Visa fullständig version : Fråga om lån
grisbil3n
2005-10-16, 11:39
Har aldrig lånat pengar förut, kikade lite på fsb:s sida men blev inte sådär jätteklok. Funderar på att låna pengar till en bostadsrätt, men det är långt ifrån tvunget. För det första så vete fan om jag får låna, det rör sig om 400 k, kanske är helt kört? Om jag lånar 400 k, amorteringstid på kanske 20 år, vilken summa skulle det kanske röra sig om på ett ungefär i månaden som skulle betalas? Hyran ifråga skulle vara jävligt låg så det finns lite marginal så att säga. Vore trevligt med lite reflektioner innan jag tar arslet ur vagnen o pratar med banken...
Om bostadsrätten finns på hemnet kan du göra en snabb kalyl där. Lägg gärna på någon hundralapp så har du marginal.
Räkna med att du kan låna ca 90% av bostadens pris.
Om du har låg inkomst eller är studerande så vill banken ofta ha en medsökande.
Har aldrig lånat pengar förut, kikade lite på fsb:s sida men blev inte sådär jätteklok. Funderar på att låna pengar till en bostadsrätt, men det är långt ifrån tvunget. För det första så vete fan om jag får låna, det rör sig om 400 k, kanske är helt kört? Om jag lånar 400 k, amorteringstid på kanske 20 år, vilken summa skulle det kanske röra sig om på ett ungefär i månaden som skulle betalas? Hyran ifråga skulle vara jävligt låg så det finns lite marginal så att säga. Vore trevligt med lite reflektioner innan jag tar arslet ur vagnen o pratar med banken...
Bara att dela med 240 , så blir det 1667:- i månaden, sen kommer ju ränta på det också...
Men 20 år på 400k låter som lite väl lång amorteringstid, har du inte ekonomi att casha det fortare hade jag avstått.
När räntorna är låga är det fördelaktigt att ha lån. Cash är inte alltid king. Jag räknar på en amorteringstid på 50 år på mitt lån som inte är så enormt mycket större. Om man nu blir mer stadd vid kassa (vilket jag förväntar mig att bli någon gång) så kan man alltid lägga om lånen.
När räntorna är låga är det fördelaktigt att ha lån. Cash är inte alltid king. Jag räknar på en amorteringstid på 50 år på mitt lån som inte är så enormt mycket större. Om man nu blir mer stadd vid kassa (vilket jag förväntar mig att bli någon gång) så kan man alltid lägga om lånen.
Ja, det är fördelaktigt att ha lån OM man ha rmarginaler till det först och främst, och att man har möjlighet att amortera inom rimliga tidsgränser.
SÅ många idag som har lånat upp sig till fantastiska nivåer, köpt bilar, plasma-tv och gud vet vad, men om räntan sticker ett par % så sitter de i skiten.
Och det är då jag tänker dyka upp och köpa ett överbelånat hus/lägenhet till en bra slant.
Dumleman
2005-10-16, 11:56
SÅ många idag som har lånat upp sig till fantastiska nivåer, köpt bilar, plasma-tv och gud vet vad, men om räntan sticker ett par % så sitter de i skiten.
Man kan alltså inte låsa räntan? Har för mig att jag har hört det :).
Visst kan man binda räntan, men en rörlig ränta är lägre än en bunden. Om du väljer att binda räntan i precis rätt tid kan det löna sig. Dock ligger den bundna räntan betydligt högre än den rörliga, så det är bara vid en kraftig uppgång det kan löna sig.
Normalt vill banken man lägger 25% av eget kapital.
säg 400 x 0,75 = 300
300 x 0.05 = 15.000 om året i ränta ( Beräka på 5% ränta för man vet fan aldrig ett par år framöver)
Sen amortering på det + avgift på lgh + fast kostnader som telefon + el etc.
Lägg absolut inte din kalkyl snålt.
Jo, man kan låsa räntan, men hur många har gjort det? Och hur många har hyfsade marginaler att leva på?
Jaja, det är upp till var och en att planera sin framtid och sin ekonomi, personligen skulle jag inte köpa något som jag inte kan vara skuldfri från inom 3 år, förutom villa/lägenhet
Sen ska man räkna med att om någon går sönder av vitvaror etc så är det du som betalar i en bostadsrätt.
Nu när inflationen är så låg borde du försöka få ett lån med rak amortering istället för ett annuitetslån. Betalningarna i början blir då lite högre men sett till hela lånet så tjänar du på det.
Sen ska man räkna med att om någon går sönder av vitvaror etc så är det du som betalar i en bostadsrätt.
Mycket sant, se till att ha en buffert, denna månad var det många kvartalsräkningar att betala, el tele adsl. dessutom gick både bilen och kylskåpet sönder, runt 10k i oförutsedda utgifter *cry* och det brukar normalt vara ganska skralt en kvartalsräkningsmånad.
Nu har jag dessutom haft en inneboende snyltgäst i ett par veckor med, och det kostar ;) så se som sagt till att ha en slant sparad till månader då fru fortuna är annorstädes
grisbil3n
2005-10-16, 12:36
Haha, verkar som om jag får pröjsa först hyra och sen det dubbla för lånet då, nu är jag avskräckt.
grisbil3n
2005-10-16, 13:39
Vad skulle amorteringen ligga på ungefär över en 20års period?
Vad skulle amorteringen ligga på ungefär över en 20års period?
Det beror på hur du väljer att amortera. Jag frågar igen - ligger bostaden ute på hemnet? Om den gör det är det bara att klicka på boednekostnadskalkyl. Gör den inte det så kan du försöka hitta en liknande och göra samma. Eller så bokar du en tid med en rådgivare på din bank.
christian
2005-10-16, 13:55
400k kan du få för drygt 10000:- om året idag, men räkna som sagt med mer och spara undan alt amortera nu när räntan är låg.
SBAB har inget topplån och på de andra bankerna är allt över ~85% av bostadens värde topplån. Det enda som är krav, från bankens sida, på att amortera är topplånet. Topplånet är alltid rörligt.
Att binda lånet kan vara en idé om du har dåliga marginaler, men bundet har historiskt alltid varit högre än rörligt med ett par undantag. De flesta banker tillämpar inte rörligt på dag-till-dag-basis utan det är antingen 1 eller 3 månaders "rörligt".
grisbil3n
2005-10-16, 17:38
Det beror på hur du väljer att amortera. Jag frågar igen - ligger bostaden ute på hemnet? Om den gör det är det bara att klicka på boednekostnadskalkyl. Gör den inte det så kan du försöka hitta en liknande och göra samma. Eller så bokar du en tid med en rådgivare på din bank.
Givetvis har du rätt, tänkte mest på hur en rimlig amortering skulle se ut om man inte vill förlora massa pengar på ränta, detta skrev jag inte dock :D . Ska kolla upp allting, är så jävla förvirrad just nu dock.
Tack för alla svar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.