Visa fullständig version : Mönstring imorrn - Tips och råd mottages gärna!
Ja, som topic säger så ska jag mönstra imorrn. Jag vet att styrketestet är konstigt upplagt (man ska väl stå på en våg och dra uppåt?), så jag undrar hur man ska dra för att få bästa möjliga effekt? Långsamt, fort och ryckigt eller på nått annat sätt? Säg gärna vad ni fick för betyg också när ni svarar. Jag siktar på en 8a och över (helst en 9a).
Tacksam för svar!
Du ska ju dra en grej från backen till hakan.
Var explosiv för dom får upp en kurva sen tar dom medelstyrkan på hela draget har jag för mig.
Ta i med benen som fan i början sen mosa med ryggen, sista biten är man ju svagast i så man får se till att ha högt innan.
Jag fick en 8:a när jag körde.
Vill rekkommendera att inte ha händerna allt för långt ifrån varandra när du greppar stången. Jag gjorde detta fel först och drog en våldsam start som ett marklyft men ju högre upp du kommer desto mindre kraft har du att dra med om du har händerna långt isär. Så starta med händerna axelbrett ungefär.
Fick ett extraförsök iaf så jag fick en nia till slut. :)
Liten Men Fet
2005-09-01, 14:51
Ja, som topic säger så ska jag mönstra imorrn. Jag vet att styrketestet är konstigt upplagt (man ska väl stå på en våg och dra uppåt?), så jag undrar hur man ska dra för att få bästa möjliga effekt? Långsamt, fort och ryckigt eller på nått annat sätt? Säg gärna vad ni fick för betyg också när ni svarar. Jag siktar på en 8a och över (helst en 9a).
Tacksam för svar!
Testet är utvecklad för att det ska vara enkelt alltså är det bara att dra som fan, så fort som möjligt. Se till att använda ben och rygg så mycket som möjligt, dra med allt du kan. Gå upp på tå för att få det lilla sista den sista biten.
Glöm inte cyklingen, om du väger lätt så kan du få en 9:a eller en 6:a.
Jag cyklade för en 8:a och då var jag nöjd men sen när jag slutade trampa sa tanten att jag var så lätt så dom sa att det blir en 6:a *screwy*
Cykla tills du tippar så är det lugnt.
Lycka till.
Det är inte så mycket att fundera över. Gör som dom säger och ta i. Har du styrkan så har du, och då kan du inte göra fel. Har du inte styrkan som kommer ingen metod i världen att hjälpa dig.
Okej, tackar för svaren. Inget mer jag ska tänka på?
Okej, tackar för svaren. Inget mer jag ska tänka på?
Vill du göra lumpen eller ej ?
Säg att du tycker om att skjuta kpist till psykologen.
Redan som ung knodd gillade du att ha grannskapets ongar framför dig medan du sköt slangbella på dom!
Ge mig ett gevär genast!!!TWO!!
Nä, så ska du ente säga
Fick en sjua, var nöjd för jag är svag som fan. Cykling fick jag inte göra. Lycka till imorron och glöm inte gainern för man vill väll vara optimal! *flex*
Vill du göra lumpen eller ej ?
Ja, det vill jag... Men endast om tjänsten i fråga "ger någonting". Vill inte slösa bort ett år på att sitta i vakten, då kan jag hellre jobba som städare, det ger lika mycket:D. Eftersom jag ser lite dåligt får jag förmodligen ingen stridstjänst (typ som jägare), dock skulle jag hemskt gärna vilja det. Men vad finns det för fler alternativ?
Sedan är det ju självfallet att man vill göra bra ifrån sig på mönstringen ;).
bosse_brutal
2005-09-01, 16:02
om du frågar bör du få göra fler än ett övningsförsök, kan va bra så att du får känna på rörelsen
spacedog
2005-09-01, 16:02
Får man fortfarande papplakan att sova i? I så fall är mitt tips att ta med ett örngott. Obehagligt som fan när skäggstubben fastnade i kudden, det är det jag kommer ihåg från min mönstring.
Får man fortfarande papplakan att sova i? I så fall är mitt tips att ta med ett örngott. Obehagligt som fan när skäggstubben fastnade i kudden, det är det jag kommer ihåg från min mönstring.
Haha, jag har turen att ha ett pliktverk i Östersund, så jag kan sova hemma :D.
spacedog
2005-09-01, 16:04
Ja, det vill jag... Men endast om tjänsten i fråga "ger någonting". Vill inte slösa bort ett år på att sitta i vakten, då kan jag hellre jobba som städare, det ger lika mycket:D. Eftersom jag ser lite dåligt får jag förmodligen ingen stridstjänst (typ som jägare), dock skulle jag hemskt gärna vilja det. Men vad finns det för fler alternativ?
Lite sent nu kanske, men försök ta reda på lite om olika tjänster - det finns väl en hemsida som heter lumpen.nu och ett forum, soldf.någonting. Om du vet vad du vill är chansen större att du slipper en tråkig tjänst.
Markus H
2005-09-01, 19:07
cykla som faan, tills du abolut inte orkar det minsta mer, tills munnen smakar blod.
och så tjatar du dig till att få göra tjänst som brandman... Det är mitt tips!
cykla som faan, tills du abolut inte orkar det minsta mer, tills munnen smakar blod.
och så tjatar du dig till att få göra tjänst som brandman... Det är mitt tips!
Varför brandman? Och vad består cykeltestet i? Bara cykla så länge man pallar?
Och vad består cykeltestet i? Bara cykla så länge man pallar?
Jo du sitter bara och cyklar så länge du kan. Grejen är att det blir trögare och trögare samtidigt som du blir tröttare och tröttare.
reinholdsson
2005-09-01, 20:22
Sen får man väll inte cykla för fort heller?
Får och får... Varför skulle du ödsla mer energi än vad som krävs? Du har en nivå som du ska ligga på och cyklar du snabbare än vad som krävs så tänds det en grön lampa, cyklar du för långsamt så tänds det en röd. Är lampan röd i mer än fem sekunder så är du ute
Be att få testa igen ifall första försökert i styrkan går åt helvete. Detta gjorde inte jag, jag dagdrömde när hon förklara hur man skulle göra, försöket blev väldigt fel och sedan var det Go! Fick bara en åtta, samma på konditionen, var mycket psyiskt där också. Ett tips som jag fick efteråt, är att hjälpa benen med armarna i början, ifall du har bra kondition, för benen kan lätt dö före konditionen.
Du komer att märka att du till en viss del kan styra vad du vill hamna som, när du fyller i alla papper och frågeformulär. Ponera att du vill bli Strf90-mekaniker, utan några förpliktelser. Då skriver du att du mekar med bilar på fritiden, hjälper kompisar med deras bilstereobyggen, hatar naturen/havet, aldrig varit tränare eller aktiv inom någon sport osv. Se även till att ligga normalt/ganska bra till på styrka, och normalt på konditionen. Körkort är bra, för då kan du ev. få möjlighet att ta C-kort, ev. CE-kort på försvarets bekostnad.
Vill du bli gruppbefäl och pang-panga AK5-b i -30° så blir det naturligtvis motsatta svar.
Eller nåt.. men du förstår nog vad jag menar.
Sedan är det ju självfallet att man vill göra bra ifrån sig på mönstringen ;).
Om du vill ha nått som verkligen ger något du kan använda sen så försöka få någon form av lastbilsutbildning, gärna typ strv-transport. Då får du lära dig att köra med ett helvetiskt långt släp och om jag inte minns fel så får du lastbilskort med utbildningen.
Ja, då var det avklarat :D.
Jag tyckte styrkan gick åt helvete, det blev en 8a... Jag fick inte dra som jag ville och då blev det som det blev...
Sen fick jag en 8a på intelligensprovet samt en 7a (wtf?) på konditionen.
Jag blev placerad (preliminärt) som Sjukvårdsgruppbefäl vid A9 i Boden :hbang:. Precis vad jag ville ha!
Liten Men Fet
2005-09-02, 15:51
Ja, då var det avklarat :D.
Jag tyckte styrkan gick åt helvete, det blev en 8a... Jag fick inte dra som jag ville och då blev det som det blev...
Sen fick jag en 8a på intelligensprovet samt en 7a (wtf?) på konditionen.
Jag blev placerad (preliminärt) som Sjukvårdsgruppbefäl vid A9 i Boden :hbang:. Precis vad jag ville ha!
Bra utbildning, sjukvård är alltid bra å ha för nån gång så skiter det sig nånstans och då kanske man är först på plats.
Säkert ett stort plus om du vill söka utlandstjänst senare.
Bra utbildning, sjukvård är alltid bra å ha för nån gång så skiter det sig nånstans och då kanske man är först på plats.
Säkert ett stort plus om du vill söka utlandstjänst senare.
Precis vad jag tänkte, anmälde mig även till utlandsförberedande.
spacedog
2005-09-02, 18:02
Det gick fort? Schysst att du fick en befattning du är nöjd med, grattis! :thumbup:
Fixa bra teknik :D Lyftet baseras på vad du väger ändå kunde en normallång datanörd på 106 kg som varken tränat i sitt liv eller såg stark ut dra en 9a. Jag var iväg och mönstrade igår.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.