handdator

Visa fullständig version : Dricker du vatten på gymmet?

ChuckTesta
2025-12-03, 15:01
Vad är grejen? Jag har tränat i typ 20 år, haft vattenflaska på gymmet kanske 8 gånger, när det har varit extremt varmt på sommaren. Annars har jag aldrig vattenflaska med mig och dricker aldrig någonting under passet.

Så ser man alla på gymmet. Standard är att dom går till omklädningsrummet och byter om, låser in sina grejer och kommer ut från omklädningsrummet med sina träningsshorts och sin vattenflaska. Så går dom till vattenkranarna och fyller flaskan med vatten. Sen går dom och kör ett set biceps (i bicepsmaskinen) och dricker vatten mellan varje set. Går vidare till latsdrag, kör ett uppvärmningsset och dricker vatten. Fortsätter dricka vatten mellan varje set. Alltså, varför?

Förlorar dom verkligen så mycket vätska av 8 reps bicepsmaskin att dom måste dricka efter det? Eller varför tror folk att om man är på gymmet så måste man ha vatten med sig? Tror dom att dom dör om dom inte dricker vatten? :smash:

Magnus N
2025-12-03, 15:03
Japp. Har en flaska med mig konstant. Men sedan kör jag alltid cardio först och sist av träningen så lite mer behov än om man enbart drar i maskinerna

ChuckTesta
2025-12-03, 15:09
Okej, varför har du vattenflaska med dig konstant då? Måste du dricka bara för att du kör cardio? Klarar man sig inte utan vätska i 45-60 minuter, nästan oavsett hur hårt man tränar?

Magnus N
2025-12-03, 15:12
Okej, varför har du vattenflaska med dig konstant då? Måste du dricka bara för att du kör cardio? Klarar man sig inte utan vätska i 45-60 minuter, nästan oavsett hur hårt man tränar?

Jag känner oftast lite törst vid 1-1.5h konditionsträning så absolut har jag flaskan med mig.

Sedan gällande när man lyfter, bara mer bekvämt än att gå till kranen

ChuckTesta
2025-12-03, 15:14
Men varför måste du dricka mellan varje set?

Magnus N
2025-12-03, 15:15
Men varför måste du dricka mellan varje set?

Var skrev jag det? Kanske går 15min mellan att man använder flaskan. Men då jag har tagit ut den har jag den såklart med mig under tiden jag är på gymmet

stridis
2025-12-03, 15:32
Jag går hem och dricker. Gymmet är framför ICA och jag bor bakom.:d

Tog med mig en vattenflaska när jag körde 18 km i roddmaskinen. Då och några sommardagar har det blivit att jag haft med mig vätska.

Lafayette
2025-12-03, 15:45
Ja fast måste sitta och smälta vattnet annars blir det jobbigt i magen gulp gulp låter det när jag tränar

Wrenchgirl
2025-12-03, 18:21
Jag dricker vatten på gymmet. Dock tenderar mina pass att bli rätt långa (ca 1,5-2h) och sedan är det ett sätt att jag ska få i mig vätska överhuvudtaget eftersom jag har en tendens att glömma bort att dricka. Som en vilodag kan jag komma på att jag inte har druckit något på några timmar.
Något som inte är så bra då jag dels tar kreatin och som jag har förstått kräver att man dricker lite mer eftersom kreatinet gör att mer vatten hstannar i muskeln och sedan har jag väl ibland haft hintar om att jag har lite känsligare njurar.

ChuckTesta
2025-12-03, 19:42
Jag dricker vatten på gymmet. Dock tenderar mina pass att bli rätt långa (ca 1,5-2h) och sedan är det ett sätt att jag ska få i mig vätska överhuvudtaget eftersom jag har en tendens att glömma bort att dricka. Som en vilodag kan jag komma på att jag inte har druckit något på några timmar.
Något som inte är så bra då jag dels tar kreatin och som jag har förstått kräver att man dricker lite mer eftersom kreatinet gör att mer vatten hstannar i muskeln och sedan har jag väl ibland haft hintar om att jag har lite känsligare njurar.

Man måste inte dricka konstant. Vad gör det om man inte har druckit på några timmar? Om man har vätskebrist så blir man törstig.

Men jag skapade tråden för att jag har sett exakt det här beteendet av typ majoriteten av alla människor som är på mitt gym. Alla har vattenflaska och alla dricker mellan varje set (typ). Det är någon masspsykos som folk har fått där dom tror att bara för att man är på gymmet så måste man dricka hela tiden.

Wrenchgirl
2025-12-03, 20:11
Man måste inte dricka konstant. Vad gör det om man inte har druckit på några timmar? Om man har vätskebrist så blir man törstig.

Men jag skapade tråden för att jag har sett exakt det här beteendet av typ majoriteten av alla människor som är på mitt gym. Alla har vattenflaska och alla dricker mellan varje set (typ). Det är någon masspsykos som folk har fått där dom tror att bara för att man är på gymmet så måste man dricka hela tiden.

Nja verkar tyvärr inte fungera på mig det där med törst. Jag har till och med fått yrsel av vätskebrist och ser ut som att jag kissar äppeljuice när jag inte håller koll på hur mycket jag dricker. ^^ Sen jag dricker dock inte mellan varje set utan blir nästan en större klunk mellan varje övning och kanske vartannat set ibland (jag kör oftast fyra set).

Och jag dricker än mindre nu när jag har en Bells Pares och har lite problem att hålla tätt utan att det rinner ur ena mungipan om jag inte tänker mig för såvida jag inte använder ett sugrör. :p

Rörande om det med masspsykosen som du säger kan det vara för att det har ju varit väldigt mycket de senaste åren en hälsofluga att man ska se till att dricka. Det har ju till och med kommit vattenflaskor graderade med tidpunkter. Har själv en sådan flaska som jag fick som julklapp på mitt förra jobb men som jag inte använder för jag blir bara stressad av det.

Kan som en liten kul anekdot nämna att vi har en herre på gymmet som har fått för sig att det är meningslöst att dricka medan man tränar för enligt honom kan inte kroppen absorbera det man dricker under träning. ^^

Chorizo
2025-12-03, 21:58
Nej

Dricker Pepsi Max eller julmust/påskmust. En och annan kong, pokerkung och monster blir det också.

Jorgen
2025-12-04, 07:54
Jag dricker lite under hela tiden jag är på gymmet.
Behövs det? Nej. Gör jag det av gammal vana? Ja.
Känns det konstigt om jag inte gör det? Ja.
Går det lika bra att träna prestationsmässigt om jag inte gör det? Ja.

Av samma anledning som att jag måste tugga ett tuggummi under tiden jag går till gymmet. Det är en vana och känns konstigt om jag inte gör det.
Spelar det någon roll egentligen? Nej, inte ett dugg.

Illustrerade mannen
2025-12-04, 08:04
Dricker bara vatten då det är riktigt matiga marklyftpass. Enda gången det behövs - enligt min kropp. Under bjj-passen däremot kan det gå i två liter!

agazza
2025-12-04, 09:35
Jag är törstig jämt, dricker jag inte på gymmet så slaggar halsen igen i princip.

Dricker runt 7dl under ett pass, med lite socker salt och kreatin.

ceejay
2025-12-04, 10:31
Har alltid vatten med mig, men dricker inte allt vatten.

CalleP
2025-12-04, 13:13
Har aldrig vatten med mig under pass in princip om det är ett långt konditionspass 1 timme + i värme exempelvis.

1x0
2025-12-04, 14:28
Hahaha jag har med mig 2,2 l vatten (en sån jug) och en intra-shake på 750 ml (vassle, kasein, maltodextrin, 1 krm salt). Dricker seriöst upp allt nästan alla mina pass. Då svettas jag knappt någonting. Brukar kissa direkt innan börjar lyfta och behöva kissa mitt i passet. Är definitivt överhydrerad. :D Förvisso går det åt en del vätska "i kroppen" av min shake, att bearbeta den, för den är på över tusen kalorier.

ceejay
2025-12-04, 16:19
Har alltid vatten med mig, men dricker inte allt vatten.

Tänka sig att 2 missade bokstäver kan få en mening att se mongo ut.
Ska givetvis stå alltid.

Wrenchgirl
2025-12-04, 16:41
Tänka sig att 2 missade bokstäver kan få en mening att se mongo ut.
Ska givetvis stå alltid.

Ibland kör du en Charlie Harper och dricker bourbon ;)

R0B
2025-12-05, 09:36
Styrketräning så dricker jag en pepsi eller två för att det är gott. Löpning så har dricker jag inte, förutom en pepsi efteråt men har hittills på min nystartade löparkarriär inte sprungit mer än strax över en mil. Har inget behov och fullt upptagen med att försöka få in så mycket syre som möjligt. Kan inte blockera med massa vatten då.

Langster
2025-12-05, 13:25
Jag dricker, ungefär en liter. Jag svettas när jag tränar och blir torr i halsen av att flåsa. Tar ett par klunkar mellan varje set i princip. Känns uppfriskande.

skyffelmördarn
2025-12-05, 16:13
Funderar på att börja släpa med mig en 2liters coca cola flaska bara för komiskt effekt men jag har lite problem med kolsyran så kanske får slå av den lite innan.

stridis
2025-12-05, 16:43
Funderar på att börja släpa med mig en 2liters coca cola flaska bara för komiskt effekt men jag har lite problem med kolsyran så kanske får slå av den lite innan.

Annars har jag tidigare år haft med mig en Stroh-rom flaska som jag druckit ur.... Fast inte med rom i då.

Mass-Tech
2025-12-05, 17:00
Jag dricker, ungefär en liter. Jag svettas när jag tränar och blir torr i halsen av att flåsa. Tar ett par klunkar mellan varje set i princip. Känns uppfriskande.

Samma här. Tycker ni andra som inte dricker är lite konstiga.

Uncle Joe
2025-12-05, 19:56
Blir otroligt törstig av att träna. Alltid en klunk vatten mellan seten.

trädgårdsmöbel
2025-12-06, 14:53
Om ni någon gång blir smällfeta skulle det vara intressant att se hur 1,5 timmes styrketräning även med måttlig intensitet skulle funka utan att dricka under träningen :)

stridis
2025-12-06, 15:21
Om ni någon gång blir smällfeta skulle det vara intressant att se hur 1,5 timmes styrketräning även med måttlig intensitet skulle funka utan att dricka under träningen :)

Vi smalisar behöver inte vattenkylning för att undvika överhettning.;)

trädgårdsmöbel
2025-12-07, 17:15
Vi smalisar behöver inte vattenkylning för att undvika överhettning.;)

Haha nej. Men det är så. Vattenkylning. Jag tror preppisar, även om de har lågt kroppsfett funkar som oss tjockisar med. De behöver vattenkylning för även de tjocksvettas trots fettbrist.

ChuckTesta
2025-12-07, 23:47

Varför behöver smällfeta dricka mer vatten?

trädgårdsmöbel
2025-12-07, 23:57
Varför behöver smällfeta dricka mer vatten?

Vi svettas mer.

ChuckTesta
2025-12-08, 01:37
Vi svettas mer.

Tror ändå inte att ni måste dricka mellan varje set för det

Stoltz
2025-12-08, 08:01
Jag dricker ungefär 7cl vatten under mina träningspass.
Helt enkelt så upptäckte jag att jag mådde bättre av det och då kändes det dumt att sluta.

Det är inte en natt/dag-skillnad men där är en liten behaglig skillnad för mig.

Mental
2025-12-08, 11:03
Jag dricker ungefär 7cl vatten under mina träningspass.
Helt enkelt så upptäckte jag att jag mådde bättre av det och då kändes det dumt att sluta.

Det är inte en natt/dag-skillnad men där är en liten behaglig skillnad för mig.

Så knappt en munfull med vatten?
Ja, det är en rätt liten skillnad, det har du rätt i :)

Stoltz
2025-12-08, 14:43
Så knappt en munfull med vatten?
Ja, det är en rätt liten skillnad, det har du rätt i :)

:smash: 7dl menade jag ju!

Scratch89
2025-12-16, 09:29
Träning ger påslag av sympatikus -> muntorr. Jag dricker mest därför, eller om det är varmt och svettigt.

exevision
2025-12-16, 22:07
Jag dricker sällan under passet. Tränar korta pass men ofta. Dricker dock flera koppar kaffe och ibland en energidryck just före.