Visa fullständig version : hur mycket protein under natten?
Jag har funderat på hur mycket protein man egentligen ska ha i sig när man tar sitt "före läggdags mål". Att man ska ha ett jämnt intag under dagen vet jag, samt att det är lite tveksamheter runt om kroppen kan tillgodose sig mer än 20-30g protein åt gången (har jag för mig). Sedan är ju ett långsamt protein bättre än ett snabbare bla bla bla.
Hursomhelst, man sover ju ändå runt 8h, vilket är bra länge utan mat. Så har någon något tips att gå efter, mer än "ät ordentligt" eller liknande. Väger väl runt 85 pannor.
ölobrännvin
2005-03-29, 17:44
På natten stannar allting av litegrann så det är inte som att gå utan mat i 8 timmar på dagen. Exakt hur mycket du ska äta vet jag inte men äta mest långsamma proteiner och inteså mycket kolisar och fett.
Omättat fett är väl ingen fara att ta tillsammans med långsamt protein innan läggdags? Fett förlänger ju magsäcks tömningen och därmed får man en längre utsöndring av protein och fett under natten antar jag?
30 - 40 gram brukar jag ligga på, kör jag en kombo med protein och omättat/fleromättat fett på kvällen. Känner inte att jag behöver så mkt kolhydrater under natten.
30 - 40 gram brukar jag ligga på, kör jag en kombo med protein och omättat/fleromättat fett på kvällen. Känner inte att jag behöver så mkt kolhydrater under natten.
Har du något exempel på dina 'protein och fett'-kvällsmål? Eller är det tonfisk tillsammans med ett glas rapsolja som är tanken? :D
Har du något exempel på dina 'protein och fett'-kvällsmål? Eller är det tonfisk tillsammans med ett glas rapsolja som är tanken? :D
Ägg och makrill och perfekta kvällsmål!
Kör på 1dl sloow protein o 2dl minimjölk i en shaker. (+ en skvätt vatten för konsistensen) Väger ca. 62kg
Funkar kanon, märker faktiskt av en bättre återhämtningsförmåga efter hårda pass, både styrka o konditionspass...
:thumbup:
Kör ni någe kolisar till kvällsmålet?
Kör på 1dl sloow protein o 2dl minimjölk i en shaker. (+ en skvätt vatten för konsistensen) Väger ca. 62kg
Funkar kanon, märker faktiskt av en bättre återhämtningsförmåga efter hårda pass, både styrka o konditionspass...
:thumbup:
Funderar också på att köpa ett kaseinbaserat protein när jag får råd. Känns lättare än att gnälla på föräldrarna om att köpa det ena och det andra.
Slartibartfast
2005-03-30, 10:01
Kör ni någe kolisar till kvällsmålet?
Det måste man ju för proteinupptaget.
Måste man?
Varför då?
Slartibartfast
2005-03-30, 10:21
Måste man?
Varför då?
För att inte proteinet ska oxideras till kolhydrat.
Man bör alltså inte äta enbart protein till kvällsmålet.
För att inte proteinet ska oxideras till kolhydrat.
Man bör alltså inte äta enbart protein till kvällsmålet.
Under normala omständigheter så tror jag inte att det blir
någon proteinoxidation till kolhydrat i nämnvärd omfattning
vid läggdags. Av den enkla anledningen att kroppen inte
behöver glukos då (om man nu inte tränat precis innan eller
så men det brukar man inte göra precis innan man ska sova)
Jag tro det är en större nackdel att äta kolhydrat än att
inte göra det faktiskt vid just det tillfället. Bland annat så
är det positivt för hormonhalterna i kroppen under natten
att inte äta kolhydrat innan man ska sova.
Inte för att det spelar någon större roll i praktiken men
om man nu ska vara optimal så :D
Ulf A Big
2005-03-30, 10:51
Under normala omständigheter så tror jag inte att det blir
någon proteinoxidation till kolhydrat i nämnvärd omfattning
vid läggdags. Av den enkla anledningen att kroppen inte
behöver glukos då (om man nu inte tränat precis innan eller
så men det brukar man inte göra precis innan man ska sova)
Jag tro det är en större nackdel att äta kolhydrat än att
inte göra det faktiskt vid just det tillfället. Bland annat så
är det positivt för hormonhalterna i kroppen under natten
att inte äta kolhydrat innan man ska sova.
Inte för att det spelar någon större roll i praktiken men
om man nu ska vara optimal så :D
Hur menar du ? Hur ser metabolismen ut för protein då bara en stilla undran om jag har missförstått det hela. Kan inte du redogöra för hur proteinmetabolismen fungerar lite mer detaljerat och då gärna hur den ser ut på dagtid och vad som förändras i den då det blir natt.
Ha det gott
Hur menar du ? Hur ser metabolismen ut för protein då bara en stilla undran om jag har missförstått det hela. Kan inte du redogöra för hur proteinmetabolismen fungerar lite mer detaljerat och då gärna hur den ser ut på dagtid och vad som förändras i den då det blir natt.
Ha det gott
Nej, jag har ingen större koll på det. Anledningen till att jag tror det är så är att
en kompis berättade det för mig.
Kan inte du redogöra detaljerat på vilket sätt jag har fel istället?
Jag själv tror att om man äter en mindre mängd protein, tex 30g vid läggdags och har käkar kolhydrater under dagen så kommer som jag skrev innan en obetydlig mängd omvandlas till glukos. Men som sagt, jag gissar bara, är väldigt okunnig. :)
Ser fram emot att bli upplyst av dig på denna fronten uffe
jo jag vet, jag äter runt 13 gr kolisar till kvällsmålet. Mer behövs inte.
Ville bara veta om ni andra gjorde det...
Toljanen
2005-03-30, 11:51
jo jag vet, jag äter runt 13 gr kolisar till kvällsmålet. Mer behövs inte.
Ville bara veta om ni andra gjorde det...
Jepp jag käkar en skiva polarkraft extrem och ca 35 g sloow protein även under deffen.
Ulf A Big
2005-03-30, 12:02
Nej, jag har ingen större koll på det. Anledningen till att jag tror det är så är att
en kompis berättade det för mig.
Kan inte du redogöra detaljerat på vilket sätt jag har fel istället?
Jag själv tror att om man äter en mindre mängd protein, tex 30g vid läggdags och har käkar kolhydrater under dagen så kommer som jag skrev innan en obetydlig mängd omvandlas till glukos. Men som sagt, jag gissar bara, är väldigt okunnig. :)
Ser fram emot att bli upplyst av dig på denna fronten uffe
Jag tycker att vi ber Sverker upplysa oss om hur den ser ut. Jag vet att han har bra kunskaper om precis det här och är pedagogiskt duktig.
Jag tycker att vi ber Sverker upplysa oss om hur den ser ut. Jag vet att han har bra kunskaper om precis det här och är pedagogiskt duktig.
En bra idé!
King Grub
2005-03-30, 12:10
Är glykogendepåerna fyllda och blodsockret över fastenivå är risken för proteinoxidation betydligt lägre än om det omvända är fallet.
Är glykogendepåerna fyllda och blodsockret över fastenivå är risken för proteinoxidation betydligt lägre än om det omvända är fallet.
Så du håller med om att man inte behöver oroa sig nämnvärt för proteinoxidation
om man äter en mindre mängd protein vid läggdags?
Under förutsättning att man inte ligger på jättemycket kaloriminus, har fyllt på ordentligt med kolhydrat efter träningspasset och käkat en normal nivå av
kolhydrat under dagen.
Vad säger du om den nackdel det kan innebära att äta kolhydrat vid läggdags
om man tänker på tex nivåerna av HGH under natten?
Är det en teoretisk grej bara eller bör man beakta detta i praktiken oxå? Isåfall hur stor mängd kolhydrat behövs för negativ påverkan?
En skiva Polar Extrem, 2dl mjölk eller ett äpple, det är väl ungefär 10gram kolhydrater i varje. Var det inte den siffran som räckte för att motverka proteinoxidation? 10gram långsamma kolhydrater innan läggdags, hur stor skillnad kan det göra under deff?
King Grub
2005-03-30, 12:44
10gram långsamma kolhydrater innan läggdags, hur stor skillnad kan det göra under deff?
Ingen, så länge energin är medräknad i den totala energisumman.
King Grub
2005-03-30, 12:47
Så du håller med om att man inte behöver oroa sig nämnvärt för proteinoxidation
om man äter en mindre mängd protein vid läggdags?
Har man fyllda glykogendepåer och blodsockret är över fastenivå, nej. Har man tomma glykogendepår, musklerna är hungriga, man har inte ätit kolhydrat på timmar och blodsockret är i botten, ja.
Använder man mjölkprodukter får man ju ofta också en mindre mängd kolhydrat "på köpet".
Vad säger du om den nackdel det kan innebära att äta kolhydrat vid läggdags
om man tänker på tex nivåerna av HGH under natten?
Är det en teoretisk grej bara eller bör man beakta detta i praktiken oxå? Isåfall hur stor mängd kolhydrat behövs för negativ påverkan?
Jag tror inte man behöver vara speciellt orolig; man kan ju definitivt undvika 200 gram (okokt) pasta direkt innan man hoppar i säng, men de mängder kolhydrat det talas om här i tråden innebär ingen praktisk effekt på GH.
Tar man kolhydrat + protein timmarna efter träning har det en GH-höjande effekt senare, när glukosnivåerna är lägre.
"Compared with placebo, a protein
and carbohydrate supplement consumed immediately and
120 min after resistance exercise increased GH during
late recovery when glucose levels were lower"
Med Sci Sports Exerc. 2004 Apr;36(4):689-96.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.