handdator

Visa fullständig version : kolesterol!

Åse Columbus
2005-03-26, 11:12
Har precis fått reda på att mitt kolesterol är 7.2!!!

mitt hdl var 3.4
mitt ldl var 3.8
triglyciriderna 0.5

tankar om detta...

ska man börja med statiner
jag äter redan så rätt man kan
ja motionerar hur bra som helst

vad göra???!! *grr27*

Thony
2005-03-26, 11:14
Hm vad skall det ligga på för att vara acceptabelt då ?

Bucyrus
2005-03-26, 11:18
Hm vad skall det ligga på för att vara acceptabelt då ?
Mindre än 5.2

Wain
2005-03-26, 11:19
Var det inte du som åt stenålderskost, eller har jag blandat ihop folk?

Thony
2005-03-26, 11:21
Mindre än 5.2

okey. taxi.

Thony
2005-03-26, 11:22
Var det inte du som åt stenålderskost, eller har jag blandat ihop folk?

Bark ? Träflisor ?

Yankeee
2005-03-26, 11:23

Är du helt säker på det?

Bucyrus
2005-03-26, 11:24
Har precis fått reda på att mitt kolesterol är 7.2!!!

mitt hdl var 3.4
mitt ldl var 3.8
triglyciriderna 0.5

tankar om detta...

ska man börja med statiner
ja motionerar hur bra som helst

vad göra???!! *grr27*
Se över kosthållningen igen, ev. komplettera med omega-3 kapslar och stressa mindre :) ........funkar för mig :thumbup: (kolesterol3.7)

Thompah
2005-03-26, 11:24
Varför ligger denna i allmänt?

Tror du ska motionera mera och byta mättat fett mot flero-omättat fett.

Åse Columbus
2005-03-26, 11:29
ja promenerar till jobbet tränar 3-4 ggr per vecka..äter stenålderskost, mycket frukt o grönsaker, har bara uteslutit pasta ris o potatis.

har inte smör på maten...lagar mat med olivolja eller rapsolja

läkaren sa att det är ärfliigt och att statiner är det som gäller sen läser man detta...

http://www.ravnskov.nu/cholesterol.htm

http://www.nymedicin.com/news/2004/07/11/Senaste_nytt_om_kolesterol_och_hjartkarlsjukdom.ht ml

http://www.medikament.nu/PDF-filer/2-01/bodil_jonssons.pdf

då blir man lite villrådig...
tacksam för era råd, men enligt läkaren så kan jag nog inte förbättra ngt i min kosthållniing och motionerande

hjälp!! :cryout:

Doctor Snuggles
2005-03-26, 13:34
ja promenerar till jobbet tränar 3-4 ggr per vecka..äter stenålderskost, mycket frukt o grönsaker, har bara uteslutit pasta ris o potatis.

har inte smör på maten...lagar mat med olivolja eller rapsolja

läkaren sa att det är ärfliigt och att statiner är det som gäller sen läser man detta...

http://www.ravnskov.nu/cholesterol.htm

http://www.nymedicin.com/news/2004/07/11/Senaste_nytt_om_kolesterol_och_hjartkarlsjukdom.ht ml

http://www.medikament.nu/PDF-filer/2-01/bodil_jonssons.pdf

då blir man lite villrådig...
tacksam för era råd, men enligt läkaren så kan jag nog inte förbättra ngt i min kosthållniing och motionerande

hjälp!! :cryout:

Finns väl andra sätt än statiner för att förbättra kolesterolen. Växtsteroler t.ex. Sen är frågan om man verkligen skall bry sig så mycket. Om du tränar, äter bra, så kanske det är en naturlig mängd för din kropp (fast det är bara en gissning, kan vara helt uppåt skogen fel). Om läkarn säger att det är genetiskt så undrar jag om andra generationer i din familj har haft problem med hjärt/kärl verksamheten.

Åse Columbus
2005-03-26, 14:13
Finns väl andra sätt än statiner för att förbättra kolesterolen. Växtsteroler t.ex. Sen är frågan om man verkligen skall bry sig så mycket. Om du tränar, äter bra, så kanske det är en naturlig mängd för din kropp (fast det är bara en gissning, kan vara helt uppåt skogen fel). Om läkarn säger att det är genetiskt så undrar jag om andra generationer i din familj har haft problem med hjärt/kärl verksamheten.

Ja...min far dog vid 53 års ålder i hjärtinfarkt...men man tycker om ja nu gör allting rätt så borde man kunna avvärja även det ärftliga....vill ju helst inte medicinera....har läst att statiner har en tendens att orsaka bröstcancer

:cryout:

Baha
2005-03-26, 14:32
Börja med medicinen om din läkare tycker det, kommer du på ngn kostförändring som ger förbättringar senare kan du ju sluta med den.

vad har du att förlora påå att börja med den?

Doctor Snuggles
2005-03-26, 14:57
Ja...min far dog vid 53 års ålder i hjärtinfarkt...men man tycker om ja nu gör allting rätt så borde man kunna avvärja även det ärftliga....vill ju helst inte medicinera....har läst att statiner har en tendens att orsaka bröstcancer

:cryout:

Ok. Tråkigt att höra.
Men frågan är om det har att göra något med kolesterolet. De länkarna du gav var ju högst intressanta i det avseendet (den andra artikeln pekade dessutom på att en viss kost tillsammans med växtsteroler är minst lika effektiv som statiner).
Jag tror också mycket på att t.ex vardagsstress är en mycket större riskfaktor än dålig kost, eller brist på motion.
När man undersökt t.ex ur-eller öbefolkningar som äter sk stenålderskost, så har man kanske inte tagit hänsyn till ett flertal faktorer. Som deras allmäna mentala tillstånd t.ex. Det är ju intressant att t.ex japanska familjer i USA som behållit de japanska traditionerna men ätit mer som amerikaner, har behållit sin goda hälsa och långa livslängd.
Personligen är jag högst intresserad av biofeedback, där man lär sig själv hantera vissa autonoma processer/tillstånd som blodtryck, muskelspänning, läka cancer osv

mini
2005-03-26, 16:26
Jag undrar vad Dr Snuggles har för något att backa upp sina gissningar med? Jobbar du inom sjukvården?
Högt kolesterol är inte något man gärna ska chansa med av vad jag har förstått (har mor och syster med höga värden). Eftersom det finns nära i släkten skulle jag nog lyssna på läkaren, eller fundera på vad i min kost som skulle kunna förändras. Kommer jag fram till det som du Åse har gjort, alltså att inget kan förbättras nämnvärt, då skulle jag fundera på medicin.

johnnytex
2005-03-26, 17:18
Kan man märka att man har högt kolestorol utan att mäta det? Det sker inga kroppsliga förändringar *rolleyes* ?

Sverker
2005-03-26, 17:26
Kan man märka att man har högt kolestorol utan att mäta det? Det sker inga kroppsliga förändringar *rolleyes* ?

Finns viss koppling till att kolesterolet byggs in i blodkärlsväggarna=> högre blodtryck.

johnnytex
2005-03-26, 17:30
Finns viss koppling till att kolesterolet byggs in i blodkärlsväggarna=> högre blodtryck.

Är det en garanti då om man har lågt blodtryck att man har lågt kolesterol?

Åse Columbus
2005-03-26, 17:57

Nej..ja har väldigt lågt blodtryck, o som sagt högt kolesterol.

Har precis läst detta

http://www.nymedicin.com/news/1998/10/02/Farska_bar_kan_hjalpa_till_med_att_sanka_LDL_k.htm l

tänker prova på det först i ca 3 månader...hjälper inte det och ett medel som jag hittat som heter moducare som innehåller växtsteroler, så kommer jag att krypa tillbaka till läkaren o säga ....give it to me!!

johnnytex
2005-03-26, 18:02

Okey. Min fader har högt kolesterol och fått lägga om sin diet lite. Därför jag är lite paranoid och ska höra allt *rolleyes*

Hoppas det löser sig för dig!

Sverker
2005-03-26, 18:24

Där finns ingen koppling. Blodtrycket är beroende av så mycket.

Men Åse har ju en grej där att antioxidanter kan förhindra att det bildas oxidarat LDL-kolesterol. Just den oxiderade formen har en stor tendens att plugga igen blodkärlen och höja blodtrycket.

Hazky
2005-03-28, 00:05
Jag såg att Doctor Snuggles redan tagit upp det vad gäller växtsteroler, dvs. ergosterol. Till skillnad från vanligt kolesterol så kan inte vi människor bryta ner/ta upp ergokolesterol, däremot har ergokolesterolet en hämmande/blockerande effekt gentemot kolesterol. Mitt tips är att nyttja exempelvis becel, det innehåller just ergokolesterol! (Kanske något du redan nyttjar...)

Doctor Snuggles
2005-03-28, 00:28
Jag undrar vad Dr Snuggles har för något att backa upp sina gissningar med? Jobbar du inom sjukvården?
Högt kolesterol är inte något man gärna ska chansa med av vad jag har förstått (har mor och syster med höga värden). Eftersom det finns nära i släkten skulle jag nog lyssna på läkaren, eller fundera på vad i min kost som skulle kunna förändras. Kommer jag fram till det som du Åse har gjort, alltså att inget kan förbättras nämnvärt, då skulle jag fundera på medicin.

Nej, det gör jag inte.
Så allt vad en läkare säger skall man ta som guds sanning? Alla läkare är uppdaterade med de senaste rönen inom forskning osv?
Om du kollar i länkarna som Åse bifogade så får du lite intressant läsning.
Jag har inte påstått att det är så det förhåller sig, eller att någon skall ta mitt (eller andras) ord framför en läkares men jag blev själv intresserad av hur det egentligen ligger till.

Doctor Snuggles
2005-03-28, 00:33

Har precis läst detta

http://www.nymedicin.com/news/1998/10/02/Farska_bar_kan_hjalpa_till_med_att_sanka_LDL_k.htm l

tänker prova på det först i ca 3 månader...hjälper inte det och ett medel som jag hittat som heter moducare som innehåller växtsteroler, så kommer jag att krypa tillbaka till läkaren o säga ....give it to me!!

Intressant. Blåbär har ju t.ex väldigt mycket phytonutrienter (d.v.s antioxidanter). Druvor har ju också visat att de är väldigt hälsosamma och minskar risken för hjärtsjukdomar, stroke osv (bl a hämmar sammanklibbningen av blodplättar).

Sverker
2005-03-28, 07:44
Jag såg att Doctor Snuggles redan tagit upp det vad gäller växtsteroler, dvs. ergosterol. Till skillnad från vanligt kolesterol så kan inte vi människor bryta ner/ta upp ergokolesterol, däremot har ergokolesterolet en hämmande/blockerande effekt gentemot kolesterol. Mitt tips är att nyttja exempelvis becel, det innehåller just ergokolesterol! (Kanske något du redan nyttjar...)

Självklart är olika steroler och kostfibrer den första, enkla åtgärden man kan göra för att sänka måttligt förhöjda kolesterolvärden.
Sänkningar på 10 t o m 15 % är lätt att nå och är mycket bra sett till hela befolkningen.

Men tittar man på vad Åse äter så skriver hon om mycket frukt, grönsaker, oliv och rapsolja. Är det så så är kosten redan från början optimerad.

z_bumbi
2005-03-28, 09:05
Är växtsteroler så effektiva?

Jag har inte sett någon undersökning där man inte helt lägger om kosten och samtidigt tillför sådana nämligen och då är det ju kanske inte så konstigt att man får ett resultat.

Åse Columbus
2005-03-28, 11:33
Självklart är olika steroler och kostfibrer den första, enkla åtgärden man kan göra för att sänka måttligt förhöjda kolesterolvärden.
Sänkningar på 10 t o m 15 % är lätt att nå och är mycket bra sett till hela befolkningen.

Men tittar man på vad Åse äter så skriver hon om mycket frukt, grönsaker, oliv och rapsolja. Är det så så är kosten redan från början optimerad.

Ska ja vara ärlig så har jag väl inte ätit så mycket bär....annan frukt typ banan ..persika...apelsiner..

nu ska det "bäras" av bara fan!!!!..så får vi se vad resultatet e om 3 mån...har det inte säkts så får jag krypa till korset...(fan oxå)!!

Tack allihop för era tankar o stöd!
Skönt med bollplank!!

Kramisar!

Doctor Snuggles
2006-07-16, 18:58
Gammal tråd, men kanske värt att säga/fråga: Har läst att numer anser många forskare att det är svårt att sätta ett definitivt hälsosamt kolesterolvärde, vissa har tydligen ett naturligt högre kolesterolvärde UTAN att det är det minsta skadligt för dem. Stämmer detta?

Pox
2006-07-17, 15:01
Ett av dom starkaste bevis (tycker jag) för att höga kolesterolvärden ger hjärt/kärlproblem finner man hos de patienter som har familjär hyperkolesterolemi; dessa har ett genetiskt fel på sin kolesterolreceptor som gör att deras kolesterolvärden i blodet blir högre.
Skulle tro att Åse som startade tråden har detta fel på en av sina två gener (heterozygot för detta, inte speciellt ovanligt i sverige), har man fel på båda kromosomerna (homozygot) har man kraftigt förhöjda värden av kolesterol i blodet. Homozygoter lever inte speciellt länge pga massiva hjärt/kärlproblem (ateroskleros (=åderförkalkning)). Heterozygoter får en viss ökad risk (hjärtinfarkter i vid yngre år än normalt).

Att vissa klarar sig bra med höga kolesterolvärden stämmer säkert, precis som vissa verkar kunna röka hur många cigaretter som helst utan att få lungcancer. Det är ju så mycket annat som spelar in, både genetiska faktorer och förvärvda faktorer.

Tap3worm
2016-04-07, 16:02
Något nytt angående kolesterol på senaste? Vad bör man göra /inte göra om man har för högt? Familjemedlem som lider av högt kolesterol, så tänkte kolla status.

Skickat från min D6503 via Tapatalk

grimfish
2016-04-07, 17:03
Något nytt angående kolesterol på senaste? Vad bör man göra /inte göra om man har för högt? Familjemedlem som lider av högt kolesterol, så tänkte kolla status.

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Se över kosten, motionera regelbundet och minska på alkohol och rökning är saker som man kan göra på egen hand för att förbättra blodfetterna. Inom vården kan man få råd och hjälp med detta.

Hos läkare görs en utredning av eventuella bakomliggande orsaker till förhöjda blodfetter. Man utreder också om det föreligger andra riskfaktorer för hjärt-kärlsjukdom. Om det finns andra riskfaktorer så kan man överväga att inleda behandling med blodfettssänkande läkemedel.

Tap3worm
2016-04-07, 17:19
Se över kosten, motionera regelbundet och minska på alkohol och rökning är saker som man kan göra på egen hand för att förbättra blodfetterna. Inom vården kan man få råd och hjälp med detta.

Hos läkare görs en utredning av eventuella bakomliggande orsaker till förhöjda blodfetter. Man utreder också om det föreligger andra riskfaktorer för hjärt-kärlsjukdom. Om det finns andra riskfaktorer så kan man överväga att inleda behandling med blodfettssänkande läkemedel.
Tackar! De har varit hos läker och fått lite allmänna råd.
Tänkte mer på lite "ovissa" rekommendationer. Tex är de livrädda för ägg och ost. Är det så avgörande om man får i sig ett ägg då och då? Finns det andra "myter" som folk ofta missförstår när det gäller kolesterol?

Tapeworm

grimfish
2016-04-07, 17:57
Tackar! De har varit hos läker och fått lite allmänna råd.
Tänkte mer på lite "ovissa" rekommendationer. Tex är de livrädda för ägg och ost. Är det så avgörande om man får i sig ett ägg då och då? Finns det andra "myter" som folk ofta missförstår när det gäller kolesterol?

Tapeworm

Jag tycker inte att man ska vara livrädd för ägg och ost, utan måttliga mängder går bra. Det är sunt förnuft som gäller. När man får i sig livsmedel som innehåller mycket kolesterol så minskar kroppens egen produktion.

Ibland läser man om vissa som hävdar att så kallade statiner, den läkemedelsgrupp som används mest flitigt vid höga blodfetter, inte skulle ha någon effekt och ge en rad olika biverkningar. Men på utvalda patienter kan den skyddande effekten vara mycket god och nyttan överväga riskerna. De flesta tolererar statiner väl. Det är också någonting som man kan ta upp till diskussion med sin läkare.

camarade
2016-04-07, 20:04
"Cholesterol Limit Removed from 2015 Dietary Guidelines

the advisory panel has decided to eliminate warnings about dietary cholesterol, which for decades has been wrongfully blamed for causing heart disease. The latest guidelines accurately state that there is no such link. According to the report, "cholesterol is not a nutrient of concern for overconsumption."

Tap3worm
2016-04-07, 21:55
"Cholesterol Limit Removed from 2015 Dietary Guidelines

the advisory panel has decided to eliminate warnings about dietary cholesterol, which for decades has been wrongfully blamed for causing heart disease. The latest guidelines accurately state that there is no such link. According to the report, "cholesterol is not a nutrient of concern for overconsumption."

Tackar! Vet du om det finns en bakomliggande peer reviewed rapport inom ämnet? Sökt på Pubmed och Science direct men inte hittat något.

grimfish
2016-04-08, 08:06
Tackar! Vet du om det finns en bakomliggande peer reviewed rapport inom ämnet? Sökt på Pubmed och Science direct men inte hittat något.

http://ajcn.nutrition.org/content/102/2/276.long

Tap3worm
2016-04-08, 14:20
http://ajcn.nutrition.org/content/102/2/276.long
Härligt, tack!

Tapeworm