handdator

Visa fullständig version : Taco, Keso lasagne

blunder
2004-11-19, 16:45
Skrev den i min dagbok, men alla kollar inte där, så här har ni! :hbang:

Taco, Keso-lasagne

500g mager köttfärs(10%)
3dl minimjölk
1 st Tacokryddmix
500g keso
ca 1dl tomatpure
1 gul lök
250g pastaplattor.

Bryn köttfärsen och löken. Tillsätt mjölk och
tomatpuren. Krydda med Tacomixen! Låt puttra i ca 5 min. det ska
vara en sås och det kanske behövs spädas med lite
vatten. Rör ner keson och varva i en ungsfast form. In
i ugnen tills plattorna har mjuknat och det blivit en
fin yta. ca 30-40 min. (jag delar denna sats på 4
måltider)

Det ger ungefär detta per måltid = 51 p 57 k 16 f

Alltså 50 gram protein per måltid.. Om man inte deffar så kan man använda sig av mer pastaplattor och även blanda ner majs i röran.. Prova, denna lasagne är toppen! :eating:

Jejje
2004-11-19, 23:49
finns fullkornspastaplattor tro?

i övrigt låter det gott.. fast jag ÄLSKAR pappas lasagne.. men den är nog inte ens i närheten av nyttig..

Mac
2004-11-21, 12:09
vilken temperatur ska ugnen ha?

har aldrig gjort lasagne förut.....hur ska man lägga ut pastaplattorna?

blandar du i keson i stekpannan efter det har puttrat i 5 min?

blunder
2004-11-26, 18:21
vilken temperatur ska ugnen ha?

har aldrig gjort lasagne förut.....hur ska man lägga ut pastaplattorna?

blandar du i keson i stekpannan efter det har puttrat i 5 min?

Lite sent, men!

Lägg ut varva pastaplattor och hela röran. Ugnen på 200 grader och ned med keson i stekpannan efter det puttrat i en fem minuter!

Gjorde just ett nytt lass nu med röd jalapeno i... snart klart..

Mac
2004-11-26, 19:56
ok....måste testa detta....för det låter jättegott!

lägger du ett lager plattor i botten i formen sen köttfärsen sen nya plattor å sen köttfärs över dem.?

Grov
2004-11-30, 17:04
Lite sent, men!

Lägg ut varva pastaplattor och hela röran. Ugnen på 200 grader och ned med keson i stekpannan efter det puttrat i en fem minuter!

Gjorde just ett nytt lass nu med röd jalapeno i... snart klart..

Nu har man testat, och denna kommer jag ersätta med mitt gamla recept på lasagne, men drog jag överdoserade röda jalapenos ryker ur truten nu hahaha :laugh:

TCOR
2004-12-01, 11:41
Tack för receptet.... provade igår..... det var :thumbup:

//TCOR

woxiz
2004-12-01, 21:29
Testade också att göra en. Fast jag slänge med äggvita från 2-3 ägg på toppen innan jag slängde in den i ugnen. Blev helt ok, man kanske kunde göra nån äggvite mix att slänge på så den blir lika krämig som vanlig lasange. Vet inte riktigt vad man ska blanda då...
Käkade 2/3 av den till middag idag, fasen vad mätt jag blev. :eating:

burton
2004-12-06, 09:09
Testade i helgen och jag måste säga att den var GRYM!! Glömde dock tomatpure men det får bli nästa gång, för en nästa gång blir det garanterat...å en nästa å en nästa å en nästa!!!! :eating:

Mac
2004-12-06, 17:24
hur många portioner blir det?

blunder
2004-12-06, 17:35
Det står att jag delar den på fyra måltider, så det är alltså fyra portioner.

H Söderlund
2004-12-07, 07:40
Va e Keso?

TCOR
2004-12-07, 15:23
för mig blev det 3 portioner........ då hade jag 800g köttfärs och anpassade resten till det....... var så gott att det blev stooora portioner :D godast lagsagnen jag ätit iaf....

z_bumbi
2004-12-07, 15:26
Va e Keso?

Grynost, kvarg. Cottage cheese på engelska.
http://www.valio.se/valio/smpage.fwx?pager=162&PRODUKT=131

blunder
2004-12-07, 16:04
för mig blev det 3 portioner........ då hade jag 800g köttfärs och anpassade resten till det....... var så gott att det blev stooora portioner :D godast lagsagnen jag ätit iaf....

Kul att höra! :kickass:

Själv kör jag den i fyra nu när jag deffar, men det går ju dela den hur man vill :thumbup:

Naom
2004-12-07, 19:12
Jäklar va gott det här låter det måste man testa

Nils
2004-12-07, 21:56
Lite ost på toppen, kanske lite mer chili och sås och för att vara riktigt mexikansk lite choklad så har du ju en regelrätt Enchilada. Mycket mumsiga :)

potte
2004-12-09, 06:08
var tvungen att testa eftersom alla sager att den var saaaa smarrig. jag anvande krossade tomater istallet for tomatpure och slangde i lite champinjoner. smakade helt klart bra mycket battre an jag trodde. gar kanske inte riiiktigt upp emot riktig lasagne men med tanke pa att det ar mkt mindre fett sa ar det givetvis ett klockrent alternativ. tack for receptet :thumbup:

Perry_G
2004-12-13, 10:12
Mkt god! En laddning blev bara två måltider :eating: Tips: sallad som passar perfekt med denna lasagne!

Ruccola-sallad
Oliver
Fetaost
Tomat

Vinegrett-sås: 1 tsk dijonsenap, 1 tsk vatten, 1 tsk vinäger, 1 msk olja. I den ordningen, rör ihop! Häll över salladen! mums!

Mental
2005-01-08, 12:53
skall testa göra denna i morgon, men med färska pastaplattor och lite kortare tid i ugnen, hoppas det går bra :)

Man and Machine
2005-01-08, 21:30
Någon som har testat att frysa in och sedan käka? Låter super smarrigt. Vore perfekt om man kunde göra en storsats på helgen och sen värma lite under veckan.

bubbe
2005-01-08, 22:50
Någon som har testat att frysa in och sedan käka? Låter super smarrigt. Vore perfekt om man kunde göra en storsats på helgen och sen värma lite under veckan.

ett par dagar i kylen funkar väl, fasiken jag brukar spara rester upptill 7 dagar.

Flow
2005-01-08, 22:59
ett par dagar i kylen funkar väl, fasiken jag brukar spara rester upptill 7 dagar.

Jag är likadan, man får ju helt enkelt provsmaka och kontrollera eventuella bismaker/gifter som kan ha uppkommit. ;) Visst, det är säkert helt uppåt väggarna galet att göra så, men faktum är att jag aldrig någonsin blivit magsjuk på det sättet. Så tydligen funkar det, åtminstone för mig :)

Man and Machine: Jag kan inte tänka mig annat än att den går alldeles ypperligt att frysa.

davidh
2005-01-09, 16:58
Provade göra denna idag och den va :thumbup:

Kan ju tillägga att min kokkonst i vanliga fall sträcker sig till att koka ägg.

Jonna
2005-01-09, 22:18

Jag har testat att frysa in!
en sats blev 6 portioner för mig... men hur som helst går det jättebra att frysa, fast det kan bli lite torrt när man värmer upp det igen, men då kan man ju bara ha på lite chilisås tex!
Fast jag gjorde min med quornfärs istället för kött, men det borde inte vara någon skillnad!

Mvh/ jonna

Mental
2005-01-11, 14:42
Hmm, jag måste doserat fel eller något, för jag fick massor av plattor över, tyckte inte det blev så mycket sås. Sen gjorde jag iof bottenlagret av sås och inte plattor.

Jag använde 250g färska pastaplattor och jag använde kanske 8 plattor och det gav ca 3 lager. då blev det ändå lite klent med sås på toppen, så lite bränd yta blir det nog

davidh
2005-01-11, 17:14
Hmm, jag måste doserat fel eller något, för jag fick massor av plattor över, tyckte inte det blev så mycket sås. Sen gjorde jag iof bottenlagret av sås och inte plattor.

Jag använde 250g färska pastaplattor och jag använde kanske 8 plattor och det gav ca 3 lager. då blev det ändå lite klent med sås på toppen, så lite bränd yta blir det nog

jag fick också rätt många plattor över, alldeles för lite sås, lite bränd på toppen. Men det var lika gott för det :)
blir mer köttfärs/keso/lök nästa gång.

Flow
2005-01-12, 00:07

Jo andelen plattor är egentligen lite väl stor, alternativt så är såsen snålt tilltagen. Men det är ju faktiskt inte svårare än att bara sluta lägga plattor när såsen tar slut ... Om man nu inte vill laga en större mängd sås. Recept är ju faktiskt inte något man måste följa slaviskt. Att improvisera är ju halva nöjet! :)

blunder
2005-01-12, 03:13
Jo andelen plattor är egentligen lite väl stor, alternativt så är såsen snålt tilltagen. Men det är ju faktiskt inte svårare än att bara sluta lägga plattor när såsen tar slut ... Om man nu inte vill laga en större mängd sås. Recept är ju faktiskt inte något man måste följa slaviskt. Att improvisera är ju halva nöjet! :)

Eller är ni kanske inte så bra på att laga mat? :thefinger

Gjorde en laddning idag på 11 plattor. Blev jättefint, har dock börjat lägga till en deciliter mjölk till! Lägger dock bara plattor i botten + ett lager till. :kickass:

bubbe
2005-01-12, 21:07
Tack för receptet, Riktigt kalasgott inte så ofta man dyker på nya kalasrecept :bow:
Har provat byta ut lite grejer eftersom jag saknade vissa prylar. soltorkad tomat istället för tomatpure, la även till oliver, samt en matsked sambal för lite HOT smak.

Mental
2005-01-13, 00:30
Nu har jag käkat upp det sista, passar bra för en deffare att dela på 4. kompleterade med en god sallad och ett äpple. käkar en laddning innan träning och laddning efter.

Fungerar utmärkt att frysa, och den blev inte torr för mig, iof låter jag den tinas på bänk och micras under lock, det kanske hjälper?

Jag skippade löken och tog lökpulver, då jag glömde köpa lök.

Det bästa med den här lasangen är att den är så otroligt lättlagad. från det att jag satte ned matkassen från affären till dess att jag tog första tuggan så passerade bara 30 min. Steka, göra röran och varva i en form tog 10 min, grädda tog 20 med färka plattor, och under de minuterna gjorde jag sallad och diskade :)

Så i korthet är det snabbt, gott, billigt och lättlagat.

Einar
2005-01-16, 18:02
Jag har en laddning på 1 kg köttfärs i ugnen nu :)
Kryddade köttfärsen lite med vitlök också.. och ost på toppen

Frantic
2005-07-27, 21:41
BUMP!

Ni som inte smakat den här lasagnen får en chans till. Grymt god!

supremo
2005-07-27, 21:58
Rekommenderas även av mig, suverän!
Tack Blunder!

heljis
2005-07-30, 09:34
Japp, den är otroligt god!! Rekommenderas varmt.

JJ
2005-09-07, 08:20
BUMP!
Jag rörde i en förpackning Philadelfiaost, extra light (5%). Blev grymt bra, krämigt och fint. I övrigt hade jag ungefär:
800 g köttfärs
1 st Tacokryddmix
1 burk krossade tomater
500 g keso
1 lök
2-3 dl minimjölk

Det räckte till 2 mindre glasformar. Kan verkligen rekommendera Philidelfiaosten, det blev grymt bra.

Mental
2005-09-07, 08:30
BUMP!
Jag rörde i en förpackning Philadelfiaost, extra light (5%). Blev grymt bra, krämigt och fint. I övrigt hade jag ungefär:
800 g köttfärs
1 st Tacokryddmix
1 burk krossade tomater
500 g keso
1 lök
2-3 dl minimjölk

Det räckte till 2 mindre glasformar. Kan verkligen rekommendera Philidelfiaosten, det blev grymt bra.

Inga lasangeplattor?

JJ
2005-09-07, 08:44
Inga lasangeplattor?

Jorå, min poäng var egentligen bara att promota osten, men sen tänkte jag även ge en uppfattning om vilka mängder jag använde. Jag följde receptet i övrigt.

Metal_boy_
2005-09-07, 10:16

i övrigt låter det gott.. fast jag ÄLSKAR pappas lasagne.. men den är nog inte ens i närheten av nyttig..

Vad innehåller den då?

valo
2005-09-07, 11:14

jepp finns folkornsplattor..vet inte exakt va dom hette..men kan ta reda på det.

Arnold_ar_kung
2005-09-12, 14:59
mumsigt! :naughty: :eating:

J_Hells
2005-09-13, 12:42
Här har ni fullkornslasagneplattor. Kostade 13:98 på Superwillys i Västerås. Ska testa denna måltid imorgon, verkar riktigt gott! :thumbup:

Kryss
2005-10-05, 18:41
Rörde ihop en sats idag, väldigt gott och enkelt!
Hade i vitlök och rev på lite parmesan och en annan ost ovanpå röran när den var i formen

SusieQ
2006-02-19, 19:46
Måste pusha denna lite.

SUPERGOTT :eating: :thumbup:
Bjöd min familj och det blev genast en favorit på matsedeln. Jättebra till min tränande bror (fotboll-innebandyfantast och fett% på noll) som älskar lasange men är lite kass på att äta nyttigt.

sukram
2006-02-19, 19:50
Måste pusha denna lite.

SUPERGOTT :eating: :thumbup:
Bjöd min familj och det blev genast en favorit på matsedeln. Jättebra till min tränande bror (fotboll-innebandyfantast och fett% på noll) som älskar lasange men är lite kass på att äta nyttigt.

fint.. den passar bra i min tråd =)

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=62843

Mental
2006-04-11, 09:34
DÄR var trådfan! sökfunktionen, kom tillbaka allt är förlåtet.

(Bump så jag hittar den igen när jag lagar middag idag)

OggeP
2006-04-11, 10:15

Javisst! http://zeta.ballou.se/bazment.aspx?page_id=377

Edit: Attans! Jag hade missat det i tråden. Nåväl, nu lär väl ingen missa det.

mistermr
2006-04-11, 12:08
Tror ni att det skulle vara gott med räkor alt. kyckling?

Beecher
2006-04-20, 22:07
blev farligt gott :hbang:
keson typ smälte? de vita klumparna var iaf som bortblåsta :)

fick bara till två lager med pastaplattor, jag kanske hade för stor form?

MyungChul
2006-04-21, 13:26
Tycker två lager pastaplattor räcker. För övrigt, ju större form = fler portioner :em:

jeanclaudevandamme9
2006-04-24, 14:59
Fan vad god den var! :hbang:

Beecher
2006-04-24, 15:20
Tycker två lager pastaplattor räcker. För övrigt, ju större form = fler portioner :em:

haha :P fick till 4 st iaf, det mättade fint!

först mos, sen ett lager plattor, sen mos, sen ett lager över med lite mos på :)

Svedberg
2006-04-24, 17:13
aldrig gillat lasagne men detta ska provas imorrn!
Hur är orginalreceptet blir det lite starkt eller ska ja trycka i lite sambal oelek om man vill ha lite lagom starkt?

Slimfit
2006-04-24, 17:37
Kan bara instämma i hyllningskören! Vet inte hur många gånger jag gjort den här lasagnen, perfekt att ha liggandes i frysen. Jag blandar i en burk champinjoner också, för lite utfyllnad och konsistens.

Generic
2006-04-25, 01:09
Skall definitivt provas. Nu måste jag bara köpa en ugnsform och ingredienserna.

martynj
2006-05-02, 23:31
Gjorde en variation med Qourn istället för nötfärs och med dubbelt så mkt keso. Mycket gott! :eating:

bullen_86
2006-07-07, 23:25
Har gjort den två gånger nu och den e nog det godaste jag har gjort någonsin... har dock ändrat lite... mindre keso... bara 100g och en konserv med krossade tomater + en hackad färsk tomat.. ska prova med fler tomater sedan och kanske byta ut hälften av köttfärsen mot röda linser.. visst borde det bli nyttigar då... i viktminsknings syfte...

dynamo
2006-07-17, 17:54
Provar nu. Men det blir en variant..

1kg köttfärs, ca 250g fullkornsplattor, 500g mini cottage cheese, 2dl minimjölk, en burk krossade tomater, en burk medelstark salsa, 1 påse taco-krydda, 1 påse fajita-krydda, lökpulver

Det är inte bara första gången jag gör nån typ av lasange, det är även första gången jag använder gasugn. Jag har ingen aning om vad jag ska ställa vredet på för att få ca 200 grader. Har heller ingen termometer som går så högt. Nåja, får väl se vad som händer. Mat lär det bli iaf.

Ottenbaum
2006-07-18, 12:17
Den blev så poppis när jag kom hem och lagade den åt mamma i början av sommarn att mamma bad mig göra den på en middagsbjudning framöver.
Tack för det underbara receptet :D

bear.flowertwig
2006-07-19, 00:54
Tack för den blunder. Den åkte rakt ner i receptsamlingen så det tjongade om det! :thumbup:

Min version:

200 grader

500g mager köttfärs(10%)
3dl minimjölk
1 st Tacokryddmix het
500g keso
1dl tomatpure
1 gul lök
250g pastaplattor, fullkorn
ett gäng grön jalapeno
1/2 msk piripirisås
5-6 champinjoner

2 dl ost(100g) 240 kcal, prot 31g
2 ägg (104g) 147 kcal, prot 13g

tomatpuren. Krydda med Tacomixen! Låt puttra i ca 5 min.
Rör ner keson och varva i en ungsfast form.
Rör ihop ägg och ost till en "smet", bred ut över lasagnen.
In i ugnen ca 30-40 min.

+ ost/äggtäcke 387 kcal, 43g prot

Ost/äggtäcket blir snuskigt mumsigt. Inte farligt mkt extra energi tycker jag, +96 kcal per portion. Samt hela 11g protein extra :naughty:

Cilia
2006-07-19, 09:39
Provar nu. Men det blir en variant..
Det är inte bara första gången jag gör nån typ av lasange, det är även första gången jag använder gasugn. Jag har ingen aning om vad jag ska ställa vredet på för att få ca 200 grader. Har heller ingen termometer som går så högt. Nåja, får väl se vad som händer. Mat lär det bli iaf.
jag hade gasugn tidigare och då köpte jag en ugnstermometer. Den kostar inte många kronor. Sen ställde jag in den i ugnen och såg då hur varm dem var.

Sen gjorde jag tester så jag skulle kunna veta vilket märke som var vilken temperatur så jag slapp testa varje gång.

Brittiska recept är annars bra för dom har ofta angivelse för gasugn i sina recept då det är väldigt vanligt med det där över.

dynamo
2006-07-19, 09:58
jag hade gasugn tidigare och då köpte jag en ugnstermometer. Den kostar inte många kronor. Sen ställde jag in den i ugnen och såg då hur varm dem var.

Sen gjorde jag tester så jag skulle kunna veta vilket märke som var vilken temperatur så jag slapp testa varje gång.

Brittiska recept är annars bra för dom har ofta angivelse för gasugn i sina recept då det är väldigt vanligt med det där över.

Tackar. Jo man får väl göra något sånt om man ska dona mycket i ugnen. Blev bra resultat denna gång ändå när jag körde på känn, så jag vet väl nu ungefär var 200 grader borde vara, om än inte exakt.

Jag tog inte Me_Myselfs (eller vem det nu var) råd att portionera och frysa ner. Har istället ätit till frukost och middag sen jag tillagade den. Har fortfarande ett litet hörn i formen kvar att äta upp när jag kommer hem. :D

Cilia
2006-07-19, 12:45
Har istället ätit till frukost och middag sen jag tillagade den. Har fortfarande ett litet hörn i formen kvar att äta upp när jag kommer hem. :D
det är skönt att slippa göra mat utan bara kan sleva från kylen. Å andra sidan är det trevligt att ha färdig mat i frysen och bara ta fram och kunna variera kosten.

__P
2006-08-14, 10:27
Har precis gjort en plåt lasagne! Rikigt god! Funderar på om man kanske till och med skulle öka kesomängden till det dubbla nästa gång ? :eating:

Sigurdsson
2006-08-14, 14:51
Blir säkert bra, jag brukar gilla att ha champinjoner och rivnamorötter för utfyllnad (Ganska mycket protein ändå...).

bonken
2006-08-16, 21:34
Grymt god var den! :thumbup: Måste göra mer och frysa in lite matdosor.. Kul med riktigt bra precept man ej prövat förr :eating:

tobbeg
2006-08-20, 20:30
Trevligt recept det här. Jag har kört det en 4-5 gånger nu och utvecklat min egen favorit.

Köttfärssås:
500 g köttfärs
1 lök
1 klyfta vitlök
1 köttbuljongtärning
1 burk krossade tomater
en skvätt balsamvinäger
salt och peppar

ta sedan ett lager plattor, ett lager köttfärssås, och ett lager keso. fortsätt tills formen är full. Häll på lite minimjölk på varje lager sammanlagt kanske 1-1,5 dl.

Lägg ett lager pastplattor överst och bre sedan på kavlis hushållsmjukost 7 %. Detta gör att det blir en snygg ostig yta på lasagnen.

Tack för inspirationen.

FreCKo
2006-08-21, 11:25
fan va nice, morsan som precis köpte typ 4kg köttfärs, nu jäklar blir det lasagne till lunch :bow:

nth
2006-12-20, 19:05
Detta underbara recept till att bumpas :D

Ni som inte provat, prova! :naughty:

LarsK
2007-05-18, 05:02
Efter nästan 6 månader bumpar jag denna tråden. Det förtjänar den.
Nu när jag äntligen har hittat keso i Japan så ska jag laga denna idag. Dock med lite modifikation.

Mental
2007-09-29, 18:21
Återupplivade det här receptet, uuuunderbart, men det blir alltid för lite fyllning :D

Angel
2007-10-01, 07:55
Den här har man lagat många gånger! Klassiker nu!

Mr.krille
2007-10-01, 12:23
ska testas låter gott!

GurraGo
2007-10-26, 17:17
Bump på den här ! Grymt enkelt och gott. Lagar den för andra gången nu och om 10-15 min är den klar. Sedan blir det iväg till gymmet och då får man något att se framemot efter gymmandet :) .

Kan säga att för min del kör jag med krossade tomater och mini-Keso. Har inte koll på hur stor skillnad det är jämfört med vanlig men ska man deffa så är det ju lika bra att köra det mesta light/mini .

Ljungkvist
2007-10-31, 17:54
ska definitivt pröva detta! funderar dock på om man kan köra med annan sorts pasta än lasagneplattor. är lasagneplattorna förkokta på nåt sätt eller "beter" sig vanlig pasta på samma sätt? eller bör jag förkoka den?

Psychological
2007-11-08, 19:46

Taco, Keso-lasagne

500g mager köttfärs(10%)
3dl minimjölk
1 st Tacokryddmix
500g keso
ca 1dl tomatpure
1 gul lök
250g pastaplattor.

måltider)

Alltså 50 gram protein per måltid.. Om man inte deffar så kan man använda sig av mer pastaplattor och även blanda ner majs i röran.. Prova, denna lasagne är toppen! :eating:

Låter gott men ta bort keson.. Keso måste ta mig fan vara det äckligaste man kan äta förutom lever och blodpudding!

GLC
2007-11-08, 20:31
Låter gott men ta bort keson.. Keso måste ta mig fan vara det äckligaste man kan äta förutom lever och blodpudding!

Keso *drool* :eating:

Blodpudding :eating: *drool*

Bra tråd. Ska testa receptet nån gång!

ChargEd
2007-11-12, 17:03
Försökte mig på detta nu, men mina pastaplattor längst upp vek ihop sig. Vad gjorde jag för fel? Ska de vara under vatten så att säga? Snart är det iaf klart att ätas utan topplagret av plattor. *whistle*

sissa
2007-11-12, 18:51
Försökte mig på detta nu, men mina pastaplattor längst upp vek ihop sig. Vad gjorde jag för fel? Ska de vara under vatten så att säga? Snart är det iaf klart att ätas utan topplagret av plattor. *whistle*

hade du bara plattor som översta lagret? ha färsen som översta lagret

MyungChul
2007-11-12, 21:00
Jag hade haft en tomatsås längst upp i ett sånt här recept där inga "onyttigheter" är välkomna. Annars självklart ostsås.

Psychological
2007-11-13, 02:58
Min sambo lagade till den här lasagnen ikväll och jag måste säga att jag blev positivt överraskad. Inte lika god som vanlig lasagne men helt ok.. Först ville jag inte smaka p.g.a keson, (jag AVSKYR keso) men kände ingen smak alls av den.. Så Taco, Keso lasagne :thumbup:

Kryss
2007-11-16, 09:06
Bra bump, längesen man gjorde denna

ztiggee
2007-11-16, 12:59
Bra tråd och tack för receptet :)

Cocadona
2007-11-25, 23:51
Lagade denna igår till Barcamatchen. Gjorde den dock på veggiefärs istället för köttfärs men den blev förbannat god! Kommer dröja läääänge innan jag gör Lasagne på det traditionella sättet igen. Enda minuset var att polaren käkade upp hälften av den! Helt sjukt! Men han börjar bli fet också! ;)

Tackar!

Ljungkvist
2007-11-30, 06:49
Ikväll blir det denna lasagne! Har just skrivit ned vad som behövs och det kommer inhandlas under dagen. Kommer lämna rapport med bild ikväll!

Ljungkvist
2007-11-30, 20:10
Jaha då har man prövat detta då. En riktig höjdare! Kommer definitivt att göra detta igen.

Körde i princip enligt orginalreceptet men strödde över lite ost innan den åkte in i ugnen. Eftersom jag inte hittade några jalapeños (jävla inskränkta land, finns bara surkål... typ) skivade jag ned lite pepperoni.

Man kan även skymta en morotssallad på den sista bilden.

Alfred Nobel
2007-11-30, 20:14
Ljungkvist!!! Det ser förjävla tasty ut det där. Du får jätte gärna ta första bästa flyg till Sverige och dela med dig av en bit, för den ser onekligen god ut :thumbup:

Ljungkvist
2007-11-30, 22:01
Ljungkvist!!! Det ser förjävla tasty ut det där. Du får jätte gärna ta första bästa flyg till Sverige och dela med dig av en bit, för den ser onekligen god ut :thumbup:

Haha! Jo visst det finns en del kvar och ryan air flyger billigt så!

skämt å sido, det är verkligen jättelätt. om du inte prövat det än så gör det. har inte hört nån som blivit missnöjd.

Cocadona
2007-12-01, 16:35
Använd er inte av Zetas fullkornslasagneplattor när ni gör denna maträtt om ni inte gillar smaken och utseendet av blöt kartong. *spy*

LadyInsane
2008-08-21, 16:21
BUMP

Har precis satt in lasagnen i ungnen. Följde receptet ganska noggrant men har även gratängost på toppen.*drool*

Ska bli spännande att se hur d smakar!

bear.flowertwig
2008-08-25, 20:26
Använd er inte av Zetas fullkornslasagneplattor när ni gör denna maträtt om ni inte gillar smaken och utseendet av blöt kartong. *spy*

What?1 Inget fel på de plattorna.
Eller på keson i receptet som nån frågade om, den märks inte. Antar att klumparna "smälter".

Ett av mina favoritrecept som jag rekommenderar varmt :thumbup:

gorillan11
2008-08-28, 07:49
proteinbomb fifan måste testa =)

Deceiver85
2008-08-28, 09:31
BUMP

Har precis satt in lasagnen i ungnen. Följde receptet ganska noggrant men har även gratängost på toppen.*drool*

Ska bli spännande att se hur d smakar!

D var förresten grymt gott!

frambogir
2008-08-28, 11:21
Jag ska testa, fast med sojafärs, borde bli mumsigt! Kommer nog snåla på tacokryddan och bara köra chili och spiskummin istället :)
Jag rapporterar resultat vid tillfälle!

Cohen
2008-08-28, 23:44
Bra att denna tråd bumpas för femtioelfte gången i ordningen.

Någon som testat att laga med en smaksatt keso? Varierar man kryddningen i överigt kan jag tänka mig att såväl den med grillad paprika som den med feta/oliv kunde passa. Erfarenheter av detta?

Zapp Brannigan
2010-01-19, 20:00
Dags för en BUMP!

Har nyss tagit ut en laddning ur ugnen *drool*

Atliol
2010-01-20, 21:33

Taco, Keso-lasagne

500g mager köttfärs(10%)
3dl minimjölk
1 st Tacokryddmix
500g keso
ca 1dl tomatpure
1 gul lök
250g pastaplattor.

måltider)

Lät gott men jag fattar mig inte på pastaplattor :em:

944RS
2010-01-21, 10:31

Det blir ju liksom inte lasagne om man inte använder någon form av "plattor".

Finns ju flera olika pasta sorter att köpa, men jag vill minnas att det även går att göra på aubergine.

Halldin
2010-01-21, 12:28
Ta en platta, lägg på fyllning, en platta till över, mer fyllning, etc.
Börja och avsluta med en platta.

Mental
2010-01-21, 12:33
Men jag vill minnas att det även går att göra på aubergine.

Japp, då får man Moussaka (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2604757&postcount=10)

*cupid*

DaMan
2010-01-23, 15:22
Låter grymt fint! Blir till o testa i veckan =D

Cronie
2010-02-14, 22:41

Taco, Keso-lasagne

500g mager köttfärs(10%)
3dl minimjölk
1 st Tacokryddmix
500g keso
ca 1dl tomatpure
1 gul lök
250g pastaplattor.

måltider)

Låter grymt, min fråga är vad blir det totala kaloriintaget per portion om man delar ovan nämnda recept i fyra portioner?

TehSaxo
2010-02-14, 22:45
Låter grymt, min fråga är vad blir det totala kaloriintaget per portion om man delar ovan nämnda recept i fyra portioner?

"Det ger ungefär detta per måltid = 51 p 57 k 16 f"

Cronie
2010-02-14, 22:57
"Det ger ungefär detta per måltid = 51 p 57 k 16 f"

Ok, då måste jag vara korkad. Vad anger det totala kaloriintaget per portion?

forslund
2010-02-15, 05:56
Ok, då måste jag vara korkad. Vad anger det totala kaloriintaget per portion?

Varje gram protein och kolhydrat är 4 kcal och varje gram fett är 9 kcal.

Det ger: 204+228+144= 576 kcal

Cronie
2010-02-15, 08:46
Tack för det.. Man lär sig något nytt varje dag :) Ikväll blir det Taco-lasagne!

Kimball
2010-02-20, 20:22
Blev helt okej! Körde dock på chilisås/svartpeppar/vitlök/salt kryddning istället då vi åt tacos igår! Slängde även på 2 ägg med 1dl ost ovanpå samt lite ost inuti som någon innan tipsade om vilket gjorde det lite festligare också! Annars ett klart smidigare alternativ så man slipper göra ostsås ;D

Blev såhär:

http://pici.se/pictures/nhqiqGiPp.jpg

Barba
2010-02-24, 00:54
Detta recept ser ruskigt bra ut, måste bara testas!

Förresten: Någon som testat att byta ut minimjölken mot grädde/matlagningsgrädde? Hur blev det?

Svedberg
2010-03-02, 17:03
Bump, dags att laga igen för 1x gången

jonkalicious
2010-03-02, 17:19
ser hur gott ut som helst. måste testas imon :)

oracas
2010-03-02, 17:36
Tackar!!!! Var riktigt jävla fint detta, kommer leva i månader på denna rätt!

AdamK
2010-03-02, 18:09
Fyfan va gott det där lät, ska prova imorgon!

gorillan11
2010-03-25, 10:43
provade denna igår, fyfan vad gott det var! lätt det godaste jag har ätit, tusen tack för tipset!

mtlca
2010-03-25, 20:51
Testade denna nyss. Riktigt god var den! Dock så dränkte jag den med lite för mycket sambal och jalapenos så brände så inåt h*lvete. Men helt klart godkänd.

Vildarawk
2010-03-25, 21:38
Kört originalreceptet (+sambal oelek och tabasco) delat på två till postworkout-lunch varje dag i en månad, kan inte få nog. + rep!

Helena E
2010-04-06, 21:00
Testade denna förra veckan och den var gudomlig - Bästa lasagnen nå´nsin och ack vad enkel!!!!

Tog även en skvätt rött vin i som satte pricken över I ;)

Ikväll bytte jag ut köttfärsen mot tonfisk och det blev super även det - värt att testa!!!

eiri
2010-04-17, 13:34
min första lasagne någonsin hoppas den blir god! :) smaka lite från stekpannan var as gött.

GainoMax
2010-04-30, 18:11
Riktigt schysst förutom att trådskaparen räknat fel på näringsvärdena

Testade detta på dieten idag va riktigt fint 3måltider

200grader 35min
500g köttfärs 10% fett
500g keso 4%
250g krossade tomater
300g minimjölk
200g lasagneplattor (använder kungsörens från ica)
1gul lök
tacomix krydda frimängd
kcal = 2060
protein =196,6
kolhydrater = 169,1
fett = 61,8

Fjällbrynt
2010-04-30, 18:53
Jag har bara kört med minikeso. Någon som har kört med båda och tycker att de är stor skillnad? Jag tycker för övrigt att den är kung med minikeso också!

1684_
2010-04-30, 19:45
Jag har bara kört med minikeso. Någon som har kört med båda och tycker att de är stor skillnad? Jag tycker för övrigt att den är kung med minikeso också!

tror knappt man känner någon större skillnad? speciellt om man blandar :confused:

GainoMax
2010-04-30, 20:46

Klart det inte spelar någon roll tex som om du skulle känna skillnad på minimjölk och mellanmjölk i lasagnen.

Ubergod lasagne blir att göra mer någon dag!

Fjällbrynt
2010-05-01, 10:02
tror knappt man känner någon större skillnad? speciellt om man blandar :confused:

Klart det inte spelar någon roll tex som om du skulle känna skillnad på minimjölk och mellanmjölk i lasagnen.

Ubergod lasagne blir att göra mer någon dag!

Tänkte om de blev lite krämigare... känns ju skillnad om du har lite mjölk eller grädde i kaffet t.ex.

trozen
2010-05-27, 00:24
Någon som har räknat ut kalorimängden på grundreceptet? :)

oracas
2010-05-27, 00:38
Någon som har räknat ut kalorimängden på grundreceptet? :)

Om du läser första inlägget så står det med.

trozen
2010-05-27, 09:24
Om du läser första inlägget så står det med.

Är det bara jag som är blind eller? Jag hittar ingen kalorimängd !

Magnus N
2010-05-27, 16:11
Är det bara jag som är blind eller? Jag hittar ingen kalorimängd !

(jag delar denna sats på 4
måltider)

bara att räkna till kalorier

austria
2010-05-28, 10:13
(jag delar denna sats på 4
måltider)

bara att räkna till kalorier

Får det till 576 kcal, kan det stämma?

isterbuk
2010-05-28, 10:54
Får det till 576 kcal, kan det stämma?

Japp.

Fjällbrynt
2011-03-15, 16:15
Bumpar denna för er som inte än frälsts.

Nils.R
2011-03-16, 08:36
Bumpar denna för er som inte än frälsts.

Denna hade jag glömt, var en stor favorit innan.
Tack för bumpen, nu vet jag vad det blir för mat i helgen.

Benjila
2011-03-16, 10:48
Precis köpt hem massor av köttfärs på halva priset. Nu vet jag vad jag ska göra med allt, ska bli roligt att testa :)

LARSSONN
2011-04-04, 07:57
Testade denna varianten igår och den blev verkligen en vinnare i mina ögon.

1000gr Nötfärs 10%
2 påsar Santa Maria Tex Mex
500gr Kvarg
1 burk Tonfisk (140gr)
125gr Kalkonbacon (strimlat i små bitar)
250gr Lasagneplattor
1dl Mjölk

Näringsvärde: 1/4
737 KCAL // 84gr Protein // 49gr Kolhydrater // 21gr Fett

Låt Lasagnen stå kvar i ugnen en stund så att den får stelna lite.
Gör lite sallad till och en klick ketchup på Lasagnen *popcorn*

Ska prova nästa gång att öka till 2 Tonfiskburkar, 2x125gr Kalkonbacon och 2-3 äggvitor

iddqd
2011-04-09, 22:14
Det här var ju asgott! Kommer helt klart lagas igen!

simonw
2011-04-16, 00:00
Efter att sedan länge haft receptet sparat gjorde jag en sats som agerat matlådor i veckan. Hur gott som helst! (körde en egen tackokryddning ist för mix)

5/5 i betyg.

Fjällbrynt
2011-10-02, 17:56
Le Bümp, jag gör det för massorna!

REDaction
2012-02-07, 17:35
Måste bumpa den här. Gjorde en laddning idag för första gången och det var otroligt gott! Skulle lätt kunnat äta upp hela men det får bli matlåda också. Det jag gjorde annorlunda mot orginalet var att jag hade mer köttfärs, mindre lasagneplattor och lite ost på toppen bara. Magiskt *drool*

Mell
2012-02-07, 18:48
It is epic indeed.

http://deffamedpizza.blogspot.com/2011/08/taco-keso-lasagne.html

ICKS
2012-02-08, 15:29
It is epic indeed.

http://deffamedpizza.blogspot.com/2011/08/taco-keso-lasagne.html

Ska laga denna idag! återkommer med resultat!

Toppis
2012-02-12, 09:20
Någon som testat kvarg istället för keso?

isterbuk
2012-02-18, 16:01
Un-freakin-believable! Sykt godt!

LARSSONN
2012-02-18, 17:39
Någon som testat kvarg istället för keso?

Yes, fungerar hur bra som helst *drool*
Dra bort lite mjölk från receptet

Fishtank
2012-02-25, 22:05
Gjorde en rejäl laddning nyss.
Mother of god vad bra det blev

Körde enligt Mells recept men med 1,5 kg köttfärs istället för 1 kilo.

GwP
2012-03-04, 17:19
Går det bra att käka en portion sånhär på morgonen (frukost) istället för tex, fiberhavregrynsgröt? :)

Åsberg
2012-03-04, 17:21
Går det bra att käka en portion sånhär på morgonen (frukost) istället för tex, fiberhavregrynsgröt? :)

Det går alldeles utmärkt. :)

GwP
2012-03-04, 20:09
Alltså om den funkar bra under deff mena jag :)
(kanske det du mena också ;))

Fishtank
2012-03-04, 21:21
Men vad spelar det för någon roll vad du äter till frukost?
Känner du att den mättar bra och du klarar av att ligga på ditt underskott så ät den.

GwP
2012-03-05, 17:34
Alla kanske inte är lika bra som dig när det gäller kost?
Varför sån attityd när det finns vissa nya (som jag) på detta forum som behöver lära sig? :o

Fishtank
2012-03-05, 17:47
För att det finns en väldigt bra sticky som förklarar allt och den här frågan kommer 5 gånger om dagen just nu.

GwP
2012-03-05, 17:51
Men om jag redan fått svar på frågan så varför kommenterar du då om du tycker att min fråga är så onödig?

Bjern
2012-03-05, 18:05
Alltså om den funkar bra under deff mena jag :)
(kanske det du mena också ;))

Allting fungerar under deff så länge du håller dig till så mycket kalorier du behöver för att hålla ett underskott :)

Detta låter väldigt frestande att försöka sig på, får se om mor och far går med på att man är kock för en kväll!

Fishtank
2012-03-05, 18:23
Men om jag redan fått svar på frågan så varför kommenterar du då om du tycker att min fråga är så onödig?

Du ställde en följdfråga.

vicarious
2012-03-14, 21:11
Någon som brukar köra tacogratäng fast utan lasagneplattor? Borde funka ganska bra om man kör ost på toppen. Hade tänkt köra det som vilodagsmat och vill helst hålla nere kolisarna dessa dagar till förmån för lite mer fett. Släng gärna in recept om ni har testat någon variant av det.

Pompere
2012-03-14, 21:17
Zuchinni eller auburgine kan ersätta lasagneplattorna (=LCHF)

Bara att skiva dom som lasagneplattor och varva kött med grönsakerna, toppa med ost.

vicarious
2012-03-14, 21:25
Zuchinni eller auburgine kan ersätta lasagneplattorna (=LCHF)

Bara att skiva dom som lasagneplattor och varva kött med grönsakerna, toppa med ost.

Grymt tips, tack!

Pompere
2012-03-14, 22:16
Grymt tips, tack!

np!

isterbuk
2012-03-15, 18:26
Håller med Zuchinni eller auburgine fungerar riktigt bra för att få den lite matigare!

hhhenke
2012-03-15, 18:53
Skitgrymt recept! Blev riktigt gott. Hade även majs och kidneybönor i min.
Här är en bild på resultatet. Ser förjävligt ut men gott var det. Nästa gång blir det riven ost på toppen istället för vackrare utseende.

Bobbinrobin302
2012-03-16, 02:40
Riktigt Schysst, köpte kycklingfiléer o körde dem i mixern med lite harrcotverts stavning?) och bladspenat, krossade tomater, keso, enchiladaskrydda, vitlök, vitpeppar, lite aromat, minimjölk.

vart perfekt måltid på 3årsdagen med flickan sin :D

Detta skall sparas o även testas som en starkgryta, några schyssta chilifrukter någon :O?

vicarious
2012-03-16, 10:24
Riktigt Schysst, köpte kycklingfiléer o körde dem i mixern med lite harrcotverts stavning?) och bladspenat, krossade tomater, keso, enchiladaskrydda, vitlök, vitpeppar, lite aromat, minimjölk.

vart perfekt måltid på 3årsdagen med flickan sin :D

Detta skall sparas o även testas som en starkgryta, några schyssta chilifrukter någon :O?

Jag vill inte vara den som är den nu men ditt inlägg hade nog passat bättre i den här tråden http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=177491

Bobbinrobin302
2012-03-16, 13:40
Jag vill inte vara den som är den nu men ditt inlägg hade nog passat bättre i den här tråden http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=177491

Dock så känns det som om det var mer passande här, då jag såg receptet Blunder lagt upp men modifierade det lite, var ju fortfarande efter grundreceptet *gah!*

sedan sade jag bara att man kanske skulle kunna testa den som gryta :)

L2310
2012-03-16, 22:38
Låter ju som en munorgasm detta! Ska testas imorgon, river nog i lite morötter också *drool*

vicarious
2012-03-19, 16:50
Gjorde min egna variant av taco lasagne idag, dock utan lasagneplattor. Bytte ut dessa mot zucchini. Toppade den med Västan 5% Ost.

87630

För hela gratängen

Energi
2854,9kcal
Protein
268,8g
Kolhydrater
113,6g
Fett
140,1g

Delade den på tre, blev ganska ordentliga portioner. Tyvärr blev den lite för vattnig, skulle låtit mer av vätskan koka bort innan jag la den i ugnen.

Basen:
800g Nötfärs 15% med en påse Santa Maria Taco Spice Mix
500g Mini Keso

Grönsakerna:
200g Wokgrönsaker
En halv zucchini
1 Gul lök
1 Morot
Champinjoner
Feferoni

Såsen:
Krossade tomater
Heinz chilisås
Tomatpuré
Milda Mat Extra 4%
En skvätt rödvinsvinäger
En skvätt kalvfond

Gurkyngel
2012-03-19, 17:32
I vegteriska tråden har jag lagt upp bilder och recept på en vegetarisk "lasagne" med zuccini ist för pasta. Redigt gott faktiskt!!
Din såg också riktig tjusig ut vicarious :)

Stjarnan
2012-03-19, 19:43
Tänkte tipsa er som inte gillar Santa Maria´s Tacomix att prova detta:
http://foodelicious.se/tacokottfars

Så slipper ni allt jävla socker!

BaKora
2012-04-09, 13:37
Förtjänar att bumpas upp, gjorde min första igår med ganska mycket modifikation och satan det blir förbannat gott. 2 lådor kvar i kylen som jag sitter och drömmer om. I med sambal, jalapeños, tabasco och salsa för lite styrka, zucchini istället för lasagneplattor för lägre kalorier/kolhydrater, på med ost och ägg ovanpå, ja det här går fan att variera hur mycket som helst, underbart recept.

Gonsa
2013-02-06, 10:09
Bump! Samt att jag lägger till en annan variant. En mer tacogratäng liknande än lasagne. Mindre kcal och mindre kolhydrater får man.

Min idé är:
Ta 500 g kvarg, smeta över den på botten av en form.
Stek ca 500 g kycklingfärs, nötfärs eller fläskfärs. Tillsätt tacokrydda sen.
Häll över färsen över kvargen.
Lägg mozzarella över färsen och in i ugnen i 25 min på 175 grader.

Bör tilläga att jag aldrig testat det, men är sugen. Är mozzarella mer proteinrik än vanlig riven ost? Eller vilken sorts ost rekomenderar ni att jag ska ta?

AEB
2013-08-21, 20:29
detta såg gott ut

Reaper123
2013-08-21, 21:20
Bump! Samt att jag lägger till en annan variant. En mer tacogratäng liknande än lasagne. Mindre kcal och mindre kolhydrater får man.

Min idé är:
Ta 500 g kvarg, smeta över den på botten av en form.
Stek ca 500 g kycklingfärs, nötfärs eller fläskfärs. Tillsätt tacokrydda sen.
Häll över färsen över kvargen.
Lägg mozzarella över färsen och in i ugnen i 25 min på 175 grader.

Bör tilläga att jag aldrig testat det, men är sugen. Är mozzarella mer proteinrik än vanlig riven ost? Eller vilken sorts ost rekomenderar ni att jag ska ta?Mozarella är ju egentligen som vilken ost som helst som ligger på "noll" kolhydrater, så brukar väl ligga på 18-20g protein per 100 gram om den är sub 20% i fett! :)

Riv hårdost med fetthalt mellan 10-17% borde ge mest protein per kcal utan att på något vis smaka dåligt, för finns många bra lågfettostar som smakar bra imho! :thumbup:

Wzup2u
2013-08-22, 06:49
Mozarella är ju egentligen som vilken ost som helst som ligger på "noll" kolhydrater, så brukar väl ligga på 18-20g protein per 100 gram om den är sub 20% i fett! :)

Riv hårdost med fetthalt mellan 10-17% borde ge mest protein per kcal utan att på något vis smaka dåligt, för finns många bra lågfettostar som smakar bra imho! :thumbup:

true 10%=slanke danica god i mat med styrka.!

annars finns det ju miljoner med 17%iga.

dock finns det inget bättre än mozarrella till mat om man gillar slimigt så osten bara trådar sig när den är varm nominom.

zetas laktosfria är nice.
vill man lyza ska man blanda 4 olika sorters ost that faek the mouth :P

Nils.R
2014-11-12, 12:17
Dags att bumpa denna för er som inte sett och prövat den!

tankoovich
2015-06-08, 17:41
Nu åkte min första Taco, Keso lasagne in i ugnen. Lever i princip på "vanlig" lasagne eftersom det är gott, lätt att göra mycket av och perfekt vid bulk. Handlar en laddning @ 2kg köttfärs i veckan.
Så nu är det upp till bevis. 😁

markwhs
2015-07-15, 18:38
Precis lagt in allt i ugnen nu!!

Följde originalreceptet till punkt o pricka. Vad kör ni med för temperatur på ugnen?

L2310
2015-07-26, 17:22
Gjorde den här för tredje gången igår men med lite modifikationer, bytte ut lasagneplattorna mot skivad (med osthyvel) zucchini, körde minikeso och mjölken tog slut så det blev hälften vatten. Blev grymt! Dock blir det lite vattnigare med zucchini, så man man minska på vätskan.

cero
2015-07-27, 16:32
Lasange utan lasangeplattor..? Gud nåde er alla. Zucchini låter gott, men då kör man ju både och.

Mental
2015-07-28, 16:38
Lasange utan lasangeplattor..? Gud nåde er alla. Zucchini låter gott, men då kör man ju både och.

Well, jag skulle kalla det Moussaka. Heh, och då utan plattor.

VoDaresVins
2015-07-30, 17:00
Off topic, men moussaka med äggplanta är en klar favorit. Har däremot haft svårt att hitta såna som är helt fräscha inuti. Brukar ofta vara delvis bruna/svarta inuti. Finns det tips på hur man ser utifrån vilka som är friskast när man handlar?

1x0
2015-07-30, 18:25
Off topic, men moussaka med äggplanta är en klar favorit. Har däremot haft svårt att hitta såna som är helt fräscha inuti. Brukar ofta vara delvis bruna/svarta inuti. Finns det tips på hur man ser utifrån vilka som är friskast när man handlar?
Jag äter aubergine (äggplanta) ofta. Har kanske fått en rutten (eller på god väg) 2-3 gånger på några år. Brukar känna om de är hårda samt kolla färgen på stjälken (eller vad det kallas) så den är grön och inte brun.

Är stjälken lite mörkbrun samt den känns lite mjuk brukar den vara perfekt dock (perfekt mogen). Men jag köper de som är lite hårda och grön stjälk så håller de sig längre.

VoDaresVins
2015-07-31, 06:24
Jag äter aubergine (äggplanta) ofta. Har kanske fått en rutten (eller på god väg) 2-3 gånger på några år. Brukar känna om de är hårda samt kolla färgen på stjälken (eller vad det kallas) så den är grön och inte brun.

Är stjälken lite mörkbrun samt den känns lite mjuk brukar den vara perfekt dock (perfekt mogen). Men jag köper de som är lite hårda och grön stjälk så håller de sig längre.

Tack för tipsen. Köper inte så ofta själv, men minns inte en gång heller då jag skulle fått bara fina exemplar. Däremot handlar jag nästan alltid i samma butik så kanske borde kolla nån annan stans nästa gång.

srenix
2015-11-24, 19:30
bumpar denna - Är det folk som provat på denna i andra varianter än de som finns i tråden redan och vill dela med sig? :)

Kryss
2022-10-02, 06:36
Kom att tänka på den här gamla godingen och ägnade kanske lite för lång tid till att hitta tråden...

Utgick från grundreceptet med några ändringar och steker både färsen i olja och använder fullfeta produkter.

Nästa gång behövs mer vätska, trots att det blev soppliknande konstistens när röran var klar. Det blev riktigt gott men lite för torrt efter att lasagneplattorna sugit åt sig. Kanske räcker med att man förkokar dom också.

700g nötfärs
3dl mjölk 3%
500g keso normal
1 påse tacomix
1 burk tomatkross
250g pastaplattor
inlagd chili
2 ägg
~2dl ost

Instruktioner

Stek på färsen
Häll på tacomix
Förstärk kryddningen med korianderfrö, spiskummin, rökt paprikapulver, chilipulver, harissa (pga hade i kylen), salt, peppar
Häll i tomatkross
Häll i mjölk och keso
Varva lasagneplattor med blandningen i en form
Täck formen med en blandning av ost, ägg, mjölk
Lägg på inlagd chili
Grädda 30min på 200c