handdator

Visa fullständig version : Aspartam ersätts av andra sötningsmedel. Effekter av dessa?

subliminal
2005-03-30, 15:44
http://www.nyteknik.se/art/39808

Jaha, Pepsi och Coca Cola tar sockerskräcken på allvar och levererar drycker med nya sötningsmedel. Tänkte kolla om någon känner till de nya sötningsmedlen och om eventuella effekter de kan tänkas ha på kroppen?

De är säkert helt ofarliga med tanke på vilka företag som använder dem, men med tanke på att det har varit lite snack om aspartamets eventuella hälsovådliga effekter så blir man ju även lite nyfiken på dessa.

King Grub
2005-03-30, 15:50
Aspartam + acesulfam-K är ju den ena combon som nämns, och det är den gamla vanliga lightsötman.

Sukralos däremot framställs från vanligt socker genom en flerstegsprocess som byter ut tre väte/syre-grupper på sockermolekylen mot tre kloratomer.

Sukralos anses vara säkert.

"Based on these studies and the extensive animal safety database, there is no indication that adverse effects on human health would occur from frequent or long-term exposure to sucralose at the maximum anticipated levels of intake."

Food Chem Toxicol. 2000;38 Suppl 2:S123-9.

Krokodil
2005-03-31, 12:01
Det är inte bara av välvilja som de stora läsktillverkarna snålar på sockret, det är faktiskt mycket billigare att framställa lightläsk jämfört med sockersötad dito.

skaparn
2005-03-31, 13:00
Det är inte bara av välvilja som de stora läsktillverkarna snålar på sockret, det är faktiskt mycket billigare att framställa lightläsk jämfört med sockersötad dito.

Hmm, sen man började framställa glukossirap så tror jag inte att sötningskostnaden är ens en promille av övriga kostnader.

Krokodil
2005-03-31, 13:09
Hmm, sen man började framställa glukossirap så tror jag inte att sötningskostnaden är ens en promille av övriga kostnader.

Sockret i Pepsi regular eller Coca cola är den överlägset dyraste råvaran.

aliquis
2005-03-31, 14:01
konstigt med tanke på att resten är någon procent kemikalier? :D (vegetable extracts står det väl iofs på utländska burkar)

Metal_boy_
2005-03-31, 16:07

Nja jag har svårt att tänka mig det faktiskt, tänk på hur många gånger sötare sötningsmedlet är än socker.

30cm
2005-03-31, 16:25
Det som kostar mest är nog marknadsföring.

King Grub
2005-03-31, 16:39
Nja jag har svårt att tänka mig det faktiskt, tänk på hur många gånger sötare sötningsmedlet är än socker.

Ja precis, och därför är mängden socker mycket större och kostnaderna per flaska eller burk blir betydligt högre. Grampriset för artificiella sötningsmedel är säkert betydligt högre än grampriset för strösocker.

Krokodil
2005-03-31, 18:06
Ja precis, och därför är mängden socker mycket större och kostnaderna per flaska eller burk blir betydligt högre. Grampriset för artificiella sötningsmedel är säkert betydligt högre än grampriset för strösocker.

Helt korrekt King Grub. Jag kan avslöja att råvarukostnaden för exempelvis Pepsi Max är mindre än hälften jämfört med Pepsi regular. Då dessa produkter har samma pris till kund så är således vinstmarginalen mycket högre på lightvarianten. Därför gör man mer reklam för Pepsi Max och får dessutom positiv publicitet eftersom man tagit bort det hemska sockret.

Krokodil
2005-03-31, 18:08

Låt gå för att 1 kg aspartam är dyrare än 1 kg sockerlag men du kan spä ut aspartamet ett par hundra ggr och få samma sötma som sockret (visserligen med en bismak av råttgift).

Metal_boy_
2005-03-31, 18:24
Låt gå för att 1 kg aspartam är dyrare än 1 kg sockerlag men du kan spä ut aspartamet ett par hundra ggr och få samma sötma som sockret (visserligen med en bismak av råttgift).

ja så fattade jag me att det va. Misstolkade nog lite och trodde du menade att det va dyrare att tillverka..

Sverker
2005-03-31, 19:19

CocaCola Light var i början sötad med aspartam och sackarin bara för att kunna deklarera 1 kcal per burk ( 33 cl ).

Efter några år tog de bort sackarinet och sötade med endast aspartam och kalorierna steg till kanske 3 eller 4 per burk.
För egen del tycker jag colan blev bättre med mindre besk smak från sackarinet.

Krokodil
2005-03-31, 20:07
CocaCola Light var i början sötad med aspartam och sackarin bara för att kunna deklarera 1 kcal per burk ( 33 cl ).

Efter några år tog de bort sackarinet och sötade med endast aspartam och kalorierna steg till kanske 3 eller 4 per burk.
För egen del tycker jag colan blev bättre med mindre besk smak från sackarinet.
Coke light innehåller både aspartam och acesulfam K. En 33 cl burk innehåller ca 1,5 kcal om jag minns rätt (0,4-0,5 kcal/dl).

Edit: jag gillar inte aspartamsmaken alls, kanske för att jag haft skiten i näsan i många år.

maaartin
2005-04-01, 21:37
ja aspartamsmaken är förjävlig. ger sukralos också en konstig bismak?
jag antar att den vanliga colan dör den dagen då lightprodukten smakar likadant som orginalet...

Metal_boy_
2005-04-01, 21:46
Coca cola Light är så passa bra nu än vad den va för ett antal år sen, så den smakar jävligt gott enligt mig.

Sverker
2005-04-02, 06:41
jag antar att den vanliga colan dör den dagen då lightprodukten smakar likadant som orginalet...

Är inte så säkert. Vanlig cola är lite tjockare i munnen eftersom den innehåller 10 - 12 % socker och glukossirap. När något blir lite tjockare så ligger den mot längre på smaklökarna och ger mer ( inte alltid bättre ) smak.

Visst går det att lösa med olika förtjockningsmedel men det blir inte riktigt samma munkänsla, ofta lite slemigare.

Krokodil
2005-04-02, 07:38
Är inte så säkert. Vanlig cola är lite tjockare i munnen eftersom den innehåller 10 - 12 % socker och glukossirap. När något blir lite tjockare så ligger den mot längre på smaklökarna och ger mer ( inte alltid bättre ) smak.

Visst går det att lösa med olika förtjockningsmedel men det blir inte riktigt samma munkänsla, ofta lite slemigare.
På den tiden jag blandade till Coca-cola fanns det ingen glukos i syrupen, såvida du inte menar att sackarosen inverteras till glukos?

Man har gjort sensoriska analyser och blindtester med sockersötad läsk vs lightvarianter och sockret vinner nästan alltid.

Jag kan avslöja att nästan ingen av oss som jobbade med att blanda till läsk drack aspartamsötade produkter, inte speciellt mycket sockersötad läsk heller faktiskt nu när jag tänker efter. Om man är törstig finns det inget som slår vatten.

Sverker
2005-04-02, 08:41
På den tiden jag blandade till Coca-cola fanns det ingen glukos i syrupen, såvida du inte menar att sackarosen inverteras till glukos?

Man har gjort sensoriska analyser och blindtester med sockersötad läsk vs lightvarianter och sockret vinner nästan alltid.

Glykossirap, gl-y-kossirap menar jag naturligtvis.
Dvs något som är mycket likt maltodextrin . Olika långa kedjor av glukos och med mindre söt smak än socker samtidigt som det ger lite tjockare dricka.

Snakebite
2005-04-08, 14:35
Hörde att en kollega ville vara nyttig med att använda sötningsmedel i kaffet istället för socker. Kollade då upp sötningsmedlet, och det visade sig bestå av 3% aspartam och 97% maltodextrin. Maltodextrin har ju ett GI på runt 130, så jag begriper verkligen inte varför sådana sötningsmedel ska stå i mathyllorna och lura kunder att tro att de gör hälsosamma val istället för att köpa socker?

Såg dessutom att det var aspartam i Fairings slow protein. Är det försvinnande små mängder eller hur är det med den saken?

Snakebite
2005-04-08, 14:38
Är det någon som har smakat den nya sockerfria ketchupen? De har i sukralos som sötningsmedel och den smakar precis lika bra som de vanliga sockerbomberna till ketchups. Den var efterlängtad för ett ketchup-freak som jag!

Sverker
2005-04-08, 16:00
Hörde att en kollega ville vara nyttig med att använda sötningsmedel i kaffet istället för socker. Kollade då upp sötningsmedlet, och det visade sig bestå av 3% aspartam och 97% maltodextrin. Maltodextrin har ju ett GI på runt 130, så jag begriper verkligen inte varför sådana sötningsmedel ska stå i mathyllorna och lura kunder att tro att de gör hälsosamma val istället för att köpa socker?

Såg dessutom att det var aspartam i Fairings slow protein. Är det försvinnande små mängder eller hur är det med den saken?

Sötningsmedlet till kaffet är bara "fluff".
Tillverkaren vill att du skall söta med motsvarande volym socker du har i kaffet. Tar du en sked socker skall du istället använda en sked sötningsmedel som väger nästan ingenting. Alltså blir det nästan inga kalorier heller.

Hur mycket aspartam det är i proteinpulvret vet jag inte men aspartam är 200 ggr sötare än socker så mängden är mycket liten i pulvret.

Varför denna rädsla för aspartam. Det är det bästa sötningsmedlet vi har. Näst intill harmlöst.

King Grub
2005-04-08, 16:03
Ganska nya råttstudier visar att aspartam kan påverka hjärnans minnesfunktion. Givetvis höga doser, men inte ouppnåeliga.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15159141

King Grub
2005-04-08, 16:06
Formaldehyd. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=9714421)

Rataxes
2005-04-08, 16:41
Gick över från Canderel till Hermesetas för ett tag sen och märker nu att förutom att det är billigare och innehåller färre kalorier per 100g så har de även mer detaljerad ingrediensförteckning. Hermesetas Strö Fructofibres innehåller 2% Aspartam och 1% Acesulfam-K, vilket väl måste vara så pass låga halter att det i princip blir omöjligt att komma upp i farliga mängder? Kanske som mest förbrukar 15-20 g Hermesetas strö per dag vilket inte ens blir ett halvt gram Aspartam.

Läste också att Hermesetas tydligen ska vara ganska värmetåligt. Följde med lite bakrecept med burken senast jag köpte där de sötade med enbart Hermesetas och gräddade på temperaturer upp till 175 grader, någon som har testat om det faktiskt går att baka på såna temperaturer med det här?

King Grub
2005-04-08, 18:02
Kanske som mest förbrukar 15-20 g Hermesetas strö per dag vilket inte ens blir ett halvt gram Aspartam.

ADI ligger på 40 mg per kilo kroppsvikt och dygn.