handdator

Visa fullständig version : Brudar o muskler.

Sidor : 1 [2]

Angel
2006-06-28, 12:17
Jenny, jag e ledsen men jag har riktigt svårt att känna medlidande för dig. Nu får du skaffa dig lite riktiga problem. Att man har haft det för lätt i livet räknas inte.

Jay-Z
2006-06-28, 12:20
Acceptera att du är en bortskämd brat. :D Även om det låter som ett relativt milt fall av brattighet. Men å andra sidan är vi ju alla bortskämda brats i ett globalt perspektiv.

Jag tycker inte brattighet är ett problem i sig så länge bratsen fattar att de är födda med matjord i byxfickorna. Det värsta är folk som är födda en meter från målsnöret och sedan tror att de är universums härskare för att de går i mål före alla andra.

Du är en vis man. Håller med fullständigt.

Kurash
2006-06-28, 12:27
Åter till frågeställningen. Givetvis får man mer brudar om man är vätränad. Smaken är som baken, det är sant. Men den skinkhalvan som gillar vätränade killar har uppenbarligen kört mycket böj eftersom den är större än den andra.

jenny
2006-06-28, 12:28
Jenny, jag e ledsen men jag har riktigt svårt att känna medlidande för dig. Nu får du skaffa dig lite riktiga problem. Att man har haft det för lätt i livet räknas inte.

Vet inte om du är ironisk? Vet att det inte är ett dugg synd om mig. Som jag skrev så har jag haft det lätt i livet. Men man kan väl få fråga ändå? Men tydligen så kan jag inte säga vad jag gör utan att verka dryg och då är det ingenting mot den debatt som uppstår när det kommer fram att jag inte har kämpat till mig varje krona. Äsch, nu sitter jag och försvarar jag mig igen. Det känns som jag redan har besvarat min egen fråga. Det är bäst att tiga om allt och låtsas att jag är sjuksköterska.

Angel
2006-06-28, 12:53
Vet inte om du är ironisk? Vet att det inte är ett dugg synd om mig. Som jag skrev så har jag haft det lätt i livet. Men man kan väl få fråga ändå? Men tydligen så kan jag inte säga vad jag gör utan att verka dryg och då är det ingenting mot den debatt som uppstår när det kommer fram att jag inte har kämpat till mig varje krona. Äsch, nu sitter jag och försvarar jag mig igen. Det känns som jag redan har besvarat min egen fråga. Det är bäst att tiga om allt och låtsas att jag är sjuksköterska.

Nänu....säg inte att du anser att sjuksköterska är ett "lågutbildat" jobb? Vad är det för fel på att vara sjuksköterska? Är inte sjuksköterska ett fint yrke? Vad det riktat mot mig eller mot sjuksköterskor i allmänhet?

Kwon
2006-06-28, 12:54
Äsch, nu sitter jag och försvarar jag mig igen. Det känns som jag redan har besvarat min egen fråga. Det är bäst att tiga om allt och låtsas att jag är sjuksköterska.

haha vafan, något fel på sjuksköterskor eller? :D

Pepparkakssmurfen
2006-06-28, 12:57
.... Det är bäst att tiga om allt och låtsas att jag är sjuksköterska.

Vad menar du med det?

Pudzianovski
2006-06-28, 12:59
Det är bäst att tiga om allt

Vettigaste du skrivit här :D

Angel
2006-06-28, 13:00
jag är faktiskt lite upprörd nu...

Kwon
2006-06-28, 13:01
Hajja att sjuksköterskor gör bra saker, förringa dom inte!

God Damn!

Dessa akademiker som tror dom kan allt, vet allt och är mer än alla andra!

SNOBBAR!

:D

Nalfaren
2006-06-28, 13:02
Jag är en väldigt öppen och social människa, har lätt att prata
med alla, känner alla typer av människor från nazister, till grova
invandrare. Från fattiga studenter till rika gamla VD gubbar. Det är
väl en fördel jag har (tycker jag iaf). Har den inställningen att så
länge de inte PRACKAR på sina värderingar på ej önskade människor
som mig själv, mina vänner, familj (främst) så har jag inga problem.
Men när dessa, och då särskilt fanatikerna inom div. områden
verkligen försöker övertala, skryta eller trampa på dess medmänniskor
så kan jag verkligen inte bry mig ett uns om dessa.

Själv ser jag mig själv som en ödmjuk människa, gillar att vara
i rampljuset, vara mittpunkten, men aldrig genom att skryta etc, utan
genom att vara en bra vän, lyssnare och medmänniska. Får jag
frågan så svarar jag givetvis.

När jag va yngre så va jag mobbad, va tanig, liten och inte
jättepopulär hos brudarna. Hade dock en del goda vänner, höll
på mycket med datorer etc. Aldrig sysslat med någon sport etc.
Det som gjorde att jag växte som människa kan jag räkna upp
enkelt.

1. Flyttade bort från barndomen, där man fick ny umgängeskrets.
2. Startade mitt egna företag, tvingades skaffa mig en social
kompetens. Där jag numera kan hantera grymt högt uppsatta
VD gubbar på 50+, och likväl kaxiga 30 åringar som tjänar gott.
3. Började Gymma. Gick upp i massa, styrka. Ökade självförtroendet
rejält igen.
4. Blev delägare i ett gym. Fick mer social kompetens, dock en annan
målgrupp. Privatpersoner, ungdomar, flickor, pojkar. Jättebra, blev
"känd" på krogen mer och mer...
5. Mina vänner, irl och på internet. Konstruktiv kritik på mina arbeten,
min hobby, såsom måleri etc.

Största skillnaden från då till nu:
SJÄLVFÖRTROENDET.

Jag kan numera kalla mig själv en "player", älskar att flirta, går
gärna ut å raggar (inte sedan flickvännen ;)). Hatar dock en-gångs-ligg.
Tycker att det inte leder till något. Men själva akten att få ett nummer,
lite hångel och att dansa med vackra å trevliga damer uppskattar jag
mycket. Kanske för att det är en sorts bekräftelse på att jag stigit.
Känner mig som en Phoenix.

Nu har jag dessutom allt jag vill ha, för stunden,
Flickvän, mitt jobb, mina vänner, gymmet, självförtroende, familj
som mår bra (trots tuffa tider, med mammas bröstcancer, pappas
lunga som pajat (vid 48- år) så mår de bra nu. Då mår jag bra.

Lite knepigt svar, men jag tror att det inte är Musklerna som
attraherar, inte till största del. Jag tror att det är självförtroendet
som ofta kommer med musklerna. Sedan när det gäller "hårda"
killar etc. Så måste jag erkänna, att jag får oftare tag på kvinnan
i fråga om jag dissar henne, än om jag gav henne en komplimang.
Men tryggast är nog att slänga in en negativ komplimang, så att
hon blir lite upprörd och försvarar sig...

Oh well.. dags att jobba vidare, skall träna om 30 min,
därefter hämta tjejen å laga mat, å så blir det BIO ikväll.

Kjam

jenny
2006-06-28, 13:34
Nänu....säg inte att du anser att sjuksköterska är ett "lågutbildat" jobb? Vad är det för fel på att vara sjuksköterska? Är inte sjuksköterska ett fint yrke? Vad det riktat mot mig eller mot sjuksköterskor i allmänhet?

Är du sjuksköterska? Det var ju ett sammanträffande i så fall. Absolut inget fel med det. Min mamma är sjuksköterska och en av mina bästa vänner är det också. Har läst någonstans att det är ett yrke som män tycker är sexigt. Precis som tjejer skall gilla brandmän. Det var därför jag tänkte att man kanske skulle börja presentera sig som det och se vad man får för respons.

Kwon
2006-06-28, 13:34
Är du sjuksköterska? Det var ju ett sammanträffande i så fall. Absolut inget fel med det. Min mamma är sjuksköterska och en av mina bästa vänner är det också. Har läst någonstans att det är ett yrke som män tycker är sexigt. Precis som tjejer skall gilla brandmän. Det var därför jag tänkte att man kanske skulle börja presentera sig som det och se vad man får för respons.

Det tycker jag verkligen du skall göra, jag hade fallit pladask! :D :thumbup:

Once you go nurse...

jenny
2006-06-28, 13:37
Vettigaste du skrivit här :D

Den får jag väl bjuda på antar jag. Tycker det är lite svårt det där med nätdebatter. Blir lätt missförstånd. Får väl öva på att inte bry mig om jag missförstås eller vara tyst.

Kwon
2006-06-28, 13:39
Den får jag väl bjuda på antar jag. Tycker det är lite svårt det där med nätdebatter. Blir lätt missförstånd. Får väl öva på att inte bry mig om jag missförstås eller vara tyst.

Blir lätt så, att vi "vanliga dödliga" missförstår fruktansvärt överkvalificerade akademiker. :D

JUST kidding Sista! :thumbup:

Tolkia
2006-06-28, 13:46
haha vafan, något fel på sjuksköterskor eller? :D
Nej. Men det är också av tradition ett yrke som kvinnor har, det är inte särskilt bra betalt och det har inte särskilt hög social status (vilket de flesta som är sjuksköterskor har fått känna av på ett eller annat sätt; som ett exempel kan vi ta att min mor, som är barnmorska, d.v.s. sjuksköterska + påbyggnadsutbildning har lägre lön efter 25 år i yrket än min bror, som är civilingenjör, har efter två år i sitt). Och det är få killar som har problem med att tjejer är sjuksköterskor - jag har själv aldrig mött någon som klagar på att de (ja "de", som kollektiv) är verklighetsfrånvända, socialt inkompetenta, lever på samhället, är dryga och ser ned på /insert samhällsgrupp eller yrke/ osv. Vilket jag har hört en hel del killar säga om andra yrkesgrupper - företrädesvis sådana med längre utbildning och bättre lön än sjuksköterskor - både nu och när jag var yngre. Jag misstänker att det egentligen inte handlar om utbildningens längd utan minst lika mycket om pengarna det ger i fickan, för det är inte heller så ovanligt att man hör män (både vuxna och mindre vuxna) uttrycka att de faktiskt skulle ha klara svårigheter med att deras flickvän/fru/sambo tjänade mer än de gör. Och det är inte så många som har problem med t.ex. bibliotekarier ... (lång utbildning, ingen lön typ).

Pragmatist och Jenny har en poäng här: Vissa grupper är det OK, för att inte säga PK att racka ner på hur som helst, medan vissa är fridlysta. Om jag som akademiker skulle racka ned på undersköterskor eller montörer på Volvo skulle jag automatiskt räknas som en Ond Människa(tm), men när mina arbetskamrater på långvården (där jag feriejobbade under hela min studietid) spydde galla över stroppiga akademiker som levde på samhället och inte gjorde någon nytta ansågs detta vara helt OK. Om assistenterna på mitt jobb breder ut sig över vilka idioter alla "forskarna" är (för de är ju alla likadana, det vet man ju), så är det helt i sin ordning, men om en forskare skulle säga detsamma skulle det ta hus i helvete; denne skulle förmodligen bli anmäld för någon ombudsman. För att inte tala om hur det skulle bli om man skulle byta ut orden "forskare" och "assistenter" mot "svenskar" och "invandrare".

Varför är det "politiskt korrekt" att racka ner på vissa grupper men inte på andra? Tror man att det svider mindre att bli dissad som person och i sin yrkesroll om man har en lägre utbildning, mer pengar i lönekuvertet eller någon annan fördel (i den mån längre utbildning är en fördel)?

En annan fråga man kan ställa sig är ju varför det är accepterat att ställa upp den ena specifikationen efter den andra när det gäller partnerns (eller krograggets) fysiska attribut (stora bröst, långt hår, muskler, muskler och muskler igen osv.) eller sociala kompetens ("ingen tråkig typ", "ingen mes", "ingen tönt" osv.) men inte när det gäller t.ex. utbildning eller bildning. Värdet sitter väl inte mer i ett par stora bröst/ett par välutvecklade biceps än i examensbeviset eller lönekuvertet (bättre uttryckt - är det verkligen i någotdera det sitter?).
Jag tycker att det börjar yra stenar i glashuset på alla sidor nu.
Å andra sidan är det inte särskilt tjusigt att per automatik dissa någon för att vederbörande har haft det lättare än man själv. Få väljer sina föräldrar, vad jag vet. När jag var liten, d.v.s. någon gång på stenåldern, kallades sånt för avundsjuka. Ännu mindre tjusigt är det med tanke på att de flesta nog skulle bli oerhört smickrade om prinsessan Madeleine ringde på och frågade om man ville hänga med på en shoppingrunda ... Och det är definitivt inte särskilt klädsamt att kokettera med sina diverse problem/dåliga förutsättningar/taskiga uppväxt osv., även om det ofta förekommer (inte minst bland kändisar, som gärna gråter ut i TV eller tidningar).

hultman
2006-06-28, 13:50
Jag tror inte att kroppen är det första som brudar kikar på. Men visst, en schysst kropp är alltid en fördel, men ingenting som man blir tillsammans med någon för. Hade min brud varit fet eller trådsmal så hade jag inte velat bli tillsammans med henne, så det finns ju alltid rimliga gränser. Men, för att återknyta till ämnet, det är nog lite lättare om man har en fitnessfysik än om man är helt otränad.

hultman
2006-06-28, 13:51
Nej. Men det är också av tradition ett yrke som kvinnor har, det är inte särskilt bra betalt och det har inte särskilt hög social status (vilket de flesta som är sjuksköterskor har fått känna av på ett eller annat sätt; som ett exempel kan vi ta att min mor, som är barnmorska, d.v.s. sjuksköterska + påbyggnadsutbildning har lägre lön efter 25 år i yrket än min bror, som är civilingenjör, har efter två år i sitt). Och det är få killar som har problem med att tjejer är sjuksköterskor - jag har själv aldrig mött någon som klagar på att de (ja "de", som kollektiv) är verklighetsfrånvända, socialt inkompetenta, lever på samhället, är dryga och ser ned på /insert samhällsgrupp eller yrke/ osv. Vilket jag har hört en hel del killar säga om andra yrkesgrupper - företrädesvis sådana med längre utbildning och bättre lön än sjuksköterskor - både nu och när jag var yngre. Jag misstänker att det egentligen inte handlar om utbildningens längd utan minst lika mycket om pengarna det ger i fickan, för det är inte heller så ovanligt att man hör män (både vuxna och mindre vuxna) uttrycka att de faktiskt skulle ha klara svårigheter med att deras flickvän/fru/sambo tjänade mer än de gör. Och det är inte så många som har problem med t.ex. bibliotekarier ... (lång utbildning, ingen lön typ).

Pragmatist och Jenny har en poäng här: Vissa grupper är det OK, för att inte säga PK att racka ner på hur som helst, medan vissa är fridlysta. Om jag som akademiker skulle racka ned på undersköterskor eller montörer på Volvo skulle jag automatiskt räknas som en Ond Människa(tm), men när mina arbetskamrater på långvården (där jag feriejobbade under hela min studietid) spydde galla över stroppiga akademiker som levde på samhället och inte gjorde någon nytta ansågs detta vara helt OK. Om assistenterna på mitt jobb breder ut sig över vilka idioter alla "forskarna" är (för de är ju alla likadana, det vet man ju), så är det helt i sin ordning, men om en forskare skulle säga detsamma skulle det ta hus i helvete; denne skulle förmodligen bli anmäld för någon ombudsman. För att inte tala om hur det skulle bli om man skulle byta ut orden "forskare" och "assistenter" mot "svenskar" och "invandrare".

Varför är det "politiskt korrekt" att racka ner på vissa grupper men inte på andra? Tror man att det svider mindre att bli dissad som person och i sin yrkesroll om man har en lägre utbildning, mer pengar i lönekuvertet eller någon annan fördel (i den mån längre utbildning är en fördel)?

En annan fråga man kan ställa sig är ju varför det är accepterat att ställa upp den ena specifikationen efter den andra när det gäller partnerns (eller krograggets) fysiska attribut (stora bröst, långt hår, muskler, muskler och muskler igen osv.) eller sociala kompetens ("ingen tråkig typ", "ingen mes", "ingen tönt" osv.) men inte när det gäller t.ex. utbildning eller bildning. Värdet sitter väl inte mer i ett par stora bröst/ett par välutvecklade biceps än i examensbeviset eller lönekuvertet (bättre uttryckt - är det verkligen i någotdera det sitter?).
Jag tycker att det börjar yra stenar i glashuset på alla sidor nu.

Å andra sidan är det inte särskilt tjusigt att per automatik dissa någon för att vederbörande har haft det lättare än man själv. Få väljer sina föräldrar, vad jag vet. När jag var liten, d.v.s. någon gång på stenåldern, kallades sånt för avundsjuka. Ännu mindre tjusigt är det med tanke på att de flesta nog skulle bli oerhört smickrade om prinsessan Madeleine ringde på och frågade om man ville hänga med på en shoppingrunda ... Och det är definitivt inte särskilt klädsamt att kokettera med sina diverse problem/dåliga förutsättningar/taskiga uppväxt osv., även om det ofta förekommer (inte minst bland kändisar, som gärna gråter ut i TV eller tidningar).

Sjuksköterskor tjänar absolut inte dåligt, och absolut inte om de jobbar natt. Sen har man en ganska stor möjlighet att avancera som chef inom avdelningar om man pluggar till ett par kurser.

jenny
2006-06-28, 13:52
Bra formulerat Tolkia. Du skrev det jag önskade att jag kunde få fram.

Tenzu
2006-06-28, 13:59
90% av alla tjejer har Brad Pitt i fightclub som ideal
90% av alla killar har Brad Pitt i Troja som ideal
I Sverige that is.

Sen om du är vältränad och lite större så ses du ju som mer attraktiv än random smalfet snubbe naturligtvis fast tja.. tänk inte på vad andra kanske tycker det är inte så jäkla viktig faktor ändå.
Mitt ideal är inte samma som de flesta tjejers men och? varför skulle jag bry mig om det.

Kwon
2006-06-28, 14:03
Är du grymt rik spelar det ingen roll.

Då kan du se ut hursomhelst.

pragmatist
2006-06-28, 14:22
Tjejer har också en lustig tendens att tycka att killar är snygga för att de är kända, berömda eller har hög social status. En tjej kan på fullaste allvar tycka att sångaren i något musikband har jättesnygg kropp trots att han ser ut som vilken otränad Svensson som helst. Ett exempel var en bisarr tjej jag snackade med som hävdade att David Gahan, sångaren i Depeche Mode, hade den perfekta kroppen. *screwy*

http://www.manchesteronline.co.uk/ContentResources/634.$plit/C_17_photogallery_174_list_photo_list_photo_item_1 5_photo.jpg

adis
2006-06-28, 14:25
Så varför träna då?

Snälla säg inte att du tränar "för brudarna"
Då tycker jag att du borde skaffa dig en lite roligare hobby som du tycker är kul :)

"Ja man får mer punani om man ser någorlunda vältränad ut"

EDIT : Min flickvänn tycker då att Pharrell Williams har "jättefin kropp" då jag tycker att han ser ut som en av bosnierna från koncentrations lägret.
Men det är nog bara för att man är känd ;)

Noodles
2006-06-28, 15:02
Jag har en utbildning som liknar Jennys (civiling. + en del extra vid sidan om). Min sambo har samma bakgrund (men hon har mycket högre betyg etc.) och forskar nu. Jag har inga som helst problem med att hon akademiskt är mer meriterad än jag. Visst kan jag gärna umgås med akademiker men under mina år på universitetet har jag träffat alldeles för många människor som lever i en låtsasvärld. Som någon skrev så anser en del att de tillhör kunskapsreserven och att folket ska vara tacksamma för deras blotta existens. Den typen av akademiker klagar jag gärna på, precis som jag blir förbannad på någon som nedvärderar mig pga min utbildning.

Mina bästa vänner är hantverkare och jag nedvärderar inte dem bara för att deras fallenhet låg för det praktiska. Jag är inte speciellt praktisk och dessutom mer teoretiskt intresserad. Personligen har jag sällan svårt att ha roligt och umgås med folk som inte är akademiker. Att vara "bildad" och "intelligent" är inte beroende av de akademiska poängen.

De utan akademisk utbildning som inte inser akademikernas betydelse och de akademiker som inte inser andra kompetensers nödvändighet är trångsynta. Det är min definition.

Angående sjuksköterskor så verkar en del glömma att de också är akademiker.

Förresten kan jag svara på trådens ursprungliga fråga: Jag har inte märkt någon skillnad hos motsatta könet oavsett om jag varit spinkig, "muskulös" eller tjock.

hultman
2006-06-28, 15:13
Snälla säg inte att du tränar "för brudarna"
Då tycker jag att du borde skaffa dig en lite roligare hobby som du tycker är kul :)

"Ja man får mer punani om man ser någorlunda vältränad ut"

EDIT : Min flickvänn tycker då att Pharrell Williams har "jättefin kropp" då jag tycker att han ser ut som en av bosnierna från koncentrations lägret.
Men det är nog bara för att man är känd ;)

Egentligen så finns det inga argument för att styrketräna, ur hälsoperspektiv åtminstone. Visst kan det vara skönt att träna, men alla tränar ju för att hålla sig i någorlunda form. Träningen är således ett nödvändigt ont för att man själv - och andra - ska anse att kroppen man har är fördelaktig. Själv tränar jag i grunden av två anledningar; att få respekt och fördel av min storlek i exempelvis slagsmål, och för att bruden (brudarna) ska tycka att man har en schysst kropp. Du säger ju själv "skaffa en roligare hobby som du tycker är kul", så visst förstår du samma sak själv. Styrketräning är inte speciellt roligt, utan nödvändigt.

Noodles
2006-06-28, 15:17
Egentligen så finns det inga argument för att styrketräna, ur hälsoperspektiv åtminstone.

Jaså? Det måste jag ha missat. Utveckla gärna.

Slartibartfast
2006-06-28, 15:20
Men suck! Klart man tränar för brudarna.

King Grub
2006-06-28, 15:25
Egentligen så finns det inga argument för att styrketräna, ur hälsoperspektiv åtminstone.

Här har vi hängt med i dom 25 senaste årens forskning. :cheers:

hultman
2006-06-28, 15:27
Jaså? Det måste jag ha missat. Utveckla gärna.

Visst är det hälsosamt att träna till viss mån, men allt blir ohälsosamt om man överdriver. Ett känt exempel är ju bodybuilding, som inte ens de mest optimistiska kan försvara ur just hälsosynpunkt. Att deffa, nyttja otillåtna preparat, trycka i sig mängder av kosttillskott och träna tills man spyr, är ju olika delar som inte är speciellt ovanliga. Och det, min vän, är knappast speciellt hälsosamt. Eller?

Men visst, urtypen som styrketränar bygger ju inte ens en gnutta muskler på tio år, så om man jämför med medeltränare så är det väl till viss mån bra för kroppen. Fast mest hälsosamt är ju ändå konditionsträning.

hultman
2006-06-28, 15:28
Här har vi hängt med i dom 25 senaste årens forskning. :cheers:

Läs ovan.

King Grub
2006-06-28, 15:29
Att deffa, nyttja otillåtna preparat, trycka i sig mängder av kosttillskott och träna tills man spyr

Det var snabba växlingar. Hur skall man veta att du menar det första, när du från början skriver det andra citatet. Det är ju samma innebörd överhuvudtaget, och det du skrev först är 100 % FEL! "Inga argument för att styrketräna ur hälsoperspektiv" är rent struntprat.

hultman
2006-06-28, 15:31
Det var snabba växlingar. Hur skall man veta att du menar det första, när du från början skriver det andra citatet. Det är ju samma innebörd överhuvudtaget, och det du skrev först är 100 % FEL! "Inga argument för att styrketräna ur hälsoperspektiv" är rent struntprat.

Ja, men vilka gynnar det egentligen?

adis
2006-06-28, 15:32
Egentligen så finns det inga argument för att styrketräna, ur hälsoperspektiv åtminstone. Visst kan det vara skönt att träna, men alla tränar ju för att hålla sig i någorlunda form. Träningen är således ett nödvändigt ont för att man själv - och andra - ska anse att kroppen man har är fördelaktig. Själv tränar jag i grunden av två anledningar; att få respekt och fördel av min storlek i exempelvis slagsmål, och för att bruden (brudarna) ska tycka att man har en schysst kropp. Du säger ju själv "skaffa en roligare hobby som du tycker är kul", så visst förstår du samma sak själv. Styrketräning är inte speciellt roligt, utan nödvändigt.

"Själv tränar jag i grunden av två anledningar; att få respekt och fördel av min storlek i exempelvis slagsmål"

Jesus Christ säger jag.

". Styrketräning är inte speciellt roligt, utan nödvändigt"

Nej det är inte nödvändigt. Räcker att man motionerar , man behöver inte styrketräna.
Och om du inte tycker "det är speciellt roligt" så talar du för dig själv.
För jag tycker att det är väldigt kul.

Slartibartfast
2006-06-28, 15:33

De som tränar?

Vart vill du komma? Har du verkligen tänkt igenom dethär?

hultman
2006-06-28, 15:35
De som tränar?

Vart vill du komma? Har du verkligen tänkt igenom dethär?

Ja, men vilken typ av person är det hälsosamt för? Hur många har du inte sett kör som fjantar i gymmet, och inte bygger ett jävla dugg? Hur många har skadat sig av styrketräning?

Vilka är det som genomgår en dramatisk förändring ur hälsoperspektiv sedan de började styrketräna?

Själv hade jag nog varit mer hälsosam om jag inte styrketränade.

King Grub
2006-06-28, 15:37

Alla. När det gällar alla hälsoparametrar, i alla åldrar.

When prescribed appropriately, resistance training is effective for developing fitness, health, and for the prevention and rehabilitation of orthopedic injuries. Resistance training is an integral component in the comprehensive health program promoted by the major health organizations (e.g., American College of Sports Medicine, American Heart Association, American Association of Cardiovascular and Cardiopulmonary Rehabilitation, Surgeon General's Office)

Med Sci Sports Exerc. 1999 Jan;31(1):38-45.

Furthermore, there is an increasing amount of evidence suggesting that resistance training may significantly improve many health factors associated with the prevention of chronic diseases. These health benefits can be safely obtained by most segments of the population when prescribed appropriate resistance-exercise programmes. Resistance-training programmes should be tailored to meet the needs and goals of the individual and should incorporate a variety of exercises performed at a sufficient intensity to enhance the development and maintenance of muscular strength and endurance, and lean body mass. A minimum of 1 set of 8 to 10 exercises (multi-joint and single joint) that involve the major muscle groups should be performed 2 to 3 times a week for healthy participants of all ages.

Sports Med. 2001;31(14):953-64.

Of equal importance, perhaps most notably among the elderly, are the important health benefits that may also be derived from resistance training. For example, bone density, insulin sensitivity, and co-morbidities associated with obesity can be effectively managed with resistance exercise when it is conducted on a regular basis. The extent of the functional and health benefits to be accrued from resistance training depend on factors such as initial performance and health status, along with the specification of program design variables such as frequency, duration, intensity, volume, and rest intervals.

Am J Phys Med Rehabil. 2002 Nov;81(11 Suppl):S3-16.

The addition of resistance exercise appears to enhance the total fitness profile by improving muscular performances, muscle morphology, and cardiovascular fitness greater than from performing BSA alone. Therefore, the inclusion of both modalities to an exercise program is most effective for improving total body fitness and a woman's health profile.

Med Sci Sports Exerc. 2001 Feb;33(2):259-69.

Public health guidelines primarily focus on the promotion of physical activity and steady-state aerobic exercise, which enhances cardiorespiratory fitness and has some impact on body composition. However, research demonstrates that resistance exercise training has profound effects on the musculoskeletal system, contributes to the maintenance of functional abilities, and prevents osteoporosis, sarcopenia, lower-back pain, and other disabilities. More recent seminal research demonstrates that resistance training may positively affect risk factors such as insulin resistance, resting metabolic rate, glucose metabolism, blood pressure, body fat, and gastrointestinal transit time, which are associated with diabetes, heart disease, and cancer. Research also indicates that virtually all the benefits of resistance training are likely to be obtained in two 15- to 20-min training sessions a week.

Prev Med. 2001 Nov;33(5):503-13.

The results suggest that strength training can benefit memory among older adults, especially when using higher resistance levels.

J Aging Phys Act. 2006 Jan;14(1):59-73.

Three months of supervised PRT induced improvements in maximal voluntary thigh muscle strength and whole body FFM in frail, community-dwelling elderly women and men. This supervised exercise program may not be sufficient to reduce whole-body or intra-abdominal fat area in this population.

J Gerontol A Biol Sci Med Sci. 2005 Nov;60(11):1425-31.

Muscular strength was inversely associated with metabolic syndrome incidence, independent of age and body size. Potential benefits of greater muscular strength presumably through resistance exercise training should be considered in primary prevention of metabolic syndrome.

Med Sci Sports Exerc. 2005 Nov;37(11):1849-55.

Increased resting NKCA after chronic resistance training suggests that immunity has been improved.

J Gerontol A Biol Sci Med Sci. 2005 Oct;60(10):1315-8.

Contemporary resistance training designs that provide strong anabolic effects for muscle and bone may have an impact on counteracting some of the side effects of cancer management assisting patients to improve physical function and quality of life.

J Clin Oncol. 2005 Feb 1;23(4):899-909.

Resistance exercise offers an alternative to aerobic exercise for improving glucose control in diabetic patients. To realize optimal glucose control benefits, individuals must follow a regular schedule that includes daily exercise.

Metabolism. 2004 Mar;53(3):284-9.

hultman
2006-06-28, 15:40
Alla. När det gällar alla hälsoparametrar, i alla åldrar.

Så länge man inte går till överdrift, och så länge träningen ger resultat?

King Grub
2006-06-28, 15:45
Styrketräning har dramatiska hälsofördelar för alla, oavsett åldersgrupp, kön eller fysisk status, punkt.

adis
2006-06-28, 15:47
Nu blev du :EGD

Ungtuppen
2006-06-28, 15:49

Lolz? *screwy*

bubbe
2006-06-28, 15:49
Jag upplever ingen större förändring bland kontaktsökande tjejer, kanske något mindre nu men det har väl mer att göra med att jag inte är en modellslimmad fitnesskille heller.

jenny
2006-06-28, 15:50

Hm, det var ju intressanta skäl... Själv tränar jag för att det är kul, för att det är en jäkla ego boost, för att min slappa dyrka-tv-film-dator-tv-spels kropp inte skall förtvina helt och för att jag tycker att muskler är snyggt. Kan ju inte påstå att jag gör det för killarnas skull. Muskler på tjejer gillar ju ingen eller hur var det nu igen?

Kwon
2006-06-28, 15:51
Kan ju inte påstå att jag gör det för killarnas skull. Muskler på tjejer gillar ju ingen eller hur var det nu igen?

Kalla mig ingen, eller "Call me Nobody" som Trinity en gång sa.

hultman
2006-06-28, 15:55
Styrketräning har dramatiska hälsofördelar för alla, oavsett åldersgrupp, kön eller fysisk status, punkt.

Ja, det säger jag inte emot. Men, faktum kvarstår; otroligt många av de som styrketränar får inga eller i princip inga resultat alls av sin träning. Är det då fortfarande hälsosamt, eller vore det i så fall mer nyttigt att utöva konditionsträning? Och, som parantes, hur nyttigt är det att som proffs väga 120 kg deffad?

hultman
2006-06-28, 15:56
Lolz? *screwy*

Tror du att jag är ensam om att ha börjat träna för att slippa vara en liten fjant som får stryk av alla och som vill få en kropp som brudar tycker är schysst?

adis
2006-06-28, 15:57
Ja, det säger jag inte emot. Men, faktum kvarstår; otroligt många av de som styrketränar får inga eller i princip inga resultat alls av sin träning. Är det då fortfarande hälsosamt, eller vore det i så fall mer nyttigt att utöva konditionsträning? Och, som parantes, hur nyttigt är det att som proffs väga 120 kg deffad?

Vissa kanske inte tränar för att få 50cm armar :)
Utan bara för att hålla igång kroppen.

bubbe
2006-06-28, 15:58

Dumt att ta proffsen som referens tycker jag, då sport på elitnivå är oftast extremt tex procyklister som har rätt hårt ansatta kroppar hur kul är det när hjärtat slår så långsamt att man kan dö i sömnen.

adis
2006-06-28, 16:00
Tror du att jag är ensam om att ha börjat träna för att slippa vara en liten fjant som får stryk av alla och som vill få en kropp som brudar tycker är schysst?

Om du tränar för att inte få stryk så är du helt ute och cyklar tyvärr.

Sambo
MMA
Boxning
Judo
Kickboxning
Thaiboxning
Karate

Börja i något av det :) så kan du nog försvara dig lättare.
Om du vill ha en kropp som brudarna tycker är schysst så räcker det med att du ser fitt ut , du behöver inte styrketräna.
Samt att ett starkt självförtroende får en att se mycket bättre ut.

jenny
2006-06-28, 16:01
Kalla mig ingen, eller "Call me Nobody" som Trinity en gång sa.

Jag får träna för din skull då. Går iväg nu på direkten. *flex*

hultman
2006-06-28, 16:03
Vissa kanske inte tränar för att få 50cm armar :)
Utan bara för att hålla igång kroppen.

Japp, och det är de jag vill komma åt. Hur mycket mer _hälsosamt_ är det att dra på lättaste vikten i alla maskiner och prata samtidigt, och sedan inte äta någon optimal kost efter det passet. För det är ju så det ser ut för väldigt många av de som tränar.

Bubbe:
Ja, jag vet. Ganska elakt egentligen, men det är inte enbart 120 kg tunga bodybuilders som lever ohälsosamt. Egentligen är själva kulturen styrketräning bland hårt tränande individer det relevanta, men det är ju faktiskt vardagen bland många av de som faktiskt får några resultat av sin styrketräning också.

hultman
2006-06-28, 16:05
Om du tränar för att inte få stryk så är du helt ute och cyklar tyvärr.

Sambo
MMA
Boxning
Judo
Kickboxning
Thaiboxning
Karate

Börja i något av det :) så kan du nog försvara dig lättare.
Om du vill ha en kropp som brudarna tycker är schysst så räcker det med att du ser fitt ut , du behöver inte styrketräna.
Samt att ett starkt självförtroende får en att se mycket bättre ut.

Been there, done that :) Kört Jujutsu och MMA faktiskt. Anledningen till att jag började köra både kampsporter och styrketräning var faktiskt av den enkla anledningen, och det har faktiskt fungerat i förebyggande syfte. Nu slipper jag ta till nävarna när jag inte vill, och jag känner mig mycket mer säker när jag är ute. Så, är verkligen mina intentioner så konstiga?

King Grub
2006-06-28, 16:09
Ja, det säger jag inte emot. Men, faktum kvarstår; otroligt många av de som styrketränar får inga eller i princip inga resultat alls av sin träning. Är det då fortfarande hälsosamt

Ja, självklart. Det är inte muskeltillväxt som i sig ger dom hälsobefrämjande effekterna. Det är fysisk aktivitet, även om det är träning som inte ger synliga resultat i spegel. Där har styrketräning, själva träningen, många positiva effekter på i princip samtliga hälsoparametrar, från glukostolerans till benomsättning, från att ge såväl unga friska individer en skyddande effekt mot allehanda välfärdssjukdomar och metabola syndrom till att kraftigt höja livskvaliteten både fysiskt och psykiskt hos gamla svaga individer, inklusive många effekter som aerob aktivitet inte ger. Och att tro att den breda massan måste se muskeltillväxt i spegeln eller sköta näringstajming kring träningen med proteintillförsel vid minut X för att uppleva hälsofördelarna är befängt.

hultman
2006-06-28, 16:20
Det är alltså inte de nyvunna musklerna i sig som bidrar till de hälsosamma effekterna, utan att folk rör på sig och anstränger sig? Om den breda massan tränar utan att varken bli starkare eller får större muskelvolym, har de alltså vunnit ändå, i form av glukostolerans, benomsättning och skydd mot sjukdomar? Borde inte glukostoleransen kunna erhållas av konditionsträning, benomsättning öka i form av konditionsträning och många sjukdomar motverkas av konditionsträning också? Alltid har man hört att konditionsträning är nyttigare än styrketräning. Men båda kanske är viktiga delar av det perfekta tillvägagångssättet?

Det var just det svaret jag var ute efter! Men, konklusionen är alltså att en besatthet av optimala resultat från gymmet inte är relevant ur hälsoperspektiv?

Ursäkta om jag är dryg, men ändå.

King Grub
2006-06-28, 16:22
Större och starkare muskulatur ger också hälsofördelar. Särskilt hos äldre och svaga personer, som man har sett dramatiskt kunna förbättra sin livskvalitet och rörlighet genom att regelbundet träna för dom intensiv och tung styrketräning.

Det finns ett antal referenser i inlägg 286. Bara att kolla upp. Man skulle kunna hundradubbla den referenslistan.

hultman
2006-06-28, 16:23
Roger that :D

Men till slut så borde det väl bli ett tak för vad som är hälsosamt?

Callister
2006-06-28, 17:21
Om man står på gymmet utan att träna. Tränar jag styrketräning? Jag kan ju lika gärna sätta mig ner på en bänk och tända en cigg när jag är ute och konditionstränar? *screwy*

King Grub
2006-06-28, 17:32
Men till slut så borde det väl bli ett tak för vad som är hälsosamt?

Vadå tak? Att träna har hälsofördelar från första repetitionen genom hela livet.

Pudzianovski
2006-06-28, 17:47
Själv tränar jag i grunden av två anledningar; att få respekt och fördel av min storlek i exempelvis slagsmål, och för att bruden (brudarna) ska tycka att man har en schysst kropp. Du säger ju själv "skaffa en roligare hobby som du tycker är kul", så visst förstår du samma sak själv. Styrketräning är inte speciellt roligt, utan nödvändigt.

:Virro *screwy*

Diana
2006-06-29, 13:53
Tjejer har också en lustig tendens att tycka att killar är snygga för att de är kända, berömda eller har hög social status. En tjej kan på fullaste allvar tycka att sångaren i något musikband har jättesnygg kropp trots att han ser ut som vilken otränad Svensson som helst.
Hehe :D

Ju mer man beundrar/attraheras av någon desto snyggare bli ju personen oavsett skavanker.

Tricklev
2006-06-29, 14:07

Jag har varit kort och underviktigt nästan hela mitt liv(Förutom dom senaste 2-3åren), Och inte fasen har jag varit en liten fjant som fått stryk av alla. Har du en vana att ha dålig attityd när du möter folk, eller umgås du med idioter?

Big_Vik
2006-06-29, 14:57
Vadå tak? Att träna har hälsofördelar från första repetitionen genom hela livet.

Jag tror han menar det optimala förhållandet. En kycklingfilé är bra men två är bättre, fast femton är nog inte så himla bra

King Grub
2006-06-29, 15:02
"Till slut" är felformulerat i vilket fall som helst. Träning, både styrketräning och konditionsträning, är livslånga aktiviteter för den hälsomedvetna. Inaktivitet raserar snabbt dom tilltränade hälsofördelarna.

~nikita~
2006-06-29, 16:39
Det finns ju en anledning till att vi har brandmanskalendrar, inte kalendrar med utvikta blekklena överkroppar som tillhör svartrockare eller ostkroksryggade popsnören....

Tricklev
2006-06-29, 16:55
Det finns ju en anledning till att vi har brandmanskalendrar, inte kalendrar med utvikta blekklena överkroppar som tillhör svartrockare eller ostkroksryggade popsnören....

Dom finns dom också, gräv fram någon gammal Fridah som du har liggandes.:D

Kwon
2006-06-29, 17:02

Det finns väl kalendrar med allt möjligt, för alla möjliga typer av människor... :D

bear.flowertwig
2006-06-29, 17:05
Ähh, det räcker med att inte vara direkt fet och ha en hyfsat schysst stil. Rätt kläder kan rädda nästan vad som helst. Tjejer är inte så utseendefixerade som killar är, speciellt inte när det gäller muskler(undantag ett litet fåtal).

Börjar raggen stå som spön i backen efter att ha lagt på sig några kilo muskler beror det snarare på att andra killar blir imponerande och därmed boostar självföretroendet. Självförtroende är attraktivt och muskler är bara ett av många sätt att komma dit.

Mighty
2006-06-29, 17:09
Ähh, det räcker med att inte vara direkt fet och ha en hyfsat schysst stil. Rätt kläder kan rädda nästan vad som helst. Tjejer är inte så utseendefixerade som killar är, speciellt inte när det gäller muskler(undantag ett litet fåtal).

Börjar raggen stå som spön i backen efter att ha lagt på sig några kilo muskler beror det snarare på att andra killar blir imponerande och därmed boostar självföretroendet. Självförtroende är attraktivt och muskler är bara ett av många sätt att komma dit.

Instämmer helt :thumbup:

hultman
2006-06-29, 17:15
Om man står på gymmet utan att träna. Tränar jag styrketräning? Jag kan ju lika gärna sätta mig ner på en bänk och tända en cigg när jag är ute och konditionstränar? *screwy*

Vad är det du vill komma fram till?

Tricklev:
Jag har aldrig fått stryk i hela mitt liv, och en anledning till detta är att jag uträttat förebyggande aktiviteter. Det känns jävligt skönt att slippa konfrontera alla dessa jobbiga invandrare (som oftast fixar problem här i Gävle), och anledningen till detta är nog att jag är större än dem, och att jag antagligen inte ser rädd ut. Inte för att jag är någon 120 kilo tung dampunge, men nog väljer man hellre en liten sparris att sopa på om man inte har något bättre för sig.

King Grub:
Så det finns ingen egentlig anledning till att bodybuilders tenderar att inte leva lika länge som genomsnittet?

Tricklev
2006-06-29, 17:18
Så det finns ingen egentlig anledning till att bodybuilders tenderar att inte leva lika länge som genomsnittet?

Jo självklart, men detta har inte med att styrketräningen är dålig, det har snarare med stränga dietter och "kosttillskott" och det är inte samma sak som styrketräning.

hultman
2006-06-29, 17:19
Jo självklart, men detta har inte med att styrketräningen är dålig, det har snarare med stränga dietter och "kosttillskott" och det är inte samma sak som styrketräning.

Så det har ingenting med den enorma vikten de tvingas släpa runt på att göra? Jag menar, hur jobbigt borde det inte vara för kroppen att vara så tung?

Trance
2006-06-29, 17:23
Hultman. Källa på att bodybuilders inte lever lika länge som snittet?

Jag har inte heller fått stryk någon gång i mitt liv och rätt är rätt klen tycker jag, trots att jag växt upp bland vissa utländska element som visar sig aggressiva i grupp. Så jag vill se källa på att det är din storlek som gör att du inte åker på stryk.

Tricklev
2006-06-29, 17:24

Jag har inte heller fått stryk någon gång i mitt liv och rätt är rätt klen tycker jag, trots att jag växt upp bland vissa utländska element som visar sig aggressiva i grupp. Så jag vill se källa på att det är din storlek som gör att du inte åker på stryk.

Underbart, helt jävla underbart.:D

King Grub
2006-06-29, 17:28
King Grub:

Varför blandar du in proffsbyggare i diskussionen? Om det är något som förkortar deras liv så är det massiva mängder droger, inte träningen i sig.

hultman
2006-06-29, 17:28

Läs vad jag skrev istället för att försöka komma leka rolig i en diskussion du inte tillfört ett dugg till. Jag skrev "Inte för att jag är någon 120 kilo tung dampunge, men nog väljer man hellre en liten sparris att sopa på om man inte har något bättre för sig". Förstår inte ens du att rastlösa idioter hellre sopar ned någon otränad fjant än en kille som verkar kunna göra lite motstånd åtminstone?

Vad är det du vill ha en källa för att förstå förresten? Tror du att pubmed har undersökt hur länge en bodybuilder lever i snitt? Jag är övertygad om att du mycket väl vet att medellivslängden bland bodybuilders är lägre än hos medelsvensson.

hultman
2006-06-29, 17:30
Varför blandar du in proffsbyggare i diskussionen? Om det är något som förkortar deras liv så är det massiva mängder droger, inte träningen i sig.

Träningen har jag aldrig trott, utan kroppstyngden. Tänk dig att släpa runt med 40-50 kilo extra på kroppen. Nog fan bör leder, hjärta och för den delen hela kroppen, ta skada?

King Grub
2006-06-29, 17:33
Nu försöker du ju bara förklara bort ditt tidigare uttalande - "Egentligen så finns det inga argument för att styrketräna, ur hälsoperspektiv åtminstone". Det var ju det alla vände sig emot, och det var det som var dumt. Att du nu försöker vända på steken och säga att du menade något annat är en annan sak. Det var det där du skrev, resten har du blandat in senare, när du fick mothugg. Det var du som påstod att träningen inte hade några positiva hälsoaspekter.

Trance
2006-06-29, 17:36
Läs vad jag skrev istället för att försöka komma leka rolig i en diskussion du inte tillfört ett dugg till. Jag skrev "Inte för att jag är någon 120 kilo tung dampunge, men nog väljer man hellre en liten sparris att sopa på om man inte har något bättre för sig". Förstår inte ens du att rastlösa idioter hellre sopar ned någon otränad fjant än en kille som verkar kunna göra lite motstånd åtminstone?

Vad är det du vill ha en källa för att förstå förresten? Tror du att pubmed har undersökt hur länge en bodybuilder lever i snitt? Jag är övertygad om att du mycket väl vet att medellivslängden bland bodybuilders är lägre än hos medelsvensson.

Jag gav bara mina erfarenheter. Tror attityd(alternativt snygg flickvän) spelar hyfsat mycket större roll om man är ett mål för stryk eller inte. Om man nu inte kommer upp i koloss-klass typ Piranha.

Pubmed undersöker ingenting. Jag undrade hur du vet att de lever kortare, jag vet inte helt ärligt. Kan tänka mig att typ Ruhl kommer ha svårt att leva länge men det finns ju fler bodybuilders och när de slutar träna/dosera så krymper de ju rätt snabbt så hjärtat inte behöver jobba så hårt. Sedan är det väl inte helt osannolikt att de gymmar och håller sig vältränade till hög ålder. Det måste ju vara positivt.

Pudzianovski
2006-06-29, 17:40
Träningen har jag aldrig trott, utan kroppstyngden. Tänk dig att släpa runt med 40-50 kilo extra på kroppen. Nog fan bör leder, hjärta och för den delen hela kroppen, ta skada?

Hur många % av de som styrketränar tror du går upp 40-50 kg?

Nu får du väl tänka igenom det du säger innan du gör bort dig ännu mer än du redan gjort.

http://www.ngfl.ac.uk/resources/Flexidata/Objects/comb.JPG

Jet
2006-06-29, 17:44
Klart att kroppen spelar viss roll, ibland även stor roll. Men inte fan lever du ditt liv med en fåntratt bara för att kroppen är fräsch.

z_bumbi
2006-06-29, 17:47
ja, eller Kwoutros Kwoutros Ghali.

I samma anda som Kwone Capone etc osv et al.

Kwoutros Kwoutros Gluteus?

hultman
2006-06-29, 18:00
Hur många % av de som styrketränar tror du går upp 40-50 kg?

Nu får du väl tänka igenom det du säger innan du gör bort dig ännu mer än du redan gjort.

http://www.ngfl.ac.uk/resources/Flexidata/Objects/comb.JPG

Läs vad jag tidigare skrivit. Min fråga har varit hur många av de som styrketränar som egentligen tjänar på att göra det, i relation till konditionsträning. Det är få som bygger nämnvärda mängder muskler, och de som inte gör det borde ju lika gärna kunna konditionera, förutom att Grub nämnde några saker som jag antar att de kan få ut av konditionsträning också. Och visst, nog hjälper fjantträning några gamla rostiga åldringar, men de är knappast majoriteten av de som styrketränar heller.

hultman
2006-06-29, 18:02
Nu försöker du ju bara förklara bort ditt tidigare uttalande - "Egentligen så finns det inga argument för att styrketräna, ur hälsoperspektiv åtminstone". Det var ju det alla vände sig emot, och det var det som var dumt. Att du nu försöker vända på steken och säga att du menade något annat är en annan sak. Det var det där du skrev, resten har du blandat in senare, när du fick mothugg. Det var du som påstod att träningen inte hade några positiva hälsoaspekter.

Ja, och du lade fram några studier som visade att ökad muskelstyrka och muskelvolym var bra. Men de som inte bygger några muskler eller för den delen blir starkare - som för övrigt är en otroligt stor del av alla styrketränande - borde väl egentligen inte tjäna speciellt mycket på att utöva styrketräning istället för konditionsträning?

wintersnowdrift
2006-06-29, 18:02

Vad som är PK att racka ner på har väl just med med "samhällshierakin" att göra? Det anses okej att sparka uppåt men aldrig nedåt sas. Den som har lägre status och befinner sig i längre ner på skalan "Den Perfekta Människan" (dvs har lägre lön, sämre utbildning, är fulare, tjockare, mörkare i hyn osv än den man dissar - om nu idealet är att vara rik, välutbildad, snygg, smal och ljus) har "rätten" att spy galla på sin sida.

//Kristin

King Grub
2006-06-29, 18:11
Ja, och du lade fram några studier som visade att ökad muskelstyrka och muskelvolym var bra. Men de som inte bygger några muskler eller för den delen blir starkare - som för övrigt är en otroligt stor del av alla styrketränande - borde väl egentligen inte tjäna speciellt mycket på att utöva styrketräning istället för konditionsträning?

Läs om. Båda formerna har hälsofördelar; den stora allmänheten förbättrar sina hälsoparametrar genom att både träna styrketräning och konditionsträning jämfört med det ena eller det andra. Det finns BARA hälsoFÖRDELAR med styrketräning. Vad är så svårt att greppa?

hultman
2006-06-29, 18:34
Läs om. Båda formerna har hälsofördelar; den stora allmänheten förbättrar sina hälsoparametrar genom att både träna styrketräning och konditionsträning jämfört med det ena eller det andra. Det finns BARA hälsoFÖRDELAR med styrketräning. Vad är så svårt att greppa?

Jag menar, med andra ord;

DET KAN VÄL FÖRIHELVETE INTE SPELA NÅGON JÄVLA ROLL OM EN KÄRRING GÅR TILL GYMMET OCH LYFTER PLUTTVIKTER, FÖR ATT SEDAN, UTAN ATT ENS BLI SVETTIG, GÅ HEM OCH INTE ÄTA NÅGON MAT ALLS? DE MINIMALA FÖRDELAR SOM NU KAN TÄNKAS UPPSTÅ, BÖR VÄL FÖR FAN VARA IRRELEVANTA I SAMMANHANGET!

Det, ungefär.

Trance
2006-06-29, 18:36
Vad du anser är ingen träning är inte ingen träning för andra. Du förutsätter även att folk missköter sig.

Jag måste nästan fråga dig Hultman, är du dum?

bubbe
2006-06-29, 18:37
Jag menar, med andra ord;

DET KAN VÄL FÖRIHELVETE INTE SPELA NÅGON JÄVLA ROLL OM EN KÄRRING GÅR TILL GYMMET OCH LYFTER PLUTTVIKTER, FÖR ATT SEDAN, UTAN ATT ENS BLI SVETTIG, GÅ HEM OCH INTE ÄTA NÅGON MAT ALLS? DE MINIMALA FÖRDELAR SOM NU KAN TÄNKAS UPPSTÅ, BÖR VÄL FÖR FAN VARA IRRELEVANTA I SAMMANHANGET!

Det, ungefär.

men det blir inte sämre av hon gick till gymet? kanske tom något bättre, alltså har hon fått en fördel.

hultman
2006-06-29, 18:43
Vad du anser är ingen träning är inte ingen träning för andra. Du förutsätter även att folk missköter sig.

Jag måste nästan fråga dig Hultman, är du dum?

Jag behöver inte förutsätta någonting, jag generaliserar efter vad jag själv har upplevt. Ett par gånger har jag besökt Friskis & Svettis i Gävle. I gymmet finns det mestadels en massa kärringar. För att göra en lång historia kort så jag kan säga följande: De tränar som idioter med i princip inga vikter alls, och pratar med sina andra kärringkompisar, eller vad det kallas när gamla tanter har vänner.

Jag är inte dum. Är du?

bubbe:
Näe, det förstås. Men samtidigt så borde de väl ändå bryta ned mer muskulatur än de faktiskt bygger. Och - som Grub visade studier på - är det positivt med mycket muskler.

Trance
2006-06-29, 18:54
Så om man inte tränar så tjänar man inte på det. Av detta så drar vi slutsatsen att man inte tjänar på att träna.

hultman
2006-06-29, 18:58
Nej. Min slutsats, som för den delen inte behöver vara vetenskaplig, är;

Om man tränar fel eller dåligt, så kan man lika gärna skita i det.

iNCREDiBLE
2006-06-29, 19:07

Håll din slutsats för dig själv. *bs*

Baha
2006-06-29, 19:09
styrketräningen i sig e väl bra som sagt, men att lägga på sig 10-20 kg muskler för en normalperson fyller väl ingen hälsofunktion just som jag ser det, tyngre kroppsvikt=slita på kroppen, äta mer för att hålla vikten=slita påkroppen etc.

dom flesta snygga brudar som jag sett o känner har ju en normalbyggd kille oftast, så tror inte muskler fyller just nån funktioen för dom flesta brudarna.

edit:fan vad ni hackar på hultman, hans skäl att träna är väl inte sämre än nån annans egentligen.

bear.flowertwig
2006-06-29, 19:14
Vad som är PK att racka ner på har väl just med med "samhällshierakin" att göra? Det anses okej att sparka uppåt men aldrig nedåt sas. Den som har lägre status och befinner sig i längre ner på skalan "Den Perfekta Människan" (dvs har lägre lön, sämre utbildning, är fulare, tjockare, mörkare i hyn osv än den man dissar - om nu idealet är att vara rik, välutbildad, snygg, smal och ljus) har "rätten" att spy galla på sin sida.

//Kristin

Sparka in vidöppna dörrar? *rolleyes* Du brukar väl ha vassare analyser än så :confused:

;)

King Grub
2006-06-29, 19:22

Den är inte bara icke-vetenskaplig, den är så fel den kan bli.

Tolkia
2006-06-29, 19:40
Ungefär så, ja. Problemet är bara att samhället har ändrats lite sedan utbildningstiden var proportionell mot lönen och samtliga akademiker tillhörde överklassen. vad tjänar en bibliotekarie? Vad tjänar en museitjänseteman? Vad tjänar en präst? Vad tjänar civilingenjören från Irak som jobbar som taxichaffis eftersom han inte får något annat jobb, och är han en akademiker eller en arbetare?

Man tror att man kommer högre upp själv om man trampar ner andra i skiten, men jag vet inte det, jag.

Trance
2006-06-29, 19:45
Mobbningen av just akademiker är väl inte direkt överdrivet utbredd. Att vara utbildad ses ju fortfarande som positivt.

Lite som att det är mer ok att mobba en smal än en tjock.

Tolkia
2006-06-29, 19:51
Mobbningen av just akademiker är väl inte direkt överdrivet utbredd. Att vara utbildad ses ju fortfarande som positivt.

Lite som att det är mer ok att mobba en smal än en tjock.
Jag påstår inte att akademiker mobbas. Däremot tycker jag att "alla-akademiker-är-dryga-besserwissers-som-ser-ned-på-hederliga-arbetare-fast-det-egentligen-är-vi-som-gör-det-möjligt-för-dem-att-tjäna-sina-feta-löner-på-att-göra-ingenting-omgffspcpetc!!1!11!!!1!" är en fornlämning. Precis som myten om den Fattige Förtryckte Men Gode Arbetaren.
(vi är alla ungefär lika mycket skitstövlar ...)

mangemani
2006-06-29, 19:52
om en person går till gymmet och tränar(för att bygga muskler eller ej) och sen mår bra utav det,så "tjänar" väl personen på det,alltså att må bra utav det hela istället för att sitta hemma och inte göra nånting.

finns flera på mitt gym(tanter) som går dit och tränar,träffar lite andra tanter som bor i närheten,pratar medans dom cyklar osv och det tycks dom må bra utav,alltså,dom får ut nått av att masa sej ur hemmet sitt och gå till gymmet.

"tränar man inte riktigt så ska man inte träna alls",hmm,njaa.

Kwon
2006-06-29, 19:53
Haha vad Tolkias post blev skum tack vare det långa ordet.

King Grub
2006-06-29, 20:00
om en person går till gymmet och tränar(för att bygga muskler eller ej) och sen mår bra utav det,så "tjänar" väl personen på det,alltså att må bra utav det hela istället för att sitta hemma och inte göra nånting.

finns flera på mitt gym(tanter) som går dit och tränar,träffar lite andra tanter som bor i närheten,pratar medans dom cyklar osv och det tycks dom må bra utav,alltså,dom får ut nått av att masa sej ur hemmet sitt och gå till gymmet.

Ja, och inte bara psykiskt - man tjänar även med måttlig styrketräning stora hälsoeffekter, i synnerhet om man tillhör seniorerna du nämner. Att aktivera muskulaturen med belastningsträning, även sådan som du eller jag tycker är lätt, lågintensiv träning, ger effekter långt utöver muskel- och styrketillväxt. :)

Sarkopeni är en av dom största faktorerna bakom sämre allmänhälsa, rörlighet vid högre åldrar, och det finns ingen bättre metod att motverka saken än genom styrketräning.

Allan
2006-06-29, 20:01

Inte alls. Majoriteten av de som tränar gör det faktiskt helt ovetenskapligt. Det handlar inte om rätt eller bra - för även felaktig träning ger fantastiska resultat om det utförs tillräckligt envist och konsekvent. Skulle dagens teorier stämma är det ju märkligt att vi lyckades bygga några muskler alls under 70- och 80-tal.

allan

Trance
2006-06-29, 20:03
Ja Tolkia, det är en fördom. Även om jag siktar på 30k innan 30 iallafall.

Men anledningen till att det anses vara ok är väl att det inte anses skada någon som ligger ner. Att kalla Persson för fet är ok, kalla en ny medlem här som precis lagt upp bilder fet är inte ok.

Men visst är just ditt exempel lustigt, har ju visat sig här på forumet några gånger. Jense har bland annat visat sin avsky mot akademiker.

jenny
2006-06-29, 21:29
Börjar bli lite förvirrad nu. Hela akademikerdebatten började ju med att jag föredrog en akademiker som pojkvän apropå att alla tjejer skall gilla farliga killar i uniform som kör HD eftersom jag har haft dåliga erfarenheter av att killar inte kunnat ta att man har mer utbildning än de. Då fick jag höra att förmodligen var jag som hade näsan i världen och inte gett dem en chans. Men nu har ni kommit in på att det är naturligt att arbetare pratar skit om akademiker? Iofs kanske inte samma personer som säger saker, men det känns lite motsägelsefullt.

Har funderat lite över saken och sett ett väldigt vanligt mönster på mitt jobb. Ambitiös tjej har växt upp på en liten ort där hon blev mobbad av de fräcka i klassen för att hon var en plugghäst. Den ambitiösa tjejen gick på tekniskt gymnasium och stack sedan snabbt iväg till Chalmers. Tjejen träffade folk som accepterade henne och fick snabbt chalmeristpojkvän (tror fortfarande att en majoritet av tjejerna på Chalmers är ihop med andra chalmerister). Tjejen gick klart och fick ett bra jobb/alt. doktorerade. När hon åker hem till byn träffar hon sina gamla mobbare som oftast har en eller flera barn och jobbar på ortens industri. De förstår inte alls varför hon har hållit på och pluggat så. Då får du ju en massa ansvar/plugga är tråkigt/är du 30 år och är kvar i skolan? när skall du bli vuxen egentligen?/barn är meningen med livet osv.
Lägger ingen värdering i det. Men det är en skrämmande vanlig historia. För att ha en åsikt om någonting så kan jag tillägga att jag inte en sekund tror på att klassamhället är dött i detta land.

Jense
2006-06-29, 21:34
Ja Tolkia, det är en fördom. Även om jag siktar på 30k innan 30 iallafall.

Men anledningen till att det anses vara ok är väl att det inte anses skada någon som ligger ner. Att kalla Persson för fet är ok, kalla en ny medlem här som precis lagt upp bilder fet är inte ok.

Men visst är just ditt exempel lustigt, har ju visat sig här på forumet några gånger. Jense har bland annat visat sin avsky mot akademiker.

det är ingen fördom utan snarare fakta baserat på vad jag träffat för personer. att en tjej skulle va mer utbildad än mig är högst troligt och också en del av tjejen jag inte bryr mig så mycket om, vad har hennes utbildning med vårt förhållande att göra egentligen. du har träffat konstiga killar, jenny

jenny
2006-06-29, 21:50
det är ingen fördom utan snarare fakta baserat på vad jag träffat för personer. att en tjej skulle va mer utbildad än mig är högst troligt och också en del av tjejen jag inte bryr mig så mycket om, vad har hennes utbildning med vårt förhållande att göra egentligen. du har träffat konstiga killar, jenny

Utbildningen har väl egentligen ingenting med saken att göra, utan att det är allt som kommer med utbildning. Vi har flytta till stan kontra stanna hemma i byn, få en inkomst i unga år och skaffa sig vanor därefter kontra leva snålt på studielån, skaffa barn tidigt kontra skaffa barn efter 30. Det blir lätt att man utvecklast åt olika håll och får olika prioriteringar.

Daniel_S
2006-06-29, 21:54
Börjar bli lite förvirrad nu. Hela akademikerdebatten började ju med att jag föredrog en akademiker som pojkvän apropå att alla tjejer skall gilla farliga killar i uniform som kör HD eftersom jag har haft dåliga erfarenheter av att killar inte kunnat ta att man har mer utbildning än de. Då fick jag höra att förmodligen var jag som hade näsan i världen och inte gett dem en chans. Men nu har ni kommit in på att det är naturligt att arbetare pratar skit om akademiker? Iofs kanske inte samma personer som säger saker, men det känns lite motsägelsefullt.

Har funderat lite över saken och sett ett väldigt vanligt mönster på mitt jobb. Ambitiös tjej har växt upp på en liten ort där hon blev mobbad av de fräcka i klassen för att hon var en plugghäst. Den ambitiösa tjejen gick på tekniskt gymnasium och stack sedan snabbt iväg till Chalmers. Tjejen träffade folk som accepterade henne och fick snabbt chalmeristpojkvän (tror fortfarande att en majoritet av tjejerna på Chalmers är ihop med andra chalmerister). Tjejen gick klart och fick ett bra jobb/alt. doktorerade. När hon åker hem till byn träffar hon sina gamla mobbare som oftast har en eller flera barn och jobbar på ortens industri. De förstår inte alls varför hon har hållit på och pluggat så. Då får du ju en massa ansvar/plugga är tråkigt/är du 30 år och är kvar i skolan? när skall du bli vuxen egentligen?/barn är meningen med livet osv.
Lägger ingen värdering i det. Men det är en skrämmande vanlig historia. För att ha en åsikt om någonting så kan jag tillägga att jag inte en sekund tror på att klassamhället är dött i detta land.

:confused:

Låter mer som en collegefilm i mina öron. Från mobbad till högavlönad, och sen tillbaka till byn.
:thumbup:

jenny
2006-06-29, 22:00
:confused:

Låter mer som en collegefilm i mina öron. Från mobbad till högavlönad, och sen tillbaka till byn.
:thumbup:

Det har jag inte tänkt på. Men det gör det ju. :em: Men fiktionen brukar ju ta avstamp i verkligheten, eller vad är det man säger. Kan tillägga att jag har gått på high school i USA och min skola var precis som en high school film. Väldigt surrealistiskt.

wintersnowdrift
2006-06-29, 22:38
Sparka in vidöppna dörrar? *rolleyes* Du brukar väl ha vassare analyser än så :confused:

;)

Jag hänger faktiskt inte med på vad du menar? Kanske är det så att jag har en ovanligt korkad dag idag ;).

//Kristin

Tolkia
2006-06-29, 23:20
Jenny: Ja herrejävlar; hur många gånger har man inte sett det där. Och av någon anledning är det mycket oftare tjejer i rollbesättningen än killar. Genusteoretikerna skulle nog kunna säga ett och annat intressant om det.
(tilläggas kan ju att det är väldigt sällsynt att det är OK att se ned på någon, oaktat utbildningsnivå eller lönekuvert; nog för att det är en klyscha, men det känns som om den har sin plats här)

bear.flowertwig
2006-06-29, 23:26
Jag hänger faktiskt inte med på vad du menar? Kanske är det så att jag har en ovanligt korkad dag idag ;).

//Kristin

Glöm det. Tror att det är jag som är på väg att bli gnällig gubbe i förtid :)

hultman
2006-06-29, 23:33

Jag har aldrig påstått att man inte ska träna. Jag påstod att vinsten av att styrketräna inte är större än att konditionsträna, om man nu gör som gamla kärringar på gymmet; lyfta hantlar vägandes 1 kg i varenda övning. Men, tydligen är mitt antagande fel.

hultman
2006-06-29, 23:34
Håll din slutsats för dig själv. *bs*

Håll dina åsikter för dig själv, om du inte tillför tråden ett dugg, och uppenbarligen inte bidragit med någonting positivt.

:MrT:

Batman
2006-06-29, 23:48
Om ingen redan skrivit det tidigare i tråden, Muskler på killar är som bröst på kvinnor, visst vill vi ha "stora" bröst men det är helheten som gör det.

pragmatist
2006-06-30, 00:19
Min generella erfarenhet är att tjejer som själva bryr sig om sin fysik också vill ha killar som gör det. Och eftersom man vill ha en tjej som bryr sig om sin fysik (inte sant?) så är det bäst att sköta om sin egen.

mangemani
2006-06-30, 00:34
Om ingen redan skrivit det tidigare i tråden, Muskler på killar är som bröst på kvinnor, visst vill vi ha "stora" bröst men det är helheten som gör det.

vi?

Batman
2006-06-30, 00:40
vi?

Ja, rent genetiskt sätt så tänder "Vi" (eller killar för vissa som inte har insett det än) på stora bröst då det representerar fruktsamhet i naturen.

Vem glor inte helre på stora bröst ? dom behöver inte vara snyggare men storleken får oss att fastna för dom vare sig vi vill eller ej.

Same shit med muskler.

High1ander
2006-06-30, 01:37
Ja, rent genetiskt sätt så tänder "Vi" (eller killar för vissa som inte har insett det än) på stora bröst då det representerar fruktsamhet i naturen.

Vem glor inte helre på stora bröst ? dom behöver inte vara snyggare men storleken får oss att fastna för dom vare sig vi vill eller ej.

Same shit med muskler.
Källa på det?

Stora bröst innebär inte fruktsamhet, iaf inte mer än ett par mindre "funktionsdugliga".

Och vad jag vet är det inte universalt att killar tänder på stora bröst...

Batman
2006-06-30, 01:53
Källa på det?

Stora bröst innebär inte fruktsamhet, iaf inte mer än ett par mindre "funktionsdugliga".

Och vad jag vet är det inte universalt att killar tänder på stora bröst...
källa hummf, jag har inte en blekaste vart jag har fått det ifrån men jag kan googla lite för folket på kollo.

Idealen förändras, på stenåldern så var ju feta kvinnor mer livsdugliga pga risken för svält, nu är dom bara feta =)

Har även läst anledningen bakom att Blondiner är oftast mer attraktiva än brunetter, men det är en lååååång historia.
(smaksak ja, men det finns en genetisk sida här med)

"Ibland undrar man om inte kvinnor har bröst bara för att jävlas med en. - Arne Anka"

Edit: Är det inte lättare för ett foster att greppa tag i ett par stora och fettfylda bröst ? samt kan stora bröst producera mer mjölk ?

Batman
2006-06-30, 02:02
Hittade en bra länk på Wiki
http://en.wikipedia.org/wiki/Breasts

Den stödjer flera teorier om stora bröst och funktionen osv.
Men om jag förstog det rätt så betyder det inte att större bröst betyder mer mjölk, vilket är lite konstigt då jag tycker det borde få plats mer i större.

Tolkia
2006-06-30, 07:41
Edit: Är det inte lättare för ett foster att greppa tag i ett par stora och fettfylda bröst ? samt kan stora bröst producera mer mjölk ?

1) Foster ligger väl i livmodern, vad jag vet ... :D Skämt åsido så greppar inte ett spädbarn särskilt mycket (utöver ditt finger om du sticker dit det); de har rätt små händer och "gör" inte så mycket överhuvudtaget utöver lever och låter. Rent praktiskt går det snarare till så att mamman greppar bröstet och stoppar ("mosar" som min lillebror, nybliven pappa, med viss förvåning uttryckte det) in det i munnen på ungen. Ett för stort bröst borde snarare vara svårare att hålla kvar, kan man tycka, om man har en liten mun (barnet suger ju inte bara på bröstvårtan, utan på hela "toppen av bröstet" och s.a.s. mjölkar ut mjölken; jämför med hur man handmjölkar en ko).

2) Nej, bröstkörtlarna är bara en liten liten del av bröstet; det mesta är fettväv (det är därför de växer när man går upp i vikt och krymper när man går ned). I en icke ammande/icke gravid kvinna är de högst minimala, när kvinnan sedan blir gravid växer de till rejält. Den automatiska ökning i kupstorlek som gravida kvinnor (oftast i alla fall) får beror dock även på ökad fettinglagring.

Tolkia
2006-06-30, 07:46
Här har vi lite bilder på bröstvävnad i olika grad av förstoring. Det lila, "gryniga" är körtelvävnad, det rosa fett och bindväv.

Breast 1 (http://images.google.se/imgres?imgurl=http://pathology.mc.duke.edu/research/Histo_course/lactbreast1.jpg&imgrefurl=http://pathology.mc.duke.edu/research/PTH225.html&h=365&w=576&sz=94&hl=sv&start=5&tbnid=qluxCxod_B_-UM:&tbnh=83&tbnw=132&prev=/images%3Fq%3Dlactating%2Bbreast%26hl%3Dsv%26lr%3Dl ang_en%7Clang_sv%26sa%3DN), 2 (http://images.google.se/imgres?imgurl=http://pathology.mc.duke.edu/research/Histo_course/lactbreast1.jpg&imgrefurl=http://pathology.mc.duke.edu/research/PTH225.html&h=365&w=576&sz=94&hl=sv&start=5&tbnid=qluxCxod_B_-UM:&tbnh=83&tbnw=132&prev=/images%3Fq%3Dlactating%2Bbreast%26hl%3Dsv%26lr%3Dl ang_en%7Clang_sv%26sa%3DN), 3 (http://images.google.se/imgres?imgurl=http://pathology.mc.duke.edu/research/Histo_course/lactbreast1.jpg&imgrefurl=http://pathology.mc.duke.edu/research/PTH225.html&h=365&w=576&sz=94&hl=sv&start=5&tbnid=qluxCxod_B_-UM:&tbnh=83&tbnw=132&prev=/images%3Fq%3Dlactating%2Bbreast%26hl%3Dsv%26lr%3Dl ang_en%7Clang_sv%26sa%3DN)

Lactating breast 1 (http://images.google.se/imgres?imgurl=http://pathology.mc.duke.edu/research/Histo_course/lactbreast1.jpg&imgrefurl=http://pathology.mc.duke.edu/research/PTH225.html&h=365&w=576&sz=94&hl=sv&start=5&tbnid=qluxCxod_B_-UM:&tbnh=83&tbnw=132&prev=/images%3Fq%3Dlactating%2Bbreast%26hl%3Dsv%26lr%3Dl ang_en%7Clang_sv%26sa%3DN), 2 (http://images.google.se/imgres?imgurl=http://pathology.mc.duke.edu/research/Histo_course/lactbreast1.jpg&imgrefurl=http://pathology.mc.duke.edu/research/PTH225.html&h=365&w=576&sz=94&hl=sv&start=5&tbnid=qluxCxod_B_-UM:&tbnh=83&tbnw=132&prev=/images%3Fq%3Dlactating%2Bbreast%26hl%3Dsv%26lr%3Dl ang_en%7Clang_sv%26sa%3DN)

Niclaaas
2006-06-30, 07:59

Same shit med muskler.

*bs*

Tricklev
2006-06-30, 08:26
källa hummf, jag har inte en blekaste vart jag har fått det ifrån men jag kan googla lite för folket på kollo.

Idealen förändras, på stenåldern så var ju feta kvinnor mer livsdugliga pga risken för svält, nu är dom bara feta =)

Har även läst anledningen bakom att Blondiner är oftast mer attraktiva än brunetter, men det är en lååååång historia.

"Ibland undrar man om inte kvinnor har bröst bara för att jävlas med en. - Arne Anka"

Haha, det blev inte mycket rätt i det inlägget.:hbang:

Diana
2006-06-30, 11:17
Ang. bryydar och muskler så upplever jag att många tjejer avskräcks av killar med mkt muskler - speciellt om de fått insyn i vad vältränade killar ofta pysslar med - tankarna går till ett jobbigt strikt leverne, lite av; han-tar-nog-med-egen-matlåda-till-resturangen-tankar :D, gymscheman som följs slaviskt, maniska beteenden helt enkelt om stjäl tid och spontanitet ur förhållandet.

Folk varierar ju i strikthet.. men fördommarna flödar, var så säkra *popcorn*

Diana
2006-06-30, 11:25
Damer som styrketränar(äldre som 'fjantar runt' nu ;) ) får ju mkt mer socialt utbyte av sin omgivning vad jag observerat. De pratar mellan seten, hjälper varandra med övningar osv. Medans de åldrisar som sitter på cardiomaskinerna inte alls 'umgås' lika mkt = mindre socialt utbyte. (lågintensiv träning talar jag nu så det beror inte på flås) OCH det finns ju hur mkt studier somhelst som bevisar att människor med större sociala nät lever längre =)

Kände mej manad att slå ett slag för kärring-fjant-styrketräningen här :D vs. kärringcardion.

hultman
2006-06-30, 11:42

Ja, min uppfattning är också att killar i regel uppskattar stora bröst. Jag, däremot, uppskattar det inte. Stora, hängiga bröst som vanligen hänger samman med en stor kroppshydda dessutom.

Men visst, det är antagligen fler som gillar stora bröst än små.

hultman
2006-06-30, 11:43
Haha, det blev inte mycket rätt i det inlägget.:hbang:

Inte? Vad är felaktigt?

Tricklev
2006-06-30, 11:48
Inte? Vad är felaktigt?

Läs tolkias inlägg, allt är redan förklarat.

hultman
2006-06-30, 13:55
Läs tolkias inlägg, allt är redan förklarat.

Det var ju bara en av frågorna som han/hon förklade i sitt inlägg. Resten låter väl relativt logiskt, eller vad säger du själv?

"Originally Posted by Batman

Edit: Är det inte lättare för ett foster att greppa tag i ett par stora och fettfylda bröst ? samt kan stora bröst producera mer mjölk ?"

High1ander
2006-06-30, 13:56

Stora bröst producerar inte mer. Är ju bara skillnad i fett mer eller mindre, körteln är ungefär lika stor på alla, därmed också mjölkproductionen.

Ideal förändras, men inte "vad man dras till biologiskt" så snabbt.

Angående blondiner: Orka inte hitta den på svenska... http://www.illvid.dk/Crosslink.jsp?d=101&a=147&id=9453_8 så danska får duga.

Iaf snackar om att forskare har upptäckt att blondinen kom till för ca 11000 år sedan. Då var det överflöd av kvinnor (brunetter) och av någon anledning så valde då folk blondiner i större grad...

hultman
2006-06-30, 14:04
Ja, men då var väl inte hans inlägg så otroligt fel på alla plan?

Batman
2006-07-01, 01:35
Ja, men då var väl inte hans inlägg så otroligt fel på alla plan?
Inte alls om jag får säja det själv ;)

Snabbt över till dagens blondiner, nu är ju dom flesta tjejerna blonderade som satan och dom är klart överrepresenterade på stan, synd bara att jag är inställd på brunetter.
Min biologiska klocka har slått om till att brunetter är "exotiska"

Perscitus
2006-07-01, 08:40
Kan bidra till er diskussion med ett citat från en fyllediskussion jag deltog i nykter igår:

Kille: Men varför vill du ha Perscitus men inte mig?!
Tjej: För han har muskler!

Jag är som sagt inte ens grov, tänk de riktigt stadiga bitarna, lär vara rena magneterna. Och som sagt - har ni nånsin sett en riktigt grov kille i hyfsad form som inte kör byggarstilen rakt igenom ha en ful tjej? Nej de har 10-poängarna, sån ett sådant par så sent som igår.

Trance
2006-07-01, 17:02
Här har vi lite bilder på bröstvävnad i olika grad av förstoring. Det lila, "gryniga" är körtelvävnad, det rosa fett och bindväv.

Breast 1 (http://images.google.se/imgres?imgurl=http://pathology.mc.duke.edu/research/Histo_course/lactbreast1.jpg&imgrefurl=http://pathology.mc.duke.edu/research/PTH225.html&h=365&w=576&sz=94&hl=sv&start=5&tbnid=qluxCxod_B_-UM:&tbnh=83&tbnw=132&prev=/images%3Fq%3Dlactating%2Bbreast%26hl%3Dsv%26lr%3Dl ang_en%7Clang_sv%26sa%3DN), 2 (http://images.google.se/imgres?imgurl=http://pathology.mc.duke.edu/research/Histo_course/lactbreast1.jpg&imgrefurl=http://pathology.mc.duke.edu/research/PTH225.html&h=365&w=576&sz=94&hl=sv&start=5&tbnid=qluxCxod_B_-UM:&tbnh=83&tbnw=132&prev=/images%3Fq%3Dlactating%2Bbreast%26hl%3Dsv%26lr%3Dl ang_en%7Clang_sv%26sa%3DN), 3 (http://images.google.se/imgres?imgurl=http://pathology.mc.duke.edu/research/Histo_course/lactbreast1.jpg&imgrefurl=http://pathology.mc.duke.edu/research/PTH225.html&h=365&w=576&sz=94&hl=sv&start=5&tbnid=qluxCxod_B_-UM:&tbnh=83&tbnw=132&prev=/images%3Fq%3Dlactating%2Bbreast%26hl%3Dsv%26lr%3Dl ang_en%7Clang_sv%26sa%3DN)

Lactating breast 1 (http://images.google.se/imgres?imgurl=http://pathology.mc.duke.edu/research/Histo_course/lactbreast1.jpg&imgrefurl=http://pathology.mc.duke.edu/research/PTH225.html&h=365&w=576&sz=94&hl=sv&start=5&tbnid=qluxCxod_B_-UM:&tbnh=83&tbnw=132&prev=/images%3Fq%3Dlactating%2Bbreast%26hl%3Dsv%26lr%3Dl ang_en%7Clang_sv%26sa%3DN), 2 (http://images.google.se/imgres?imgurl=http://pathology.mc.duke.edu/research/Histo_course/lactbreast1.jpg&imgrefurl=http://pathology.mc.duke.edu/research/PTH225.html&h=365&w=576&sz=94&hl=sv&start=5&tbnid=qluxCxod_B_-UM:&tbnh=83&tbnw=132&prev=/images%3Fq%3Dlactating%2Bbreast%26hl%3Dsv%26lr%3Dl ang_en%7Clang_sv%26sa%3DN)

Fan, läste inte "vävnad" i ordet. Blev ju glad ett tag där och sedan grymt besviken, ungefär som vanligt när jag tror jag skall få se bröst med andra ord.