Visa fullständig version : Flashback vs Kolozzeum.
Vad tycker du om Flashback jämfört med Kolozzeum?
Hänger du på Flashback? Om ja eller nej, varför?
Tycker du att Kolozzeum blivit mer som Flashback?
Jag kan läsa om några specifika händelser eller ämnen (aldrig politik) men annars inte. När det gäller träning så är Flashback bättre för att diskutera dopning mer öppet men däremot så får man också mer tveksamt eller oseriösa svar. Finns ingen King Grub på Flashback dessutom (?).
Kolozzeum är klart det bättre forumet men ibland kan man se att Flashback jargongen finns här också.
Jag kan läsa om några specifika händelser eller ämnen (aldrig politik) men annars inte. När det gäller träning så är Flashback bättre för att diskutera dopning mer öppet men däremot så får man också mer tveksamt eller oseriösa svar. Finns ingen King Grub på Flashback dessutom (?).
Kolozzeum är klart det bättre forumet men ibland kan man se att Flashback jargongen finns här också.
Ja det är helt klart flashbackvarning på jargongen här ibland, från mig också absolut. Men jag tycker "vi" sköter det snyggt genom att hålla sånt trams borta från dom seriösa forumsämnena och istället lever vi ut i "Allmänt".
PowerFlower
2021-06-17, 11:03
Ärligt talat, desto längre framåt vi kommer desto mer bitter kommer folk bli och desto mer kommer samtliga forum att "bli som flashback", för samhället håller gå att på käpprätt åt helvete nu och de flesta börjar inse det.
Ja, "rasisterna" hade rätt.
Ja, "anti-feministerna" hade rätt.
Ja, "konspirationsteoretikerna" hade rätt.
Och ja, "incels" hade rätt.
Det är liksom bara att konstatera nu.
Om 5 år, ännu värre, 10 år MYCKET värre.
Vänta och se.
PowerFlower
2021-06-17, 11:05
Det är ju bara att läsa trådar som dessa:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=243095
Någon spelar oss ett spratt för fan, någon trollar oss, helt jävla sinnessjuka beslut dagligen i detta land nu, värre hela tiden.
Satan så less jag är.
"men jag är inte bitter"
Jag kollar "aktuella ämnen" på Flashback varje dag och har så gjort i många år. Inte ett bedrövligt sätt att hålla sig ajour på (om?) världsnyheter, varvat med enstaka WTF-trådar. Somliga trådar är roande att läsa ett par minuter, men det går ungefär hundra efterblivna inlägg på ett vettigt så jag tröttnar snabbt. Jag skriver sällan inlägg.
Modereringen här på Kolo är mer godtycklig än på Flashback men det är skönt att nivån är mycket högre, åtminstone när det gäller diskussion om träning och nutrition.
Om jag bara fick välja ett forum skulle det bli Flashback på grund av dess rikedom av diskussionsämnen, och för att Kolo är så långsamt.
Och visst finns King Grub på FB också. :)
Tror det är fel att jämföra rakt av mellan plattformar. Reddit och Flashback har suveräna trådar med expertkunskap och väldigt hög kvalité. Men så fort något når aktuella ämnen så strömmar det dit användare som omöjliggör någon form av sansad diskussion och det enda rätta är att ta en paus tills intresset har lagt sig.
Kolozzeum är så litet att allmänt-sektionen ständigt befinner sig i det andra läget. Det finns ett par intressanta långkörartrådar men ta tråden om sommarpratarna som exempel. Fyra timmar tog det innan det började trollas och övriga användare svalde betet. Det är väl delvis en konsekvens av att en del ämnen är förbjudna. På Flashback försvinner de ner i sina subforum så att resten av användarna slipper dem.
Sedan inser jag att Kolozzeum i grunden är ett träningsforum och att allmänt kanske bör ses som ett komplement men när man har tränat i så många år så har man hört och läst allt redan.
Nivåskillnad.
OBS, påhittade exempel!
Flashback samma dag:
Bra start på första och andra dagen av Världens Starkaste Man för Tom och Luke Stoltman. Tom ligger etta i sin grupp och Luke ligger på delad förstaplats i sin. För svensken Johnny Hansson har det tyvärr inte gått lika bra.
https://startingstrongman.com/2021/06/15/worlds-strongest-man-2021-results/
Kolozzeum tre dagar senare:
De va typ fail me han som va å tävla i nått tror jag, idk
trädgårdsmöbel
2021-06-17, 12:21
Nivåskillnad.
OBS, påhittade exempel!
Flashback samma dag:
Kolozzeum tre dagar senare:
Två dussin aktiva konton, varav hälften är Jusups olika alter ego på Kolozzeum. En hel drös på Flashback. Så givetvis kommer det bli sådär ibland.
Två dussin aktiva konton, varav hälften är Jusups olika alter ego på Kolozzeum. En hel drös på Flashback. Så givetvis kommer det bli sådär ibland.
Ja, det kan nog stämma.
Japp, men det är mest i sportdelen, framförallt Golf och NFL snack. I princip obefintligt här så då får man söka sig till andra ställen. :)
StarkaUlf
2021-06-17, 13:08
Japp, men det är mest i sportdelen, framförallt Golf och NFL snack. I princip obefintligt här så då får man söka sig till andra ställen. :)
Det suger att dom skapade egna avdelningar för sport här på kolo. Dit orkar man aldrig gå :D
trädgårdsmöbel
2021-06-17, 13:12
Flashback ger mig en slags känsla av "virtuell julhandel", med trängsel, människor överallt, och att man som individ inte räknas.
Har under många år lurkat kolozzeum men enbart under det senaste även lurkat flashback. Det har slagit mig att de allra flesta delar på fb faktiskt är mindre höger-konspiratoriska än kolos allmänt. Tror inte det var så kring 2012ish när jag började läsa kolozzeum efter att ha googlat om kvarg.
Brofessorn
2021-06-17, 21:20
Har under många år lurkat kolozzeum men enbart under det senaste även lurkat flashback. Det har slagit mig att de allra flesta delar på fb faktiskt är mindre höger-konspiratoriska än kolos allmänt. Tror inte det var så kring 2012ish när jag började läsa kolozzeum efter att ha googlat om kvarg.
Det beror ju givetvis på att den genomsnittliga koloiten är extremt mycket mer intelligent än Flashbackaren. Så är det bara.
Diomedea exulans
2021-06-17, 21:29
Jag är mest trött på att folk drar folk över en kam. ”Folk på Flashback är [sätt in valfritt negativt epitet]” har man ju hört några gånger, oftast från folk som påstår sig aldrig vara inne på Flashback för den delen. För helvete, i en så stor grupp människor kommer det finnas alla sorters personligheter.
Påminner om ”på Tinder är folk oseriösa”. Jaså, jag måste missat rutan där det stod ”Obs! Registrera bara om du är oseriös”.
Det beror ju givetvis på att den genomsnittliga koloiten är extremt mycket mer intelligent än Flashbackaren. Så är det bara.
Var kolozzeum mindre intelligent 2012 tror du?
Flashback lärde mig framförallt en sak och det var hur man ska sålla bland folk som vet vad de pratar om, folk som tror de vet vad de pratar om, samt troll.
Kul när man hittar de riktigt kunniga i de många olika ämnena på flashback.
Men det var bättre förr - faktiskt ganska mycket bättre. Särskilt i träningsdelen.
Magnus N
2021-06-17, 21:50
Var kolozzeum mindre intelligent 2012 tror du?
Tror mer att genomsnittsåldern är högre på kolo än flashback och därmed har användarna i genomsnitt en annan åskådning på livet
Tror mer att genomsnittsåldern är högre på kolo än flashback och därmed har användarna i genomsnitt en annan åskådning på livet
Jag tror du har fel. Detta förvisso anekdotiskt baserat på trådar om hur man ska fördela sitt pensionsuttag eller bygga bastu hemma i källaren, men uppenbart att koloiterna skulle vara äldre är det inte!
Magnus N
2021-06-17, 22:02
Jag tror du har fel. Detta förvisso anekdotiskt baserat på trådar om hur man ska fördela sitt pensionsuttag eller bygga bastu hemma i källaren, men uppenbart att koloiterna skulle vara äldre är det inte!
ok, du får gärna tro så :)
bigtraps
2021-06-18, 07:18
De flesta trådar på FB. Brukar sluta med att allt beror på sossar och invandrare.
Även i ämnen som inte har med politik att göra.
Ruskigt tröttsamt
De flesta trådar på FB. Brukar sluta med att allt beror på sossar och invandrare.
Även i ämnen som inte har med politik att göra.
Ruskigt tröttsamt
Här brukar trådarna ju utmynna i att det är kvinnors fel generellt (fler singelmän och färre kvinnor här än på FB), samt att allt på något sätt är MM sports fel som inte loggar in på admin-kontot.
Bästa forumet är familjeliv, någon borde trolla där och länka hit
"Mina barn har börjat vara elak med varandra, vad ska jag göra?
Jag har två grabbar, 4 och 5 år, och igår så knuffade den yngre pojken den äldre, det har aldrig hänt förut och jag vet inte vad jag ska göra"
Vänta på svar och börja kalla alla för white trash
Jag är mest trött på att folk drar folk över en kam. ”Folk på Flashback är [sätt in valfritt negativt epitet]” har man ju hört några gånger, oftast från folk som påstår sig aldrig vara inne på Flashback för den delen. För helvete, i en så stor grupp människor kommer det finnas alla sorters personligheter.
Påminner om ”på Tinder är folk oseriösa”. Jaså, jag måste missat rutan där det stod ”Obs! Registrera bara om du är oseriös”.
Du har givetvis rätt i att vi inte kan dra samtliga användare av ett forum med en enda stor kam och på båda dessa forum finns alla olika människor även om Kolozzeum då dragit till sig människor med ett specialintresse i träning och kost.
Båda forumen har ju dock gemensamt att normalfördelningen av användare är något skev jämfört med samhället i stort då båda forumen har en merparten av användare som är unga svenska män som gärna framför sina åsikter som de kanske inte lika säkert gjort i verkliga livet. Jag tor att både Kolozzeum och Flashback för många fungerar som någon form av ventil.
Kolozzeum vinner både idag men kanske framför allt historiskt på att det finns en större gemenskap och inkludering med Flashback är betydligt mer opersonligt. Jag upplever det som att på Kolozzeum fäster man större vikt på vem som säger något än på Flashback.
Nackdelen med Kolozzeum är att vi har för få användare som orkar och kan ge sig in i långa och intressanta diskussioner. Kanske för att många av de som faktiskt stod för detta numera är bannade elelr hittat umgänge på annat håll men även för att vi allt som ofta vet att dessa trådar förr eller senare kommer stängas pga någon gör ett övertramp.
Flashback or Reddit är varandras motpoler, går knappt att ha en diskussion ibland.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.