Logga in

Visa fullständig version : Fett på morgonen?

zXz
2004-08-02, 18:58
Alltså hur mycket fett ska man försöka få i sig på morgonen? Jag har hört två varianter. Det ena är att frukosten skall bestå av 1/3 fett för då använder kroppen fett som bränsle under dagen. Det andra är inget fett till frukosten för att fettet saktar ner frukosten. Försöker i runda slängar få i mig 10g fett per måltid men till frukost brukar jag äta cirkus 5g. Kompromiss :). Rätt/ fel?

aliquis
2004-08-02, 21:11
Lite fett på morgonen.

Joachim B
2004-08-02, 21:32
Det finns en hel del studier som visar att ett högt fettintag på morgonen påverkar din insulinkänslighet negativt under 6-8 timmar. Sprid ut ditt fettintag under dagen, och med fördel på kvällen (då du sänker eller nollar kolhydraterna).

GhostFace
2004-08-03, 08:02
Om du då ska träna morgonpass och vill få i dig tillräckligt med kolhydrater under kvällens mål och det sista innan läggdags, hur gör du då med fettintaget?

Joachim B
2004-08-03, 08:29
Om du då ska träna morgonpass och vill få i dig tillräckligt med kolhydrater under kvällens mål och det sista innan läggdags, hur gör du då med fettintaget?

Varför skulle man vilja vräka i sig kolhydrater innan läggdags bara för att man tränar på morgonen? 8-10 timmars sömn käkar knappast upp glykogenförråden. I dessa fall är det bättre att ladda med kolhydrater under dagen, se till att dricka ordentligt och äta måttligt med kolisar under dagens näst sista måltid, samt hålla dem under 10 gram vid dagens sista måltid (direkt innan sänggående). Denna strategi minskar risken för fettinlagring och ökar sista måltidens anti-katabola egenskaper (blandning av protein och fett). Min favorit är Lätt-Kesella med 25 extra gram av ett kasein- och vassleproteinpulver samt 10-15 gram raps/linfröolja.
Som alltid rekommenderar jag dock att om en måltid innehåller rikligt med kolhydrater ska den även innehålla rikligt med protein, men under 10 gram fett. Om en måltid ska innehålla rikligt med fett ska den även innehålla rikligt med protein och kolhydraterna ska hållas under 10 gram. Måltider rikliga på både kolhydrater och fett ska undvikas som pesten!

Om det sedan är segt på morgonpasset, prova med en liten drink innan eller/och under träningen. Se till att den är ordentligt utblandad bara. Minst en liter vatten till en blandning av 0,15 gr vassleisolat och 0,3 gr maltodextrin eller dextros per kilo kroppsvikt. Är den inte ordentligt utblandad kan man få magsmärtor eller bli illamående. Jag vet, jag har experimenterat med dessa drinkar i många år…

Här är en bra artikel om återhämtning som jag skrev i juni förra året till Exhale:
Återhämtning (http://www.bartoll.com/arbetsprover/Exhale_3/aterhamtning.pdf)

GhostFace
2004-08-03, 12:32
Vi tackar för den artikeln!
:cheers:

Grahn
2004-08-03, 12:40
Iom den fördelaktiga insulinkänsligheten på morgonen så lämpar ju ett kolhydrats + proteinmål bäst.

Yankeee
2004-08-03, 13:25
Varför ska en fettrik måltid innehålla mindre än 10 g protein? Vad händer om jag äter 15g fett till min protein/kolhydrat-måltid?

drkrupp
2004-08-03, 13:41
Jag tar 3 matskedar rapsolja i min frukostproteindrink, plus grovt bröd med makrillfilé och yoghurt. :thumbup:

Joachim B
2004-08-03, 16:07
Varför ska en fettrik måltid innehålla mindre än 10 g protein? Vad händer om jag äter 15g fett till min protein/kolhydrat-måltid?

Inte Protein, utan kolhydrater. Läs gärna min artikel Att Äta På Rätt Sätt (http://www.bartoll.com/arbetsprover/Exhale_3/kost.pdf), den förklarar alltihop. Observera dock att det tar ett tag att vänja kroppen vid energiintaget som kan räknas ut i artikeln (det föll bort innan tryck).

Yankeee
2004-08-03, 16:28
Inte Protein, utan kolhydrater. Läs gärna min artikel Att Äta På Rätt Sätt (http://www.bartoll.com/arbetsprover/Exhale_3/kost.pdf), den förklarar alltihop. Observera dock att det tar ett tag att vänja kroppen vid energiintaget som kan räknas ut i artikeln (det föll bort innan tryck).

Aa, jag läste fel.
Har läst den artikeln förut någon gång. Tror dock inte att det skulle fungera för mig. Jag måste ha protein, kolhydrater och fett i samma måltid annars blir jag inte mätt. Kanske är psykiskt. det känns som att magen är tom helt enkelt.

GhostFace
2004-08-03, 18:00
Man blir klart mera mätt på kombinationen protein + kolhydrater + fett än i jämf. protein + kolhydrater.

Joachim B
2004-08-03, 22:52
Jag blir aldrig hungrig när jag äter på detta sätt. Förvisso har jag mycket fibrer i form av grönsaker till mina protein + fett måltider. Dessa består ju minst av 200g kött, ägg, grönsaker och olja. Tre sådana måltider, en något mindre vid sänggående samt en frukost baserad på havregryn och tre måltider kring träningen. Jag lovar att man är mätt - även som nu när jag går på diet!
:eating:

MunsöHustla
2004-08-03, 23:35
Varför skulle man vilja vräka i sig kolhydrater innan läggdags bara för att man tränar på morgonen? 8-10 timmars sömn käkar knappast upp glykogenförråden. I dessa fall är det bättre att ladda med kolhydrater under dagen, se till att dricka ordentligt och äta måttligt med kolisar under dagens näst sista måltid, samt hålla dem under 10 gram vid dagens sista måltid (direkt innan sänggående). Denna strategi minskar risken för fettinlagring och ökar sista måltidens anti-katabola egenskaper (blandning av protein och fett). Min favorit är Lätt-Kesella med 25 extra gram av ett kasein- och vassleproteinpulver samt 10-15 gram raps/linfröolja.
Som alltid rekommenderar jag dock att om en måltid innehåller rikligt med kolhydrater ska den även innehålla rikligt med protein, men under 10 gram fett. Om en måltid ska innehålla rikligt med fett ska den även innehålla rikligt med protein och kolhydraterna ska hållas under 10 gram. Måltider rikliga på både kolhydrater och fett ska undvikas som pesten!

Jag trodde man skulle undvika kollisar för att slippa ett insulinpåslag men ger inte kessela och ett vasslepulver ett gigantiskt insulinpåslag?

paranoid
2004-08-04, 01:06
Jag håller med GhostFace: man blir helt klart mättare av att äta måltider som består av en kombination av kolhydrater, fett och protein, än av måltider som består av antingen bara protein/fett, eller bara kolhydrater/protein.

King Grub
2004-08-04, 08:58
Jag trodde man skulle undvika kollisar för att slippa ett insulinpåslag men ger inte kessela och ett vasslepulver ett gigantiskt insulinpåslag?

Jo, det gör det.

josu
2004-09-19, 22:04
Okej, men då är det dumt att äta proteinkällor som keso, kesella, mjölk & dylikt på kvällen då?

Tråkigt eftersom jag hellre äter det än en massa tonfisk :(( Och räkor är rätt dyrt att sitta å smaska i sig? Vad kan man annars äta? Hmmm...

King Grub
2004-09-20, 06:23
Okej, men då är det dumt att äta proteinkällor som keso, kesella, mjölk & dylikt på kvällen då?

Tråkigt eftersom jag hellre äter det än en massa tonfisk :(( Och räkor är rätt dyrt att sitta å smaska i sig? Vad kan man annars äta? Hmmm...

Du får avgöra vad du prioriterar. Det finns fördelar också: keso, kesella, grynost och andra kaseinbaserade proteinprodukter har den längsta aminosyreutsöndringen och agerar kraftfullt antikatabolt, samtidigt som kalciumet i just mejeriprodukterna har en stor påverkan positivt på fettförbränningen. Så det kanske går jämnt ut? Dessutom är insulin anabolt vid vila!