Visa fullständig version : Antal måltider 3 el 5?
Idag knallade jag iväg till doktorn för att göra en allmän hälsokoll. Allt var bra, inte ens blodsockret var "för" lågt.."lite lågt" sa han bara (antar att svaret från långtidsblodsockret dröjer ett par dagar). I alla fall: Läkaren frågade hur många gånger jag åt per dag. Jag sa 5-6 (ibland blir det 7 med eftertränings-målet..). Då sa han att han tyckte jag skulle testa att börja äta endast 3 måltider/dygn! Han motiverade det bl a med att jag då skulle vara "tvungen" att äta mer (ordentligare) vid varje måltid, därför att jag "visste" att jag bara ska äta 3måltider. Samt att han menade att ett dylikt upplägg skulle "lindra" mina småproblem med lite yrsel och illamående då och då!
Det här kastade ju verkligen om en del! Vad säger Ni om detta? Är det någon här som äter bara 3 måltider per dag utan att bli fet?
Kan tillägga att läkaren själv sa att han äter 5 ggr per dag och han verkade absolut inte dåligt insatt i näringslära (han frågade exempelvis om jag åt mkt mjölkprodukter, om jag kände till GI etc) ..Jag menar: man har ju läst en del om läkare/dietister som "lever kvar" i de kostråd som Livsmedelsverket (?) gav för många herrans år sedan och att dessa rekommendationer kanske inte alltid är så bra för de som tränar.
Skulle vilja veta vad Ni andra har för erfarenheterb gällande antal måltider/dygn. Själv kan jag säga så här: Jag får nästan svårt att sköta kosten vid 5-6 mål mat. Jag känner mig ofta trött och / eller sugen samt att jag ofta tänker på mat. Dessutom känner jag att magen blir körig när jag äter ofta. Förr (när man var mindre) åt man ju bara frukost, lunch och middag. Man åt tills man kände sig nöjd och sedan var det bra.
Oj, långt inlägg...men hoppas att Ni kan dela med er av egna erfarenheter! tack! /Nadja
King Grub
2004-07-26, 18:31
Visst kan du dela upp dagens energiintag på 3 mål istället för 5-6 stycken. Du blir knappast fet, när det är samma energimängd under dygnet det är frågan om. Däremot brukar rekommendationerna vara tvärtom: ät flera mindre mål så hinner slipper du blodsockerstegring efter en stor måltid, vilket tvingar fram stor insulinutsöndring med blodsockerfall som följd. Genom att dela upp energiintaget på flera måltider brukar man kunna undvika att blodsockret faller, eftersom det inte dröjer så lång tid till nästa påfyllning. Men prova. Det är inte skadligt att äta tre mål om dagen, även om det mesta tyder på att det är långt ifrån optimalt, vare sig för träningsresultat eller hälsa, men du märker antagligen rätt omgående om det passar just dig eller inte.
Tack för snabbt svar!:bow: Nä, det är sant; man dör knappast av att testa. Som jag håller på och hattar med kosten nu funkar ju uppenbarligen inte ngt vidare.;)
Vad tror ni vore "bäst" (även om mitt 3-målsupplägg inte är optimalt):
Exempel för en vilodag ca 2000 kcal (lågt räknat):
* Att äta lika mkt vid varje måltid, dvs ca 670 kcal 3 ggr dagligen
eller
* Frukost: 900 kcal Lunch: 500 kcal Middag: 600 kcal
eller...annat förslag? Eller spelar det inte så stor roll? Jag är "jämt" aktiv över dygnet. JObbar antingen morgon el kväll och tränar vid olika tider på dygnet. Ligger sällan i soffan nu under sommaren..sitte rjag still är det framför datorn:D
datorjaevel
2004-07-26, 20:24
varför inte äta 5-6 måltider _alla_ dagarna? då blire ju en fin vana som flyter på efter en stund. [EDIT] jaha sorry läste inte ditt första inlägg. då förstår ja :em: trodde du mena att du käka 3ggr/dag på vilodagar och undrade ifall du skulle käka 5-6 ggr dom dagarna också...
King Grub
2004-07-26, 20:25
Originally posted by datorjaevel
varför inte äta 5-6 måltider _alla_ dagarna? då blire ju en fin vana som flyter på efter en stund.
Det är ju så hon gör nu, och eftersom det är något som uppenbarligen inte klaffar 100% skadar det ju inte att testa hur man reagerar på något annat. :)
Callister
2004-07-26, 20:47
Jag mår bättre av att käka med lite längre mellanrum, och det funkar ju hyffsat. Varför måste allt vara 100% optimalt, man ska väl trivas? ;)
kampsporttjej
2004-07-26, 21:38
Nadja! jag har nog precis samma problem som du.
jag känner verkligen igen mig (speciellt yrselgrejen)
Metal_boy_
2004-07-26, 21:39
hmm låter ju lite lurigt...haken är att du kanske äter för lite kalorier och därav känner yrsel o illamående...för då spelar de ingen roll om du äter 5 eller 3 gånger om dagen ifall det är så att du får i dig för lite käk över huvud taget
Joachim B
2004-07-26, 22:12
Tre större måltider är ingen vidare smart lösning. Får jag färre än 6st blir jag irriterad. ;)
Problemet ligger troligtvis i kostens sammansättning. Några "spontana" frågor:
Har du kollat dina vitamin- och mineralvärden? Hur är fördelningen mellan protein, fett och kolhydrater? Från vilka livsmedel får du kolhydrater? Hur mycket vatten dricker du per dygn? Ligger du verkligen på minst 2000 kcal/dygn? Har du räknat och bokfört minst en vecka i sträck?
Tror också att du äter för lite men att lyssna på läkare är ofta en bra ide, äter man bara ett par gånger om dagen blir det ju betydligt större måltider, tanken är väl 3 stora och 3 små mål under dagen men för många blir det ju 6 st mellanmål och då får man i sig för lite ofta. Själv skulle det bli problem att bara äta 3 ggr då jag vill ha all mat på tallriken samtidigt och det är redan så att man får använda lite teknik för att bygga sådana matberg ibland.
Köttbullen
2004-07-27, 09:26
Bara 5 Måltider?
Ni har tur o inte behöver äta så mycke :P
Jag e alltid hungrig...
Yrseln är en biefekt av att äta för mycket kolhydrater. Blodsockersvängingar är i princip oundvikliga. Fett och proteiner sköter jobbet mycket bättre.
Ja tror att anledningen till att läkaren rekommenderade dej käka tre mål istället för fem e att ju hungrigare man e desto mer vill man ju ha "riktig lagad mat"(iaf jag) så han kanske tänker att då e chansen större att du väljer just lagade mål mat(oftast innehållande fler vitaminer/mineraler lägre GI/II osv), istället för att bara typ slänga i sen nån macka eller nåt, som folk brukar göra när dom e lite sugna bara..
Nadje Och Kampsporttjej> prova att höjja kcalintaget så kommer yrselkänslorna mm. gå bort, de e ett klart tecken på att man käkar föör lite för sin aktivitetsmängd, svältläge e minst lika kontraproduktivt som överätning(om inte mer) eftersom de kan ta låång tid för kroppen att återställa sej efteråt..
:)
Originally posted by Klein
Yrseln är en biefekt av att äta för mycket kolhydrater. Blodsockersvängingar är i princip oundvikliga. Fett och proteiner sköter jobbet mycket bättre. Jaså? Kan säga att yrseln är tio gånger bättre nu när jag ökat på kolhydratmängden i kosten. Tidigare åt jag nästan bara protein och fett. Då var jag yr nästan jämt. Nu är det iaf inte så ofta.
Jag "misstänker" att trixandet med maten och uteslutandet av än det ena än det andra livsmedlet, har skapat mina problem.
För övrigt: Jag har börjat kostregistrering idag (tack för tipset!). Jag tror det är så att jag ligger väldigt ojämnt i energiintaget (säkert mkt vanligt, särskilt hos tjejer..) Idag har jag hittills ätit 4 ggr, så hur det blir med 3 måltider per dygn vet jag inte:D .
På något sätt känns det ändå "lättare" att sträva efter att äta 3 måltider, än att känna sig tvungen att käka 6-7 gånger...
Snorkfröken
2004-07-28, 14:59
Jodå, det där med ojämnt energiintag skriver jag definitivt under. Sådan var jag också tidigare; det kunde gå hur långa perioder som helst vissa dagar mellan målen, medan jag skötte mig perfekt andra dagar. Det är så mycket som spelar in på när man kan äta. Det räckte t.ex. med att ett möte drog ut på tiden för att jag skulle missa ett mål.
Det som hjälpte mig var att jag började planera lite mer... Visst, det var lite jobbigt i början, men efterhand blev jag van vid att alltid käka med max 4 timmars mellanrum. Matlådor, proteinbars och annat liknande gjorde susen. Om jag inte lärt mig på egen hand hade jag nog tagit väckarklockan till hjälp och satt den att ringa var fjärde timme ;) Nu säger jag ju inte att det här är något du borde testa, utan jag ville bara bekräfta att det åtminstone finns en tjej till på forumet som haft samma bekymmer.
Kostregistreringen ger dig säkert en bra uppfattning om vad du borde ändra och hur. Det konstiga är dock att jag alltid äter "bättre" då jag registrerar maten än då jag inte gör det... Haha, kanske jag är rädd för att bli fast om jag äter dumt när jag skriver ner det svart på vitt?
Lycka till tjejen! Kämpa på bara! :thumbup:
man går ju knappast upp i vikt av 3 måltider per dag, dock så kanske det inte är ditt mål heller
King Grub
2004-07-28, 18:09
Originally posted by hultman
man går ju knappast upp i vikt av 3 måltider per dag, dock så kanske det inte är ditt mål heller
Varför inte, om de tre måltidernas sammanlagda energiinnehåll överskrider energibehovet?
jag har ätit en gång om dagen utan att bli "fet", men jag förkastar 3 ggr ändå. Ät ofta :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.