Visa fullständig version : Bra kläder som passar på oss med lite massa?
Allt eftersom man har lagt på sig mer muskler har det blivit allt svårare att hitta kläder som passar bra. Misstänker att det är fler än jag som har märkt det. :) Och då ser jag ändå knappast ut som nån galen broiler, utan har bara en del mer massa än den otränade medelsnubben.
Samtidigt verkar modet (och nu snackar jag alltså om herrkläder) ha ballat ur alltmer de senaste åren i och med att kläderna verkar ha blivit smalare och smalare. Många företag verkar nu sy upp kläder som bara passar undernärda tonåringar eller Auschwitzoffer. :furious: :confused:
Eftersom jag till vardags (jobbet) springer omkring i kostymer är det främst just kostymer, skjortor och byxor jag tänker på - kläder som inte är så elastiska och kräver ganska bra passform.
Det normala scenariot är att kavajer eller skjortor med rätt längd inte går att knäppa ordentligt eftersom de är för små över bröst, axlar och hals. Brallorna får man fan knappt över låren. Visst, man kan alltid lägga upp för stora kostymer eller brallor, men det är sällan det blir riktigt bra.
Har nån några tips på schyssta klädmärken med vettiga proportioner och rimliga priser? Och då menar jag inte rena fettokläder eller några skumma gubbiga kläder (typ sånt de kränger på Grosshandlarn etc). Det enda jag själv hittat efter de senaste rundorna på stan är kostymer från SIR och skjortor + en del byxor från Tiger. Respekt till dem, eftersom de verkar vara några av de få som gör kläder som passar riktiga män och inte anorektiska räkor. :thumbup:
Snart får man väl börja skräddarsy kläder (vilket iofs inte är så jäkla dyrt men känns jobbigare än att shoppa konfektion). :furious:
Så, tips anyone?
Megatuttarna
2004-11-09, 23:54
Vill du ha ett ärligt och seriöst tips?
Deffa.
Det återstår iofs oxo att göra framåt våren, men frågan är om det kommer att hjälpa för jag tror inte det är späcket det hänger på. :)
Deffa.
Ett ärligt och seriöst tips!?
Bröstreduktion :thefinger :angel:
Ta en tripp till thailand, sy upp 5-6 kostymer skjortor rockar mm, det tar dem ca 1 vecka att få det klart om du vill ha det väl sytt, samtidigt får du en trevlig semester och priset blir det samma som du skulle ha betalat för 3-4 kostymer i sverige, kolla tygkvaliteer och sömmar innan bara så att de inte blåser dig.
SJälv handlar jag på Eieganza fashion på Kata noi, de hade bra service.
MVH
Som tuttarna säger! Gå inte runt bulkad i onödan. Var inte lat, var smart och va någorlunda deffad så ska du se att det mesta passar, bättre än på det flesta vanliga folket!
Iofs var detta inget direkt svar på din fråga. Jag brukar köpa från Salt for Men -> där har de riktigt schyssta modeplagg som är gjorda för lite mer vältränade herrar, till skillnad från JC's fula jävla skitcollection för anorektiska rap-lyssnande vita ungdomar.
Deffa.
:thumbup:
Beträffande kostymer så brukar det vara riktigt svårt. Brothers kavajer är helt ok om man syr om dem lite. (Obs lilla jag har största kavajstorleken)
Byxorna är också helt ok men man blir tvungen att sy upp dem lite i benen, bälte är även ett måste..
Shirt Factory har helt ok figursydda skjortor (fråga efter de figursydda) så man inte behöver stoppa ner ett helt tält i brallorna!
Annars så är rådet att deffa, det gör massor. Jag vet av egen erfarenhet. :D
Hardcore_pb
2004-11-10, 12:33
Som tuttarna säger! Gå inte runt bulkad i onödan. Var inte lat, var smart och va någorlunda deffad så ska du se att det mesta passar, bättre än på det flesta vanliga folket!
Iofs var detta inget direkt svar på din fråga. Jag brukar köpa från Salt for Men -> där har de riktigt schyssta modeplagg som är gjorda för lite mer vältränade herrar, till skillnad från JC's fula jävla skitcollection för anorektiska rap-lyssnande vita ungdomar.
ööö jag trodde det bara var en massa ungar på ca 13år som fortfarande köper kläder på JC ?
Frågan har ju varit uppe många gånger tidigare läs dom fanns säkert nåt tips där också, annars ör det väll som alla redan sagt deffa så ska du se att problemmet blir mindre. Sen hur stor är du ? för enligt mig så måste du vara stoor innan man kan börja klaga ordentligt.
Sen om du har ett jobb där du går omkring i kostym så antar jag att du tjänar hyffsat också, då är det bara att gå dom lite dyrare kostymerna så brukar dom sy om dom gratis !
/Hardcore
Samtidigt verkar modet (och nu snackar jag alltså om herrkläder) ha ballat ur alltmer de senaste åren i och med att kläderna verkar ha blivit smalare och smalare. Många företag verkar nu sy upp kläder som bara passar undernärda tonåringar eller Auschwitzoffer. :furious: :confused:
Välkommen till vad som varit verkligheten för den kvinnliga delen av jordens befolkning ett bra tag ... :D
Välkommen till vad som varit verkligheten för den kvinnliga delen av jordens befolkning ett bra tag ... :D
Och inte är det lättare för den kvinnliga delen av befolkningen som faktiskt har lite muskler.. :rolleyes:
Alltid lika roligt att prova kläder,de stramar på de mest konstiga ställen :laugh:
Stretchjeans är fö en mycket bra uppfinning :love: ett måste få dem över låren..utan att behöva dra ett bälte två varv runt kroppen sedan ;)
ceflower
2004-11-10, 18:06
Är du fet finns det inte mkt att göra, är man däremot är stor och rippad finns det inget som framhäver det bättre än Salmings T-shirts... Kostar förvisso en 4-500 spänn stycket, men jävlar, man ser grym ut.
Jo, jag har hajat hur det känns för tjejer. :)
Lite deffande ska nog göra lite skillnad, men jag är knappast fet/überbulkig så jag får nog kolla närmare på bl.a. Salt och Shirt Factory. Minns att jag har kollat in Shirt Factory några gånger och alltid lackat på deras miffoskjortor, men då måste jag ha missat de figursydda.
Annars får det nog bli skräddarsytt på kostymfronten... har för mig att man landade på omkring 4-5 papp beroende på tyg etc sist jag kollade. Om man inte hinner åka till Asien innan dess.
Vet en snubbe som sydde upp så många kostymer och skjortor till sig och sin tvillingbror med exakt samma mått, när han var nånstans i Asien (Vietnam tror jag det var), att han var tvungen att skaffa exporttillstånd när han skulle åka ut ur landet med dem. :)
Megatuttarna
2004-11-10, 19:24
Jo, jag har hajat hur det känns för tjejer. :)
Lite deffande ska nog göra lite skillnad, men jag är knappast fet/überbulkig så jag får nog kolla närmare på bl.a. Salt och Shirt Factory. Minns att jag har kollat in Shirt Factory några gånger och alltid lackat på deras miffoskjortor, men då måste jag ha missat de figursydda.
Annars får det nog bli skräddarsytt på kostymfronten... har för mig att man landade på omkring 4-5 papp beroende på tyg etc sist jag kollade. Om man inte hinner åka till Asien innan dess.
Vet en snubbe som sydde upp så många kostymer och skjortor till sig och sin tvillingbror med exakt samma mått, när han var nånstans i Asien (Vietnam tror jag det var), att han var tvungen att skaffa exporttillstånd när han skulle åka ut ur landet med dem. :)
Grejen är att du inte behöver vara fet. Jag trodde att jag hade massor med muskler innan min deff, det mesta visade sig vara vätska och fett istället. Därav min rekommendation till deff!
Här finns stora storlekar (http://www.nisses-magasin.se/)
Du måste ju verkligen vara stor som inte hittar något som passar dig. Den här frågan poppar ju upp då och då, varför har jag aldrig förstått.
Om den är för liten i bröstkorgen, varför köper du inte bara en större storlek?
Jag kör med strl 54 i kavajer, och eftersom väldigt få personer har samma storlek och bredd på axlar som midja så får man sy in om man inte har en stor jävla kulmage. Om du nu gillar tiger (som har stretch i många kavajer) så kan du väl bara fortsätta med det märket?
Hur ser du egentligen ut? Hur bred är din nacke, och hur mäter din kropp i övrigt?
Du måste ju verkligen vara stor som inte hittar något som passar dig. Den här frågan poppar ju upp då och då, varför har jag aldrig förstått.
I 9 fall av 10 handlar det ju om ett lätt överdrivet, skapat problem.
Att man inte kan köra med stuprörsbrallor, slimmade skjortor och smala kavajer borde ju vara självklart om man vet med sig att man faktiskt är "mer muskulärt begåvad" än resterande befolkningen, men många vill ju gärna påpeka detta - att dom "inte kan ha vanliga kläder" på sig... de är helt enkelt för grooooova för det.. Eller ja, det är väl vad dom vill säga med det iallafall. :D
Och är det nu ett problem.. tja - jag hörde att en polare löst det hela genom att köpa tjejtröjor - smalare midja, mer vidd över bröstet.. :thumbup:
Men allvarligt talat - för att det öht ska vara ett påtagligt problem så ska man vara tämligen stor alt. ha relativt stora proportionsskillnader (längd/bredd, midja/axelvidd, armstorlek, lårstorlek).
Jag provade en snubbes Tigerkavaj i svart sammet storlek 62, som han hade specialbeställt. DEN var stor! Men som sagt, det går alltid att hitta.
Jag tror att det till viss del också handlar om ett problem som uppstår för att man letar i fel butiker. Som tjej har man ju efter ett par år av fruktlöst letande och maxad provrumsångest lärt sig vilka butiker man kan och inte kan handla i respektive vilka märken det lönar sig och inte lönar sig att prova om man inte har den perfekta fotomodellkroppen (vilket i tjejers fall lite hårddraget tydligen är en kropp som ett anorektiskt sugrör med två handbollar på utsidan av revbenen). Alltför billiga och alltför supertrendiga märken går i regel bort. Oftast är de lite dyrare märkena som har "supertrenddesignvarning" mer "toleranta" mot ickeperfekta kroppar. Om man trots detta envisas med att försöka lägga upp en garderob av stuprörsjeans och snäva t-shirts från JC och H&M:s herravdelning får man skylla sig själv ... Notera dessutom att kläder i en något högre prisklass som regel även håller något högre kvalitet, vilket gör att argumentet "jag har inte råd" inte är så absolut som det kan verka. Även en tröja för 120 kr är en ganska dyr engångströja ...
Hardcore_pb
2004-11-11, 13:12
Om den är för liten i bröstkorgen, varför köper du inte bara en större storlek?
Jag kör med strl 54 i kavajer, och eftersom väldigt få personer har samma storlek och bredd på axlar som midja så får man sy in om man inte har en stor jävla kulmage. Om du nu gillar tiger (som har stretch i många kavajer) så kan du väl bara fortsätta med det märket?
Hur ser du egentligen ut? Hur bred är din nacke, och hur mäter din kropp i övrigt?
Helt rätt det är ganska roligt är när folk som inte tränat så länge och som väger säg 85 kg i dålig form påstar att dom blivit för biffiga för vanliga kläder :rolleyes:
Sen så sitter en hel del kläder 10 gng snyggare på folk som har en del massa hyffsad deffad massa då, långärmade t-shirtar är något som borde förbjudas på folk som aldrig rört sig ur soffan. Medans acnes senaste jeans inte passar dom som varit seriös med benträningen ett par år :D
/Hardcore
Medans acnes senaste jeans inte passar dom som varit seriös med benträningen ett par år :D
/Hardcore
Är det någon som är något så när vettig som köper ett märke som heter samma sak som små varfyllda bölder?
Jag har inte riktigt fått klart för mig om jag ska asgarva när jag ser en tröja från det märket eller om jag ska tycka synd om personen som bär den.
Jag har iofs kontrat med en intressant text på en av mina t-shirts men den är garanterat inte lika modemedveten...
Hardcore_pb
2004-11-11, 13:55
Är det någon som är något så när vettig som köper ett märke som heter samma sak som små varfyllda bölder?
Jag har inte riktigt fått klart för mig om jag ska asgarva när jag ser en tröja från det märket eller om jag ska tycka synd om personen som bär den.
Jag har iofs kontrat med en intressant text på en av mina t-shirts men den är garanterat inte lika modemedveten...
jag håller med om dom valde då ett mycket märkligt namn på sitt märke, jag har inte heller något plagg av dom men konstiga märken finns det samtidigt gott "Diesel" är väll inte heller någon höjdare om man börjar tänka på vad det är men ändå är det ett av dom populärare jeans märkena...
Det finns ett märke här i stan finns säkert på felr ställen "Happy People" där snackar vi om ett vettig inebörd av märket också :thumbup:
/Hardcore
ACNE är så mycket mer än kläder, vilket gör det hela mer intressant.
ACNE är så mycket mer än kläder, vilket gör det hela mer intressant.
Är väl troligtvis en pastisch på "ACME" också...
Helt rätt det är ganska roligt är när folk som inte tränat så länge och som väger säg 85 kg i dålig form påstar att dom blivit för biffiga för vanliga kläder :rolleyes:
Sen så sitter en hel del kläder 10 gng snyggare på folk som har en del massa hyffsad deffad massa då, långärmade t-shirtar är något som borde förbjudas på folk som aldrig rört sig ur soffan. Medans acnes senaste jeans inte passar dom som varit seriös med benträningen ett par år :D
/Hardcore
Köpte nyligen ett par nya acne jeans, vettefan va moddelen hette, alla deras modeller har ju i princip identiska namn, men köpte de en storlek förstora så de är lite baggy faktiskt. Så det går faktiskt att ha acne-jeans även om man kör benträning :D
Ja, det är ju jävligt troligt. Dom har haft olika förklaringar för vad ACNE står för hela tiden. Ändrar det lite som dom känner för det. Tror inte folk är medvetna om hur mycket designbyrån faktiskt gjort förutom kläder.
Köpte nyligen ett par nya acne jeans, vettefan va moddelen hette, alla deras modeller har ju i princip identiska namn, men köpte de en storlek förstora så de är lite baggy faktiskt. Så det går faktiskt att ha acne-jeans även om man kör benträning :D
Alle... inte för att vara taskig nu - men du ser inte ut att sporta ett par 70-75+ lår direkt.. :D
Det handlar som sagt var om proportioner.. klart det är svårt för "the average gymfreak", som Zone skulle sagt, på 160cm/90kg (byggare är ju allt som oftast lätt störda individer med stora komplex - därav den stora koncentrationen av pygmeér på gymmen) att köpa välsittande jeans, men en "normal" tränande individ klarar, undantaget vissa plagg, av sina inköp av kläder i de allra flesta svenssonbutikerna.
... men en "normal" tränande individ klarar, undantaget vissa plagg, av sina inköp av kläder i de allra flesta svenssonbutikerna.
Jo, även om det inte nödvändigtvis är lätt (men då handlar det ju om kroppsform och passform i största allmänhet och inte om den gym-byggda "massan"). I synnerhet klarar de flesta sina inköp om de vänder sig till butiker som för varor tänkta för deras åldersgrupp (men som det ser ut idag finns en tendens att tro/vänta sig/köpa diverse buskap från media att man bör och skall kunna shoppa tonårskläder tills man dör. Jag skulle vilja se den, byggare eller inte, som behåller samma kroppsform som när han/hon var i femtonårsåldern ända upp mot pensionen ...
zonecapone
2004-11-12, 10:05
Jag köper hip hop byxor på Speedway i stockholm..
Jag är en av pygmèerna som är 168cm & väger +100 offseason remember..
Heres a pic of my buddy Mighty Pete som är ännu kortare än mej!
Peace!
ZONE
Alle... inte för att vara taskig nu - men du ser inte ut att sporta ett par 70-75+ lår direkt.. :D
Jag menade inte att jag direkt har jättegrova ben, men vanligtvis brukar de flesta jeans sitta jävligt tight om låren men löst i midjan. Och jag ville poängtera att acne-jeansen hade proportioner som passade mig bättre.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.