handdator

Visa fullständig version : Glöm inte frukt och grönt!

King Grub
2004-07-21, 18:53
En pinfärsk studie visar att det inte går att ersätta vitaminerna, mineralerna och antioxidanterna som finns i frukt och grönsaker och vänta sig samma effekt som av "the real thing".

The 6-a-day study: effects of fruit and vegetables on markers of oxidative stress and antioxidative defense in healthy nonsmokers.
Lars O Dragsted, Anette Pedersen, Albin Hermetter, Samar Basu, Max Hansen, Gitte R Haren, Morten Kall, Vibeke Breinholt, Jacqueline JM Castenmiller, Jan Stagsted, Jette Jakobsen, Leif Skibsted, Salka E Rasmussen, Steffen Loft and Brittmarie Sandström, American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 79, No. 6, 1060-1072, June 2004

Background: Fruit and vegetables contain both nutritive and nonnutritive factors that might contribute to redox (antioxidant and prooxidant) actions.

Objective: We investigated the relative influence of nutritive and nonnutritive factors in fruit and vegetables on oxidative damage and enzymatic defense.

Design: A 25-d intervention study with complete control of dietary intake was performed in 43 healthy male and female nonsmokers who were randomly assigned to 1 of 3 groups. In addition to a basic diet devoid of fruit and vegetables, the fruit and vegetables (Fruveg) group received 600 g fruit and vegetables/d; the placebo group received a placebo pill, and the supplement group received a vitamin pill designed to contain vitamins and minerals corresponding to those in 600 g fruit and vegetables. Biomarkers of oxidative damage to protein and lipids and of antioxidant nutrients and defense enzymes were determined before and during intervention.

Results: Plasma lipid oxidation lag times increased during intervention in the Fruveg and supplement groups, and the increase was significantly higher in the former. Plasma protein carbonyl formation at lysine residues also increased in both of these groups. Glutathione peroxidase activity increased in the Fruveg group only. Other markers of oxidative damage, oxidative capacity, or antioxidant defense were largely unaffected by the intervention.

Conclusions: Fruit and vegetables increase erythrocyte glutathione peroxidase activity and resistance of plasma lipoproteins to oxidation more efficiently than do the vitamins and minerals that fruit and vegetables are known to contain. Plasma protein carbonyl formation at lysine residues increases because of the vitamins and minerals in fruit and vegetables.

LunaSpice
2004-07-21, 18:59
Läste nyss den på AJCN.org. Är inte förvånad att du hann före och posta. :D

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/79/6/1060 för er som vill läsa mer ang. artikeln.

EDIT: Jag tror att AJCN brukar "släppa" det flesta artiklar efter 1-2 mån då hela artiklarna blir tillgängliga för allmänheten, inte bara abstracten. Man kan ju skaffa konto om man känner för det iofs men det är onödigt tycker jag. Kanske det från KI´s hemsida med full access? Jag vet att det gör det hos vissa E-tidsskrifter. Skulle vara intressant att läsa hela studien.

JÄGARN
2004-07-21, 20:03
Så tur att jag äter 8frukter / dag :D

HenrY
2004-07-21, 22:04
Vet inte om jag ska bli glad eller ledsen när man ser den där studien...Faaan, ja orkar aldrig göra grönsaker o sallad till mina måltider...Men men, man tog sej an att börja äta 6 måltider om dagen förut, man borde nog fan kunna börja fixa lite grönt till måltiderna med!;)

Styx
2004-07-22, 00:38
Kan få tag i fulltext versionen för den som vill ha. Och det kan nog de många andra som studerar på universitet också, utan att logga in via KI.

aliquis
2004-07-22, 12:52
Sallad är väl inte så mycket att ha, en enkel lösning är väl att bara ta en frukt före varje måltid, då blev det ju något iaf.

Styrkebyggare
2004-07-22, 15:51
Brukar tyvärr bli lite snålt på grönsaksfronten. Däremot brukar jag se till att ha tomater hemma - enkelt och bra att lägga på tallriken.

Tomaterna hör väl till de nyttigare grönsakerna om jag minns rätt..

Langster
2004-07-22, 16:00
Har käkat frukt eller grönskaker till i princip alla måltider i nästan 1 år. Har inte blivit sjuk en enda gång sen jag började med det. Jag brukade rätt ofta dra på mig småförkylningar och liknande. För ett par år sen var jag OFTA sjuk.
Sammanträffande? Kanske, men jag tänker inte sluta med det nu.

Kalleh
2004-07-22, 21:21
Jag kör med både och. Trycker Twinlabs "Daily One" och sen tillkommer ett antal fruktstunder varje dag samt grönsaker till måltiderna. Fast det kan alltid bli mer. Jag hade en NK lärare som hävdade att man bör få i sig 1,5 kilo frukt om dagen.

Klein
2004-07-22, 22:35
Grönsaker är själva växten/stammen och frukten är det som växer från växten. Tomat är alltså en frukt och likaså Gurka. Det är en signifikant skillnad i spjälkbarhet mellan frukt och grönsak.

Halib
2004-07-22, 23:14
Räcker det med salladen och tomaten i McFeast?? :D