handdator

Visa fullständig version : Problem med kungen av alla övningar!

RobbeliRobban
2004-07-22, 10:15
(Med kungen av alla övningar menar jag givetvis bänkpress)

När jag bänkar brukar jag få smärtkänningar i axelns framsida, när jag lyfter upp stången efter stoppet i bottenläget, under första decimetern av rörelsen värker det som satan i framsida av deltoideus, när stången kommit upp en bit avtar smärtan.

Efter bänken brukar jag köra stående militärpress, med just samma smärta.

Jag är nogrann med uppvärmning och stagar alltid upp till arbetsvikter, men trots att jag är nästan övervärmd så gör det ont, även på låga vikter, även under själva värmningen.

tex såhär
2*20 stången, 2*5 60kg, 2*5 100kg, 1*5 120 för att sedan köra 5*5 på tilltänkt träningsvikt eller tyngre fast då bara i 3*2-4.

Herkulez
2004-07-22, 10:18
värmer du upp axlarna före oxå?

hade samma problem på den tiden jag bänkade, men värmde upp axlarna ordentligt med silverhantlarna och då fixade det sig, värm upp speciellt rotatorkuffen och framsidan av axlarna :thumbup:

RobbeliRobban
2004-07-22, 10:27
Originally posted by Herkulez
värmer du upp axlarna före oxå?

hade samma problem på den tiden jag bänkade, men värmde upp axlarna ordentligt med silverhantlarna och då fixade det sig, värm upp speciellt rotatorkuffen och framsidan av axlarna :thumbup:

Värt ett försök, får bli lite rotatorkuff och arnoldflyes innan!
:love:

Herkulez
2004-07-22, 10:28
Originally posted by RobbeliRobban

Värt ett försök, får bli lite rotatorkuff och arnoldflyes innan!
:love: själv brukar jag köra en kombo mellan flyes, hantelyft fram, rotatorgrejsimojs och hantelpressar med småå vikter, kör dom i den ordningen och efter varandra utan vila, bara pumpa lite lätt så jag får ordentlig genomblödning i hela axeln

ETK_TIS
2004-07-22, 10:49
Skulle nog säga , att du ska vila från bänken ett tag , och köra baksida axlar , och rotator övningar , sen börja om med bänken

gasoliner
2004-07-22, 10:55
Håller med föregående talare..Det där känns igen alltför väl.:cryout:

Slartibartfast
2004-07-22, 11:02
Kungen av alla övningar är knäböj.

ivandrago
2004-07-22, 11:35
Ordentligt uppvärmda axlar hjälper för mig, speciellt att köra några reps för rotatorcuffen. Annars så knakar det och gör ont någonstans i något läge i axeln.

Langster
2004-07-22, 12:10
Originally posted by Slartibartfast
Kungen av alla övningar är knäböj. Nej nej! MARKLYFT ju! :D

Slartibartfast
2004-07-22, 13:07
Originally posted by Langster
Nej nej! MARKLYFT ju! :D

Ja, du har kanske rätt...:)

Styrkebyggare
2004-07-22, 13:11
(Med kungen av alla övningar menar jag givetvis bänkpress)

När jag bänkar brukar jag få smärtkänningar i axelns framsida, när jag lyfter upp stången efter stoppet i bottenläget, under första decimetern av rörelsen värker det som satan i framsida av deltoideus, när stången kommit upp en bit avtar smärtan.

Efter bänken brukar jag köra stående militärpress, med just samma smärta.

Välkänt problem som inte nödvändigtvis botas med regelrätt axelträning. Snedbänk (30-35 grader) är väldigt viktig för att stärka upp axlarnas "stödstyrka" för bröstträningen. Antar dock att du redan kör det...?

acidbl00d
2004-07-22, 13:20
Originally posted by Slartibartfast
Kungen av alla övningar är knäböj.

Inte när man är discobyggare :hbang:

RobbeliRobban
2004-07-22, 13:49
Originally posted by Styrkebyggare

Välkänt problem som inte nödvändigtvis botas med regelrätt axelträning. Snedbänk (30-35 grader) är väldigt viktig för att stärka upp axlarnas "stödstyrka" för bröstträningen. Antar dock att du redan kör det...?

Nej, jag kör bara bänkpress för bröstet, inga andra bröstövningar. "stödstyrka" i axlarna borde jag iofs ha tillräckligt av eftersom jag (skryt skryt) kan lyfta ganska stora vikter över huvudet...fast det kanske inte spelar någon roll i sammanhanget?

Styrkebyggare
2004-07-22, 14:02

Nej, jag kör bara bänkpress för bröstet, inga andra bröstövningar. "stödstyrka" i axlarna borde jag iofs ha tillräckligt av eftersom jag (skryt skryt) kan lyfta ganska stora vikter över huvudet...fast det kanske inte spelar någon roll i sammanhanget?

Så som jag har upplevt det så stärks inte den del av axlarna som belastas hårt i bänkpressen så bra (eller "ändamålsenligt") vid regelrätt axelträning, eftersom belastningsvinkeln skiljer sig så mycket. Vidare så verkar inte bänkpressen som sådan ha nån vidare stärkande effekt i det sammanhanget. Snedbänken ligger ju som bekant mitt emellan, varför jag tror att den fyller en god funktion för att stärka det parti där bröst- och axelmuskulatur samverkar.

Den här typen av problem är ganska vanlig inom styrkelyft (där de flesta inte kör snedbänk). Jag har hjälpt många (såväl lyftare som motionärer) att bli av med "bänkrelaterade" axelproblem genom att ordinera några set snedbänk i bröstprogrammet.

Big_Vik
2004-07-22, 14:04
Originally posted by Langster
Nej nej! MARKLYFT ju! :D

word.
Men bänkpress är tillsammans med armmåttet det viktigaste :bow: ;)

Gudfadern
2004-07-22, 14:11
Trodde bicepcurls var kungen :smash: :D

Langster
2004-07-22, 14:18
Originally posted by Gudfadern
Trodde bicepcurls var kungen :smash: :D Nej, det är min vackra drottning!:love:

Spam... Varna mig snart, snälla!

Drutt
2004-07-22, 16:21
Jag har också problem, men jag får ont bak i ryggen när jag lyfter riktigt tungt. Enligt en instruktör så kunde det bero på att jag "spände upp" ryggen när det blev tungt, och det kanske stämmer. Han gav rådet att lägga upp fötterna på bänken.

Det hjälper inte. Ibland så kan jag träna (oberoende av hur jag har fötterna), men ibland så får jag så pass ont att jag inte kan ta i 100%. Jag känner inte alls att jag svankar, men kanske är det problemet.

Någon annan som fått ont i ryggen, någon som har några idéer eller tips, jag känner mig handikappad när jag inte kan köra bröst seriöst :smash:

Bengt82
2004-07-22, 18:39
Lägg 20 kg på magen så lär du inte ha lika lätt att svanka när du lyfter.

Annars är det väl ben på bänken och verkligen tänka på tekniken som gäller men du säger ju att du redan har koll så då är det lite mer problematiskt.

Vet att jag själv har en tendens att fuska efter ett tag så ser till att fokusera på teknik och inte vara alltför viktkåt, gäller inte bara att få upp den utan tekniken räknas också :P

RobbeliRobban
2004-07-22, 20:13

Så som jag har upplevt det så stärks inte den del av axlarna som belastas hårt i bänkpressen så bra (eller "ändamålsenligt") vid regelrätt axelträning, eftersom belastningsvinkeln skiljer sig så mycket. Vidare så verkar inte bänkpressen som sådan ha nån vidare stärkande effekt i det sammanhanget. Snedbänken ligger ju som bekant mitt emellan, varför jag tror att den fyller en god funktion för att stärka det parti där bröst- och axelmuskulatur samverkar.

Den här typen av problem är ganska vanlig inom styrkelyft (där de flesta inte kör snedbänk). Jag har hjälpt många (såväl lyftare som motionärer) att bli av med "bänkrelaterade" axelproblem genom att ordinera några set snedbänk i bröstprogrammet.

Tack för (som alltid från dig) bra förklaring och bra svar!
Det låter faktiskt som en riktigt bra idé det där med snedbänk, hur skall man lägga upp det tycker du? Ta det lugnt méd det vanliga bänkandet ett tag och byta ut mot snedbänk tills jag blivit stärkt, eller köra bänken som vanligt, försöka ignorera smärtan och lägga till snedbänk?

Mccartney
2004-07-22, 22:54
Man behöver inte köra bänkpress enda ner till bottenläget......stanna lite innan.

Och när du kör militärpress bruka jag köra ner till näs spetsen men inte längre ner.

Lillgrabben
2004-07-22, 23:02

Hmm, & jag har haft motsatta erfarenheter av snedbänk.....

För några år sedan ( 4-5 tror jag) så kom jag på att jag skulle prova att köra snedänk som komplement till vanliga bänkpressen. Sagt & gjort så skred jag till verket med lutande pressar.

Jag körde i smithen då det verkade bekvämt & trevligt, började lite lugnt på 100 kg & körde så ett par veckor för att sedan börja lasta på lite mera vikter. Efter ytterligare några veckor så tränade jag på 110 kg & det var väl lätt så passet därefter körde jag på 120 kg lutande & tyckte det gick finemang - tills näst sista settet då det brände till ordentligt i högra axeln. Efter det så var min högra axel mer eller mindre öm & otrevlig i 2 år.......

Jag rekonditionerade min axel med hjälp av rotatorövningar, vissa dragövningar för baksidan samt att jag tränade vanliga bänken som vanligt. Nu är jag besvärsfri & glad, dock så var aldrig mina axelbesvär så grava att de hindrade min bänkpressträning - som tur är......

Lite surt kändes det - jag tränade alltså lutande för att stärka framsida axel samt övre bröst för att slippa dra på mig skador & vad är det jag gör om inte skadar mig. :(

Summa summarum; jag tränar inte så mycket lutande pressar nuförtiden & om jag nödvändigtvis ska göra det så kör jag med hantlar.

Robban; många som jag har sett träna bänk inleder "fasen från bröstet" med att trycka fram axlarna & på så sätt starka vikten med axlarna primärt - du tror inte att du gör så?

Ett annat "fel" som många gör är att de inte drar ihop skulderbladen före de startar lyftet - prova det om du inte redan gör det!

MVH

RobbeliRobban
2004-07-23, 07:14
Lillgrabben: (Nu blir jag förvirrad när två lyftare säger olika) iofs hade jag tänkt köra snedbänken fritt, har väldigt dåliga erfarenheter med att skada mig i just smithmaskin.

Ang att skjuta fram axlarna för att starta lyftet, det tror jag faktiskt inte att jag gör, axlarna brukar jag dock skjuta fram om det blir tungt i slutet av lyftet.

Ang att trycka ihop skulderbladen, jag försöker hålla bak axlarna när jag kör, men jag tycker att jag måste bredda greppet för mycket och hålla med pekfingrarna på "markeringen" (den där runda ringen på stången) för att det skall kännas bra då, (jag håller tätare, med lillfingrarna kanske 1cm från "den runda ringen" och då känns jag starkare, och lite stelt om jag håller bak skulderbladen till max.

Styrkebyggare
2004-07-23, 11:38

Tack för (som alltid från dig) bra förklaring och bra svar!
Det låter faktiskt som en riktigt bra idé det där med snedbänk, hur skall man lägga upp det tycker du? Ta det lugnt méd det vanliga bänkandet ett tag och byta ut mot snedbänk tills jag blivit stärkt, eller köra bänken som vanligt, försöka ignorera smärtan och lägga till snedbänk?

Som jag ser det så är det aldrig bra att ignorera smärta (som inte är direkt mjölksyrerelaterad givetvis) - det kan vara en begynnande inflammation eller liknande som blir värre.
Prova att ta det lite lugnare med bänken ett tag. Om inte det hjälper så vila från övningen. Om det känns likadant i alla tunga pressövningar för bröstet så kan det kanske vara en god idé att vila denna muskelgrupp (samt ev axlar) helt från träning i 3-4 veckor.

Snedbänk är mer en förebyggande övning för axelproblem än något man slänger in när man redan har ont. Därför tycker jag att du skall ta det lugnt i början, och sedan öka på allteftersom det känns bättre i den vanliga bänken.

Följande saker tycker jag är viktigt för att få ut mycket av snedbänk:

1: Mellan 30-35 (MAX) graders lutning. Vid mer lutning tar den så mycket på axlarna att komplementsfunktionen till bänkpress blir sämre. Det skall till mindre lutning än man tror innan bröst- och axelmuskler börjar arbeta på ett helt annat sätt.
2: Håll relativt smalt (lillfingrarna ca 5 cm innanför ringen vid normal kroppslängd) för att få bra sträck i bottenläget.
3: Försök inte sträva mot de vikter du kör på i bänkpressen, då det är mycket svårt att komma dit och skaderisken ökar (kör hellre åttor än femmor). De flesta brukar ligga på runt 2/3 av bänkpressvikterna i snedbänken.

Lillgrabbens problem kan jag inte förklara på rak arm; det låter som om det blev rätt tunga vikter på kort tid (lite för bråttom således) - sen vet jag ju inte hur övrig axelträning såg ut. Det är viktigt att köra lite övrig grundläggande axelträning eftersom snedbänken ligger så långt fram.

Att köra tunga snedbänk i smithen är inget jag skulle rekommendera heller, då jag tycker det kan vara bra att ha lite "kompensationsutrymme" i sidled.

RobbeliRobban
2004-07-23, 13:08

Som jag ser det så är det aldrig bra att ignorera smärta (som inte är direkt mjölksyrerelaterad givetvis) - det kan vara en begynnande inflammation eller liknande som blir värre.
Prova att ta det lite lugnare med bänken ett tag. Om inte det hjälper så vila från övningen. Om det känns likadant i alla tunga pressövningar för bröstet så kan det kanske vara en god idé att vila denna muskelgrupp (samt ev axlar) helt från träning i 3-4 veckor.

Snedbänk är mer en förebyggande övning för axelproblem än något man slänger in när man redan har ont. Därför tycker jag att du skall ta det lugnt i början, och sedan öka på allteftersom det känns bättre i den vanliga bänken.

Följande saker tycker jag är viktigt för att få ut mycket av snedbänk:

1: Mellan 30-35 (MAX) graders lutning. Vid mer lutning tar den så mycket på axlarna att komplementsfunktionen till bänkpress blir sämre. Det skall till mindre lutning än man tror innan bröst- och axelmuskler börjar arbeta på ett helt annat sätt.
2: Håll relativt smalt (lillfingrarna ca 5 cm innanför ringen vid normal kroppslängd) för att få bra sträck i bottenläget.
3: Försök inte sträva mot de vikter du kör på i bänkpressen, då det är mycket svårt att komma dit och skaderisken ökar (kör hellre åttor än femmor). De flesta brukar ligga på runt 2/3 av bänkpressvikterna i snedbänken.

Lillgrabbens problem kan jag inte förklara på rak arm; det låter som om det blev rätt tunga vikter på kort tid (lite för bråttom således) - sen vet jag ju inte hur övrig axelträning såg ut. Det är viktigt att köra lite övrig grundläggande axelträning eftersom snedbänken ligger så långt fram.

Att köra tunga snedbänk i smithen är inget jag skulle rekommendera heller, då jag tycker det kan vara bra att ha lite "kompensationsutrymme" i sidled.

Tack för tipsen! Skall testa snedbänken lite lätt (samt ta bort vanliga bänken helt några veckor)

z_bumbi
2004-07-25, 11:58
Originally posted by Drutt
Jag har också problem, men jag får ont bak i ryggen när jag lyfter riktigt tungt. Enligt en instruktör så kunde det bero på att jag "spände upp" ryggen när det blev tungt, och det kanske stämmer. Han gav rådet att lägga upp fötterna på bänken.

Det hjälper inte. Ibland så kan jag träna (oberoende av hur jag har fötterna), men ibland så får jag så pass ont att jag inte kan ta i 100%. Jag känner inte alls att jag svankar, men kanske är det problemet.

Någon annan som fått ont i ryggen, någon som har några idéer eller tips, jag känner mig handikappad när jag inte kan köra bröst seriöst :smash:

Sänk vikten och lär dig en riktig teknik i bänken, var exakt är det du får ont i ryggen?