Visa fullständig version : Morgonpromenader på bulk
Jag har skrivit det förut och skriver det igen :D
Det rör sig fortfarande om det här med att minimera andelen pålagt fläsk under viktnedgång, eller att tom förlora fläsk trots viktuppgång.
Bästa sättet i båda fallen borde ju vara att träna kondition intensivt för att få bättre kondition, fettförbränning, insulinkänslighet osv samt gå morgonpromenader för att hinna bli av med lite kroppsfett.
Men å andra sidan har ju kroppen redan svultit i typ 8-10 timmar för min del och borde ju vilja ha lite mer käk, brukat ta ett tag för mig innan jag kommer igång med frukosten och om jag skall ut och gå är risken att det tar 1.5-2 timmar (fast man kan ju skärpa sig och äta direkt när man kommer in igen).
Hur som helst, resterande måltider blir ju intryckta på en kortare tidsperiod, svältperioden blir längre och kroppen är i katabolt läge en längre stund (vilket eventuellt motverkas av att man började promenera?)
Hur som helst, är det så jäkla lyckat att gå på morgonen om nu inte målet verkligen är viktnedgång?
Eller skall man köra lite kondition på dagen bara? Problemet med det är ju att man har fullt med kolhydrater att förbränna istället för fläsk.
om du ska bygga är det aldrig fel med kondition, så det skulle jag framför allt satsa på om du nu ska välja något av dem...
mystic[-_-]
2005-07-17, 11:58
Överanalysera inte så mycket. Gå på prommenaden och ät när du kommer hem *flex*
Eller skall man köra lite kondition på dagen bara? Problemet med det är ju att man har fullt med kolhydrater att förbränna istället för fläsk.
Knepig formulering. Du menar att dagtidscardio förbränner dina värdefulla kolhydrater, fast du egentligen ville bränna lite av bulkfläsket (vilket lågintensiv morgoncardio anses vara bäst på)? Eller hur menar du?
King Grub
2005-07-17, 12:02
Hur som helst, är det så jäkla lyckat att gå på morgonen om nu inte målet verkligen är viktnedgång?
Cardio, även intensivare, före frukost, är väl lyckat även då, i och med att du använder mindre protein som bränsle vid fastande aktivitet.
om du ska bygga är det aldrig fel med kondition, så det skulle jag framför allt satsa på om du nu ska välja något av dem...Gällde inte att välja. Kondition orkar man ju med även om man går.
']Överanalysera inte så mycket. Gå på prommenaden och ät när du kommer hem *flex*Orka gå om det är dåligt, skittråkigt ju :D
Knepig formulering. Du menar att dagtidscardio förbränner dina värdefulla kolhydrater, fast du egentligen ville bränna lite av bulkfläsket (vilket lågintensiv morgoncardio anses vara bäst på)? Eller hur menar du?Precis, varför kämpa med att både äta och förbränna kolhydrater, plus/minus noll i effekt och bara massa jobb =P, bränna kroppsfett och äta kolhydrater så man ligger på energiöverskott är ju det man vill, egentligen.
Cardio, även intensivare, före frukost, är väl lyckat även då, i och med att du använder mindre protein som bränsle vid fastande aktivitet.Förra sommaren provade jag att jogga på tom mage, åh vad bra det gick :D
Men bra, då kan man ju göra det, om man orkar.. :D
jag vet aliqius det är ett helvete men är man realistisk och satsar på 2-3morgoncardios så går det faktiskt.
Det rör sig fortfarande om det här med att minimera andelen pålagt fläsk under viktnedgång, eller att tom förlora fläsk trots viktuppgång.
Bästa sättet i båda fallen borde ju vara att träna kondition intensivt för att få bättre kondition, fettförbränning, insulinkänslighet osv samt gå morgonpromenader för att hinna bli av med lite kroppsfett.
...
Den intensiva intervallträningens fördelar, har det sagts mig, är dels att man höjer sin fettförbränning i vila, dels att man stimulerar GH, dels att man slipper bränna stor mängd protein och kolhydrat. Om man inte har jättemycket fläsk att bränna, kanske intensiv cardio är bättre därför.
Själv tycker jag att långa joggingturer före frukost känns väldigt glykogentömmande och nedbrytande (av inte bara fett). Nu är det antagligen inte så smart att lita på vad man "känner" (hur kan man "känna" av saker som proteinnedbrytning, i det korta perspektivet?). Men jag blir alltid nojig och börjar oroa mig för muskelförlust efter en morgonjogg. Galet, men en sådan urlakande känsla är inte så stärkande för sinnet. HIIT känns ju inte urlakande på samma sätt; man blir trött, men känner ändå någon slags kraft och laddning i musklerna. Som sagt, att gå på vad man tror sig känna är kanske inte så jävla smart. Möjligtvis kan det ge en fingervisning om hur kroppen påverkas. Pladder.
Cardio, även intensivare, före frukost, är väl lyckat även då, i och med att du använder mindre protein som bränsle vid fastande aktivitet.
Så cardio som utförs på fastande mage är att föredra om man vill minimera muskelnedbrytningen?
King Grub
2005-07-17, 19:36
Negativ proteinbalans är inte en faktor över huvudtaget, om du äter någorlunda normala mängder protein under dagen. Muskelproteinnedbrytning får du alltid, och skall så få.
Felet många gör är att dom tror att det är antingen proteinnedbrytning eller proteinsyntes som sker.
Så är det inte. Det pågår alltid proteinnedbrytning och proteinsyntes, och är proteinsyntesen större än proteinnedbrytningen befinner man sig i positiv proteinbalans.
Under aktivitet, som t ex morgonlöpning, är proteinnedbrytningen större än proteinsyntesen. Man är i negativ proteinbalans. När man sedan äter efteråt svänger den balansen.
Efter konditionsträning minskar proteinnedbrytningen mot viloläget. Det gör den inte efter styrketräning.
Efter styrketräning är proteinnedbrytningen förhöjd en längre tid. Nedbrytningen minskar inte av att du äter. Däremot stimulerar styrketräningen proteinsyntesen så pass att du hamnar i positiv proteinbalans, om du tillför essentiella aminosyror.
Fredrik_
2005-07-18, 10:04
Problemet med det är ju att man har fullt med kolhydrater att förbränna istället för fläsk.
Bara för att du har käkat innan så är väl inte fettförbränningen avstängd. Tar du dig ut och springer en timme, på en sådan intensitet att 40-50% av energiförbrukningen kommer från fettförbränning så lär du ta av "depåerna" i alla fall, och bränna mer fett totalt än vad du gör på en promenad (om nu var energin tas ifrån är intressant överhuvudtaget, men det är en annan diskussion).
Sen är det väl inget som hindrar att du gör båda delarna ;)
Bara för att du har käkat innan så är väl inte fettförbränningen avstängd. Tar du dig ut och springer en timme, på en sådan intensitet att 40-50% av energiförbrukningen kommer från fettförbränning så lär du ta av "depåerna" i alla fall, och bränna mer fett totalt än vad du gör på en promenad (om nu var energin tas ifrån är intressant överhuvudtaget, men det är en annan diskussion).
Sen är det väl inget som hindrar att du gör båda delarna ;)
Bara du äter :hbang: *popcorn*
King Grub
2005-07-18, 11:54
Bara för att du har käkat innan så är väl inte fettförbränningen avstängd.
Det krävs faktiskt inte speciellt höga insulinnivåer för att fettförbränningen skall vara just det: avstängd.
Fredrik_
2005-07-18, 12:39
Det krävs faktiskt inte speciellt höga insulinnivåer för att fettförbränningen skall vara just det: avstängd.
Men rent praktiskt: Åker inte insulinhalterna ner relativt raskt vid någorlunda intensiv fysisk aktivitet?
Det krävs faktiskt inte speciellt höga insulinnivåer för att fettförbränningen skall vara just det: avstängd.Betyder det att det är totalt värdelöst att röra på sig om man nyligen har ätit bortsett från ökad kondition?
Skall det alltid ha gått typ 2 timmar sedan senaste måltiden alternativt vara på morgonen?
Om man sover 8 timmar plus, rör på sig en timme, och sedan väntar lite på frukost, blir det så få timmar över att faktiskt äta ;D
Scratch89
2005-07-18, 14:23
Om man sover 8 timmar plus, rör på sig en timme, och sedan väntar lite på frukost, blir det så få timmar över att faktiskt äta ;D
Äta gör man, ändå dör man ;)
Men rent praktiskt: Åker inte insulinhalterna ner relativt raskt vid någorlunda intensiv fysisk aktivitet?
Jo, det stämmer. Om vi har mycket insulin i omlopp och sätter igång att exempelvis jogga så tar det ungefär (med tanke på att insulin har 3 minuters halveringstid) 5-19 minuter innan vi är lika låga om inte lägre än på morgonen.
Vill vi ha låga nivåer så aktiverar vi oss alltså bara lite krafitgare och efter 10 minuter bränner vi i samma takt. All högintensiv aktivitet körs på låga insulinivåer i praktiken.
ah, coolt, igår åkte jag inlines knappt 2mil, då kanske jag förbrännde något trots att jag åt före och mitt under och efter ;D
Hur är det att springa 1-1,5 mil innan frukost då, mycket muskelnedbrytande eller?
Antar att det är bättre att käka frukost och ca 2-2,5tim senare ge sig ut och löpa?
tempot är ungefär milen på 39-40min!
King Grub
2005-07-18, 18:13
Hur är det att springa 1-1,5 mil innan frukost då, mycket muskelnedbrytande eller?
Antar att det är bättre att käka frukost och ca 2-2,5tim senare ge sig ut och löpa?
tempot är ungefär milen på 39-40min!
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=955925&postcount=13
Betyder det att det är totalt värdelöst att röra på sig om man nyligen har ätit bortsett från ökad kondition?
Ökad kondition är väl bra nog? :) Bättre återhämtningsförmåga på gympassen, bygger lättare muskler, får ökad fettförbränningsförmåga osv
Ökad kondition är väl bra nog? :) Bättre återhämtningsförmåga på gympassen, bygger lättare muskler, får ökad fettförbränningsförmåga osvJa, det är bra nog.
Huruvida återhämtningen skulle bli bättre vettefan.
Bygga lätta muskler vill jag ju inte, jag vill ju ha tyngre muskler ;/
Ökad fettförbränningsförmåga är väl bra
Problemet med intensiv löpning o grejer är att mina fotleder inte tycker det är lika bra. Vet inte vad jag skulle kunna köra istället.
King Grub
2005-07-19, 10:37
"Those with greater aerobic capacity tend to have a greater reduction in HR and [La] during recovery from resistance exercise."
J Strength Cond Res. 2005 May;19(2):305-9. Evaluation of physiological responses during recovery following three resistance exercise programs.
Ja, det är bra nog.
Bygga lätta muskler vill jag ju inte, jag vill ju ha tyngre muskler ;/
Ökad fettförbränningsförmåga är väl bra
Problemet med intensiv löpning o grejer är att mina fotleder inte tycker det är lika bra. Vet inte vad jag skulle kunna köra istället.
Jag menar inte "lättare" muskler utan jag menar det ÄR lättare att bygga muskler med bra kondition :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.