handdator

Visa fullständig version : Titta! De kunde hämta en misstänkt rånare/terrorist men inte detta!

Muaytudd
2004-12-28, 14:49
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,581293,00.html

Muaytudd
2004-12-28, 14:51
Taget från SVD.se

Svenska UD meddelar att man gör allt man kan för att samordna arbetet med att snabbt få ner flygplan till området. I nuläget har man dock inga planer på att skicka ner ambulansflygplan eller militärflygplan för att hjälpa till med evakueringen.

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_8818675.asp

Lizard
2004-12-28, 14:55
Därför att de svenska planen är för regionala behov och måste mellanlanda fyra gånger på nedresan och lika många på uppresan - in alles åtta gånger.

Lizard

Callister
2004-12-28, 15:01
Apollo, mytravel m.m. arbetar ju för fullt för att hämta hem alla. Om sedan Aftonbladet vrider det åt andra hållet .. ja det e ju möjligt :P

Jorgen
2004-12-28, 15:45
Det är inte heller helt lätt att fixa fram flygplan som kan flyga ner dit. Det finns inget lager man kan hämta ifrån direkt.

//Jörgen

Allan
2004-12-28, 15:52
Kan garantera att en resa i Hercules inte kan vara att rekommendera för skakade och chockade människor.

allan

palme
2004-12-28, 15:56
Kan garantera att en resa i Hercules inte kan vara att rekommendera för skakade och chockade människor.

allan

Har du åkt i ett sånt?

Kan regeringen/kungen hyra jetplan på 2 röda, så kan vi fan hyra ett par såna till de stackarna som förlorat halva sin familj oxå.

Muaytudd
2004-12-28, 15:58
Kan regeringen/kungen hyra jetplan på 2 röda, så kan vi fan hyra ett par såna till de stackarna som förlorat halva sin familj oxå.[/QUOTE]

Håller duktigt med!

Om man bara vill så kan man fixa allt.

Baan
2004-12-28, 16:30
Har du åkt i ett sånt?

Kan regeringen/kungen hyra jetplan på 2 röda, så kan vi fan hyra ett par såna till de stackarna som förlorat halva sin familj oxå.

det är väl inte många som har här i Sverige, möjligtvis om man tjänstgjort i USA:s armé eller något sånt, men ett herkules plan används FRÄMST för att transportera materiel, därmed är det inte på något sätt bekvämt/tyst/komfortabelt/whatever, det var nog det han menade. Dessutom kräver det nog lång landningsbana har jag för mig, exaka siffror har jag ingen aning om men det kan inte landa vart som helst.

angående vad regeringen gör och andra som kan hjälpa till så tror jag själv alla gör vad dom kan, aftonlögnen vill ju sälja tidningarn, kanske visa regeringen som "kass" på något sätt, själv tror jag alla gör sitt yttersta i mån av resurser osv. Jag kan ha fel dock men varför skulle dom inte göra det? Det enda jag kan tänka mig är pengar, men jag hoppas verkligen inte pengar kommer före i liv i någons ögon, fast vem vet.

Backe
2004-12-28, 16:45
det är väl inte många som har här i Sverige, möjligtvis om man tjänstgjort i USA:s armé eller något sånt, men ett herkules plan används FRÄMST för att transportera materiel, därmed är det inte på något sätt bekvämt/tyst/komfortabelt/whatever, det var nog det han menade. Dessutom kräver det nog lång landningsbana har jag för mig, exaka siffror har jag ingen aning om men det kan inte landa vart som helst.

angående vad regeringen gör och andra som kan hjälpa till så tror jag själv alla gör vad dom kan, aftonlögnen vill ju sälja tidningarn, kanske visa regeringen som "kass" på något sätt, själv tror jag alla gör sitt yttersta i mån av resurser osv. Jag kan ha fel dock men varför skulle dom inte göra det? Det enda jag kan tänka mig är pengar, men jag hoppas verkligen inte pengar kommer före i liv i någons ögon, fast vem vet.

Jag och många många andra som gjort lumpen eller mönstrat har åkt med herka.. De som bodde i stockholm fick åka hem från F21 med Hercules ganska ofta ..

länk: http://www.soldf.com/tp84.html

Lillstrumpa
2004-12-28, 16:45

Hmm, vad jag vet så har Flygvapnet sju eller åtta Hercules. De används i Sverige för transport av material och bland annat fallskärmsjägare. Känner många som åkt "Herca" både i och utanför militärtjänsten.

Dessutom kan Hercan starta och landa på väldigt korta sträckor. Med hjälp av startraketer blir startsträckan ännu kortare.

Du tänker nog på ett annat flygplan.

palme
2004-12-28, 16:55
Hmm, vad jag vet så har Flygvapnet sju eller åtta Hercules. De används i Sverige för transport av material och bland annat fallskärmsjägare. Känner många som åkt "Herca" både i och utanför militärtjänsten.

Dessutom kan Hercan starta och landa på väldigt korta sträckor. Med hjälp av startraketer blir startsträckan ännu kortare.

Han tänker nog på föregångaren till herkan.

Callister
2004-12-28, 16:56
Att jämföra detta med den misstänkta terroristen som blev hämtad är bara patetiskt, inte ens i närheten av samma omständigheter.. :rolleyes:

Baan
2004-12-28, 17:00

jag vet att det finns inom FM, dock känner jag ingen som åkt fast när man tänker efter varför inte, det är inte så direkt att FM lägger tusentals kronor på fin/bekvämlig transport för dom värnpliktiga utan man tar väl det billigaste där man inte dör på resan. Visst ska fallskärmsjägare kunna klara hopp från en Herkules, men hur mycket dom övar på det praktiskt är vad jag läst inte alls särskilt mycket, kostar ju as få upp dom djävlarna såklart, fast man kanske kan tajma hoppen med transport av materiel.

även om en % av dom som gjort lumpen åkt den och lite andra så vågar jag nog fortfarande påstå att det är en väldigt liten minoritet av vår befolkning, och ganska liten chans att någon på forumet har sån erfarenhet.

Kommentaren om USA var väl främst för att dom hade massvis med Herkules plan jämfört med Sverige. Vad jag sett så verkar deras trupper transporteras i dom planen också ner till Tyskland fast jag kanske såg fel.

Angåede starsträcken så hade jag bara duktigt fel, jag gissade och jag skäms :em:

angående trnasport av sjuka så har jag för mig att jänkarna gör en del sånt, fast å andra sidan så ser det inte särskilt bekvämt ut om man kollar på
http://www.soldf.com/images/s_tp84_interior.jpg
(t ex hörselskydd för att isoleringen är kass uppenbarligen.)

Backe
2004-12-28, 18:48
även om en % av dom som gjort lumpen åkt den och lite andra så vågar jag nog fortfarande påstå att det är en väldigt liten minoritet av vår befolkning, och ganska liten chans att någon på forumet har sån erfarenhet.

OT/ jag är då av uppfattningen att ganska många har åkt herca.. planet används ofta för att transportera folk från (övre)norrland till mönstringen.. samt väldigt många som gjort lumpen i boden/luleå/arvidsjaur har nog fått åka hercules på hemresan.. /OT

Allan
2004-12-28, 18:54
Ja, jag har flugit Hercules ganska många gånger, eftersom jag gjorde lumpen på den tiden det inte sparades där. De används inte reguljärt inom försvarsmakten för att transportera folk - vare sig beväringar eller civila. Däremot har man emellanåt samkört transporter från gudsförgätna trakter - Lule, Visby - för att besättningarna ska få ihop flygtid. Vanligt förekommande är det inte.
Det är ett jävla liv i de där planen, skakar och far, och de är långsamma. Jag kan inte tänka mig att det finns nån tidsvinst att göra med att flyga ner såna. Hyr ett par Iljusjin från ryska flygvapnet istället!

allan

Tolkia
2004-12-28, 19:21
Att åka Herkules är ungefär som att sitta i ett mörkt garage under lätt jordbävning, med en ljudnivå på typ 90 dB(A). Mysigt värre för skadade och chockade ... Plus att det inte verkar exceptionellt ekonomiskt att skicka flygplan som måste mellanlanda ca 45 gånger innan de når slutdestinationen (att jämföra med de plan som används för längre turistresor).
F.ö. är jag inte riktigt sägker på att jag tycker att det är UD:s ansvar att se till att eventuella otursdrabbade turister kommer hem varje gång det händer något ... Däremot kan man naturligtvis tycka att det vore bra om varje land såg till att ta hem sina invånare, så att resurser frigjordes på olycksplatsen.

Baan
2004-12-28, 20:44
då är vi nog alla överens, herkules planen stannar där dom är... :D

hyra ryska flygplan låter inte som en helt fel idé, ska man nu betala för något så är nog dom billigast..

Trance
2004-12-28, 20:50
Hur fan kan ni tolka det som att Svenska regeringen inte vill hjälpa till, speciellt när inte ens en artikel i aftonbladet sade det.

När man inte har en aning om hur många plan som används, och hur flygplatserna är belastade, eller vilken plan regeringen har för att hjälpa till hur kan man då börja gnälla.

Baan
2004-12-28, 21:00
det var väl trådstartaren som var lite sur, vi andra har väl disktuerat herkulas plan :rolleyes:

och nej du behöver nog inte vara orolig att majoriteten här går och tror på att regeringen är ond och skiter att göra vad dom kan.

ETK_TIS
2004-12-29, 09:33

allan

Håller med dig , ingen höjdar resa , bullrigt , skakigt , stormstyrka invändigt .

Kan bara föreslås av dom som inte har rest med Hercules, vi andra skakar på huvudet .

Pez
2004-12-29, 11:19
F.ö. är jag inte riktigt sägker på att jag tycker att det är UD:s ansvar att se till att eventuella otursdrabbade turister kommer hem varje gång det händer något ... Däremot kan man naturligtvis tycka att det vore bra om varje land såg till att ta hem sina invånare, så att resurser frigjordes på olycksplatsen.

"What she said."

En gemensam, samordnad aktion med FN vid rodret lär vara tiofaldigt mer effektiv och önskvärd för alla inblandade parter än om alla nationer fick för sig att börja hiva iväg sitt flygvapen för att hämta hem turister från dylika händelser. Hur hemskt det än må vara på plats så är det som sagt bara dumt att uttala sig om man inte har nån inblick i hur och vad som krävs och görs för att hjälpa.

Muaytudd
2004-12-29, 11:21
Jag tror att Regeringen är ond iaf.. :cool:

Pez
2004-12-29, 11:39
Jag tror att Regeringen är ond iaf.. :cool:
Ja det såklart. :)

Tolkia
2004-12-29, 21:37
"What she said."
Ähm. Jag är inte säker på om du sparkar på mig eller inte ... måste dock säga att jag håller med dig i sak. Jag hörde presskonferensen idag vid fyratiden, och fick en smärre adrenalinskjuts av att höra den ena journalisten efter den andra undra varför man inte gjort mer än man gjort fortare än man gjort, varför man inte bett alla jordens länder om assistans för att få hem de svenska turistena (kanske för att de har egna turister att ta hem ...?), varför man inte flugit in mer svensk personal (kanske för att det är mer effektivt att lägga pengarna på material och möjligheter åt folk på plats istället för att betala transporter, mat och husrum - och svenska löner - åt ett gäng svenskar för att de skall göra något som asiater av diverse ursprung kan göra själva ...?) osv. osv. I och för sig är det ju journalisters uppgift att halstra politiker, men vissa av de frågor som ställs/krav som reses får en att undra hur "bara" det tror att det är att reda upp en situation som den nuvarande? Tror de att det bara är för Freivalds att chartra ett plan och dra iväg för att samla sina små kycklingar? Och tycker de att situationen är "uppredd" bara vi har fått in alla levande svenskar på svenska sjukhus, identifierat och fått hem alla döda svenskar och satt in krisgruppsstöd åt de som förlorat anhöriga?

Nä, det är farligt lätt att tycka en massa om hur man (d.v.s. någon annan) skall göra/borde ha gjort fast man själv inte har någon vidare koll på hur saker och ting går till rent praktiskt, hur lång tid saker tar osv. Notera att jag inte säger att svenska politikers, reseföretags m.fl. handingssätt har varit det absolut bästa tänkbara, därtill har jag alldeles för dålig kunskap om både möjligheter och vad som faktiskt har gjorts. Att styra upp situationen i ett katastrofområde är dock, oavsett tid och plats, ett arbete av doimenstioner som vi här inte ens är i närheten av att fatta, och det måste göras på plats av folk som vet vad de håller på med. Och vad jag hittills har sett är det färre av sådana som verkligen vet vad katastrof/hjälparbete vill säga som har uttalat sig om vad som borde göras och inte (respektive om hur de som vborde ha gjort något inte gjort vad de bort göra) än av sådana som förmodligen inte vet (kvällstidningarnas sverigejournalister etc.) .

Trance
2004-12-29, 21:53
Håller med om vad Tolkia skriver.

En sak som jag blir irriterad på är denna hets av pressen osv.

"Han mailade till UD och talade om att hans son var försvunnen. Han fick inget svar, inte ens ett automatiskt mailsvar som bekräftade att hans anmälan kommit fram.
- Jag fick ingen respons alls. Senare ringde jag också och de sa att de skulle höra av sig men det har de inte gjort.
Men så idag ringde Tonys mamma."

Min egen kommentar är hur ofta får man automatiska svar att brevet har kommit fram, dessutom skulle de sätta tid och resurser på att fixa så att det kommer ett svar i detta läget. Vad skulle det ge egentligen.

Dessutom, klart som fan att de inte ringt tillbaka eftersom de inte hade hittat honom. Vad skulle de göra, ringa var femte minut och säga att de inte hittat honom än?

Mycket gnäll på regeringen osv, jag kan förstå han som jag citerade inte tycker de gjort tillräckligt eftersom han var frustrerad. Men andra får bara följer flocken.

mini
2004-12-29, 22:26
SJÄLVKLART ska svenska staten göra allt som står i sin makt för att hjälpa de som är drabbade av en sådan katastrof, förtvivlan, sorg, rädsla och vanmakt som många av de som befinner sig i sydostasien är/har varit. Det spelar ingen roll var det händer, folk i nöd är folk i nöd var i världen de än är. Och jag tycker det är precis lika självklart att UD ska koppla in så mycket personal som krävs för att hålla kontakt med anhöriga hemma eller på plats. Även om man inte har något nytt att säga ringer man tillbaka om man säger att man ska ringa tillbaka. Männinskors liv ligger kanske i spillror, och man säger att man inte har tid eller resurser.

Att flyga dit personal är inte dyrt. Flygen går ändå, förmodligen nästan tomma, för att hämta hem folk. Volontärer tar inte betalt. Det finns många sjukvårdsutbildade volontärer som säkert skulle kunna göra nytta genom att ge vård och stöd. Asiater kan inte gå till sjukhuset och tala tröstande till fyraåringen som mist sin familj.

Pez
2004-12-29, 22:29
Ähm. Jag är inte säker på om du sparkar på mig eller inte ...

Jag håller med om det du skrev. Inte svårare än så. :)

Pez
2004-12-29, 22:41
SJÄLVKLART ska svenska staten göra allt som står i sin makt för att hjälpa de som är drabbade av en sådan katastrof, förtvivlan, sorg, rädsla och vanmakt som många av de som befinner sig i sydostasien är/har varit. Det spelar ingen roll var det händer, folk i nöd är folk i nöd var i världen de än är. Och jag tycker det är precis lika självklart att UD ska koppla in så mycket personal som krävs för att hålla kontakt med anhöriga hemma eller på plats. Även om man inte har något nytt att säga ringer man tillbaka om man säger att man ska ringa tillbaka. Männinskors liv ligger kanske i spillror, och man säger att man inte har tid eller resurser.

Att flyga dit personal är inte dyrt. Flygen går ändå, förmodligen nästan tomma, för att hämta hem folk. Volontärer tar inte betalt. Det finns många sjukvårdsutbildade volontärer som säkert skulle kunna göra nytta genom att ge vård och stöd. Asiater kan inte gå till sjukhuset och tala tröstande till fyraåringen som mist sin familj.

Frågan är om det är praktiskt genomförbart - bara en sådan sak som administrationen av tusentals välvilliga volontärer med goda intentioner men utan koll på vare sig språk, boende, kost, insatsområden osv är en jätteapparat och inget man kräks upp på bara "sådär".
Visst, jag är med på att svenska staten bör göra allt för att hjälpa, observera hjälpa - inte stjälpa. Som man brukar säga - "ju fler kockar..".
Att skicka ner en massa folk endast för saks skull vore att göra räddnings och återuppbyggnadsinsatsen en fet jävla björntjänst.

Innan folk börjar gnälla om "insatser" och "resurser" som ska sättas in eller inte sätts in så kanske man ska rannsaka sig själv lite och fråga sig själv -"Vad i hel har jag för koll när det kommer till katastrofhjälp och resurshantering?".