Visa fullständig version : Jag älskar havregrynsgröt.
Hej, jag älskar havregrynsgröt, och har nyss lärt mig att göra det med hjälp av micron, innan visste jag inte det :em: och orkade aldrig göra skiten, men nu har jag börjat käka det, kanske för mycket, jag vet inte.. :D äter det till frukost, mellanmål, kvällsmellanmål och ibland som kvällsfika, är det kanske för mycket? eller kan det aldrig bli för mycket? ;)
ÄLSKA HAVREGRYNSGRÖT! ÄG ÄG ÄG. :eating:
King Grub
2004-12-01, 17:22
Så länge du får i dig de näringsämnen du behöver under dygnet totalt är det inte "fel" att basera flera mål på havregröt. Variation är naturligtvis alltid bra. Gröt kokt i micro ger dock signifikant högre blodosockersvar än kastrullkokt sådan.
Sparrisen
2004-12-01, 17:36
Jepp, micrad gröt är rena "sockerbomben" :angel:
Säg att man har 1-2 deciliter mjölk till den micrade gröten, då måste ju GI värdet sänkas en hel del igen?
Jaha, då har man hittat tillbax igen då... *sträcker på sej*
Har aldrig märkt någon skillnad faktiskt.
Möjligen att det blir mer disk när man gör det i kastrull på spisen.
Jepp, micrad gröt är rena "sockerbomben" :angel:
Jag förstår inte, hur kan det bli skillnad på att göra havregryn i micron, och att göra den i kastrull, hur kan det bli mer socker då som? Fortfarande samma havregryn osv. Kan det vara så att du missuppfattat? :confused:
Sparrisen
2004-12-01, 22:22
Jag förstår inte, hur kan det bli skillnad på att göra havregryn i micron, och att göra den i kastrull, hur kan det bli mer socker då som? Fortfarande samma havregryn osv. Kan det vara så att du missuppfattat? :confused:
Jag syftade bara på att micrad gröt får högre GI (dvs blir snabbare - socker är snabbt) än råa havregyn, medans kokt gröt får lägre GI än råa havregryn. Om man ser det med avseende på GI-värden så är kokt gröt nyttigare som frukost, mellanmål etc än vad micrad gröt är. (När man micrar tränger inte de GI sänkande fibrerna ut...eller något sådant. ) :D
detta med micrad vs kokt gröt har diskuterats på kolozzeum MÅNGA gånger. Sök och du ska finna massa trådar mannen...
käka inte ihjäl dig på gröten bara,, du kommer att tröttna fort då ;)
käkade också gröt 3-4 per dag, men nu blir de bara till frukost- :) ´
King Grub
2004-12-02, 17:12
Säg att man har 1-2 deciliter mjölk till den micrade gröten, då måste ju GI värdet sänkas en hel del igen?
Jaha, då har man hittat tillbax igen då... *sträcker på sej*
Nej, du kan inte räkna ut något medel-GI på ett "mixed meal". De högglykemiska kolhydraterna ger stort blodsockersvar lik förbaskat, trots närvaron av lågglykemiska. Det är en Paulun-myt, som inte stämmer.
"There was no association between GI and II. In conclusion, the present results show that the GI of mixed meals calculated by table values does not predict the measured GI and furthermore that carbohydrates do not play the most important role for GI in mixed breakfast meals. Our prediction models show that the GI of mixed meals is more strongly correlated either with fat and protein content, or with energy content, than with carbohydrate content alone. Furthermore, GI was not correlated with II."
Br J Nutr. 2004 Jun;91(6):979-89.
Metal_boy_
2004-12-02, 17:20
Nej, du kan inte räkna ut något medel-GI på ett "mixed meal". De högglykemiska kolhydraterna ger stort blodsockersvar lik förbaskat, trots närvaron av lågglykemiska. Det är en Paulun-myt, som inte stämmer.
"There was no association between GI and II. In conclusion, the present results show that the GI of mixed meals calculated by table values does not predict the measured GI and furthermore that carbohydrates do not play the most important role for GI in mixed breakfast meals. Our prediction models show that the GI of mixed meals is more strongly correlated either with fat and protein content, or with energy content, than with carbohydrate content alone. Furthermore, GI was not correlated with II."
Br J Nutr. 2004 Jun;91(6):979-89.
när upptäcktes det? för jag menar det har ju låtit som att det skulle va så här på kolo också?
Metal_boy_
2004-12-02, 17:22
gröt i micron tycker inte jag är nån höjdare...
King Grub
2004-12-02, 17:23
när upptäcktes det? för jag menar det har ju låtit som att det skulle va så här på kolo också?
Jag kan inte säga något datum. ;) Så är det i alla fall. Äter du 50 gram glukos och 50 gram fruktos får du snabb blodsockerstegring av glukoset trots det långsamma fruktosets närvaro. Varför skulle du inte få det?
I ett mixed meal är det som sagt inte kolhydraterna som först och främst avgör GI-värdet, utan fettet och proteinet.
bear.flowertwig
2004-12-02, 17:30
Gröt kokt i micro ger dock signifikant högre blodosockersvar än kastrullkokt sådan.
Vad pratar vi för skillnad här? Stor nog att bry sig om?
JA, jag är lat och orkar inet söka den här gången ;)
King Grub
2004-12-02, 17:42
Från 60 på kastrullkokt gröt på grövsta sortens gryn till runt 110 på micrade av finaste sorten.
Genomsnittsvärden: kastrullkokt 70, micrad 85-90.
King Grub: Grejen är ju att definitionen på GI är "ytan under blodsockerkurvan under 2 timmar efter intag av 50 gram kolhydrat"
Då påverkas ju givetvis GI-värdet av att man blandar högt och lågt GI eftersom andelen snabba kolhydrater då minskar. Eftersom det då fortfarande är 50 gram som anger GI kan du inte säga 50 gram glukos och 50 gram fruktos utan det blir ju 25 av varje.
Förstår att du har koll på det, tänkte bara förtydliga för de som läser också. Kolhydraterna blir alltså inte långsammare av att blanda ett långsamt livsmedel GI värdet blir dock lägre eftersom andelen snabba kolhydrater av de 50 grammen blir mindre.
King Grub: Grejen är ju att definitionen på GI är "ytan under blodsockerkurvan under 2 timmar efter intag av 50 gram kolhydrat"
Då påverkas ju givetvis GI-värdet av att man blandar högt och lågt GI eftersom andelen snabba kolhydrater då minskar. Eftersom det då fortfarande är 50 gram som anger GI kan du inte säga 50 gram glukos och 50 gram fruktos utan det blir ju 25 av varje.
Förstår att du har koll på det, tänkte bara förtydliga för de som läser också. Kolhydraterna blir alltså inte långsammare av att blanda ett långsamt livsmedel GI värdet blir dock lägre eftersom andelen snabba kolhydrater av de 50 grammen blir mindre.
Grabbar grabbar... ni får inte röra till det såhär - förstår ni inte att ni förstör för Paulun och gör det svårt för honom att casha in på GI-hysterin om ni antyder att hälsa/sundhet inte går att läsa av snabbt och enkelt i en fin tabell? ;)
Metal_boy_
2004-12-03, 00:23
Jag kan inte säga något datum. ;) Så är det i alla fall. Äter du 50 gram glukos och 50 gram fruktos får du snabb blodsockerstegring av glukoset trots det långsamma fruktosets närvaro. Varför skulle du inte få det?
I ett mixed meal är det som sagt inte kolhydraterna som först och främst avgör GI-värdet, utan fettet och proteinet.
fast på ett annat sätt kan man ju tänka och då stämmer det ju, om jag tar 50g kokta havregryn och 50g banan och äter så ger det ju inte lika hög blodsockerstegring som 100g banan ??
Äter du 50 gram glukos och 50 gram fruktos får du snabb blodsockerstegring av glukoset trots det långsamma fruktosets närvaro. Varför skulle du inte få det?Om det inte vore så, skulle det kanske inte vara så lyckat av vissa gainertillverkare att basera kolhydratinnehållet på maltodextrin och fruktos...?
Ectomorph
2004-12-03, 14:46
Gröt med ett ton kanel och mjölk. Kan inte blir godare!
King Grub
2004-12-03, 16:07
fast på ett annat sätt kan man ju tänka och då stämmer det ju, om jag tar 50g kokta havregryn och 50g banan och äter så ger det ju inte lika hög blodsockerstegring som 100g banan ??
Givetvis. Det säger ju sig självt. Men de individuella kolhydraterna ger individuellt blodsockersvar; det är det som menas med att det inte går att räkna ut ett medel-GI genom att bara ta medelvärdet av kolhydraternas GI.
King Grub
2004-12-03, 16:10
Jovisst. Men GI-värdet blir detsamma även om man använder 500 gram kolhydrat istäkllet för 50. GI-värdet gäller oavsett mängd, även om 50 gram använts i studierna. Istället är det är referensvärde gentemot andra livsmedel, oavsett mängd. Även om själva blodsockersvaret blir annorlunda beroende på mängd, gäller själva värdet fortfarande som en jämförelse med andra kolhydratlivsmedel. :)
Chandler
2004-12-03, 17:15
Hmm.. Är det märkbart "sämre" med microgröt till frukost då? Om jag inte missförstått det helt så är det inte helt av ondo att äta lite snabbare kolhydrater till frukost? Skulle inte orka koka gröt mitt i natten. :rolleyes:
Från 60 på kastrullkokt gröt på grövsta sortens gryn till runt 110 på micrade av finaste sorten.
Genomsnittsvärden: kastrullkokt 70, micrad 85-90.
Sparrisen
2004-12-03, 20:09
Hmm.. Är det märkbart "sämre" med microgröt till frukost då? Om jag inte missförstått det helt så är det inte helt av ondo att äta lite snabbare kolhydrater till frukost? Skulle inte orka koka gröt mitt i natten. :rolleyes:
Det är ju framförallt på morgonen där är BRA att äta det långsammaste målet (och inna läggdags). Enligt viss expertis ( :rolleyes: ) så höjer snabbare kolisar på morgonen GI:t för ALLA mål under dagen. Fråga mig ej hur.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.