handdator

Visa fullständig version : Skräpmat och långdistans

Kalleh
2004-07-07, 13:22
Blev lite inspirarad av Emilias tråd som handlar om näringsintag och fördelning av kolhydrater/fett vid marathon träning. Ville inte kapa den tråden så jag startar en ny...

I våras tränade jag en hel del löpträning, rätt mycket långdistans runt 20 km. På en sådan runda bränner jag ungefär 1500 kcal. En dag som man arbetar (jobar inom bygg) + springer ett sånt pass är det totalt jävla omöjligt att hamna på +-0 om man inte vräker i sig skräpmat full med fett iallafall en gång om dagen (naturligtvis åt jag vanlig nyttig mat också). Det kunde till och med vara så att man hamnade på kaloriminus de dagarna man sprang och och därmed fick se till att hamna rejält plus de dagarna man inte sprang. Låg rätt jämnt i vikten och allt funkade bra men min fråga är. Är det okej att käka en massa fett (både mättat och omättat) bara för att man tränar så, gör av med kalorierna och därmed inte går upp i vikt?

Fick en del kritik av en och annan när man satt och vräkte i sig burgare efter burgare. Men det sket ju jag i, jag låg ju ändå runt 10% BF så varför skulle jag inte käka fet mat? Har jag rätt i detta?

skaparn
2004-07-07, 14:35
Originally posted by Kalleh
Blev lite inspirarad av Emilias tråd som handlar om näringsintag och fördelning av kolhydrater/fett vid marathon träning. Ville inte kapa den tråden så jag startar en ny...

I våras tränade jag en hel del löpträning, rätt mycket långdistans runt 20 km. På en sådan runda bränner jag ungefär 1500 kcal. En dag som man arbetar (jobar inom bygg) + springer ett sånt pass är det totalt jävla omöjligt att hamna på +-0 om man inte vräker i sig skräpmat full med fett iallafall en gång om dagen (naturligtvis åt jag vanlig nyttig mat också). Det kunde till och med vara så att man hamnade på kaloriminus de dagarna man sprang och och därmed fick se till att hamna rejält plus de dagarna man inte sprang. Låg rätt jämnt i vikten och allt funkade bra men min fråga är. Är det okej att käka en massa fett (både mättat och omättat) bara för att man tränar så, gör av med kalorierna och därmed inte går upp i vikt?

Fick en del kritik av en och annan när man satt och vräkte i sig burgare efter burgare. Men det sket ju jag i, jag låg ju ändå runt 10% BF så varför skulle jag inte käka fet mat? Har jag rätt i detta?

Utan att svara på frågan vill jag protestera mot att det skulle vara omöjligt (om ens svårt) att få i sig tillräckligt. Pasta och ris är energitätt, då främst från kolhydrater vilket man är i allra störst behov av som idrottare. Kika på Uppladdningen (http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/index1-2.asp) för lite tips om hur man lägger upp en bra kost. Tycker du det är för lite så tryck in ett extra mål pasta eller kanske ta större portioner.

Visst kan det vara OK att äta en tämligen fet mat sett ur viktsynpunkt eftersom du ändå gör av med energin men ur prestationsynpunkt skulle nog extra kolhydrater (av god kvalitet förstås) vara att föredra. Gunde satt nog inte och tryckte överdrivet fet mat på sin tid utan lyckades kompensera för sitt idoga tränande med endast "nyttig" mat.

Personligen vill jag sjunga bananernas lov. Tränar man ganska mycket konditionsträning så behöver man inte bekymra sig så mycket om att banan kanske har lite för hög GI för att vara ett optimalt(tm) AF-mellanmål, utan snarare äta en så fort man får tillfälle. Energität (relativt) och god är den.

Kalleh
2004-07-07, 15:15
Originally posted by skaparn

Utan att svara på frågan vill jag protestera mot att det skulle vara omöjligt (om ens svårt) att få i sig tillräckligt. Pasta och ris är energitätt, då främst från kolhydrater vilket man är i allra störst behov av som idrottare.

Visst kan det vara OK att äta en tämligen fet mat sett ur viktsynpunkt eftersom du ändå gör av med energin men ur prestationsynpunkt skulle nog extra kolhydrater (av god kvalitet förstås) vara att föredra. Gunde satt nog inte och tryckte överdrivet fet mat på sin tid utan lyckades kompensera för sitt idoga tränande med endast "nyttig" mat.

Inte omöjligt kanske, men ganska svårt och dessutom tidskrävande.

Appropå att kolhydrater är att föredra framför fett. Läs tråden jag nämnde i början...

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=26615

skaparn
2004-07-07, 15:40

Inte omöjligt kanske, men ganska svårt och dessutom tidskrävande.

Appropå att kolhydrater är att föredra framför fett. Läs tråden jag nämnde i början...

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=26615

OK, hade inte läst den men den förändrar inte mina uppfattningar. Att förbättra resultaten på det sätt som föreslås i tråden, lära kroppen hushålla med energin, är ett ytterst teoretiskt resonemang. Man kommer inte att orka träna lika hårt som man skulle med en kolhydratrik diet vilket medför totalt sett försämrade resultat, även om teorin stämmer (vilket jag inte sett någon studie som visat)

z_bumbi
2004-07-07, 16:13
Äter man redan tillräckligt med kolhydrater så kan inte en större mängd innebära att man laddar in mer kolhydrater i musklerna eller för den delen i levern.
Att under perioder då man har extremt högt uttag av energi äta mer fett är ju ganska vettigt bara man inte missar kolhydraterna. Man ersätter alltså inga kolhydrater utan man äter minst samma mängd som tidigare men man lägger även till mer fett. Jag skulle kanske undvika skräpmaten och satsa på riktigt mat men det är ju mest en smaksak för någon som rör sig mycket.

Btw Gunde var proffs, hans liv var att äta, träna och sova.
Jobbar man 8 timmar om dan så har man kanske inte tid att äta och uträtta naturbehov i samma utsträckning.

Kalleh
2004-07-07, 16:17
Originally posted by z_bumbi
Btw Gunde var proffs, hans liv var att äta, träna och sova.
Jobbar man 8 timmar om dan så har man kanske inte tid att äta och uträtta naturbehov i samma utsträckning.

:thumbup: Kunde inte sagt det bättre själv. Det är just därför jag föredrar snabbmat, det finns inte tid att laga mat vart tredje timma. Och givetvis äts det även gott om kolhydrater och protein upptil detta, mer än de flesta får i sig.

z_bumbi
2004-07-07, 16:33

:thumbup: Kunde inte sagt det bättre själv. Det är just därför jag föredrar snabbmat, det finns inte tid att laga mat vart tredje timma. Och givetvis äts det även gott om kolhydrater och protein upptil detta, mer än de flesta får i sig.

Tid att laga mat finns det nästan alltid så det håller iofs inte som argument för just skräpmat, det tar längre tid att stå i kö för sin burgare än att värma en matlåda i micron alt plocka fram sin pastasallad ur kylen/kylväskan. :)
Snabbmat är inte nyttigt på något sätt och tränar man mycket behöver man oftast all näring (Förutom energin alltså.) som man kan få tag på, så helt rätt är det ju inte att äta skräpmat ur den synvinkeln.
Jag har för mig att Sverker skrev något om att majonäs är bra för att öka kalori-intaget och där har han ju rätt, en näve nötter då och då ger ännu mer osv.

Allt handlar till sist om en fråga om balans och vad man är beredd att offra, vill man äta "junk" ett mål om dan och har en hög energiförbrukning så är det bättre än att inte träna alls och äta "perfekt" mat osv.