handdator

Visa fullständig version : Lära sig spela gitarr.

Sidor : 1 [2]

wesaft
2008-11-04, 18:48
http://www.gitarrkurser.net/
Grymt kul och bra introduktionskurser, jag har börjat klinka igen, spelade när jag var en liten grabb så några ackord satt kvar.

aggression
2008-11-04, 20:21
Jaaaha, där ser man. Då får jag installera om det!

Behövs inte ominstallation av hela programmet, du kan installera RSE i efterhand. Gjorde så själv.

Gigabyte
2008-11-04, 22:55
Prövade att installera Guitar Pro (några olika versioner) härom dagen. Får dock blue screen(!) när jag försöker starta det. Har stabil dator annars, kör xp osv.

Nån som känner igen detta?

X-ecuter
2008-11-04, 23:08
jodå, det finns en del :thumbup:

:d!

TcAnders
2009-01-09, 22:02
Blir galen, kommer ingenstans med spelandet..

Finns det nån "how to" ni rekommenderar på youtube? Hade en som jag tittade på mycket förut men minns inte vad den heter, men det var iaf en kille som hade lektioner med många kända låtar.. Vilket är bra för då vet man på ett ungefär hur dom går..

Tackar!

Mazr
2009-01-09, 22:43
Är såååå sugen på att börja lira igen, men först behövs det en gitarr!

saab900
2009-01-09, 22:56
Usch påminde mig, satte på nya strängar igår på min Explorer och ska intonera den.. Hatar!.. Tur att den inte har floyd rose :)

Jodu, 1 h är mitt rekord på floyd rose*grr* (men det är skitkul att ha annars;))

Kejet
2009-01-09, 23:48
Fick nya strängar idag på min Tenson el-gitarr ;).. Stålsträngar.. mummas!

Fick ett rus och lärde mig,

Nickelback - Animals
Nickelback - Rockstar
Nickelback - Someday
Metallica - Mama Said

Relativt lätta låtar, men också roliga att spela :)

Shakemynuts
2009-04-30, 13:53
Jag har en akustisk gitarr och en bas. Men jag lirar inte på nån av dom vilket är trist, kommer aldrig igång bara. Lirade massa gitarr när jag var liten men dumt nog försvann det bland alla tv och datorspel. :em:

Jag undrar en väldigt enkel basicsak i början, vad heter alla strängar? Uppifrån och ner, på en akustisk gitarr. Stämmer:

E
A
D

Sen är jag fast, tror jag, eller gäller det bara min bas? Eller är det så enkelt som båda.

Annars tänkte jag lira lite med en kompis, bett honom säga till då han spelar, så att jag kan va med, vilket han gärna ville. Finns det nå bra program att använda sig av? Guitar pro tror jag att jag hört talas om.

Humbucker
2009-04-30, 14:01
Jag undrar en väldigt enkel basicsak i början, vad heter alla strängar? Uppifrån och ner, på en akustisk gitarr. Stämmer:

E
A
D

Sen är jag fast, tror jag, eller gäller det bara min bas? Eller är det så enkelt som båda.

Standardstämning är för gitarr uppifrån->ner (tjock till smalt):
e
A
D
G
B
E

Detsamma gäller för basgitarr, fast bara ner till G då.

Bra program för gura är Guitar Pro om du nu är en sån som gillar läsa tabs.
I det har du även metronom och andra småroliga saker för att spela till.

Sök annars på "guitar backing tracks" så kan du ladda ner trummor/bas till de flesta låtar, och spela gitarren till. Ett mycket roligt och givande sätt att utveckla sig på, enligt mig.

Shakemynuts
2009-04-30, 14:04
Tack Humbucker! :thumbup:

Vad är att rekommendera, tabs eller ackord? Går väl att spela efter båda?
Men finns program för båda?

Humbucker
2009-04-30, 14:11
Tack Humbucker! :thumbup:

Vad är att rekommendera, tabs eller ackord? Går väl att spela efter båda?
Men finns program för båda?

Hur du lär dig att spela musik är helt upp till dig, din egen musikaliska förmåga och gehör.
Personligen är jag av naturen begåvad med ett fint gehör vilket har medfört att jag alltid har haft lätt för mig att lösa även svåra hårdrockssolon helt själv. Det har inte alla. Du kanske har andra saker du har lätt för, exempelvis att läsa noter, vilket jag inte kan.

Tabs vs. Ackord går ej att jämföra, då ackord är just ackord, och tabs behövs då du ska ha solon eller riff. Oftast är en bra tab bestyckad med ackord där det behövs.

Som sagt - ska du lära dig någon sliskig och enkel lägereldssång duger det oftast utmärkt med en simpel ackord-instruktion som du själv bygger på efter fantasi och öra, men ska du lära dig en något krångligare hårdrockslåt behöver du ta till andra tekniker än bara ackord.

Men börja med att lära dig simpla ackord till att börja med. Alltså alla "standardackord", såsom A, E, G osv. Bygg på efter förmåga, och börja så småningom lira lite riff från kända rockband som du tycker är schyssta och låter enkelt.

Hemligheten till framgång är som alltid övning. Spela mycket, och spela mycket olika genrer. Lås inte fast dig på ett band eller låt. Lyssna mycket på musik, utveckla ditt öra. Försök applicera det på gitarr.

Shakemynuts
2009-04-30, 14:18
Har inte riktigt haft nå intentioner med gitarren. Bara lära mig lite mer för en gångs skull istället för att spela tv och dataspel när man inte har något att göra.

Får testa mig fram vad som blir bra och ta hjälp av min kompis självklart.

Finns de nå bra sida med tabs/ackord som är väldigt lätta som jag kan sätta mig med nu så jag kan träna på fingrarna bara?

<Mike>
2009-05-04, 14:07
Roligt att det finns dom här som vill lära sig spela! :) Jag kan ge lite tips!

Det är viktigt att ha en stämapparat så att du kan se till att ha gitarren stämd för man tröttnar fort ifall det låter falskt hela tiden. Sedan så tycker jag inte att man ska köra en billig gitarr för då låter det skit och då kommer man ingenstans heller. Byt strängar också för gamla strängar stämmer ur sig snabbare och låter skit.

När du har kommit förbi det så ska du absolut inte börja plugga massa teori på en gång utan lär dig enkla låtar som du tycker om. Börja med något lätt men avancera fort till någonting som du tror är för svårt för att klara för det är när man pressar sig till gränsen som man blir bättre snabbast!
Ifall du vill bra så bra som möjligt så snabbt som möjligt så tycker jag inte att du ska bara titta på tabbar utan försök tabba ut låtarna själv. På det sättet kommer du träna ditt gehör, det gör man inte på samma sätt om man bara kollar på tabbar hela tiden.

Spela inte samma låt hela tiden heller utan gå ständigt vidare och lär dig nya saker.

Så det är bara att shredda loss rejält så kommer du till slut bli riktigt duktig. :hbang: Practise makes perfect!

Edit: Jag rekommenderar också att du "fixar" (:em: ) "Guitar Pro". I det programmet kan du lyssna på låtar som andra har tabbat och lära dig dom lättare. Ladda ner tabbar på till exempel gprotab.net.

Lycka till!

Bärs
2009-05-04, 19:07
Hur lär man sig bäst att spela?

Ta privatlektioner i klassisk gitarr och musikteori.

Shakemynuts
2009-05-05, 00:48
Jag har stämapparat och satt idag med min kompis och förstod för första gången varför musiklektioner inte är mer än 20-30min långa.

Det är så att min kompis hjälpt till som musiklärare tidigare och vi är väldigt nära, så det är skönt att faktiskt ta tag i det här och sitta o spela tillsamans, då det är en skön ny grej att göra som vi båda uppskattar också.

<Mike>
2009-05-05, 03:05

Tyvärr men jag håller inte med dig alls här. Det är som att säga "hur lär man sig snabbast att måla?" och svara "börja studera proportioner och geometri". Helt fel. Man lär sig snabbast att måla genom att plocka upp en penna och måla av något man tycker är häftigt!

Är man nybörjare på gitarr så ska man börja med att spela det man VILL spela. Är rätt så rejält säker på att dom flesta som börjar med gitarr inte vill börja spela något klassiskt stycke och studera teorin.

När jag började spela så började jag på en gång med att tabba Blind Guardian låtar. Det var extremt svårt i början att fixa t.ex solon men det gjorde också att jag utvecklades snabbt samtidigt som jag tyckte att musiken var Bra och att det var Roligt.

Så Slarti, kör det du tycker är roligt och pressa dig att lära dig svårare saker. Det är lite som styrketräning faktiskt! Om du kan ta 100 kilo i bänkpress och sedan aldrig lägger på mer än 100 på stången så kommer du heller aldrig bli riktigt stark. Det är exakt samma sak med gitarr. Hör du ett solo och tänker "shit! Det där solot verkar svårt, det kommer jag aldrig klara!" så är det bara att lära sig det! Du kanske bara kommer kunna spela solot i 50 % av hastigheten till en början men du kommer tvinga dig själv att utvecklas.
Så spela inte bara Green Day med andra ord!

När man tvingar sig till det yttersta så utvecklas också ens gehör väldigt bra. Efter träning så kommer man kunna urskilja alla ljud i en låt och på så sätt också ha lättare att lyssna efter dynamiken och vibrationer.

Teori ska man studera när man känner "jag vill lära mig mer om musik!", inte när man känner "jag vill få bättre teknik och bli bättre på att spela!".

<Mike>
2009-05-05, 03:05

Tyvärr men jag håller inte med dig alls här. Det är som att säga "hur lär man sig snabbast att måla?" och svara "börja studera proportioner och geometri". Helt fel. Man lär sig snabbast att måla genom att plocka upp en penna och måla av något man tycker är häftigt!

Är man nybörjare på gitarr så ska man börja med att spela det man VILL spela. Är rätt så rejält säker på att dom flesta som börjar med gitarr inte vill börja spela något klassiskt stycke och studera teorin.

När jag började spela så började jag på en gång med att tabba Blind Guardian låtar. Det var extremt svårt i början att fixa t.ex solon men det gjorde också att jag utvecklades snabbt samtidigt som jag tyckte att musiken var Bra och att det var Roligt.

Så Slarti, kör det du tycker är roligt och pressa dig att lära dig svårare saker. Det är lite som styrketräning faktiskt! Om du kan ta 100 kilo i bänkpress och sedan aldrig lägger på mer än 100 på stången så kommer du heller aldrig bli riktigt stark. Det är exakt samma sak med gitarr. Hör du ett solo och tänker "shit! Det där solot verkar svårt, det kommer jag aldrig klara!" så är det bara att lära sig det! Du kanske bara kommer kunna spela solot i 50 % av hastigheten till en början men du kommer tvinga dig själv att utvecklas.
Så spela inte bara Green Day med andra ord!

När man tvingar sig till det yttersta så utvecklas också ens gehör väldigt bra. Efter träning så kommer man kunna urskilja alla ljud i en låt och på så sätt också ha lättare att lyssna efter dynamiken och vibrationer.

Teori ska man studera när man känner "jag vill lära mig mer om musik!", inte när man känner "jag vill få bättre teknik och bli bättre på att spela!".

<Mike>
2009-05-05, 12:00
Oj då råkade visst göra dubbel post =/ Sorry för det. Kan inte edit'a nu :(

mikaelj
2009-05-05, 12:03

Nerifrån och upp: En Halv Groda Dansar Aldrig Ensam.

mikaelj
2009-05-05, 12:08
Finns de nå bra sida med tabs/ackord som är väldigt lätta som jag kan sätta mig med nu så jag kan träna på fingrarna bara?

http://www.ultimate-guitar.com har många låtar, och många av låtarna har fingersättningen för ackorden också. Se även http://www.svenskatabbar.com

Jag är förtjust i Roy Orbison. California Blue (http://www.ultimate-guitar.com/tabs/r/roy_orbison/california_blue_crd.htm) (A, A7, D, Em, G) är en enkel låt av honom.

Gå in till en musikaffär och köp en nybörjarbok, t.ex. "komplätt gitarr 1" av Jonas Thun. Då får du en hel del enkla nybörjarlåtar plus ackord.

Bärs
2009-05-05, 14:46

Du har dessvärre fel. Man lär sig allt bäst genom att:

1. lära sig av en som redan kan det man vill kunna.

2. förstå hur det man studerar är uppbyggt och fungerar.

Det är nu fyra år sedan Slarti startade tråden. Tror du faktiskt inte att han skulle ha bättre teknik och musikförståelse idag med regelbundna lektioner i gitarrspel och teori i bagaget än utan?

Lövbiffen
2009-05-05, 15:08

Det är nu fyra år sedan Slarti startade tråden. Tror du faktiskt inte att han skulle ha bättre teknik och musikförståelse idag med regelbundna lektioner i gitarrspel och teori i bagaget än utan?

Jag håller med i denna fråga, har själv utvecklats nå enormt tack vare olika instruktionsvideor o liknande. Hade säkert varit bäst med en lärare men har varit för snål :em:
Inom musik tjänar man oerhört mycket på att lära sig hur man bygger upp ackord, skalor och annan teori. Visst är det coolt när man börjar lära sig att spela grejer och när man upptäcker nya grejer, men känslan när man står stilla, vilken infattar sig rätt ofta, är inte rolig. Det är väldigt svårt att utvecklas och bli bättre på att spela om man inte har någon som kan hjälpa till.
Vill du bara sitta hemma och plinka o inte har siktet på att försöka lära dig mer än andras låtar så kanske det räcker med att sitta ensam o nöta men vill du få djupare förståelse så är det bra att ta hjälp från erfarna.

<Mike>
2009-05-05, 15:15

Jag tror inte riktigt att du förstår vad det är jag menar. ;) Det finns en faktor som alltid måste finnas med när man ska lära sig någonting och det är att man ska tycka att det är roligt. Vad jag säger är att han antagligen inte skulle tycka att det var roligt att spela klassisk musik och att om han skulle ha börjat med att spela klassisk musik så är risken större att han hade tröttnat och lagt av med spelandet fullständigt.

Det är mycket bättre om han känner att han vill lära sig teori än att han känner att han "måste" lära sig teori för att bli duktig på att spela.
Ja, han skulle ha bättre musikförståelse idag om han hade haft någon som lärde honom teori men skulle han ha haft bättre teknik? Tekniken har bara att göra med hur mycket man spelar, och man ska spela det man tycker om, inte det som andra säger åt en att spela.

Jag säger inte att Slarti skulle tycka att teori var tråkigt och han kanske älskar klassiska stycken men jag vet så många som har börjat hos gitarrlärare och sedan varit tvungna att dras med musik dom inte ville spela och lära sig saker dom inte brydde sig om och sedan har dom tappat intresse och lagt av.

Bullaz
2009-05-05, 15:22
Nerifrån och upp: En Halv Groda Dansar Aldrig Ensam.

Eller: En Ball Groda Dansar Aldrig Ensam, som jag lärde mig.. :)

Shakemynuts
2009-05-05, 15:25
Känns stabilt att jag verkligen är intresserad av att lära mig banden, ackord, hur man färgar. Få mer förståelse för hur musiken är uppbyggd. Vet inte riktigt vad jag pratar om, men det är lite av vad jag snappa upp igår, min kompis kände att det blev lite mycket för en gång så vi stoppa och så gav han mig något att träna på tills vi lirar nästa gång vi spelar lite tillsammans.

mikaelj
2009-05-05, 15:34
Eller: En Ball Groda Dansar Aldrig Ensam, som jag lärde mig.. :)

Oh! Den var ju fin, mycket bättre än min! (jag gillar inte att säga H)

Bärs
2009-05-05, 15:46
Jag tror inte riktigt att du förstår vad det är jag menar. ;) Det finns en faktor som alltid måste finnas med när man ska lära sig någonting och det är att man ska tycka att det är roligt. Vad jag säger är att han antagligen inte skulle tycka att det var roligt att spela klassisk musik och att om han skulle ha börjat med att spela klassisk musik så är risken större att han hade tröttnat och lagt av med spelandet fullständigt.

Det är mycket bättre om han känner att han vill lära sig teori än att han känner att han "måste" lära sig teori för att bli duktig på att spela.
Ja, han skulle ha bättre musikförståelse idag om han hade haft någon som lärde honom teori men skulle han ha haft bättre teknik? Tekniken har bara att göra med hur mycket man spelar, och man ska spela det man tycker om, inte det som andra säger åt en att spela.

Jag säger inte att Slarti skulle tycka att teori var tråkigt och han kanske älskar klassiska stycken men jag vet så många som har börjat hos gitarrlärare och sedan varit tvungna att dras med musik dom inte ville spela och lära sig saker dom inte brydde sig om och sedan har dom tappat intresse och lagt av.

För det första skall du inte projicera dina egna fördomar om klassisk musik på andra. För det andra bygger all västerländsk musik på samma teori, såväl Bach som Green Day. För det tredje lär man sig spela instrumentet gitarr bättre om man börjar akustiskt. För det fjärde har teknik att göra med att man spelar med rätt teknik, inte hur mycket man spelar i största allmänhet. Förmodligen tränar 9 av 10 självlärda omedelbart in fel teknik vilket hindrar deras framsteg kraftigt - och det om något tar död på inspirationen. För det femte så inser man om man är motiverad på allvar att man måste lära sig krypa innan man kan gå. Det tar år att lära sig något så komplicerat som att verkligen kunna spela ett instrument obehindrat. Rom byggdes inte på en dag. För det sjätte kan man räkna ut att det inte har fungerat för Slarti att sitta hemma och spela Smoke on the Water med pekfingret. Skulle han ha Malmsteens begåvning skulle han inte ha startat tråden. Alltså behöver han börja med grunderna. För det sjunde rekommenderade jag lektioner i både gitarrspel och teori - inte enbart i teori som du verkar antyda. Teorin stöder praktiken. Man gör t.ex. garanterat större framsteg i sin träning om man förstår hur kroppen fungerar. Att hävda att den kunskapen tar död på träningsinspirationen är befängt. För det åttonde innebär inte lektioner i klassisk gitarr att man enbart måste spela klassisk musik resten av sitt liv. Har man däremot en god klassisk teknik i bagaget kommer mycket rockmusik att kännas som en barnlek, plus att svårare solon blir överkomliga.

Jag kunde fortsätta länge än, men jag orkar inte.

mikaelj
2009-05-05, 15:53
Förmodligen tränar 9 av 10 självlärda omedelbart in fel teknik vilket hindrar deras framsteg kraftigt - och det om något tar död på inspirationen.

Är det verkligen så illa? Vad är fel teknik, menar du? Säg, om man bara spelar efter ackord.

Bärs
2009-05-05, 17:43
Är det verkligen så illa? Vad är fel teknik, menar du? Säg, om man bara spelar efter ackord.

Ok, jag ändrar mig. 99 av 100 självlärda spelar med teknik.

Det som ofta kallas för "enkla grundackord" el.dyl är i själva verket väldigt komplicerade affärer. Bara en sådan sak som att fingersättningen bör variera beroende på vilket ackord som kommer sedan är något de flesta inte kommer på av sig själva.

capture
2009-05-05, 19:43
Det tror jag nog att man märker. Det har jag iaf gjort och det är det ingen som sagt till mig.

mikaelj
2009-05-05, 19:46
Bara en sådan sak som att fingersättningen bör variera beroende på vilket ackord som kommer sedan är något de flesta inte kommer på av sig själva.

Jag insåg rätt snabbt att det är vettigare att ta ett G i barreform än vaddenandraformennuheter efter ett Bm.

Var det något annat du tänkte på?

Ondskapelsen
2009-05-05, 19:52
Folk lär sig olika, big deal. Jag har lärt mig själv som så många andra. Även om det gått fortare för andra som blivit "lärda". Personligen tror jag det är engagemanget som ger resultat. En som tar lektioner men bar aspelar en gång i veckan lär ju inte göra samma resultat som en som plinkar 7 dagar i veckan men själv.

Spela det ni tycker är roligt, och för att det är roligt. Blahblah,

/ Pappa

<Mike>
2009-05-05, 19:55
*post*

haha jisses du måste verkligen tro att jag attackerar dig :D Jag sitter inte och säger att jag har alla svaren på allting, tro inte det, men jag säger också att du är lite knepig i det du säger. Innan jag kontrar lite av det du sa så vill jag bara fråga, är du själv musiker och talar ifrån erfarenhet? Jag antar att du började med akustisk gitarr? :)

Ska svara i den ordningen du skrev:
1. Jag projicerar inte "mina fördomar" om klassisk musik! Allt jag säger är att dom flesta inte är så insatta i klassisk musik och därför tycker det är tråkigt att spela det. I mitt fall är det det motsatta, jag uppskattar klassisk musik väldigt mycket! Jag gjorde det inte när jag började spela men med tiden så började jag tycka om det. Det var Tommy Emmanuel som var första steget i den riktningen för mig tror jag :)

2. Jag vet att all musik handlar om teori, vad vill du ha sagt? Jag har inte påstått något annat.

3. Lär man sig spela gitarr bättre om man börjar akustiskt? Lär sig spela gitarr? Jag antar att du inte riktigt tänkte på vad du skrev.
Det finns massvis av sätt att spela gitarr på och om du lär dig spela en klassisk låt som involverar mycket plock på akustisk så är det väldigt annorlunda ifrån att lära sig ett Dream Theater solo på elgitarr som involverar tapping, sweeping och avancerat plektrumarbete.
Gitarr kan man inte bara placera in i en kategori, det finns otaliga sätt att spela på och flera av dom sätten kräver att man har en elgitarr. (och flera kräver att man har en akustisk gitarr ofc)

4. Förmodligen tränar 9 av 10 självlärda in fel teknik? Jag antar att det är dina egna beräkningar igen? :D Jag kan nog säga att man får bättre teknik efter ett tag eftersom man helt enkelt måste för att kunna spela. Vad är det för "fel teknik" som du pratar om får jag fråga? Att man inte använder lillfingret?
Jag är självlärd och jag hade aldrig några problem med att förstå hur jag skulle placera fingrarna eller whatever så jag vet tyvärr inte vad du pratar om. Och så speciell är jag inte, dom flesta klarar nog av det ifall dom vill.

5. Man måste lära sig krypa innan man kan lära sig gå. Visst, men hur länge vill man krypa?
Jag har min egen teori om hur man utvecklas snabbast på alla instrument: Man pressar sig till gränsen hela tiden. Om man vill bli duktig fort så ska man inte spela saker som är lätta, bara sånt som verkligen gör att man måste koncentrera sig. Jag kommer speciellt ihåg när jag lärde mig Flying in a Blue Dream av Joe Satriani. Det tog mig en hel dag att tabba ut den låten och den var helt sjukt svår att spela tyckte jag då. Jag gjorde ständigt misstag när jag spelade den och när jag väl kunde spela med så lät det fortfarande väldigt stelt såklart. Det tog säkert två veckor innan jag kunde spela med utan att sjabbla mig rejält. (Det lät fortfarande dåligt såklart) Men när jag hade kommit så långt så märkte jag att allt annat jag hade lärt mig innan, som jag tyckte var svårt innan jag började med FIABD, helt plötsligt hade blivit sjukt mycket lättare.
Så efter det fortsatte jag att pressa mig genom att t.ex tabba och spela Steve Vai låtar, och tack vare det så är jag nu efter inte alls särskilt lång tid ganska duktig på att spela.

6. Jag tvivlar på att Slarti spelat Smoke on the water med pekfingret. Om man gör det så lär man sig inte fel teknik, man spelar helt enkelt fel. Och vem som helst kan lära sig spela Smoke on the Water utan att kunna teori.

7. Det är inte befängt att hävda att teoristuderande tar död på inspirationen. Jag talar efter egen erfarenhet. Jag har alltid älskat att spela gitarr och piano men jag har alltid tyckt att teori har varit sjukt trist.
Jag sa aldrig att du påstod att man bara skulle sitta med pennan i högsta hugg och skriva ner noter men du sa faktiskt att man skulle börja med teori och klassisk gitarr även fast man ville spela t.ex metal, vilket man inte behöver.

8. Klart att man blir duktigare på elgitarr ifall man bara spelar akustisk gitarr. Men det gäller åt båda hållen. Jag började med elgitarr och när jag skaffade en akustisk gitarr så vad jag redan duktig på att spela även fast jag aldrig hade rört akustisk gitarr förut.
Akustisk gitarr hjälper dock inte så mycket med elgitarr solon. Kanske lättare rock solon men så fort det börjar handla om mer avancerade solon så måste man helt enkelt ha en elgitarr.

Shit vilken lång post det blev :) Som sagt, jag attackerar inte så bete dig inte som om jag gör det. Våra teorier om att lära sig spela skiljer sig, men jag vågar påstå att min är lite mer öppen. Jag säger inte åt dig att helt förkasta vad du tycker men det skadar inte att se på saker från andra synvinklar.

Ciao!

Bärs
2009-05-05, 20:26
Jag kommer speciellt ihåg när jag lärde mig Flying in a Blue Dream av Joe Satriani.

Det tog mig en hel dag att tabba ut den låten

Det tog säkert två veckor innan jag kunde spela med utan att sjabbla mig rejält.

Men då så. Jag tror också att Slarti var redo för Joe Satrianisolon när han startade sin tråd om att lära sig spela gitarr så att han kunde "spela gamla Richard Marks låtar för tjejen".

Det var nog bara en fråga om att "pressa sig lite" :Virro

http://www.youtube.com/watch?v=AOsgv_X_cV8

Bärs
2009-05-05, 20:37
Jag insåg rätt snabbt att det är vettigare att ta ett G i barreform än vaddenandraformennuheter efter ett Bm.

Varför skullde det vara vettigare?

Chaan
2009-05-05, 20:46
Efter att ha sett Bärs argumentationsteknik i klimathotstråden tror jag det vore dumt att gå i clinch.

Men om absoluta nybörjare läser det här och undrar så är Bm redan ett barréackord och lätt att skifta fattningen till G.

<Mike>
2009-05-06, 00:25
Men då så. Jag tror också att Slarti var redo för Joe Satrianisolon när han startade sin tråd om att lära sig spela gitarr så att han kunde "spela gamla Richard Marks låtar för tjejen".

Det var nog bara en fråga om att "pressa sig lite" :Virro

http://www.youtube.com/watch?v=AOsgv_X_cV8

det var en liknelse :) Menar bara att man ska pressa sig beroende på hur duktig man är för närvarande ofc.

Tack för att du länkade dock... Så skön live version av denna låten alltså... :cool:

Bärs
2009-05-06, 09:04
det var en liknelse :) Menar bara att man ska pressa sig beroende på hur duktig man är för närvarande ofc.

Tack för att du länkade dock... Så skön live version av denna låten alltså... :cool:

Pressa sig vart? Vart skall man "pressa sig" när man hittat pappas gamla gitarr från 70-talet och förundrat tittar i en sångbok och ser symboler som E och A och undrar vad fasen de betyder?

Trådskaparen har beskrivit sig på följande vis:

1. Han är nästan tondöv.
2. Att spela två toner tar två minuter.
3. I andra inlägget meddelar han att kan åtta ackord.
4. Han har en akustisk gitarr med nylonsträngar.
5. Han spelar i vardagsrummet för sig själv.
6. Han vill uppvakta tjejen med lite mjukt gitarrpling.
7. Han kan ingen musikterminologi.
8. Motivation finns.

Mot den bakgrunden ger jag honom rådet att ta lektioner i både klassisk gitarr och teori för att så snabbt som möjligt "lära sig spela". Jag står för det rådet och tror att det i alla avseenden leder till bättre resultat än råd av typen "snabbare, snabbare", "pressa, pressa", "svårare, svårare" etc.

Shakemynuts
2009-05-06, 09:21
Måste säga att åtminstone jag tycker att Bärs exempel fungerar. Jag fick som sagt en liten kort teorilektion av min kompis, lärde mig ett par ackord, hur man färgar ackord och banden. Samt lite grejer jag glömt. Om jag fortsätter på det kommer jag att se hur låtarna är och då kan jag lättare spela dom. Samtidigt som jag lär mig teorin tränar jag på att trycka ackorden så jag får in rörelsen.

Efter det tycker jag att jag kommer kunna gå in lite på att lära mig nån låt då jag ser ackorden i en text och kan få in dom.

Alternativt att man lär sig lite ackord samtidigt som man lär sig nå melodi man kan öva på. Man kan ju ändra bäst man vill.

BobaFett
2009-05-06, 11:38
Har beslutat efter många försök att äntligen lära min spela gitarr, så jag kan spela gamla Richard Marks låtar för tjejen.

Hur lär man sig bäst att spela?

Min polare lär mig, men det är ju alltid välkommet med tips.

Jag lärde mig spela genom att kolla på TABs, det finns mängder på nätet det är bara att googla fast använd dem som hjälpmedel för att ta ut låtar då tabbarna oftast inte är 100% korrekta. Effter lite tid så kommer du inte behöva tabbarna utan du kommer kunna ta ut en låt direkt när du hör den ;)

<Mike>
2009-05-06, 12:27
Pressa sig vart? Vart skall man "pressa sig" när man hittat pappas gamla gitarr från 70-talet och förundrat tittar i en sångbok och ser symboler som E och A och undrar vad fasen de betyder?

När jag började tabba ut Blind Guardian låtar så hade jag bara en gitarr, 15watts förstärkare och ett Blind Guardian album. Jag visste ingenting om ackord. Jag lyssnade bara och försökte spela rätt.

Trådskaparen har beskrivit sig på följande vis:

1. Han är nästan tondöv.
2. Att spela två toner tar två minuter.
3. I andra inlägget meddelar han att kan åtta ackord.
4. Han har en akustisk gitarr med nylonsträngar.
5. Han spelar i vardagsrummet för sig själv.
6. Han vill uppvakta tjejen med lite mjukt gitarrpling.
7. Han kan ingen musikterminologi.
8. Motivation finns.

Mot den bakgrunden ger jag honom rådet att ta lektioner i både klassisk gitarr och teori för att så snabbt som möjligt "lära sig spela". Jag står för det rådet och tror att det i alla avseenden leder till bättre resultat än råd av typen "snabbare, snabbare", "pressa, pressa", "svårare, svårare" etc.

Haha ok om jag ska vara ärlig så läste jag inte igenom hela tråden och måste ha missat denne beskrivningen. Jag pratade egentligen mer om spelande i allmänhet än just bara Slarti.
Jag håller med dig att han borde ta ditt råd ifall han verkligen är tondöv, för då är det svårt att tabba ut saker kanske :D Det är svårt att spela alls när man är tondöv.
Vad jag ville säga var bara att man inte behöver studera teori och klassisk gitarr för att lära sig spela gitarr utan det finns så många fler sätt att lära sig på, sätt som kanske passar en bättre :)

Påstår heller inte att ditt alternativ är dåligt på något sätt, bara att det absolut inte är det enda sättet och behöver säkerligen vara något slags "bättre" sätt.

Bärs
2009-05-06, 13:53
Påstår heller inte att ditt alternativ är dåligt på något sätt, bara att det absolut inte är det enda sättet och behöver säkerligen vara något slags "bättre" sätt.

Faktum är att du påstår att mina råd är helt fel när du inledningsvis citerar mitt inlägg. Det finns svart på vitt på det.

Jag har aldrig påstått att en mycket musikalisk människa med elgitarr som vill spela Satriani skall upphöra med en inlärningsmetod som uppenbarligen fungerar, och istället sätta sig på en grundkurs i musikteori. Mitt råd var riktat till en absolut nybörjare som äger en akustisk gitarr.

<Mike>
2009-05-06, 14:06
Faktum är att du påstår att mina råd är helt fel när du inledningsvis citerar mitt inlägg. Det finns svart på vitt på det.

Jag har aldrig påstått att en mycket musikalisk människa med elgitarr som vill spela Satriani skall upphöra med en inlärningsmetod som uppenbarligen fungerar, och istället sätta sig på en grundkurs i musikteori. Mitt råd var riktat till en absolut nybörjare som äger en akustisk gitarr.

Jag läste det jag sa och jag förstår nu att du tog det så, sorry för det, det var inte det som var meningen :Virro Vad jag menade var att det finns massor av andra sätt att lära sig på. Det jag reagerade på var när du skrev att det alltid var bäst att lära sig från någon annan och att 9/10 självlärda lär in fel teknik vilket jag inte höll med om.

Men ok nu ger vi oss tycker jag :D Jag erkänner mitt fel där i början då jag inte tänkte på vad jag skrev.

Snabel
2009-05-06, 14:09
hmm, jag har spelat några år nu och jag har aldrig upplevt känslan av att jag "står stilla" som många beskriver att man gör ofta..

Fast det kanske mest beror på att jag aldrig satt några mål, jag tror att det skulle förstöra mycket för mig. Jag vill spela vad jag vill, när jag vill och inte ha något specifikt mål att sträva efter.

Mitt planlösa spelande kanske gör mig till en sämre gitarrist än de med mål fast samtidigt kvittar det för mig då jag inte har som mål att bli en bra gitarrist..

Bara något jag har funderat över nu när jag läst denna tråd.

Bärs
2009-05-06, 17:14
Det jag reagerade på var när du skrev att det alltid var bäst att lära sig från någon annan och att 9/10 självlärda lär in fel teknik vilket jag inte höll med om.

Nu skall hålla oss till sanningen. Du avfärdade mitt råd som "helt fel" innan jag hade skrivit att man alltid lär sig bäst av någon annan. Rätt skall vara rätt.

Jag är inte alls stött eller sur el.dyl. Jag tyckte bara att du skrev märkliga saker. Men det är ju uppklarat nu. Rock on.

X-Change
2009-05-11, 18:18
Jag skulle vilja lära mig några enkla och glada/"fula" plocklåtar. Förslag på låtar någon?

mikaelj
2009-05-11, 18:41
Jag skulle vilja lära mig några enkla och glada/"fula" plocklåtar. Förslag på låtar någon?

Du kan alltid plocka Idas sommarvisa. Den blir fin.

Shakemynuts
2009-05-15, 11:05
Det går skitbra med mitt spelande. :D

Jag tar ackord stiligt nu, i början då jag satte mig hade jag såklart svåra problem att bara träffa de strängar jag ville och var tvungen att trycka hårt som bara den, men nu smeker jag ner strängarna och träffar rätt.

Övar på att skifta mellan ackord nu.

Allt detta samtidigt som jag får lite nya teorikunskaper varteftersom under tiden som vi spelar och småpratar.

Brukar bli nån timme om dagen jag lirar.

watertouch
2009-05-15, 13:44
Det går skitbra med mitt spelande. :D

Jag tar ackord stiligt nu, i början då jag satte mig hade jag såklart svåra problem att bara träffa de strängar jag ville och var tvungen att trycka hårt som bara den, men nu smeker jag ner strängarna och träffar rätt.

Övar på att skifta mellan ackord nu.

Allt detta samtidigt som jag får lite nya teorikunskaper varteftersom under tiden som vi spelar och småpratar.

Brukar bli nån timme om dagen jag lirar.

Använder du guitar-pro nått då? :whipped: ;)

Shakemynuts
2009-05-15, 14:07
Använder du guitar-pro nått då? :whipped: ;)

:D Inte gjort ännu faktiskt.

Har inte kommit så långt att jag försökt mig på att spela nå låtar alls. Tänkte börja på det snart.

Grotesk
2009-05-15, 16:01
Du behöver fasen inget Guitar Pro om du, som sades tidigt, kan posera RÄTT! *flex*

Bärs
2009-05-15, 17:23

Du kan plocka Satisfaction-riffet med din tumme. Tredje versen är lite "ful". Sedan när det inte fungerar som det skall kan du slå nån i huvudet med gitarren:

AJ_P1vfZYo4

watertouch
2009-05-15, 18:49
:D Inte gjort ännu faktiskt.

Har inte kommit så långt att jag försökt mig på att spela nå låtar alls. Tänkte börja på det snart.

3 lätta bra är.
America- Horse with no name
Cash- Hurt (ej orginal...)
Greensleeves

Reticulum
2009-07-31, 01:18
Till er lite mer kunniga inom gitarr. Håller just nu på att lära in lite toner och vart de ligger på greppbrädan. Har väldigt svårt för att förstå det där med toner. Vad innebär det när en ton, exempelvis G#/Ab, har ett snedstreck? Jag vet att # står för höjning av tonen, och b för sänkning, men behöver en förklaring på vad det innebär, och hur en ton kan vara.. två toner?

Dum fråga, jag vet, men har precis satt igång med gitarrspelandet och har inte lyckats hitta en förklaring till detta.

Muskelbyggaren
2009-07-31, 01:30
Man delar upp en oktav i 12 halvtoner. Testa att plinka så hör du att översta och nedersta strängen är samma ton fastän de är olika djupa. Det är för att de är i olika oktaver. Om du börjar på A-strängen(andra uppifrån) har du

Band/Ton
2 B
3 C - av nån anledning finns ingen halvton mellan B ochC
5 D
7 E
8 F - samma som B -> C
10 G
11 G# - höjt G, eller Ab, sänkt A
12 A

Reticulum
2009-07-31, 01:37
Man delar upp en oktav i 12 halvtoner. Testa att plinka så hör du att översta och nedersta strängen är samma ton fastän de är olika djupa. Det är för att de är i olika oktaver. Om du börjar på A-strängen(andra uppifrån) har du

Band/Ton
2 B
5 D
7 E
8 F - samma som B -> C
10 G
12 A

Två frågor till som bör få mig att förstå helheten.

1. Vad menas med en oktav?
2. Är G# och Ab är samma ton, eller har jag fått det helt om bakfoten?

capture
2009-07-31, 05:02
1. Tyckte muskelbyggaren skrev bra där. Tänk att du går från ett c till ett högre c dvs om du börjar på c så blir det såhär: c->d->e->f->g->a->h->c nu är du på ett högre c och gått upp en oktav.
2. Helt rätt

Om du vill lära dig mer så rekommenderar jag "grundteori för gitarr" (isbn:9789185041442). Har inte plöjt igenom den än men har snappat upp lite här och där och tycker den är bra och inte alltför dyr.

andnel
2009-07-31, 10:17
1. Tyckte muskelbyggaren skrev bra där. Tänk att du går från ett c till ett högre c dvs om du börjar på c så blir det såhär: c->d->e->f->g->a->h->c nu är du på ett högre c och gått upp en oktav.
2. Helt rätt

Om du vill lära dig mer så rekommenderar jag "grundteori för gitarr" (isbn:9789185041442). Har inte plöjt igenom den än men har snappat upp lite här och där och tycker den är bra och inte alltför dyr.

2:an är rätt fast ändå inte. G# och Ab är samma ton för örat. Men om man t.ex. spelar i Db-dur så är det inte rätt att skriva att dominanten heter G# - den heter Ab. Bara allmän kuriosa som kanske inte är så viktig i sammanhanget.

trane77
2009-07-31, 11:03
Band/Ton
2 B
5 D
7 E
8 F - samma som B -> C
10 G
12 A

Det är för att intervallet B-C och E-F är ett halvt tonsteg (liten sekund).Intervallet A-B t.ex är ett helt tonsteg (stor sekund).

Asdf
2009-07-31, 12:37
Två frågor till som bör få mig att förstå helheten.

1. Vad menas med en oktav?

En oktav upp eller ned är antingen en dubblering eller halvering av frekvensen.

Muskelbyggaren
2009-07-31, 14:25
Det är för att intervallet B-C och E-F är ett halvt tonsteg (liten sekund).Intervallet A-B t.ex är ett helt tonsteg (stor sekund).
Jo, fast jag förstår inte varför. Är det för att vi har vissa toner inbyggda i hörseln, eller skulle man istället kunna ha 6 toner som alla ligger hela tonsteg ifrån varandra?

trane77
2009-07-31, 16:03
Jo, fast jag förstår inte varför. Är det för att vi har vissa toner inbyggda i hörseln, eller skulle man istället kunna ha 6 toner som alla ligger hela tonsteg ifrån varandra?

Vi har ett tonsystem som bygger på att oktaven är delad i 12 lika stora delar det går (troligtvis) tillbaka till antikens grekland.

Det finns en heltonsskala (2 transponeringar), det är en symmetrisk 6 toners skala delat på en oktav den låter väldigt svävande och leder ingenstans, om du sjunger en dur skala så leder 4:e tonen ner till 3:dje och 7:an till grundtonen/oktaven men i och med att du inte har halvton stegen så skapar du ingen tension and release heller.

Muskelbyggaren
2009-07-31, 18:18
Okej, coolt att vi har en tonskala i oss. Har precis börjat spela gura och fastän jag inte har koll på tonerna i ackord osv. så hör man ändå när det låter fel. (men ibland inte :em:)

andnel
2009-07-31, 22:50

Vi har ett tonsystem som bygger på att oktaven är delad i 12 lika stora delar det går (troligtvis) tillbaka till antikens grekland.

Det finns en heltonsskala (2 transponeringar), det är en symmetrisk 6 toners skala delat på en oktav den låter väldigt svävande och leder ingenstans, om du sjunger en dur skala så leder 4:e tonen ner till 3:dje och 7:an till grundtonen/oktaven men i och med att du inte har halvton stegen så skapar du ingen tension and release heller.

Trane77 har rätt.
Det är dock så att det finns vissa musikkulturer som använder sig av 1/4-toner o.s.v. Det förekommer hyfsat ofta inom arabisk och orientalisk musikkultur, vilket också leder till att vi västerlänningar kan tycka att den sortens musik ofta låter falskt då vi helt enkelt inte är vana vid den sortens svängningar.

Chaan
2009-08-01, 13:03
Trane77 har rätt.
Det är dock så att det finns vissa musikkulturer som använder sig av 1/4-toner o.s.v. Det förekommer hyfsat ofta inom arabisk och orientalisk musikkultur, vilket också leder till att vi västerlänningar kan tycka att den sortens musik ofta låter falskt då vi helt enkelt inte är vana vid den sortens svängningar.

Eh

Nu glider det bort lite från ämnet gitarrspel (även om böjda kvartingar är snyggt ibland)

Men svensk folkmusik är det bekant?

Asdf
2009-08-03, 14:27
Okej, coolt att vi har en tonskala i oss. Har precis börjat spela gura och fastän jag inte har koll på tonerna i ackord osv. så hör man ändå när det låter fel. (men ibland inte :em:)

Utgår du alltid ifrån tonskalan och vilka frekvenser som halvnoterna ligger på kommer du lära dig snabbt.

Spela gärna samma riff på olika ställen för att få känsla för vart halvnoterna ligger på gitarren, det kommer hjälpa dig kraftigt när du ska improvisera ett solo t.ex

Slartibartfast
2011-02-08, 14:03
Jag vill passa på att tipsa om en väldigt bra ackord-app till iPhone som jag köpte för 1,6€ igår.

7 Chords.

http://itunes.apple.com/app/7-chords/id291618376?mt=8

:thumbup:

Slartibartfast
2011-02-08, 14:22
Detta lär också vara en av dom bästa sidorna att lära sig gitarr på nätet. Helt gratis dessutom. Har själv inte fördjupat mig i sidan än, men en polare rejvade om den. Videoinstruktioner ända från komplett nybörjarnivå. :thumbup:

http://www.justinguitar.com/index.php

Klinka på!

G_lund
2011-03-01, 21:29
Bra länk du postade Slarti :thumbup:

Jag har sagt i flera år nu att jag vill lära mig men nu är det dags!

Planen är att köpa mig en elektrisk gitarr som jag kan sitta och plinka på, men jag har noll koll på vad man ska tänka på/leta efter när man köper gitarr..

Vilken prisklass bör man lägga sig på för att få vettiga grejer?
Har inga problem med att köpa begagnat om tillfälle ges :)

Biceps
2011-03-01, 21:48
Köper du begagnat så kanske du hitta en bra gura från säg 2-3 tusen. Tex om man satsar på nåt japanskt, 80tal 90tal, Ibanez, Jackson importguror etc. Fördelen med att köpa beg är att du kan få tillbaka alla pengarna om du gör rätt köp och senare vill sälja.
Krävs dock lite intresse att vilja sätta sig in i vilka modellserier och årtal som är bra osv.

G_lund
2011-03-01, 21:53
Köper du begagnat så kanske du hitta en bra gura från säg 2-3 tusen. Tex om man satsar på nåt japanskt, 80tal 90tal, Ibanez, Jackson importguror etc. Fördelen med att köpa beg är att du kan få tillbaka alla pengarna om du gör rätt köp och senare vill sälja.
Krävs dock lite intresse att vilja sätta sig in i vilka modellserier och årtal som är bra osv.

Vad är det som gör att en elgitarr är bra eller dålig då? :smash:
Vad ska man kolla efter?

Biceps
2011-03-01, 22:00
Oj ja det är ju kanske inte så lätt att sätta fingret på :) men
Låter den bra akustiskt?
Håller den stämningen? tex om du bänder utav helvete
Låter den bra inkopplat? Svarar pupsen mickarna bra? Låter ljudbilden såsom du vill, är det lagom output etc

Om detta är obegripligt så är det kanske smidigare att köpa nytt trots allt :D

G_lund
2011-03-01, 22:21
Enda sättet jag skulle kunna se fel på en gitarr är om den är av på mitten :D

Jag ska gå ner och prata med gubbarna i musikaffären till helgen!

jimmyboy
2011-03-01, 22:28
Vad jag har lärt mig är att vad man än köper för gitarr så hittar du alltid någon som är roligare :D

Men vad för gitarr är du ute efter? Någon som ser ut på ett visst sätt? Låter på ett visst sätt? Ingenting du vill "låta eller se ut som?"

Begagnat är alltid prisvärdast och du har nästan garanterat 100% pengarna tillbaka, ibland till och med mer ;) BaCH är sjukt bra gitarrer för sjukt lite pengar. Men för 2-3 tusen får du en jättebra, begagnad gitarr.

G_lund
2011-03-01, 22:34
Jadu, vad vill jag spela egentligen?

Jag tycker att alla musikgenres har några guldkorn i sig så det bästa hade väl varit om gitarren ifråga klarar av så mycket som möjligt om det nu är möjligt? :)

Utseendet spelar ingen roll egentligen, men en som inte är för kantigt, och inte en såndär som ser ut som en yxa :D

jimmyboy
2011-03-01, 22:40
Då tycker jag att du satsar på en Stratocaster med humbuckers, en Les Paul eller min favorit, en cool Ibanez :D

Men som sagt, som nybörjare märker man inte jättestor skillnad på en bra och en dålig gitarr, visst, en jätterutten gitarr märker man ju av, men ta någon du tycker känns kön, antagligen känns den inte lika skön om ett år, eller ens om ett halvår, men då om du har köpt den begagnad kan du som sagt nästan alltid få tillbaka pengarna och hitta någon annan fin gitarr. Så får du fortsätta tills du hittar ditt guldkorn :)

BaCHgitarrer (http://www.edgaraudio.se/guitar/elgitarrer.htm)

Där har du sjukt bra gitarrer, bra kvallitet, låter jättebra och är sjukt billiga för den kvalliteten. Det som är mest opti vore ju att hitta en sådan på blocket.

Men åk till musikaffären och testa! Lycka till!

Asdf
2011-03-01, 23:56
Snöa inte in dig heller på de välkända märken alla pratar om. Testa gärna de andra varianterna och hör efter hur de låter

Det roliga kommer till vilken förstärkare du sen ska välja, _där_ kan du ha en redig djungel ;)

Slartibartfast
2015-07-24, 12:48
Kopierar mitt eget inlägg, då det nog hör hemma här också...

Har uppgraderat min kära Alvarez RD8 till en Yamaha LL6T

Är väldigt nöjd med den nya guran. Min polare har en LL6SB (sun burst) som jag prövade och blev kär, så jag köpte en likadan, men modell T (tinted). Den har den stramhet i strängarna, och det varma soundet som jag sökt.

Detta är samma modell, men Dark Tinted finish:
BY_g2pcY-3U

Detta är modell T:
http://www.elderly.com/items/images/20U/20U-14072_front.jpg

Jag har även en nylonsträngad Yamaha (CG182C).

Viktigaste att man har grejorna. Skillsen är sekundärt :)

Slartibartfast
2015-12-19, 09:23
Kunde jag spela såhär skulle jag inte behöva mycket annat i mitt liv. Vilken JÄÄVUL på gitarren!

izkqPdVAdL4

Slartibartfast
2019-05-14, 09:16
Har sedan några veckor tillbaka köpt medlemskap på Guitartricks.com.

Detta är nåt jag borde ha gjort för 10 år sedan. Har redan lärt mig mera på dessa veckor än på dom senaste 10 åren av planlöst klinkande nån gång i veckan. Ibland gick det flera veckor utan att jag rörde gitarren.

Just nu försöker jag spela en halvtimme varje dag. Det är verkligen skitkul att ha struktur på sin inlärning och spelande.

Kostar ca 150$ per år. Kan inte tänka mig mera välspenderade pengar. Pengarna tillbaka inom 60 dagar om man inte gillar sidan dessutom!