handdator

Visa fullständig version : Allvarliga missförhållanden på flickhem mörkades i sju år!

Plasttiger
2021-05-25, 18:12
Jag är mållös..
– Självfallet är detta allvarligt och självfallet är det så att det också påverkar Ivos trovärdighet, säger Linda Almqvist, chefsjurist på myndigheten, till radion.

Rapporten visar att bristerna har funnits dokumenterade hos både Ivo och Socialstyrelsen i över sju år utan att inspektörerna vidtagit några åtgärder eller ens nämnt bristerna i sina beslut.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/86nOjQ/missforhallanden-pa-flickhem-morkades-i-sju-ar

Tdyligen är det inte ovanligt att MANLIGA vårdpersonaler begår övergrepp på samhällets mest utsatta.. som är inlåsta mot sin vilja. Och vem tror på offret?
Japp - Det är extremt dåligt kontrollerat. Det fanns kameror på en enda plats, själva rastgården utomhus. Man låter vuxna män brotta ner flickor på marken och lämnar dem ensamma i samma rum under långa stunder. Barnkonventionen gäller inte för oss. Vuxna skyddar varandra. Du kan bli våldtagen och om det inte finns utomstående vittnen kommer resten av personalen hänvisa till att våldtäktsmannen/kvinnans ord är mer trovärdiga än dina. Detta har tagits upp två gånger i uppdrag granskning genom åren, läkare våldför sig på flickor, ger dem sedan en psykdiagnos, tung medicin, och skriver i journalen att flickan har fantasier som upplevs som mycket verkliga.

Vi är extremt utsatta, speciellt de som av en eller annan anledning (ibland helt onödig) inte får träffa närstående. Kontakt med andra än familjemedlemmar blir svårt då man förlorar det sociala nätverk man haft eftersom man ibland tvingas flytta långt ifrån sin hemort, ej får gå kvar i samma skola, eller ibland ens vistas ensam utanför HVB-hemmet. En del Hvb-hem har tvingat barnen att radera sina telefonkontakter, andra har tagit deras mobiler med anledning av att närstående har besöksförbud.

Alla får inte veta vad de sitter inne för, hur länge de skall sitta där eller vad som krävs för att de skall få komma därifrån.
https://www.reddit.com/r/sweden/comments/nklkl9/missf%C3%B6rh%C3%A5llanden_p%C3%A5_flickhem_m%C3%B 6rkades_i_sju_%C3%A5r/gzeth87/

Konklusion: Känns som ytterligare en skandal som är redo att brista. Avgå!

skyffelmördarn
2021-05-25, 18:58
https://i.pinimg.com/originals/53/48/b1/5348b13ad8496abca7ea3bb967a9e632.jpg

Diomedea exulans
2021-05-25, 19:01
https://i.pinimg.com/originals/53/48/b1/5348b13ad8496abca7ea3bb967a9e632.jpg

Plasttiger är det sämsta som hänt sedan plastnedskräpning, men nog hör väl inte detta till saker man inte bryr sig om?

Lafayette
2021-05-25, 19:57
Plasttiger är det sämsta som hänt sedan plastnedskräpning, men nog hör väl inte detta till saker man inte bryr sig om?

Bajstråden har fyra sidor, men här verkar det dött. För min del är det alltid den stora frågan varför Aryt väljer att föra sin kamp på ett träningsform.

Ett Orm
2021-05-25, 20:10
Vem är det som ska avgå?

Men ja kontrollen från IVO bör ökas, men att kontrollen inne i tex hvb-hem ska ökas med kameraövervakning är tveeggat.

skyffelmördarn
2021-05-25, 21:17
Bajstråden har fyra sidor, men här verkar det dött. För min del är det alltid den stora frågan varför Aryt väljer att föra sin kamp på ett träningsform.

Ja det är ju det som är den stora gåtan, som att jag skulle gå in på ett forum för flugfiske och prata om bänkpress, det är väl inte emot reglerna men hur många där inne skulle bry sig?

trädgårdsmöbel
2021-05-25, 21:29
Tdyligen är det inte ovanligt att MANLIGA vårdpersonaler begår övergrepp på samhällets mest utsatta.. som är inlåsta mot sin vilja. Och vem tror på offret?

[B/B]

Sådana övergrepp går ofta inte till som du tror eller som antyds i texten. Det handlar ofta om sexuellt utåtagerande, att den manliga personalen uppvaktas väldigt aggressivt över tid av patienten.

För varje sådant fall av där en man kuckilurat med en patient/fånge/omsorgstagare finns minst 10 kvinnor som gjort samma med manliga patienter/fångar.

BelowAverage
2021-05-25, 23:14
När jag jobbade på psyk så var vi män aldrig ensamma med kvinnliga patienter. Alltid två personal och helst kvinna-man. Just pga hur vanligt det är med falskanklagelser från personlighetsstörda kvinnor.
Med det inte sagt att det inte förekommer övergrepp eller i "bästa fall" sexuella förhållanden mellan vårdare och patienter som helt enkelt aldrig bör ske.
Jag vet ett fall på min fd arbetsplats men det var inte under min tid där, och det var en parbildning mellan vårdpersonal-patient. Hörde aldrig om något kuckilurande med inneliggande patienter, å andra sidan lär kräken som gör sånt inte snacka om det med kollegorna, heller.
Oprogressivt så här i efterhand, vi borde kanske inte ha vågat vara ensamma med manliga patienter heller.

Sådana övergrepp går ofta inte till som du tror eller som antyds i texten. Det handlar ofta om sexuellt utåtagerande, att den manliga personalen uppvaktas väldigt aggressivt över tid av patienten.

För varje sådant fall av där en man kuckilurat med en patient/fånge/omsorgstagare finns minst 10 kvinnor som gjort samma med manliga patienter/fångar.

Jag blev aldrig stött på vad jag kan minnas. Har väl för små tricepsskor.