Visa fullständig version : Förlorat alla vänner
Slutade gymnasiet nyligen, hade 6 nära vänner, alla var riktigt sköna, jag bråkade aldrig med någon av de och de kändes som att ingen hade något emot mig. Nu efter studenten har jag tappat kontakten med alla helt, de gör aktiviter utan mig hela tiden och lägger upp på sociala medier. De har till och med lagt upp bilder och videos när dem gör något kul i "grupper" på sociala medier som endast nära vänner kan se, dem verkar inte bry sig ett skit att jag inte är med. Har varit på lite och sagt "de bara o skriva om ni ska göra något, hänger gärna med", dem svarade med "aaa de klart" men det har inte hjälpt. Känns förjävligt att se dem lägga upp bilder när dem är på krogen efter att de har sagt att dedär.
Känner mig jävlig ensam, vill inte spendera min ungdom utan några vänner. Behöver råd om hur jag ska gå tillväga för att få nya vänner, det jag gör på fritiden är att gymma och jobba. Funderar på att börja på någon sport som boxning eller MMA typ för att det skulle bli enklare att träffa nytt folk, väldigt tveksamt om jag skulle ha tid med det dock.
Tacksam för svar.
Slutade gymnasiet nyligen, hade 6 nära vänner, alla var riktigt sköna, jag bråkade aldrig med någon av de och de kändes som att ingen hade något emot mig. Nu efter studenten har jag tappat kontakten med alla helt, de gör aktiviter utan mig hela tiden och lägger upp på sociala medier. De har till och med lagt upp bilder och videos när dem gör något kul i "grupper" på sociala medier som endast nära vänner kan se, dem verkar inte bry sig ett skit att jag inte är med. Har varit på lite och sagt "de bara o skriva om ni ska göra något, hänger gärna med", dem svarade med "aaa de klart" men det har inte hjälpt. Känns förjävligt att se dem lägga upp bilder när dem är på krogen efter att de har sagt att dedär.
Känner mig jävlig ensam, vill inte spendera min ungdom utan några vänner. Behöver råd om hur jag ska gå tillväga för att få nya vänner, det jag gör på fritiden är att gymma och jobba. Funderar på att börja på någon sport som boxning eller MMA typ för att det skulle bli enklare att träffa nytt folk, väldigt tveksamt om jag skulle ha tid med det dock.
Tacksam för svar.
Först och främst beklagar jag att du får uppleva detta, fattar att det är en jävligt onice känsla. Är lite äldre nu, och när jag tittar tillbaka på tiden efter gymnasiet så minns jag att folk var rätt omogna på det där sättet. Vet flera som upplevt samma sak som du beskriver. Det blir typ grupperingar osv.
Personligen har jag inte kontakt med någon jag gick gymnasiet med idag. Det är främst senare jag träffat folk jag idag ser som bra vänner. Främst via universitetsstudier och jobb har jag lärt känna dem.
Det bästa tips jag har är nog att plugga vidare i nån universitetsstad; Umeå, Linköping, Lund, Uppsala. Där finns det väldigt mycket folk som är öppna för nya bekantskaper.
Håll huvudet högt, det löser sig!
skyffelmördarn
2021-07-04, 07:43
Lär dig trivas med dig själv, det kommer komma många stunder i livet när du bara har dig själv att vila mot när det blåser.
Brofessorn
2021-07-04, 09:17
Tacksam för svar.
Skulle nog säga att det är helt normalt och att du inte ska vara ledsen över du förlorat kontakten, särskilt med tanke på hur de beter sig. Sånt är livet och ingenting varar för evigt. Du är tveksam till att du har tid med att börja med en kampsport, men har du funderat på att börja träna på någon atletklubb eller liknande? Du tränar ju redan, så då hade det kanske inte tagit så mycket mer tid att göra det i en mer social miljö.
Det ar bara en period du gar igenom i ditt liv, inget att oroa sig for
Personligen umgas jag inte med nagon fran mina tidigare skolar, den enda "kontakten" vi har isafall ar i stort sett nagra enstaka grattis-meddelanden via sociala medier vid fodelsedagar etc, just for att vi var nara pa den tiden
Nu bor jag inte langre i Sverige men nar jag val ar hemma ar bara maximalt en handfull manniskor jag traffar under min vistelse, precis sa liten har vankretsen destillerats ner till jamfort med "forr" da man hade aktiviteter med olika grupper av vanner i form av kroghang, fester etc
Idag hanger jag mestadels med kollegor, fd kollegor som blivit vanner, tjejen och hennes kompisar. Dagarna fylls och racker knappt till anda, sa det finns inte ens tid over till annat lost folk
skyffelmördarn
2021-07-04, 09:53
Ännu värre kommer det bli sen för dig när alla vänner börjar skaffa barn, då blir det inte mycket kvar sen.
Diomedea exulans
2021-07-04, 10:35
Tror det är viktigt att hålla på stoltheten i såna här lägen. Om de inte visar sig intresserade av att umgås med dem, då ska du inte försöka umgås med dem. Jag har själv varit den som griper efter halmstrån och gör allt jag kan för att vinna gillande hos folk som ogillar mig, det äter upp självkänslan. Bättre att hitta folk som är lika positivt inställda till kontakt som du är.
Inte lätt att hitta nya vänner, men jag tror på föreningar av alla de slag. Om du ska börja plugga, gå på alla nollningar, sittningar och liknande.
Vill inte vara oförskämd men det låter som att dom gillar varandra bra mycket mer än dom gillar dig. Alternativet är att det tillkommit nytt folk i gänget som dom känner på sig du inte skulle klicka med, eller att det rentav skulle skära sig, och sedan värderas dessa högre än dig.
Svårt att se hur det skulle vara på annat vis, känns som detta är lite rimligare analys än "Ameh de blir så man glider ifrån varandra" eller "det är bara en fas". Med tanke på att du faktiskt försökt att få hänga med menar jag.
Säger inte att detta gäller dig men det finns vissa egenskaper som är jobbiga hos folk, och vederbörande är sällan medvetna om det dessutom, testa fråga rakt ut varför dom inte vill ha med dig, någon anledning måste det finnas.
Det sociala spelet är tidvis ganska brutalt. Dio har en bra poäng där som jag vill utveckla, sannolikt är det så att törsten efter att folk ska tycka om en resulterar i att man betraktas som något "off", det blir liksom fel. En person med naturligt självförtroende och integritet samt ödmjukhet och vänlighet är mycket mer intressant än någon som bara är som en hundvalp. Jag har varit där själv i yngre år, bättre jobba med sig och sen också våga vara sig själv, addera sen en dos hälsosam självmedvetenhet samt lyhördhet inför omgivningen.
skyffelmördarn
2021-07-04, 12:52
testa fråga rakt ut varför dom inte vill ha med dig.
Den här frågan får man sällan ett bra svar på.
Diomedea exulans
2021-07-04, 12:57
Säger inte att detta gäller dig men det finns vissa egenskaper som är jobbiga hos folk, och vederbörande är sällan medvetna om det dessutom, testa fråga rakt ut varför dom inte vill ha med dig, någon anledning måste det finnas.
Då hamnar man dock i det jobbiga läge där man behöver ta ställning till om man ska ändra på sig, eller hitta ett annat gäng som uppskattar en för den man är. Själv tycker jag att jag konstant får höra så motstridiga uppfattningar om mig själv att jag undrar om det överhuvudtaget är lönt att ändra på mig själv för andras skull, någonsin. Även objektivt negativa egenskaper kan ses som charmiga, mitt obefintliga minne t ex tycker vissa är ”gulligt”.
trädgårdsmöbel
2021-07-04, 13:36
Då hamnar man dock i det jobbiga läge där man behöver ta ställning till om man ska ändra på sig, eller hitta ett annat gäng som uppskattar en för den man är. Själv tycker jag att jag konstant får höra så motstridiga uppfattningar om mig själv att jag undrar om det överhuvudtaget är lönt att ändra på mig själv för andras skull, någonsin. Även objektivt negativa egenskaper kan ses som charmiga, mitt obefintliga minne t ex tycker vissa är ”gulligt”.
Blir riktigt jobbigt ja. Det är ju jobbigt som det är redan att bli utanför, att då få en lista på alla fel man har som gör att de inte vill umgås med en längre. Gör det saken verkligen bättre?
Säger absolut inte att detta har med TS att göra, men om en bekantskapskrets utesluter en, utan att man gjort något elakt (och därmed antagligen då skulle vara medveten om varför) vad kan de då ha för orsak? vad för ärliga omdömen skulle man få höra?
* Man är tråkig
* Man skapar finsk stämning
* Allt blir så mycket roligare när man inte är där
* Ingen gillar en egentligen, de har bara låtsats tidigare
Är extremt tärande att få höra alla tusen saker som är fel på en från någon man själv tycker om. Alla orsaker att den personen man själv vill vara med inte vill vara med en. Räcker kanske med att de inte vill i det läget.
skyffelmördarn
2021-07-04, 13:40
Blir riktigt jobbigt ja. Det är ju jobbigt som det är redan att bli utanför, att då få en lista på alla fel man har som gör att de inte vill umgås med en längre. Gör det saken verkligen bättre?
Säger absolut inte att detta har med TS att göra, men om en bekantskapskrets utesluter en, utan att man gjort något elakt (och därmed antagligen då skulle vara medveten om varför) vad kan de då ha för orsak? vad för ärliga omdömen skulle man få höra?
* Man är tråkig
Är extremt tärande att få höra alla tusen saker som är fel på en från någon man själv tycker om. Alla orsaker att den personen man själv vill vara med inte vill vara med en. Räcker kanske med att de inte vill i det läget.
Lättare att bara hitta nya vänner i den här situationen istället för att gräva djupt inom sig själv och försöka bli en helt nya människa. Det är nog få personer som klarar av att göra den resan.
Man ska ju inte glömma bort att vissa egenskaper som inte går hem hos ett gäng kan vara helt okej hos ett annat sällskap.
Diomedea exulans
2021-07-04, 13:59
* Man är tråkig
Lättare att bara hitta nya vänner i den här situationen istället för att gräva djupt inom sig själv och försöka bli en helt nya människa. Det är nog få personer som klarar av att göra den resan.
Man ska ju inte glömma bort att vissa egenskaper som inte går hem hos ett gäng kan vara helt okej hos ett annat sällskap.
+1.
Jag har märkt att många som ska vara snälla och rada upp all ens negativa egenskaper så att man ska kunna förbättra sig själv missar en sak: alla tycker inte som de. Många — kanske alla — egenskaper som folk ogillar med en är sannolikt subjektiva.
Nej, fy fan. ”Tough love” är så sjukt överskattat. Man blir bara ledsen av det, vilket om något gör en till en ännu sämre människa.
Den här frågan får man sällan ett bra svar på.
Förvisso sant, men värt att chansa. Om man frågar över fb messenger och det är någon man inte träffat på länge.
Handlar inte om att ändra personlighet. Sen tror jag inte taskigt minne är en deal breaker för någon Dio hehe..
Titta gärna på dom två sista egenskaperna jag tar upp, jag tycker nog dom allra flesta faller på den här biten. Kan du bemästra dom två så har du nästan superkrafter, jämfört med breda massan.
Sen nej man klickar inte med alla det är sant. Men om man vill att folk ska känna impulsen att shit nu är det fredag ska ringa Pelle Janne och "insert al3x, dio, eller kaalle för delen" så får man kanske lägga manken till, ägna sig åt lite självreflektion, slipa på sociala färdigheter osv, det som med allt här i livet. Jag vill ha C så då får jag göra A och B först.
Inte för att jag är någon guru, oftast vill jag bara vara ifred. Jag känner att jag är jag bara, inte det minsta cool, häftig eller intressant. Handlar inte om att vara störst bäst och vackrast. Men upplever att dom flesta jag spenderar någon mängd tid med gillar mig, ofta är det inte ömsesidigt dock tyvärr.
Lafayette
2021-07-04, 14:40
Du är ju så väldigt ut så ser inga jätteproblem här, även om det låter trist att du tappat kontakten. Alla de där sakerna man gör i din ålder gör väl att du kommer hitta nya vänner snabbt - resa, hitta jobb, börja plugga etc.
Diomedea exulans
2021-07-04, 14:51
Förvisso sant, men värt att chansa. Om man frågar över fb messenger och det är någon man inte träffat på länge.
Handlar inte om att ändra personlighet. Sen tror jag inte taskigt minne är en deal breaker för någon Dio hehe..
Titta gärna på dom två sista egenskaperna jag tar upp, jag tycker nog dom allra flesta faller på den här biten. Kan du bemästra dom två så har du nästan superkrafter, jämfört med breda massan.
Sen nej man klickar inte med alla det är sant. Men om man vill att folk ska känna impulsen att shit nu är det fredag ska ringa Pelle Janne och "insert al3x, dio, eller kaalle för delen" så får man kanske lägga manken till, ägna sig åt lite självreflektion, slipa på sociala färdigheter osv, det som med allt här i livet. Jag vill ha C så då får jag göra A och B först.
Inte för att jag är någon guru, oftast vill jag bara vara ifred. Jag känner att jag är jag bara, inte det minsta cool, häftig eller intressant. Handlar inte om att vara störst bäst och vackrast. Men upplever att dom flesta jag spenderar någon mängd tid med gillar mig, ofta är det inte ömsesidigt dock tyvärr.
Ja, du kanske har rätt.
En sak du säger håller jag stenhårt med om iallafall: jag tror inte på ”att vara i olika fas”. Det finns bara att gilla eller ogilla någon. Jag har vänner jag lärde känna för över 20 år sedan som fortfarande älskar att hänga med mig (inte många, ska sägas, men dock), varför är vi inte ”i olika fas”? Det finns bara ”gilla/ogilla någon”, inte ”faser”.
Samma sak med dejting, förresten. Blir gruvligt irriterad när en tjej dumpar mig med förklaringen att vi är i olika fas. Ha integritet nog att säga att du bara inte gillar mig, ffs.
Uppskattar svaren hörni, riktigt shysst.
Jag har planerat att börja studera på universitet till hösten nästa år, känns skönt för det kommer nog bli relativt enkelt att få nya vänner då, dock är det lite över ett år kvar tills det händer. Känner att jag inte tänker försöka umgås med mina vänner igen, har försökt tillräckligt.
Du har säkert rätt där Kalle, dom gillar säkert varandra mer än vad dom gillar mig. Det fick mig att fundera vad det kan ha varit som har gått fel. Det enda jag kan komma på är att jag en gång när vi var ute på krogen "tog" en tjej som en av mina kompisar tydligen var intresserad av. Dom satt vid ett bord och hade en konversation, jag satt mig bredvid för att bara snacka med dom, min tanke var inte alls att jag ville få tjejen att bli mer intresserad i mig än honom men så blev det. Minns att han blev förbannad och sa att jag hade "cockblockat" honom. Dom här två hade inget seriöst alls o hade säkert träffats för första gången bara 15 min innan jag kom. Det är det enda jag kan komma på som kan ha gått fel, trisst att 3-4 års vänskap skulle brytas över en tjej. Antar att det kan ha resulterat i att han nu har sagt att han kanske inte vill att jag ska hänga med gruppen igen.
Har tänkt att försöka starta en konversation med någon på jobbet, tänker att om jag blir hyfsat bra vän med en person så finns chansen att man blir introducerad till den personens kompisar.
Om den skitsaken skadade din polares ego till den grad att han inte vill umgås med dig längre så kan du skita i honom/dom tycker jag Al3x.
Läskeblask
2021-07-04, 15:59
Det är svårt att veta vad saker beror på men troligtvis så:
-man är tråkig
-bidrar ingenting med sin närvaro
-passar bara inte in
Det är ju ypperigt tillfälle att hitta nya vänner på universitet. Arbetslivet har gett ågra kompisar men beror ju på var man hamnar.
Dio: Ja man kan ju diskutera detta med faser. Jag t.ex har ett rätt fullspäckat liv. Jag kan inte se folk hela tiden. Det är en orsak, delvis, varför jag är ensam. Det kan kanske vara en fas, endel av de jag umgicks med är fortfarande kvar i fasen med öl varje helg och har inte kommit ur den trots de t.o.m har familj. Visst är det ofta bra en ursäkt förståss. Endel förändras, andra inte.
skyffelmördarn
2021-07-04, 16:15
Många — kanske alla — egenskaper som folk ogillar med en är sannolikt subjektiva.
Precis, när man blir ratad tänker man ju automatiskt att det är JAG det är fel på, men det är inte ens fel att två träter.
Läskeblask
2021-07-04, 18:24
I relationer så brukar man ju ofta få höra varför det inte funkar. Ibland lögner men säkert endel sanning också. När det gäller vänskapsrelationer så har åtminstone inte jag börjat ringa runt och fråga varför får jag inte vara med. Det kanske är lite råare i gymnasieåldern, kanske det är små saker som avgör. Det räcker inte att vara en bra typ fastän man tror det.
Precis, när man blir ratad tänker man ju automatiskt att det är JAG det är fel på, men det är inte ens fel att två träter.
Nej, självklart är det ju en fråga om personkemi.
Men... När samtliga 6 av ens vänner inte längre vill umgås ställer man ju sig frågan, är de de 6 eller mig det är fel på?
Det kan ju vara så att någon är ledare/initiativtagare i den grupperingen och det är med den personen det skärt sig. Man kan ju testa umgås med en eller två av de mindre dominanta i den gruppen och se om det går bra. Det kanske bara är i storgrupp som det är ett problem?
Det är ju lättast att tänka att det är fel på alla andra och inte en själv. Men, vad hjälper det om ingen vill umgås? Det är tärande att inte ha umgänge om man önskar det.
Socialt umgänge är lite som med muskler, en del behöver iprincip bara existera för att folk ska villja umgås med en och andra får jobba häcken av sig för att få nån vän. Och allt däremellan.
Kommer det inte av sig självt så får man skapa tillfällen. Kanske fixa fester, aktiviteter eller resor. Man kan vara generös men inte sänka sig till att köpa vänner igenom att bjuda på allt och riskera gamar.
Men det innebär dock ett engagemang och att man är åtminstone lite intresserad av andra människor.
Tror faktiskt att det oftare faller på att en person inte är intresserad av andra än att personen själv är ointressant.
Diomedea exulans
2021-07-04, 21:19
Det är ju lättast att tänka att det är fel på alla andra och inte en själv. Men, vad hjälper det om ingen vill umgås? Det är tärande att inte ha umgänge om man önskar det.
Det hjälper genom att man letar upp andra människor som tycker att man är asbra istället för att lägga onödig energi på att ändra sig själv.
Det enda jag kan komma på är att jag en gång när vi var ute på krogen "tog" en tjej som en av mina kompisar tydligen var intresserad av.
Var du medveten om att han hade henne pa siktet fore eller efter du engagerade?
Om det var sa olyckligt att du visste om det innan sa fortjanar du nastan att bli utfryst, den gentlemanregeln bryter man inte utan att ha kollat om det ar OK och gront ljus innan man ens blickar at det hallet
Om det var sa olyckligt att du visste om det innan sa fortjanar du nastan att bli utfryst, den gentlemanregeln bryter man inte utan att ha kollat om det ar OK och gront ljus innan man ens blickar at det hallet
Det var inte förrens han blev förbannad på mig jag blev medveten om att han var intresserad. Håller dock inte alls med ditt påstående, känns inte logiskt att förlora en vänskap över en tjej man är lite intresserad av. Det finns ju tusentals jämnåriga tjejer i stan, brukade själv snacka med många när man var ute, gick säkert fram o pratade med 5-6 tjejer minst varje kväll. Om en av mina kompisar hade "tagit" en tjej jag kanske hade snackat med först hade jag verkligen inte brytt mig ett skit, det finns ju somsagt tudentals andra. Hade inte brytit en vänskap över en sådan småsmak.
Diomedea exulans
2021-07-05, 05:41
Det var inte förrens han blev förbannad på mig jag blev medveten om att han var intresserad. Håller dock inte alls med ditt påstående, känns inte logiskt att förlora en vänskap över en tjej man är lite intresserad av. Det finns ju tusentals jämnåriga tjejer i stan, brukade själv snacka med många när man var ute, gick säkert fram o pratade med 5-6 tjejer minst varje kväll. Om en av mina kompisar hade "tagit" en tjej jag kanske hade snackat med först hade jag verkligen inte brytt mig ett skit, det finns ju somsagt tudentals andra. Hade inte brytit en vänskap över en sådan småsmak.
+1
Vad fan, Chidde. Ska man kunna gå in i ett rum, peka på en främmande tjej, säga ”hon är min”, och sen ska ingen annan polare få en chans med henne?. Riktigt barnsligt beteende.
Det är så klart en helt annan grej om det är en tjej man redan har något på gång med.
Problemet är kanske att TS kanske har svårt att läsa av dessa saker. Så det kan vara svårt att få ett bra svar, frågan är hur mycket kompisens svar, eller kompisarnas, skiljer sig åt från TS inställning. Däri ligger nog gåtans svar.
+1
Vad fan, Chidde. Ska man kunna gå in i ett rum, peka på en främmande tjej, säga ”hon är min”, och sen ska ingen annan polare få en chans med henne?. Riktigt barnsligt beteende.
Det är så klart en helt annan grej om det är en tjej man redan har något på gång med.
Menar du att "Dibs" inte är en verklig lag?!
Låter som något IS krigare kör med när dom köpslår om kidnappade yasidiska flickor på slavmarknaden.
/Plasttiger från Kaalles konto
Lafayette
2021-07-05, 09:06
Ensam är stark dock, glöm inte bort det.
Hyw6kKMjp5A
knaskalas
2021-07-05, 09:41
Håller dock inte alls med ditt påstående, känns inte logiskt att förlora en vänskap över en tjej man är lite intresserad av. Det finns ju tusentals jämnåriga tjejer i stan... Hade inte brytit en vänskap över en sådan småsmak.
I mina ögon är det ingen småsak. Det handlar om principer.
Situationsberoende, men fullt rimligt att bryta över en sådan sak.
Tigerkotten
2021-07-05, 09:41
Pröva bara höra av dig vad som händer i helgen / om de/någon vill gå ut o göra något. Varför väntar du på bli inbjuden?
mattilainen
2021-07-05, 09:45
Pröva bara höra av dig vad som händer i helgen / om de/någon vill gå ut o göra något. Varför väntar du på bli inbjuden?
Tänkte samma. Du vet ju uppenbarligen att du inte är medelpunkten i eran vänskapskrets så då får man helt enkelt antingen bjuda in sig själv eller hitta på något själv och bjuda in de andra. Sedan kanske det blir normalt att du är med efter detta.. Att bara sitta och vänta tror jag bara du blir ledsen över och minskar ju chansen att det faktiskt kommer att hända.
skyffelmördarn
2021-07-05, 10:31
Nxtc8Mwbr9Y
Nxtc8Mwbr9Y
Ensam i värmen, här är jag!
Är jag stark eller svag? Det spelar ingen roll...
RLgI-qbrWVo
skyffelmördarn
2021-07-05, 10:46
Om vi ska bli lite filosofiska för en stund, vad har man vänner till? Jag tänker mig att den viktigaste funktionen är att få kunna avlasta sitt skit som man går runt och bär på, små och stora saker man plågas med i livet.
Och då menar ju jag att för det syftet fungerar ju internet minst lika bra som i verkligheten. Kanske till och med bättre eftersom du kan dumpa din last på ett mera öppet och problemfritt sätt.
Jag kan inte komma på att jag tar upp några stora tunga frågor med mina bekanta, vi skickar mest memes och snackar skit istället.
Att ha nära och djupa relationer med andra människor är överskattat.
Läskeblask
2021-07-05, 10:47
Man blir rätt trött på att måsta ringa till folk för att man ibte blir bjuden. Kanske är det bättre än att vara ensam men man har ändå känslan att nu våldgästar jag igen
panzerpig
2021-07-05, 11:00
Hur stort är kompisgänget?
Har alla de andra hängt ihop längre än du? (Skillnad att haka på ett gäng som ingåtts sen dagistiden än ett gäng som alla träffades i gymnasiet till exempel).
Finns det någon i gänget du har bättre kontakt med? Någon du hängt med ensam tex?
Tänkte samma. Du vet ju uppenbarligen att du inte är medelpunkten i eran vänskapskrets så då får man helt enkelt antingen bjuda in sig själv eller hitta på något själv och bjuda in de andra. Sedan kanske det blir normalt att du är med efter detta.. Att bara sitta och vänta tror jag bara du blir ledsen över och minskar ju chansen att det faktiskt kommer att hända.
Jag skrev ju i mitt första inlägg ”de bara att skriva om ni ska göra något, hänger gärna med” räcker inte det eller ska jag vara på ännu mer? Jag har ju blivit inbjuden innan utan att säga något överhuvudtaget (under gymnasietiden).
Jag skrev ju i mitt första inlägg ”de bara att skriva om ni ska göra något, hänger gärna med” räcker inte det eller ska jag vara på ännu mer? Jag har ju blivit inbjuden innan utan att säga något överhuvudtaget (under gymnasietiden).
Du lägger över ansvaret på att dom ska göra något för dig. Antingen frågar du någon i grulppen om varför du inte blir medbjuden eller så bjuder du in till en krogrunda eller något. Du måste också visa intresse för dom, och att du vill styra upp saker. Inte bara få allt serverat - ingen tycker om den personen.
Utan att refletkera mer i detta gissar jag på att ni har haft olika syner på vad er vänskap är. Du har troligtvis varit en skön hangaround under gymnasietiden men nu när man tagit bortgymnasiet så passar du inte in längre. Någon eller några i den gruppen ser inte på dig så som du ser på dom.
Diomedea exulans
2021-07-05, 11:37
Om vi ska bli lite filosofiska för en stund, vad har man vänner till? Jag tänker mig att den viktigaste funktionen är att få kunna avlasta sitt skit som man går runt och bär på, små och stora saker man plågas med i livet.
Och då menar ju jag att för det syftet fungerar ju internet minst lika bra som i verkligheten. Kanske till och med bättre eftersom du kan dumpa din last på ett mera öppet och problemfritt sätt.
Jag kan inte komma på att jag tar upp några stora tunga frågor med mina bekanta, vi skickar mest memes och snackar skit istället.
Att ha nära och djupa relationer med andra människor är överskattat.Samtidigt är folk så jävla elaka på internet, så det är inget bra ställe att dumpa sin skit på heller.
Jag har snackat mycket skit om psykologer, men för att dumpa sin skit är de fantastiska. De sitter bara och nickar och ler och säger ”du är fantastisk som du är” i 45 minuter.
Du lägger över ansvaret på att dom ska göra något för dig. Antingen frågar du någon i grulppen om varför du inte blir medbjuden eller så bjuder du in till en krogrunda eller något. Du måste också visa intresse för dom, och att du vill styra upp saker. Inte bara få allt serverat - ingen tycker om den personen.
Tycker han gjorde helt rätt. Det är ju skitjobbigt att försätta bekanta i en situation som tvingar dem att tacka ja av artighet, vilket man gör om man säger ”ska du med och X på fredag?” Nu har han ändå visat intresse.
Läskeblask
2021-07-05, 11:52
Nog är livet rätt trist om påriktigt inte har vänner eller en ytliga bekantskaper. Dom flesta behöver dumpa skit och jag vill inte göra det till morsan eller mormor. Forum funkar rätt bra men inte samma sak att hänga på kolozzeum en lördagkväll jämfört med att se folk irl.
skyffelmördarn
2021-07-05, 11:54
Samtidigt är folk så jävla elaka på internet.
Jo fast man slipper få det i sitt ansikte i alla fall!
Det kanske är slut på glidandet alltså? Kanske upp till dig att visa lite initiativ och komma med förslag, eller planera något. Det Är ju mer uppskattat, att man anstränger sig, hade varit det hos mig i alla fall, än att skriva som du skrev. Grymt störigt med folk som antyder att de vill göra något och förväntar sig att man ska planera något, när de inte ens orkar, eller vågar, fråga rakt ut.
Läskeblask
2021-07-05, 12:20
Han skrev ju att han varit på och kompisarna borde väl kunna meddela om de drar till krogen?
Han skrev ju att han varit på och kompisarna borde väl kunna meddela om de drar till krogen?
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=8223729&postcount=40
Som snubben skrev så lägger han över det på dem att bjuda med honom. Det funkar ju uppenbarligen inte att bara glida med utan han kanske behöver ta lite initiativ själv. Varför ska de bjuda med honom? Inte på grund av att de får dåligt samvete utan på grund av att är en person som bidrar till kompiskretsen. Då behöver han steppa upp lite.
shut teh face
2021-07-05, 12:34
Du kanske behöver göra något annat än att be dem säga till när det är dags. De kanske umgås sjukt impulsivt och tänkte/hann inte på att fråga dig eller tycker du är lam som inte kommer med egna intiativ.
Jag har vänner som det ALDRIG skulle funka att säga att de ska höra av sig när det är något. Med vissa är det hårda bud som gäller: "ses imorrn kl 18 på grillning här? Ta med öl"
Sen har jag vänner som aldrig tar något intiativ till något alls, inte ens gå på toaletten utan att fråga någon om lov. Men för mig spelar sådant ingen roll, jag styr gärna upp saker och om jag i perioder inte har lust med det så tar det längre tid innan man ses - inga problem.
Det är också bra att försöka umgås på tu man hand med människor, om man alltid umgåtts i grupp så får man kanske ingen nära relation utan mer bara blir grabbgänget som endast hänger på puben, de kanske inte tycker du tillför något där? Förutom att "sno tjejer". :D Det finns garanterat någon i denna grupp snubbar som gillar något särskilt, cykla, skräckfilm, musik, film, dricka konjak? Ordna något och bjud in!
Om de verkligen inte vill umgås så släpp dem, redan igår. Herregud, vem vill umgås med någon som inte vill det? Skaffa nya vänner!
Det kanske är slut på glidandet alltså? Kanske upp till dig att visa lite initiativ och komma med förslag, eller planera något. Det Är ju mer uppskattat, att man anstränger sig, hade varit det hos mig i alla fall, än att skriva som du skrev. Grymt störigt med folk som antyder att de vill göra något och förväntar sig att man ska planera något, när de inte ens orkar, eller vågar, fråga rakt ut.
Ja du har ju en poäng dock har jag inte alltid ”glidigt med” bara. Det har hänt att jag också har tagit initiativ. Anledningen till att jag skrev sådär var för att vi inte har någon vidare kontakt längre, varför ska jag styra upp grejer om jag inte får något intresse från deras sida.
Ja du har ju en poäng dock har jag inte alltid ”glidigt med” bara. Det har hänt att jag också har tagit initiativ. Anledningen till att jag skrev sådär var för att vi inte har någon vidare kontakt längre, varför ska jag styra upp grejer om jag inte får något intresse från deras sida.
Då är det uppenbart - dom ser dig inte som någon som är en del av gruppen.
Låter som något IS krigare kör med när dom köpslår om kidnappade yasidiska flickor på slavmarknaden.
/Plasttiger från Kaalles konto
Nog vanligare använt av amerikaner i de lägre tonåren gissar jag.
Och varför skicka inlägg via någon annans konto? :-)
Plasttiger
2021-07-05, 18:18
+1
Gissar att ni inte fick umgås i killgäng under uppväxten? E
+1.
Inte för att jag håller med regeln, men jag trodde att "alla" visste den spelregeln?
Regeln är skit, men den är vanlig.
För en "man" är det ungefär som att dra ned byxorna på honom.
Tyvärr lever många (de flesta?) kvar med dessa destruktiva synsätt. För honom är det definitivt inte en småsak!
Nog vanligare använt av amerikaner i de lägre tonåren gissar jag.
Och varför skicka inlägg via någon annans konto? :-)
Loggade in på rätt konto och skrev lite ovan här.
Diomedea exulans
2021-07-05, 18:27
Aldrig! Jag var så ensam under uppväxten att jag i ren desperation umgicks med rollspelare.
Du har säkert rätt där Kalle, dom gillar säkert varandra mer än vad dom gillar mig. Det fick mig att fundera vad det kan ha varit som har gått fel. Det enda jag kan komma på är att jag en gång när vi var ute på krogen "tog" en tjej som en av mina kompisar tydligen var intresserad av. Dom satt vid ett bord och hade en konversation, jag satt mig bredvid för att bara snacka med dom, min tanke var inte alls att jag ville få tjejen att bli mer intresserad i mig än honom men så blev det. Minns att han blev förbannad och sa att jag hade "cockblockat" honom. Dom här två hade inget seriöst alls o hade säkert träffats för första gången bara 15 min innan jag kom. Det är det enda jag kan komma på som kan ha gått fel, trisst att 3-4 års vänskap skulle brytas över en tjej. Antar att det kan ha resulterat i att han nu har sagt att han kanske inte vill att jag ska hänga med gruppen igen.
Har tänkt att försöka starta en konversation med någon på jobbet, tänker att om jag blir hyfsat bra vän med en person så finns chansen att man blir introducerad till den personens kompisar.
Vi var ju inte där, men det låter som att det skulle kunnat vara riktigt dålig stil från din sida. Många unga killar kan vara riktigt känsliga när det kommer till tjejer, och om din polare sitter och snackar ensam med en tjej, du sätter dig bredvid och tar över förstår jag att han blir sur.
Var mer direkt, det kommer hjälpa. Ställ direkta frågor som kräver svar. "Jag har fan tråkigt, ska ni hitta på något i helgen? Nån som vill med ut på krogen på lördag?".
mattilainen
2021-07-05, 22:41
Ja, du gjorde ett försök men uppenbarligen räckte inte det. Då kanske du får skriva på fredagen, om det är på helgen du vet att de ska hitta på något att "Tja, ledig hela helgen, ska ni hitta på något idag/imorgon? Kan man hänga på?" och inte bara "skriv om ni hittar på något" och jag tror du förstår skillnaden i den direkta frågan och den mer "passiva".
Tror du och känner att de inte vill hitta på något kanske det är bättre att gå vidare, för din egen skull.
Gissar att ni inte fick umgås i killgäng under uppväxten?
Jo då, det gjorde jag. Om någon uttalat var intresserad av någon så var det hands off för de andra. Inga konstigheter med det.
Läskeblask
2021-07-06, 08:52
Sådär har det gått på krogen många ggr åt båda hållen, om man lipar över att nån "tagit ens tjej " ännu lång tid efter så är man en lipsill.
Uncle Joe
2021-07-06, 10:18
Personligen hade jag dumpat de sk vännerna och försökt odla en ny vänskapskrets.
Med den beskrivningen du ger av dem verkar de vara rätt omogna och oschyssta och jag hade aldrig betraktat sådana mänskor som mina vänner. Kanske typiskt festarkompisar som ibland lätt misstas för att vara ens riktiga vänner.
shut teh face
2021-07-06, 12:50
Aldrig! Jag var så ensam under uppväxten att jag i ren desperation umgicks med rollspelare.
Vad är det för fel på rollspelare???
Diomedea exulans
2021-07-06, 13:01
Vad är det för fel på rollspelare???
Vi var lägst på den sociala stegen. Kastlösa.
shut teh face
2021-07-06, 13:04
Vi var lägst på den sociala stegen. Kastlösa.
Kanske när du växte upp då nörd var något dåligt, men pendeln har svängt!
Var mer direkt, det kommer hjälpa. Ställ direkta frågor som kräver svar. "Jag har fan tråkigt, ska ni hitta på något i helgen? Nån som vill med ut på krogen på lördag?".
This^^
Att bara sitta och vänta på att bli medbjuden är ju lite passivt.
Får du då nej av alla... Tja, då vet du iallafall det.
Diomedea exulans
2021-07-06, 13:12
Kanske när du växte upp då nörd var något dåligt, men pendeln har svängt!
Undrar vad som är dagens motsvarighet. *jorgen*
Ingen som vågar peka ut en specifik grupp som "lägst" i dagsläget.
Då blir den gruppen kränkta.
shut teh face
2021-07-06, 13:27
Barn som har föräldrar som röstar sosse
Diomedea exulans
2021-07-06, 13:51
Ingen som vågar peka ut en specifik grupp som "lägst" i dagsläget.
Då blir den gruppen kränkta.
Är inte icke-woke människor lägst numera? Antar iofs att det ser annorlunda ut på högstadiet.
trädgårdsmöbel
2021-07-06, 14:15
Är inte icke-woke människor lägst numera? Antar iofs att det ser annorlunda ut på högstadiet.
Tror hyfsat centristiska personer som är hyfsat woke men inte tillräckligt woke är lägst. Det spelar från wokehåll ingen roll om du är Janouch eller Hitler, det är samma sak för dem. Men Janouch åtnjuter inte support från Hitler så det blir ingenmansland.
Börja spela spel och gå med i guilds eller hitta andra vänner genom gamingen om du nu gillar det :)
Ännu en tråd som spårat ur, vilka är woke, rollspelare bla bla bla *facepalm**grr**grr*:krampus
Diomedea exulans
2021-07-06, 16:44
Ännu en tråd som spårat ur, vilka är woke, rollspelare bla bla bla *facepalm**grr**grr*:krampus
Ok boomer.
panzerpig
2021-07-06, 20:52
Jag skulle säga att det är udda, asociala människor som står längst idag, typ inom autismspektrat.(iaf i grundskolan). Så har det kanske alltid varit iofs.
+1
Kanske inte riktigt sa brutalt som du beskriver, men lite battre kommunikation
Den som yttrar sitt intresse forst har fortur imho, och/eller mojligheten att ge bort sin plats i kon
Lite samma regel som att dejta kompisars ex, har man ett genuint intresse kollar sa att allt ar OK innan man utfor sina drag
+1.
Inte för att jag håller med regeln, men jag trodde att "alla" visste den spelregeln?
Regeln är skit, men den är vanlig.
Sa pass vanlig att man antar att "alla" forstar och lever efter den, men sen vet vi ju ocksa att alla antaganden ar modrar till all skit som hander
"Oj, jag trodde att..."
"Ah, jag antog att.."
"Jag visste inte..."
Jamen, lite sent nu rtfm :smash:
Forresten, bra tips fran nagon ovan om att man inte ar den som ar i "centrum"
Well, ar man inte den i centrum far man skapa den positionen
Exempel
- Dagen x ar min fodelsedag, sugen pa att komma ut pa en ol?
- Semifinal i fotbolls-EM, sugen pa att hanga pa kvarterskrogen over en hamburgare?
- En ar ledig idag, vad sags om en kaffe/lunch?
Om det ar svart att fa ihop grupper, borja med individuella personer. Nar det kanns bekvamt avancerar du till 2-3 personer och nar du minst anar det sa kommer du ha problem med att salla bort lost folk till ditt brollop
Läskeblask
2021-07-07, 10:58
Man borde vara aktiv. Skolan är optimal ifall man söker vänner. Arbetsplatserna kan vara bra. I vuxen ålder känns det som att alla redan har sina gäng de umgås med. Sen finns det ju olika sorts människor. 30% är såna man inte vill umgås med, 50% är såna man umgås med sådär ibland och 20% såna man vill se regelbundet.
Summa kardemumma slå inte huvudet i en trumma.
Ni var vänner då ni hade något gemensamt och det var att ni gick i gymnasiet tillsammans och nu har ni inget gemenskap på det sättet så det är bara att gå ut IRL eller online och gör något du tycker är roligt och skaffa nya vänner där ni har något i gemenskap och tycker om att göra.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.