Logga in

Visa fullständig version : Vad kan man jobba med efter gymnasiet

johnnytex
2005-01-11, 21:13
Tar studenten om 6 månader. Ångesten kommer krypande. Vad ska man göra?

Jag har bestämmt mig för att ta ett år "off". Försöka hitta ett jobb. Och det är just det som är problemet, vart tusan kan man få jobb någonstans? Har ni några tips på ställen man kan höra på?

Jag funderar på att gå till COOP och Netto och höra, vart mer kan man söka? Jag är en kille som gått NV, har lite planer på att ev utbilda mig till lärare, finns det möjlighet att man kan få gå typ på lågstadie med den ringa utbildning jag har?

Well, kom med förslag, tacksam för allt :D

abjorn
2005-01-11, 21:21
Känner folk som har fått vara vikarie på gymnasie nivå efter avklarade studier på nv/sp programmet, även någon som varit lärare på lågstadiet. Hör runt lite på skolorna så kanske du hittar nåt.

Yankeee
2005-01-11, 21:23
Försök fixa ett jobb som du har nytta av senare t.ex lärare som du sa. Inte COOP, Vivo etc alltså. Men självklart är det bättre att jobba där än inte alls.

Grisen
2005-01-11, 21:23
Du kan säkert få jobb på lågstadiet även mellanstadiet och högstadiet är möjligt med din utbildning! Det är bara att köra hårt, vara framåt och söka på många skolor.

Ett tips är att det finns många jobb inom handels att söka om man inte har någon utbildning (gymnasie) t.ex. sportbutiker, klädbutiker, bensinmackar o.s.v.

johnnytex
2005-01-11, 21:24
Känner folk som har fått vara vikarie på gymnasie nivå efter avklarade studier på nv/sp programmet, även någon som varit lärare på lågstadiet. Hör runt lite på skolorna så kanske du hittar nåt.

Ah, så pass. Ja, jag funderar på att gå runder till alla skolor här i min stad. Men hur hade ni gjort, ska man typ gå dit och prata med rektorn eller? Skicka brev, kanske? Eller hur hade ni gjort, det börjar bli dags att gå dit och fråga nu då va?

johnnytex
2005-01-11, 21:25
Du kan säkert få jobb på lågstadiet även mellanstadiet och högstadiet är möjligt med din utbildning! Det är bara att köra hårt, vara framåt och söka på många skolor.

Ett tips är att det finns många jobb inom handels att söka om man inte har någon utbildning (gymnasie) t.ex. sportbutiker, klädbutiker, bensinmackar o.s.v.

Jo, precis. Men det är det som jag är rädd för - att nite få nått jobb över huvudtaget :(

Biceps
2005-01-11, 21:26
varför ångest? var ju svinskönt att sluta gymnasiet och sen kan man ta det lugnt...

du kan sitta på konsum, du kan bli vaktmästare, sopgubbe, städa, plocka bajskorvar... osv. du kan också jobba dig uppåt inom nåt företag, typ börja som säljare eller liknande.

Flygplan
2005-01-11, 21:28
Då kan bli en lärare på högstadiet ja! Har en kompis som är det. Tänk dig alla fina 89or mmmm..

Annars handlar det bara om kontakter. Jag har varit arbetslös sen augusti, tog studenten för 6 månader sen.

Nu snackade jag med en "kontakt" som tyckte att jag va så pass trevlig att jag skulle få jobb som "parkerare" på en gigantisk parkeringsplats för nya bilar så fort jag får mitt körkort.. Haha alltså, det jobbet ska jag ha kvar hela mitt liv. :D

johnnytex
2005-01-11, 21:30
Då kan bli en lärare på högstadiet ja! Har en kompis som är det. Tänk dig alla fina 89or mmmm..

Annars handlar det bara om kontakter. Jag har varit arbetslös sen augusti, tog studenten för 6 månader sen.

Nu snackade jag med en "kontakt" som tyckte att jag va så pass trevlig att jag skulle få jobb som "parkerare" på en gigantisk parkeringsplats för nya bilar så fort jag får mitt körkort.. Haha alltså, det jobbet ska jag ha kvar hela mitt liv. :D

Hehe :D

Alltså, det hade ju varit guda fint om man hade kunnat gå som lärare på högstadiet - och inte bara pga av 89:orna ;)

Hur fick din kompis det jobbet? Gick han bara och frågade eller?

Grisen
2005-01-11, 21:32
Jo, precis. Men det är det som jag är rädd för - att nite få nått jobb över huvudtaget :(

Det finns inget att vara rädd för :)

Men börja hör redan nu! Det bästa är att besöka den arbetsplats man ska till och prata med den som ansvarar för rekytering, i det här fallet rektorn (antar jag). Och när man är där är det väldigt bra att ha ett cv med sig att lämna så den ansvarige får läsa om hur du är, vilka erfarenheter och intressen du har.

Lycka till!

Flygplan
2005-01-11, 21:33
Hur fick din kompis det jobbet? Gick han bara och frågade eller?

Japp! Han är en sån som hade skitbra betyg och samtidgt väldigt social redan på högstadiet, och det kommer säkert rektorn/läraren ihåg. Så det hjälpte nog honom lite.

johnnytex
2005-01-11, 21:33
Det finns inget att vara rädd för :)

Men börja hör redan nu! Det bästa är att besöka den arbetsplats man ska till och prata med den som ansvarar för rekytering, i det här fallet rektorn (antar jag). Och när man är där är det väldigt bra att ha ett cv med sig att lämna så den ansvarige får läsa om hur du är, vilka erfarenheter och intressen du har.

Lycka till!

Det är ju så att mitt cv inte är så fett direkt. Har haft ett sommarjobb på ett bageri 4 veckor :( Men alltså man ska inte bara snacka då, att överlämna något typ cv är bonus alltså? Man kanske kan flasha med betygen?

johnnytex
2005-01-11, 21:34
Japp! Han är en sån som hade skitbra betyg och samtidgt väldigt social redan på högstadiet, och det kommer säkert rektorn/läraren ihåg. Så det hjälpte nog honom lite.

Jag fick ju stipendie på högstadiet, kanske kommer de ihåg det? Men ni är säkra på att det är rektorn man ska snacka med va, så man inte går dit och gör bort sig ;)

Grisen
2005-01-11, 21:42
Jag fick ju stipendie på högstadiet, kanske kommer de ihåg det? Men ni är säkra på att det är rektorn man ska snacka med va, så man inte går dit och gör bort sig ;)

Bra! I princip allt som är till din fördel är bra att ha med! Har du bra betyg, skicka med en kopia med cv;t, likaså om du fått stipendium. Du måste bevisa att just DU är rätt för jobbet och passar för det.

Tolkia
2005-01-11, 21:44
Vården/omsorgen! Utan utbildning kan du naturligtvis inte få annat än ett biträdesjobb, vilket gör att det främst är åldringsvården (sjukhemsavdelningar, rehab etc.) och gruppboenden för utvecklingstörda etc. som blir aktuella; på del flesta vårdavdelningar för "sjukare" patienter har man rationaliserat bort alla biträden. Undantag finns dock; har själv feriejobbat på psyket utan utbildning tillsammans med killar som annars jobbade som montörer på Volvo och liknande. Är man kille är det i regel lättare att få in en fot helt enkelt för att det råder skriande brist på killar i vårdapparaten och det ofta är en fördel om man är lite stark (eller åtminstone har någon stark i personalgruppen), t.ex. när tunga tanter och gubbar skall lyftas och vändas, eller vilda vårdtagare vill slåss.
Att jobba i vården och/eller omsorgen är ömsom vin ömsom vatten, som man säger; ibland är det för jävligt, men det kan också vara oerhört givande, även om jag vet att det låter som världens klyscha. Jag skulle själv aldrig palla att ha ett vårdyrke längre än ungefär ett sommarlov (nja, ett år eller två skulle nog gå), men jag är glad (ja, det är jag, även om jag ibland verkligen hatade det, och även om det låter som en ännu värre klyscha än det jag nyss skrev) att jag testat det. Man får lära sig en del om sig själv och andra, och om det som vissa kallar den hårda verkligheten (mycket bra om man senare, som undertecknad, tänker bli en insnöad akademiker), vilket åtminstone jag faktiskt med jämna mellanrum har stor nytta av. Faktum är att jag egentligen tycker att alla borde göra en sväng i vården eller något liknande efter gymnasiet; lite som något slags civil lump.

Örrk, vad präktigt det där lät. Men faktum kvarstår; jag tycker att du skall testa vården.

Hardcore_pb
2005-01-11, 23:48
Klädaffärer är ju det optimala jobbet om du gillar kläder. Dock så anser jag inte att det är så lätt att få som många säger det är ganska få som jobbar på varje ställe och så länge dom kan plockar dom in folk som jobbat i affär tidigare. Sen ska du ha ett trevligt utseende också iaf. om det gäller någon lite finare klädaffär men Ica, Konsum osv. brukar ju inte vara så stora problem att få om det inte är väldigt hög arbetslöshet i din kommun.

/Hardcore

Bolio
2005-01-11, 23:53
sellin' d0pe in teh h00d. jag kan bli din arbetsgivare kompis, np.

johnnytex
2005-01-12, 14:48
Tack, för alla tips!

Jag tror nummer ett hade varit att få jobb på någon skola, men eftersom jag tror det kan bli ganska svårt så ska jag testa allt ni har sagt - förutom sellin dope in da hood :rolleyes:

Imorgon ska jag skriva ett brev till skolan där jag gick tidigare, sedan ska jag gå dit en vecka senare (?) och höra om det fick mitt brev. Samma brev kan jag ju skicka till de andra skolorna i min stad.

Sedan får jag gå till COOP och Netto och höra vad dem säger. Det där med vården lät lite intressant, men hur ska man söka där? Vilka ska man då kontakta?

Grisen
2005-01-12, 15:26
Tack, för alla tips!

Jag tror nummer ett hade varit att få jobb på någon skola, men eftersom jag tror det kan bli ganska svårt så ska jag testa allt ni har sagt - förutom sellin dope in da hood :rolleyes:

Imorgon ska jag skriva ett brev till skolan där jag gick tidigare, sedan ska jag gå dit en vecka senare (?) och höra om det fick mitt brev. Samma brev kan jag ju skicka till de andra skolorna i min stad.

Sedan får jag gå till COOP och Netto och höra vad dem säger. Det där med vården lät lite intressant, men hur ska man söka där? Vilka ska man då kontakta?

Det låter bra, lycka till!

Metal_boy_
2005-01-12, 16:14
skotta snö

johnnytex
2005-01-12, 17:45
skotta snö

Tack :thumbup:

Skotta snö, nja här nere i Skåne är det inte ens snö på vintern :D

Zlin
2005-01-12, 18:18
www.vikarien.nu <- ownz.

Om du inte har något emot att jobba skift eller tunga lyft kan du söka dig till bemanningsföretag, såsom manpower, lernia etc. Dem har i princip alltid brist på folk, så där är man nästan garanterad jobb.

jakke
2005-01-12, 18:42
Tack, för alla tips!

Jag fixade jobb inom vården genom ringa och bestämma träff med en chef för ett boende..Jag fick jobbet trotts att jag var förung(hon sökte dispans åt mig)

johnnytex
2005-01-12, 18:47
Jag fixade jobb inom vården genom ringa och bestämma träff med en chef för ett boende..Jag fick jobbet trotts att jag var förung(hon sökte dispans åt mig)

Alltså när ni berättar så låter det så lätt att få jobb :rolleyes:

Jag är väldigt tacksam för alla tips! Verkligen! Jag ska ringa vård- och omsorgsinformatörer imorgon och höra.

Garnax
2005-01-12, 18:52
Det är lätt om man känner lite folk.

Visade man framfötterna i 9:an när man hade praktik osv så kan man söka dit.
Eller praktiken under gymnasiet

Vad jobbar dina släktingar med, kan dom t.ex gå igod för dig om du söker samma jobb?

Min mamma sitter på komunens kontor för personlig assistans, så fick jag mitt jobb.

När jag jobbade på bygge så gick jag genom min bror osv.

Man måste använda de kontakter man har när man ska fixa jobb.

Har man inget emot att torka lite piss och skit och fixar att lyfta människor så är PA ett bra jobb. Inte så svårt att iaf få vikarietjänst. Behovet av personliga assistenter kan jag säga är ganska stort. Ganska stor omsättning på personal

johnnytex
2005-03-06, 20:01
Måste tyvär damma av denna tråd. Det har gått skit med sökandet alltså. Panik och ångest - samtidigt. Jag har sökt massor bla:

Köksbiträde
Vårdboende
Kiosk & Matsal personal
Cafe biträde
Jordgubbsplockning *cry* (och har inte ens fått svar!)
Posten
Lidl
Coop
Netto
Glassfabriken i stan
Platnskola
Den lokala lågstadie- och mellanstadie skolan.

Och inget svar hittils *cry* Eller jo jag har fått ett svar. Jag ska på arbetsintervju för kioskbiträde, men eftersom det är cirkus 1000000 andra ungdomar som oxå sökt så är mina chanser inte ens värd att räkan i promille. Jag kommer gå under om jag blir arbetslös alltså.

Funderar tom på McDonalds nu, någon som jobbat där som kan säga nåt intressant :D

Jag är verkligen inte petig med vad det är för jobb, jag förväntar mig inte ngt kontorsjobb med fet lön, men nog känns det för kass att gå NV och sedan inte kunna få ett skit. Bajs!

erk
2005-03-06, 20:10
Måste tyvär damma av denna tråd. Det har gått skit med sökandet alltså. Panik och ångest - samtidigt. Jag har sökt massor bla:

Köksbiträde
Vårdboende
Kiosk & Matsal personal
Cafe biträde
Jordgubbsplockning *cry* (och har inte ens fått svar!)
Posten
Lidl
Coop
Netto
Glassfabriken i stan
Platnskola
Den lokala lågstadie- och mellanstadie skolan.

Och inget svar hittils *cry* Eller jo jag har fått ett svar. Jag ska på arbetsintervju för kioskbiträde, men eftersom det är cirkus 1000000 andra ungdomar som oxå sökt så är mina chanser inte ens värd att räkan i promille. Jag kommer gå under om jag blir arbetslös alltså.

Funderar tom på McDonalds nu, någon som jobbat där som kan säga nåt intressant :D

Jag är verkligen inte petig med vad det är för jobb, jag förväntar mig inte ngt kontorsjobb med fet lön, men nog känns det för kass att gå NV och sedan inte kunna få ett skit. Bajs!
I min gamla gymnasieklass (NV) var nog ca hälften av alla lärarvikarier ett tag efter att vi gått ut. För gymnasiet och högstadiet. Tror de tog kontakt med någon slags vikariepool, fast det kanske bara är här i Göteborg vi har en sådan.

Annars vet jag att min syster som tog studenten förra året anmälde sig till nån vikariepool och de ringer henne ganska ofta om jobb på dagis.

johnnytex
2005-03-06, 20:14
I min gamla gymnasieklass (NV) var nog ca hälften av alla lärarvikarier ett tag efter att vi gått ut. För gymnasiet och högstadiet. Tror de tog kontakt med någon slags vikariepool, fast det kanske bara är här i Göteborg vi har en sådan.

Annars vet jag att min syster som tog studenten förra året anmälde sig till nån vikariepool och de ringer henne ganska ofta om jobb på dagis.

Vikariepool lät ju intressant. Fast jag vette tusan om det finns i den lilla stad jag bor i, 40k invånare.

Jag har, som jag nämde tidigare, lite planer på läraryrket. Så jag snackade lite med min matematiklärare om att jag ville bli lärare. Han sken upp och sade: Ja! Jag känner lärare här på mellanstadiet här i stan. Jag kan fråga om du kan få gå med honom ett tag (ingen betalning alltså). Men inte ens det fick jag. Rektorn på skolan: sade nåt i stil med njaa, mjaa, alltså, njaa, det går nog inte. Alltså. Ja, nä.

Ah, vad är problemet. Det var ju liksom gratis arbetskraft. Man blir ju :devil:

Hades
2005-03-06, 20:15
Det är verkligen ingen fördel att ha gått NV när det gäller att få jobb efter skolan. Men det är bara att fortsätta söka, kolla ams.se efter sommarjobb. Om du är intresserad av skidåkning kan du söka säsongsjobb här i Åre så kan du flytta upp hit framåt vintern. Rekommenderas varmt!

johnnytex
2005-03-06, 20:17
Det är verkligen ingen fördel att ha gått NV när det gäller att få jobb efter skolan. Men det är bara att fortsätta söka, kolla ams.se efter sommarjobb. Om du är intresserad av skidåkning kan du söka säsongsjobb här i Åre så kan du flytta upp hit framåt vintern. Rekommenderas varmt!

Nä, jag vet, jäkla skitprogram när det gäller jobb efter gymnasiet. Fast det är ju visserligen inte meningen med NV heller ;)

Polare som går andra, praktiska linjer, har ju mkt lättare. Jo, det är där jag hänger om dagarna nu, på AMS alltså. Om jag är arbetlös så länge, så ska jag definitvit tänka på det.

30cm
2005-03-06, 20:18
Det är väl mindre än 6 månader tillochmed.

Sen behöver du ju inte begränsa dig till Sverige eller ens Europa för den delen.

Hades
2005-03-06, 20:24
Nä, jag vet, jäkla skitprogram när det gäller jobb efter gymnasiet. Fast det är ju visserligen inte meningen med NV heller ;)

Polare som går andra, praktiska linjer, har ju mkt lättare. Jo, det är där jag hänger om dagarna nu, på AMS alltså. Om jag är arbetlös så länge, så ska jag definitvit tänka på det.
Bara skicka ett PM om du vill ha tips på företag där du kan söka. Tänk på att du inte kan vänta för länge med att söka om du är intresserad.

zeven
2005-03-07, 11:32
Servitör?

johnnytex
2005-03-07, 16:14
Servitör?

Trots att jag saknar den utbildningen och erfarenheten så har jag sökt den tjänsten på två ställen. Tror inte det blir så mkt av det ändå. Det känns som folk bara vill vara snälla så de tar emot ansökningen men sedan när man gått där ifrån så åker den ner i papperskorgen *cry*

30cm
2005-03-07, 16:17
Starta eget?

johnnytex
2005-03-07, 16:22
Starta eget?

Jag brukar faktiskt dagdrömma om det. Hur jag startar ett företag, som sedan i framtiden blir multinationellt och hur jag ger tillbaka på alla som nekade mig jobb. Typ köper upp deras företag och lägger ner dem sedan. Men det är fantasi - tillbaka till verkligheten.

Jag har ju ingen ide och verkligen ingen erfarenhet av företag.

wintzell
2005-03-07, 16:39
Du verkar ha legat i bra när det gäller att söka arbete.. Väldans väldan va de verkar vara gnidna me platserna. Verkar vara svårt där du bor. Men det är väl bara att ringa vidare å dra i alla möjliga trådar trots att det ibland kan kännas lite oskönt. Annars kan du ju börja med hemsidor eller internetpoker, det finns ganska mycket pengar i det om man e duktig..

jakke
2005-03-07, 16:44
Arbetsförmedligen kan fixa praktikplats åt dig på tex. en skola.
Annars sök på fler ställen inom vården. Det är där jobben finns

johnnytex
2005-03-07, 19:12
Du verkar ha legat i bra när det gäller att söka arbete.. Väldans väldan va de verkar vara gnidna me platserna. Verkar vara svårt där du bor. Men det är väl bara att ringa vidare å dra i alla möjliga trådar trots att det ibland kan kännas lite oskönt. Annars kan du ju börja med hemsidor eller internetpoker, det finns ganska mycket pengar i det om man e duktig..

Jag läste i tidningen (lokaltidningen) för någon dag sedan att vår kommun låg i toppen för ungdomsarbetlösheten. Yeah :hbang: Härligt.

Arbetsförmedligen kan fixa praktikplats åt dig på tex. en skola.
Annars sök på fler ställen inom vården. Det är där jobben finns

Jag är så tveksam till arbetsförmedlingen alltså. Mina polare som gick ut förra året fick i princip noll hjälp. Men jag ska dit nu i veckan och höra vad dem säger. Har sökt på två vårdhem här i stan, men jag vet att det är 100tals som gjort det...

30cm
2005-03-07, 19:28
Underskatta inte dig själv.

Har du inte hört den där historien...
Kalle var skitdålig i matte och hans lärare sa till honom:
- Åh, vad dum du är, du kan inte räkna ut 1+1. Vad ska det bli av dig?
Några år efter att Kalle hade slutat skolan träffades de igen då Kalle kom rullande i sin blänkande Mercedes. Hans lärare frågade:
- Hur kunde du bli så rik?
- Jag köper pennor för 1kr styck och säljer för 3kr styck. Dom två procenten lever jag gott på.

Vad är det som stoppar dig? Hela världen står öppen för dig (vad vackert det låter).

Gyminstruktör?
Måste du stanna där du bor nu?

johnnytex
2005-03-07, 19:47
Underskatta inte dig själv.

Har du inte hört den där historien...
Kalle var skitdålig i matte och hans lärare sa till honom:
- Åh, vad dum du är, du kan inte räkna ut 1+1. Vad ska det bli av dig?
Några år efter att Kalle hade slutat skolan träffades de igen då Kalle kom rullande i sin blänkande Mercedes. Hans lärare frågade:
- Hur kunde du bli så rik?
- Jag köper pennor för 1kr styck och säljer för 3kr styck. Dom två procenten lever jag gott på.

Vad är det som stoppar dig? Hela världen står öppen för dig (vad vackert det låter).

Gyminstruktör?
Måste du stanna där du bor nu?

Nä, den historien har jag inte hört tidigare. Kalle var ju dålig på matte :D Men sensmoralen var fin.

Alltså, jag vet jag har låtit pessimistisk i hela denna tråden, men det där med att hela världen står öppen känns det inte som nu. Tvärtom det känns mer stängt.

Gyminstruktör hade varit fint, då hade jag frågat allt här först sedan applicerat det på mina klienter. Jag skulle hetat Optimal Optimizer - muskler utlovas. Okey, nu gled jag iväg igen. Men du har en fin poäng, jag har mer och mer börjat tänka på att lämna landet. För att läsa typ språk lr nåt utomlands om jag inte kan hitta ngt jobb.

Men grejen var ju att jag skulle ta ett år "off" från allt pluggande för att starta fräsch sedan nästa år på unvers lr högschule.

30cm
2005-03-07, 20:02
Men grejen var ju att jag skulle ta ett år "off" från allt pluggande för att starta fräsch sedan nästa år på unvers lr högschule.

Jag har tänkt mig nåt liknande. Det skulle va skönt att slippa skiten ett år. Och vad är ett år när man ska leva i 80 (om man är optimist) till.

johnnytex
2005-03-07, 20:09
Jag har tänkt mig nåt liknande. Det skulle va skönt att slippa skiten ett år. Och vad är ett år när man ska leva i 80 (om man är optimist) till.

Ah, du tar också studenten. Yeah :hbang:

Hehe, precis, hade varit skönt att kunna ha lite pengar för en gångs skull. Och inte ha läxa varenda dag. I have a dream....haha. Ett jobb ;)