Visa fullständig version : Leverglykogen neone?
Först och främst undrar jag hur många gram glykogen som levern har kapacitet att lagra? För ett par år sedan hittade jag främst siffror på 50g, men nu läser jag både 75g och 90g i olika källor. Har detta ändrats p.g.a. sockerkidsen, eller är det bara mina källor som fallerat tidigare?
1. Finns det någon teoretisk övre gräns för leverns kapaictet, eller några uppmätta extremfall?
En andra fråga rör sig om hur inlagringen fungerar i praktiken. Jag är inte särskilt insatt, men har fått lära mig att fruktos tas upp direkt i levern och att mjölksocker delvis fungerar på samma sätt.
Har någon lust att förklara hur skeendet går till i praktiken? Min fråga andra fråga är:
2. Antag att leverglykogenet är slut, då jag dricker 50g kolhydrater från apelsinjuice, hur många gram av dessa tas upp direkt i levern som leverglykogen?
Och till slut:
3. Antag att leverglykogenet är slut, då jag dricker 50g kolhydrater från mjölk, hur många gram av dessa tas upp direkt i levern i form av leverglykogen?
(Jag valde 50g, eftersom jag inte vill att leverns maxkapacitet ska påverka resultatet i fråga två respektive tre.)
2 & 3 har du fullt i musklerna så är det i stort sätta alla kolhydrater som går till levern.
Om du inte har fullt i musklerna så
2 är det först och främst fruktosen (Fruktsocker.) från juicen som går till levern men även ev överskott av glukos (Druvsocker) som inte får plats i musklerna. När man kollar på kolhydratsinnehållet måste man också kolla på sackaros (Vanligt bordsocker) som består av 50/50 fruktos och glukos.
3 Här är det galaktosen som först och främst går till levern medan glukosen funkar som ovan. Laktos (Mjölksocker) består av 50/50 galaktos och glukos.
2 & 3 har du fullt i musklerna så är det i stort sätta alla kolhydrater som går till levern.
Om du inte har fullt i musklerna så
2 är det först och främst fruktosen (Fruktsocker.) från juicen som går till levern men även ev överskott av glukos (Druvsocker) som inte får plats i musklerna. När man kollar på kolhydratsinnehållet måste man också kolla på sackaros (Vanligt bordsocker) som består av 50/50 fruktos och glukos.
3 Här är det galaktosen som först och främst går till levern medan glukosen funkar som ovan. Laktos (Mjölksocker) består av 50/50 galaktos och glukos.
Jag trodde att fruktos (och galaktos?) är tvung(na)et att gå vägen VIA levern innan de kan lagras som muskelglykogen, och att deras väg därför inte påverkas utav de akuta muskelglykogen-nivåerna?
Blir svaret (enligt dig, och förutsatt att musklerna är fulla):
2. 50g (består apelsinjuicens kolhydrater till 100% av fruktos?)
3. 25g
På ett ungefär?
LBacker: Fruktos och galaktos måste gå via levern, detta oavsett om man har fullt med glykogen i musklerna eller inte, men har man fullt i musklerna så går även all glukos till levern och fyller på där till det är fullt.
Så om musklerna är fulla blir det 50 g i båda fallen.
Enligt livsmedelsverket har 100 g juice 3,4 g glukos, 2,8 g fruktos och 2,2 g sackaros. Fördelningen för kroppen mellan fruktos och glukos efter att sackarosen har delats upp i tarmen blir 4,5 g glukos och 3,9 g fruktos eller 54% glukos och 46% fruktos.
Sen stämmer inte uträkningarna ovan till 100% då det inte bara är levern och musklerna som suger åt sig glukos men det är något i den stilen i alla fall.
LBacker: Fruktos och galaktos måste gå via levern, detta oavsett om man har fullt med glykogen i musklerna eller inte, men har man fullt i musklerna så går även all glukos till levern och fyller på där till det är fullt.
Så om musklerna är fulla blir det 50 g i båda fallen.
Enligt livsmedelsverket har 100 g juice 3,4 g glukos, 2,8 g fruktos och 2,2 g sackaros. Fördelningen för kroppen mellan fruktos och glukos efter att sackarosen har delats upp i tarmen blir 4,5 g glukos och 3,9 g fruktos eller 54% glukos och 46% fruktos.
Sen stämmer inte uträkningarna ovan till 100% då det inte bara är levern och musklerna som suger åt sig glukos men det är något i den stilen i alla fall.
Okej, tackar för svaret!
Först och främst undrar jag hur många gram glykogen som levern har kapacitet att lagra? För ett par år sedan hittade jag främst siffror på 50g, men nu läser jag både 75g och 90g i olika källor. Har detta ändrats p.g.a. sockerkidsen, eller är det bara mina källor som fallerat tidigare?
I mina löroböcker kan levern lagra 60 g glykogen per kg lever. Levern väger hos 70 kg mannen ca 1.8 kg vilket ger ett leverglykogenförråd på ca 110 g.
En 90 kg kroppsbyggare som tränar hårt och regelbundet har troligen en större lever.
I mina löroböcker kan levern lagra 60 g glykogen per kg lever. Levern väger hos 70 kg mannen ca 1.8 kg vilket ger ett leverglykogenförråd på ca 110 g.
En 90 kg kroppsbyggare som tränar hårt och regelbundet har troligen en större lever.
Jag har fått för mig att man kan "tvinga" levern att lagra mer genom att öka uttaget ur den? Dvs en elitkonditionsidrottare som väldigt ofta behöver mycket glykogen får en viss ökad inlagring i levern över vad som är normalt.
Men som sagt jag är osäker på det är något jag fått för mig eller om det är något jag faktiskt har läst på ett vettigt ställe.
Ulf A Big
2005-09-12, 17:03
Kan nog vara närmare 500 gr i en tränad lever.
Jag har fått för mig att man kan "tvinga" levern att lagra mer genom att öka uttaget ur den? Dvs en elitkonditionsidrottare som väldigt ofta behöver mycket glykogen får en viss ökad inlagring i levern över vad som är normalt.
Men som sagt jag är osäker på det är något jag fått för mig eller om det är något jag faktiskt har läst på ett vettigt ställe.
Låter som teorin stämmer väl med övrig träningslära som bygger på superkompensation. Om det är så vågar inte jag heller säga.
Jag har inga synpunkter på det men King Grub kanske har det eftersom vissa fysiska aktiviteter inte utnyttjar blodglukos som energi ( styrketräning ) medan andra gör det ( konditionsidrotter, tror jag ).
Utnyttjar musklerna levern som energireserv så lär levern kapacitet öka med ökad belastning.
King Grub
2005-09-13, 06:03
"CHO loading can also produce supercompensation of liver glycogen; however, unlike muscle glycogen, liver glycogen can be converted to free glucose by the enzyme glucose-6-phosphatase (EC 3.1.3.9) and released to the blood. Under resting fed conditions, supercompensated liver glycogen will return to normal levels within 2 days."
J Appl Physiol 82: 342-347, 1997; Persistence of supercompensated muscle glycogen in trained subjects after carbohydrate loading
Ulf A Big
2005-09-13, 15:20
Kan nog vara närmare 500 gr i en tränad lever.
Jag tog nog i överkant i den här frågan...och har inget bra svar på vad levern klarar av att lagra.
Jag tog nog i överkant i den här frågan...och har inget bra svar på vad levern klarar av att lagra.
Trådångesten smög sig på över natten eller? ;) Tack för din gissning åtminstonde. 1.8 kg lever på en 70kgs man pratade Sverker om. Vilket skulle kunna föra resonemanget till ett halvrimligt antagande om 3.6 kg lever hos 140 kg Mr Olympia. Isåfall går det kanske att gissa på 220g leverglykogen bland de fysiologiska undantagen, och då borde inte heller 250g vara omöjligt under superkompensationsförutsättningar vid t.ex. hårda kardio-tider följt av kolhydratsladdningar.
Spekulativt, men intressant.
Jag har främst sett studier som belyser att kolhydratstömning följt av laddning inte nämnvärt påverkar muskelglykogenet, men vinsten ligger kanske istället i leverns överinlagringsförmåga? Vilket då skulle innebära att nyckeln till tömning/påfyllning istället går att finna i diskussioner kring leverlgykogenet.
King Grub: Har du läst några ras-relevanta studier på området, t.ex. kaukasiska jämfört med afroamerikanska leverglykogenvärden? Hur uppskattas/mäts värdet egentligen, genom biopsier?
King Grub
2005-09-13, 15:52
Intressant läsning, med vidare referenser, för den som orkar läsa, ur Medicine & Science in Sports & Exercise: Volume 37(3) March 2005 pp 404-411
Failure to Repeatedly Supercompensate Muscle Glycogen Stores in Highly Trained Men:
King Grub:
Skulle vi kunna hålla diskussionen till området LEVER-glykogen, och alltså inte gå OT med studier kring muskelglykogen? Om du inte har en relevant poäng samtidigt så är det kanske lite meningslöst att trycka in fem sidors OFF-topic-meta-analyser i tråden? Eller missade jag något?
King Grub
2005-09-13, 16:13
Jag trodde ditt "Jag har främst sett studier som belyser att kolhydratstömning följt av laddning inte nämnvärt påverkar muskelglykogenet" visade intresse?
Jag trodde ditt "Jag har främst sett studier som belyser att kolhydratstömning följt av laddning inte nämnvärt påverkar muskelglykogenet" visade intresse?
Ja studien konstaterar ju bara mitt påstående, som dock inte var avslutat där, utan fortsatte in i en problemformulering, och ett par direkt riktade frågor. Detta kan man markera med punkter i ett citat, så att läsaren inte blir förvirrad.
Om du istället hittar en studie som utförts på samma grunder, men istället mätt leverglykogenet så blir det något mer intressant.
Förlåt om jag är onödigt kinkig, men íbland får jag känslan av att du använder medline som andra använder google, och därefter slänger in studier i trådar så som Slarti lägger in bilder på David Hasselhoff, i tid och otid. Vilket inte nödvändigtvis behöver vara fel i och för sig... :)
Varför detta intresse för leverglykogen LBacker ?
För mig som diabetiker är det ytterst viktigt med kunskap om leverglykogen eftersom det är viktigt för blodsockerkontrollen.
För de flesta andra är ju muskelglykogenet intressantare att fördjupa sig i då det har en kraftig koppling till just träningen på gymmet..
Varför detta intresse för leverglykogen LBacker ?
För mig som diabetiker är det ytterst viktigt med kunskap om leverglykogen eftersom det är viktigt för blodsockerkontrollen.
För de flesta andra är ju muskelglykogenet intressantare att fördjupa sig i då det har en kraftig koppling till just träningen på gymmet..
Förlåt, jag ska intressera mig för något annat. Hehe, nej men jag söker en del svar som jag är i behov av i vardagen. :) Min övriga kolhydratsinlagring i kombination med en antagen extrem insulinkänslighet har gjort att jag måste börja prickskjuta leverglykot. Något ditåt, men det är inte gärna något som jag diskuterar helt offentligt i en kolo-tråd.
Det låter som om du skulle börja sleva i dig Messmör.
Galaktosen i mjölksockret har ju en större tendens att bli leverglykogen än annat kolhydrat.
Galaktosen i mjölksockret har ju en större tendens att bli leverglykogen än annat kolhydrat.
Ja, galaktosen verkar effektivt. Lite Laktulos istället för messmör kanske? :)
http://www.mpa.se/spc_pil/pdf/humpil/Laktulos%20MIP%20%20650%20mgml%20oral%20solution.p df
Ja, galaktosen verkar effektivt. Lite Laktulos istället för messmör kanske? :)
http://www.mpa.se/spc_pil/pdf/humpil/Laktulos%20MIP%20%20650%20mgml%20oral%20solution.p df
VAAAA !!!!
Laktulos ger man till förstoppade för att få igång avföringen. Det går precis som recinolja rakt igenom systemet.
Om du istället hittar en studie som utförts på samma grunder, men istället mätt leverglykogenet så blir det något mer intressant.
Förlåt om jag är onödigt kinkig, men íbland får jag känslan av att du använder medline som andra använder google, och därefter slänger in studier i trådar så som Slarti lägger in bilder på David Hasselhoff, i tid och otid. Vilket inte nödvändigtvis behöver vara fel i och för sig... :)
Har du tänkt på att leta lite själv om du har svårt för för de studier som presenteras?
VAAAA !!!!
Laktulos ger man till förstoppade för att få igång avföringen. Det går precis som recinolja rakt igenom systemet.
Då skippar jag nog det... :)
Har du tänkt på att leta lite själv om du har svårt för för de studier som presenteras?
Nej, det hade jag aldrig ens haft en tanke på. Tack min gode man för att du upplyser mig! Förnuftet är återtaget, hurra.
Zerohero
2005-09-13, 20:08
Kanske lite off topic men har galaktosen, liknande negativa effekter som fruktosen?
Kanske lite off topic men har galaktosen, liknande negativa effekter som fruktosen?
undrar lite samma sak(efter 1 liter yoghurt till kvällsmat)
King Grub har säkert mer information där. Jag sökte lite snabbt och hittade denna, lite gullig, om grisfoster:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=2213252&query_hl=3
...knappast överförbar till människa.
När det gäller youghurt blir det mer komplicerat eftersom hälften av mjölksockret är omsatt/fermenterat till mjölksyra. Då måste man kolla upp hur mjölksyra omsätts när den kommer från maten och inte från hårt arbetande muskler.
Enligt det jag har hittat (Plus vad människor som är mer påläsat än mig har sagt/skrivit.) så är galaktos/fruktos något så när lika.
Som jag ser det gäller dock samma sak för mjölkprodukter som med frukt, det tar ett tag att komma upp i sådana mängder att det går att jämföra med vad som används i de flesta testerna. Oftast så sker testerna också vid ett måltidstillfälle medan intaget av mjölk/frukt under en dag oftast är utspritt, i en normal diet i alla fall.
Däremot ser jag det fortfarande som humor när folk undviker frukt under diet av rädsla för fruktosen men slevar i sig mängder med kvarg/keso, om det nu är så extremt viktigt att undvika att mätta levern under diet för att man ska komma i form så har de missat något på vägen.
Jag vet att någon förvirrad* tränare i USA matade sina adepter med galaktos innan träningarna men samtidigt avskydde fruktos men jag fick aldrig klart för mig varför utom att Charlie Francis hade sagt att det var bra med galaktos.
*Han var förvirrad på fler punkter än just denna när det gäller kost och träning.
Enligt det jag har hittat (Plus vad människor som är mer påläsat än mig har sagt/skrivit.) så är galaktos/fruktos något så när lika.
Jag skulle vilja påstå att det är en avgörande skillnad mellan galaktos och fruktos.
Fruktosen ramlar rakt in i glykolysen och blir alltså omsatt som energi direkt i levern. Finns det inget omedelbart behov av energin så blir den till fett istället.
Galaktos tar levern upp och ombildar direkt till glukos-1-fosfat.
Glukos-1-fosfat är den formen av glukos som levern bygger leverglykogen direkt av. Finns det en insulinsignal så att levern är beredd att lagra glykogen + att det finns glukos-1-fosfat tillgängligt, så blir det glykogen.
Mina kunskaper och mina läroböcker är 15 år gamla men på den tiden var galaktos alltid startmaterialet för glykogen, alltid.
Forskningen går framåt, nya undersökningar görs och det används andra mägder i försöken. Det kanske inte är omöjligt att 25 g galaktos ( motsvara en liter mjölk ) blir till fett ifall det finns både insulinsignal + välfyllda glykogendepåer. Jag vet inte :confused:
Däremot ser jag det fortfarande som humor när folk undviker frukt under diet av rädsla för fruktosen men slevar i sig mängder med kvarg/keso, om det nu är så extremt viktigt att undvika att mätta levern under diet för att man ska komma i form så har de missat något på vägen.
i jämförelse med den frukt jag känner till, innehåller kvarg och keso bra mycket mer fullvärdigt protein i förhållande till mängden kolhydrat.. det är inte därför det är poppis tror du? ;)
sen tycker jag som du att folk fokuserar sig allt för mycket på att basera kosten på kvarg, men främst för att det finns så mycket både godare och mer näringsrika proteinkällor att ha med i upplägget :thumbup:
Sverker: Jag visste jag någon gång skulle bli tvungen att kolla på det hela så djupt men inte att det skulle ske så snabbt. :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.