005-10-21, 10:32
om man var så hård att ingen fick kalla sig muslim om han bröt mot någon föreskrift i koranen så skulle det inte vara särskilt många muslimer kvar, så att avgöra vem som är muslim och inte är djävla fundamentalistskitsnack som är helt verklighetsbefriat. Självklart finns det något som heter troende muslim men det finns fan ingen människa i världen som ska avgöra om jag är muslim eller inte, det har dom inte rätt till, vilket borde vara självklart för alla muslimer som har lite koll på sin religion....

...eller kanske inte om man kollar på alla muslimska u-länder där folk ska få skit för dom inte är tillräckligt religiösa. Dom verkar inte fatta det där riktigt att om man är muslim eller inte är något mellan dig säjlv och gud.

en annan intressant sak är att enligt Islam så föds alla som muslimer, sen att alla senare inte är troende muslimer är en annan viktig sak, man måste skilja på troende som faktiskt oftast har ganska tydliga krav i en religionsbok och att kalla sig för en viss religion som är helt upp till individen i fråga