handdator

Visa fullständig version : Ni som är 40+ , hur ser er hudvård och hygienrutin ut?

Navi
2024-04-27, 14:46
Jag är nyfiken på hur mycket av hud-och hygienprodukter som är skit. Har det hjälpt er som är 40+ att regelbundet tvätta ansiktet med krämer, moisturizers, osv för bättre hy? Märker ni någon annan vana (kost/träning) som hjälper er se fräscha ut?

Jag är man och rakar ansiktet med apparat. Har väl helt okej hy, aldrig något jag direkt tänkt på. Har börjat fundera nu om det är värt att börja (fyller snart 30) för att göra sig en tjänst för framtiden.

Nyfiken på hur brädan gör och varför.

jmk
2024-04-27, 16:49
jag är 1000+ inga PRODUKTER HAR HJÄLPT HITTILLS

Slartibartfast
2024-04-27, 18:32
Undvik sol och använd nån billig fuktighetskräm (typ Nivea). Det är 99% av vad du kan göra.

dmoller
2024-04-27, 19:05
På vintrarna i sverige smörjer jag in mig med oliv eller kokosolja om det blir lite torrt på huden. Annars inget.
Asiater ger mig alltid komplimanger för min hy. Ja, tom koreanerna

stridis
2024-04-27, 20:04
Hur jag ser ut när jag försöker se söt ut:
https://imgs.search.brave.com/dLcjWThCN0dKFtroXW5p7fOP_LbIEnvhJ5grdWEIO38/rs:fit:860:0:0/g:ce/aHR0cHM6Ly9pLnBp/bmltZy5jb20vb3Jp/Z2luYWxzLzJhLzNk/LzRmLzJhM2Q0Zjll/Njg5OTEzMmVhNWZl/YWM2NTc1MTNhODY5/LmpwZw

Acceptera din ålder. Förfallet kommer.

1x0
2024-04-27, 20:58
Dermarolla/microneedling?

Kaalle
2024-04-27, 22:36
Har rätt risig hy men sen jag flyttade ner till tropikerna är det som natt och dag. Hög luftfuktighet och inga produkter alls nästan. Kör billig Face wash ett par dagar i veckan max, återfuktar med kokosolja.

Navi
2024-04-28, 19:59
Undvik sol och använd nån billig fuktighetskräm (typ Nivea). Det är 99% av vad du kan göra.

Någon speciell kost/träning som ni får bättre hy av?

Lafayette
2024-04-28, 22:46

Jag minns att Grubben postade en studie om att fasta är bra, och överätning var hemskt för hy, hår och att huden åldras fortare

40plus
2024-04-29, 06:17
En kladd nivea på snudan när den är torr är allt som krävs.

Dogmatix
2024-04-29, 16:04
Är övertygad om att sånt bara är bondfångeri.
Huden har naturliga mekanismer för att reglera så den klarar sig bra. Använder inga krämer, eller ens schampo.
Däremot om man börjar använda produkter som tvättar bort hudens naturliga lager så hamnar man i en cirkel där man behöver den ena efter den andra krämen för att avhjälpa det man förstört.

Uncle Joe
2024-04-29, 18:16
Solkräm året runt. Återfuktande kräm på kvällen.

tomten1
2024-04-29, 18:41

Mycket olivolja. Hög GI-kost tror jag också är hemskt för huden.

skyffelmördarn
2024-04-29, 18:52
Huden har naturliga mekanismer för att reglera så den klarar sig bra. Använder inga krämer, eller ens schampo.
Däremot om man börjar använda produkter som tvättar bort hudens naturliga lager så hamnar man i en cirkel där man behöver den ena efter den andra krämen för att avhjälpa det man förstört.

Nej det stämmer inte, däremot nollställs ju huden över natten och går tillbaka till sina grundnivåer så att smörja in sig är ju bara "för dagen" mer eller mindre.

Ett Orm
2024-04-29, 20:01
Nä, inget.
Men hyn verkar må bra av att vila en dag då och då från att duscha.

40plus
2024-04-30, 06:10

Fräscht, så du går omkring med svettigt ansikte med flott i pannan?

stridis
2024-04-30, 08:01

That dere natural shine!:em:

CalleP
2024-04-30, 08:13
Kall dusch eller bada kallt gör att huden ser bättre ut åtminstone på kort sikt, vet ej hur det är på längre sikt. Annars är det väl standard saker som rök ej, sup inte, rör på dig, sov bra och stressa inte.

The_RobRoy
2024-04-30, 09:26
Har passerat 40, det är kört, flintskallig och jävlig - hur huden ser ut tänker jag noll på. Man får försöka va en trevlig intressant gubbe istället - svårt det med när man mest är gnällig och irriterad.

Mental
2024-04-30, 09:46
43. Och har turen att ha mycket bra och förlåtande hud. Gör inget alls med huden. Duschar dagligen men kör bara ett par mm hår så enklaste möjliga schampo. Skägget oljas och vaxas. Och med stigande ålder behöver näs och öronhår trimmas. Annars behöver jag inte göra något.

David_wigren
2024-04-30, 09:52

Det finns dem som kan komma undan utan hudvård. Nu när jag själv fyller 40 nästa år har jag märkt att jag är i mer behov av hudvårdsprodukter om jag vill undvika att bli torr. Men när jag var yngre, typ under 32 hade jag perfekt hy i ansiktet utan att tvätta det mer än någon gång i veckan och aldrig smörja det. Ansiktet var aldrig fett, aldrig torr, inga pormaskar, finnar eller någonting. Nu är det annorlunda.

Zrob
2024-04-30, 12:39
Jag är 47år och har blivit lite rynkig runt ögon och i pannan. Frugan tjatar om att jag måste smörja mig, så jag körde ett test för 3-4år sedan på ansiktet - efter att jag tvättat mig så smörjde jag in ansiktet med "bra antirynkkräm" både morgon och kväll i ca 3månader, det vart inte någon skillnad alls. Så jag la ner det.
(gillar inte känslan av kladd i ansiktet eller inte någon annanstans heller iofs)

Dogmatix
2024-04-30, 13:11

Jag hör att du är fast i missbruket.

dmoller
2024-04-30, 13:48

tar ett par sekunder att skölja ansiktet med lite kallt vatten

Lafayette
2024-04-30, 14:34
Jag har problemet att jag har väldigt rynkiga fingertoppar, det är så fult. Fattar inte varför *mini

Uncle Joe
2024-05-01, 07:49
Jag är 47år och har blivit lite rynkig runt ögon och i pannan. Frugan tjatar om att jag måste smörja mig, så jag körde ett test för 3-4år sedan på ansiktet - efter att jag tvättat mig så smörjde jag in ansiktet med "bra antirynkkräm" både morgon och kväll i ca 3månader, det vart inte någon skillnad alls. Så jag la ner det.
(gillar inte känslan av kladd i ansiktet eller inte någon annanstans heller iofs)

Provade receptbelagd tretinoin (vitamin-A syra) i några månader. Kunde köpa dessa på apotek utan recept i Spanien.
Huden blev värre, ständigt inflammerad trots försiktig introduktion. Småynkor försvann inte utan blev fler.
Dessutom försvann lite av underhudsfettet. Överskattat skitämne.

Anders The Peak
2024-05-01, 09:57
Provade receptbelagd tretinoin (vitamin-A syra) i några månader. Kunde köpa dessa på apotek utan recept i Spanien.
Huden blev värre, ständigt inflammerad trots försiktig introduktion. Småynkor försvann inte utan blev fler.
Dessutom försvann lite av underhudsfettet. Överskattat skitämne.

Läs på ordentligt innan du bara kör på med något oavsett vad det gäller.

Det går bra att köpa retinol/tretoin på nätet om man söker lite.

Gäller att börja tidigt på hösten när solens strålar har minskad intensitet och från december/januari låta ansiktet/huden läka ordentligt innan vårsol/sommarsolen återkommer.

Anders The Peak
2024-05-01, 10:03
Träning både styrketräning och konditionsträning är grunden för en bra hud och att det nödvändigt att använda bra solskydd när solen tittar fram, tex Cerave solkräm ansikte samt smörja ansiktet på kvällarna med tex Cerave moisturizing lotion hyaluronic acid.

wintersnowdrift
2024-05-01, 13:38

That dere natural shine!:em:

Det kallas gloooow hörrni!

https://caiacosmetics.com/dokument/bibliotek/Image/TB_Extendyoursummerglow_Mobile_1500x1900.jpg

Jag har ett par år kvar till 40 men som kvinna bör man ju i normalfallet börja oroa sig för (och motarbeta) rynkor ett par decennier innan de ens har uppstått. Jag har i takt med rynkornas uppkomst insett att jag aldrig kommer vilja spruta in nåt skit i kroppen och jag har därför valt att embracea åldrandet istället för att ägna mig åt det svindyra sisyfosarbete det innebär att försöka bevara nån slags illusion av ungdomlig skönhet.

Män ser imho bättre ut med en fårad panna och kråksparkar i ögonvrån så ni behöver väl knappast göra så mkt? Det räcker med att lukta gott.

Uncle Joe
2024-05-02, 07:58
Läs på ordentligt innan du bara kör på med något oavsett vad det gäller.

Det går bra att köpa retinol/tretoin på nätet om man söker lite.

Gäller att börja tidigt på hösten när solens strålar har minskad intensitet och från december/januari låta ansiktet/huden läka ordentligt innan vårsol/sommarsolen återkommer.

Jag är påläst om retinol och tretinoin. Introducerade försiktigt - en gång i veckan för att sedan långsamt öka på frekvensen. Dessutom använder jag solskydd året runt och undviker att gå ut när solen är som starkast osv. Så jag gjorde allt rätt men produkten var inget för mig.

Uncle Joe
2024-05-02, 08:09
Det kallas gloooow hörrni!

https://caiacosmetics.com/dokument/bibliotek/Image/TB_Extendyoursummerglow_Mobile_1500x1900.jpg

Jag har ett par år kvar till 40 men som kvinna bör man ju i normalfallet börja oroa sig för (och motarbeta) rynkor ett par decennier innan de ens har uppstått. Jag har i takt med rynkornas uppkomst insett att jag aldrig kommer vilja spruta in nåt skit i kroppen och jag har därför valt att embracea åldrandet istället för att ägna mig åt det svindyra sisyfosarbete det innebär att försöka bevara nån slags illusion av ungdomlig skönhet.

Män ser imho bättre ut med en fårad panna och kråksparkar i ögonvrån så ni behöver väl knappast göra så mkt? Det räcker med att lukta gott.

Egentligen är rynkorna bara en del av åldrandeprocessen. En ganska liten del om man ser till de övriga faktorer som man förknippar med ett åldrande ansikte. Övriga, djupare strukturer i ansiktet förändras också.

Speciellt ansiktets bindväv, som håller ihop ansiktets mjukdelar blir försvagade med åren - speciellt sker detta runt klimakteriet och det är därför ansiktet börjar "hänga" - man får en "slapp hud". Det är nog den enskilt största faktorn.

Dessutom tunnas ansiktets skelett, själva stommen för att hålla upp mjukdelarna blir tunnare och muskler blir svagare osv - i synnerhet om man använt mkt botox och man atrofierat musklerna i förtid. Till slut når man en tipping point där gravitationens kraft inte kan undvikas. Ansiktets fettkuddar hänger med i fallet och vips så har man kindfettets påsar under käklinjen. Mer dramatiskt blir det om man börjar injicera en massa fillers på fel ställen, t ex kinderna.

Strategiskt placerade rynkor på män (och kvinnor) kan ge en del karaktär tycker jag. Speciellt snygga kråksparkar a la Clint Eastwood. Men jag solade mycket solarium under 90-talet att jag gärna försöker motarbeta dessa så mycket det går.

skyffelmördarn
2024-05-03, 15:29
Klassiskt tråkiga saker som att sova mycket och inte röka/kröka lär ju göra en go del också.

Bailah
2024-05-07, 10:41
Dricker mycket vatten, äter mkt kött och fett, är mycket i solen och använder typ kokosfett som solkräm, om något. Blir nog bra. Funkat hittils iaf.

Mats J
2024-05-07, 14:01
Frågan är ju hur mycket sånt ger ändå? Jag dricker aldrig, röker aldrig, äter bara nyttig mat, rör på mig och tränar samt undviker solen och har så gjorde de sista 30 åren, ändå tycker jag det är noll skillnad motför andra i min ålder

40plus
2024-05-08, 06:17
Frågan är ju hur mycket sånt ger ändå? Jag dricker aldrig, röker aldrig, äter bara nyttig mat, rör på mig och tränar samt undviker solen och har så gjorde de sista 30 åren, ändå tycker jag det är noll skillnad motför andra i min ålder

Inte ett skit.

Jag har rökt och snusat, samtidigt, i 20 år. Knarkat en hel del inkl mer än 10 år som grav opiatmissbrukare inkl intravenöst heroinmissbruk. Äter vad fan jag vill vill, ofta ris, pasta, pizza och hamburgare. Gymmar i perioder men inget mer, och blir osmakligt fet i mellan perioderna.

Är över 40 och dricker mig redigt full varje fredag samt lördagkväll och sitter å spelar onlinespel och skriker könsord på engelska.

Har högt blodtryck, högt blodsocker och grav sömnapne.

Men är slät som en barnaröv i ansiktet. Vet massa män i min ålder och även många år yngre som kletar med avancerade krämer, äter sparris och gubbjoggar varje dag. Pinnsmala seniga jävlar. Osmala också. Jag ser typ 10 år yngre ut än dom alla.

Uncle Joe
2024-05-08, 06:28
Har nog en hel del med gener att göra.
Inte så att jag måste visa upp leg på systembolaget men får ofta höra att jag ser typ 15 år yngre än vad jag är (är +50). Men det har nog inte med rynkor göra, för smårynkor har jag, utan de djupare strukturer ansiktet som inte gett vika (än).

Men med solkräm fördröjer man själva hudens åldrande, det finns ingen tvekan kring detta. Däremot ska man ta "aktiva ingredienser" med en nypa salt. T ex c-vitamin, retinoider, peptider och annat. Överskattade crap som bara gör hål i plånboken.

De djupare strukturernas åldrande kan man inte fördröja på ett vettigt vis.

Jo förresten - hård, långvarig deff kan urholka ansiktets skelett och förstöra bindväven i ansiktet.