Visa fullständig version : Keso cottage cheese
Har börjat käka det som mellanmål, smakar inte så gott (smakar förbannat illa), men det går ner om jag har det på hårdmacka.
Kan man ta sig en macka med keso lite då å då? Eller är det idé att kanske ta halva burken på morgonen 1-2h före träningen (äter övrig frukost också) sen resten innan läggdags?
Hur ska jag lägga upp det tycker ni?
King Grub
2004-07-10, 13:34
Varför äter du det om du tycker illa om det? Det är inte "bättre" än magert kött, fisk, fågel eller skaldjur.
Det behövs väl inget speciellt upplägg. Det är i princip rent protein, långsamt sådant.
Det ger högt insulinpåslag, om det intresserar dig.
Originally posted by King Grub
Varför äter du det om du tycker illa om det? Det är inte "bättre" än magert kött, fisk, fågel eller skaldjur.
Det behövs väl inget speciellt upplägg. Det är i princip rent protein, långsamt sådant.
Det ger högt insulinpåslag, om det intresserar dig.
Nej sånt intresserar mig inte, därför jag inte vet vad det innebär. Därför jag frågar när jag ska äta det också..
För keso är nåt vi alltid har hemma, och det är bra med protein..
Vad kan man göra åt smaken så det så gott som neutraliserar själva keso smaken?
Originally posted by Spec^
Nej sånt intresserar mig inte, därför jag inte vet vad det innebär. Därför jag frågar när jag ska äta det också..
För keso är nåt vi alltid har hemma, och det är bra med protein..
Morgonen kan högt II va fint. Du kanske kan ha det i filen/yoghurten om du nu äter det då. Testa sylt till.
King Grub
2004-07-10, 13:56
Då kan du äta det när som helst du vill ha ett proteinrikt livsmedel som tas upp under lång tid.
Vaniljyoghurt!
Ok tackar så mkt.
Får testa med vanilj yoghurt!
kampsporttjej
2004-07-10, 16:16
king grub, vad använder du för vaniljyoughurt?
King Grub
2004-07-10, 16:23
Originally posted by kampsporttjej
king grub, vad använder du för vaniljyoughurt?
Arla 2%. Anledning: godast. http://k-nettet.com/main/graphics/uploaded/251/thumb_drool.gif
kampsporttjej
2004-07-10, 16:27
ok!
kanske lite OT, men är det någon som har provat den här arlas lättsockrade
vanilj/päron tror jag det är?
King Grub
2004-07-10, 16:32
Om du menar filmjölken, så ja. Och den smakar apa.
kampsporttjej
2004-07-10, 16:35
ajrå..
känns som det här har diskuterats i en annan tråd förresten,
jag känner igen ditt svar.
vad tror du om andelen socker i den milda vaniljyoughurten då?
King Grub
2004-07-10, 16:41
Originally posted by kampsporttjej
ajrå..
känns som det här har diskuterats i en annan tråd förresten,
jag känner igen ditt svar.
vad tror du om andelen socker i den milda vaniljyoughurten då?
Det är klart att socker är värdelöst näringsmässigt. Tillfredsställer du ditt behov av näringsämnen ändå spelar det mindre roll. Tar sockerenergin för stor plats i ditt energiintag att du inte får i dig näringsrikare saker spelar det större roll.
Det påverkar inte GI:t nämnvärt i alla fall.
bubbleman
2004-07-10, 21:55
När vi ändå snackar om socker i olika produkter, finns det någon tabell som jämför sockerinnehållet i olika produkter?
Du vet väl att Keso Cottage Cheese säljs med olika smaker va? Nu finns ju även Apelsin och Annanas/Passion. De kan jag rekommendera, äter 1-2 om dagen :D
Originally posted by Vir
Du vet väl att Keso Cottage Cheese säljs med olika smaker va? Nu finns ju även Apelsin och Annanas/Passion. De kan jag rekommendera, äter 1-2 om dagen :D
De smaksatta är inte lättvarianten.
Originally posted by Berry
Nu snackar du skit.
Sitter med en tom burk här. Kan skriva ner näringsinnehållet.
Näringsvärde per 100 g:
Engergivärde 460 kj/110kcal,
Protein 9g, Kolhydrat 10g, Fett 3g.
För att ange exakt vad den heter så skriver jag upp det också.
KESO
Cottage Cheese
Apelsin
250g - Fetthalt 3%
no1fitness
2004-07-11, 04:44
Det där är inte lättvarianten...:booty:
Valios cottage cheese har mindre fett och mer protein i sig.
King Grub
2004-07-11, 06:40
Originally posted by Vir
Vi talar väl om Valios fettfria, inte Arlas sockrade slisk?
Vem behöver en lättvariant med detta näringsvärde? Nu kommer säkert Grub säga att GIt är skyhögt.
King Grub
2004-07-11, 11:11
Originally posted by Vir
Vem behöver en lättvariant med detta näringsvärde? Nu kommer säkert Grub säga att GIt är skyhögt.
Nej, det är lågt. II-t är dock högt. ;) Men "detta näringsvärde" du pratar om är inte bra. Mer avgörande än hur mycket kolhydrater, protein och fett något innehåller är vad dessa siffror består av, och när kolhydratvärdet till största delen utgörs av strösocker... ja, då kan det knappast kallas riktigt bra.
Valios innehåller 18 gram protein per 100 gram och nästan inga kolhydrater eller fett.
Nej, det är lågt. II-t är dock högt. ;) Men "detta näringsvärde" du pratar om är inte bra. Mer avgörande än hur mycket kolhydrater, protein och fett något innehåller är vad dessa siffror består av, och när kolhydratvärdet till största delen utgörs av strösocker... ja, då kan det knappast kallas riktigt bra.
Valios innehåller 18 gram protein per 100 gram och nästan inga kolhydrater eller fett.
Men spelar det så stor roll med kolh. så länge GIt inte rusar iväg?
Annars är ju den Keson jag visade riktigt bra om man bara äter den rakt av, den ger ju nästan en ideell energifördelning.
King Grub
2004-07-11, 11:34
Energifördelningen är mindre viktig än vad den energin utgörs av. Man kan gå en perfekt energifördelning genom att blanda proteinpulver, palmolja och strösocker och dricka det, men är det bra eller nyttigt för det? Knappast.
Därmed inte sagt att den keson är dålig; det är den inte, men att säga att något är riktigt bra efter att ha tittat på energifördelningen utan att se vad energin kommer ifrån, det fungerar inte heller.
Socker är tomma kalorier och ger energi utan någon som helst näring.
Apelsinkeso är dock långt, lååångt ifrån den värsta boven här, men du förstår resonemanget.
Socker är tomma kalorier och ger energi utan någon som helst näring.
Jag hänger med. Men jag ser dock inte hur kolh. kan vara dåliga om man bortser från GI. Jag trodde GIt gjorde alllt.
King Grub
2004-07-11, 11:47
Då trodde du fel.
I apelsinkesons fall är kolhydraterna från sockret snabba och har högt GI. Det är bara att laktosen och galaktosen är så våldsamt långsamma att de drar ner medelvärdet.
Annat exempel:
Du har två kolhydratkällor: både har samma GI. Vi säger 97, som strösocker.
Den ena kolhydratkällan ger energi, inget annat.
Den andra ger samma mängd energi, plus vitaminer, mineraler, elektrolyter, spårämnen och fibrer.
Vilken är bäst?
Ju större del av kolhydratintaget som består av den förstnämnda källan, desto mindre näring får man i sig.
Även om den andra kolhydratkällan hade haft högre GI än den första hade den ändå varit det bättre valet.
Du menar så. Jag har inte tänkt på kolhydratskällorna i sig utan bara kolhydraterna som energikälla. Sen räknar jag på vitaminer, mineraler och annat vid sidan om. Det är klart man ska föredra en kolhydratkälla med sånt också.
Hur som hellst så är den keson jag pratade om ett bra alternativ om man vill äta GOD keso. Det finns nog ingen som inte tycker denna är god. Och med 3% fett så känns det som om man inte behöver leta efter ett bättre alternativ till kostnad av en äcklig smak.
Callister
2004-07-11, 12:23
Heh jag har bara testat Arla´s. Visste inte att det fanns någon annan. :D
Skulle ändå inte palla med keso om det inte fanns med smaksatt. :eating:
Snorkfröken
2004-07-11, 12:39
Originally posted by Callister
Heh jag har bara testat Arla´s. Visste inte att det fanns någon annan. :D
Skulle ändå inte palla med keso om det inte fanns med smaksatt. :eating:
Köp Valios och smaksätt själv vetja! Bättre och godare :eating:
King Grub
2004-07-11, 13:09
Originally posted by Vir
Jag har inte tänkt på kolhydratskällorna i sig utan bara kolhydraterna som energikälla. Sen räknar jag på vitaminer, mineraler och annat vid sidan om.
Räknar du så med protein och fett också? Då har du ju inga energigivande livsmedel du räknar med vitaminerna och mineralerna i. Vad är kvar då? Då måste du alltså förlita dig på tillskott för att tillfredsställa behovet?
Tonfisk med keso och pesto och sallad (tomat, gurka och isbergssallad) är supergott. Är man inte rädd för fett kan man slänga på oliver och soltorkade tomater i olja också, mums!
Räknar du så med protein och fett också? Då har du ju inga energigivande livsmedel du räknar med vitaminerna och mineralerna i. Vad är kvar då? Då måste du alltså förlita dig på tillskott för att tillfredsställa behovet?
Du missförstår mig, kanske för att jag är dålig på att förklara :D
Men hur som hellst, det är klart jag föredrar protein från kött istället för rent vassle då jag vet att jag får i mig mineraler och dylikt. Men jag räknar inte på allt i varje måltid utan under hela dagen.
Förut skrev jag upp allt jag åt i hälsovakten och tittade, även om mina keso inte gav några som hellst mineraler och vitaminer så fick jag ändå i mig upp åt 200% av RDI för alla mineraler och vitaminer, varje dag.
Men det är klart att man inte kan äta sånna där keso till varje måltid och tro att det är bra. Oroa dig inte för min skull ;)
King Grub
2004-07-11, 14:05
Originally posted by Vir
Oroa dig inte för min skull ;)
Pust! Tack för det. Jag satt här och kallsvettades av oro.
Pust! Tack för det. Jag satt här och kallsvettades av oro.
:rolleyes:
bmwjohan
2004-07-11, 17:23
jag måste passa på och komma med ett litet tips här.
en sak som är förbannat gott(tycker i alla fall jag) är att koka upp ett stort lass pasta. sen häller man på keso/cottage chees som man blandar med dipkryddor. alltså dippkryddor som man ska ha till chips egentligen. min favorit är nachosmak. det är ultrasmaskigt.
Originally posted by Vir
Nu snackar du skit.
Jasså? Det där är väl inte lättvarianten bara för att den inte innehåller massor fett, när det finns en som är lättare? ;)
Nitrometan
2004-07-12, 14:18
Originally posted by Berry
Vem fan vill ha lättvarianten? Så många gram fett rör det sig inte om. Annars kan man blanda Fun light i sin keso (ja, även i lättvarianten), det smakar rätt OK. Det kan behövas lite experimenterande innan man hittar rätt proportioner.
King Grub: Arla har en lättsockrad vaniljyoghurt med blåbär/banan-smak (ja, och vanilj då) som är riktigt god. Vet inte om den finns över hela landet än.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.