Visa fullständig version : Lära sig spela gitarr.
Slartibartfast
2005-09-07, 09:44
Har beslutat efter många försök att äntligen lära min spela gitarr, så jag kan spela gamla Richard Marks låtar för tjejen.
Hur lär man sig bäst att spela?
Min polare lär mig, men det är ju alltid välkommet med tips.
nöta,nöta,nöta,nöta och NÖTA
Spela så mycket du orkar, spela lite till, spela då också.
Men det skall ju vara kul att ta fram guran såklart!
Men det viktigaste är att sitta och klinka på gitarren själv i börja och höra hur det låter.
nöta,nöta,nöta,nöta och NÖTA
Spela så mycket du orkar, spela lite till, spela då också.
Men det skall ju vara kul att ta fram guran såklart!
Men det viktigaste är att sitta och klinka på gitarren själv i börja och höra hur det låter.Håller med Aroon, speciellt det sista!
Mitt tips är att du först lär dig standard ackorden(alla dur och moll nere vid halsen) en och en. Sen öva att byta mellan dessa ackord, för att få styr på fingrarna.
Efter detta kan du börja på med barreackorden(de brukar oftast beaktas som besvärliga). :whipped:
Efter detta kan du börja på med skalor om du vill, inte nödvändigt för att spela Richard Marx, men bra för fingerfärdigheten. ;)
"Whenever I'm weary from the battles that rage in my head
You make sense of madness when my sanity hangs by a thread
I lose my way but still you seem to understand
Now and forever I will be your man.
Sometimes I just hold you
Too caught up in me to see
I'm holding a fortune that heaven has given to me
I'll try to show you each and every way I can
Now and forever I will be your man"
...annars så tror jag att man får mer punani med att ha en bra sångröst istället för att man kan spela gitarr. :thumbup:
Löjtnant Blank
2005-09-07, 12:10
Många nybörjare missar hur viktigt det är att öva in en bra gitarrpose. Du bör lägga ner minst lika mycket tid på poseringen som allt annat tjafs (skalor och fingersättning).
Bra poser:
http://www.psychoholics.com/picturepage/alvin/new6.jpg
http://www.hackhour.com.br/blog/imgs/thais_guitar.jpg
Dåliga poser:
http://www.alphagroupusa.com/notsorc/assets/guitar_pose.jpg
http://www.ub.uib.no/avdeling/ga/classical_guitar-75.jpg
Andra bra posér:
http://www.speaker-mag.de/photo/Yngwie_Malmsteen/Yngwie_Malmsteen_3_03_3.jpg
http://www.speaker-mag.de/photo/Yngwie_Malmsteen/Yngwie_Malmsteen_8_02_2.jpg
Slartibartfast
2005-09-09, 15:33
Mitt tips är att du först lär dig standard ackorden(alla dur och moll nere vid halsen) en och en. Sen öva att byta mellan dessa ackord, för att få styr på fingrarna.
Efter detta kan du börja på med barreackorden(de brukar oftast beaktas som besvärliga). :whipped:
Efter detta kan du börja på med skalor om du vill, inte nödvändigt för att spela Richard Marx, men bra för fingerfärdigheten. ;)
"Whenever I'm weary from the battles that rage in my head
Now and forever I will be your man.
Sometimes I just hold you
Too caught up in me to see
I'm holding a fortune that heaven has given to me
I'll try to show you each and every way I can
Now and forever I will be your man"
Nu är jag kung på guran! Har skrivit en egen låt redan. Den heter "obey me" jag kan åtta ackord utan och innan. I helgen ska jag lära mig åtta till. Sen blir det trubadurspelningar hela vintern. :D :thumbup:
Vår allas turk Anabolic är ju kungen på gitarr , men de va länge sen han var inloggad.
Trubadurspelningar + DANS!
http://www.cs.helsinki.fi/u/aaforsel/trubadurix.gif
För att 5 min senare bli uppbunden i ett träd.
Vår allas turk Anabolic är ju kungen på gitarr , men de va länge sen han var inloggad.
Thanks! Jag sitter pa internetcafe har i Istanbul just nu kommer hem pa onsdag. Har vart o kollat har varje vecka men inte skrivit nagat.
Apropa gura, har lirat ganska mkt pa nagra lokala clubs o pubs, gjort ganska mkt succe faktiskt da det inte finns nagra riktigt bra rockgurister har, till min förvanan!
Langtar hem till min egen gura dock!
On topic = skit i massa teoretiskt skitsnack i början, dvs kan du stamma guran ratt o kan nagra ackord sa racker det ett bra tag tills du pa egen hand lart dig hur skalor och ackordföljder fungerar.
Spela som fan, finns inga genvagar, spela som fan och spela all sorts musik, rock och klassisk musik framst, de dessa tva genrer stimulerar ditt spelandes alla aspekter.
Nu är jag kung på guran! Har skrivit en egen låt redan. Den heter "obey me" jag kan åtta ackord utan och innan. I helgen ska jag lära mig åtta till. Sen blir det trubadurspelningar hela vintern. :D :thumbup:
Låter som en romantisk låt. Skrivit åt flickvännen eller?
;)
Slartibartfast
2005-09-09, 17:51
Låter som en romantisk låt. Skrivit åt flickvännen eller?
;)
Japp. :D
de första låtarna jag lärde mig spela var Black Sabbath - Zero the Hero och Nargaroth - I Burn For You
de är enkla och kul att spela med i
Slartibartfast
2005-09-12, 17:35
Nu när jag är kung på guran skulle jag vilja börja spela lite låtar jue.
Vet nån nån bra sida med ackord till låtar (tabulaturer heter det väl. Inga noter)?
watertouch
2005-09-12, 17:41
"köp" guitar-pro 4 ;) sen går du in på www.mysongbook.com o tankar hem tablatur som sen öppnas med guitar-pro 4.
ArnoldOnLehmä
2005-09-12, 18:05
www.e-tabs.org
www.harmony-central.com
finns många
Slartibartfast
2005-09-12, 18:10
Grejen är att de måste se ut såhär:
G /F# Em Am /G D9/F#
Whenever I'm weary from the battles that rage in my head
G /F# Em Am /G D9/F#
C B7 Em D(?) Em/A(?)
Sånthär fattar jag noll av:
|----------3-------|------------------|--------------0---|------------------|
|--0---------------|----------3-------|--------------0---|--------------0---|
|------------------|------2-----------|------------------|----------0-------|
|------0-----------|------------------|----------2-------|------2-----------|
|------------------|------------------|------2-----------|------------------|
|--3-----------3---|--2-----------2---|--0---------------|------------------|
1 . 2 . 3 . 4 . 1 . 2 . 3 . 4 . 1 . 2 . 3 . 4 . 1 . 2 . 3 . 4 .
Nu blir ju såklart allt fucked upp då man postar då man inte kan tabba, men ni fattar säkert vad jag menar.
ArnoldOnLehmä
2005-09-12, 18:22
det du vill ha heter helt enkelt chords (ackord), det du förstår noll av är tabbar.
Slartibartfast
2005-09-12, 18:29
det du vill ha heter helt enkelt chords (ackord), det du förstår noll av är tabbar.
Ja, jag har klurat ut det nu när jag surfat runt lite.
Verkar som om det bara finns tabbar dock. har inte hittat några chords. :(
Slarti... taben du visar är FRUKTANSVÄRT enkel... tryck bara på det band som angivs på resp sträng (0 är lös sträng)... och gå från vänster till höger.
Dvs i ditt exempel ska du vid 2a slaget i takten (en takt är 1-2-3-4) slå an 3e bandet på den tjocka E-strängen samt lös H-sträng (eller B, vilket du nu säger)... etc.
Tabben du skrev verkar iofs bara vara massa småplock och lösa toner och inte några nybörjarlåtar där man tjoar några ackord i en följd... Så ta nåt annat isåfall ;)
ROCK ON!
Slartibartfast
2005-09-12, 18:40
Slarti... taben du visar är FRUKTANSVÄRT enkel... tryck bara på det band som angivs på resp sträng (0 är lös sträng)... och gå från vänster till höger.
Dvs i ditt exempel ska du vid 2a slaget i takten (en takt är 1-2-3-4) slå an 3e bandet på den tjocka E-strängen samt lös H-sträng (eller B, vilket du nu säger)... etc.
Tabben du skrev verkar iofs bara vara massa småplock och lösa toner och inte några nybörjarlåtar där man tjoar några ackord i en följd... Så ta nåt annat isåfall ;)
ROCK ON!
Allrajt! Jag tror jag fattar. Ska ha min polare att lära mig mera om detta med tabbar. :thumbup:
www.choride.com (www.chordie.com) har väll en hel del akord ?
Slartibartfast
2005-09-19, 17:03
Är det lönt att köpa en såndär Lär-dig-spela-gitarr-DVD?
Är det lönt att köpa en såndär Lär-dig-spela-gitarr-DVD?
Nej.
Eller jo, "köp" John Petruccis Rock Discipline. Men med tanke på att du nyligen lärt dig vad tabbar och ackord är för något så är det lite för tidigt, sitt och spela några månader, experimentera, lär känna gitarren, som om det vore en kvinnokropp, lär dig vart alla de känsliga punkterna ligger, vad som händer om du trycker här osv.
Scratch89
2005-09-19, 17:47
lär känna gitarren, som om det vore en kvinnokropp, lär dig vart alla de känsliga punkterna ligger, vad som händer om du trycker här osv.
Den kommer gå sönder inom 3 dagar. :D
Den kommer gå sönder inom 3 dagar. :D
:laugh: :laugh:
Murat har dock rätt ;)
MEGA_MAN
2005-09-19, 18:05
http://www.911tabs.com/
Den bästa sidan jag hittat...
Jag brukar hänga på metaltabs.com och rockmagic.net
Ok, men seriöst nu. Kan någon bara förklara dem absoluta grunderna? Jag fattar noll och ändå är jag Den Utvalde
http://www.ultimate-guitar.com/
duger bra tycker jag..
haha griip *yourock*
Slayerized
2005-10-25, 00:01
Ok, men seriöst nu. Kan någon bara förklara dem absoluta grunderna? Jag fattar noll och ändå är jag Den Utvalde
Javisst. PM:a mig med dina frågor.
/Slayerized - Kan spela både Gubben Noak och Björnen sover.
tossefar
2005-10-25, 00:17
Inte mycket att förklara, vill du t.ex. spela ett E så sätter du fingrarna på rätt plats och drar med tummen från tjockaste till tunnaste sträng.
Ett E tas med fingersättningen 022100. Pekfingret på första bandet, fjärde strängen. Lång- och ringfingret på andra bandet, andra och tredje strängen.
</barnpedagogik>
Inte mycket att förklara, vill du t.ex. spela ett E så sätter du fingrarna på rätt plats och drar med tummen från tjockaste till tunnaste sträng.
Ett E tas med fingersättningen 022100. Pekfingret på första bandet, fjärde strängen. Lång- och ringfingret på andra bandet, andra och tredje strängen.
</barnpedagogik>
Vad menas med ett E? Finns ju en sträng som heter E också, eller nej, 2! Förvirringen är enorm, men det börjar klarna. Har kunnat lite förut så det där är inte helt främmande, men vad var det du beskrev? Ett ackord?
Användar man tabbar när man bara ska slå an en sträng? Fade to Black introt tex är väl knappast ackord right?
Vad menas med ett E? Finns ju en sträng som heter E också, eller nej, 2! Förvirringen är enorm, men det börjar klarna. Har kunnat lite förut så det där är inte helt främmande, men vad var det du beskrev? Ett ackord?
Användar man tabbar när man bara ska slå an en sträng? Fade to Black introt tex är väl knappast ackord right?
Japp han syftade på ackordet.. strängarnas namn nämns nästan aldrig, inte för mig iaf o jag har spelat gitarr ett tag nu.
istället säger man som han sa 022100.. första siffran e tjockaste, sista sifran e tunnaste.. där siffrorna representerar bandet, band 1 och 2 dvs i detta fallet
http://www.8notes.com/guitar%5Fchord%5Fchart/
ifall du vill se hur man ska ta ackord
tabs e hur man "plockar" strängarna, du ska slå på den sträng som visas på det bandet som anges.. jo man tar ackord ändå, men oftast anger dom itne vilket så det får man klura ut själv.. skillnaden e bara att du inte slår på alla strängar utan du slår bara på den angivna/dom angivna(ibland ska du slå på kanske 3 osv)..
make sens?
jean-wim
2005-10-25, 00:45
Finns bara en site värd att nämna:
http://www.guitarshredshow.com/
Allt annat är överflödigt. :cool:
tossefar
2005-10-25, 02:29
E är en ton, den kan spelas på otroligt många sätt. T.ex. som ett helt ackord som jag visade, eller genom att bara plinga till tjockaste strängen.
Ett ackord består av flera toner. *rolleyes*
Dissector
2005-10-25, 08:55
Som någon nämnde tidigare: Guitar Pro. Har fördubblat hastigheten i vilken jag lär mig nya låtar med hjälp av detta program. Kanonsmidigt för att se tabbarna i ett program, och sedan bara slå till "space" så lirar den låten i midiform och visar exakt på tabben var i låten du är. Du kan även välja hastighet o.s.v. Extremt bra!
En bra tabsida, som är nämnd innan är www.911tabs.com (http://www.911tabs.com)
Där finns länkar till tabbar både i text och guitarpro, från olika sidor.
En av sidorna för GuitarPro-tabbar är (Också tidigare nämnd :) )
www.mysongbook.com (http://www.mysongbook.com)
Keep on lira! Man kommer grymt långt på att vara självlärd.
Slartibartfast
2005-10-25, 12:18
Mitt gitarrspelande gå kanon. Ska kanske gästspela på en skiva. :D
tossefar
2005-10-25, 13:45
Ett ackord består av flera toner. *rolleyes*
Givande inlägg där.
Jag har inte läst någon musikteori alls, så jag säger bara hur jag har förstått det. Visst är det flera toner, men när man spelar ett ackord i sin helhet så blir det väl en ton också? När man spelar ackordet E så kommer ju onekligen ett E, men det kanske inte heter ton?
Givande inlägg där.
Jag har inte läst någon musikteori alls, så jag säger bara hur jag har förstått det. Visst är det flera toner, men när man spelar ett ackord i sin helhet så blir det väl en ton också? När man spelar ackordet E så kommer ju onekligen ett E, men det kanske inte heter ton?
Ett E-ackord består av tonerna E,G# och B. jag tror inte att man kan kalla det ljud som kommer av att spela detta ackord för ett E
Ett E-ackord består av tonerna E,G# och B. jag tror inte att man kan kalla det ljud som kommer av att spela detta ackord för ett E
Mnjodå, du kallar ju det för E men med en ändelse t ex E-dur eller E-moll, eller E med olika sluttoner osv för att ändra karaktäristiken på ackorden. Fast det var nog det du tänkte på ändå.
tossefar
2005-10-25, 14:10
Men ett E är det ju som kommer likväl, ett E låter ju likadant oavsett hur man tar det och vilket instrument man tar det på. Även stämapparaten håller med.
Att det är ett E som kommer när man spelar ackordet E är det inga tvivel om, jag undrar bara om man kallar det en ton.
Måste ju finnas någon här som verkligen vet?
tossefar
2005-10-25, 14:12
Mnjodå, du kallar ju det för E men med en ändelse t ex E-dur eller E-moll, eller E med olika sluttoner osv för att ändra karaktäristiken på ackorden. Fast det var nog det du tänkte på ändå.
Fast just i detta fall blir det ju ett Emajor, alltså bara ett rent E. E-dur och moll spelas ju på annat sätt.
Jag har fortfarande inte läst musikteori, så antar mest.
Slartibartfast
2005-10-25, 14:17
Fast just i detta fall blir det ju ett Emajor, alltså bara ett rent E. E-dur och moll spelas ju på annat sätt.
Jag har fortfarande inte läst musikteori, så antar mest.
E Major är E-Dur.
tossefar
2005-10-25, 14:19
E Major är E-Dur.
Oh sneaky, jag antar att jag borde läsa lite musikteori då.
När jag lärde mig spela så använde jag min av Jonas Thuns böcker. Komplätt, tror jag dem heter. Riktigt bra, faktiskt, så dem kan jag rekomendera! thumbup:
Förutsatt att du lirar aukustiskt, alltså.
Bronkitkorv
2005-10-25, 16:02
Tonen som kommer ur en gitar när man slår ett Eackord är inte en e not utan just ett ackord som består av tre toner. Så var det utrett och klart...
Tonen som kommer ur en gitar när man slår ett Eackord är inte en e not utan just ett ackord som består av tre toner. Så var det utrett och klart...
..och ett ackord kan bestå av flera toner än tre. :D
E-ackord Mashik ;)
E-ackord Mashik ;)
Jepp, ett E-ackord kan också bestå av flera toner än tre. T.ex. det E-dur-ackord som nämndes här består av tonerna: E2 H2 E3 G#3 H3 E4 eller E H e g# h e' beroende på hur man vill skriva det. :thumbup:
Bronkitkorv
2005-10-28, 12:49
Jepp, ett E-ackord kan också bestå av flera toner än tre. T.ex. det E-dur-ackord som nämndes här består av tonerna: E2 H2 E3 G#3 H3 E4 eller E H e g# h e' beroende på hur man vill skriva det. :thumbup:
Med andra ord E H G# tre toner i två oktaver men fortfarande bara tre olika toner....
Föresten vad är det för en skiva du ska gästspela på Slartis ?
Slartibartfast
2005-10-28, 14:33
Föresten vad är det för en skiva du ska gästspela på Slartis ?
Hehe. Det är bara min polare/gitarrlärares band som spelar in en skiva. Han menade att jag borde vara med på nån låt.
Hehe. Det är bara min polare/gitarrlärares band som spelar in en skiva. Han menade att jag borde vara med på nån låt.
Kanske kunde du sjunga en trudilutt istället? :)
Slartibartfast
2005-10-28, 14:41
Kanske kunde du sjunga en trudilutt istället? :)
Ja, jag låter ju som den finska varianten av den svenska näktergalen, nämligen kråkan. :thumbup:
Ja, jag låter ju som den finska varianten av den svenska näktergalen, nämligen kråkan. :thumbup:
Trodde du skulle ta i och damma i med M A Numminen :)
Hörde jag ett bud på 100 spänn för en .mp3-fil med Slarti sjungande gummibollen? :D
Slartibartfast
2005-10-28, 14:53
Trodde du skulle ta i och damma i med M A Numminen :)
Hörde jag ett bud på 100 spänn för en .mp3-fil med Slarti sjungande gummibollen? :D
Det skulle jag mer än gärna göra! Om jag kunde göra .mp3-filer.
Slartibartfast
2005-12-01, 14:19
Nu fattar jag inte dethar! Hur ska man spela dethar introt till HURT av Johnny Cash.
Am C D Am C D Am
E------0---------0------2-------0-------0--------2------0----|
B------1---------1------3-------1-------1--------3------1----|
G------2---------0-----2--------2-------0------2--------2----|
D----2---------2-----0-------2--------2------0--------2------|
A--0--------3--------------0--------3----------------0-------|
E------------------------------------------------------------|
jag fattar ju ackorden, men inte fingerknappningen. Nar man knapper Am, ska man forst knappa A strangen, sen D och sen G, B, och E tillsammans. Fragetecken. kan man inte spela den med raka ackord. Fragetecken.
Som ni marker har mitt tangentbord fatt fnatt. *grr27*
Ja. A och D plockar du, sen plockar du eller slår G, B, E tillsammans.
Slartibartfast
2005-12-01, 14:25
Ja. A och D plockar du, sen plockar du eller slår G, B, E tillsammans.
Super! :thumbup:
Den har da, tears in heaven. kolon
A E(onG#)
E||--------------------|-----------------------------|
B||--------------------|--------2h3p2----5-----5--2--|
G||--------------------|-----2--------2--4-----4--2--|
D||--------------------|-----------------------------|
A||--------------------|--0--------------------------|
E||----------------0h2-|-----------------4--4-----2--|
Vad betyder 2h3p2 och 0hp.
h betyder hammer-on(att du slår på strängen med den handen du tar ackorden med) p står för pull-off(att du tar bort fingret) för att skapa ett speciellt ljud.
En risk med att låta internet lära en spela gitarr just detta träsk med tabbar. Varför ligger ofta gitarrister ljusår efter alla andra instrumentalister när det kommer till teori, gehör och notläsning? Svar: tabbar! Det är the dark side, jag lovar. Tabbar ger ingen som helst insikt i de musikaliska byggstenarna, vilket inte minst denna tråd vittnar om med förvirringen kring ackord och toner. Fördelen med tabbar är man relativt enkelt lär sig fingersättningen på enkla låtar när man är nybörjare, men detta får man igen så det ryker om det så fort man kommit lite längre. Alternativet? Lär er hur man bygger upp ett ackord från grunden, då kommer ni plötsligt ha 20 sätt att ta Em på, instället för två. Planka låtar, 95% av alla rock/pop -låtar är så enkla att en normalbegåvad musikant kan ta ut dem på gehör (givetvis krävs här en ansträngning, men en belönande sådan). Sist men inte minst, lär er noter, you wont regret it. :)
Slartibartfast
2005-12-01, 14:43
En risk...
Precis vad min polare sager. Jag tror ocksa att det ar sa. Men teori ar trakigt. Skulle aldrig orka lara mig noter. Hur man bygger ackord ska jag lara mig i alla fall.
Tack till alla for all info!
Slartibartfast
2005-12-01, 19:13
Lär er hur man bygger upp ett ackord från grunden,
Nåt bra tips på hur man gör detta? Hur lär man sig gehör? Är inte det nåt man har eller inte har?
Nåt bra tips på hur man gör detta? Hur lär man sig gehör? Är inte det nåt man har eller inte har?
Tja, spela spela spela spela. Försök att plocka ut låtar själv, ta någon enkel poplåt och försök komma på ackorden själv, sen är det bara att kolla på lite olika tabbar på internet och se hur de säger att låten ska spelas. Fast du får nog räkna med att det tar tid innan du blir bra på det.
Slartibartfast
2005-12-01, 20:15
Den mest kompletta tab-sidan på nätet är nog:
http://www.e-chords.com/
Väldigt bra för nybörjaren!
jean-wim
2005-12-02, 00:00
En risk med att låta internet lära en spela gitarr just detta träsk med tabbar. Varför ligger ofta gitarrister ljusår efter alla andra instrumentalister när det kommer till teori, gehör och notläsning? Svar: tabbar! Det är the dark side, jag lovar.Nja, det finns ju ett skäl till att notläsning och gitarr är svårt och det är att varje not kan greppas på upp till 5-6 platser på gitarrhalsen. "En not" blir därför mindre värd för en gitarrist, jämfört t.ex. med en pianist, för vilken varje not bara har en plats. På klassisk gitarr har man kommit ifrån det genom att använda strikta positioner, men även där är det en massa kludd på varje not för att ange vilka fingrar som gör vad etc.
Resultatet är att även de mest skolade klassiska gitarristerna använder noter till instudering, men de kan i princip inte "läsa noter" rakt av och spela efter det. Det är nästan omöjligt på gitarr. Och det är också därför så många nybörjare har problem med den biten just på gitarr. Jag tror det är väldigt få av de "stora" gitarristerna som läser noter, även om de kan vara mer eller mindre insatta i musikteori ändå.
wintzell
2005-12-02, 01:03
Nja, det finns ju ett skäl till att notläsning och gitarr är svårt och det är att varje not kan greppas på upp till 5-6 platser på gitarrhalsen. "En not" blir därför mindre värd för en gitarrist, jämfört t.ex. med en pianist, för vilken varje not bara har en plats. På klassisk gitarr har man kommit ifrån det genom att använda strikta positioner, men även där är det en massa kludd på varje not för att ange vilka fingrar som gör vad etc.
Resultatet är att även de mest skolade klassiska gitarristerna använder noter till instudering, men de kan i princip inte "läsa noter" rakt av och spela efter det. Det är nästan omöjligt på gitarr. Och det är också därför så många nybörjare har problem med den biten just på gitarr. Jag tror det är väldigt få av de "stora" gitarristerna som läser noter, även om de kan vara mer eller mindre insatta i musikteori ändå.
Du behöver inte krydda... De mest skolade klassiska gitarristerna kan läsa noter rakt av. De klarar inte av lika svåra arrangemang som pianister men nog kan de läsa många arrangemang rakt av och spela det direkt.
Ville bara klargöra det, kan ju finnas skolade gitarrister som tar illa upp... Ville inte verka messerschmitt... :em:
jean-wim
2005-12-02, 01:37
De mest skolade klassiska gitarristerna kan läsa noter rakt av. De klarar inte av lika svåra arrangemang som pianister men nog kan de läsa många arrangemang rakt av och spela det direkt.Nja, det är ju frågan om mer eller mindre. Enklare stycken kan kanske vissa gitarrister bara "riva av", men utan någon större musikalisk kvalitet och med mycket "fel". Jag vet inte om du själv studerat klassisk gitarr, men att plugga in en repertoar i huvudet är en av de stora utmaningarna. Många jobbar i åratal för att behärska några minuter långa stycken. Allt måste vara inlärt i minsta detalj, på ett helt annat sätt än för pianister. Om du ser en klassisk gitarrist som kör med noter framför sig fungerar de bara som stolpar för att komma ihåg huvuddragen i styckena.
Däremot tror jag många jazz-studiomusiker kan läsa många enklare arrangemang rakt av, men då består de mestadels av ackord, med lite enklare slingor inlagda här och var.
Eftersom de flesta här vill spela rawk så tror jag vi kan enas om att läsa noter inte är lika användbart eller nödvändigt för att lära sig spela gitarr. Man kan bli bra på harmonilära och musikteori även om man inte läser noter flytande.
ELLER så är tabbar skitbra för oss medelsvennsons som inte kan allt..
Sen brukar jag alltid lira tillsammans med ljudklipp/videoklipp på låten jag försöker lära mig.. get the feeelin
Slartibartfast
2005-12-02, 09:27
Är du bra än slarti?
Nä, men jag har roligt! :thumbup:
wintzell
2005-12-02, 13:12
Nja, det är ju frågan om mer eller mindre. Enklare stycken kan kanske vissa gitarrister bara "riva av", men utan någon större musikalisk kvalitet och med mycket "fel". Jag vet inte om du själv studerat klassisk gitarr, men att plugga in en repertoar i huvudet är en av de stora utmaningarna. Många jobbar i åratal för att behärska några minuter långa stycken. Allt måste vara inlärt i minsta detalj, på ett helt annat sätt än för pianister. Om du ser en klassisk gitarrist som kör med noter framför sig fungerar de bara som stolpar för att komma ihåg huvuddragen i styckena.
Däremot tror jag många jazz-studiomusiker kan läsa många enklare arrangemang rakt av, men då består de mestadels av ackord, med lite enklare slingor inlagda här och var.
Eftersom de flesta här vill spela rawk så tror jag vi kan enas om att läsa noter inte är lika användbart eller nödvändigt för att lära sig spela gitarr. Man kan bli bra på harmonilära och musikteori även om man inte läser noter flytande.
Det beror ju självklart på vad det är för stycken, de som de sitter med i flera år är ju creme de la creme av stycken. Man får avgöra vilken nivå man skall diskutera. När jag spelade så fick jag sitta och nöta in alla grepp, fingersättningar och skalor i flera timmar, medan min gitarrlärare bara spelade de perfekt rakt av. Så det är klart, de svårare styckena måste även de skolade gitarristerna plugga in, men de har fortfarande en förmåga att läsa noter rakt av, även om det inte är de svåraste styckena.
Men jag håller verkligen med om att just själva notläsningen inte är lika viktigt på gitarr som när man spelar piano. Däremot så bör man verkligen lära sig om harmonilära för att förstå allt mycket mer. Kan man det så kan man mycket lättare planka låtar, transponera och lättare skriva egna arrangemang. Så just själva musikteorin är väldigt viktig för gitarr likväl och det är väldigt synd att den nonchaleras. Jag var jag på väg att förstå allting och få ett grepp om musikteorin, men så slutade jag, och det ångrar jag väldigt mycket idag.... *cry*
Slartibartfast
2005-12-02, 18:39
Jag var jag på väg att förstå allting och få ett grepp om musikteorin, men så slutade jag, och det ångrar jag väldigt mycket idag.... *cry*
Bara att börja om. Det är aldrig för sent!
Jag skrev förresten min första låt för omkring en månad sen. Den heter "Obey me" och är svinbra!
Slartibartfast
2005-12-03, 15:43
Hur länge tar det innan man är hyffsat bra? Det beror ju förståss på hur mycket man tränar, men om man sitter och plinkar säg, en timma om dagen?
Läste på http://www.chrisrea.nl/info/career.php, att Chris började spela gitarr när han var 19 och blev proffs tre år senare. *screwy*
wintzell
2005-12-03, 15:52
Jävligt svårt att säga, men sitter du en timma om dagen så har du klämm på de flesta ackorden, ackordbyten samt att du kan läsa tab rätt så enkelt efter ett år. Men det är bara en gissning. Vanligtvis tar det nog längre tid eftersom få orkar sitta en timma varje dag i början.
tossefar
2005-12-03, 16:50
Jävligt svårt att säga, men sitter du en timma om dagen så har du klämm på de flesta ackorden, ackordbyten samt att du kan läsa tab rätt så enkelt efter ett år. Men det är bara en gissning. Vanligtvis tar det nog längre tid eftersom få orkar sitta en timma varje dag i början.
Det ska väl ändå inte ta ett år innan man kan läsa tabs? Det är ju konstruerat så att vem som helst ska kunna läsa, oavsett om de kan spela eller inte.
chevychase
2005-12-03, 20:34
Finns det ngn bra sida/bok för en nybörjare? typ som går igenom hur man ska hålla och förflytta tassarna mm
Nu behöver jag lite låt-tips! Sitter å nöter på intron till Fade to black, nothing else matters, Come as you are, Hurt, One, osv osv. Nån som har liknande tips om låtar som är allmänt kända och lätta att spela? Intron, dvs.
Come as you are är ju riktigt lätt, och bra, allting nästan :)
Kan spela en del av Fade to Black introt när jag blundar nu! :hbang:
tossefar
2005-12-14, 03:22
Har du inte lärt dig greenday - good riddance än så är det dags nu. Eller imorgon, sov!
Dissector
2005-12-14, 10:36
Nu behöver jag lite låt-tips! Sitter å nöter på intron till Fade to black, nothing else matters, Come as you are, Hurt, One, osv osv. Nån som har liknande tips om låtar som är allmänt kända och lätta att spela? Intron, dvs.
Om du gillar lite hårdare metallica så - Creeping Death. Den är skoj som fan att lira på gura. Eller sitter du med akustisk?
Något jag skarpt rekommenderar till alla som inte kommer på något att lira, kör bluesrock-improvisationer! Det är riktigt skoj. Särskilt om man kör elektriskt och distat. Börja i A och kör på =) Sedan har du en polare att lira med så kör ni improviserat solo varannan gång. Det är riktigt kul att duellera lite så :thumbup:
wintzell
2005-12-14, 12:55
Ett av världens fetastade riff är Man on the silver mountain, lär dig, nu.
Edit: Riffet skall även spelas med tummen emellanåt vilket gör det extra supderduper coolt.
Fear of the dark och sanitarium är lättspelade.
Det är även InFlames-Artifacts of the black rain
Fingrarna på vänsterhanden börjar bli heeelt knasiga nu. Kan man påskynda förhårdnaden??
Fingrarna på vänsterhanden börjar bli heeelt knasiga nu. Kan man påskynda förhårdnaden??
Haha,nej det går inte. Mina fingrar gick sönder hela jävla tiden när jag började spela och ibland gjorde det så ont att man fick skita i att spela en vecka eller så. Men spela mycket och ofta men låt fingrarna läka emellanåt så ska du se att det löser sig relativt fort
Någon som har tips på hur man ska göra för att inte få kramp i handen när man spelar mycket barré ackord?
Griip:
Benda de stora fretsen (upp till 9'e) med två fingrar. Pekfingret och långfingret samtidigt så att säga. De högre fretsen (12+) där du inte får plats med två fingertoppar samtidigt så bendar du med t ex långfingret samtidigt som du backar upp med pekfingret bakom långfingret för att få mer styrka, så det går lättare. Känns lite knepigt i början men du får in det väldigt snabbt.
Ame:
Variera dina barreackord genom att försöka använda tummen för bassträngen ibland (Hendrix är den mest berömde tumme-barrearen). Underlättar grymt, men kräver lite "inspelning" innan det känns naturligt. Men du slipper kramper sen :thumbup:
Bästa gitarrspelaren på Kolo = Aprotte?
:D
http://www.musicforamerica.org/files/images/dimebag-70311_640x480.jpg
tossefar
2005-12-14, 20:55
looOOoooooOOOol 9k posts. *slap*
looOOoooooOOOol 9k posts. *slap*
OMGZSTEVE! :thumbup:
Slartibartfast
2005-12-29, 12:50
Gillar ni nylon- eller stålsträngade bättre?
Jag håller på nylon. :thumbup: Mjukare sound. Skönade känsla.
Griip:
Benda de stora fretsen (upp till 9'e) med två fingrar. Pekfingret och långfingret samtidigt så att säga. De högre fretsen (12+) där du inte får plats med två fingertoppar samtidigt så bendar du med t ex långfingret samtidigt som du backar upp med pekfingret bakom långfingret för att få mer styrka, så det går lättare. Känns lite knepigt i början men du får in det väldigt snabbt.
Ame:
Variera dina barreackord genom att försöka använda tummen för bassträngen ibland (Hendrix är den mest berömde tumme-barrearen). Underlättar grymt, men kräver lite "inspelning" innan det känns naturligt. Men du slipper kramper sen :thumbup:
hur mycket ska du ha för att åka ner hit och lära mig spela gura?
Nylon är mkt mjukare, härligare sound om du ska spela för en tjej eller för dig själv i nattmörkret då du inte kan sova osv.
Stålsträngade är dock lite mer lättspelade när det gäller olika tekniker. Det har sitt fina sound med, klangande och rent, men inte det där mjuka härliga bögsoundet!
hur mycket ska du ha för att åka ner hit och lära mig spela gura?
En Jenseklämd gripper?
En Jenseklämd gripper?
är det seriöst så ok. du kan få en jenseklämnd gripper av mig om du lär mig spela gitarr.
är det seriöst så ok. du kan få en jenseklämnd gripper av mig om du lär mig spela gitarr.
Men jag kan inte lära någon spela gitarr, det måste du lära själv. Jag kan dock ge dig tips på små tekniker osv. Det är inte som med grippers :
Arne - här jense, kläm denna gripper mellan dina händer!
Jense - ok
*kläm*
nu har jag lärt mig grippa!
Men jag kan inte lära någon spela gitarr, det måste du lära själv. Jag kan dock ge dig tips på små tekniker osv. Det är inte som med grippers :
Arne - här jense, kläm denna gripper mellan dina händer!
Jense - ok
*kläm*
nu har jag lärt mig grippa!
grippers har också sina tekniker
ja men jag menar att du ska visa mig lite basackord osv.
grippers har också sina tekniker
ja men jag menar att du ska visa mig lite basackord osv.
Hahaha, okej
Ja men ses vi nån dag ska jag hämta gura och visa!
Hahaha, okej
Ja men ses vi nån dag ska jag hämta gura och visa!
haha, 'ok'
AP du får starta en webbskola för oss dumma kolomedlemmar! ;)
Dissector
2005-12-29, 14:13
Givetvis stålsträngat, om vi snackar akustiskt. Skulle aldrig ge upp en stålsträngad för en plast :D
Givetvis stålsträngat, om vi snackar akustiskt. Skulle aldrig ge upp en stålsträngad för en plast :D
osså lyssnar du på deathmetal också :D
Slartibartfast
2005-12-29, 16:59
Stålsträngade är mycket mera rytminstrument än nylonsträngade.
Ska man spela spelningar på krogen är de stål som gäller. Annars nylon undantagslöst. det är min uppfattning.
Stålsträngade är mycket mera rytminstrument än nylonsträngade.
Ska man spela spelningar på krogen är de stål som gäller. Annars nylon undantagslöst. det är min uppfattning.Vaddå, skulle nylon vara mer "lead" än stål?
Slartibartfast
2005-12-29, 17:21
Vaddå, skulle nylon vara mer "lead" än stål?
Nä, självklart inte, men ska man sitta i ett tyst vardagsrum och spela så är det nylon som gäller.
Stål om man vill höras.
Nä, självklart inte, men ska man sitta i ett tyst vardagsrum och spela så är det nylon som gäller.
Stål om man vill höras.Inte nödvändigtvis, du kan juh spela lugna vackra ballader på en stålsträngad också, du behöver juh inta banka på strängarna som nån gatu-musikant på drottninggatan :D
Slartibartfast
2006-02-11, 12:48
Jag försöker spela Bright Eyes av Garfunkel men jag kommer inte förbi denhär passagen. Jag fattar inte hur den ska spelas.
B Cdim G D7 G
and what does it mean, oh oh is it a dream
http://www.e-chords.com/cifra/idmusica/63453.htm
Ackorden är lite fucked up så man ser inte var de byter, men det är i alla fall de ackorden som används. Jag fattar bara inte hur man spelar det. Låten är ju lätt i övrigt.
sgtbarnes
2006-02-11, 12:57
är det bara dim accordet som strular?
Slartibartfast
2006-02-11, 13:01
är det bara dim accordet som strular?
Ja det är Cdim och G som inte låter ok. Sen hör man ju att det är D7 och G.
Hur spelar du ett Cdim?
sgtbarnes
2006-02-11, 13:13
Ja det är Cdim och G som inte låter ok. Sen hör man ju att det är D7 och G.
Hur spelar du ett Cdim?
http://www.8notes.com/guitar_chord_chart/Cdim.asp
Slartibartfast
2006-02-11, 13:38
:confused: :confused: Låter ju exakt som D7.
Bra sida annars. :thumbup:
Fettecke
2006-02-11, 13:47
kan tipsa om denna, bra låt att träna upp fingrarna med...
svår i början att sätta... men sen är den hur skön som helst.
http://www.azchords.com/i/inflames-tabs-1886/pallarandersvisa-tabs-18503.html
sgtbarnes
2006-02-11, 14:19
:confused: :confused: Låter ju exakt som D7.
Bra sida annars. :thumbup:
ja, det låter mycket som D7, blir som en D7 fast med D# "i basen". låter rätt dissonant dock, inte som ett mer "harmoniskt" D7.
testa play- knappen så hör du att tonen D blir till D#
D7
http://www.8notes.com/guitar_chord_chart/D7.asp
Cdim
Slartibartfast
2006-02-11, 14:24
ja, det låter mycket som D7, blir som en D7 fast med D# "i basen". låter rätt dissonant dock, inte som ett mer "harmoniskt" D7.
testa play- knappen så hör du att tonen D blir till D#
D7
http://www.8notes.com/guitar_chord_chart/D7.asp
Cdim
Jag hör bara en mikroskopisk skillnad.
Och jag kommer fortfarande inte förbi den där passagen. :(
sgtbarnes
2006-02-11, 14:35
Jag hör bara en mikroskopisk skillnad.
Och jag kommer fortfarande inte förbi den där passagen. :(
huh, tror kanske att du kan strunta i dimmet då. hittar inte låten så kan inte höra hur det ska låta.
sgtbarnes
2006-02-11, 15:53
Hittade låten nu.
Tror faktiskt att det står fel på sidan som du länkade till. Det är inte Cdim utan C#dim.
så här tror jag att det blir:
C............B..............C#dim....G........D7.. ...........G
and what does it mean, oh oh is it a dream.
C#dim (enkel tagning)
http://www.8notes.com/guitar_chord_chart/Cxdim.asp
detta kan också spelas:
C B/D# C#dim G/D D7 G
and what does it mean, oh oh is it a dream.
det första är dock lättast och låter bra i mina öron...
sgtbarnes
2006-02-11, 16:03
hehe vart lite fel ovan... mellanslag dras ihop när man postar...
.......C................ .B..........C#dim......G/D......D7.........G..............
and..what..does..it.mean.....oh...........oh...... .is.it.a.....dream.......
Slartibartfast
2006-02-11, 17:58
hehe vart lite fel ovan... mellanslag dras ihop när man postar...
.......C................ .B..........C#dim......G/D......D7.........G..............
and..what..does..it.mean.....oh...........oh...... .is.it.a.....dream.......
Tjoho! Då funkar det ju! Stort tack för allt besvär! :bow: :cheers:
Jag hade redan börjat spela så att jag lämnar på B tills jag byter till D7 och G. Det funkar också, men blir inte lika bra.
Nu ska jag spela för tjejen ikväll, så blir hon glad. :thumbup:
sgtbarnes
2006-02-11, 18:32
Det kommer hon garanterat gilla!
:thumbup:
Slartibartfast
2006-07-05, 08:18
Nån som har nåt tips på en bra gitarrbok som går från grunderna till hyffsat avancerade grejjor? Inga noter!
watertouch
2006-07-05, 10:35
Grundteori för gitarr av Mikael Lindkvist är rätt okej
watertouch
2006-07-05, 10:38
Fast där e det bara Teoretiska grejjer(skalor, ackoruppbyggnad, improvisation,Harmonisering) du lär dig inte hur du ska göra vissa ljud på gitarren tex, hammer-ons eller pulloffs, tapping osv.
fothermucker
2006-07-05, 11:19
Kolla här slarti
http://www.freelicks.net/
Slartibartfast
2006-07-05, 11:34
Kolla här slarti
http://www.freelicks.net/
Detdär verkar ju suveränt! Tack för den länken! :thumbup:
Slartibartfast
2006-07-26, 11:41
Hittade denna länk igår. Den verkar vara riktigt bra.
http://guitar.about.com/library/blguitarlessonarchive.htm
Jag har kommit till lektion fyra och ska fösöka memorisera alla toner på gitarrhalsen. Det lär ta en tid, men är antagligen nyttigt. :thumbup:
Slartibartfast
2006-08-21, 19:13
Ny gura införskaffad. En bekant som spelar gitarr sa att man ska skruva på den lilla skruven i halsen (den som syns genom hålet) för att få strängarna lite närmare halsen, och det vore ju inte helt fel, men kan man verkligen gå dit och pilla själv. Är det inte risk att man fuckar upp hela gitarren??
Skruvar man på den lilla skruven i halsen kan man ju råka vrida hela halsen så personligen skulle jag inte göra det men vadfan, det påstås att det inte är så svårt.
Vetefan om man sänker stränghöjden iofs, men så är jag kass på akustiska
Hade för mig att akustiska gitarrer inte hade den möjligheten.
Vad som händer när man snurrar på den saken är att halsen böjer sig antingen uppåt eller neråt. Böjer den sig uppåt så blir effekten att strängarna kommer närmare halsen.
Men det är nog inget jag rekommenderar att du gör själv, åtminstone inte första gången. :P
Slartibartfast
2006-08-21, 19:37
Ok. Då gör jag det absolut inte.
Ny gura införskaffad. En bekant som spelar gitarr sa att man ska skruva på den lilla skruven i halsen (den som syns genom hålet) för att få strängarna lite närmare halsen, och det vore ju inte helt fel, men kan man verkligen gå dit och pilla själv. Är det inte risk att man fuckar upp hela gitarren??
halsen har en böjning, när du vrider på stången så ändras vinkeln. Du kan få den från platt till jävligt böjd. Den gör INTE att strängarna kommer närmare halsen ALLS. NÅGONSTANS!!! Så vrid fan inte på den ;)
Jag har noll koll på hur man sänker stränghöjden på en akustisk gitarr faktiskt, kan iofs förklara varför min har en spricka i huvudet... :D Dags att införskaffa en ny elgitarr mao, fast jag är ju egentligen basist...
Slarti: Börjat med kvint/rockackord än? :) När/om du gjort det, allt som har med green day och nirvana är bra för att öva upp hastigheten, sen är det bara att ringa när du blivit nya malmsteen :D
Slartibartfast
2006-08-21, 20:48
halsen har en böjning, när du vrider på stången så ändras vinkeln. Du kan få den från platt till jävligt böjd. Den gör INTE att strängarna kommer närmare halsen ALLS. NÅGONSTANS!!! Så vrid fan inte på den ;)
Jag har noll koll på hur man sänker stränghöjden på en akustisk gitarr faktiskt, kan iofs förklara varför min har en spricka i huvudet... :D Dags att införskaffa en ny elgitarr mao, fast jag är ju egentligen basist...
Slarti: Börjat med kvint/rockackord än? :) När/om du gjort det, allt som har med green day och nirvana är bra för att öva upp hastigheten, sen är det bara att ringa när du blivit nya malmsteen :D
tack för tipset! Jag låter skruven vara. :thumbup:
Jag kollar just på en gitarrDVD (nersugen) som Fender gett ut med nån sympatiskt snubbe som lär en spela gura. Riktigt bra!
tack för tipset! Jag låter skruven vara. :thumbup:
Jag kollar just på en gitarrDVD (nersugen) som Fender gett ut med nån sympatiskt snubbe som lär en spela gura. Riktigt bra!
Har haft svårt att hitta sjyssta såna där filmer till bas.. Hittade en med dream theater-basisten, men han var lite... darrig :)
Vad snackar du om? Det är klart att strängarna kommer närmare halsen om man böjer den uppåt (Det blir såklart mest skillnad uppe på toppen av böjningen. Tror du att strängarna böjer sig i luften jämte halsen eller? :P
Vad snackar du om? Det är klart att strängarna kommer närmare halsen om man böjer den uppåt (Det blir såklart mest skillnad uppe på toppen av böjningen. Tror du att strängarna böjer sig i luften jämte halsen eller? :P
Oj, ähm, det jag menade är att strängarna inte rör sig ett smack medan greppbrädan i sig rör sig, förlåt.. :booty: :whipped:
Oj, ähm, det jag menade är att strängarna inte rör sig ett smack medan greppbrädan i sig rör sig, förlåt.. :booty: :whipped:
Bra, nu slapp jag photoshopa en bild :D
Slartibartfast
2006-08-31, 19:31
Sitter och försöker föstå mig på Guitar Pro 5. Jag har laddat ner ett par tabbar (bl.a. Nothing else matters) och försöker klura ut hur programmet ska underlätta för mig, men jag ser inte riktigt vitsen med det.
Hur använder ni programmet för att lära er spela bättre?
tossefar
2006-08-31, 19:36
Sitter och försöker föstå mig på Guitar Pro 5. Jag har laddat ner ett par tabbar (bl.a. Nothing else matters) och försöker klura ut hur programmet ska underlätta för mig, men jag ser inte riktigt vitsen med det.
Jag vet att många gillar programmet, men jag föredrar tabs i vanlig textform.
Har man aldrig hört låten så kan Guitar Tab hjälpa en med rytmen. Jag föredrar att spela efter låten i lurarna istället.
Jag kör alltid guitar pro tabbar, då slipper man scrolla emellan osv.
Mest använder jag det för att skriva upp egna riff, låter etc.
tossefar
2006-08-31, 20:15
www.ultimate-guitar.com har scrollfunktion på vanliga texttabs också :thumbup:
Man kan t ex stänga av den gitarr man spelar så har man sig ett komp att lyssna på och dessutom så är det bra att man slipper sitta och fippla med timingen själv och kan höra/se hur det ska vara (åttondel, sextondel, punkter osv )
Slarti, jag har ett par hundra låtar som du kan få! PM:a mig bara så ska vi fixa det ;)
Slartibartfast
2006-10-14, 15:25
Slarti, jag har ett par hundra låtar som du kan få! PM:a mig bara så ska vi fixa det ;)
Du menar guitarpro tabs?
Nja, tack men jag tror jag avstår. Orkar inte med det programmet. ;)
Nån som har tips på coola blues- och rocklicks som man kan lära sig? Gärna med demonstrationer så man hör hur det ska låta. Akustiskt då alltså.
TheGovernator
2006-10-16, 18:03
Någon som har tips på bra lägereldslåtar som man kan börja träna upp till nästa år?
Är relativt ny på det här med gitarr.
Någom som har tips när d gäller att slå rätt? Jag har väldigt lätt för o lära mig fingerplocka med när d gäller att "slå" rätt i vanliga låtar så har jag lite svårt för o höra om jag ska slå upp o ner =/
Någon som har tips på bra lägereldslåtar som man kan börja träna upp till nästa år?
Är relativt ny på det här med gitarr.
Wonderwall, house of the rising sun, redemption song, und so weiter. Vill du dra clichen ännu längre så avslutar du med no woman no cry. Spela dem så slipper du åtminstonde mig i ditt sällskap! :thumbup:
*hatar folk som drar fram en gitarr i festsammanhang/lägereldssammanhang*
TheGovernator
2006-10-16, 18:47
Wonderwall, house of the rising sun, redemption song, und so weiter. Vill du dra clichen ännu längre så avslutar du med no woman no cry. Spela dem så slipper du åtminstonde mig i ditt sällskap! :thumbup:
Tack för tipsen och dissen :D
Tack för tipsen och dissen :D
Vaschegoo :cool:
Scratch89
2006-10-16, 19:19
Det fula är ju att alla egentligen skulle vilja vara den där snubben med gitarren som kan spela i princip allt och som har alla tjejer runt sig på efterfesten. ;)
Det fula är ju att alla egentligen skulle vilja vara den där snubben med gitarren som kan spela i princip allt och som har alla tjejer runt sig på efterfesten. ;)
Eller så sätter man sig bredvid lägereldstönten som spelar knockin' on heaven's door, sliter åt sig gitarren, lägger den vilande på vänsterbenet (klassisk stance) och river av månskenssonaten i Amin.
Scratch89
2006-10-16, 20:37
Eller så sätter man sig bredvid lägereldstönten som spelar knockin' on heaven's door, sliter åt sig gitarren, lägger den vilande på vänsterbenet (klassisk stance) och river av månskenssonaten i Amin.
:D
Är man alfahane så kan man spara sig alla bekymmer.
Men personen som drar upp tidigare nämnda låtar är nog inte en person som kan spela i princip allt ;)
Jag föredrar att vara personen som kan spela gitarr, men som väljer att inte förstöra en efterfest med att halvt nedsupen börja spela på den. Principsak. :)
En sitter och spelar, några lyssna, resten sitter och undrar "Får man prata? Ska han sluta snart? Jag vill ju ligga med honom. Hur ska jag göra det när gitarren är i famnen på honom?" osv osv osv.
Scratch89
2006-10-16, 20:39
Men personen som drar upp tidigare nämnda låtar är nog inte en person som kan spela i princip allt ;)
Jag föredrar att vara personen som kan spela gitarr, men som väljer att inte förstöra en efterfest med att halvt nedsupen börja spela på den. Principsak. :)
Helst ska man spela av ett par strängar, vilket gör att klangen blir katastrofal, och man ska hålla på fel band så det blir moll ist för dur, sjunga falskt osv.:thumbup:
Scratch89
2006-10-16, 20:40
En sitter och spelar, några lyssna, resten sitter och undrar "Får man prata? Ska han sluta snart? Jag vill ju ligga med honom. Hur ska jag göra det när gitarren är i famnen på honom?" osv osv osv.
Been there, done that. :D
Helst ska man spela av ett par strängar, vilket gör att klangen blir katastrofal, och man ska hålla på fel band så det blir moll ist för dur, sjunga falskt osv.:thumbup:
Om man spelar på fel band blir det en ändring i tonarten, inte mellan dur och moll... Om du inte menar på en enstaka sträng såklart ;)
tossefar
2006-10-16, 21:34
Om man spelar på fel band blir det en ändring i tonarten, inte mellan dur och moll... Om du inte menar på en enstaka sträng såklart ;)
Hur byter du mellan dur och moll på en enstaka sträng då? ;)
Eller missförstår jag dig?
Hur byter du mellan dur och moll på en enstaka sträng då? ;)
Eller missförstår jag dig?
Jag tror han menade att man spelar ett moll-ackord istället för dur, vilket man ju gör genom att byta ton på en sträng. Alltså, 002210 istället för 002220.
Haha icke jag!
Fan jag vill röja metal och stå o headbanga på en scen fan!:hbang: :hbang:
Sen förövrigt kan jag knappt lira akustiskt alls....:em:
Scratch89
2006-10-17, 07:29
Jag tror han menade att man spelar ett moll-ackord istället för dur, vilket man ju gör genom att byta ton på en sträng. Alltså, 002210 istället för 002220.
Exakt. ;)
Kanske uttryckte mig lite konstigt, men om du byter plats på en sträng i ett ackord så får du ett annat ackord (från moll till dur eller dur till moll), men det gäller bara om du flyttar på rätt sträng till rätt band, annars blir det jazz av det :D
Slartibartfast
2006-11-22, 20:09
Jag försöker lära mig Heartbeats
s4_4abCWw-w
Är denhär tabben rätt?
http://www.e-chords.com/tab.asp?idMusica=83608&tipo=T
Kan nån guru lägga upp en waw på hur dethär låter? Jag får inte till det. *gah!*
E ||--------------------------------|
B ||--------------------------------|
F#||---------------3---------------|
D ||------------0-----------0-------|
A ||-----4h-5-5------4h-5-5----5-0-|
D ||--0-----------------------------|
Samma här Slarti, får inte till det. Bara de två första tonerna som låter rätt typ.
Säker på att ni har gitarren är rätt stämd? Han har ju sänkt 2 strängar plus att det ska vara capo på 1a bandet.
Orkade inte prova tabben själv...
Slartibartfast
2006-11-22, 20:24
Samma här Slarti, får inte till det. Bara de två första tonerna som låter rätt typ.
Precis. Spelar man såhär:
A ||-----4h-5--------4h-5------5-0-|
så låter det någorlunda, men det är inte rätt. Jag förstår inte hur man ska knäppa 4h 5 5 för att de ska låta vettigt. *screwy*
Decibelvis
2006-11-22, 20:43
Precis. Spelar man såhär:
A ||-----4h-5--------4h-5------5-0-|
så låter det någorlunda, men det är inte rätt. Jag förstår inte hur man ska knäppa 4h 5 5 för att de ska låta vettigt. *screwy*
Du är helt på rätt väg, men du missar en till 5 på a-strängen. 4h betyder ju hammer-on från fjärde bandet till femte, så du knäpper inte femte bandet med höger hand första gången, utan du knäpper band 4, och låter bara hammer-on sköta 5, utan att hjälpa till med höger hand. Men sedan, direkt efter, knäpper du 5, och sedan tom d-sträng, och sedan ÄNNU en gång 5 på a-strängen. Först efter det kör du band 3 på nedstämda g-strängen. Alltså ser ut såhär med klumpigt egenskriven tab:
-----------------------------------------
-----------------------------------------
-----------------3--------------3--------
-----------0---------------0-------------
---4h-5-5----5-----4h-5-5---5-----0-----
0-------------------------------------0--
Du känner till hammer-on, va? Bara slå nästa finger ner på strängen med sån jävla kraft att tonen ringer ut fast du inte knäpper den med högern... :thumbup:
Decibelvis
2006-11-22, 20:45
Och, by the way, taben du kollat är fel.
Slartibartfast
2006-11-22, 20:48
Aha! Där har vi ju gitarrgurun numero uno! :thumbup: Cheers mate!
Och, by the way, taben du kollat är fel.
Det ante mig. Har suttit med den här jävel i timmar nu. *gah!* *mini* *cry*
Decibelvis
2006-11-22, 20:50
Jep, nu ska du se att d fixar sig! Ja missar alltid den här tråden, men började subscriba på den nu, så... LET'S RÖCK! :hbang: :hbang: :hbang:
Slartibartfast
2006-11-22, 20:53
jag får så jävla i nerverna med dethär så jag har officiellt slutat spela gitarr. jag övar bara lite inofficiellt nu. :D
Decibelvis
2006-11-22, 20:55
Förtydligar ännu de toner som ska "hamras" med parenteser.
-----------------------------------------------
------------------3-------------------3--------
-------------0------------------0--------------
---4h-(5)-5----5-----4h-(5)-5-----5-----0-----
0-------------------------------------------0--
Slartibartfast
2006-11-22, 20:58
Förtydligar ännu de toner som ska "hamras" med parenteser.
0-------------------------------------------0--
Det är treorna som jag inte får in i ekvationen. :confused: :confused:
Decibelvis
2006-11-22, 20:59
jag får så jävla i nerverna med dethär så jag har officiellt slutat spela gitarr. jag övar bara lite inofficiellt nu. :D
Det tog mig en fucking jävla helkväll att fixa till riffet. Det sköna är att i princip hela låten - utom sticket - kretsar kring samma konstruktion. Men jag körde tills fingrarna blödde och du såg ju själv hur brudarna sedan kastade upp trosor på scen på Madison! :laugh: :naughty:
Decibelvis
2006-11-22, 21:00
Det är treorna som jag inte får in i ekvationen. :confused: :confused:
Har du stämt ner g-strängen ett halvt tonsteg? Ett HALVT, observera, inte ett helt.
Decibelvis
2006-11-22, 21:01
Fan Slarti, jag måste lämna datorn för skolan stänger, men ja ringer dig så får du lira din version åt mig i telefonen!
Slartibartfast
2006-11-22, 21:01
Har du stämt ner g-strängen ett halvt tonsteg? Ett HALVT, observera, inte ett helt.
Jepulis!
du såg ju själv hur brudarna sedan kastade upp trosor på scen på Madison! :laugh: :naughty:
Det är lite den effekten jag är ute efter! :thumbup:
Slartibartfast
2006-11-22, 21:02
Fan Slarti, jag måste lämna datorn för skolan stänger, men ja ringer dig så får du lira din version åt mig i telefonen!
Nej gör inte det! Det tar två minuter att knäppa två toner.
Sådär fick jag det till. Obs! Gjorde detta utan capo (kolla stämningen).
....|-----------------------------------------------
....|-----------------------------------------------
G..|------------------3-------------------3--------
D#|-------------0------------------0--------------
B..|---4h-(5)------5-----4h-(5)-------5-----0-----
D#|0-------------------------------------------0--
Uräkta det dåliga ljudet.
klickisen (http://personal.inet.fi/koti/kgebala/heartbeet.wav)
Slartibartfast
2006-11-22, 21:31
Detdär funkar också, Masse, även om det inte är helt som Gonzales version. :thumbup:
oj! Det var precis som Deci skrev. Hörde inte den där ena tonen eftersom jag hade så låg volym...orkar inte banda in på nytt...kanske i morgon.
Decibelvis
2006-11-27, 18:53
Här kommer hela mainriffet. Upprepa efter rad fyra.
0----------------------------------------------
0----------------------------------------------
------------------0----------------------------
------0-----0-------------------0----0---------
---4-----4-----4-------------4----4------------
2--------------------0h-(2)--------------------
------------------------------------------4----
------------------------------------------------
------0-----0-----4-------------0------4-------
---5-----5-----5-----4h-(5)--5-----5-------0---
5-----------------------------------------------
Sådärja. Borde vara rätt. Sticket följer en annan dag! Kör hårt! :thumbup:
Slartibartfast
2006-11-27, 20:21
Thanks, dude! Låter helskumt, men det är säkert rätt.
Har beslutat efter många försök att äntligen lära min spela gitarr, så jag kan spela gamla Richard Marks låtar för tjejen.
Hur lär man sig bäst att spela?
Min polare lär mig, men det är ju alltid välkommet med tips.
Sorry om jag rapar upp något som redan har skrivits men jag orkade inte läsa hela tråden...
Har lirat i 9 år snart, varav typ 7 under instruktör.
Mitt bästa tips är att ha roligt. Det låter vanligt men jag har haft och har jävligt många intressen och har alltid pressat mig själv för att bli så bra som möjligt. I allt förutom i gitarr och bra har jag blivit.
Mitt andra bästa råd är att lära dig rätt från början även om de grunderna är sega och omständiga. Det kommer kännas helt skevt men håll koll på hur du vinklar tummen, vilka fingar som ska vara på vilka band, hur du har guran i knät osv. Be någon visa dig och skriv upp det eller köp en bok samt öva hemma.
Lär dig alla grundläggande ackord samt hur du använder barrésystemet för att höja och sänka dem.
Belöna dig själv med att spela låtar du tycker är kul. Och spela varierat.
Teori och skalor kan du delvis skita i om du inte ska bli gitarrlärare eller liknande. Samma sak med notor egentligen. Visst är det bra att kunna men absolut inget krav någonstanns. Metalliva kan t. ex. inte noter och lirar med "noob-shords" i många låtar. Det har gått ganska bra för dem med, tycker du inte? *popcorn*
NU blev jag förvirrad.
OM det är skrivet såhär t.ex.: 2h4-0
SKa man då slå an strängen som vanligt när man håller på 2:a bandet och sen göra en hammer on på 4:e bandet, för att sedan slå an strängen som vanligt utan att hålla på något band.
Eller ska man göra hammer on på 2:a bandet, för att sedan slå an strängen som vanligt på 4:e?
OCh vad betyder b i: -2b-0--
finns det inget ställe där man kan lägga upp ljudfiler på nätet? precis som sidorna där man lägger upp bilder.. så kan man höra andra kolo medlemmar spela =)
watertouch
2006-12-06, 19:29
NU blev jag förvirrad.
OM det är skrivet såhär t.ex.: 2h4-0
SKa man då slå an strängen som vanligt när man håller på 2:a bandet och sen göra en hammer on på 4:e bandet, för att sedan slå an strängen som vanligt utan att hålla på något band.
Eller ska man göra hammer on på 2:a bandet, för att sedan slå an strängen som vanligt på 4:e?
OCh vad betyder b i: -2b-0--
Ja du har rätt i första,,
B betyder "bend" du bänder alltså upp strängen.
Ja du har rätt i första,,
B betyder "bend" du bänder alltså upp strängen.
Tack!
Decibelvis
2006-12-08, 15:05
finns det inget ställe där man kan lägga upp ljudfiler på nätet? precis som sidorna där man lägger upp bilder.. så kan man höra andra kolo medlemmar spela =)
Jag börjar i så fall med att dra mitt strå till stacken. Mitt band heter Luponero, här är adressen till vår MySpace-sida där man kan lyssna på fyra av våra låtar:
http://www.myspace.com/luponeromusic
Fan, mysongbook har ju i stort sett lagt ner.. Vart tankar ni era tabs grabbar?
Fan, mysongbook har ju i stort sett lagt ner.. Vart tankar ni era tabs grabbar?
Hehe, jag kunde tanka ner från Bitsoup!
Hela programmet, samt hela Mysongbooks tab-lager!:D
Över 18 000 filer med olika band!:hbang:
En liten bump och en fråga.
Jag tänker köpa min första gitarr imorgon, och det jag undrar om är - ska en nybörjare välja vara stål eller nylonsträngar?
En liten bump och en fråga.
Jag tänker köpa min första gitarr imorgon, och det jag undrar om är - ska en nybörjare välja vara stål eller nylonsträngar?
Prova. De flesta gillar nylon för att det är mjukare mot fingrarna..
Prova. De flesta gillar nylon för att det är mjukare mot fingrarna..
Okej. Ingen skillnad på kvalitet/ljud osv? (som om det skulle spela någon roll i början:D)
Slartibartfast
2007-04-25, 22:27
Okej. Ingen skillnad på kvalitet/ljud osv? (som om det skulle spela någon roll i början:D)
Det är helt olika ljud i nylon och stål. Jag gillar stål bättre nu då jag mest spelat på såna. Gillade nylon mest i början. Jag skulle köpa en stål om jag var du. Nylon är mera för att knäppa på. Stål är mera ett rytminstrument, även om det går lika bra att knäppa dem också.
Det är helt olika ljud i nylon och stål. Jag gillar stål bättre nu då jag mest spelat på såna. Gillade nylon mest i början. Jag skulle köpa en stål om jag var du. Nylon är mera för att knäppa på. Stål är mera ett rytminstrument, även om det går lika bra att knäppa dem också.
Tack!
A till E7 A till E7.. C... G... osv osv
göra paus
Plinga lite smoke on the water-riffet. Eller början, så gott som det går (så långt som man lärde sig på musiklektionerna i sjuan)
..
A till e7.. G.... C....D... osv
Såååå roligt, dock ganska/väldigt dålig. Men hey.. jag köpte den för en timma sedan :D
Regus: Nylonsträngar har en lite dovare klang, bredare hals... Stålsträngat gör mer ont på fingrarna, lite ljusare klang, lite mer elgitarrliknande hals.
Slartibartfast
2007-06-10, 12:58
Försöker spela Brothers in arms, men jag får inte till första raden. Den som enligt tabben går G#m E F#. Låter inte alls rätt. Nån som kan fixa? Resten funkar.
http://www.e-chords.com/guitartab/idmusica/5777.htm
k5JkHBC5lDs
köp en stålsträngad, så slipper du lägga pengar på en gitarr till när du tröttnat på din nylon
piraten99
2007-06-10, 16:00
vet inte om det nämnts.
men ETT MÅSTE är att ladda ner guitar pro 4 och ladda ner tabs på ultimateguitar.
du spar tid och det blir mkt roligare!
Wayfaerer
2007-06-10, 16:24
Försöker spela Brothers in arms, men jag får inte till första raden. Den som enligt tabben går G#m E F#. Låter inte alls rätt. Nån som kan fixa? Resten funkar.
Tror det är förskjutning på ackorden, låter mer rätt om du spelar G#m över "mist", E över "moun-" och F# över "tains".
vet inte om det nämnts.
men ETT MÅSTE är att ladda ner guitar pro 4 och ladda ner tabs på ultimateguitar.
du spar tid och det blir mkt roligare!
vet inte om det här har nämts heller, men ta ut låtarna själva, det är inte svårt. Man tränar dessutom upp sitt gehör och blir en bättre gitarrist.
Har nån tabben till Ebba grön - Vad ska du bli? hittar inte på nätet!
köp en stålsträngad, så slipper du lägga pengar på en gitarr till när du tröttnat på din nylon
Men.. när han tröttnat på sin stålsträngade då? Förstår inte ditt argument riktigt.
Jag spelar på både nylon och stål, men om jag bara fick ha en gitarr så hade jag nog valt stål. Men båda har sin charm. Stål är väl betydligt mer inne nu för tiden bara.
Decibelvis
2007-06-29, 17:27
http://www.e-chords.com/guitartab/idmusica/5777.htm
k5JkHBC5lDs
Intro: I:G#m, E, C#, E, G#, E, C#:I
Sen stannar man på ett G#m innan sången kör igång
Vers: (H) These mist (F#) covered (E) moun- (F#) tains
Are a home now for (H) me
But my (F#/Hb) is the (G#m) low- (D#m) lands
And always will (E) be (F#)
Someday you'll re- (G#m) turn (D#m) to
Your valleys and your (E) farms (F#)
And you'll no longer (G#m) burn to be
(E) Brothers in (F#) arms
Slartibartfast
2007-07-06, 19:03
Intro: I:G#m, E, C#, E, G#, E, C#:I
Sen stannar man på ett G#m innan sången kör igång
Vers: (H) These mist (F#) covered (E) moun- (F#) tains
Are a home now for (H) me
But my (F#/Hb) is the (G#m) low- (D#m) lands
And always will (E) be (F#)
Someday you'll re- (G#m) turn (D#m) to
Your valleys and your (E) farms (F#)
And you'll no longer (G#m) burn to be
(E) Brothers in (F#) arms
Wtf!? Det ska ju vara C#m inte c#! Ditt CP! :smash:
MasterChief
2007-07-06, 19:05
Shit. Hoppas inte jwzrd ser att du försöker spela Dire Straits.
TcAnders
2007-11-01, 21:27
Hjälp mig! Jag försökte lära mig spela gitarr för ett par månader sedan, men jag vart tvungen att sluta under flytten.. Jag hade inte alls kommit speciellt långt, men nu tänkte jag börja igen. På en skala på 100, så ligger jag på 2.. Så jag har mycket kvar att lära för att kunna spela någorlunda.
Jag har spanat igenom tråden litegranna, men jag tycker mig inte se några perfekta nybörjarlänkar.. Finns det änns?
Gitarren är en gammal gitarr som jag tror att min farfar har haft eller liknande, antar att det är nylonsträngar.. Men det kanske inte gör sån stor skillnad?!.. Nå, nu kanske ni förstår att detta inte är mitt område, men jag VILL att det ska vara det så hjälp mig nu..Tack!
// Anders
Scratch89
2007-11-01, 21:39
Anders: Först måste du stämma gitarren. Har du någon stämmare? Om inte leta upp en låt som går i E, typ Metallica - Nothing Else Matters och stäm efter den.
Sen hittar du en favoritlåt som verkar rätt så lätt, typ Oasis - Wonderwall. Ut på www.ultimate-guitar.com och leta rätt på tabben. Om du har Guitar Pro blir det ännu enklare. Lär dig spela låten, få in timingen, fingerplacering osv.
(Just Oasis - Wonderwall spelas med capo på andra bandet, men det funkar utan om du bara transponerar ner ackorden två halva steg)
Anders: Först måste du stämma gitarren. Har du någon stämmare? Om inte leta upp en låt som går i E, typ Metallica - Nothing Else Matters och stäm efter den.
(Just Oasis - Wonderwall spelas med capo på andra bandet, men det funkar utan om du bara transponerar ner ackorden två halva steg)
Det kan nog vara de två sämsta tipsen någonsin. Du ber en absolut nybörjare att stämma sin gitarr efter en metallica-låt, och sedan att transponera samtliga ackord i en annan låt? :D
Har man inte tillgång till stämgaffel, ett operhört gehör eller stämapparat, så finner man ett slätstruket A (femte bandet på tunna e-strängen [tunnaste strängen alltså]) i kopplingstonen på hemtelefonen (nåvälä, i närheten i alla fall). Sen är det ju bara till att utgå från den.
http://www.gitarren.se/radotips/stamning_276x343.gif
Punkterna på bilden visar var man ska hålla för att tonen ska bli samma som den ton som sträcket från punkten pekar på.
Sen skulle jag lämna transponeringen åt sidan. Ingen dör av att en låt spelas i fel tonart, så länge man inte ska spela den tillsammans med någon annan, eller vill spela med orginallåten i bakgrunden.
Edit: Stämningstipsen var alltså riktade till anders, inte scratch.
watertouch
2007-11-02, 05:42
Säger det igen.. Skaffa Guitar-pro 4. Tanka sen hem tabs. Sidan är dock nedstängd så detta får ni leta efter på andra sätt. :cool:
Där finns det tablatur till det mesta, rätt sådan med hela solon.
TcAnders
2007-11-02, 18:39
Stort tack för tipsen, scratch tips var kanske inte det ultimata då jag inte förstod speciellt många ord i inlägget..:)
Men, Powpow.. Jag ska ta mig en titt på det där.. Stämma gitarren gör antagligen mkt, just nu vet jag inte om det är rätt eller fel, men jag ska ta en titt..
Mer tips mottages gärna!
// Anders
AP Tuner är ett enkelt program om du vill stämma via datorns mic, dvs snåla till det lite på en stämapparat. Blir nog inte så opti men funkar.
Slartibartfast
2007-11-02, 18:56
Man ska lära sig stämma själv! jag är nästan tondöv och hade jävligt svårt att få gitarren stämd, det var nästan omöjligt. Men med övning så blir det bättre. Nu hör åtminstone jag inte att det låter dåligt när jag stämt. :D
TcAnders
2007-11-02, 18:59
Man ska lära sig stämma själv! jag är nästan tondöv och hade jävligt svårt att få gitarren stämd, det var nästan omöjligt. Men med övning så blir det bättre. Nu hör åtminstone jag inte att det låter dåligt när jag stämt. :D
Jo, men det är förmodligen bättre om jag får hjälp med det till en början så jag vet på ett ungefär hur det ska låta.. Nu tycker jag ingenting låter dåligt typ, jag förmodar att den är helt åt he.... felstämd för tillfället..
// Anders
Beror väl på hur välstämt man vill ha skulle jag säga, men det finns kanske dom som kan få det precist bara med hörseln...
http://www.musikakuten.se/ tycker det står lite vettiga saker där...
TcAnders
2007-11-02, 19:11
http://www.musikakuten.se/ tycker det står lite vettiga saker där...
Såg okej ut, jag ska ta och läsa igenom det.. Jag såg en sak som jag måste få reda på vad det innebar.. Och det är följande:
http://www.musikakuten.se/images/gitarr/A.gif
Vad står tecknen för, att det är 6 strängar fattar jag.. dom svarta prickarna antar jag är fingrarna.. MEN, siffrorna som står under, 0.2.3.4.0.. ? Där hänger jag inte med, har glömt det.. Men jag har för mig att det var något med vilket finger man skulle använda eller något liknande.. Rätt/Fel?
Sen undrar jag också vad som menas med X/O som finns i överkanten på varje ruta..
// Anders
Såg okej ut, jag ska ta och läsa igenom det.. Jag såg en sak som jag måste få reda på vad det innebar.. Och det är följande:
http://www.musikakuten.se/images/gitarr/A.gif
Vad står tecknen för, att det är 6 strängar fattar jag.. dom svarta prickarna antar jag är fingrarna.. MEN, siffrorna som står under, 0.2.3.4.0.. ? Där hänger jag inte med, har glömt det.. Men jag har för mig att det var något med vilket finger man skulle använda eller något liknande.. Rätt/Fel?
Sen undrar jag också vad som menas med X/O som finns i överkanten på varje ruta..
// Anders
Ja, siffrorna är vilket finger du ska använda. X betyder att du inte ska spela på strängen och O betyder att du ska spela den öppen, dvs utan att hålla något finger på den strängen.
TcAnders
2007-11-02, 19:57
Ja, siffrorna är vilket finger du ska använda. X betyder att du inte ska spela på strängen och O betyder att du ska spela den öppen, dvs utan att hålla något finger på den strängen.
Bra, då har jag koll på det.. Tack!
Då tänkte jag ta upp en annan fundering, denna vet jag att jag funderade på även förut när jag försökte lära mig.. Fingrarna villsäga..
Vad har dom för nr.? Om jag håller höger hand framför mig, med handflatan MOT mitt ansikte, så att lillfingret är längst till vänster.. Hur är det då räknat, vilket finger har vilket nr.?
Tack!
// Anders
panzerpig
2007-11-02, 20:00
om jag chansar lite: jag är högerhänt, tar ackorden med vänster hand då blir pekfingret 1, långfingret 2, ringfingret 3 och lillfingret 4. blir samma på högerhanden.
men deras bilder är mest hjälp för nybörjare, när man spelat ett tag så kan man ta ackorden med andra fingrar (tex ett A kan jag ta med 1,2,3 inte 2,3,4)
TcAnders
2007-11-02, 20:22
om jag chansar lite: jag är högerhänt, tar ackorden med vänster hand då blir pekfingret 1, långfingret 2, ringfingret 3 och lillfingret 4. blir samma på högerhanden.
men deras bilder är mest hjälp för nybörjare, när man spelat ett tag så kan man ta ackorden med andra fingrar (tex ett A kan jag ta med 1,2,3 inte 2,3,4)
Man skulle alltså kunna säga att det inte spelar nån större roll vilket finger man använder, så länge det känns bra?
Jag kommer ihåg att det var nångång som det var riktigt obekvämt med fingrarna..
// Anders
Scratch89
2007-11-02, 20:25
blabla
Men din stjärt. Med transponering menar jag att man bara tar bort capot och spelar precis som man ska, fast utan capo. Det är lättare att sjunga också. :D
Sen är det väl betydligt lättare att stämma efter ett e än ett väldigt högt a från en telefonlur?
Men din stjärt. Med transponering menar jag att man bara tar bort capot och spelar precis som man ska, fast utan capo. Det är lättare att sjunga också. :D
Trodde du menade att han skulle transponera så att han kunde spela låten i rätt tonart, fast utan capo.
Sen är det väl betydligt lättare att stämma efter ett e än ett väldigt högt a från en telefonlur?
Det måste ju vara lättare att stämma efter en ren ton än efter en låt.
watertouch
2007-11-02, 20:36
HAHAHAha :) testat att intonera gitarren så den stämmer från 12bandet o ner?
Man måste i princip ha en stämapparat för att hitta rätt frekvens, visst kan man hitta rätt ton o så men särskillt exackt... njae inte direkt..
watertouch
2007-11-02, 20:41
Usch påminde mig, satte på nya strängar igår på min Explorer och ska intonera den.. Hatar!.. Tur att den inte har floyd rose :)
Scratch89
2007-11-02, 20:42
Usch påminde mig, satte på nya strängar igår på min Explorer och ska intonera den.. Hatar!.. Tur att den inte har floyd rose :)
Intonering är något jag verkligen hatar. Hur fan ska man bära sig åt? Kan man göra det själv med bara en stämapparat? Jag menar, på t.ex min gamla akustiska gitarr så är den stämd så länge man bara spelar på de första åtta-tio bandet nånting, sedan låtar det illa. :D
watertouch
2007-11-02, 20:47
HAHA ja man måste hålla på och skruva på stallet och ha sig, sen stämma om den som vanligt, för att märka att det inte stämmer från 12 och neråt, och hålla på så, tar säkert en 30min minst om man jobbar riktigt snabbt på det. Många akustiska gitarrer har ju oftast inte mer än 12 band eller nja runt 12banden så tar kroppen emot.
Värst är dock att ha ett floyd rose stall.. Blir så frustrerad så jag vet inte vad då det är dags för att intonera den. brukar oftast fan skita i den för att slippa ilskan.
watertouch
2007-11-02, 20:49
Iofs kan man lämna in instrument på vissa musikaffärer för stämmning, det måste fan va världens sämsta jobb:D
Scratch89
2007-11-02, 20:49
Det kommer bli roligt att intonera min femsträngade som man når ner till över tjugonde bandet på...
watertouch
2007-11-02, 21:08
Ja men då har du lite att göra iaf.. Frågan är dock om det mänskliga örat märker sån pass stor skillnad på några, khz (antar jag att stämmning mäts i) bara det är innom rätt ton och någorlunda nära så funkar det ju.
Väcker en liten gammal tråd.
Nu har jag fått hem en gitarr och tänkte lära mig lite. Finns där någon bra sida som någon kan rekomendera, för nybörjare? Film, bilder - vad som helst är välkommet.
Nu har jag fått hem en gitarr och tänkte lära mig lite. Finns där någon bra sida som någon kan rekomendera, för nybörjare? Film, bilder - vad som helst är välkommet.
Satsa på att försöka lära dig spela låtar som du gillar, du hittar enkelt ackord och text till de flesta låtar på nätet (t ex på http://www.ultimate-guitar.com/). Oftast finns det angivet hur du tar de ackord som används, men jag skulle nog rekommendera att du går in på närmaste musikaffär och köper en ackordförteckning.
Dissector
2008-09-30, 20:00
Iofs kan man lämna in instrument på vissa musikaffärer för stämmning, det måste fan va världens sämsta jobb:D
Jag har en jävligt rolig grej framför mig, på tal om det. Ska byta stallmick på min Jackson, med floyde-svaj. Måste alltså plocka bort samtliga strängar och sedan sätta på nya, och så måste den intoneras till på köpet :D
Här verkar finnas en hel del för nybörjare: http://www.8notes.com/guitar/
Sitter själv och kikar igenom pianodelen.
Sök guitar lesson på youtube.
Eller "<valfri låt> guitar lesson".
Slartibartfast
2008-10-25, 09:32
Kan någon säga vad det är för ackord i Lightning crashes? När man googlar så får man oftast att den spelar F, C, G, men när man ser på youtube klipp och hör på låten, så är det uppenbart två barréackord. Vilka är det? Snabbast vinner!
Hittar inte liveversionen som varit uppe här tidigare, men t.ex:
OSPrRSs9KP4
Slartibartfast
2008-10-25, 09:58
Ok, never mind. jag klurade ut det.
panzerpig
2008-10-25, 17:41
Ok, never mind. jag klurade ut det.
Du klurade väl ut det men om nån annan undrar så har jag för mig att hela den cdn är nedstämd ett steg. Spelar man den på gitarr med vanlig stämning blir det E-B-F# inte F-C-G (tja det är ju fortfarande E-B-F# i tonerna :))
Scratch89
2008-11-03, 16:52
BUMP!
Jag sitter med Guitar Pro 5.2, men jag får inte igång Realistic Sound Engine. Vad gör jag för fel? Det går inte att kryssa i rutan, för den är skuggad. Måste man göra nån inställning nånstans?
watertouch
2008-11-03, 18:43
Du har köpt Trummor,gitarr, bas grejjen?.. Du får slå på RSE när låten är stoppad.
Scratch89
2008-11-04, 14:55
Du har köpt Trummor,gitarr, bas grejjen?.. Du får slå på RSE när låten är stoppad.
Det funkar inte ändå. :/
Jag vill bara ha realistiskt gitarrljud!
X-ecuter
2008-11-04, 15:09
Det funkar inte ändå. :/
Jag vill bara ha realistiskt gitarrljud!
tjenare =) du väljer det vid installation om det skall ingå^^ och då är det 100mb extra lr något! när du valt det så kan du trycka på knappen o aktivera det
Scratch89
2008-11-04, 15:10
tjenare =) du väljer det vid installation om det skall ingå^^ och då är det 100mb extra lr något! när du valt det så kan du trycka på knappen o aktivera det
Jaaaha, där ser man. Då får jag installera om det!
X-ecuter
2008-11-04, 15:11
Jaaaha, där ser man. Då får jag installera om det!
spelar mkt gitarr lr? :D bor nämligen också i göteborg:) lr du spelar bas vad jag sett i andra trådar?
har du band här i göteborg lr?
// X
Ex nihilo
2008-11-04, 15:32
Spelar mycket gitarr, varje dag typ. Började för runt 3 år sedan så man är väl lite av en nybörjare fortfarande.
Finns det någon på brädan som spelar Cello eller fiol? Är väldigt sugen på att börja med det också. :)
Scratch89
2008-11-04, 15:37
spelar mkt gitarr lr? :D bor nämligen också i göteborg:) lr du spelar bas vad jag sett i andra trådar?
har du band här i göteborg lr?
// X
Jag spelar bas, bara lite akustisk gitarr. Jag har band, men de är från Skövde. Ska dock testspela för ett annat band imorgon här i Göteborg. Nån slags metal/screamo/hardcore, jättenajs!
X-ecuter
2008-11-04, 15:42
Jag spelar bas, bara lite akustisk gitarr. Jag har band, men de är från Skövde. Ska dock testspela för ett annat band imorgon här i Göteborg. Nån slags metal/screamo/hardcore, jättenajs!
Najs, vad heter bandet?... kanske kan ta din msn? :P roligt med träningsintresserade musiker.... finns det inte många av^^!
Lövbiffen
2008-11-04, 16:19
Najs, vad heter bandet?... kanske kan ta din msn? :P roligt med träningsintresserade musiker.... finns det inte många av^^!
Jodå, det finns en del :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.