Visa fullständig version : för mkt protein?
Är 290 g protein på träningsdagar för mycket? Uppdelat på 40-45 g protein på 7 mål. väger 95 kg så det är ca 3g protein/kg kroppsvikt.
King Grub
2005-04-25, 15:59
Det finns inget som tyder på att mer än 2 g protein per kilo kroppsvikt är ett måste för maximal muskeltillväxt för en naturell kroppsbyggare. Å andra sidan verkar det inte finnas många negativa aspekter med intag upp mot 2.75 eller t o m 3 gram per kilo kroppsvikt, och många tränande får utan problem i sig så mycket genom den vanliga kosten plus en eller ett par proteindrinkar kring träningen. Det verkar inte göra någon skada; ett överskott oxiderar:
"Even if 2.5–3.0 g protein/kg/day is consumed and this amount
of protein is more than the synthetic machinery can
process, the excess will simply be oxidized. As long as
the intake of other nutrients important to the success of
an athlete is not compromised, there appears to be little
harm in ingesting these high amounts."
Protein and amino acids for athletes. J Sports Sci. 2004 Jan;22(1):65-79. Tipton KD, Wolfe RR.
Ännu högre intag är garanterat bortkastat och ökar risken att proteinintaget sänker tesosteronnivåerna.
Int J Sports Med. 2004 Nov;25(8):627-33. Relationship between diet and serum anabolic hormone responses to heavy-resistance exercise in men.
En fråga till. Jag läste i en tråd att det inte var nödvändigt att ta mer än 25 gram protein till efterträningsmålet. Är det så? Jag får i mig ca 40 gram protein efter träningen och 80 gram kolhydrater. Är det överflödigt med 40 g protein efter träningen och kan jag med fördel sänka intaget till 25 g??
King Grub
2005-04-25, 16:17
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=37586
6 gram EAA har stimulerar proteinsyntes i princip dubbelt så mycket som 3 gram EAA.
40 gram EAA stimulerar inte proteinsyntes mer än 20 gram EAA.
Under 2-timmarsperioden följande träning krävs maximalt (vikt i kg * 0.260 mg/kg/h) protein för att stimulera maximalt anabolt gensvar, dvs 40 g protein dessa 2 timmar för en 80-kilosperson. Tar man 20 gram i timmen, med början direkt efter träning, blir det 20+20+20 = tillräckligt för den störste.
Tipton, K.D., Ferrando, A.A., Phillips, S.M., Doyle, D., Jr.
and Wolfe, R.R. (1999). Postexercise net protein synthesis
in human muscle from orally administered amino acids.
American Journal of Physiology, 276, E628–E634.
Stuart M. Phillips, PhD, Protein Requirements and Supplementation in
Strength Sports, Nutrition 2004;20:689–695.
"there may be a point of essential amino acid availability above
which no further stimulation occurs. Support for this
concept comes from the fact that net muscle protein
synthesis was similar when 20 g and 40 g of essential
amino acids were ingested after resistance exercise.
Any further stimulation must occur following the next meal."
Tipton KD, Wolfe RR., Protein and amino acids for athletes, J Sports Sci. 2004 Jan;22(1):65-79.
"it appears that only modest amounts of dietary amino acids would be needed to achieve maximal stimulation of the muscle anabolic processes i.e. for adults of average weight, 55-75 kg × 0.260 mg/kg/h × 2 h, or of the order of 30-40 g of protein."
Bohe J, Low A, Wolfe RR, Rennie MJ, Human muscle protein synthesis is modulated by extracellular not intramuscular amino acid availability: a dose response study, J Physiol. 2003 Oct 1;552(Pt 1):315-24.
Ok! Om Jag tränar på eftermiddagen/kvällen och tar min efterträningsdrink vid 1800, med 25 g protein. sedan en timme senare äter jag middag, får i mig ca 40 gram protein. En timme senare tar jag 50 g kalkonkött och 15 g vassle, ca 20 gram protein. Då har jag efter träning sammanlagt fått i mig ca 85 g protein på 3 timmar efter träningen. Sedan avslutas dagen med ett kvällsmål där jag får i mig ca 40 gram protein till.
Låter detta ok?
King Grub
2005-04-25, 16:55
Det är mer än tillräckligt.
Tackar för svaren!
Tycker du att det är onödigt att ha ett litet extra målpåca 20g protein mellan middagen och kvällsmålet på träningsdagar? Om jag tar bort detta mål får jag i mig allt som allt 129 gram protein efter träning men somär utspritt på 3 måltider: efterträningsdrink, middag1 timme senare och 2 timmar senarekvällsmål. Blir det för lång tid mellan målen då?
King Grub
2005-04-25, 20:03
Det fungerar säkert vilket som. Jag tror inte det blir för lite protein vilket alternativ du än väljer, men jag tror inte heller att det där 20-gramsmålet gör någon skada - tvärtom. Jag kan dock inte säga att det kommer att ge dig så och så många gram extra muskelmassa per månad. :)
Jag kan dock inte säga att det kommer att ge dig så och så många gram extra muskelmassa per månad. :)
Jo. :MrT: Pretty please? *kissass*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.