handdator

Visa fullständig version : Till er som sover färre timmar än 8…

Armed Dingo
2023-01-22, 14:48
När började ni sova färre timmar?

Jag ligger på ca 6h per natt nu och har gjort senaste veckorna. Jag fungerar rätt bra på det. Jag hade velat ha en timma till för att känna mig riktigt pigg men i jämförelse med hur det var för ett halvår sen så är det jättebra. Jag är 32 år. När jag var 29 sov jag oftast 8h eller gärna mer. Hur vet jag om detta är en anpassning till nåt nytt eller om jag egentligen fortfarande behöver mer sömn?

skyffelmördarn
2023-01-22, 14:57
Har noterat att för mig så hänger kroppstemperatur ihop med hur länge jag sover exempelvis på vintern när det säkert är några grader kallare än vanligt i sovrummet så snittar jag över 8 men på sommaren är det 7 eventuellt 8 någon dag. Och det har nog inget med ljuset att göra heller eftersom mitt sovrum är kolsvart.

Lafayette
2023-01-22, 15:11
11 timmar sömn annars mår man inte bra.

King Grub
2023-01-22, 15:16
Jag har aldrig sovit så länge. Då är jag rejält sjuk.

spoon
2023-01-22, 16:00
Har vaknat av klockan i många år (15?) och av barn dom senaste åren. Gissar att jag skulle landa på 8-10h om jag fick sova fritt i ett par månader. Jag är 40.

Mina arbetskollegor som är 55+ har mycket mindre sömnbehov.

Nu jobbar jag skift så det blir lite knäppt att jämföra mig med vanliga dagtidare.

Men att man tränar ganska hårt måste väl kräva en del mer sömn för återhämtningen tänker jag?

Skickat från min SM-A127F via Tapatalk

CalleP
2023-01-22, 16:00
Sover mellan 5-8 timmar per natt eller mer någon gång ifall jag är sjuk eller behöver återhämtning. Mår bra tycker jag.

ceejay
2023-01-22, 16:53
Får jag sova lugnt och fint i min egna säng så vill jag oftast gå upp efter runt 8,5-9h. Blir oftast färre då jag lägger mig för sent om jag ska upp dagen efter.

kvarnis
2023-01-22, 17:16
6-7 h, folk som säger att man måste sova minst 7 timmar vet inte vad dom pratar om, sömnbehovet är väldigt individuellt.

Mats J
2023-01-22, 17:20
Alltid sovit lite men efter jag blev vuxen minskade sömnbehovet ännu mer, får jag sova ostört och fritt sover jag 6-7 timmar Max men klarar mig bra på 4-5 utan att gå runt som en zombie

Ett Orm
2023-01-22, 17:41
Ligger på mellan 4-6 h nattsömn + ev gubblurar i soffan.
behöver 6h men 7 är bättre, ytterst sällan jag kommer upp i det på vardagar.
Dock har jag på senare tid splittrat mitt sovande så det har inte varit bra alls. Mellan fredag och lördag sov jag 11 timmar och det tyder ju på sömnbrist, vilket jag oftast har i slutet av veckan.

Är kvällsmänniska och piggnar till runt 22 oavsett hur trött jag varit under dagen, kan vara helt förstörd kl 21 och pigg som en mört kl 22. Blir helt enkelt inte trött förens klockan börjar närma sig 01.
Inte helt optimalt att jobba mellan 06-1430 varje dag.

Uncle Joe
2023-01-22, 17:56
5,5-6 h. Klarar mig utmärkt på det. Minst 8h var regeln förut men sedan ca 10 år tillbaka minskade sömnbehovet.

CalleP
2023-01-22, 18:07
6-7 h, folk som säger att man måste sova minst 7 timmar vet inte vad dom pratar om, sömnbehovet är väldigt individuellt.

Ändras under livet med.

PixelMiner
2023-01-22, 19:03
7 timmar/natt vintertid och 6 timmar/natt på sommaren är optimalt för mig.

dluddeckens
2023-01-22, 19:10
Med barn är man nöjd om man får sova utan att vakna.

Drygt 7h snittar jag på enligt min klocka.

eternallord
2023-01-22, 19:48
Är väl sin sak om man alltid vaknar av sig själv efter 6 timmar, men om man lägger sig relativt sent och alltid vaknar av klockan efter mindre än 7 timmar kan det nog vara värt att se om det går att sova mer. Forskningen verkar tyda på att rätt många hälsorelaterade problem kan följa av för lite sömn, även om det inte är extrema mängder.

https://healthysleep.med.harvard.edu/need-sleep/whats-in-it-for-you/health

”Cardiovascular disease and hypertension—A recent study found that even modestly reduced sleep (six to seven hours per night) was associated with a greatly increased the risk of coronary artery calcification, a predictor of future myocardial infarction (heart attack) and death due to heart disease.”

Armed Dingo
2023-01-22, 19:57
flera svar som säger att ni sover mindre än de 8 vanliga, men bara Mats J har svarat vad jag frågade efter. En ungefärlig ålder då ni började sova mindre. What the hell :D

Kev88
2023-01-22, 20:04
Innan våren 2020 (ålder 31) när jag balanserade på gränsen till utmattningssyndrom så hade jag inga som helst sömnproblem och fick 7-9 timmar varje natt, vilket jag behöver för att inte må skräp. Nu för tiden så ligger jag oftast runt 6-7, men kvalitén på dem är inte alls vad de brukade vara och jag vaknar ofta. 2-3 dagar i veckan så får jag ta en Stilnoct när jag vaknar mitt i natten och inte kan somna om.

Uncle Joe
2023-01-22, 20:05
flera svar som säger att ni sover mindre än de 8 vanliga, men bara Mats J har svarat vad jag frågade efter. En ungefärlig ålder då ni började sova mindre. What the hell :D

Det smög sig på. Runt 40 började jag vakna tidigare, av mig själv.

Armed Dingo
2023-01-22, 22:30
Det smög sig på. Runt 40 började jag vakna tidigare, av mig själv.

Ok, tack för återkopplingen.

Fyfan Kev, vad var det som utlöste ditt utmattningssyndrom? Har läst en del av vad du skrivit på brädan och du verkar åtminstone stundtals ha en riktigt jobbig sits. Hoppas det går framåt på något sätt iallafall.

Wilshere
2023-01-22, 23:34
29 år, skulle väl säga att jag snittar runt 5-6 timmar. Var väl fram till jag blev 25-26 jag sov iaf 8 timmar och ofta slocknade direkt men sen har det blivit värre och värre. Framförallt när jag tränar och är på underskott blir det enormt svårt för mig att somna.

skyffelmördarn
2023-01-23, 00:35

Jag är snart 35 och sover fortfarande 8-9 timmar om jag inte ställer klockan. Kanske ska säga att det är ganska vanligt att jag vaknar efter 7 timmar (Mest för att jag behöver pissa tror jag) och sen somnar om i ytterligare 2 timmar.

Uncle Joe
2023-01-23, 07:41
Det märkliga är att jag känner mig lika pigg som en mört efter 6h nu jämfört med +8h innan. Jag tror att kroppen vänjer sig till slut genom att öka djuosömnen som få får kroppen att återhämta sig tillräckligt mycket under de få timmarna. Har normala testo nivåer, orkar ge allt på gymmet och tar inga tupplurer (mer än 15 min slumrande).

dluddeckens
2023-01-23, 08:27
Innan våren 2020 (ålder 31) när jag balanserade på gränsen till utmattningssyndrom så hade jag inga som helst sömnproblem och fick 7-9 timmar varje natt, vilket jag behöver för att inte må skräp. Nu för tiden så ligger jag oftast runt 6-7, men kvalitén på dem är inte alls vad de brukade vara och jag vaknar ofta. 2-3 dagar i veckan så får jag ta en Stilnoct när jag vaknar mitt i natten och inte kan somna om.

Okej då, sovit mindre sen barnen kom, då var jag 29.

Idag är jag 39.

Sedan, som Joe är inne på, det är skillnad på sömn och sömn också. Kan man lägga sig regelbundet, och man inte dricker alkohol, eller annat som påverkar sömnen negativt (främst djupsömn och REM), så klarar man sig på färre timmar.

Stuffer
2023-01-23, 09:33
Här länge legat på 6-7 timmar om natten på vardagar men det känns inte riktigt rätt för mig. Ofta trött och slö på veckorna och när helgen kommer så sover jag "ikapp" och det känns då som att jag sover bort halva helgen.

Tänkte testa ett tag nu att gå och lägga mig tidigare och sikta på 8h. De där sista timmarna sitter man ändå bara och slötittar på tv:n

agazza
2023-01-23, 09:39
8 timmar är för mycket, 6 timmar kontinuerligt är för lite

7 timmar kvalitativt i ett tyst mörkt KALLT rum är viktigt.

Fysisk aktivitet är viktigt.

Uncle Joe
2023-01-23, 09:43
8 timmar är för mycket, 6 timmar kontinuerligt är för lite

Hur kommer du fram till detta? Tittar man på populationsnivå är 8h optimalt men på individnivå kan det skilja mycket.
Jag kan verkligen inte sova mer än 6 - 6 1/2 h hur mycket jag än försöker.

Scratch89
2023-01-23, 10:07
När började ni sova färre timmar?

Jag ligger på ca 6h per natt nu och har gjort senaste veckorna. Jag fungerar rätt bra på det. Jag hade velat ha en timma till för att känna mig riktigt pigg men i jämförelse med hur det var för ett halvår sen så är det jättebra. Jag är 32 år. När jag var 29 sov jag oftast 8h eller gärna mer. Hur vet jag om detta är en anpassning till nåt nytt eller om jag egentligen fortfarande behöver mer sömn?

Jag började sova mindre när jag var runt 23-24. Klarar mig fint på 6 timmar. Pigg på morgonen, skarp hela dagen och ofta inte trött på kvällen heller. Sover längre på helgerna men då oftast runt 8 timmar, men då känner jag mig generellt mosig hela dagen.

agazza
2023-01-23, 11:06
Hur kommer du fram till detta? Tittar man på populationsnivå är 8h optimalt men på individnivå kan det skilja mycket.
Jag kan verkligen inte sova mer än 6 - 6 1/2 h hur mycket jag än försöker.

tittar bara på mig själv och alla i min närhet, för mycket för ofta ger hjärntrötthet.

För lite för länge kompenserar med kaffe, alkohol och vilja. Alla människor kompenserar sömnbristen med lättillgängliga dopaminkickar efter varandra för att klara en vecka till.

De som sover bra får en bättre levnadstandard fort.

Ett annat tips som hjälpt mig oerhört är att hålla samma sömnschema varje dag, jag ändrar min läggning max en timme på helgerna och det har höjt min livskvalitet oerhört.

Jag har iof små barn hemma.

CalleP
2023-02-05, 12:40
flera svar som säger att ni sover mindre än de 8 vanliga, men bara mats j har svarat vad jag frågade efter. En ungefärlig ålder då ni började sova mindre. What the hell :d

30-31 :)

frys
2023-02-05, 13:54
snart 33, sover 7h på arbetsdagar, 8-8,5h på lediga dagar(eller där jag inte har träning på morgonen), 3 dagar i veckan får jag sova ut o vakna av mig själv. kör aldrig 7h sömn mer än två dagar på raken, så en bra sömn dagen innan hjälper också dagen efter. (mån/tis 7h, ons 8+, tor/Fre 7h, lör/sön 8+). så den där veckotröttheten kommer inte heller, kommer ihåg när jag ibland vaknade upp 0500 6 dagar på raken varannan vecka när jag jobbade städ. Det var brutalt. slutade efter ett par månader :laugh:

kunde sova 10h+ när jag var i gymnasiet, lägger mig ungefär samma tid(2330-0030) varje dag oavsett ifall jag är ledig eller jobbar dagen efter, vaknar 07 på träning+jobbdagar eller 0830-0900 på vilodagar.

första 15-20min av dagen e rätt svåra för mig(blundar medans jag sitter o skiter på muggen xD) men efter det är jag en ostoppbar maskin, hela dagen även på jobbet där jag slutar 2200, sen när jag lägger mig så somnar jag inom 10 minuter.

Ska flytta idag, lite längre ifrån allt, så kmr va tvungen o försöka vakna en timme tidigare varje dag på jobbdagarna, får se hur man påverkas av att behöva köra 6h sömn 4 ggr i veckan istället.

Jag har testat detta förut i perioder när mitt gym stänger 2v varje år o jag behöver åka till andra sidan stan för o träna, men det är ju bara två veckor o inte permament. O det har ju funkat. i värsta fall får man försöka gå ner lite i arbetstid(tex börja 1h senare), att förlora runt 1-1,5k efter skatt är kanske inte världens grej

Man får helt enkelt försöka bli ännu effektivare i sina rutiner. tex offra 30 min soffliggande efter jobbet för o sova 30 min mer