handdator

Visa fullständig version : För vek för träning?

rvh
2004-12-02, 21:12
Jag har en kompis som är väldigt klen av sig.
173cm och 55kg ungefär. Bara kött och ben.

Han har bestämt sig för att börja styrketräna efter att jag peppat han lite.
Nu till saken, hans andra kompis övertalar honom att han måste ha mycket fett på kroppen för att kunna börja träna.

"Du kan inte börja träna för att du inte har några fettreserver att ta ifrån.
Du måste gå upp en massa i fett först".

Jag tyckte det lät helt galet. Som jag förstått så bryter man ner muskler vid träning och bygger upp vid vila och käk. As simple as that.
Jag har sagt åt honom att han ska käka som fan och träna hårt.

Men inte ska man väl behöva bli ett fetto innan man kan börja träna?

Jag vill gärna veta mera så jag kan knäcka denna person ;)

mini_Arnold
2004-12-02, 21:17
Min brorsa är 178 tror jag och väger runt 55kg.. han har tränat och tränar fortvarande till och från.
Han har inte skadat sig hitills men heller inte ökat nåt i muskelmassa.

Det blir nog bra om han käkar mer än han förbrukar.

Zakath
2004-12-02, 21:21
Det din kompis säger är RENT skitsnack. Se bara till att din magre kompis äter ordentligt när han börjar träna så kommer det gå toppen :thumbup:

rvh
2004-12-02, 21:34
Tack för de snabba svaren :)

Jorgen
2004-12-02, 21:44
Ja, din kompis pratar bara strunt. Ät mycket, träna hårt och smart och vila rätt. Man behöver inte alls lägga på sig en massa fett innan man börjar träna.

//Jörgen

victor_n
2004-12-02, 22:43
det är nog rätt lungt=)

sommaren 03.... 54kg 172 :em: nu 175 68kg :) tränat seriöst sen sep i år har bara småtränat lite å ätit sen sommaren 03

så det finns hopp :thumbup: bara :eating: å :bpump:

Arne Persson
2004-12-03, 01:01
Jag har en kompis som är väldigt klen av sig.
173cm och 55kg ungefär. Bara kött och ben.

Han har bestämt sig för att börja styrketräna efter att jag peppat han lite.
Nu till saken, hans andra kompis övertalar honom att han måste ha mycket fett på kroppen för att kunna börja träna.

"Du kan inte börja träna för att du inte har några fettreserver att ta ifrån.
Du måste gå upp en massa i fett först".

Jag tyckte det lät helt galet. Som jag förstått så bryter man ner muskler vid träning och bygger upp vid vila och käk. As simple as that.
Jag har sagt åt honom att han ska käka som fan och träna hårt.

Men inte ska man väl behöva bli ett fetto innan man kan börja träna?

Jag vill gärna veta mera så jag kan knäcka denna person ;)

Jag tycker att din kompis skall ta kontakt med skolans knarkleverantör och fråga efter huggisar. Därefter är det bara att köra på! :thumbup:

Allvarligt talat! Se till att han får tag i en vettig instruktör som försiktigt skolar in honom i hård och tung träning, sedan kommer resultaten snabbt!

Saerbo
2004-12-03, 01:07
Jag tycker att din kompis skall ta kontakt med skolans knarkleverantör och fråga efter huggisar. Därefter är det bara att köra på! :thumbup:

Vad är huggisar?

Arne Persson
2004-12-03, 01:08
[QUOTE=Arne Persson]Jag tycker att din kompis skall ta kontakt med skolans knarkleverantör och fråga efter huggisar. Därefter är det bara att köra på! :thumbup: [QUOTE]

Vad är huggisar?

Gissa? Säger tex anabola steroider dig något?

Saerbo
2004-12-03, 01:22
Gissa? Säger tex anabola steroider dig något?

:kickass:

:notme:

:mallan:

Pez
2004-12-03, 02:44
Vad är huggisar?
Du måste tänka på att Arne är ganska gammal, han pratar helt enkelt fornsvenska och kan därför vara svår att förstå ibland. ;)

Bjorne
2004-12-03, 03:16
I regel så har ju tjockt folk lättare för att lägga på sig muskler.

Tjocka tycker ofta i sig mer, å därför bygger bättre. Klenisar trycker ofta inte i sig så mycket (stort sett), vilket innebär att personen kan ha svårt för att lägga på sig massa.

Superflykick
2004-12-03, 07:33
Äh, jag var också (är fortfarande) liten och klen när jag började gymma. Väger 57 på mina 175 cm, äter som en galning men har svårt för att gå upp i vikt. Målet är att ligga på 60 i januari (lär inte vara några problem med tanke på julhelgen :D ). Men att bygga muskler verkar inte vara något problem.
Jag har iofs inte gymmat seriöst mer än ett par månader, men det verkar gå som det ska.

Det jobbigaste är att jag är så förjävligt svag, antar att det beror på min vikt.
Sliter som tusan med mina 40 kg i bänkpress och 60 i marklyft. Men det kommer, hoppas jag :)

hampaN
2004-12-03, 07:37
Tycker du han är klen då ska du se min polare, han är lite över 190 och väger 58kg :) BMI värde på 16 deni! :hbang:

n1klas
2004-12-03, 07:39
be din polare börja träna, för man kan knappt vara för vek för att träna.

så kan du ju be honom att lägga upp sin träningsjournal här... :)

CeCe
2004-12-03, 09:53
När vi ändå talar om klenhet, hur ska jag kunna motivera min 17åriga brorsa att börja träna?
Han vill själv men i och med att han är så klen vill han helst inte visa sig på gymmet då han skäms över att han inte orkar så mycket.

Jag har sagt till honom att de flesta bryr sig bara om sin egen träning och tänker inte på att någon använder sig av 5 kilos hantlar. Alla börjar ju någonstans, men det biter inte på honom.
Hemma tränar han väl lite när han känner för det, men det blir inte mer än ett par lyft med nån hantel sen är det bra.

Han säger själv att han hade velat börja men är rädd för att bli uttittad.
Något man kan säga till honom som kan få honom på bättre tankar?

Tycker lite synd om honom när han vill men inte vågar... ;)

Spiffy
2004-12-03, 10:12
Visa en före och efter bild på Franco Columbo.
Han var ju inte direkt biffig när han började.

chidde
2004-12-03, 10:27
När vi ändå talar om klenhet, hur ska jag kunna motivera min 17åriga brorsa att börja träna?
Han vill själv men i och med att han är så klen vill han helst inte visa sig på gymmet då han skäms över att han inte orkar så mycket.

Jag har sagt till honom att de flesta bryr sig bara om sin egen träning och tänker inte på att någon använder sig av 5 kilos hantlar. Alla börjar ju någonstans, men det biter inte på honom.
Hemma tränar han väl lite när han känner för det, men det blir inte mer än ett par lyft med nån hantel sen är det bra.

Tycker lite synd om honom när han vill men inte vågar... ;)

hrm, jag kände också att folk stirrade rätt mycket när jag började
då gjorde man visserligen fel på allt kan kunde göra fel på
det var t ex discobyggning, tokigt utförande och framförallt jävligt klen
jag vill minnas när jag hantelcurlade med 7,5-kiloshantlar, när en brud stod bredvid med 10-kiloshantlar... det var tungt för självförtroendet

folk kommer alltid att stirra, det gör dem fortfarande
fast nu tänker dem mer på hur f-n jag kan lyfta tyngre än dem :D

z_bumbi
2004-12-03, 10:41
CeCe: Lägg upp ett program redan innan ni går till gymet första gången, gå igenom hemma hur de olika övningarna utförs. Det kan vara så enkelt att han är rädd för att göra bort sig genom att göra fel.

Ingen som något så när seriös med sin träning bryr sig förövrigt så mycket om hur folk ser ut i kroppen då alla har som mål att förbättre något, alla har garanterat inte sett ut som de gör idag hela livet heller.

HenrY
2004-12-03, 12:49
Bara tuta o köra för honom tycker jag!
Är det någon som börjar skratta o titta så ere bara o skita i det! Antagligen några fula discobyggare endå:)
Alla måste ju börja någonstans, inge o skämmas över.

ops
2004-12-04, 15:27
Tutar och kör han på rätt sätt kan han väga 15kg mer om ett år! var av en 1/3 kanske är mer fett, men det kvittar!

Überbiffen
2004-12-04, 16:12
Jo precis.. skulle någon bry sig så vadå då ? När jag satte min fot på gymmet för första gången (5år sedan) curlade jag med 7kgs hantlarna (eller var det 5kg) när jag slutade träna biceps (drygt ett år sedan) låg jag på 27,5kgs hantlarna.. och då hade det varit till och från med träningen. Tvinga ner brorsan din.. han märker snart att han ökar.

Bjorne
2004-12-04, 16:26
Tutar och kör han på rätt sätt kan han väga 15kg mer om ett år! var av en 1/3 kanske är mer fett, men det kvittar!Minst en som är starkare än en på gymmet, så man bör hålla käft.

JAM
2004-12-04, 16:42

Tycker lite synd om honom när han vill men inte vågar... ;)Jag var precis som din bror. Alla polare tjatade och ville att jag skulle hänga med och träna, men jag gillar inte att inför andra visa att jag är dålig (här: svag) på något. Men sedan flyttade jag till ett studentområde som hade gym. Plötsligt kunde jag träna helt ensam och lägga en grund... Sedan blev jag fast! :D :bpump:

EDIT:
Vad vill jag säga med denna historia då? Hmm, inget vettigt. Är bakis, trasig och allmänt förvirrad idag. Slutsats: Jag känner igen mig i din bror.

n1klas
2004-12-04, 17:02
Men be han läsa allt vi skriver, alla är klen någongång..och ska han börja så säj åt han att börja i tid...jag är själv klen och just därför vill jag köra seriöst med schema och allt sådant...jag haqr journal, be han kolla i den så får han se att jag inte är så stark, och jag ska fan inte ge upp!!! När han börjar träna på gymmet så kan du ju be honom att lägga upp en journal här så vi får se hans ökningar :)

CeCe
2004-12-04, 18:13
Men be han läsa allt vi skriver, alla är klen någongång..och ska han börja så säj åt han att börja i tid...jag är själv klen och just därför vill jag köra seriöst med schema och allt sådant...jag haqr journal, be han kolla i den så får han se att jag inte är så stark, och jag ska fan inte ge upp!!! När han börjar träna på gymmet så kan du ju be honom att lägga upp en journal här så vi får se hans ökningar :)

Det va ett bra resonemang! Jag ska få honom att läsa din journal, det kan nog ge ett och annat. Tack!

Big_Vik
2004-12-04, 18:18
Visa en före och efter bild på Franco Columbo.
Han var ju inte direkt biffig när han började.
var finns de bilderna?

ops
2004-12-04, 20:04
Minst en som är starkare än en på gymmet, så man bör hålla käft. :eating: ?