Logga in

Visa fullständig version : Tungmetaller även i makrill?

Mr A
2004-10-27, 22:45
Har tänkt över mitt tonfiskätande nu när jag läst att det finns tungmetaller i tonfisk. Men finns det tungmetaller i makrill också? Det är så här att jag käkar två burkar makrillfilé i tomatsås varje dag samt en burk tonfisk på.

Mitt kvällsmål är en burk tonfisk och en burk makrill. Kan det funka att byta ut tonfisken i kvällsmålet till tex grynost? Ger ju rätt mkt protein och ganska lite kolhydrater (dessa vill jag minimera på kvällen)..

Hoppas nu man inte behöver vara orolig för sin kära makrill också..? :(

King Grub
2004-10-28, 07:26
Enligt Livsmedelsverket kan en gravid kvinna äta så mycket hon vill av makrill från öppna hav, men bör undvika sådana som är förpackade i utländska blylödda konservburkar.

Och är det säkert för gravida kvinnor, borde det vara säkert för dig!

Sverker
2004-10-28, 07:43
Blylödda konservburkar finns nog inte kvar överhuvudtaget.

För att vara däker så titta på skarvarna på konservburken.

En säker burk har helt raka och släta skarvar. Ytan skall vara helt metallisk utan blå/grå/svarta nyanser.

http://www.slv.se/templatesSLV/SLV_Page____8479.asp

B-jay
2004-10-28, 10:22
Jag förstår inte riktigt varför alla är så rädda för att få i sig en massa konstiga saker.

Jag resonerar som så att det som finns att köpa i affären äter jag.
Skulle saker och tinga vara överdrivet farliga så hade affärerna inte fått sälja det!

King Grub
2004-10-28, 10:31
Jag förstår inte riktigt varför alla är så rädda för att få i sig en massa konstiga saker.

Jag resonerar som så att det som finns att köpa i affären äter jag.
Skulle saker och tinga vara överdrivet farliga så hade affärerna inte fått sälja det!

Det som säljs är oftast säkert, när det brukas som det är avsett, för normal konsumtion. 15 burkar tonfisk i veckan, för att ta ett exempel, är inte normal konsumtion.

kal_erixon
2004-10-28, 10:35
allt som går att tjäna pengar på säljs

skaparn
2004-10-28, 21:57
allt som går att tjäna pengar på säljs
Kanske. Men när det gäller mat så finns det ekonomiska incitament för att inte göra avkall på kvalitet och säkerhet. T.ex. skulle ICA aldrig ünderlåta kvalitetskontroll på deras egna varor bara för att spara pengar då det skulle resultera i urholkat förtroende för produkten och minskad försäljning på längre sikt.
Därför tror jag att man kan vara rätt lugn så länge man håller sig till etablerade märken som man vet borgar för kvalitet.
"Döda kunder betalar inte" ...eller hur det nu var.

kal_erixon
2004-10-29, 10:38
skaparn: jo när de är kända märken kan man nog vara lite säkrare men när de gäller lite mindre kända märken kan man iaf undra en stund