Visa fullständig version : Sommarprat i P1 2024
The_RobRoy
2024-07-04, 07:48
Vi har ingen tråd för i år, irriterande nog kan man bara lyssna via SR Play appen, vilket gör att jag antar att lyssnartalen lär gått ner rejält i år. Jag laddade iaf ner appen, så stor ansträngning var de ju trots allt inte för min tumme.
Har lyssnat på långt ifrån alla och vissa har jag avslutat efter halva, men nu har jag åtminstone hört ett som va riktigt värt att lyssna på. Bidra med era favoriter eller sågningar här!
Lasse Åberg
1.5 av 5 sommarsolar. Om än inte helt värdelöst så inte långt ifrån. Knappt något jag gick igång på utom möjligen nån liten klok tanke om hur mycket livet förändrats under hans livstid. Om man inte är stor fan av hans musik så i princip undvik
Birgitta Ohlsson
2 av 5 sommarsolar. Jag hade tänkt att detta lär bli väldigt rörande, givet att hon är döende. Men på något sätt lyckades hon göra det så känslokallt att de aldrig drog i mina hjärtsträngar
Joakim Paasikivi
3 av 5 sommarsolar. Leverade ungefär i linje med förväntan, han är ingen stor berättare, men ett viktigt ämne och hans finska bakgrund och liknande historia som jag har på den finska sidan av min släkt, höjde de lite extra för mig jämfört med vad de kanske gör för ursvenskarna som aldrig hört talas om krig i släkten.
Lasse Berg
4.5 av 5 sommarsolar. Äntligen ett riktigt bra sommarprat, om stora viktiga ämnen och unika lärdommar dragna ifrån ett långt spännande liv. Det saknades något litet för full pott i att knyta ihop säcken av alla hans insikter, men mycket mycket bra.
sladdbarn
2024-07-04, 12:06
Tack för dina recensioner, blir sugen på att lyssna på dom 2 sista.
Lafayette
2024-07-04, 14:51
Johanna Nordström
0/5 utan att ha lyssnat
Akerhage
2024-07-04, 17:44
Johanna Nordström
0/5 utan att ha lyssnat
Vadan detta hat? *popcorn*
PixelMiner
2024-07-05, 11:42
Hampus Nessvold
1 av 5 sommarsolar. En av dessa moderna "komiker" som inte är roliga. Faller mest platt..
Lasse Åberg
1.5 av 5 sommarsolar. Håller med Rob Roy.. Mest trött gammal gubbe. Några få ögonblick är ok annars mest trist.
Ellen Krauss
4 av 5 sommarsolar. Hade aldrig hört talas om henne innan, men mycket bra sommarprat för att bara vara 25 år. Personligt och välskrivet manus och bra genomfört.
Joakim Paasikivi
3 av 5 sommarsolar. Ett ganska normalt sommarprat. Intressant att höra hans bakgrund och hans reflektioner om vad han haft fel i med sina analyser.
Vivi Wallin
4 av 5 sommarsolar. Intressant och annorlunda levnadshistoria. Tappar tyvärr lite på slutet.
intepurewhey
2024-07-05, 11:48
Vadan detta hat? *popcorn*
https://www.femina.se/intervju/johanna-nordstrom-stor-intervju-kroppshets-och-karriar/9863712
Hon är en fatpologist.
Säger såhär om folk som tränar:
"Det tycker jag faktiskt att alla borde göra, avfölja folk som bidrar med den skiten. Det är väldigt jobbigt att se hela tiden i flödet."
"Vi skämtar ju väldigt mycket i podden om just det här med att alla är så extremt besatta av att vara smala."
Samtidigt som hon ser ut som ett jävla bowlingklot som kommer dö av hjärtproblem innan 40. Absolut 0 självinsikt. Hon kanske bör vara mer besatt av att bli smal än att ha samma kroppssammansättning som en bit bacon. :laugh:
Lafayette
2024-07-05, 12:20
Mest talanglös och ofantligt tråkig. Lite som clara henry
intepurewhey
2024-07-05, 12:40
Mest talanglös och ofantligt tråkig. Lite som clara henry
Hon är dock söt. Tjockisen är bara motbjudande, fick skippa alla bäst i test-avsnitt hon var med i.
lördagsgrogg
2024-07-05, 14:54
https://www.femina.se/intervju/johanna-nordstrom-stor-intervju-kroppshets-och-karriar/9863712
Hon är en fatpologist.
Säger såhär om folk som tränar:
"Det tycker jag faktiskt att alla borde göra, avfölja folk som bidrar med den skiten. Det är väldigt jobbigt att se hela tiden i flödet."
"Vi skämtar ju väldigt mycket i podden om just det här med att alla är så extremt besatta av att vara smala."
Samtidigt som hon ser ut som ett jävla bowlingklot som kommer dö av hjärtproblem innan 40. Absolut 0 självinsikt. Hon kanske bör vara mer besatt av att bli smal än att ha samma kroppssammansättning som en bit bacon. :laugh:
Vi behöver fler fatpologister. Dom får mig att se mindre fet ut.
PixelMiner
2024-07-16, 10:48
Lasse Berg
4 av 5 sommarsolar. Om en ganska ovanlig yrkeskarriär och hur livet kan gå ifrån glädje till sorg.
Marcus Wandt
3 av 5 sommarsolar. Intressant, men ganska förutsägbart.
Trolle Rhodin
3.5 av 5 sommarsolar. Mest annorlunda yrke, men handlar mer om hans släkt än om honom själv.
Jennie Walldén
5 av 5 sommarsolar. Om hur det är att bli bortadopterad som 8-åring och att hitta sin plats i livet.
The_RobRoy
2024-07-16, 11:32
Gött att någon håller tråden vid liv!
Trolle:
3 av 5 solar, håller med dig, kul inblick i en annan värld, men i slutändan inte så intressant. Och att han väljer att alltid ha ögonskugga osv kändes extremt, jaha?
Cecilia Udden:
2 av 5 solar: Kanske är mitt betyg för lågt, ska ju va ett ämne som berör, men jag tröttna faktiskt och orkade inte lyssna klart
Carl Bildt:
3.5 av 5 solar: Bildt är väl nästan alltid bra, han drar några sköna stories och har endel sköna poänger, men kommer med väldigt lite nytt ändå.
Ska lyssna på Jennie nu då du gav 5 av 5!
wintersnowdrift
2024-07-18, 14:08
Jag är så besviken på årets sommarpratare. De bästa är alltid de som pratar om något annat än sig själva, och hittills har jag prickat 0 (!) sådana i år. Bläsch. Jag vill ha sommarprat i stil med Bea Uusmas om Andréexpeditionen eller Fatima Bremmers om Ester Blenda Nordström.
Lars Strannegård, Handelshögskolans rektor pratade om konst vilket hade kunnat vara ett ok tema men istället blev det superytligt plus att han hyllade sin fru på det där sättet som alla framgångsrika karriärmän gör vilket automatiskt får mig att kräkas i munnen.
Bäst hittills i år av de jag har hört är helt klart Sigge Eklund. Nu lyssnar inte jag på hans och Alex Schulmans pod så kanske är det en upprepning av hur han är i podden men det är en väldigt snygg berättad historia om hur Sigges farfar kom att hata Ingmar Bergman. Påminde en del om "Bränn alla mina brev" vilket kanske inte är helt långsökt (Schulman producerar Eklunds sommarprat).
Det jag tycker är tråkigt med sommar är att det är så otroligt strikt format. Dramaturgin i merparten av sommarpraten är likadan. Det märks att det är några få producenter och skrivare som hjälper till med allas prat.
Därför är mina favoriter genom åren dels Anita Ekberg 2005. Hon sitter på sin altan vid villan utanför Rom. Där dricker hon vin bara babblar på. Minns att hon skryter om sina avokadoträd i trädgården.
Sen är Anders Hansens också bra. Han säger uttryckligen att han inte har någon livshistoria att berätta som passar sommar-formatet, så han berättar om något han kan - hjärnan och hur träning påverkar den. Så borde många fler resonera.
PixelMiner
2024-07-18, 14:57
Cecilia Udden
2 av 5 sommarsolar. Plågade mig igenom hela. Stundtals intressant men väldigt fragmenterat och osammanhängande. Känns mer som de korta reportageklipp som man brukar höra ifrån henne på de vanliga P1 nyheterna, än som ett sommarprat.
Carl Bildt
2.5 av 5 sommarsolar. Meh.... Inget nytt under solen, men inte kass heller.
Påminde en del om "Bränn alla mina brev"
En fullständigt fabricerad historia i syfte att svartmåla Bergman med andra ord?
Hampus Nessvold
För tramsigt för min smak med skämt som man såg komma flera minuter i förväg. Igenkänningsfaktorn på den äldre gubben som har noll koll på personen i kassan fick mig att småle, innan skämtet manglades på i några minuter till. Hade själv aldrig hört talas om serien.
Lasse Åberg
Fullständigt blankt. Slog ifrån efter 15-20 minuter. Minns inte vad det handlade om ens. Politik?
Ellen Krauss
En av de snabbast växande musikartisterna i Sverige efter Så mycket bättre. Klart intressant att lyssna på men det gjorde mig även lite bedrövad. Dels hur hela hennes identitet och senare låttexter verkar cirkulera kring klädstil, gångstil, kärlek, osv. Inte intressen eller hobby.
Det andra är samhällstrenden med transsexualitet. Hon verkade tro att eftersom hon klädde sig i baggy jeans så måste hon vara kille och pappan påstods börjat spara pengar för ett könsbyte. Lyckligtvis påpekade hennes vän det självklara i att man kan vara tjej och klä sig eller bete sig som man vill, det gör inte dig till kille. En skrämmande samhällsutveckling.
Jennie Walldén
Klart bäst. Intressant att höra hennes perspektiv som adoptivbarn. Känns verkligen som att hon är optimistisk och har ett positivt livsperspektiv vilket bidraget till att hon känner sig hemma i både Sverige och Sydkorea. En stark kontrast till många som känner sig som främlingar i både sitt gamla och nya hemland.
wintersnowdrift
2024-07-19, 08:19
En fullständigt fabricerad historia i syfte att svartmåla Bergman med andra ord?
Njae, likheten är snarare att både Schulman och Eklund karaktärsmördar sina far- respektive morfäder. Bergman klarar sig relativ helskinnad (särskilt som väl alla redan vet att han var ett as?).
PixelMiner
2024-07-20, 09:47
Anna Lindmarker
3 av 5 sommarsolar. Började ganska starkt, men tappar rejält emot slutet. Intressant bakgrundshistoria om hennes uppväxt, men mot slutet blir det mest: "Och så gjort jag det, och så gjorde jag det, och så gjorde jag det..."
Sigge Eklund
3 av 5 sommarsolar. Klart mest genomarbetat manus hittills och absolut bäst interagerande med musiken. Jag kan förstå dem som gillade detta, men det var inte min grej alls.
PixelMiner
2024-07-20, 11:39
Johanna Nordström
1.5 av 5 sommarsolar. Nu har jag lyssnat så att Lafayette slipper. Bättre än Hampus Nessvold iallafall... Hon pratar om sin bror som hon aldrig fick träffa. Hur hon går på seanser och saknar honom... Men blir aldrig särskilt intressant.
lördagsgrogg
2024-07-20, 13:07
Det jag tycker är tråkigt med sommar är att det är så otroligt strikt format. Dramaturgin i merparten av sommarpraten är likadan. Det märks att det är några få producenter och skrivare som hjälper till med allas prat.
Därför är mina favoriter genom åren dels Anita Ekberg 2005. Hon sitter på sin altan vid villan utanför Rom. Där dricker hon vin bara babblar på. Minns att hon skryter om sina avokadoträd i trädgården.
Sen är Anders Hansens också bra. Han säger uttryckligen att han inte har någon livshistoria att berätta som passar sommar-formatet, så han berättar om något han kan - hjärnan och hur träning påverkar den. Så borde många fler resonera.
Jag tror att en stor del av problemet är att det blivit ett sådant prestigejobb.
Dom jobbade så hårt för att promota sommarpraten för att folk skulle lyssna men det har gått överstyr. Nu känner sig vissa till och med förfördelade för att dom inte får bli sommarpratare bara för att.
Istället för att fokusera på att man får tid att säga något man inte annars kan få möjlighet att berätta.
Ett klassiskt exempel på att vissa format inte vinner på storlek.
Enkelt att fixa dock. Sparka chefen och ta in någon ny. Hon har ju blivit något av en påve för det hela. Har gjort ett bra jobb men borde nu låta någon annan driva formatet.
lördagsgrogg
2024-07-20, 13:15
Njae, likheten är snarare att både Schulman och Eklund karaktärsmördar sina far- respektive morfäder. Bergman klarar sig relativ helskinnad (särskilt som väl alla redan vet att han var ett as?).
Ett as ibland absolut, främst gissar jag på inspelningar. Men han var inte bara ett as. Själv har jag bara träffat honom en gång genom mina föräldrar men jag har många bekanta som träffat honom på Fårö.
Och han var också en vänlig man i person. När han träffade folk som inte ville något från honom. Eller inte sett en enda film han gjort.
Jag vill bara säga att ett as ska inte vara hans enda tillmäle. Även om det kanske ska vara ett.
PixelMiner
2024-07-23, 17:00
UKON Ulf Karl Olov Nilsson
2 av 5 sommarsolar. Flummigt och överdrivet konstnärligt. Blir aldrig intressant eller gripande.
Lasse Holm
3.5 av 5 sommarsolar. Klassiskt sommarprat av en av våra stora musikskapare. Lite lagom intressant livshistoria, men inte så mycket mer heller.
Alexander Hermansson
3 av 5 sommarsolar. Om hur det är att balansera att vara superpepp barnprogramsledare och att samtidigt vara rejält utbränd och deppig.
PixelMiner
2024-07-24, 11:00
Malena Ivarsson
1.5 av 5 sommarsolar. Ganska trist, förutsägbart och tråkigt.
Oscar Stenström
3.5 av 5 sommarsolar. Intressant om spelet bakom Sveriges NATO-förhandlingar med framförallt Turkiet. Känns lite hastat emot slutet.
PixelMiner
2024-07-25, 19:12
Zećira Mušović
2.5 av 5 sommarsolar. Ett högst ordinärt sommarprat. Inte särskilt spännande heller.
Stella Österling
3.5 av 5 sommarsolar. Hur hon som ADHD barn hamnar på SIS hem. Halv-intressant.
Andrev Walden
1.5 av 5 sommarsolar. Författare som flummar loss rejält. Inte min grej, men finns säkert de som uppskattar mer abstrakta betraktelser av livet.
Sanna Sundqvist
4 av 5 sommarsolar. Om hur det är att få ett barn med downs och en samtidigt ha en pappa som är alkoholist. Välskrivet manus.
PixelMiner
2024-07-27, 22:27
Lars Strannegård
3.5 av 5 sommarsolar. Rektorn på Handelshögskolan pratar om kulturens vikt i utbildningen. Lite högtravande, men helt ok.
Alva Sparrevik
Lyssnarnas sommarvärd som berättar när hennes tonåriga bror misshandlas ihjäl av några lättkränkta ungdomar. Mörkt och gripande berättande. Vill pga av ämnet inte ge betyg, men det är värt att lyssna på.
PixelMiner
2024-07-31, 13:33
Ayan Ahmed
2.5 av 5 sommarsolar. Lite om hennes bakgrund och så om hur hon fick rollen i Snabba Cash. Lite ångest och lite död. Följer standardmallen för ett sommarprat. Meh...
PixelMiner
2024-08-06, 21:00
Olof Lundh
2.5 av 5 sommarsolar. Om varför folk verka tycka illa om honom. Ganska provokativt kring hans arbetsgivare, både gamla och nya. Men ganska ointressant för de som inte brinner för sportjournalistik.
Josefine Jinder
3.5 av 5 sommarsolar. Flummigt om kvinnligt artistliv, relationer, och depressioner. Ganska underhållande. Mest "fitt"-svordommar per minut. :)
Niklas Ekstedt
2.5 av 5 sommarsolar. Hur spännande kan det bli om en TV-kock. Följer standardmallen för ett sommarprat. Meh igen...
Karin Olofsdotter
3 av 5 sommarsolar. Lite intressant om hennes jobb som ambassadör först USA och sedan Ryssland. Hon nämner också lite tidigare erfarenheter på UD, som mordet på Anna Lindh och tsunamin i Thailand. Dock är hon som diplomat begränsad i vad hon kan säga, så det blir ganska slätstruket.
Kristian ”The Tallest Man on Earth” Matsson
2 av 5 sommarsolar. Om hans artistskap och folkmusik.. Stor gäspning...
The_RobRoy
2024-08-07, 02:11
Skönt att du håller tråden vid liv!
Tycker de varit alldeles för låg genomsnittsnivå för att ha orken att köra på som du gjort. Har försökt plocka lite russin ur kakan men även då har de varit mediokert.
Andra som du givit låga betyg har påbörjats och stängts av, som Sigge Eklund och Ayan Ahmed.
Lars Strannegård rektor på handels hade väl endel unika tankar och sådant jag sällan tänker på, som hur det är viktigt att en skola är vacker. Men i långa loppet blev de lite tråkigt ändå.
Lyssnar nu på finansmannen Lars Fröberg, där avsnittet tog en jäkla konstig vändning efter hälften.
PixelMiner
2024-08-09, 17:54
Skönt att du håller tråden vid liv!
Tycker de varit alldeles för låg genomsnittsnivå för att ha orken att köra på som du gjort. Har försökt plocka lite russin ur kakan men även då har de varit mediokert.
Jag har lyssnat i lurar medan jag ägnar mig åt kroppsarbete under semestern. Då hinner man ju några stycken per pass.
PixelMiner
2024-08-09, 18:02
Kenza Zouiten Subosic
2.5 av 5 sommarsolar. Om hennes relation till sin pappa. Följer standardmallen för ett sommarprat. Återigen meh...
Kim Söderström
3.5 av 5 sommarsolar. Tydligaste politiska sommarpratet hittills. Om facklig kamp på byggen och den problematik som finns där. Kan vara intressant även om man inte röstar rött.
Sofi Jeannin
2 av 5 sommarsolar. Dirigent om kärleken till den klassiska musiken och hur det är att slå sig fram som kvinna i en mansdominerad branch. Spelar uteslutande klassisk musik. Trist och tråkig.
wintersnowdrift
2024-08-11, 14:38
Lyssnar nu på finansmannen Lars Fröberg, där avsnittet tog en jäkla konstig vändning efter hälften.
Haha, jag störde mig så sjukt mycket på hans tonårskåta beskrivningar av kvinnor i början av sommarpratet, så den där vändningen var lite oväntad. Hans tankar kring företag och investeringar var intressanta, hade gärna hört mer om det än om hans sexuella uppvaknanden.
PixelMiner
2024-08-14, 20:30
Stefan Larsson
2.5 av 5 sommarsolar. Kulturmänniska om hans liv som skådespelare och regissör inom teatern. Började ganska bra, men föll sedan snabbt av och blev högtravande och kulturmuppigt.
Titti Schultz
2.5 av 5 sommarsolar. Om hennes liv som radiopersonlighet. Saknar röd tråd och är mest lösryckta små historier som ibland blir lite småroliga, men sällan mer.
The_RobRoy
2024-08-15, 03:03
Haha, jag störde mig så sjukt mycket på hans tonårskåta beskrivningar av kvinnor i början av sommarpratet, så den där vändningen var lite oväntad. Hans tankar kring företag och investeringar var intressanta, hade gärna hört mer om det än om hans sexuella uppvaknanden.
Ja otroligt konstigt fokus, men jag vet inte, han kanske kände att de behövs bland de äldre gubbarna som styr finans-Sverige?
The_RobRoy
2024-08-15, 03:07
Amir Rostami
3 av 5 sommarsolar. Om gängkriminalitet, han gläntar på dörren hur saker och ting verkligen fungerar hos polisen vilket är intressant. Men känns som han kommer med alldeles för lite information och tankar om hur saker ska lösas och det blir mer ett fingerpekande på andra, som han sedan friskriver sig ifrån igenom att säga att han inte pekar finger, trots att det är ju precis det han gör. Konstigt rätt dåligt sommarprat, men ämnet är så viktigt och han ger ändå viss info så det blir 3 solar.
Jens Jeb Bergensten
1.5 av 5 sommarsolar. Jag har aldrig spelat Minecraft så detta kändes rätt meningslöst för mig, en nörd som berättar om sin livsresa som helatiden varit helt otrolig, vilket den ju såklart varit, men det gör det inte särskilt intressant för oss andra att höra hur han rablar upp event han gått på som varit häftiga.
Jag börjar ge upp detta år nu, sjukt dålig kvalite överlag..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.