Visa fullständig version : Bort med kosttillskott 1 augusti 2005?
"Många populära kosttillskott och proteindrinkar tvingas ta bort de mest effektiva ingredienserna redan 1 augusti 2005 på grund av EU direktivet. Alliance for Natural Health, ANH, har inlett en juridisk prövning av Direktivet om kosttillskott. Målet tas upp till prövning i EG-domstolen den 25 januari 2005."
Vad är detta för snack, ligger det någon sanning i detta?
Är det bara jag som missat detta...åsikter?
http://www.alliance-natural-health.org/index.cfm
http://www.alliance-natural-health.org/index.cfm?action=content.campaign.default
*screwy*
hmm effektiva ingredienser? ja menar protein är ju protein, aminosyror... ska de förbjuda aminosyror? :D
okey om de menar andra kosttillskott som kanske är prestationshöjande o så, men proteindrinkar ? *grr27*
Jag vet inte riktigt vad dom menar, tycker det verkar lite luddigt det där.
Dom vill begränsa mängden vitaminer i kosttillskott. I vissa länder får man ej blanda exempelvis protein med vitaminer osv.
Jag vet att 2007 kommer EU med fler direktiv. :(
muskelbyggarn
2005-02-22, 08:17
De vill begränsa mängderna i kosttillskott, samt förbjuda vissa former av vitaminer och mineraler. Hur de kommit fram till att de former av vitaminer och mineraler som skall bannas, är farliga står inte någonstans bara att det skall förbjudas.
2007 så kommer mer direktiv om vad som skall förbjudas och då kan det bli riktigt otrevligt för oss alla. Nu kanske många tänker "men inte kommer de förbjuda fiskolja, aminosyror (hydrolyserat vassle kan man glömma då...)" det är precis vad som har föreslagits. EU har beslutat konstiga saker förr...
Vänl,,,
Tobbe
Tycker det är bra med direktiv... MAn kan få i sig allting ändå, det blir lite mer sport av sporten Athletic Fitness o.s.v då, med tanke på att man måste börja käka mer bra mat och tänka på sådant (Visst görs det, men i större utsträckning då). Menar t.ex grön mat eller mat som ger det lilla extra vi tar via tillskott etc. Fick jag välja så skulle bara ett par få produkter finnas tillgängliga på marknaden.
Detta kommer dock aldrig hända :P
Fuck EU .. ingen whey-hydro *cry*
Va ska ja dricka istället för läsk då då :confused:
M
De kunde inte ta bort aktiva ämne ur ciggaretter och sprit först, bara för vi är snyggare än feta politiker så måste de trycka ner oss. :D
Tycker det är bra med direktiv... MAn kan få i sig allting ändå, det blir lite mer sport av sporten Athletic Fitness o.s.v då, med tanke på att man måste börja käka mer bra mat och tänka på sådant (Visst görs det, men i större utsträckning då). Menar t.ex grön mat eller mat som ger det lilla extra vi tar via tillskott etc. Fick jag välja så skulle bara ett par få produkter finnas tillgängliga på marknaden.
Du har inte riktigt alla hästar hemma va?
Läs igenom ditt inlägg igen och tänk igenom om du verkligen kan stå för det..
Haha vad snackar du om?
Svart marknad på kosttillskott? Låter som en möjlighet.
Kan vi inte gå ur EU skiten snart?
Ninjasmurf
2005-02-22, 11:03
Proteinpulver är väl inte i farozonen eftersom det räknas som vanlig mat, finns ju vassle pulver i massor med olika livsmedel.
muskelbyggarn
2005-02-22, 11:39
Räknas som det i dagsläget ja, men proteinpulver kommer inte att gå obemärkt förbi när dessa herrar och inkvoterade kärringar skall besluta om vad som är bra...
Proteinpulver finns ju som bekant flera typer av, vissa typer kommer granskas hårdare vill jag lova och de kommer säkert lägga upp en maxdosering osv.
>Dav0d
Du är uppvuxen på instution va? du vill ha direktiv om vad du skall göra, bo, äta och göra...
Som Pez skrev, läs igenom ditt inlägg igen och fundera på vad du skrivit...
Vänl,,,
Tobbe
De kunde inte ta bort aktiva ämne ur ciggaretter och sprit först, bara för vi är snyggare än feta politiker så måste de trycka ner oss. :D
Även om jag till viss del anser att "hälsoindustrin" har bäddat för sådana här beslut själva genom att skriva upp sina produkter, sälja gråzonspreparat så fort det har funnits minsta lucka i lagen osv så vet jag inte om jag tycker att EU är så konsekvent när vi fortfarande ger EU-bidrag till tobaksodlare.
Att man först ser över tobak och alkohol och sen kanske kollar över vitaminer mm verkar i mina ögon mer logiskt men så har ju inte kosttillskottsföretagen de franska bönderna på sin sida heller.
underbart sagt :naughty:
känns lite ryssland över det här
Nitrometan
2005-02-22, 13:50
Ryssland? I Ryssland får du äta dina vitaminer. Steroider är inte ens receptbelagt där. Snarare något sterbrors-styrt kontrollsamhälle.
får väll dra igång ett cristiania fast med kosttillskott istället för röka ;)
får väll dra igång ett cristiania fast med kosttillskott istället för röka ;)
Och DET lär ju sverige tillåta ;)
Det hela ligger nog i linje med "bevisad effekt" och därmed faller det under läkemedelslagstiftningen, ungefär som glucosamin som funnit på hälsokosthyllan i evigheter innan det föll under apoteksmonopolet. Gissningsvis får vi våra piller ändå, men då via certifierade handlare, som apoteken är utomlands. Tobbe i vit rock...jo jo.. :D (Nu begriper ni nog varför "Naturapoteket" ser ut och heter som det gör - monopolet är borta inom några år)
Däremot blir säkert tillverkningen puligare och Lasse får göra som stora delar av livsmedelsindustrin och bygga sig rena laboratoriumet för att kunna fortsätta sin verksamhet *spekulerar hej vilt*
Vem som driver på? Samvetsgranna politker och kanske en enorm läkemedelsindustri som får svårare och svårare att uppvisa vinster - vad vet jag? :confused:
Lizard
Däremot blir säkert tillverkningen puligare och Lasse får göra som stora delar av livsmedelsindustrin och bygga sig rena laboratoriumet för att kunna fortsätta sin verksamhet *spekulerar hej vilt*
Vi får lägga tillverkningen (har redan laggt en del) till företag som redan nu arbetar efter nya EU normer. :thumbup:
Vår MRP saknar faktiskt Vitamin A och det är för att det är redan krav i vissa EU länder
Du har inte riktigt alla hästar hemma va?
Jo då det har jag, och jag står för det. Skulle hellre se att alla försöker pressa i sig hela kostcirkeln gånger 300% varje dag, för att öka i styrka. Skulle vara mer sport utav sporten AF tycker jag, istället för många som nu har minst 1/3 av dess näring intag från tillskott.
Jo då det har jag, och jag står för det. Skulle hellre se att alla försöker pressa i sig hela kostcirkeln gånger 300% varje dag, för att öka i styrka. Skulle vara mer sport utav sporten AF tycker jag, istället för många som nu har minst 1/3 av dess näring intag från tillskott.
"Skulle vara mer sport utav sporten AF tycker jag"?
Jag förstår inte. Äter just AF:arna mer kosttillskott än BB:arna...?
"som nu har minst 1/3 av dess näring intag från tillskott."?
Och det har du någon som helst aning om...?
Du får tycka precis vad du vill.
Själv tycker jag att det är skrämmande att du skulle välkomna ett sådant exempel på ökad kontroll av vårat vardagsliv och samhälle. Ska påminna dig om det när direktiven har haglat ner till den nivån att allt vi får äta är spanska tomater och franskt vetebröd. Eller nåt.
*varfan är bonkbonk-smileyn när man behöver den?*
När ska dom få tummen ur ****** och sluta blunda för ALLA andra VIKTIGARE / FARLIGARE saker som de behöver förbjuda istället, jag menar vafan, hur mycket kostar det oss inte att folk super ned sig och skickas till mariapol för att magpumpas? Suck, här kräver de neddrag på näringen i kosttillskott *grr27* *screwy*
MVH TT
När ska dom få tummen ur ****** och sluta blunda för ALLA andra VIKTIGARE / FARLIGARE saker som de behöver förbjuda istället, jag menar vafan, hur mycket kostar det oss inte att folk super ned sig och skickas till mariapol för att magpumpas? Suck, här kräver de neddrag på näringen i kosttillskott *grr27* *screwy*
MVH TT
Frågan är väl snarare när folk ska fatta att det inte går att använda det argumentet i en debatt om förbud, varken för hårdare eller mildare reglering av rusdrycker/läkemedel osv.
Håll isär saker och ting nu, alkohol/tobak har inte med kosttillskott att göra. Inte i detta fallet hur som haber.
nää alltså detta låter lite väl.. märkligt?
Protein är ju bevisligen oskadligt, varför skulle det då ha minsta anledning att förbjudas?? verkar orimligt och såna beslut tas aldrig utan kontroller med flertal duktiga och kunniga forskare och såna killar i vita rockar. Det skulle ju inte kunna få ett svar att protein är skadligt..?
Fiskleverolja och annat vet man ju iof inte vad de kanske gör med men det känns ändå inte "lika viktigt" som just vassle och kasein..
Tobbe- snart dags för bars nu och kasein!! f-n och man är på deff :D Vad är alternativet för fairings sloow? alternativ dvs nån liite godare? annars e det bara att dricka och svälja (som flickan sa)
mvh
Shit, snart dags att flytta från sverige.
Sverige suger ordentligt om dom ska ta bort något som är bra för hälsan. Ska det finnas en maxgräns för mjölkkonsumption också och om man överstiger detta så kan man få fängelse eller nåt?? Äckel europa politik.
"Skulle vara mer sport utav sporten AF tycker jag"?
Jag förstår inte. Äter just AF:arna mer kosttillskott än BB:arna...?
"som nu har minst 1/3 av dess näring intag från tillskott."?
Och det har du någon som helst aning om...?
Då menar jag BB:arna också, dock ser inte värdet i sporten där så kallade "människorna" pumpar sig med doping och steroider, därför jag inte tog det som exempel.
Och visst har jag inget underlag för 1/3 faktan, men kan du komma och säga att det inte är så ? Vi båda vet hur mycket kostillskott används per individ nu för tiden..
Ska påminna dig om det när direktiven har haglat ner till den nivån att allt vi får äta är spanska tomater och franskt vetebröd. Eller nåt.
*varfan är bonkbonk-smileyn när man behöver den?*
Tror du verkligen att det kommer hända ? Tror inte marknaden skulle tillåta det. Så :smash: på dig med gumman. :thumbup:
Då menar jag BB:arna också, dock ser inte värdet i sporten där så kallade "människorna" pumpar sig med doping och steroider, därför jag inte tog det som exempel.
Och visst har jag inget underlag för 1/3 faktan, men kan du komma och säga att det inte är så ? Vi båda vet hur mycket kostillskott används per individ nu för tiden..Orkar inte kommentera det första.
Vad spelar det för roll om man använder kosttillskott? Det är ju som sagt bara mat i pulverform? Druvsocker från ICA - kosttillskott eller mat? Maltodextrin från den lokala bryggeriaffären - kosttillskott eller mat? Osv... Var tycker du gränsen går?
Tror du verkligen att det kommer hända ? Tror inte marknaden skulle tillåta det. Så :smash: på dig med gumman. :thumbup:
Nej, självklart så tror jag inte det, men jag försökte få fram en poäng.
Det var förgäves förstår jag nu.
Nej, självklart så tror jag inte det, men jag försökte få fram en poäng.
Meningslös poäng för den var extremt överdriven ja.
Vad spelar det för roll om man använder kosttillskott? Det är ju som sagt bara mat i pulverform? Druvsocker från ICA - kosttillskott eller mat? Maltodextrin från den lokala bryggeriaffären - kosttillskott eller mat? Osv... Var tycker du gränsen går?
Ja pratar först och främst om CLA, Kreatin, ALA, Starka Vitamin tillskott, Testo Höjjare(lagliga) etc.. etc...
Om dom nu förbjuder det någon gång, fy SATAN va ja ska bunkra upp när Faring o Eiselt går i konkurs o måste sälja ut allt vassle o annat för 1 kr st!:D
Då jeeeeflar säger ja bara, då kommer ja seriöst köpa för säklert typ 10 000 spänn lr nått....OM nu detta händer!
MyungChul
2005-02-24, 21:00
Ja pratar först och främst om CLA, Kreatin, ALA, Starka Vitamin tillskott, Testo Höjjare(lagliga) etc.. etc...
Tycker du att du får många % av ditt energiintag av sånna här grejjer?
Absolut det dummaste jag läst på länge!
Absolut det dummaste jag läst på länge!
im with ya !!
M
Orkar inte kommentera det första.
Verkar som om gränsen går när de är pulver eller tabletter :D.. undra om mjöl e kosttillsott också :laugh:
Fick verkligen stryk i denna tråd, men synd att folk ser vitamin tabletter etc lika naturligt för kroppen som mjöl eller mjölk. *rolleyes*
Om dom nu förbjuder det någon gång, fy SATAN va ja ska bunkra upp när Faring o Eiselt går i konkurs o måste sälja ut allt vassle o annat för 1 kr st!:D
Då jeeeeflar säger ja bara, då kommer ja seriöst köpa för säklert typ 10 000 spänn lr nått....OM nu detta händer!
Fast å andra sidan så lär vi nog sälja dyrare än i dag på den "svarta marknaden" om det händer något drastiskt :cool:
Frågan är väl snarare när folk ska fatta att det inte går att använda det argumentet i en debatt om förbud, varken för hårdare eller mildare reglering av rusdrycker/läkemedel osv.
Håll isär saker och ting nu, alkohol/tobak har inte med kosttillskott att göra. Inte i detta fallet hur som haber.
Klart det inte har något med detta att göra, jag försöker bara poängtera att det finns värre saker som de kanske borde utvärdera att dra ned på först.
MVH TT
Hata är ett starkt ord, men jag HATAR verkligen alla j*vla politiker som ska förbjuda massa saker som är bra.
Förbjud nikotin och sprit istället.
Perfect Beast
2005-02-27, 00:14
Fick verkligen stryk i denna tråd, men synd att folk ser vitamin tabletter etc lika naturligt för kroppen som mjöl eller mjölk. *rolleyes*
Du är ganska beläst i ämnet märker jag :D
Mjölk och speciellt tro att Mjöl skulle vara något naturligt. Mjöl är ju en av dom stora bovarna till västvärldens exploderande fetma våg och med en rad följd sjukdomar.
Förövrigt anser jag folk är nog vuxna själva att bestämma om dom vill köpa vitaminer osv, inte att staten skall göra det åt dig!
I just fallet mjöl vs vassleprotein ser jag inte alls skillnaden.
I mjölets fall har man ju tagit bort det mesta näringsrika från sädeskornet, vad är bra med det?
I vasslets fall är det ju iaf en koncentrerad form av näringen... typ mer havrekli än vetemjöl ;)
Självklart är det naturligt, VITAMINER????? driver du eller
Ontopic; Helt sjukt tycker jag, förhoppningsvis kommer man kunna beställa det man vill på andra sätt då, fuck EU.
OM detta nu går igenom vilket jag verkligen inte hoppas, så flyttar ja till US
nä jag tycker också att det är osportsligt att ta sån farlig skit som protein drinkar och annat slafs, det finns ju råa potatisar!!! *grr*
:D :D
seriöst tror jag inte att nått förbud lär kunna inträffa, de måste ju gå via insatta och kunniga personer som inte kan säga annat än att tillskott är naturligt och ok, eller hur?
Ingen RÖR mina proteiner så enkelt är det om inte politikerna vill ha mass-slakt på deras nedrans valdagar :naughty:
TheLoser
2005-02-28, 10:05
Lustigt att EU kan ge bidrag till tobaksodlingar samtidigt som de vill förbjuda vitaminer? Inte för att det är så mycket vitaminer i tobaken men den är betydligt mycket mer skadlig än vitamin A.
Fast det är klart, med tanke på vilka som sitter och beslutar i EU så är det ju inte oväntat. Jag menar, det är ju en kvinna i junilistan som valt att lägga alla sina hemresor på fredagar och på så sätt missar SAMTLIGA omröstningar, för de är ju inte viktiga. Nää, fyfan de sitter där för att få deg till sig själva och desto mer deg desto mer onytta gör de.
TheLoser
muskelbyggarn
2005-02-28, 11:31
Ja samlingen inkompetenta FÅNTRATTAR är stor i EUparlamentet. Det är snedvridet och satsas på fel saker.
Jag kan som en i "branschen" tycka att visst behövs det en uppstramning av reglerna kring kosttillskott, det är ju ändå livsmedel som konsument skall stoppa i kroppen. Men det skall då vara sakliga och grundliga utredningar inte bara förbjuda något för att man inte vet något.
Det som är bra nu första ledet är att många små skitfirmor som står och "bakar" själva kan få det tufft, vilket jag tycker är bra. Kleti och Pleti skall inte få stå och göra vad som helst. I och för sig så är ju detta redan styrt från svenska livsmedelslagen och följs ändå inte...
Om de vill skydda invånarna så kanske de skulle tvinga på varningstexter på tobak och alkohol (tänk er frankrikes vinbönder...) samt som gäller för kosttillskottstillverkaren nu framöver måste kunna bevisa med djurstudier att något inte är farligt, så måste vinbönderna bevisa att vin inte är farligt och vanebildande i vissa mängder, och tobaksbolagen måste bevisa att rökning inte är farligt :)
Vänl,,,
Tobbe
Detta är ett av de lustigare fenomenen med forum. Någon postar en länk och en kommentar. Folk börjar spekulera och helt plötsligt skall vassle förbjudas?
Ni kan läsa direktivet på http://www.alliance-natural-health.org/_docs/ANHwebsiteDoc_10.pdf om ni vill.
Dock sammanfattningsvis så tycker jag det verkar helt ok ideér. Det handlar inte om att förbjuda kosttillskott alls. Det handlar om vitaminer och mineraler i tillskott. Så som jag har förstått det så vill de att de som säljer kosstillskott skall sätta ut tydliga märkningar på vilka mineraler och vitaminer kosttillskottet innehåller samt dosera det så att en dagsdos innehåller rimligt med tillsatta vitamier med tanke på resten av kosten och vanligt behov.
De vill dock förbjuda vitaminer/mineraler i kosttillskott som ej naturligt förekommer i våran kost. Även detta tycker jag är en helt ok sak att göra.
Detta är till för att skydda konsumentet som äter tillskott att få i sig extrema mängder av någon/flera mineraler eller vitaminer som kan verka skadligt för kroppen.
Detta är ett första steg är jag medveten om och att det kan komma fler. Men den grundläggande anden i detta verkar vara att skydda konsumenten mot oseriösa handlare som säljer med "NU MER VITAMINER". Personligen så borde man fortfarande utan problem få i sig sina vitaminer och mineraler bredvid i tablettform. Detta borde väl dessutom medföra bättre kontroll på hur mycket du får i dig.
Argumentet om att det är farligt med tobak köper jag inte, för det är inte så styrande organ kan fungera. Bara för en sak är farligare skall man inte ignonera andra.
Det vore roligt med en kommentar från de som faktiskt sysslar med detta om mina tankar, jag kan ha missat om det kommit fler direktiv. Är det så att ni mer är oroliga för framtida förslag än detta eller är detta dåligt på något sätt jag inte förstår.(Är inte så insatt)
[EDIT] Syftningsfel.
Ett urklipp ur info som vi har fått:
"Nytt kompletterande direktiv för kosttillskott
Senast i juli 2007 skall kommissionen presentera en rapport kring möjligheten att utvidga lagstiftningen för hälsoprodukter med att omfatta ämnen som t ex vissa växter, aminosyror, fettsyror etc. Under denna övergångstid gäller här den svenska nuvarande lagstiftningen, som är en av de mest liberala i Europa.
"
Ett urklipp ur info som vi har fått:
"Nytt kompletterande direktiv för kosttillskott
Senast i juli 2007 skall kommissionen presentera en rapport kring möjligheten att utvidga lagstiftningen för hälsoprodukter med att omfatta ämnen som t ex vissa växter, aminosyror, fettsyror etc. Under denna övergångstid gäller här den svenska nuvarande lagstiftningen, som är en av de mest liberala i Europa.
"
Men att något blir inblandat i en lagstiftning betyder ju inte att man förbjuder det. Det kan ju handla om att det t.ex. finns vissa maxgränser som ett kosttillskott får innehålla samt att man måste skriva ut vad det innehåller. Om det skulle vara fallet så ser inte jag det som något negativt. Annars kanske man får i sig extrema doser om man äter flertalet olika kosttillskott utan att veta om det.
Eftersom andemeningen i dessa direktiv verkar inte vara att förbjuda(förutom det som i inte fanns naturligt i kosten) så kan man ju fortfarande få i sig de tillskott man vill ha.
Vad jag ser så verkar Alliance for Natural Health vara mer försvara av alternativmedicin och liknande, det känner jag inte så starkt för som de kosttillskott jag äter så det kanske är därför jag inte bryr mig lika starkt heller.
(Reserverar mig om jag sprider felaktig information, isåfall ber jag om ursäkt :) )
Haha första riktiga skratta tråden jag läst på detta forum!!
När en tråd blir kul på forum är när folk skriver ut den första tanke dyker upp hos dem...
Argument som bygger på att man kan få i sig allt i maten är absurt. Det blir så långt ifrån jämställt som det kan bli. Tänk efter!
Jag är friidrottare och vet att förbundet förespråkar normal mat i första hand.
Och det går nog, om man som stjärnorna har anställda som lägger upp maten och fixar så man får i sig allt. Det är ju ganska smidigt, inte sant?
Men hur blir det för vanliga utövare, som inte nått någon framgång ännu? Som jag som går heltids studerar(just börjat universitetet). Man kan säga kostillskottet blev min räddning. Jag ahr varken tid, pengar eller ork. Måste fixa studierna, fixa hemmet, fixa maten etc, och så ska man väl hinna träna också ;) Kostillskott gör så att man billigt kan få i sig det man behöver..
Så det blir en omvänd klassfråga mot vad man kan tro med kosttillskott. För kosttillskott är i verkligheten billigare än mat, så det är då inte pengar som hindrar folk från att använda samma kosttillskott. Om man inte pratar om folk som inte har råd med sin egen mat. Det är väl en annan fråga.
Nä finns ju tusen argument till, men iaf ska de ta bort vitamin tillskotten så ta bort vitamin tillsatserna i mjölken!
Sedan tror jag allt är överdrivet i den här tråden. Att sätta lite hårdare restriktioner är inte fel. Finns så många tvivelaktiga ämnen fortfarande på marknaden. Så där får det väl bli en bedömningsfråga.
Nä tror alla som är rädda att protein tillskotten ska försvinna kan vara lugna..
//tano
HAhaha! Du säger ju emot dig själv.:...etc lika naturligt för kroppen som mjöl.. Ja eller hur :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.