handdator

Visa fullständig version : Vakna upp.

martin_vbg
2005-06-07, 12:30
Jag har ett problem som många kan tycka är konstigt men det är nog fler än jag som lider av det.
Jag har jättesvårt för att komma upp ur sängen ibland snoozar jag klockan i flera timmar fast jag egentligen vill gå upp, på morgonen när jag t ex. ska till jobbet hinner jag inte äta som jag ska bara för att jag ska få snooza och ligga så länge som möjligt :( Jag sover inte för lite jag får mina 7-9 timmar varje natt så det är inte det, vad ska jag göra det är förbaskat jobbigt.

Jense
2005-06-07, 12:31
det är en diceplinfråga antar jag. ge dig fan på det på morgonen, försök tänka på att JAG MÅSTE UPP NU FÖRFAN, ungifär. då brukar det gå hur bra som hellst för de flesta /erfaren försovare

martin_vbg
2005-06-07, 12:33
det är en diceplinfråga antar jag. ge dig fan på det på morgonen, försök tänka på att JAG MÅSTE UPP NU FÖRFAN, ungifär. då brukar det gå hur bra som hellst för de flesta /erfaren försovare

Det har jag redan testat ungefär varje gångjag vaknar av klockan. Men ändå så får jag någon slags knäpp i hjärnan som gör att jag går till telefonen och snoozar den :(

Kan ju lägga till att om jag inte stället klockan så skulle jag kunna sova 12-16 timmar utan problem.

Jense
2005-06-07, 12:35
Det har jag redan testat ungefär varje gångjag vaknar av klockan. Men ändå så får jag någon slags knäpp i hjärnan som gör att jag går till telefonen och snoozar den :(

Kan ju lägga till att om jag inte stället klockan så skulle jag kunna sova 12-16 timmar utan problem.

oj. låter lite väl du, kanske har ngt fel, typ en allergi eller vad för något som hellst som gör dig extra trött?

hur gammal är du?

mela
2005-06-07, 12:36
När din klocka ringer är du förmodligen i din allra djupaste sömn.
Då går det inte att komma upp även om man är utvilad.
Man sover i dalar, ungefär. Olika djupt hela tiden.
Testa att gå å lägga dig tidigare/senare och kolla om det gör
någon skillnad. Annars vet jag inte.

Gabber
2005-06-07, 12:38
det kan vara något med åldern, min storer bror sov 12 h varje dag och missade lektioner m.m. morsan hälde vatten på honom för att han skulle vakna.

det är antingen ålder eller att man är så uttråkad och less på livet att man inte vill börja dagen.

Prankie
2005-06-07, 12:40
You need discipline.

martin_vbg
2005-06-07, 12:42
Jag är 20 år så jag är ju direkt int i puberteten. Uttråkad på livet kan jag inte säga att jag är, som tur är.

martin_vbg
2005-06-07, 12:43
You need discipline.

Mjo, kan man kanske säga att jag behöver men just i det tillståndet som jag är i när jag vaknar så kan jag inte styra mig själv. :(

Piranha
Jag är 20 år så jag är ju direkt int i puberteten. Uttråkad på livet kan jag inte säga att jag är, som tur är.

Du är slö.

Vad du behöver är diciplin att gå upp direkt när klockan ringer, ligga och snooza ger inte ett skit , du är bara segare 10 min senare och mer omotiverad att gå ut sängen.

Jense

samma ålder som jag, mitt gick över när jag började få mer ansvar.. dagen jag flyttade hemmifrån dvs. bor du med föräldrar eller själv?

piranha har antagligen rätt, du är slö. du borde få mer skit från du kommer försent till.

martin_vbg
2005-06-07, 12:45
samma ålder som jag, mitt gick över när jag började få mer ansvar.. dagen jag flyttade hemmifrån dvs. bor du med föräldrar eller själv?

Flyttade för 1,5 månad sen. Jag har varit såhär trött på morgnarna i 2 år ungefär.

Jag kommer aldrig försent, på helgerna kommer jag inte upp. Men jag har problem med attkomma upp de dagar jag jobbar också får hoppa över frukost bara för det t ex. och det är ju inget vidare!... Vissa morgonar är det bara en Vassledrink som hinner slinka ner :(

Jense
2005-06-07, 12:48
Flyttade för 1,5 månad sen. Jag har varit såhär trött på morgnarna i 2 år ungefär.

Jag kommer aldrig försent, på helgerna kommer jag inte upp. Men jag har problem med attkomma upp de dagar jag jobbar också får hoppa över frukost bara för det t ex. och det är ju inget vidare!... Vissa morgonar är det bara en Vassledrink som hinner slinka ner :(

sålänge du inte kommer försent så ser jag inget problem med det faktiskt. men när det är såhär på håret, kan det bli knas ,, för någon gång kommer du komma försent,, och en gång är ingen gång men ,, ja. inte bra :nono:

jag går upp 05:00 varje dag, tar bussen 06:17 är på skolan 06:50, 20 minuter innan jag börjar, för att dricka kaffe o snacka skit.

trivs du på jobbet föresten?

bubbe
2005-06-07, 12:54
Börja ta morgonpromender, bästa motivatorn för att gå upp för när man missar prommisen så blir man så sur för att man bara sabbar för sig själv pga lätja.

Kanske ska lägga dig tidigare ivarjefall, du kanske behöver mer sömn är du tror?

Tolkia
2005-06-07, 13:02
Flytta väckarklockan så långt bort att du måste stiga upp och gå tvärs över rummet för att stänga av den. När man väl kommit upp ur sängen brukar risken att "råka snooza" lite för länge minska avsevärt.

alle
2005-06-07, 13:13
Jag har själv kännt av ett liknande problem de senaste månaderna.

Vanligtvis ahr jag inget problem att gå upp när klockan ringer men nu stiger jag upp så sent det bara går. Tror det beror på stress och allmän trötthet i de flesta fall.

martin_vbg
2005-06-07, 23:32
Flytta väckarklockan så långt bort att du måste stiga upp och gå tvärs över rummet för att stänga av den. När man väl kommit upp ur sängen brukar risken att "råka snooza" lite för länge minska avsevärt.

Hehe det gör jag varje natt, nu ska jag iaf. gå och lägga mig får se hur lång tid det tar att komma upp imorgon, ska flytta klockan till köket 10 meter bort typ. Får hoppas att jag kommer upp av det. Ska även försöka få 9 timmars sömn, nattis. Det kommer en review av det här imorgon :D

MilkmaN
2005-06-08, 00:58
Jag är också en jävel på att snooza och NU JÄVLAR SKA JAG GÅ UPP metoden fungerar inte förens jag verkligen behöver gå upp, men då får jag istället stressa varje morgon. Inte så skoj alltså. Såg någonstans om en klocka som ringde, man tryckte på snooze och då rullade den iväg till en annan plats i rummet, det hade varit något! Annars stämmer säkerligen det som mela säger, för när jag lägger mig sent är jag piggare. *screwy*

Proteus
2005-06-08, 01:45
Jag är exakt likadan, inte tagit mej upp före 14 på flera veckor, händer att jag kan sova 10-12h, förut var jag inte ens i närheten av dom timmarna... visst har jag alltid varit morgontrött och bra på att snooza...

Tror dock att mycket av det beror på min deff nu, äter nog för lite, vilket gör att jag kanske är lite tröttare, och så har jag ju inte nån motivation till nått, vilket säkert gör sitt ;)

Tolkia
2005-06-08, 07:40
... ska flytta klockan till köket 10 meter bort typ. Får hoppas att jag kommer upp av det.
Ja, inte så långt bort att du inte hör den, bara. Steg 2 i denna process är att skaffa sig en väckarkloccka som har en riktigt vidrig ringsignal, så vidrig att det helt enkelt inte är möjligt att ignorera den och sova vidare. Att låta sig väckas av morgonradion är inte speciellt bra om man är svårväckt. Själv har jag en väckare av något "typiskt klockmärke" (Certina, kanske?) som gradvis ökar både "pipfrekvensen" (inte ljudets frekvens, alltså) och volymen om man inte stänger av den. Efter någon minut MÅSTE man gå upp och stänga av fanskapet eftersom man är rädd att väcka grannarna ...

martin_vbg
2005-06-08, 09:00
Ja, inte så långt bort att du inte hör den, bara. Steg 2 i denna process är att skaffa sig en väckarkloccka som har en riktigt vidrig ringsignal, så vidrig att det helt enkelt inte är möjligt att ignorera den och sova vidare. Att låta sig väckas av morgonradion är inte speciellt bra om man är svårväckt. Själv har jag en väckare av något "typiskt klockmärke" (Certina, kanske?) som gradvis ökar både "pipfrekvensen" (inte ljudets frekvens, alltså) och volymen om man inte stänger av den. Efter någon minut MÅSTE man gå upp och stänga av fanskapet eftersom man är rädd att väcka grannarna ...

Hehe har telefonen som alarma med schnappi som ringsignal, och den låten är inte bra :D

Jaja idag fick jag inte testat eftersom det var en kompis som ringde kl. fem i tio :furious: och jag hade satt klockan på 10... men nu är jag vaken iaf.

martin_vbg
2005-06-08, 09:01
Jag är också en jävel på att snooza och NU JÄVLAR SKA JAG GÅ UPP metoden fungerar inte förens jag verkligen behöver gå upp, men då får jag istället stressa varje morgon. Inte så skoj alltså. Såg någonstans om en klocka som ringde, man tryckte på snooze och då rullade den iväg till en annan plats i rummet, det hade varit något! Annars stämmer säkerligen det som mela säger, för när jag lägger mig sent är jag piggare. *screwy*

Har hört detta av en kompis också, skulle visst ha varit NASA som kom på det. Efter man hade snoozat den skulle den köra iväg åt något random håll. :)

martin_vbg
2005-06-08, 09:03
Har kommit på en grej till, jag snusar och jag mår förbannat dåligt innan jag får i mig en snus jag skulle ju kunna testa ta mig en snus efter första snoozen. Då kanske jag kommer igång.

z_bumbi
2005-06-08, 09:14
Om man skippar frukosten för att man vill ligga och dra sig så lägg dig tidigare på kvällen innan, du kanske behöver sova mer än vad som är "normalt".

Se även till att det är lugnt i huvudet när du går och lägger dig, skippa tv och dator timmen innan läggdags så är det lättare att få en bra sömn. Det är fullt möjligt att sova i 12 timmar utan att bli utvilad om man aldrig "slappnar av" när man sover, är det stressigt i livet i övrigt så är risken större för att detta sker.

Att strunta i frukosten och stressa runt på morgonen gör bara bara att man blir mer stressad och så är man fast i en ond cirkel, skaffa en rutin som du följer varje morgon där att sitta ner och äta sin frukost i relativt lugnt tempo ingår.

martin_vbg
2005-06-08, 09:20
Om man skippar frukosten för att man vill ligga och dra sig så lägg dig tidigare på kvällen innan, du kanske behöver sova mer än vad som är "normalt".

Se även till att det är lugnt i huvudet när du går och lägger dig, skippa tv och dator timmen innan läggdags så är det lättare att få en bra sömn. Det är fullt möjligt att sova i 12 timmar utan att bli utvilad om man aldrig "slappnar av" när man sover, är det stressigt i livet i övrigt så är risken större för att detta sker.

Att strunta i frukosten och stressa runt på morgonen gör bara bara att man blir mer stressad och så är man fast i en ond cirkel, skaffa en rutin som du följer varje morgon där att sitta ner och äta sin frukost i relativt lugnt tempo ingår.

mm, jag tror jag håller med där. Ska skaffa mig en rutin och försöka att gå och lägga mig tidigare ~11. Dock så har jag inga problem med att sova tungt, jag vaknar aldrig på nätterna somnar otroligt lätt gör jag också så jag tror inte det har med min sömn att göra.

Dock så är jag ganska stressad på dagarna studerade heltid innan och jobbade samtidigt, nu jobbar jag bara det kanske kan göra att det blir bättre.

Det kanske går i släkten också min far, bror och mor är också väldigt morgontrötta. Tror t om. att min bror är mer morgontrött och snoozar mer än mig :sleep:

JAM
2005-06-08, 10:03
Jag har ett problem som många kan tycka är konstigt men det är nog fler än jag som lider av det.
Jag har jättesvårt för att komma upp ur sängen ibland snoozar jag klockan i flera timmar fast jag egentligen vill gå upp, på morgonen när jag t ex. ska till jobbet hinner jag inte äta som jag ska bara för att jag ska få snooza och ligga så länge som möjligt :( Jag sover inte för lite jag får mina 7-9 timmar varje natt så det är inte det, vad ska jag göra det är förbaskat jobbigt.
Jag har rätt lätt att ligga och halvsova länge på morgonen, helt enkelt för att det är så jävla sköööönt! I morse låg jag och halvsov och lyssnade på radio om var annat i ungefär en halvtimme. Jag vet å andra sidan att när jag måste kliva upp gör jag det utan problem och är pigg.

Fartman
2005-06-08, 11:39
fan jag är exakt likadan, om jag inte tvingar upp mig så sover jag alltid aslänge... förr trodde jag att det berodde på att jag gick och la mig så sent, då sov jag alltid typ 5h eller så.. men nu när jag är arbetslös så kan jag sova hur länge som helst ändå.. typ 14h är inget problem
det sjukaste är ändå hur man tänker på morgonen, det är som man har en ond demon i sig som gör allt för att sova. är förövrigt fruktansvärt otrevlig och elak mot folk som väcker mig

JAM
2005-06-08, 12:44
typ 14h är inget problemOj... Du känner inte att hela dagen försvinner...?

Jag snittar på 7,5-8 :)

stridis
2005-06-08, 12:44
Orkade inte kolla alla inlägg men här kommer mina tips:

¤Snooze är djävulens påfund! Köp en rejäl väckarklocka utan snooze.

¤Jag brukar klara mig utan väckarklocka (om jag får sova till kl6 el längre), det är bara att säga till sig själv att kl 6 skall jag vakna! Har du ingen väckarklocka kommer systemet sparka upp dig 5-15 min innan kl6 så du inte kommer försent. Att förlita sig på något externt gör bara att du själv inte är redo att vakna. Snooze är djävulens påfund.

¤ Regelbundna sov och matvanor.

¤ Massa vatten innan du går och lägger dig (Så måste du upp).

¤ Nu på sommaren vaknar man ju av solen som tittar in (fungerar bara ifall man har fönster som vetter åt öster).

stridis
2005-06-08, 12:48
men nu när jag är arbetslös så kan jag sova hur länge som helst ändå.. typ 14h är inget problem

Du mår inte bra! Är du nedstämd? Kan ju vara en lättare depression som spökar.

Metal_boy_
2005-06-08, 12:50

Här hoppar man in och tror att tråden gäller någon allvarlig samhällsfråga, så handlar tråden bara om en latmask :D

zanzi
2005-06-08, 14:21
Låt musik väcka dig. Fattar inte varför så många kör med klocker som piper eller liknande.
Den senaste tiden har jag blivig väckt av The White Stripes - Blue Orchid följt av The Distillers - I Am A Revenant: Do you remember the RAAAAAGE? I remeember the hate! :hbang: :hbang:

Går inte att låta bli att vakna upp och lyssna!

Lyset
2005-06-08, 14:55
Om man skall jobba eller av annan anledning måste gå upp brukar det inte vara något problem. Men annars är det ju en klassiker att man på kvällen tror att man skall kunna bestämma när man skall stiga upp nästa morgon. När klockan väl ringer tänker man alltid "hur fan kunde jag gå på det här igen?". I och för sig lönar det sig ju ändå att ställa klockan för man snoozar ju inte gärna längre än en timme.

Zozza
2005-06-08, 15:08
Låt musik väcka dig. Fattar inte varför så många kör med klocker som piper eller liknande.
Den senaste tiden har jag blivig väckt av The White Stripes - Blue Orchid följt av The Distillers - I Am A Revenant: Do you remember the RAAAAAGE? I remeember the hate! :hbang: :hbang:

Går inte att låta bli att vakna upp och lyssna!

Har du en väckarklocka som du kan ställa in vilka låtar som ska spelas på?

Eller har du en cdspelare som man kan ställa in timer när den ska sättas igång på?

:em:

Jishuku
2005-06-08, 16:06

Eller har du en cdspelare som man kan ställa in timer när den ska sättas igång på?

Den här använder jag mig av iaf: http://www.oscope.org/cac/cac106.zip
Man kan ställa in om man vill att en ljudfil eller videofil ska starta.. om ja ska träna på morronen brukar jag köra igång "RC - The Unbelievable". :thumbup: har man fått sova tillräckligt blir man peppad.. annars blir man bara förbannad på ljudet. *rolleyes*

zanzi
2005-06-08, 17:10

Spelar upp från datorn men det finns cdspelare som också klarar av att sättas igång vid en bestämd tid.

martin_vbg
2008-12-15, 11:13
Har fortfarande det här problemet, kanske har blivit lite bättre eftersom jag har bättre tider än vad jag hade för två år sedan (Då jag la mig 01 och gick upp 09).
Jag ska försöka ta tag i det ordentligt nu, det har med min reptilhjärna att göra. Den säger till mig att snooza på morgonen och visst det är skönt men damn vad trött man blir.
Det värsta är när man behöver gå upp men inte måste som nu när det är tentaperiod i skolan.
Jag ska satsa på några olika knep som jag läst om t ex.

#1: Träna på att gå upp:
Lägga sig 10 minuter på dagen och låtsas sova och sen gå upp när klockan ringer och ställa sig vid spisen. Återupprepa två till tre gånger per dag.

#2: Fixa iordning allt dagen innan, gröten laddad i micron, kaffet fixat i bryggare, något gott i kylen som hägrar.

#3: Lägga mig innan 23:00 och inte läsa till midnatt...

#4: Inte dricka kaffe för sent. Trots att jag kan somna ändå borde det störa sömnen.

#5: Dricka hutlöst med vatten innan läggdags.

#6: Skaffa självdisciplin. :)