handdator

Visa fullständig version : Morötter: kokta eller råa?


Froddan
2005-04-21, 17:16
Min mamma har hört att kokta morötter är nyttigare än råa? Stämmer det? På vilket sätt i sådant fall?

Pellefant
2005-04-21, 17:21
Jag gissar på att det är tvärtom, känns som en del näring kokar bort när man kokar dem.

Någon som vet...?

Froddan
2005-04-21, 17:25
Ja, rent spontant skulle jag också gissa att råa är nyttigast.

Men jag hoppas att kokta är det bättre alternativet, dom är ju grymt mycket godare! :D

kimonque
2005-04-21, 17:32
min mamma o jag e 99.9% säker på att det e nyttigare o äta råa :D

aliquis
2005-04-21, 18:01
Näringsupptaget ökar när du kokar dem, och därför är de nyttigare kokta.

Froddan
2005-04-21, 18:13
Har du någon referens till det påståendet?

Sverker
2005-04-21, 18:21
Har du någon referens till det påståendet?

Jag har påtalat det många gånger :D

Nää referenser finns här som exempel:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page____9039.aspx

Det är betakaroten i detta fall.

Froddan
2005-04-21, 18:26
Från Sverkers länk:

"I vissa fall kan tillagning och beredning vara positiv för vitaminer beroende på ökad biotillgänglighet. För t ex vegetabiliska livsmedel med betakaroten, ett förstadium till vitamin A, gör kokning att cellväggarnas proteiner luckras upp och karotenet i cellerna kan frigöras. Vid fermentering av grönsaker sker ökning av framför allt B-vitaminer, beroende på den mikrobiella syntesen."

Vad är karotenet?

Betyder det att kroppen lättare absorberar proteinet?

Och fattar jag det rätt är kokta morötter nyttigare - men endast i den bemärkelsen att de är rikare på vissa vitaminer?

Påverkar det inte GI-värdet eller något annat?


Edit: Rörigt värre! :)

Sverker
2005-04-21, 19:30
Vad är karotenet?

Betyder det att kroppen lättare absorberar proteinet?

Och fattar jag det rätt är kokta morötter nyttigare - men endast i den bemärkelsen att de är rikare på vissa vitaminer?

Påverkar det inte GI-värdet eller något annat?


Edit: Rörigt värre! :)

Karotenet eller karotenoider är ett antal olika färgade föreningar. Beta-karoten är en av dem, som vi kan omvandla till A-vitamin/retinol.
De andra karotenioderna har annars också antioxidativ effekt men ingen vitamineffekt.
Protein brukar bli lättare att ta upp när det denatureras. Nu är proteinenhalten i morötter rätt låg och kvaliten är säkert ( jag vet inte :confused: ) inte speciellt bra.

GI blir säker lägre pga att man kokar ut olika gelbildande kostfibrer.

King Grub
2005-04-21, 19:51
GI rå morot: 22.4

GI kokt morot: 57.4

Ionescu-Tirgoviste C, Popa E, Sintu E, Mihalache N, et al. Blood glucose and plasma insulin responses to various carbohydrates in type 2 (non-insulin-dependent) diabetes. Diabetologia 1983; 24: 80-4.

Jenkins DJA, Wolever TMS, Taylor RH, et al. Glycemic index of foods: a physiological basis for carbohydrate exchange. Am J Clin Nutr 1981; 34: 362-6.

aliquis
2005-04-22, 00:26
Sedan bör man äta morötter med lite fett för att ta upp vitaminet bra också.

Froddan
2005-04-22, 06:07
Då är det glasklart! Tack alla! :love:

Tolkia
2005-04-22, 06:50
Från Sverkers länk:
För t ex vegetabiliska livsmedel med betakaroten, ett förstadium till vitamin A, gör kokning att cellväggarnas proteiner luckras upp och karotenet i cellerna kan frigöras. Vid fermentering av grönsaker sker ökning av framför allt B-vitaminer, beroende på den mikrobiella syntesen."
Å andra sidan är väl inte tillgängligheten hos betakaroten så läg ens i råa morötter att man egentligen behöver känna att man bör äta rötterna råa för att lättare ta upp det, eller? Man blir i alla fall alldeles utmärkt gul i huden även av råa morötter ...
En poäng med att äta lite "tungtuggad" råkost överhuvudtaget är ju att det skall vara nyttigt för tänderna (kan i och för sig vara en gammal tandläkarmyt?), plus att det mättar bra (åtminstone vissa tycker att det mättar bättre än kokta - kanske för att man fortare blir less på tuggandet, vad vet jag).

King Grub
2005-04-22, 07:03
Min mage tycker inte riktigt om okokta morötter. :(

Det brukar bli så här:

http://www.81x.com/Authors/dragonfire88/wcj.gif

Sverker
2005-04-22, 07:26
Tolkia !

Har ofta hört att gravida får en gulaktig hudfärg när de dricker litervis med morotsjuice. Men i juicen är ju cellväggarna hos morötterna verkligen söndertrasade ;)

JJ
2005-04-22, 07:46
Tolkia !

Har ofta hört att gravida får en gulaktig hudfärg när de dricker litervis med morotsjuice. Men i juicen är ju cellväggarna hos morötterna verkligen söndertrasade ;)

Varför dricker gravida morotsjuice? Är det något särskilt de behöver?

Sverker
2005-04-22, 07:52
Varför dricker gravida morotsjuice? Är det något särskilt de behöver?

Laktris, citroner, murbruk, ostbågar, precis allt som inte finns hemma.

Varför ? Jag tror inte ens att de vet det själva :D

JJ
2005-04-22, 08:01
Laktris, citroner, murbruk, ostbågar, precis allt som inte finns hemma.

Varför ? Jag tror inte ens att de vet det själva :D
Ah ok, jag trodde jag missat något hade extra behov av.

Tolkia
2005-04-22, 08:11
Jag har för mig att man tror att det beror på brist på järn, zink eller ibland kalk (s.k. picasyndrom). Med beteckningen "picasyndrom" menade man från början mest ett begär efter att äta sådant som helt klart inte var mat (typ murbruk och lera) men man har numera töjt ut det till att gälla oförklarliga begär efter diverse. Dock är det väl tveksamt om ALLA former av konstiga matpreferenser hos gravida kan spåras till järnbrist, även om en del faktiskt kan försvinna med mineraltillskott.

Edit: Ursäkta trådkapning

Marta
2005-04-22, 10:36
Hur påverkas då moroten när man ugnsroster den? Brukar "ugnsbaka" diverse rotfrukter till kött istället för t ex potatis.

Mac
2005-04-22, 11:30
King Grub vart hittar du alla dessa roliga figurer?

aliquis
2005-04-22, 12:35
Tolkia !

Har ofta hört att gravida får en gulaktig hudfärg när de dricker litervis med morotsjuice. Men i juicen är ju cellväggarna hos morötterna verkligen söndertrasade ;)
Jag tycker jag är lite "småbrun" året om nuförtiden, fortfarande blek, men mindre än förr ;)

aliquis
2005-04-22, 12:37
King Grub vart hittar du alla dessa roliga figurer?
sök på smiley o någon typ på google eller liknande...

Cilia
2005-04-22, 20:07
Laktris, citroner, murbruk, ostbågar, precis allt som inte finns hemma.

Varför ? Jag tror inte ens att de vet det själva :D
fast säg inte det. Under några veckor av min syrras graviditet så var hon helt galen i ost. Ville ha det hela tiden. Senare läste hon att just under den perioden hon hade haft det behovet utvecklade barnet naglar. Så det fanns kanske en logik i att eftersträva ost just då?

vad jag menar är att kroppen kanske är ännu smartara än vad vi redan tror.