Visa fullständig version : Hur blir det med Biden?
trädgårdsmöbel
2021-05-01, 12:07
Om ni inte missat det så är numera Joe Biden president i USA.
Han verkar totalt förvirrad, närmast blind, trött, dement, yr, skröplig och man kan nästan se marionettdocke-trådarna han sitter fast i. Media håller honom hårt om ryggen, och det känns som en skräckversion av "Kejsarens nya kläder" där alla låtsas att Biden är levande och inte en dålig taxidermi ("Nope- Chuck Testa")
Så i andan av den numera låsta "Hur blir det med Trump?"- tråden, så skapar jag en "Hur blir det med Biden?"-tråd.
Demokratin mår dåligt när sådana svaga ledare sitter vid makten.
Om folk röstar på vad som helst, även om det så skulle vara en häst, ja då känns det ganska meningslöst.
/Lord Buckethead.
skyffelmördarn
2021-05-01, 13:35
Det spelar väl inte så stor roll egentligen vem som har själva presidents posten i USA; allt måste väl gå genom utskotten i alla fall? Märktes ju med Trump att han inte fick igenom så mycket i alla fall sen när det väl kom till kritan.
PixelMiner
2021-05-01, 14:20
Det spelar väl inte så stor roll egentligen vem som har själva presidents posten i USA; allt måste väl gå genom utskotten i alla fall? Märktes ju med Trump att han inte fick igenom så mycket i alla fall sen när det väl kom till kritan.
This! Bidén, likt många andra presidenter har en kort tid fram till nästa mellanårsval på sig att få igenom några relativt kontroversiella förslag. Ju närmare nästa mellanårsval vi kommer, desto fegare blir kongressen och senaten. Då de mer bryr sig om att rädda kvar sin egen plats än att driva kontroversiell politik. Dessutom finns det ju ett antal relativt konservativa demokrater i senaten, som gör det svårt för Bidén att få igenom något rejält banbrytande.
Bidén kan ju däremot ha turen att bli den som folk undermedvetet associerar med att Covid-restriktionerna försvinner, vilket sannolikt skulle gynna honom och Demokraterna i mellanårsvalen. Samtidigt så har USA, och många andra länder, tryckt pengar som f-n för att stötta företag och privatpersoner under pandemin. Detta har ytterligare accelererat den enorma börsbubbla som byggts upp. Spricker den bubblan så lär det bli ekonomisk kris så det stänker om det. Sker det innan mellanårsvalen så lär ju Republikanerna öka rejält.
trädgårdsmöbel
2021-05-01, 15:24
Vad tror ni Biden menar när han mumlar "Im gonna get in trouble for this" under presskonferenser?
Han har den där uppsynen en dement äldre herre har när han är rädd för någonting. När han inte kommer ihåg för vem eller vad, men känslominnet av rädsla är kvar.
Har lite olika hypoteser, men den här finner jag troligast:
Hans skötare skäller på honom, han förstår inte varför och vad de säger vilket skrämmer honom.
De drogar honom med centralstimulerande medel för att han skall orka, han mår dåligt av medicinerna och de hotar med att ge honom mer om han inte levererar.
Kanske även inslag av fysiskt våld. Varje gång han gör bort sig slår nån av skötarna honom.
Anders The Peak
2021-05-01, 15:42
Vad tror ni Biden menar när han mumlar "Im gonna get in trouble for this" under presskonferenser?
Han har den där uppsynen en dement äldre herre har när han är rädd för någonting. När han inte kommer ihåg för vem eller vad, men känslominnet av rädsla är kvar.
Har lite olika hypoteser, men den här finner jag troligast:
Hans skötare skäller på honom, han förstår inte varför och vad de säger vilket skrämmer honom.
De drogar honom med centralstimulerande medel för att han skall orka, han mår dåligt av medicinerna och de hotar med att ge honom mer om han inte levererar.
Kanske även inslag av fysiskt våld. Varje gång han gör bort sig slår nån av skötarna honom.
Bakom varje framgångsrik man står det en dominant kvinna och styr med järnhand och tror att Jill är betydligt bättre för USA jämfört med Melania.
Tror att du överdriver ditt snack om demens och sämre hjärna tror att du är bländad av narscissisen Donald som hade behövt Ivanka som tidigare hjälpte till och bygga upp Donald.
Är det en begynnande demens hos dig kanske .... Vem vet :) Ligger själv i riskzon för det :)
trädgårdsmöbel
2021-05-01, 16:11
Bakom varje framgångsrik man står det en dominant kvinna och styr med järnhand och tror att Jill är betydligt bättre för USA jämfört med Melania.
Tror att du överdriver ditt snack om demens och sämre hjärna tror att du är bländad av narscissisen Donald som hade behövt Ivanka som tidigare hjälpte till och bygga upp Donald.
Är det en begynnande demens hos dig kanske .... Vem vet :) Ligger själv i riskzon för det :)
Ha, ligger knappast i riskzon för demens. Lär vara död långt innan det. Minnet är skarpt och jag kan fortfarande lyfta mer än dig.
Magnus N
2021-05-01, 17:55
Så är det i mångt och mycket men tyvärr så har det genom åren förflyttats mer och mer makt till just presidenten. Bara att se alla executive orders som skrivs och trycks igenom.
En oroväckande trend för deras system överlag.
Sedan är han gammal och lite skröplig men att som många raljera över demens etc etc är överdrivet men förstår att man väljer göra det då det är ett lätt mål
De har ju redan haft en president med demens så varför inte en till?
Magnus N
2021-05-01, 18:13
De har ju redan haft en president med demens så varför inte en till?
Försökte googla men hittade bara att Reagan verkade lida av det i slutet av hans liv, vilka fler har drabbats ?
skyffelmördarn
2021-05-01, 18:48
Försökte googla men hittade bara att Reagan verkade lida av det i slutet av hans liv, vilka fler har drabbats ?
Å andra sidan har ju ingen av oss någon aning om Sleepy Joes diagnoser, hans journaler lär ingen av oss kunna komma åt eller få ta del av.
Magnus N
2021-05-01, 18:51
Å andra sidan har ju ingen av oss någon aning om Sleepy Joes diagnoser, hans journaler lär ingen av oss kunna komma åt eller få ta del av.
Därav mitt intresse veta vad Ett Orm har för underlag :)
PixelMiner
2021-05-01, 18:56
Visserligen inte demens, men Woodrow Wilson fick ju en stroke 1919 och blev blind och i princip helt utslagen mentalt. Men då tog hans fru över och gjorde alla presidentbeslut resten av hans presidenttid:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Woodrow_Wilson
Magnus N
2021-05-01, 18:59
Visserligen inte demens, men Woodrow Wilson fick ju en stroke 1919 och blev blind och i princip helt utslagen mentalt. Men då tog hans fru över och gjorde alla presidentbeslut resten av hans presidenttid:
Han kände jag igen iaf , lite annorlunda att ha 1st lady att ta alla beslut :)
Det har varit i nyheterna en del, gallblåsan, blodförtunnande medicin, allergier men inga allvarliga grejer. Han tränar och är som rik, i bra form, det är bara åldern som sticker ut lite. Orkar ej lyteskomik.
Trumps, Bidens och grabbarna etc, inga pers jag själv kan känna mig förknippade med. Han var rätt på med Irakkriget också, på den tiden. Saker som de progressiva ogillar.
Plasttiger
2021-05-01, 19:43
Var ju inte ett hinder för psykiatriker eller andra hobbydiagnostiker att diagnosticera Trump med diverse tillstånd - särskilt de han inte kunde uppfylla kriterierna för (framgångsrik mångmiljardär med presidentpoost är inte narcisstiskt perosnlighetsstörnign).
Plasttiger
2021-05-01, 19:45
Vaskulär demens är den näst mest vanligaste demensformen
https://www.demensforbundet.se/om-demens/demenssjukdomar/vaskular-demens/
Tycker det är kul med en president igen som talar mer som man är van vid att en president "brukar göra".. han känns seriös och som att han vill att landet ska enas osv. Han verkar hittills ha ganska nöjda väljare iaf om man tittar på (https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_presidential_approval_rating#Preside nt_Joe_Biden's_approval_ratings) om man jämför med senaste presidenten iaf
trädgårdsmöbel
2021-05-01, 20:42
Tycker det är kul med en president igen som talar mer som man är van vid att en president "brukar göra".. han känns seriös och som att han vill att landet ska enas osv. Han verkar hittills ha ganska nöjda väljare iaf om man tittar på (https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_presidential_approval_rating#Preside nt_Joe_Biden's_approval_ratings) om man jämför med senaste presidenten iaf
Talar som presidenter brukar göra? Han glömmer av sig mitt i en mening, mumlar, tappar bort anteckningar, läser innantill (när han lyckas hitta anteckningarna), slänger ur sig absurda årtal, vet inte vart han är, är informerad i förväg om frågor han skall få, med nedskrivet svar på presskonferens :)
Fredszky
2021-05-01, 20:46
Hoppsan vad olika man kan upfatta.
Jag ser en marionettdocka som läser teleprompter rakt av med mycket innehållslöst fluff som ska låta bra.
Jag ser en president som flyr fältet som en teflonbehandlad iller såfort teleprompten inte finns.
Men jag ger en eloge till hans läkarteam som verkar kunna kommit på något sätt att hålla tillbaka nekrosis till den grad att de ändå får en stapplande vit zombie som ändå kan prata, om än osammanhängande ibland.
PixelMiner
2021-05-01, 21:59
Talar som presidenter brukar göra? Han glömmer av sig mitt i en mening, mumlar, tappar bort anteckningar, läser innantill (när han lyckas hitta anteckningarna), slänger ur sig absurda årtal, vet inte vart han är, är informerad i förväg om frågor han skall få, med nedskrivet svar på presskonferens :)
Har du någon videolänk att dela med dig av? Jag har bara sett delar av hans "state-of-the-union"-tal och det såg inte ut att vara något problem där. Visst man hör hans talfel då och då (snubben har ju kämpat med stamning sedan barnsben).
Då verkade han mer svamlig under slutet av valkampen. Då såg gubben rätt trött och mosig ut.
trädgårdsmöbel
2021-05-01, 22:26
Har du någon videolänk att dela med dig av? Jag har bara sett delar av hans "state-of-the-union"-tal och det såg inte ut att vara något problem där. Visst man hör hans talfel då och då (snubben har ju kämpat med stamning sedan barnsben).
Då verkade han mer svamlig under slutet av valkampen. Då såg gubben rätt trött och mosig ut.
Youtube är (än så länge) fullt av kompilationer, klipp osv. med Biden. Sky news australia har rätt många.
Om han gör sådär ibland? Ja det har säkert hänt. Jag tycker att han verkar försöka ändra saker till det bättre i USA och jag har sett bra tal av honom så jag bryr mig inte så jättemycket om han tabbar sig ibland. Han höll ett tal till kongressen för två dagar sen, det gick väl bra?
https://www.youtube.com/watch?v=eJHwn9zu8X4&ab_channel=CNN
Youtube är (än så länge) fullt av kompilationer, klipp osv. med Biden. Sky news australia har rätt många.
Alltså, om mitt liv filmades hade man kunnat göra en bra kompliationer också.. tror inte många människor kan säga att man inte snurrar till det rejält ibland
Hoppsan vad olika man kan upfatta.
Jag ser en marionettdocka som läser teleprompter rakt av med mycket innehållslöst fluff som ska låta bra.
Jag ser en president som flyr fältet som en teflonbehandlad iller såfort teleprompten inte finns.
Men jag ger en eloge till hans läkarteam som verkar kunna kommit på något sätt att hålla tillbaka nekrosis till den grad att de ändå får en stapplande vit zombie som ändå kan prata, om än osammanhängande ibland.
Vi följer nog olika sidor, jag följer fox news så jag vet att det där är deras narrativ men jag har inte lagt så mycket energi på det där. Jag vet att jag tycker att Biden försöker göra USA till bättre än vad det var innan (enligt mig) så jag struntar i om han rör till det i sina tal ibland. Tycker han verkar vara ganska charmig och relaterbar snarare.
Anders The Peak
2021-05-02, 08:31
Ha, ligger knappast i riskzon för demens. Lär vara död långt innan det. Minnet är skarpt och jag kan fortfarande lyfta mer än dig.
Demens är något som den drabbade inte har insikt i utan tror nästan till 100% att de fungerar felfritt.
Starkare visst är det härligt att vara lite bättre :) Men det finns alltid väldigt många som presterar bättre därför la jag den där typen av uttalanden och tankar på hyllan redan som 20 åring eller kanske var 25. Visst jag träffar på ibland på personer som har skäl att kunna säga det de är världsmästare och då har man rätt att säga det en tid och prata senare om att man har varit det.
Antar att du inte ligger i närheten av de resultat som jag gjorde när jag tävlade i den gamla klassen 82.5 kg. Men det har inte här och nu eftersom du är starkare idag. Men jag vet faktiskt inte antar att det kan vara i bänkpressen som du är det. Har förslitningsskador i axlarna och skadad armbåge som omöjliggör för mig att bänka nuförtiden.
BelowAverage
2021-05-02, 11:09
Tror du detta fullt på allvar eller slängde du ur dig en floskel?
"ahmen durå". Upp ur sandlådan med dig, ett fel gör inte ett rätt. Både Biden och Trump kan vara kassa, den ena är inte perfekt för att motståndaren var eller är kass.
Japp, det är nog trots allt de som observerar att Biden är dement som är dementa och inte Biden själv.
Inser du hur du låter? :d
Armed Dingo
2021-05-02, 12:38
Rätta mig om jag har fel, borde inte presidenten vara USAs motsvarighet till statsminister, alltså den av folket valda ansvariga person att uträtta den politik en majoritet av folket anser vara bäst lämpad för landet vid rådande tid?
Vad säger det då om demokratins skick i USA, när vinnande kandidat blir en, om inte dement, påväg att bli dement gubbe? Det är omöjligen den person som bäst kan utföra uppdraget. Omöjligen. Varför har inte bättre lämpade personer som bevisligen finns släppts fram? Jag säger bevisligen, för den som säger att en snart 80åring som varken är eller varit särskilt framgångsrik inom något område, är bäst lämpad att styra ett land, den ljuger.
Är det inte uppenbart för alla som ser på honom att det finns andra mer ljusskygga intressen som drar i trådarna. Intressen som efter Trump behövde någon de inte bara kunde influera utan styra helt och hållet.
Magnus N
2021-05-02, 13:12
Det är inte en diktatur där en person bestämmer, politik går igenom kongressen och senaten. Det är inte presidenten som enskilt gör allt.
Precis som i Sverige. Löfven bestämmer inte, regeringen bestämmer inte. Där har vi riksdagen.
Armed Dingo
2021-05-02, 13:52
Det är inte en diktatur där en person bestämmer, politik går igenom kongressen och senaten. Det är inte presidenten som enskilt gör allt.
Precis som i Sverige. Löfven bestämmer inte, regeringen bestämmer inte. Där har vi riksdagen.
Ja, och det är bra, men den praktiska implementation som gjorts gör att allt fokus flyttas från de som faktiskt bestämmer till 1 person man tror bestämmer.
Demens är något som den drabbade inte har insikt i utan tror nästan till 100% att de fungerar felfritt.
Starkare visst är det härligt att vara lite bättre :) Men det finns alltid väldigt många som presterar bättre därför la jag den där typen av uttalanden och tankar på hyllan redan som 20 åring eller kanske var 25. Visst jag träffar på ibland på personer som har skäl att kunna säga det de är världsmästare och då har man rätt att säga det en tid och prata senare om att man har varit det.
Antar att du inte ligger i närheten av de resultat som jag gjorde när jag tävlade i den gamla klassen 82.5 kg. Men det har inte här och nu eftersom du är starkare idag. Men jag vet faktiskt inte antar att det kan vara i bänkpressen som du är det. Har förslitningsskador i axlarna och skadad armbåge som omöjliggör för mig att bänka nuförtiden.
"Den där typen av uttalande"
Du lyckades inte ens hålla dig till nästa inlägg innan du själv mästrade om hur stark du varit - och är om det inte vore för den rackarns skadan...:d
Magnus N
2021-05-02, 14:32
Ja, och det är bra, men den praktiska implementation som gjorts gör att allt fokus flyttas från de som faktiskt bestämmer till 1 person man tror bestämmer.
Att oinsatta tror det går till på ett visst sätt är en sak men ändrar inte verkligheten
PixelMiner
2021-05-02, 14:35
Är det inte uppenbart för alla som ser på honom att det finns andra mer ljusskygga intressen som drar i trådarna. Intressen som efter Trump behövde någon de inte bara kunde influera utan styra helt och hållet.
Fast detta gäller ju alla presidenter. Alla har ju en massa privata donationer bakom sig. Och alla dessa donatorer förväntar ju sig att just deras frågor drivs av den aktiva presidenten.
Trump hade ju Sheldon Adelson som sin största donator, vilket starkt påverkade hans Israel-politik. Bush:arna var ju insyltade i oljebranschen så att det ven om det. Obama var hårt backad av IT-bolagen. Bill Clinton fick sin backning av en massa advokatbyråer och investment-bankingbolag. För alla dessa presidenter så ser man ju att de gynnat sina donatorer i sin drivna politik.
trädgårdsmöbel
2021-05-02, 15:14
Jag lyfter mer som 43 år lastgammal, rheumatisk och multisjuk än du gjorde som 20 årig tävlande styrkelyftare.
Men nu gäller diskussionen Joe Biden och inte din psykosexuella fixering över min person.
Tror han menar att detta inte är en total idiot som står och hånar handikappade människor inför publik, för att ta ett exempel. En vrålande apa hade varit mer presidentlik och sansad än trumpeten.
Rätta mig om jag har fel, borde inte presidenten vara USAs motsvarighet till statsminister, alltså den av folket valda ansvariga person att uträtta den politik en majoritet av folket anser vara bäst lämpad för landet vid rådande tid?I Sverige väljer inte folket statsminister öht.
trädgårdsmöbel
2021-05-03, 10:17
Tror han menar att detta inte är en total idiot som står och hånar handikappade människor inför publik, för att ta ett exempel. En vrålande apa hade varit mer presidentlik och sansad än trumpeten.
Total idiot är fel ord, men det borde vara tydligt att Biden är dement, "incoherent" och knappt levande.
Total idiot är fel ord, men det borde vara tydligt att Biden är dement, "incoherent" och knappt levande.
För att vara dement, typ död och osammanhängande så verkar det gå hem hos det amerikanska folket:
https://projects.fivethirtyeight.com/biden-approval-rating/
https://assets.morningconsult.com/wp-uploads/2021/01/15145838/210114_Biden-Favorability_FULLWIDTH.png
https://morningconsult.com/2021/01/20/biden-favorability-inauguration-polling/
trädgårdsmöbel
2021-05-03, 11:18
För att vara dement, typ död och osammanhängande så verkar det gå hem hos det amerikanska folket:
https://projects.fivethirtyeight.com/biden-approval-rating/
https://assets.morningconsult.com/wp-uploads/2021/01/15145838/210114_Biden-Favorability_FULLWIDTH.png
https://morningconsult.com/2021/01/20/biden-favorability-inauguration-polling/
Är väldigt underligt ja. Har två förklaringar till det: 1) Folk i allmänhet är pantade 2) Media har lyckats pirträttera honom som en frisk "ung" åldring och inte en dement vandöd.
BelowAverage
2021-05-03, 11:36
Är väldigt underligt ja. Har två förklaringar till det: 1) Folk i allmänhet är pantade 2) Media har lyckats pirträttera honom som en frisk "ung" åldring och inte en dement vandöd.
Tror det kan bero på att saker verkar märkbart bättre under Biden. Plötsligt är inte corona lika dödligt eller rasismen lika utbredd. USA har helt enkelt blivit bättre sedan Biden tillträdde och befolkningen uppskattar detta.
Det får mig att inse vikten av att vara omtyckt av nyhetsbyråer som politiker.
Magnus N
2021-05-03, 11:37
Ser inget underligt i att en sittande president får ökat stöd när en pandemi börjar avta och livet för de flesta börjar bli bättre
Visar väl snarare på den extrema polarisering som existerar i USA.
Lite som public service i Sverige. Att 63% har förtroende för SVT må låta bra men när man ser att det är 89% hos MP och 29% hos SD så borde man bli oroad. Att Biden är mer hatad av oppositionen än vad Trump var av Demokraterna borde vara ett tecken på att han inte "går hem" hos det amerikanska folket.
BelowAverage
2021-05-03, 12:28
Jag är inte intresserad av att bli Trumps största fan och tycker han är en tafflig fjant med narcissistiskt offerkoftekomplex som snarare borde vara hockeykommentator än president.
Bara för det behöver jag inte gilla Biden däremot, som visat prov på rejäl kognitiv svikt så pass många gånger att det är något mer ruttet i danmark än tuborg och något man inte ärligt kan avfärda med lösa kommentarer som lanzals i stil med: "ahmen jag säger också dumma saker ibland". No shit, det gör vi alla. Det man får ta hänsyn till är hur ofta det händer, och det är en jävla skillnad på att släppa en dum brainfart 1-2 gånger vid en konversation en dålig dag och att knappt kunna stappla sig genom ett tal, speciellt när hela ens liv är som professionell politiker.
lanzal och ni andra som verkar tycka sånt här - tror ni att man kan mäta saker och etablera någon slags universell verklighet? Eld är varmt, människor är olika smarta, olika tjocka, olika starka. Eller är allting någon slags odefinierbar gröt där det inte finns varken a eller b?
Ser inget underligt i att en sittande president får ökat stöd när en pandemi börjar avta och livet för de flesta börjar bli bättre
Kan vi vara överens om att covid är ett uppskattat politiskt slagträ som används över hela världen?
1) Amerikanska sjukhus får mer pengar för covidsjuka.
Är det mest sannolikt att detta ger:
a) fler falska positiva svar
b) fler falska negativa svar
2) Biden tillträdde i mitten av januari 2021.
Här finns data för
"Daily New Cases in the United States"
(https://www.worldometers.info/coronavirus/country/us/)
Det är signifikant fler fall i februari, mars, april 2021 än 2020.
Hur har pandemin börjat avta? Är det givna svaret nu "ahmen det är bara för att vi mäter mer". Jaha. Vilken data kan vi lita på då, om den alltid går att avfärda med att vi mätt för mycket eller för lite?
Jag blir helt ställd ärligt talat. För mig är inte detta på nivån "amen Trump är mot invandring och det är jag med, grym kille". Kejsaren var spritt språngande naken och den nya är inte bättre. Varför reagerar folk inte?
Du ser inget underligt? Det låter inte som att du ser någonting alls.
För mig ser det ut som att omständigheterna inte är bättre, däremot rapporteras det som att de är bättre vilket är gott nog för vanligt folk, speciellt i ett fall som covid som inte var annat än ett falskt hot från första början - då är det lätt att när det passar att ändra tutan till "nu är allt" bra. No shit, allt var bra innan också, det var bara så pass mycket investerat i att framställa samtiden som dålig att den verkade dålig.
Det kallades propaganda när jag gick i skolan. Nu vet jag däremot inte vad jag skulle definiera som propaganda ifall jag inte kan definiera coronahetsen mot trump som propaganda. Propaganda finns nog helt enkelt inte längre, vi har tagit ett steg längre i demokratin och är förbi sånt.
Du har aldrig satt dig ner och reflekterat över ifall det är antingen du som är pantad eller att "din media" har gett en falsk eller skev bild av honom?
Magnus N
2021-05-03, 13:37
Beloweaverage
Skulle kanske skrivit för att inte bli missförstådd att den upplevda känslan runt pandemin i usa är positiv och att med mindre restriktioner etc så blir medborgarna mer positiva till den sittande presidenten.
Oavsett vad faktiska siffror visar så är det så jag tolkat det ökade stödet för Biden iaf.
Sedan vet jag inte varför du gick igång så på mitt inlägg i övrigt. Var har jag uppvisat sådan blindhet
trädgårdsmöbel
2021-05-03, 13:39
Du har aldrig satt dig ner och reflekterat över ifall det är antingen du som är pantad eller att "din media" har gett en falsk eller skev bild av honom?
Åtskilliga gånger. Resultatet blir samma: Andra är pantade. Jag har väldigt lite media som är "min" och den krymper dagligen. Får hålla till godo med lighthögerns.
Är inte republikan eller konservativ.
trädgårdsmöbel
2021-05-03, 13:55
Vill ni se exempel på hur CNN hållet Biden om ryggen så vill jag rekommendera Project Veritas dokumentär när de går på Tinderdejt med ngn "executive" därifrån.
BelowAverage
2021-05-03, 13:57
Skulle kanske skrivit för att inte bli missförstådd att den upplevda känslan runt pandemin i usa är positiv och att med mindre restriktioner etc så blir medborgarna mer positiva till den sittande presidenten.
Då hade du sluppit bli missuppfattad antar jag.
Oavsett vad faktiska siffror visar så är det så jag tolkat det ökade stödet för Biden iaf.
Biden har fått ökat stöd ja, det ser ut att vara fakta. Sen kan man om man vill fråga sig varför och komma med många olika förklaringar.
Min position är att han inte hunnit göra något direkt konsekvent eller påverka bu eller bä särskilt mycket ännu, och det vore inte heller rimligt att vänta sig att han direkt magiskt skulle bota sjukdomen efter att han vunnit valet. Inte i min värld i alla fall. Däremot tror jag att hans ökade stöd beror på en mycket positivare rapportering av omvärlden generellt i det landet sedan han tog hem valet. Propaganda som sagt.
Ett motargument kan ju vara att pandemin går bättre, vilket inte verkar helt glasklart än. Ett annat är att nu börjar vaccin rulla ut och folk känner att äntligen rör det sig i en positiv riktning och tillskriver honom detta. Eller alla möjliga förklaringar och antagligen är det flera saker, men en stor tror jag är rapportering. Men jag håller absolut med dig om att rör det sig i en positiv riktning, eller bara upplevs gå i en positiv riktning, så är det sannolikt att folk kommer rapportera mindre missnöje över president överlag oavsett dennes inblandning. OM det nu är vad du menade.
Sedan vet jag inte varför du gick igång så på mitt inlägg i övrigt. Var har jag uppvisat sådan blindhet
Jag går inte bara igång på dig (gig) så mycket som på en utbredd attityd där man återkommande försöker släta över saker som om de är inkonsekventa. Något du i mina ögon också gör till exempel här:
Här försökte du imo släta över det som att det inte är så märkligt. Eller?
Faktum är det finns data som visar på att det inte går bättre utan sämre. Däremot rapporteras det mer eller mindre överallt som om saker går mycket bättre, eller om man så vill så fokuseras det mycket mindre på det negativa. Potato tomato.
Sen kan man också, om man ids förmå sig till abstrakt tänkande ställa sig frågan "hur hade rapportering om fler nya coronafall februari 2021 än februari 2020 sett ut om Trump vunnit valet?"
Du vet, bara använda sin fantasi, återigen om man har någon, och leka med tanken. Och där, om man har någon koll på någonting så och ett uns av intellektuell ärlighet kvar så skulle man kanske kunna tillstå att jo, lite värre skulle det nog låta om vaccin och corona från media om Trump faktiskt vunnit valet. Det hände ju inte så jag kan aldrig hävda "så skulle det varit" utan det är hypotetiskt. Men har man sett tidigare beteende kanske man klarar av att extrapolera. Eller så förväntar jag mig för mycket av en hel del folk här på brädan.
Nu riktar jag inte detta passivt aggressiva enbart mot dig utan mot samtliga som tycker att allt är helt frid och fröjd och att det inte finns något att ens anmärka på. Vad gör ni ens på ett diskussionsforum? Logga in på facebook eller instagram igen.
trädgårdsmöbel
2021-05-03, 14:01
https://youtu.be/wCIaIk4FiZs
Sätter fingret på en hel del.
Vill ni se exempel på hur CNN hållet Biden om ryggen så vill jag rekommendera Project Veritas dokumentär när de går på Tinderdejt med ngn "executive" därifrån.
Project Veritas - en grupp av superrepublikaner som älskar Trump/republikanerna har gjort en dokumenatör om en tvkanal som de hatar för att dom inte rapporterar nyheter på det sätt som de tycker är bra (som t.ex de högerorienterade kanalerna OANN och FOX gör)?
Absolut. :thumbup:
BelowAverage
2021-05-03, 14:31
Project Veritas - en grupp av superrepublikaner som älskar Trump/republikanerna har gjort en dokumenatör om en tvkanal som de hatar för att dom inte rapporterar nyheter på det sätt som de tycker är bra (som t.ex de högerorienterade kanalerna OANN och FOX gör)?
Du har inte en aning om vad du pratar om.
Du har inte en aning om vad du pratar om.
Nä, jag vet, därför det blir roligare att prata med er som har stenkollm - så att jag kan fp lära mig något. Jag menar, självklart ska man lyssna på en grupp där t.ex. grundaren, O'Keefe, om och om blivit påkommen med att vara de där härliga journalister som gillar att klipp och klistra så att det ser ut som något är fuffens men det faktiskt inte är det. Superviktigt att höra alla sidor!
Magnus N
2021-05-03, 14:41
Då hade du sluppit bli missuppfattad antar jag.
Biden har fått ökat stöd ja, det ser ut att vara fakta. Sen kan man om man vill fråga sig varför och komma med många olika förklaringar.
Min position är att han inte hunnit göra något direkt konsekvent eller påverka bu eller bä särskilt mycket ännu, och det vore inte heller rimligt att vänta sig att han direkt magiskt skulle bota sjukdomen efter att han vunnit valet. Inte i min värld i alla fall. Däremot tror jag att hans ökade stöd beror på en mycket positivare rapportering av omvärlden generellt i det landet sedan han tog hem valet. Propaganda som sagt.
Ett motargument kan ju vara att pandemin går bättre, vilket inte verkar helt glasklart än. Ett annat är att nu börjar vaccin rulla ut och folk känner att äntligen rör det sig i en positiv riktning och tillskriver honom detta. Eller alla möjliga förklaringar och antagligen är det flera saker, men en stor tror jag är rapportering. Men jag håller absolut med dig om att rör det sig i en positiv riktning, eller bara upplevs gå i en positiv riktning, så är det sannolikt att folk kommer rapportera mindre missnöje över president överlag oavsett dennes inblandning. OM det nu är vad du menade.
Jag går inte bara igång på dig (gig) så mycket som på en utbredd attityd där man återkommande försöker släta över saker som om de är inkonsekventa. Något du i mina ögon också gör till exempel här:
Här försökte du imo släta över det som att det inte är så märkligt. Eller?
Faktum är det finns data som visar på att det inte går bättre utan sämre. Däremot rapporteras det mer eller mindre överallt som om saker går mycket bättre, eller om man så vill så fokuseras det mycket mindre på det negativa. Potato tomato.
Sen kan man också, om man ids förmå sig till abstrakt tänkande ställa sig frågan "hur hade rapportering om fler nya coronafall februari 2021 än februari 2020 sett ut om Trump vunnit valet?"
Du vet, bara använda sin fantasi, återigen om man har någon, och leka med tanken. Och där, om man har någon koll på någonting så och ett uns av intellektuell ärlighet kvar så skulle man kanske kunna tillstå att jo, lite värre skulle det nog låta om vaccin och corona från media om Trump faktiskt vunnit valet. Det hände ju inte så jag kan aldrig hävda "så skulle det varit" utan det är hypotetiskt. Men har man sett tidigare beteende kanske man klarar av att extrapolera. Eller så förväntar jag mig för mycket av en hel del folk här på brädan.
Nu riktar jag inte detta passivt aggressiva enbart mot dig utan mot samtliga som tycker att allt är helt frid och fröjd och att det inte finns något att ens anmärka på. Vad gör ni ens på ett diskussionsforum? Logga in på facebook eller instagram igen.
Du gjorde verkligen en höna av en fjäder utav mitt inlägg :)
Hade man bara haft det lilla ordet upplevda med i första hade allt undvikits.
Givetvis hade det varit en mer negativ mediabevakning om Trump vunnit, det är jag helt övertygad om.
Har du följt vad jag skrivit på denna sida så är jag långt ifrån någon som säger allt är frid och fröjd
trädgårdsmöbel
2021-05-03, 14:42
Hur kan man inte älska Trump? Det är den enda vettiga president de haft förutom Jefferson Davis.
BelowAverage
2021-05-03, 15:10
Du gjorde verkligen en höna av en fjäder utav mitt inlägg :)
Återigen.
"Nu riktar jag inte detta passivt aggressiva enbart mot dig utan mot samtliga som tycker att allt är helt frid och fröjd och att det inte finns något att ens anmärka på. Vad gör ni ens på ett diskussionsforum? Logga in på facebook eller instagram igen."
Ja du har nog rätt i att det är en höna av en fjäder i sammanhanget, det tycker jag med faktiskt tro det eller ej :d låter kanske märkligt trots mitt skränande.
Jag börjar bli mer och mer trött på hur folk bara slätar över saker eller lägger fram grundlösa påståenden. Har man inte den minsta aning kanske man ska läsa in sig innan man berättar hur saker ligger till.
Hade man bara haft det lilla ordet upplevda med i första hade allt undvikits.
Jag tyckte det var skönt att slänga ur mig. Är extra oförskämd dels för att jag tycker det är dumma beteenden jag klagar på som jag är trött på, som sagt, dels för att jag har en tanke att folk mer sannolikt bemöter argument om de har något investerat, dvs om man t.ex kallar dem dumma. Ingen vill bli kallad dum. Omoget kanske, men det är rätt omoget att slänga ur sig ogrundade påståenden och sedan inte bemöta mothugg heller. Vi får helt enkelt leva tillsammans i sandlådan eller hoppa ur tillsammans.
Rätt många här brukar i min erfarenhet bara försvinna istället för att försvara sin position. Då vet jag ju inte om de är oförmögna, ovilliga, insåg att de hade fel, tycker att jag är för dum för att öda tid på som inte inser hur jag har fel. Oavsett vad är det påfallande ofta folk drar sig ur spårlöst och för min del tycker jag det är trist.
Givetvis hade det varit en mer negativ mediabevakning om Trump vunnit, det är jag helt övertygad om.
Tack!
Har du följt vad jag skrivit på denna sida så är jag långt ifrån någon som säger allt är frid och fröjd
Absolut, men varje åsikt får stå för sig själv till viss del. Jag kan bara anta vad du anser tills du faktiskt visar det, vilket du gjort nu så :hbang:
Nä, jag vet, därför det blir roligare att prata med er som har stenkoll - så att jag kan få lära mig något. Jag menar, självklart ska man lyssna på en grupp där t.ex. grundaren, O'Keefe, om och om blivit påkommen med att vara de där härliga journalister som gillar att klipp och klistra så att det ser ut som något är fuffens men det faktiskt inte är det. Superviktigt att höra alla sidor!
Tycker mest du framstår sarkastisk och töntig och återigen landar i något slags "ahmen O'Keefe är inte helylle därför är allt han gör helt värdelöst".
Har du sett videoklippen? Vad tyckte du om dem?
Om du inte har sett dem kanske det vore bättre om du knep iom att du isf inte har en aning om vad du pratar om. Vad bidrog du med i det här inlägget?
Ett nyanserat inlägg som för diskussionen framåt? Nej. Du gör inte ens ett motargument för varför videoklippen minsann inte visar att CNN har ruttna bitar. Du slänger ur dig lite tramsiga generaliseringar i syfte att provocera och i hopp om att ha effekten "i de här videoklippen finns inget av värde, jag eller andra behöver inte ens bemöda oss med att se dem".
https://www.byggoteknik.se/wp-content/uploads/2015/05/20_Sandlada.jpg
Enligt mina källor blev Trump rånad på valet. Flera stater fuskade för att Biden skulle vinna. Vi kommer få se konsekvenserna av detta fusk i generationer framöver, markera mina ord vänner.
Plasttiger
2021-05-03, 17:58
Rätta mig om jag har fel, borde inte presidenten vara USAs motsvarighet till statsminister, alltså den av folket valda ansvariga person att uträtta den politik en majoritet av folket anser vara bäst lämpad för landet vid rådande tid?
Vad säger det då om demokratins skick i USA, när vinnande kandidat blir en, om inte dement, påväg att bli dement gubbe? Det är omöjligen den person som bäst kan utföra uppdraget. Omöjligen. Varför har inte bättre lämpade personer som bevisligen finns släppts fram? Jag säger bevisligen, för den som säger att en snart 80åring som varken är eller varit särskilt framgångsrik inom något område, är bäst lämpad att styra ett land, den ljuger.
Megaföretaget DNC väljer vem som ska tillåtas ställa upp. Går du utanför systemet anses du vara ett skämt. Du måste ha rätt namn och rätt kontakter (och vara trogen företaget).
DNC behöver inte följa spelreglerna för vanliga val utan ger fördelar till sina favoriter ( tex föreberedda frågor inför debatter).
Sedan lägger mediagiganterna in sitt inflytande för att cementera soppan.
Tror du detta fullt på allvar eller slängde du ur dig en floskel?
Min mellanstadielärare brukade säga så om alla historiska figurer, så det finns faktiskt människor som tror på det.
https://youtu.be/wCIaIk4FiZs
Sätter fingret på en hel del.
En långhårig rödtocke kritiserar usa´s president, den mäktigaste personen i världen, för att läsa innantill!?
Du föredrog kanske "we will have a tremendous plan, we will do the best plans, i tell you, people ask me, and i say we have the best plans"
Så vill du ha en idiots skitsnack som bara övertygar kompletta dårar då "det låter ju så bra, han säger ju att han är bäst juh" eller vill du ha riktiga relevanta svar även om dom förberetts på förhand?
Man frågade inte Biden om hans favoritfärg, man fråga om seriösa problem såsom NordKorea. Där det finns seriös planering och seriösa strategier som inte är "i have the best plans, kim is a wonderful man".
Att du uppskattar och länkar denna video som ett argument för Trump/mot Biden avslöjar att du är en komplett idiot när det gäller politik och ledare då du likt andra svaga obildade personer dras till floskler och skitsnack snarare än fakta och rimliga argument.
trädgårdsmöbel
2021-05-04, 08:02
En långhårig rödtocke kritiserar usa´s president, den mäktigaste personen i världen, för att läsa innantill!?
Att du uppskattar och länkar denna video som ett argument för Trump/mot Biden avslöjar att du är en komplett idiot när det gäller politik och ledare då du likt andra svaga obildade personer dras till floskler och skitsnack snarare än fakta och rimliga argument.
Jag kanske är både komplett idiot, svag och obildad, men jag är ändå betydligt smartare, mer bildad och starkare än dig.
"Fakta och rimliga argument" herrejösses.
Anton Fräs
2021-05-04, 08:08
Jag har inte följt utvecklingen så noga då jag får mental kramp av att läsa om politik överlag numera, hoppet för mänskligheten minskar för varje rad jag läser. Men av det jag sett är ordet som jag finner för att beskriva honom; oinspirerande. Kanske precis det folk ville ha efter de dramatiska åren under Trump.
Tycker mest du framstår sarkastisk och töntig och återigen landar i något slags "ahmen O'Keefe är inte helylle därför är allt han gör helt värdelöst".nHar du sett videoklippen? Vad tyckte du om dem?
https://www.youtube.com/watch?v=6ETf6sZHUcs
Jag har sett flera klipp från tidigare och har sedan länge medvetet försökt undvika Veritas då jag ser dom som en propgandakanal och inget mer än så. Generellt vad jjag har sett är någon med en politisk agenda som väljer att klipp, klistra och vinkla för att förmedla ett budskap som passar sina egna linje, eller tillskriva egna teorier om saker och ting utan att motivera varför.
Man som vuxen borde dra öronen till siggst när en organisation skriker höom hur dålig x är, medan hyllar hyr bra y är samtidigt som den finansieras av y vänner men även direkt från y's egna fond. Då kanske, bara kanske, börja dra öronen till sig och fråga sig själv följande "Kan det vara så, möjligen, att dessa herrar har ett annat syfte än att faktiskt lyfta grävande journalistik. Kan det vara så att de använder begreppen "grävande journalistik" som en fasad för att försöka smutskasta och driva en politisk linje. Hmmmmm.". Sen om det mynar ut i "nä dessa är legit" - Kul för dig, enjoy, om inte så är det bara att stänga ner.
Om du inte har sett dem kanske det vore bättre om du knep iom att du isf inte har en aning om vad du pratar om. Vad bidrog du med i det här inlägget?
Ok, jag ska dumpa den töntiga tonen - vilket jag använder för att förminska och förlöjliga de som inte klarar av att läsa propaganda.
Det jag lyfter är att Veritas ska man ta lika mycket på allvar som om man läser någon random post på Facebook från din morbror som du inte längre har kontakt med.
Grundaren för Veritas, och Veritas själva har både blivit dömda för att ljuga, men även flertal gånger hamnat i spotlights för att just klipp o klistra för att sprida propaganda, men gömmer sig bakom "grävande jounralistik". De är en grupp som har ett politiskt syfte, är finansierade av olika politiska grupperingar på högersidan, även fått direkta donationer från ex-presidenten i USA för att kunna fortsätta sitt arbete. Med den kunskapen bör varenda person som genomgått mellanstadiet dra öronen åt sig och börja reflektera över vad för budskap kommer de med, varför sänder som det hära budskapet etc. Om du inte har den förmågan, vilket du flertal gånger påvisat att du inte har - då kanske du ska fundera på om du ska "knep".
Ett nyanserat inlägg som för diskussionen framåt? Nej. Du gör inte ens ett motargument för varför videoklippen minsann inte visar att CNN har ruttna bitar. Du slänger ur dig lite tramsiga generaliseringar i syfte att provocera och i hopp om att ha effekten "i de här videoklippen finns inget av värde, jag eller andra behöver inte ens bemöda oss med att se dem".
https://www.byggoteknik.se/wp-content/uploads/2015/05/20_Sandlada.jpg
Ja, det är min poängen. Det finns inget av värde att titta på något som är klipp o klistrat, från en gruppering som hatar "mainstream meen dia", hatar demokraterna, älskar dmer högre delen av republikanerna, älskar ex-presidenten, får hela sin lön betald av just denna rätt så högre del av republikanerna etc. Min poäng gick alltså fram.
trädgårdsmöbel
2021-05-04, 09:47
Biden verkar gilla transor. Inledde sitt presidentskap med nån executive order mot diskriminering av transor i damidrott på college och highschool-nivå, och för en vecka sedan "I got your back" ("and rectum, also i will sniff your hair") som kommentar mot delstater som försöker förhindra transor i idrott.
Man som vuxen borde dra öronen till siggst när en organisation skriker höom hur dålig x är, medan hyllar hyr bra y är samtidigt som den finansieras av y vänner men även direkt från y's egna fond. Då kanske, bara kanske, börja dra öronen till sig och fråga sig själv följande "Kan det vara så, möjligen, att dessa herrar har ett annat syfte än att faktiskt lyfta grävande journalistik.
Samtidigt blir det ganska löjligt att använda sig av ad-hominem istället för att diskutera sakfrågan.
Allt du nyss skrev går att applicera på svensk public service. De är finansierade av regeringen, har officiellt tagit avstånd från oppositionsparti, blir regelbundet fällda för att ha ljugit, vinklat eller rapporterat påhittade historier samt mörkar när man intervjuar partirepresentanter som "mannen på gatan". Anställer våldsbejakande extremister och legitimerar terrorbrott. Periodvis sätts de mest extrema i tillfällig karantän när de öppet propagerat för att man inte ska vara objektiv.
Allt du nyss skrev går att applicera på svensk public service. De är finansierade av regeringen, har officiellt tagit avstånd från oppositionsparti, blir regelbundet fällda för att ha ljugit, vinklat eller rapporterat påhittade historier samt mörkar när man intervjuar partirepresentanter som "mannen på gatan". Anställer våldsbejakande extremister och legitimerar terrorbrott. Periodvis sätts de mest extrema i tillfällig karantän när de öppet propagerat för att man inte ska vara objektiv.
Absolut, dock finns det en skillnad om du frågar mig. Den ena är ett statligt organ, med oberoende finansiering som lyder under diverse pressetiska lagar etc. Där forskare, och diverse kreti o pleti har tillgång till allt från kommunikation, ekonomiska planer, budgetar mm. där det är möjlgti att undersöka, förstå och peka ut fel. Den andra är en YT-kanal.
Med det sagt, jag vill inte försvara de felaktigheter som förekommer i SVT. Det finns mycket som SVT måste göra avsevärt bättre om och det måste göras snarast för att de fortsätta vara väsentliga. Men jag har absolut mer förtroende för t.ex. uppdrag granskning än då Veritas på Youtube.
BelowAverage
2021-05-04, 13:21
Du föredrog kanske "we will have a tremendous plan, we will do the best plans, i tell you, people ask me, and i say we have the best plans"
Så vill du ha en idiots skitsnack som bara övertygar kompletta dårar då "det låter ju så bra, han säger ju att han är bäst juh" eller vill du ha riktiga relevanta svar även om dom förberetts på förhand?
Man frågade inte Biden om hans favoritfärg, man fråga om seriösa problem såsom NordKorea. Där det finns seriös planering och seriösa strategier som inte är "i have the best plans, kim is a wonderful man".
Ett fel gör inte ett rätt.
Biden dålig != Trump bra
Håller med om att videon är tramsig. Däremot gör han ett par poänger under de minuterna jag orkade lyssna. Men du verkar så pass intellektuellt slö att du föredrar att hoppa på förpackningen som är medvetet hånfull och tramsig så att du helt slipper bemöta argumenten. Det är ok. Vi härstammar trots allt från apor. Du har ändå ett värde.
Däremot hur du hoppar till personangrepp säger rätt mycket om dig. Vill minnas vi hade en diskussion för inte så länge sedan, även där slängde du ur dig lite saker som visade hur lite koll du har och sedan försvann du. Kan inte säga att du försvann ur diskussionen, har inte sett dig delta i någon diskussion.
Jag antar utefter ditt namn att du faktiskt är vuxen och inte låtsas vara det. Växte du upp på barnhem / taskig socialisering så att du har en ursäkt, eller väljer du att bete dig så här?
https://www.youtube.com/watch?v=6ETf6sZHUcs
Jag har sett flera klipp från tidigare och har sedan länge medvetet försökt undvika Veritas då jag ser dom som en propgandakanal och inget mer än så.
Bra jobbat! Du svarade nästan på min fråga, du är så pass nära nu att jag slänger ett ben till du och upprepar ifall du glömt: Har du sett något av klippen angående CNN?
Eller generaliserar du bara från tidigare att du tycker Veritas haft fel, därför kommer Veritas alltid ha fel? Applicerar du samma "tänkande" på annat i livet?
Hot hand fallacy (https://en.wikipedia.org/wiki/Hot_hand)
Generellt vad jjag har sett är någon med en politisk agenda som väljer att klipp, klistra och vinkla för att förmedla ett budskap som passar sina egna linje, eller tillskriva egna teorier om saker och ting utan att motivera varför.
Håller med dig till 100%. Är du medveten om hur CNN och ungefär alla andra nyhetsbyråer hävdat och hävdar att Trump uppmanade folk att storma vita huset?
Kan du svara på den här frågan så att vi kommer någonvart, eller ska du fortsätta ignorera de bitar du inte klarar att bemöta för att du har fel?
Man som vuxen borde dra öronen till siggst när en organisation skriker höom hur dålig x är, medan hyllar hyr bra y är samtidigt som den finansieras av y vänner men även direkt från y's egna fond. Då kanske, bara kanske, börja dra öronen till sig och fråga sig själv följande "Kan det vara så, möjligen, att dessa herrar har ett annat syfte än att faktiskt lyfta grävande journalistik. Kan det vara så att de använder begreppen "grävande journalistik" som en fasad för att försöka smutskasta och driva en politisk linje. Hmmmmm.". Sen om det mynar ut i "nä dessa är legit" - Kul för dig, enjoy, om inte så är det bara att stänga ner.
Håller med igen. Återigen, har du sett klippen Veritas lade ut angående CNN? Har du sett hur CNN ljög om Trumps uppmaning att "storma vita huset och utföra statskupp?"
Om du är medveten om dessa saker och alltså har lite aning om vad du pratar om: ska vi applicera samma standard här som du gör mot Veritas och säga att allting som kommer från CNN är fel?
Lustigt hur du nämner vad man bör göra som vuxen. Jag höjer ett påstående till - en vuxen person bör kunna vara så pass konsekvent att den applicerar samma standarder på saker eller personer denne ogillar som på det den gillar. Eller? ;)
Ok, jag ska dumpa den töntiga tonen - vilket jag använder för att förminska och förlöjliga de som inte klarar av att läsa propaganda.
Ett hedervärt åtagande! Vill du ha tips för att förbättra din teknik kan vi ta det i PM, eller discord om du har :devil:
Det jag lyfter är att Veritas ska man ta lika mycket på allvar som om man läser någon random post på Facebook från din morbror som du inte längre har kontakt med.
Absolut. Att Veritas till skillnad från skräniga morbröder kan bevisa ett antal påståenden med videoklipp - vem bryr sig.
Hur känns det att leva i en värld där saker är mer rätt än andra för att du tycker om dem mer och inte för att det finns mer att backa upp dem med? Låter mjukt och fluffigt.
Grundaren för Veritas, och Veritas själva har både blivit dömda för att ljuga, men även flertal gånger hamnat i spotlights för att just klipp o klistra för att sprida propaganda, men gömmer sig bakom "grävande jounralistik".
Du vet att sidan du indirekt försvarar genom att helt försöka misskreditera Veritas är CNN va?
Håller återigen med att man inte ska lita blankt på någons påstående. Man skulle ju till exempel kunna titta på videoklippet med ljud som de backar upp sitt påstående med...
De är en grupp som har ett politiskt syfte, är finansierade av olika politiska grupperingar på högersidan, även fått direkta donationer från ex-presidenten i USA för att kunna fortsätta sitt arbete. Med den kunskapen bör varenda person som genomgått mellanstadiet dra öronen åt sig och börja reflektera över vad för budskap kommer de med, varför sänder som det hära budskapet etc.
Men gubben. Jag säger inte att allting Veritas säger alltid är helt sant. Jag har inte sagt någonstans att man blint ska tro på allting någon säger, tvärtom, flera gånger.
Däremot hävdar du att man blint ska misstro allt som Veritas säger. Du för inte fram argument som bär vatten, så jag antar att det är för att du är känslomässigt engagerad.
Det enda jag kan komma på som kanske kan hjälpa dig är: världen kretsar inte kring dig. Bara för att du ogillar X så kommer inte X på magiskt vis ha fel för att du känner så.
Det sjukaste är att jag inte ens är ironisk. Jag menar detta helhjärtat.
Om du inte har den förmågan, vilket du flertal gånger påvisat att du inte har - då kanske du ska fundera på om du ska "knep".
Sluta projicera bubben. Jag visar återkommande på hur du verkar nästintill helt känslomässigt styrd i detta. Jag slutade peka på min syster och säga "hon gjorde det!" före jag var 10 år gammal. Fint att du för hit lite mångfald, men det är lite enerverande på samma gång.
Ja, det är min poängen. Det finns inget av värde att titta på något som är klipp o klistrat, från en gruppering som hatar "mainstream meen dia", hatar demokraterna, älskar dmer högre delen av republikanerna, älskar ex-presidenten, får hela sin lön betald av just denna rätt så högre del av republikanerna etc. Min poäng gick alltså fram.
Jag tar mig friheten att klippa och klistra eftersom du vid det här laget bara spottar ur dig mer av samma sak.
Men gubben. Jag säger inte att allting Veritas säger alltid är helt sant. Jag har inte sagt någonstans att man blint ska tro på allting någon säger, tvärtom, flera gånger.
Biden dålig != Trump bra
Håller med om att videon är tramsig. Däremot gör han ett par poänger under de minuterna jag orkade lyssna. Men du verkar så pass intellektuellt slö att du föredrar att hoppa på förpackningen som är medvetet hånfull och tramsig så att du helt slipper bemöta argumenten. Det är ok. Vi härstammar trots allt från apor. Du har ändå ett värde.
Däremot hur du hoppar till personangrepp säger rätt mycket om dig. Vill minnas vi hade en diskussion för inte så länge sedan, även där slängde du ur dig lite saker som visade hur lite koll du har och sedan försvann du. Kan inte säga att du försvann ur diskussionen, har inte sett dig delta i någon diskussion.
Jag antar utefter ditt namn att du faktiskt är vuxen och inte låtsas vara det. Växte du upp på barnhem / taskig socialisering så att du har en ursäkt, eller väljer du att bete dig så här?
Jag har inte kallat Trädgårdsmöbel för idiot som du verkar insinuera. Jag känner inte människan och kan därför omöjligen göra ett sådant uttalande. Däremot kallade jag honom en politisk idiot, och det gäller många människor på alla olika sidor. Trumpanzees och vänsterextrema är tex båda politiska idioter på var sin sida.
Ang våra tidigare diskussioner så stämmer det. Du kom ut som häxdoktor och tyckte att det var helt rimligt och adekvat att ställa diagnos på sig själv utifrån vad man läst och hört. Jag noterade att denna inställningen hos dig inte var chockerande då du själv är ett snäpp över kvacksalvare med dina åsikter om att diagnosticera kroppsliga besvär.
BelowAverage
2021-05-04, 13:57
Jag har inte kallat Trädgårdsmöbel för idiot som du verkar insinuera.
Jag känner inte människan och kan därför omöjligen göra ett sådant uttalande. Däremot kallade jag honom en politisk idiot, och det gäller många människor på alla olika sidor. Trumpanzees och vänsterextrema är tex båda politiska idioter på var sin sida.
"Likt andra svaga obildade" (svagsinta antar jag du menar?) när du precis slängt ur dig ett idiotpåstående precis innnan.
Nä, jag drar till med lite häxdoktor-magi och hävdar att du antingen är taskigt socialiserad eller psykopat. En frisk människa kallar inte en människa för svag(sint?), obildad och (insinuerar, jag ger dig den!) - idiot för att sedan låtas som att det regnar.
Ang våra tidigare diskussioner så stämmer det. Du kom ut som häxdoktor och tyckte att det var helt rimligt och adekvat att ställa diagnos på sig själv utifrån vad man läst och hört. Jag noterade att denna inställningen hos dig inte var chockerande då du själv är ett snäpp över kvacksalvare med dina åsikter om att diagnosticera kroppsliga besvär.
Hur är jag en jämförbar med kvacksalvare?
Jag är utbildad fysioteraput, har läst cellbiologi och mikrobiologi, läst studier på min fritid inom nutrition, medicin och psykatri i flera år. Det snabbaste jag gör är att läsa på internetmedicin, 1177 eller liknande men oftast kompletterar jag med studier om det är påståenden snarare om biverkningar eller annat och inte diagnoser. Har arbetserfarenhet inom psykiatri, medicin, kirurgi, reumatism, intensivvård och hemsjukvård, allt som fysioterapeut utom psykiatrin, där jag mött allt möjligt. Varje gång jag mött något jag undrar över så antecknar jag ämnet eller situationen i min mobil och läser på hemma efter jobbet.
Där, det är min bakgrund svart på vitt. Du kallar mig häxdoktor, varför?
Om man kan diskutera eller arbeta med medicin utan att vara jämförbar med en häxdoktor, vad har du då för krav ifall min kunskap bara är kvacksalveri?
trädgårdsmöbel
2021-05-04, 14:00
Däremot kallade jag honom en politisk idiot, och det gäller många människor på alla olika sidor. Trumpanzees och vänsterextrema är tex båda politiska idioter på var sin sida.
A.
Det är intressant att du anser att gilla Trump motsvarar att som vänsterextremister gör, gilla Marx, Stalin, Lenin och Che Guevara.
Kan du verkligen inte se något mer högerextremt än Trump då han är extremen?
Biden dålig != Trump bra
Bra jobbat! Du svarade nästan på min fråga, du är så pass nära nu att jag slänger ett ben till du och upprepar ifall du glömt: Har du sett något av klippen angående CNN?
Eller generaliserar du bara från tidigare att du tycker Veritas haft fel, därför kommer Veritas alltid ha fel? Applicerar du samma "tänkande" på annat i livet?
Hot hand fallacy (https://en.wikipedia.org/wiki/Hot_hand)
Håller med dig till 100%. Är du medveten om hur CNN och ungefär alla andra nyhetsbyråer hävdat och hävdar att Trump uppmanade folk att storma vita huset?
Kan du svara på den här frågan så att vi kommer någonvart, eller ska du fortsätta ignorera de bitar du inte klarar att bemöta för att du har fel?
Håller med igen. Återigen, har du sett klippen Veritas lade ut angående CNN? Har du sett hur CNN ljög om Trumps uppmaning att "storma vita huset och utföra statskupp?"
Om du är medveten om dessa saker och alltså har lite aning om vad du pratar om: ska vi applicera samma standard här som du gör mot Veritas och säga att allting som kommer från CNN är fel?
Lustigt hur du nämner vad man bör göra som vuxen. Jag höjer ett påstående till - en vuxen person bör kunna vara så pass konsekvent att den applicerar samma standarder på saker eller personer denne ogillar som på det den gillar. Eller? ;)
Ett hedervärt åtagande! Vill du ha tips för att förbättra din teknik kan vi ta det i PM, eller discord om du har :devil:
Absolut. Att Veritas till skillnad från skräniga morbröder kan bevisa ett antal påståenden med videoklipp - vem bryr sig.
Hur känns det att leva i en värld där saker är mer rätt än andra för att du tycker om dem mer och inte för att det finns mer att backa upp dem med? Låter mjukt och fluffigt.
Du vet att sidan du indirekt försvarar genom att helt försöka misskreditera Veritas är CNN va?
Håller återigen med att man inte ska lita blankt på någons påstående. Man skulle ju till exempel kunna titta på videoklippet med ljud som de backar upp sitt påstående med...
Däremot hävdar du att man blint ska misstro allt som Veritas säger. Du för inte fram argument som bär vatten, så jag antar att det är för att du är känslomässigt engagerad.
Det enda jag kan komma på som kanske kan hjälpa dig är: världen kretsar inte kring dig. Bara för att du ogillar X så kommer inte X på magiskt vis ha fel för att du känner så.
Det sjukaste är att jag inte ens är ironisk. Jag menar detta helhjärtat.
Sluta projicera bubben. Jag visar återkommande på hur du verkar nästintill helt känslomässigt styrd i detta. Jag slutade peka på min syster och säga "hon gjorde det!" före jag var 10 år gammal. Fint att du för hit lite mångfald, men det är lite enerverande på samma gång.
Jag tar mig friheten att klippa och klistra eftersom du vid det här laget bara spottar ur dig mer av samma sak.
Jag skippar att öht kommentera på saker som rör min person, uppförande eller dylikt. Jag vill dock råda dig att du själv läser dina inlägg och, i den mån det är möjligt, ser på vad du skriver och sen vad du klankar ner på. Dina inklägg har handlat om mig som person, mina inlägg har dumförklarat dig och hänvisat till varför man ska förkasta det Veritas säger. Rekommenderar att du spenderar en stund med att läsa diskussionen och se vad du lyfter för argument och vad jag lyfter för argument. Vem pratar om saken och vem pratar om personen.
Vill kort påpeka att du pratar om CNN, inte jag. Jag säger varken bu eller bä om CNN. Jag pratar om Veritias, och Veritas endast då det länkades till just Veritas. Ska vi prata CNN så är det en annan diskussion.
Ska du börja kasta olika kognitiva tankevurpor så som Hot Hand fallacy bör du nog sätta dig in dig mer i den vad den innebär och hur den fungerar. Grunden i HH är att du utgår från ett mindre dataunderlag och utifrån den datan gör bedömningar i vad som i framtiden är sannolikt. Du har ingen aning om vad jag har sett och inte sett från Veritas, eller hur? Var då försiktig med att smeta saker.
Du har helt rätt att man som vuxen ska vara konskvensen i hur man applicerar saker, även om det är riktigt riktigt svårt. Däremot ser jag inte riktigt vad du menar här då jag anser att jag applicerar det konskvent, även om jag - som människa - kan göra fel här.
Jag har discord men just nu är det bara sveltejs, datorspel med grannarna och diverse trading som sker där så den håller jag gärna privat. Men kanske någon gång i framatiden :P
Som du själv återkommer i när du citerar mig så är Veritas tvivelaktiga. Vi är allltså överens - vad i hela friden pratar vi då om? Om de lyckas producera något som får en annan part se dåliga ut skulle jag avvakta med att ta det som sanning, eller på något sätt "bevisat" till att fler medier tar upp det - och då inte de som befinner sig i blogg/propganadasfären. Innan dess förkastar jag det till soptunnan. Sen om det är bra eller dålgit att göra så - dåt får andra bedöma. Däremot har det fungerat väl i mitt yrkesliv att göra såhär så jag fortsätter med det.
Nej, man försvarar inte CNN genom att säga den som säger att CNN är en dålig akanal är korkade. Ärligt, jag tror inte du själv tror på det för det skulle betyda att du är fruktansvärd jobbig att prata med, och det verkar du inte va. Applicera det på något annat - Om moderaterna anklagar Socialdemokraterana för X, och jag säger att "mja, nja, här har moderaterna fel" så betyder det knappast att jag försvarar Socialdemokraterna, eller hur? Jag kan angripa moderaternas uttalande utan att försvara, stå upp, eller hjälpa Socialdemokraterna. Du kan påpeka att ett uttalande eller påstående är fel, utan att faktiskt stå upp, försvara elller "heja på" den andra sidan. Jag vill påstå att om detta är så man tänker så kommer du per automatik tillskriva din motparten åsikter, tankar och tyckande som faktiskt inte finns där vilket kommer leda till att du gör antagande om din motpart som kommer göra att du helt missat hens poäng. Tror det finns någon fallacy som detta passar in på.. ;)
Men för att avsluta, nej. Världen snurrar inte runt mig. Bara för jag tycker att Veritas är en värdelös kanals så betyder det inte att det att alla ska tycka det är en värdelös kanal. Man ska absolut inte tro mig rakt av, gör man det så får man fylla sig själv. Däremot tycker jag att deras rättegångar, deras finansiering, anklagelserna som riktas mot dom - om och om igen - bör leda till att man - som vuxen - drar öron åt sig och faktiskt ifrågasätta ALLT som de producerar. Idag, igår och för ett år sedan. En blogg som har blivit fällda i rättegånga, som fått backa på uttalande flera gånger, som om och om igen blir anklagade för klipp o klistra för att förvrida ett budskap; Det räcker för mig, jag förkastar deras YT-klipp, jag frkastar det som de säger. Med det sagt så kan de absolut hitta någon och få fram t.ex. att CNN är en innebördes klubb för pedofiler eller whatever. Om så är fallet - kanon. Men jag kommer ta deras första information och förkasta, sen om fler medier hakar på (notera medier, inte bloggar) så kommer jag behöva sättas i en position där jag behöver refeltkera över min inställning till Veritas men vi är inte där än.
Jag kommer hoppa av diskussionen nu då du och jag egentligen .. säger typ samma sak fast ändå inte. Vår diskussion kommer gå runt i någont typ av "men du då" ioch vi har nog bättre saker för oss än det. Jag vill dock säga att jag uppskattar det du skriver då du kommer med en intressant argumentation, även om jag tycker att det du anklagar mig för är du ett praktexempel på. :P
(Ursäkta om det är rörigt skrivet, sitter på en padda.........)
BelowAverage
2021-05-05, 11:52
Jag skippar att öht kommentera på saker som rör min person, uppförande eller dylikt. Jag vill dock råda dig att du själv läser dina inlägg och, i den mån det är möjligt, ser på vad du skriver och sen vad du klankar ner på. Dina inklägg har handlat om mig som person, mina inlägg har dumförklarat dig och hänvisat till varför man ska förkasta det Veritas säger. Rekommenderar att du spenderar en stund med att läsa diskussionen och se vad du lyfter för argument och vad jag lyfter för argument. Vem pratar om saken och vem pratar om personen.
Jag hävdar svart på vitt att du försöker avfärda något genom att angripa personen och inte påståendet. Du vill förkasta det som kommer från Veritas inte för att du vet att det är fel utan för att Veritas har haft fel tidigare. Återigen, omvänd hot hand fallacy. Veritas har haft fel eller agerat fel tidigare därför kommer Veritas alltid att ha fel är vad du påstår.
Min poäng är att i fallet Veritas vs CNN så finns videounderlag du kan titta på, då kan du kringå din egen bias genom att helt enkelt se videos oberoende av vem som fångat något på film.
Förstår du vilken poäng jag försöker göra?
Det började trots allt med vad du skrev:
Absolut.
Vill kort påpeka att du pratar om CNN, inte jag. Jag säger varken bu eller bä om CNN. Jag pratar om Veritias, och Veritas endast då det länkades till just Veritas. Ska vi prata CNN så är det en annan diskussion.
Jag tyckte mest det var ironiskt att du helt förkastar en källa för att den har agerat fel (veritas) och i den här situationen indirekt försvarar CNN (som agerat fel tidigare).
Men sant, jag menar inte att du behöver gilla CNN bara för att du har något emot Veritas. Eller att du ens vill försvara CNN. Sånt svartvitt tänkande lämnar jag åt 40plus och andra lyktor.
Ska du börja kasta olika kognitiva tankevurpor så som Hot Hand fallacy bör du nog sätta dig in dig mer i den vad den innebär och hur den fungerar. Grunden i HH är att du utgår från ett mindre dataunderlag och utifrån den datan gör bedömningar i vad som i framtiden är sannolikt. Du har ingen aning om vad jag har sett och inte sett från Veritas, eller hur? Var då försiktig med att smeta saker.
Jag gjorde den här poängen i mitt första inlägg. Du gör slutsatsen att om en aktör tidigare begått X fel så kommer den aktören aldrig mer att ha rätt.
Jag tycker det är väldigt jämförbart med tankevurpan hot hand fallacy. Du beskriver ju här precis vad du gjort - utifrån ett mindre dataunderlag från tidigare (veritas tidigare felsteg) så gör du bedömningen att även nu har veritas fel.
Du har helt rätt att man som vuxen ska vara konskvensen i hur man applicerar saker, även om det är riktigt riktigt svårt. Däremot ser jag inte riktigt vad du menar här då jag anser att jag applicerar det konskvent, även om jag - som människa - kan göra fel här.
Jag har discord men just nu är det bara sveltejs, datorspel med grannarna och diverse trading som sker där så den håller jag gärna privat. Men kanske någon gång i framatiden.
Det var inte menat som ett "ööh men kom och fajtas i discord eller möts på idiotgatan 12 så slåss vi om det!" :d utan mer som ett skämt.
Jag beter mig avsiktligt drygt nu för att jag är trött på att folk här i gemen argumenterar utan stabil grund att stå på och sedan tyst försvinner från diskussionen. Beter mig drygt -> du måste försvara din värdighet. Om vi kan ge varandra ett ömsesidigt pinky promise att inte smyga bort så slutar jag vara dryg. Och skulle antagligen inte vara det över discord heller. Skulle klart kunna vara kul.
Som du själv återkommer i när du citerar mig så är Veritas tvivelaktiga.
Jag vet inte ens om Veritas är tviveltaktiga, fick höra om detta av en kompis och tittade på ett par av klippen. Kan varken säga bu eller bä om Veritas som källa. Däremot såg klippen jag lyssnade på ut att vara äkta. Jag arbetar dock inte med att bedöma om videos eller ljud är fake på något vis. Men om vi ska gå den vägen att "ahmen ditt ljud / video / mätning är fake!" så känns det rätt meningslöst att diskutera ö.h.t.
Vi är allltså överens - vad i hela friden pratar vi då om? Om de lyckas producera något som får en annan part se dåliga ut skulle jag avvakta med att ta det som sanning, eller på något sätt "bevisat" till att fler medier tar upp det - och då inte de som befinner sig i blogg/propganadasfären.
Helt överens tycker jag inte vi verkar vara, men på det stora hela kommer vi nog från mer eller mindre samma plats vad gäller hur man ska hantera källor. Politiskt tror jag vi skiljer oss, men det är ju då det blir intressant.
Jag vet inga nyheter som befinner sig utanför både blogg och propagandasfären. Jag har sett för många exempel på "pålitliga" källor som CNN, The guardian, bbc, new york times eller SVT som vildsint vinklar eller ljuger genom utlämnande. Imo finns inga pålitliga källor, allt måste kontrolleras eller tas som ett kanske.
Innan dess förkastar jag det till soptunnan. Sen om det är bra eller dålgit att göra så - dåt får andra bedöma.
Jag bedömer vidare!
Däremot har det fungerat väl i mitt yrkesliv att göra såhär så jag fortsätter med det.
Liknar återigen hot hand fallacy.
Nej, man försvarar inte CNN genom att säga den som säger att CNN är en dålig akanal är korkade. Ärligt, jag tror inte du själv tror på det för det skulle betyda att du är fruktansvärd jobbig att prata med, och det verkar du inte va. Applicera det på något annat - Om moderaterna anklagar Socialdemokraterana för X, och jag säger att "mja, nja, här har moderaterna fel" så betyder det knappast att jag försvarar Socialdemokraterna, eller hur? Jag kan angripa moderaternas uttalande utan att försvara, stå upp, eller hjälpa Socialdemokraterna. Du kan påpeka att ett uttalande eller påstående är fel, utan att faktiskt stå upp, försvara elller "heja på" den andra sidan. Jag vill påstå att om detta är så man tänker så kommer du per automatik tillskriva din motparten åsikter, tankar och tyckande som faktiskt inte finns där vilket kommer leda till att du gör antagande om din motpart som kommer göra att du helt missat hens poäng.
Håller helt med dig.
Tror det finns någon fallacy som detta passar in på.
Inget jag känner till. Jag försöker inte springa runt och slänga på X person Y beteende och skräna "hot hand fallacy!" så fort jag inte håller med. Som jag förstår innebörden av hot hand fallacy så tycker jag att det är ett väldigt likt beteende du ser ut att tillämpa här. Jag tror inte du är dum alls, tvärtom och vill inte lägga in en falsk komplimang med det påståendet utan mer att det kanske inte är värdigt dig att göra en hot hand fallacy. Om det nu är vad du gör. Jag tycker det är ett koncist sätt att förklara felet jag tycker du gör.
Men för att avsluta, nej. Världen snurrar inte runt mig. Bara för jag tycker att Veritas är en värdelös kanals så betyder det inte att det att alla ska tycka det är en värdelös kanal. Man ska absolut inte tro mig rakt av, gör man det så får man fylla sig själv. Däremot tycker jag att deras rättegångar, deras finansiering, anklagelserna som riktas mot dom - om och om igen - bör leda till att man - som vuxen - drar öron åt sig och faktiskt ifrågasätta ALLT som de producerar. Idag, igår och för ett år sedan.
Här är vi överens.
En blogg som har blivit fällda i rättegånga, som fått backa på uttalande flera gånger, som om och om igen blir anklagade för klipp o klistra för att förvrida ett budskap; Det räcker för mig, jag förkastar deras YT-klipp, jag frkastar det som de säger.
Det är här vi slutar vara överens. Men det är helt ok, man kan tycka olika.
Med det sagt så kan de absolut hitta någon och få fram t.ex. att CNN är en innebördes klubb för pedofiler eller whatever. Om så är fallet - kanon. Men jag kommer ta deras första information och förkasta, sen om fler medier hakar på (notera medier, inte bloggar) så kommer jag behöva sättas i en position där jag behöver refeltkera över min inställning till Veritas men vi är inte där än.
Är det de där anon eller vad de heter som tror att pedofiler styr världen? Jag är inte heller inne på det där. Även om jag kan tänka mig att en och annan "världsledare" är pedofil, precis som att en och annan fysioterapeut tyvärr nog är det.
Men som tidigare så är Veritas (i mina ögon) på samma trista nivå som resten av tillgänglig media. Det är därför jag tycker det är så pass viktigt att faktiskt titta på grunden för påståendet, i det här fallet ett videoklipp, och försöka skippa vilken uppfattning man före dess reflexivt bildar. Oavsett vilken av alla källor som såklart är olika kassa men ändock, tyvärr, imo med tidigare beteende riskerar att vara partiska. (hot hand fallacy på mig där isf, men tanken är just att kringå den värderingen)
Jag kommer hoppa av diskussionen nu då du och jag egentligen .. säger typ samma sak fast ändå inte. Vår diskussion kommer gå runt i någont typ av "men du då" ioch vi har nog bättre saker för oss än det. Jag vill dock säga att jag uppskattar det du skriver då du kommer med en intressant argumentation, även om jag tycker att det du anklagar mig för är du ett praktexempel på. :P
(Ursäkta om det är rörigt skrivet, sitter på en padda.........)
Fair enough. Tack för mothugget oavsett!
Armed Dingo
2021-05-05, 12:11
Att oinsatta tror det går till på ett visst sätt är en sak men ändrar inte verkligheten
Min poäng som jag försöker få fram, dåligt framställt kanske, är varför okunskapen uppmuntras av media. Varför demonstrerar tiotusentals, rentav hundratusentals, personer på gator mot en enda man? Vad har fått dom att göra det? Varför framställs hela valet som en tävling mellan två kandidater?
Varför värnar man inte om verkligheten? Istället uppmuntras felaktigheter, som dessutom får enorma konsekvenser.
Den konspiratoriskt lagda ser det som andra fall av destabilisering i omvärlden. Divide and conquer.
Magnus N
2021-05-05, 14:32
Min poäng som jag försöker få fram, dåligt framställt kanske, är varför okunskapen uppmuntras av media. Varför demonstrerar tiotusentals, rentav hundratusentals, personer på gator mot en enda man? Vad har fått dom att göra det? Varför framställs hela valet som en tävling mellan två kandidater?
Varför värnar man inte om verkligheten? Istället uppmuntras felaktigheter, som dessutom får enorma konsekvenser.
Den konspiratoriskt lagda ser det som andra fall av destabilisering i omvärlden. Divide and conquer.
Just för medias skull tror jag det så enkelt att polarisering -> högre ratings-> mer pengar
Bara kolla hur deras siffror är idag jämfört med när Trump var president , gäller oavsett sida
https://twitter.com/kayleighmcenany/status/1411675859677818887
Finns det någon bettingpool för när Kamala Harris tar över? Eller tanken är att göra en Woodrow Wilson?
Plasttiger
2021-07-04, 15:53
https://twitter.com/kayleighmcenany/status/1411675859677818887
Finns det någon bettingpool för när Kamala Harris tar över? Eller tanken är att göra en Woodrow Wilson?
Finns den på någon erkänd källa typ youtube? Hittar den inte där iaf.
Han är ju snabb att dementera att det inte är ryssen - fult ställd fråga.
Magnus N
2021-08-15, 18:11
Lite Saigon-känsla över evakueringen utav Kabul. Inte en helt lyckad tillbakadragning får man säga.
Utvecklingen i landet kommer bli intressant följa
20 år långt "krig", nu tillbaka till ruta ett. :laugh::laugh::laugh:
Och inte har Biden fått någon skit i vår fina statsmedia än. Undrar varför.
Magnus N
2021-08-15, 18:47
Och inte har Biden fått någon skit i vår fina statsmedia än. Undrar varför.
Roligt spekulera i hur det hade hörts om Trump varit president :p anar en mer "nyanserad" beskrivning då
Fredszky
2021-08-15, 18:49
Kan det vara så att han helt enkelt glömde bort att det var krig och kallade tillbaka trupperna, och ingen vågade säga emot..?
Magnus N
2021-08-15, 18:53
Kan det vara så att han helt enkelt glömde bort att det var krig och kallade tillbaka trupperna, och ingen vågade säga emot..?
Trump var den som började tillbakadragandet, Biden fullföljde det.
Tror det är ett vettigt beslut ifrån USA om man ser ifrån deras sida.
Var mer det kaotiska tillståndet man reagerar på, samt hur snabbt den nationella armen faller ihop.
High1ander
2021-08-15, 19:14
Någon får gärna korrigera mig, men läste att en av orsakerna till Afghanska armén faller så snabbt är:
USA försökte rusta upp Afghanska armén och träna dom, men så fort de fick utrustning så snoddes den och såldes, och när de väl skulle göra svåra uppdrag så fega Afghanska armén ur. Så i princip sket USA i att rusta upp Afghanska armén.
Talibanerna betalar löner till sina krigare och de är mer "troende" på sin sak än vad Afghanska armén är, där Afghanistan har en väldigt icke-nationalistisk känsla, dvs. varför riskera livet för något man inte tror eller bryr sig om.
Givet detta så inte konstigt att talibanerna bara rullar över allt i Afghanistan. Intressant också hur det redan låter från vår utrikesminister att "ingen såg detta komma", Norge och Danmark evakuera alla redan för några dagar sen, Sverige gör det samtidigt som palatset i Kabul tagits över...
Man kan inte riktigt lägga detta på Biden, det är något som man försökt lova amerikanska folket i över 15 år att försöka dra sig ur Afghanistan. Man får helt enkelt bara beklaga och säga att det är real-politiken som gäller med t.ex. FN eller liknande, de har ingen möjlighet eller vilja att upprätthålla demokrati och mänskliga rättigheter i t.ex. Afghanistan.
Ironin är ju att inga av vänstermupparna gråter av att talibanerna rullar in, för det viktiga är att USA rullat ut.
trädgårdsmöbel
2021-08-15, 19:14
Då mediamakten gillar invandring och trupptillbakadragandet tillsammans med Talibanerna orsakar invandring så tror jag faktiskt inte att de hade gått så hårt åt Trump heller. Passat på och gett några kängor bara, men vart tacksamma egentligen.
Magnus N
2021-08-15, 19:19
Någon får gärna korrigera mig, men läste att en av orsakerna till Afghanska armén faller så snabbt är:
USA försökte rusta upp Afghanska armén och träna dom, men så fort de fick utrustning så snoddes den och såldes, och när de väl skulle göra svåra uppdrag så fega Afghanska armén ur. Så i princip sket USA i att rusta upp Afghanska armén.
Talibanerna betalar löner till sina krigare och de är mer "troende" på sin sak än vad Afghanska armén är, där Afghanistan har en väldigt icke-nationalistisk känsla, dvs. varför riskera livet för något man inte tror eller bryr sig om.
Korruption som du skriver, samt att man är mer trogen sin klan etc än en centralmakt man i princip aldrig haft innan gör det nog svårt att få fram den känslan att strida för sitt land. Så tror du är rätt så bra på det med den tanken.
Givet detta så inte konstigt att talibanerna bara rullar över allt i Afghanistan. Intressant också hur det redan låter från vår utrikesminister att "ingen såg detta komma", Norge och Danmark evakuera alla redan för några dagar sen, Sverige gör det samtidigt som palatset i Kabul tagits över...
Man kan inte riktigt lägga detta på Biden, det är något som man försökt lova amerikanska folket i över 15 år att försöka dra sig ur Afghanistan. Man får helt enkelt bara beklaga och säga att det är real-politiken som gäller med t.ex. FN eller liknande, de har ingen möjlighet eller vilja att upprätthålla demokrati och mänskliga rättigheter i t.ex. Afghanistan.
Ironin är ju att inga av vänstermupparna gråter av att talibanerna rullar in, för det viktiga är att USA rullat ut.
Tycker man läst en del ifrån vänstern redan som nu beklagar situationen och anklagar USA för den.
USA kan verkligen inte vinna, får skit om de är där och får skit när de lämnar.
Inte en helt lyckad tillbakadragning får man säga.
Lika förutsägbart som att Linde återigen hävdar att ingen hade kunnat ana.
Det är ett klansamhälle med etniska motsättningar där 80% inte deltar i valen och 99% av muslimerna anser att Sharia ska gälla (Pew research). Det spelar ingen roll hur tillbakadragandet sker om det inte finns en vuxen att ta över.
"A new scientific truth does not triumph by convincing its opponents and making them see the light, but rather because its opponents eventually die and a new generation grows up that is familiar with it."
Ladugårdsdörr
2021-08-16, 06:53
"Det befaras att talibanerna kommer belägra Kabul och inleda en offensiv under hösten."
F5
"Hela Kabul kontrolleras nu av talibanerna."
Man kan nästan tro att befolkningen i stort bara gick och väntade på att världspolisen skulle packa ihop och dra.
trädgårdsmöbel
2021-08-16, 07:58
Vänstermupparna borde ju vara tacksamma mot både usa och talibaner för tillfället, då fler av deras absoluta favoritmänniskor, hazariska mansbarn förväntas migrera till väst. "Nu kommer kompetensregnet" som Löven sade(Googla på "kompetensregn" och du hittar bara ironi och högersajter. Alla spår av uttrycket sagt utan ironi är bortstädade från internet. Så det är redan fake news).
Magnus N
2021-08-16, 09:09
"Det befaras att talibanerna kommer belägra Kabul och inleda en offensiv under hösten."
F5
"Hela Kabul kontrolleras nu av talibanerna."
Man kan nästan tro att befolkningen i stort bara gick och väntade på att världspolisen skulle packa ihop och dra.
Troligtvis mer att utan någon som kan skydda civilbefolkningen så väljer man att inte göra motstånd så man inte dödas.
Tror inte vi hade varit mycket annorlunda om ryssen kommit och våran armé hade lagt ner vapnen och gett upp
USA har pumpat in 83 miljarder dollar i Afganistan men där verkar det finnas en större vilja att berika sig själv än att försvara sitt eget land. Konstigt att USA hängde kvar så länge som de gjorde…
BelowAverage
2021-08-16, 11:34
Man kan ta kontroll över folk med våld men det är svårare att ändra hur de tänker med våld. Det är givet att ting återgår till status quo när USA lämnar. Befolkningen är samma som den var innan.
Afghanistan återgår till sitt naturliga tillstånd. Mellanöstern har en rad upplysningar att gå genom filosofiskt innan den är redo att röra sig mot demokrati. Nästa "arabiska vår" eller militära "befrielse" av yttre makt kommer inte heller bli varaktig så länge de inte styr med störst slagträ.
Jag tror det bara är att backa undan och låta saker gå sin gilla gång. Alternativt ta över helt och propagandera nästa generation i skolor man startar och hoppas att de infinner sig eller tvinga dit dem med störst slagträ återigen.
Så med USA ute så kan talibanerna förstöra opiumodlingarna.
Vi får se det positiva i det hela.
Ladugårdsdörr
2021-08-16, 12:09
Vänstermupparna borde ju vara tacksamma mot både usa och talibaner för tillfället, då fler av deras absoluta favoritmänniskor, hazariska mansbarn förväntas migrera till väst. "Nu kommer kompetensregnet" som Löven sade(Googla på "kompetensregn" och du hittar bara ironi och högersajter. Alla spår av uttrycket sagt utan ironi är bortstädade från internet. Så det är redan fake news).
Dessutom försvinner en massa afghan-tjejer från TikTok och OnlyFans. I sanning en sorgens dag.
skyffelmördarn
2021-08-16, 12:48
USA har pumpat in 83 miljarder dollar i Afganistan
Undra hur mycket man fått ut av det.
Magnus N
2021-08-16, 13:06
Lär inte hända dock.
De brände dem vid förra övertagandet men när de såg hur mycket pengar det genererade så började de odla själva :)
Ladugårdsdörr
2021-08-16, 13:23
Lär inte hända dock.
De brände dem vid förra övertagandet men när de såg hur mycket pengar det genererade så började de odla själva :)
Vid förra övertagandet saknades dock en viktig pjäs, nämligen Kina. Talibanerna kommer att tjäna mer än nog på att sälja ut rättigheter och tillhandahålla billig arbetskraft till kineserna så att att dessa kan starta upp gruvor och börja bryta sällsynta jordartsmetaller.
Dessutom försvinner en massa afghan-tjejer från TikTok och OnlyFans. I sanning en sorgens dag.
Dom ser väl ut som fan ändå, eller?
Undra hur mycket man fått ut av det.
Man fick vad man ville, ett sätt att kunna pumpa in miljarder av skattepengar till Raytheon, Lockheed, Boeing etc.
Magnus N
2021-08-16, 13:32
Vid förra övertagandet saknades dock en viktig pjäs, nämligen Kina. Talibanerna kommer att tjäna mer än nog på att sälja ut rättigheter och tillhandahålla billig arbetskraft till kineserna så att att dessa kan starta upp gruvor och börja bryta sällsynta jordartsmetaller.
Finns inget som är tjäna för mycket.
Ser det som väldigt osannolikt att man kommer bränna ner en miljardindustri för några mineralrättigheter etc.
Anton Fräs
2021-08-16, 13:38
Lika förutsägbart som att Linde återigen hävdar att ingen hade kunnat ana.
Det är ett klansamhälle med etniska motsättningar där 80% inte deltar i valen och 99% av muslimerna anser att Sharia ska gälla (Pew research). Det spelar ingen roll hur tillbakadragandet sker om det inte finns en vuxen att ta över.
"A new scientific truth does not triumph by convincing its opponents and making them see the light, but rather because its opponents eventually die and a new generation grows up that is familiar with it."
Man kan ta kontroll över folk med våld men det är svårare att ändra hur de tänker med våld. Det är givet att ting återgår till status quo när USA lämnar. Befolkningen är samma som den var innan.
Afghanistan återgår till sitt naturliga tillstånd. Mellanöstern har en rad upplysningar att gå genom filosofiskt innan den är redo att röra sig mot demokrati. Nästa "arabiska vår" eller militära "befrielse" av yttre makt kommer inte heller bli varaktig så länge de inte styr med störst slagträ.
Jag tror det bara är att backa undan och låta saker gå sin gilla gång. Alternativt ta över helt och propagandera nästa generation i skolor man startar och hoppas att de infinner sig eller tvinga dit dem med störst slagträ återigen.
Jag håller om detta och vill tillägga att det givetvis är fruktansvärt för den grupp människor i Afghanistan som inte vill leva på det viset som nu kommer bli norm, gissningsvis främst de som sökt sig till Kabul/större städer undan USAs närvaro.
Lär inte hända dock.
Hmm då är jag ouppdaterad i min världsbild.cofffee
Men vad fan något positivt skall det väl finnas i det hela? Blir det bara mörker, jämmer och elände?
Man fick vad man ville, ett sätt att kunna pumpa in miljarder av skattepengar till Raytheon, Lockheed, Boeing etc.
Fy fan vad skönt att SpaceX pryglar Boeing och gänget i denna nya rymd-push.
Ville bara ha det sagt.:)
Angående Afghanistan.
Trump kommer ändå bli den man skyller på i media. Mark my word. Blir långsökt, men han är en bra måltavla.
Egentligen handlar situationen i väst om militär och underrättelse som är kassa. Ska vi gissa på ja sägande karriärister? Ingen direkt nyhet.
Kina och Ryssland har börjat intressera sig för situationen, dom bryr sig inte så mycket om vem som styr. Det är bara väst som har moraliska dilemman här.
Jag har ingen aning om hur man pratar i Indien.
Magnus N
2021-08-16, 18:57
Angående Afghanistan.
Trump kommer ändå bli den man skyller på i media. Mark my word. Blir långsökt, men han är en bra måltavla.
Egentligen handlar situationen i väst om militär och underrättelse som är kassa. Ska vi gissa på ja sägande karriärister? Ingen direkt nyhet.
Kina och Ryssland har börjat intressera sig för situationen, dom bryr sig inte så mycket om vem som styr. Det är bara väst som har moraliska dilemman här.
Jag har ingen aning om hur man pratar i Indien.
Redan värvats rätt friskt denna vinkel i sociala medier, de framhäver Trumps avtal med talibanerna han slöt för tillbakadragandet.
Nog den bästa angreppsvinkeln för dem men man missar en hel del om man sväljer det helt.
Magnus N
2021-08-16, 18:59
Biden skickar ytterligare 1k soldater till Afghanistan nu, totalt uppe i 7000 nu med dessa.
Magnus N
2021-08-16, 19:48
Skulle man vara intresserad ska Biden tala om ca 1h
Går att se här:
9Auq9mYxFEE
Magnus N
2021-08-16, 20:06
https://abcnews.go.com/US/afghanistans-collapse-us-intelligence-wrong/story?id=79470553
""[U.S.] leaders were told by the military it would take no time at all for the Taliban to take everything," an anonymous U.S. intelligence official told ABC News. "No one listened.""
""The intelligence community assessment has always been accurate; they just disregarded it," the official told ABC News, speaking about the Biden administration."
En inte helt smickrande bild över administrationen
Dags att öppna våra hjärtan igen alltså (förutom åt de som faktiskt hjälpt Sverige).
Dags att öppna våra hjärtan igen alltså (förutom åt de som faktiskt hjälpt Sverige).
Tvärtom. Nu när kriget är avslutat och talibananerna vunnit så finns det inte längre asylskäl. Att leva under sharia är inte ett asylskäl.
Å andra sidan hade dom flesta Afghaner som kom hit innan inte heller asylskäl (tex bott och arbetat i Iran i många år) men dom fick stanna ändå. Och när man inte ens då kunde motivera varför vissa utan asylskäl skulle få stanna så gjorde man helt enkelt en ny speciallag enbart för en liten grupp asylsökande så dom kunde stanna (gymnasielagen).
Ladugårdsdörr
2021-08-17, 07:02
Tvärtom. Nu när kriget är avslutat och talibananerna vunnit så finns det inte längre asylskäl. Att leva under sharia är inte ett asylskäl.
Å andra sidan hade dom flesta Afghaner som kom hit innan inte heller asylskäl (tex bott och arbetat i Iran i många år) men dom fick stanna ändå. Och när man inte ens då kunde motivera varför vissa utan asylskäl skulle få stanna så gjorde man helt enkelt en ny speciallag enbart för en liten grupp asylsökande så dom kunde stanna (gymnasielagen).
"liten". Hur blir det med Ygemans 80k?
Magnus N
2021-08-26, 20:04
Minst 12 döda amerikaner idag efter självmordsdåd ifrån ISIS i Kabul.
Evakueringen som var en katastrof innan blev än mycket värre nu.
Under tiden som Biden avböjer presskonferenser och gömmer sig.
skyffelmördarn
2021-08-26, 20:09
Är ni som varit lite emot Bidén förvånade över vilken ställning han tagit mot Afghanistan? Har väl praktiskt taget gått ut och sagt att hela det Afghanska folket är värdelösa och får skylla sig själva.
Är ni som varit lite emot Bidén förvånade över vilken ställning han tagit mot Afghanistan? Har väl praktiskt taget gått ut och sagt att hela det Afghanska folket är värdelösa och får skylla sig själva.
Det står knappt något om Biden i media, tror inte folk har någon uppfattning. Jag är ganska säker på att jag sett mer om Trump, ett halvår efter han avgått.
Magnus N
2021-08-26, 20:16
Inte direkt, han kände av hur folket i gemen tyckte och positionerade sig så
skyffelmördarn
2021-08-26, 20:20
Det står knappt något om Biden i media
Nej det är väl inte så konstigt, hans uttalanden om Afghanistan har ju inte direkt speglat den bild som media målat upp av honom.
Är Biden president eller? Man ser ju ingenting.
Magnus N
2021-08-26, 20:51
Är Biden president eller? Man ser ju ingenting.
Han ska faktiskt visa sig ikväll :p
"President Biden will speak today on the attacks in Kabul, Afghanistan, a source familiar with the plans tells CNN.
He plans to speak at 5 p.m. ET, a source said."
https://edition.cnn.com/world/live-news/afghanistan-news-taliban-refugees-08-26-21-intl/h_7e437ce9b618e07380a35b93411e29d7
Denna attack i kabul luktar nästan false flag, kanske en förevändning för att gå in militärt i afghanistan igen.
I det har han ju rätt. Det är bara att inse att talibanerna spelade byxorna av trump som förhandlade med dom och även senare Bidén. Men faktum kvarstår, USA byggde upp en militärmakt på ca 350000 man, betalade deras löner m.m. och dom hade enkelt kunna hålla bananerna borta om dom velat. Nu lade dom ner sina vapen och flydde, ofta helt utan strid. Skit ska skit ha som man säger.
Hörde ett klipp med en guvernör eller liknande som sa att de hade lämnat materiel till ett värde av flera hundra miljarder kvar där.
Typ fler Black Hawks osv
I det har han ju rätt. Det är bara att inse att talibanerna spelade byxorna av trump som förhandlade med dom och även senare Bidén. Men faktum kvarstår, USA byggde upp en militärmakt på ca 350000 man, betalade deras löner m.m. och dom hade enkelt kunna hålla bananerna borta om dom velat. Nu lade dom ner sina vapen och flydde, ofta helt utan strid. Skit ska skit ha som man säger.
Är du så säker på det? Ett land som senast 60 åren haft Ryssar, NATO eller USA som stöttat dom med vapen men där träningen aldrig verkar sätta sig eller få organisationen att fungera.
Dom CIA-tränade specialförbanden hade nog lätt kunnat kämpa emot, om det hade varit på tapeten.
Brofessorn
2021-08-27, 07:57
Det är väl en lite vinklad parafrasering. Budskapet som jag uppfattade var väl mer att det inte fanns någon vilja hos Afghanerna att kriga på riktigt mot Talibanerna, och varför skulle då USA, med soldater och medborgare från andra sidan jordklotet, vilja göra det då?
Hörde ett klipp med en guvernör eller liknande som sa att de hade lämnat materiel till ett värde av flera hundra miljarder kvar där.
Typ fler Black Hawks osv
Finns en video där det påstås att dom flyger en.
King Grub
2021-08-27, 12:04
Den fria världens ledare.
spKOCYF_yH4
skyffelmördarn
2021-08-27, 16:01
Dom CIA-tränade specialförbanden hade nog lätt kunnat kämpa emot
Finns något klipp på tuben där man hör en person berätta att de CIA-tränade specialförbanden var redo att kämpa men regeringen kapitulerade innan det han ske något.
Finns något klipp på tuben där man hör en person berätta att de CIA-tränade specialförbanden var redo att kämpa men regeringen kapitulerade innan det han ske något.
Hur hög sanningshalt är i detta klipp är kan jag inte svara på, men det verkar iaf som dom planerat att det skulle jagas talibaner även efter att dom lämnat.
HiPvO6uZ2Hw&t=170s
Afghanistan är imperiernas kykorgård, världspolisen och ockupationsmakten USA borde genast sluta lägga sig i andra länders angelägenheter, har bara lett till miljoner döda hitills.
För att citera krigshetsaren Madeleine Albright
“500,000 Dead Iraqi Children Was Worth It”
dluddeckens
2021-08-31, 20:11
Dagens tal till nationen har skjutits upp flera ggr av Mr President.. undrar om det är hälsan som sätter stopp?
Magnus N
2021-08-31, 20:15
Dagens tal till nationen har skjutits upp flera ggr av Mr President.. undrar om det är hälsan som sätter stopp?
Hade inte förvånat om så var fallet.
När han väl håller det lär det vara teleprompter och välskrivet iaf, sällan talen i sig är dåliga.
Kan också vara så att talet måste vara 110% tydligt och inte minsta tecken på tveksamhet då demokraterna kommer få enormt svårt att bli omvalda.
Det kombinerat med att han har ett framträdande som en kolbit gör juh säkerligen inte saken bättre heller..
Biden har en del att förklara.
https://fee.org/media/40233/graphic.jpeg
King Grub
2021-09-05, 16:23
Känner några amerikaner som var starkt anti-Trump som frågar "where's Donald when you need him?" när de ser hur förvirrat och vekt alternativet visade sig vara.
Det är verkligen sinnessjukt inkompetent hanterat. Det är en sak att bestämma om man vill ut ur Afghanistan eller ej. Men att fly i vild panik och lämna enorma mängder materiel efter sig är fullständigt absurt.
Än värre är det ju att Afghanistan är extremt bergigt. Det är ju det som under alla år gynnat Talibanerna, men det blir förstås omvänt om de ska gå på offensiven. Det innebär att väldigt lite trupp kan stoppa upp en stor offensiv på strategiska platser. I synnerhet om man har luftherravälde och extremt teknologiskt övertag. Som vissa påtalat så har USA i praktiken hanterat Afghanistan de senaste åren med ett par tusen soldater med väldigt små egna förluster
Jag tror på fullt allvar att i stort sett alla här på forumet hade skött evakueringen av Afghanistan bättre. Det enda man behöver göra är det extremt logiska: låta armén lämna sist, inte först.
Fredszky
2021-09-06, 09:03
Nästan så att man tror att Bidén lämnade all utrustning med flit...
Vill bara ta upp att jag sett många skriva Joe Bidens namn felaktigt, Bidén istället för korrekt stavning. Ber er sluta med det, var vänlig visa respekt för den fria världens ledare.
De har såklart gömt gps sändare i all utrustning.
Om någon månad kommer en planerad attack och förstör all utrustning samt de som är i närheten.
Är väl enda som skulle kunna ursäkta att lämna kvar så mycket utrustning. :smash:
Har varje person där haft en egen Humvee eller pick-up?
Nu är det ju inte så att dom bara flydde och lämnade all utrustning. Det som ni diskuterar är Afganska Armen´s utrustning.
Dom ca 330000 man med modern utrustning som enkelt skulle kunna hålla stånd i åratal eller till och med decennium om dom bara försökt. Men förutom några mindre händelser så lämnade dom sina vapen och flydde x antal dagar/timmar innan Talibanerna kom.
Dom flydde alltså utan strid. På det stora hela så tog Talibanerna över utan strid pga afg armen´s ovilja att strida för sitt land.
Att dra sig tillbaka under ett år, under tre år, eller att stanna 5 år till hade inte förändrat detta. USA har försökt bygga upp afganska polisen och armen under 20 år. Men man kan inte tvinga ett underutvecklat klansamhälle till att känna nationstillhörighet.
Plasttiger
2021-09-07, 18:43
Nu är det ju inte så att dom bara flydde och lämnade all utrustning. Det som ni diskuterar är Afganska Armen´s utrustning.
Dom ca 330000 man med modern utrustning som enkelt skulle kunna hålla stånd i åratal eller till och med decennium om dom bara försökt. Men förutom några mindre händelser så lämnade dom sina vapen och flydde x antal dagar/timmar innan Talibanerna kom.
Dom flydde alltså utan strid. På det stora hela så tog Talibanerna över utan strid pga afg armen´s ovilja att strida för sitt land.
Att dra sig tillbaka under ett år, under tre år, eller att stanna 5 år till hade inte förändrat detta. USA har försökt bygga upp afganska polisen och armen under 20 år. Men man kan inte tvinga ett underutvecklat klansamhälle till att känna nationstillhörighet.
"sitt land" *slap*
Dax att läsa på om Afghanistans historia.. det är inte "ett land".
Hehe. Såg att du är Västeuropé utan att säga du är Västeuropé?
Magnus N
2021-09-20, 20:15
En positiv sak ifrån administrationen :)
"The US is easing its coronavirus travel restrictions, re-opening to passengers from the UK, EU and other nations.
From November, foreign travellers will be allowed to fly into the US if they are fully vaccinated, and undergo testing and contact tracing."
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-58628491
Det där börjar såklart komma ut på marknaden nu, skeppas runt hit och dit, som det brukar vara. Det borde vara nog med vapen.
dluddeckens
2021-09-21, 07:28
Då har Biden lyckats reta upp fransmännen rejält, samt öka antalet atomubåtar i världen framöver. Hmm, känns inte som han kommer gå till historien som en av de bättre amerikanska presidenterna :D
Då har Biden lyckats reta upp fransmännen rejält, samt öka antalet atomubåtar i världen framöver. Hmm, känns inte som han kommer gå till historien som en av de bättre amerikanska presidenterna :D
Jag ser mycket hellre att Australien har stora kapabla oceangående atomubåtar som kan hjälpa till att hålla Kina på mattan än dieselelektriska grodubåtar av urgröpta baguetter. Oavsett hur sura vit-flaggfolket blir.
Dock bör ju Au betala skadestånd för brutet kontrakt enligt praxis.
Du ja kan lova att all materiel kommer degradera till otjänlighet utan en fungerande tross och regelbunden service. Tror la inte att Talibanerna har förutsättningarna för de. Lycka till å hitta bumpor till artilleriet åsså när lagret tar slut...
Du ja kan lova att all materiel kommer degradera till otjänlighet utan en fungerande tross och regelbunden service. Tror la inte att Talibanerna har förutsättningarna för de. Lycka till å hitta bumpor till artilleriet åsså när lagret tar slut...
Jag vet inte det. Kineserna har redan steppat in i situationen. Blir +1 land som dom kommer att samarbeta med i området. Tillsammans med Pakistan.
dluddeckens
2021-09-21, 09:10
Jag ser mycket hellre att Australien har stora kapabla oceangående atomubåtar som kan hjälpa till att hålla Kina på mattan än dieselelektriska grodubåtar av urgröpta baguetter. Oavsett hur sura vit-flaggfolket blir.
Dock bör ju Au betala skadestånd för brutet kontrakt enligt praxis.
Ja, det är en rimlig åsikt. Har personligen ingen åsikt vilka ubåtar som är bäst. Men man har uppenbarligen inte skött upphandlandet av ubåtarna på ett så snyggt sätt.
hahavaffan
2021-09-21, 09:35
Dock bör ju Au betala skadestånd för brutet kontrakt enligt praxis.Rooooofl :d
Jag vet inte det. Kineserna har redan steppat in i situationen. Blir +1 land som dom kommer att samarbeta med i området. Tillsammans med Pakistan.
Eldvapnen har för dyr kaliber, fordonen för mycket underhållsbehov och utbildningsbehov, att ta me ljusförstärkare är löjlit då de kommer pajja på grund av handhavandet. Talibanerna säljer det dom kan om dom är smarta eller skänker för diplomatin. De e bara dumt att ha för dyr och komplicerad bestyckning av haschrökande kanonmat. Visst kommer man se PR foton med "elitförband" som poserar med så mycket tingeltangel som möjlit men i verkligheten så nä.
Biden skall helt enkelt inte ta några frågor och om det verkar bli dags för frågor, kackla så mycket att han inte kan ta frågor!
lTHzCi3j6IA
USA kan ju inte ha en president som tillåter sig bli tystad på det sättet.
Biden skall helt enkelt inte ta några frågor och om det verkar bli dags för frågor, kackla så mycket att han inte kan ta frågor!
lTHzCi3j6IA
USA kan ju inte ha en president som tillåter sig bli tystad på det sättet.
Till skillnad från den förra?
Nej, men om man ska vara seriös en sekund. Det är pinsamt att man inte tillåter frågor. Snacka om att kasta mer bensin på elden..
Känns som en (republikansk) storm i ett vattenglas. Finns gott om tillfällen då man tar foto, gör presentationer etc där det på förhand är bestämt att man ej tar frågor då det inte är en frågestund.
Då kan man ju såklart genast spinna det till att den gamle farbror inte får lov att prata.
Men annars är det en befrielse att se någon som inte bara vräker ur sig rent vansinniga saker i långa orerande haranger stup i kvarten.
Men annars är det en befrielse att se någon som inte bara vräker ur sig rent vansinniga saker i långa orangea haranger stup i kvarten.
så
trädgårdsmöbel
2021-09-23, 13:10
awaken with jp är alltid spot on
https://youtu.be/otOlZgzPVLQ
Som en fotnot, nu börjar folk bli åtalade för att ha ljugit för polisen i "Russiagate", ni vet den gången media tyckte det var fullt möjligt att fuska i valet. Nu börjar FBI åtala folk som lämnat falska uppgifter och ljugit under ed.
Det är väl vad man skulle kalla en konspiration?
Som en fotnot, nu börjar folk bli åtalade för att ha ljugit för polisen i "Russiagate", ni vet den gången media tyckte det var fullt möjligt att fuska i valet. Nu börjar FBI åtala folk som lämnat falska uppgifter och ljugit under ed.
Det är väl vad man skulle kalla en konspiration?
Länk?
Magnus N
2021-09-23, 20:11
Länk?
Denna dök upp när man googlade
https://news.yahoo.com/durham-preparing-very-well-laid-014500672.html
Men inte mycket annat. Har Vinter fler att visa så hade jag gärna läst
https://www.nytimes.com/2021/09/15/us/politics/durham-michael-sussmann-trump-russia.html?searchResultPosition=1
trädgårdsmöbel
2021-09-24, 05:55
Tror det blir bra för USA när herr och fru Clinton inte är med och influerar längre. Vilket inte kan vara så särskilt många år bort?
dluddeckens
2021-10-14, 09:17
Tror det blir bra för USA när herr och fru Clinton inte är med och influerar längre. Vilket inte kan vara så särskilt många år bort?
Enligt konspirationsteoretiker i USA är de båda Aliens, med en beräknad livslängd långt över 100 år.
Vill att vi ska diskutera videon stridis eller vad tänker du? Här (https://www.youtube.com/watch?v=aUEPWIsLPsQ&ab_channel=CNBCTelevision)står han och pratar i femtio minuter. Jag kan säkert klippa ut några gånger där han tappar ord och sånt. om det skulle kännas bra för dig.
On topic, tycker han verkar ha läget under kontroll. Inga konstiga Trump-moments, bara en tråkig politiker som ändå verkar vilja ta USA mot ett mer välfärdshåll och satsa mer på klimatet. Men ja, han är gammal. Om det nu är jätteviktigt att poängtera hela tiden.
trädgårdsmöbel
2021-10-22, 16:03
Vill att vi ska diskutera videon stridis eller vad tänker du? Här (https://www.youtube.com/watch?v=aUEPWIsLPsQ&ab_channel=CNBCTelevision)står han och pratar i femtio minuter. Jag kan säkert klippa ut några gånger där han tappar ord och sånt. om det skulle kännas bra för dig.
On topic, tycker han verkar ha läget under kontroll. Inga konstiga Trump-moments, bara en tråkig politiker som ändå verkar vilja ta USA mot ett mer välfärdshåll och satsa mer på klimatet. Men ja, han är gammal. Om det nu är jätteviktigt att poängtera hela tiden.
Läget under kontroll? Flera städer har genomfört "defund the police" och brottsligheten är skyhög så de försöker "fund the police" och behöver "låna" poliser från andra countys, arbetslösheten hög, situationen vid mexikos gräns katastrofal, Afghanistan, tomma butikshyllor, demokratiska väljare som flyttar till republikanska delstater, Florida som vägrar nationella påbud/riktlinjer osv osv.
Trump var bättre.
Magnus N
2021-10-22, 18:09
Skulle nog inte heller hävda allt är under kontroll
Problem med immigration
Brottslighet
Inflation
För att ta några. Men visst han är mer modest än Trump och medierna hanterar honom betydligt snällare
Läget under kontroll? Flera städer har genomfört "defund the police" och brottsligheten är skyhög så de försöker "fund the police" och behöver "låna" poliser från andra countys, arbetslösheten hög, situationen vid mexikos gräns katastrofal, Afghanistan, tomma butikshyllor, demokratiska väljare som flyttar till republikanska delstater, Florida som vägrar nationella påbud/riktlinjer osv osv.
Trump var bättre.
Kolozzeum är en så fin plats nuförtiden.
trädgårdsmöbel
2021-10-22, 22:16
Kolozzeum är en så fin plats nuförtiden.
Återigen passar Teratologens citat
"Landskapet är nervslitande, trolskt och oberört. Här sås inte mycket gröda, man har annat i sinnet. En stämning av sorg, allvar och ensamhet tar fast betraktaren. Luften är genomlyst, man ser blott alltför klart, men i skogen råder evigt dunkel. Mänskliga övergrepp förmår inte beröva bygden dess kärva höghet. De åldriga inbyggarna hänger sig en efter en, tyst, stilla och sakkunnigt, i de övergivna fusens takbjälkar. Här har stora åthävor ingen hemortsrätt, inget är så mycket att orda om"
Ladugårdsdörr
2021-10-26, 20:08
ifs8crL5p4E
Magnus N
2021-10-26, 20:13
https://www.realclearpolitics.com/epolls/other/president-biden-job-approval-7320.html
Rätt dåligt betyg ifrån medborgarna på hur han sköter sig, iaf en negativ syn på de styrande överlag.
David_wigren
2021-10-26, 20:23
Vem är Biden?
Vem är Biden?
Den vita saken som står mellan toan och badkaret i vissa badrum.
Vem är Biden?En riktigt humoristisk typ. ;)
s2UOhpTNXRo
Biden meets the Pope and calls him a famous African American baseball player.
V71eDDC_Kqc
gwcvCPqIY2g
King Grub
2021-11-03, 20:29
En senil skam för sitt land. Eller det är kanske inte han som ska skämmas, han kan inte hjälpa det, men de som har honom som nickedocka/frontfigur.
Säg en president som inte är en nickedocka för andra maktstrukturer, den ende jag ev kan komma på är JFK, Ron Paul är den minst dåliga kandidat de haft men de skulle aldrig låta en icke-interventionist bli president.
En senil skam för sitt land. Eller det är kanske inte han som ska skämmas, han kan inte hjälpa det, men de som har honom som nickedocka/frontfigur.
Den videon är redan debunkad, dom felöversätter det han säger medvetet. Kanalen ägs av ärkerepublikanen Murdoch (Fox m.m.). Att du tror på detta är tråkigt att se faktiskt.
Tittar man på Sky, Fox m.m. så är Biden en senil, dement och snubblande gammal man som är helt trasig. Tittar man på CNN så är det tvärtom. Jag har själv fallit i denna fällan då 90% av det man ser på nätet är en gammal virrig gubbe. Men såg imorse en presskonferans där Biden tog frågor bla från en foxreporter. Biden var kvicktänkt och alert och jag blev faktiskt förvånad för jag trodde det var mkt värre. Ni får fan sluta tro på allt skit ni ser eller inse att ni vilseleds av högre makter. Och ja, detsamma gäller cnn m.fl angående trump.
Angående videon så talar han inför människor i ett område om en välkänd sträcka med förseningar, inget konstigt alls för dom i publiken som vet exakt vad han pratar om men för världen i övrigt som får se detta pga Sky, Fox m.m. där dom vränger hans ord och medvetet snackar skit så verkar det galet, och kvarnis, king grub m.fl går på detta och sprider dyngan vidare.
Saxat från en amerikan som var på mötet i ett twitterinlägg: "He said; As one commuter said "If they say "Portal Bridge" you know you better make other plans." It's a reference to a NJ train line with a section notorious for delays. I think Joe is the worst PotUS in history but acting like the media did with Trump is not going to solve anything.
Glöm aldrig att Biden är USA:s mest populära president genom tiderna. 81 miljoner röster totalt, 7 miljoner mer än Obama fick. Folket älskar honom!
Biden meets the Pope and calls him a famous African American baseball player.
V71eDDC_Kqc
https://www.reuters.com/article/factcheck-popefrancis-biden-idUSL1N2RP2JQ
After U.S. President Joe Biden met with Pope Francis on Oct. 29, social media users pointed to a short clip of their exchange and claimed Biden referred to the Pope as a “famous African-American baseball player.” The posts, however, are missing context: Biden was telling Francis the story of Satchel Paige.
Angående videon så talar han inför människor i ett område om en välkänd sträcka med förseningar, inget konstigt alls för dom i publiken som vet exakt vad han pratar om men för världen i övrigt som får se detta pga Sky, Fox m.m. där dom vränger hans ord och medvetet snackar skit så verkar det galet, och kvarnis, king grub m.fl går på detta och sprider dyngan vidare.
Klart man sprider klipp som CNN m. fl. blåljuger om.
Kommer du ihåg Hillary Clinton? Hon hade ett smärre neurologiskt resttillstånd som hade specialglasögon för, men allt sådant ljögs det om och vi fick se klipp där hon hade problem.
Hade CNN och de andra varit sakliga hade det hela inte eskalerat men då hade den svagheten legat henne till last också vilket var oacceptabelt för DEM.
Biden har något problem, det går att se. De är inte transparenta om det så då får de rättmätigt leva med spekulationerna.
Problemet är väl att ALL media är subjektiv och pushar en agenda? Vill man bilda sig en uppfattning om en offentlig person, eller ett partis politik o.s.v. så är det väl för fan helt självklart att man inte kommer få en korrekt bild genom att titta på meningsmotståndares analyser, SÄRSKILT när vi pratar om världens kanske mest polariserade land, USA.
Vill man få en korrekt bild av Biden så får man titta på tal i sin helhet, sätta sig in i sakpolitiken på egen hand m.m. Inte titta på klippta 30s-videos och bygga hela sin världsbild på dessa.
Läs en bok maddafakkas.
Han är inte som under Obama-åren det är tydligt. Andra politiker som också är gamla som Ron Paul(86 år ) och liknande håller stilen.
Problemet är väl att ALL media är subjektiv och pushar en agenda? Vill man bilda sig en uppfattning om en offentlig person, eller ett partis politik o.s.v. så är det väl för fan helt självklart att man inte kommer få en korrekt bild genom att titta på meningsmotståndares analyser, SÄRSKILT när vi pratar om världens kanske mest polariserade land, USA.
Vill man få en korrekt bild av Biden så får man titta på tal i sin helhet, sätta sig in i sakpolitiken på egen hand m.m. Inte titta på klippta 30s-videos och bygga hela sin världsbild på dessa.
Läs en bok maddafakkas.
Ja eller flera. Orkar inte skriva historia men läs om Plan Colombia, amerikanska sociala system och hur kriget i Afghanistan började. Han påminner mest om George W Bush, historiskt. Demokraterna är snarare 2 partier än ett och Biden ligger eller låg, alla kan ju ändras, nära republikanerna. Närmare dem än de progressiva demokraterna kanske.
Irak etc, han har stor respekt hos republikaner. All pajkastning där i mitten runtomkring valen skall man ta med en nypa salt.
Michelle Obama och konstnären och före detta presidenten George W Bush är vänner privat. Där ser man.
Ladugårdsdörr
2021-11-10, 19:04
LGBFJB community... :d
bgF0P-GX6tk
Magnus N
2021-12-19, 19:34
Bidens stora ekonomiska plan verkar gå om intet:
https://abcnews.go.com/amp/Politics/manchin-bidens-build-back-social-spending-plan/story?id=81843089
"Manchin says he's a 'no' on Biden's Build Back Better social spending plan"
Magnus N
2022-01-14, 20:43
https://edition.cnn.com/2022/01/14/politics/us-intelligence-russia-false-flag/index.html
"Washington (CNN)The US has information that indicates Russia has prepositioned a group of operatives to conduct a false-flag operation in eastern Ukraine, a US official told CNN on Friday, in an attempt to create a pretext for an invasion."
Kan bli ett avgörande ögonblick för Biden om detta skulle stämma och de går igenom med det.
Magnus N
2024-03-05, 18:12
På torsdag smäller det :)
Dags för hans SOTU.
Magnus N
2024-06-27, 19:42
Debatt ikväll, ett slag mellan stofilerna :p
trädgårdsmöbel
2024-06-28, 06:05
Debatt ikväll, ett slag mellan stofilerna :p
Jag har inte sett det ännu, min fördom är att Biden är tjackad till max på Benzedrine för att verka pigg och Trump är arg.
Tv4: oron växer hos Demokraterna efter presidentvalsdebatten.
Jag har inte orkat se debatten själv och tv4 är allmänt kass, men de är antitrump, så har svårt att se att Biden skulle gjort bra ifrån sig.
Magnus N
2024-06-28, 08:02
Biden såg och kändes väldigt gammal i denna debatt.
Trump mer energisk men for med många osanningar
lördagsgrogg
2024-06-28, 11:34
Har inte sett den men pressen verkar helt eniga i att det var en tveklös katastrof för Biden.
Demokraternas enda chans att stoppa Trump nu verkar vara att snabbt som attan hitta en ny kandidat.
Magnus N
2024-06-28, 11:47
Har inte sett den men pressen verkar helt eniga i att det var en tveklös katastrof för Biden.
Demokraternas enda chans att stoppa Trump nu verkar vara att snabbt som attan hitta en ny kandidat.
Kommer inte ske att Biden hoppar av dock om inte han dör.
Tror man drar lite stora växlar om man pga detta säger det är över för Biden. Mycket kvar och det är trots allt Trump som är på andra sidan
Många amerikaner kommer inte rösta för Biden, utan mot Trump. Med det sagt tror jag att Trump kommer komma ut segrandes, och det kommer inte ens vara nära.
Många amerikaner kommer inte rösta för Biden, utan mot Trump. Med det sagt tror jag att Trump kommer komma ut segrandes, och det kommer inte ens vara nära.
Jag har aldrig förstått mig på den mentaliteten. Någon som kan förklara vad som försiggår i hjärnvindlingarna när man röstar medvetet på skräp bara för att man ogillar en annan kandidat starkt?
Magnus N
2024-06-28, 13:14
Jag har aldrig förstått mig på den mentaliteten. Någon som kan förklara vad som försiggår i hjärnvindlingarna när man röstar medvetet på skräp bara för att man ogillar en annan kandidat starkt?
Vad hade du röstat på om vi hade enbart fått välja mellan vänsterpartiet eller moderaterna ?
Vad hade du röstat på om vi hade enbart fått välja mellan vänsterpartiet eller moderaterna ?
En tredje oberoende kandidat? I give zero f*cks.
Magnus N
2024-06-28, 14:00
En tredje oberoende kandidat? I give zero f*cks.
Så kan man absolut göra men då är man införstådd att rösten man lägger har noll värde
Så kan man absolut göra men då är man införstådd att rösten man lägger har noll värde
Gott samvete är den bästa huvudkudden...:cool:
Det är förövrigt de som inte håller sina egna ansvariga som möjliggör degeneringen av politik. Om ett parti vill vinna så får de samla sina väljare, om de väljer en trött gubbstrutt som har Abe Simpson-stunder så förlorar de väljarstöd. Eller likadant på den andra sidan. Men om man väljer det egna lagets kandidat oavsett vad så är man en del av problemet. Ens röst jobbar då emot en då den kan tas för given utan att någon behöver visa dig någon hänsyn. Taktikröstande är en förlorande strategi i den eviga kampen om idéer.
Magnus N
2024-06-28, 14:17
Gott samvete är den bästa huvudkudden...:cool:
Det är förövrigt de som inte håller sina egna ansvariga som möjliggör degeneringen av politik. Om ett parti vill vinna så får de samla sina väljare, om de väljer en trött gubbstrutt som har Abe Simpson-stunder så förlorar de väljarstöd. Eller likadant på den andra sidan. Men om man väljer det egna lagets kandidat oavsett vad så är man en del av problemet. Ens röst jobbar då emot en då den kan tas för given utan att någon behöver visa dig någon hänsyn. Taktikröstande är en förlorande strategi i den eviga kampen om idéer.
Jag är med på ditt problematiserande men har svårt se en lösning förutom att de två partier med makt släpper in fler inför ett val så folk har fler möjligheter. Men vilka partier i maktposition skulle någonsin göra detta.
Jag är med på ditt problematiserande men har svårt se en lösning förutom att de två partier med makt släpper in fler inför ett val så folk har fler möjligheter. Men vilka partier i maktposition skulle någonsin göra detta.
Deras valsystem leder ju till ett tvåpartisystem. Sedan så har vi massvis med människor som inte röstar strategiskt så då är ju allt dödfött på federal nivå. Enjoy the shit show.
Magnus N
2024-06-28, 15:22
Deras valsystem leder ju till ett tvåpartisystem. Sedan så har vi massvis med människor som inte röstar strategiskt så då är ju allt dödfött på federal nivå. Enjoy the shit show.
Ja det är ju deras system vi diskuterar och därmed problematiken.
trädgårdsmöbel
2024-06-28, 19:05
Vänsterpartiet givetvis.
Magnus N
2024-06-29, 06:48
Vänsterpartiet givetvis.
Pga du gillar deras politik eller bästa av två dåliga ?
Nja, riksdagens näst största parti som i dagsläget dikterar tonen i invandringspolitiken i alla partier utom extremvänstern sitter där pga att folk i årtionden vågade satsa på vad alla andra påstod var bortkastade röster.
Vågar man inget så vinner man inget.
Verkligen helt obegripligt hur man släpper upp Biden för debatt. Pinsamt för både demokraterna och USA, ska detta verkligen vara ledaren för fria världen? :D
Magnus N
2024-06-29, 13:13
Nja, riksdagens näst största parti som i dagsläget dikterar tonen i invandringspolitiken i alla partier utom extremvänstern sitter där pga att folk i årtionden vågade satsa på vad alla andra påstod var bortkastade röster.
Vågar man inget så vinner man inget.
Nu snackade vi om i amerikansk kontext. Ej i Sveriges riksdag.
Magnus N
2024-07-03, 16:47
https://www.nytimes.com/2024/07/03/us/politics/biden-withdraw-election-debate.html
Biden Told Ally That He Is Weighing Whether to Continue in the Race
The president’s conversation is the first indication that he is seriously considering whether he can recover after a devastating performance on the debate stage in Atlanta on Thursday.
Magnus N
2024-07-04, 20:44
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/449835718_10233353491085071_3105561187338511169_n. jpg?_nc_cat=110&ccb=1-7&_nc_sid=833d8c&_nc_ohc=bAbJkcjzSUMQ7kNvgENkSZR&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&gid=AK6QaQ28k40SDfi461dEbh6&oh=00_AYBwL9MunAmkQHdFV7u6pdxstW3qoSi1_2VtDr0CKWmN 6Q&oe=668CD417
Smidigt försvar :cool:
Armed Dingo
2024-07-04, 21:13
Sjukt om han böjde sig ner och började reppa på 300 i mark efter han sagt det för att visa sin poäng
Dogmatix
2024-07-04, 21:47
Kamala Harris har lägre odds att vinna än Biden. Det måste vara historiskt att någon annan än partiets huvudkandidat har bättre odds.
Trump: 1.57
Kamala: 5
Biden: 7.5
StarkaUlf
2024-07-05, 05:58
Jag tänker att om Biden vinner, så sitter han 6-12 månader innan "något händer" med han och så får Kamala Harris ta över resterande 3 år.
Ni vet vars ni hörde det först. Stuffe out.
Magnus N
2024-07-05, 08:37
Jag tänker att om Biden vinner, så sitter han 6-12 månader innan "något händer" med han och så får Kamala Harris ta över resterande 3 år.
Inte direkt den första som driver den tanken. :)
PixelMiner
2024-07-05, 11:33
Det sa man ju å andra sidan inför förra valet också. Men Biden biter sig fast.
Den här liknelsen är ju rätt bra:
https://x.com/JohanIngero/status/1808925689476747615
Det sa man ju å andra sidan inför förra valet också. Men Biden biter sig fast.
Den här liknelsen är ju rätt bra:
https://x.com/JohanIngero/status/1808925689476747615
Den stora skillnaden mot förra valet är att utgångsläget är mycket värre nu. Det cirkulerar debattklipp på Biden på twitter där de jämför honom för 12 år sen, strax innan förra valet samt nu inför detta val. För 12 år sen var det som en helt annan människa, rapp och vältalig. Inför förra valet hade han så klart åldrats men han var fortfarande relativt vaken och alert. De senaste 4 åren har inte varit snälla mot honom och det är är som att han åldrats minst det dubbla. 4 år till i samma riktning- det går helt enkelt inte.
Baskagge
2024-07-05, 13:16
pOlqfvPhSdY?feature=share
lördagsgrogg
2024-07-05, 13:57
Kamala Harris har lägre odds att vinna än Biden. Det måste vara historiskt att någon annan än partiets huvudkandidat har bättre odds.
Trump: 1.57
Kamala: 5
Biden: 7.5
Ja, speciellt som hon ligger väldigt dåligt till i opinionsundersökningar gentemot trump, sämre än biden. Men oddsen avspeglar naturligtvis även möjligheten att han inte blir kandidat.
Kan inte vara kul att vara demokrat i USA idag.
För övrigt är jag rätt säker på att ifall Arnold fick kandidera så skulle han vinna stort. Han går hem hos både republikaner och demokrater.
Vad demokraterna nu måste göra är att dra plåstret snabbt och hoppas luften gör att såret skorpas innan valet. Och enas om en kandidat.
Jag gillar inte den kaliforniske guvernören så jättemycket men han är snygg och är den ende som är någorlunda igenkänd. Och sånt är som bekant en stor del av det hela.
Man skulle önska att samma debatt som nu sker hände även när Ronald Reagan kandiderade andra gången. För han var minst lika senil. Men det var andra mer kontrollerade tider. Och han kunde läsa manus betydligt bättre.
lördagsgrogg
2024-07-05, 14:14
Den stora skillnaden mot förra valet är att utgångsläget är mycket värre nu. Det cirkulerar debattklipp på Biden på twitter där de jämför honom för 12 år sen, strax innan förra valet samt nu inför detta val. För 12 år sen var det som en helt annan människa, rapp och vältalig. Inför förra valet hade han så klart åldrats men han var fortfarande relativt vaken och alert. De senaste 4 åren har inte varit snälla mot honom och det är är som att han åldrats minst det dubbla. 4 år till i samma riktning- det går helt enkelt inte.
Och man ska inte glömma att även en yngre rappare Biden alltid varit känd för att säga idiotiska saker med jämna mellanrum. Ofta jämförts med Dan Quale.
Att han fick bli president var i mångt och mycket för lång och trogen tjänst. Han har varit senator sedan 1973. Och såklart att det inte fanns någon självklar efterträdare efter Obama, första tjing är alltid för vicepresidenten.
Han har således många möjligheter att helt enkelt göra bort sig oavsett om han är pigg fram till valet. Det var något många var oerhört oroliga för förra valet men efter att han vann har många glömt detta.
Att Trump gör bort sig varje gång han öppnar munnen är tyvärr orelevant. Alla vet ju att det bara är så han är. Hans väljare sållar hans ord som han vore Nostradamus.
trädgårdsmöbel
2024-07-05, 16:12
Jag tror att det bästa för USA, med dess massiva polarisering är att på något så smidigt som möjligt sätt dela upp landet i två eller fler länder och en del människor får helt enkelt flytta på sig. En republikansk del med MAGA och en demokratisk med DEI, hög immigration, n-ord, woke, HBTQ osv.
Magnus N
2024-07-05, 16:14
Nu trollar du givetvis men det är såklart en idiotisk lösning
Biden var körd innan debatten, den var bara sista spiken i kistan.
trädgårdsmöbel
2024-07-05, 16:44
Nu trollar du givetvis men det är såklart en idiotisk lösning
Jag tror det är en suverän lösning i ett land där det finns tydligt 2 sidor, delat på ett ungefär i hälften där andra sidan ses som helt efterbliven. Det blir för toxiskt och inbördeskrigsaktigt. Ingen har framtidstro i ett samhälle när man tror att allt går åt helvete för att "fel" person vinner valet.
Människor som tycker så radikalt olika att de reagerar såhär om andra sidan vinner:
https://youtu.be/wDYNVH0U3cs?si=CpKHTyQ-qVPr-l5T
Det är med så enorma motsättningar då bättre att gå skilda vägar i två skilda nationer.
Nattljus
2024-07-05, 16:57
Kan vi sluta låtsas som att helt normala spänningar inom en fungerande demokrati kommer att leda till ett andra amerikanskt inbördeskrig? Inte? Okej, fortsätt trolla cofffee
Magnus N
2024-07-05, 17:05
Jag tror det är en suverän lösning i ett land där det finns tydligt 2 sidor, delat på ett ungefär i hälften där andra sidan ses som helt efterbliven. Det blir för toxiskt och inbördeskrigsaktigt. Ingen har framtidstro i ett samhälle när man tror att allt går åt helvete för att "fel" person vinner valet.
Människor som tycker så radikalt olika att de reagerar såhär om andra sidan vinner:
https://youtu.be/wDYNVH0U3cs?si=CpKHTyQ-qVPr-l5T
Det är med så enorma motsättningar då bättre att gå skilda vägar i två skilda nationer.
Inbördeskrig finns inte på kartan. Det är en jävla tramsig tanke som extremerna tror på.
Men säg som ett fiktivt scenario det verkligen är så. Hur tror du att två länder med egna arméer skulle på något sätt minska spänningarna? För att inte säga vad som skulle ske i världen. Hej till Kina världens ny envåldshärskare
Kan vi sluta låtsas som att helt normala spänningar inom en fungerande demokrati kommer att leda till ett andra amerikanskt inbördeskrig? Inte? Okej, fortsätt trolla cofffee
Det hade varit uppskattat
trädgårdsmöbel
2024-07-05, 18:50
Det är inte normala spänningar i något västerländskt land längre, det är väldigt polariserat.
Dessutom är det min tråd så jag trollar så mycket jag orkar i den :)
Fredszky
2024-07-05, 18:57
Jag tror att det bästa för USA, med dess massiva polarisering är att på något så smidigt som möjligt sätt dela upp landet i två eller fler länder och en del människor får helt enkelt flytta på sig. En republikansk del med MAGA och en demokratisk med DEI, hög immigration, n-ord, woke, HBTQ osv.
Det experimentet har redan gjorts med Nord/Sydkorea.
Men vänsterflummare lär sig aldrig.
Njaa... det var Sovjetunionen som rusade in i Korea i slutet på kriget när Japan kollapsade. Inget som det koreanska folket själva valde.
Väpnad konflikt internt i USA är uteslutet. Hur skulle det gå till ?
trädgårdsmöbel
2024-07-05, 19:32
Njaa... det var Sovjetunionen som rusade in i Korea i slutet på kriget när Japan kollapsade. Inget som det koreanska folket själva valde.
Ett par olika möjligheter.
Trump vinner: "Mestadels fredliga protester" under lång tid, där polis tar en passiv observerande roll, och national guard hamnar på plats för att skydda de som protesterar mot folk som får nog. Till slut får de nog ändå.
Demokraterna "vinner": Trump förväntas vinna och Demokraterna utlyser undantagstillstånd och bestämmer sig för att behålla makten ändå. Mestadels fredliga protester (utan citationstecken) som polis och kanske även NG slår ner hårt på. Sedan spårar det från där.
Magnus N
2024-07-05, 19:50
Ett par olika möjligheter.
Trump vinner: "Mestadels fredliga protester" under lång tid, där polis tar en passiv observerande roll, och national guard hamnar på plats för att skydda de som protesterar mot folk som får nog. Till slut får de nog ändå.
Demokraterna "vinner": Trump förväntas vinna och Demokraterna utlyser undantagstillstånd och bestämmer sig för att behålla makten ändå. Mestadels fredliga protester (utan citationstecken) som polis och kanske även NG slår ner hårt på. Sedan spårar det från där.
Du har en väldigt överdriven tro på att det är en större grupp som skulle vilja vara villiga att ta det steget till att aktivt göra våld mot den andra sidan.
trädgårdsmöbel
2024-07-05, 21:58
Du har en väldigt överdriven tro på att det är en större grupp som skulle vilja vara villiga att ta det steget till att aktivt göra våld mot den andra sidan.
Jag hoppas du har rätt givetvis, men jag tror inte det. Oavsett vem som vinner valet: massiva riots och oroligheter, inbördeskrig år 2029.
Nattljus
2024-07-06, 00:18
Om man helt tänker bort militären, flygvapnet, marinen, de fungerande institutionerna, den minst 95% stora delen av poliskåren som är korruptionsfria samt gör milisorganisationerna mångdubbelt större så är det helt klart en teoretisk möjlighet *popcorn*
trädgårdsmöbel
2024-07-06, 05:41
Om man helt tänker bort militären, flygvapnet, marinen, de fungerande institutionerna, den minst 95% stora delen av poliskåren som är korruptionsfria samt gör milisorganisationerna mångdubbelt större så är det helt klart en teoretisk möjlighet *popcorn*
Militären har transor i toppen, nästan alla deras instutitioner består av 90% + demokrater varav en hel drös är aktivister och marxister. FBI är som demokraternas KGB. Poliskåren är i de flesta delstater mlm passiv mot demokratväljares (n-ord, marxister mfl) brottslighet med upplopp, våld och plundring och är bara effektiv om någon annan försöker steppa up och göra det polisen borde gjort.
Det finns en gräns där det blir för mycket för länge och USA har balanserat på den länge.
(USA påminner om Sverige där, där vi är sossestyrda (med vänsterextrema aktivister) oavsett vem som vinner val genom våra instutitioner.)
Ger dig ett halvt rätt, inbördeskrig lär det inte blir.
Helt normala spänningar är det inte, vi kommer leva i en argare värld.
Magnus N
2024-07-06, 07:40
Militären har transor i toppen, nästan alla deras instutitioner består av 90% + demokrater varav en hel drös är aktivister och marxister. FBI är som demokraternas KGB. Poliskåren är i de flesta delstater mlm passiv mot demokratväljares (n-ord, marxister mfl) brottslighet med upplopp, våld och plundring och är bara effektiv om någon annan försöker steppa up och göra det polisen borde gjort.
Det finns en gräns där det blir för mycket för länge och USA har balanserat på den länge.
(USA påminner om Sverige där, där vi är sossestyrda (med vänsterextrema aktivister) oavsett vem som vinner val genom våra instutitioner.)
Nej. Detta är bara ett dumt narrativ som personer medvetet sprider som av någon anledning till spä på teorin att inbördeskrig skulle kunna vara nära och att marxismen och vänstern kontrollerar militären ett.
Visst finns det problem på sina håll men att blåsa upp det som du gör här och man ser på sociala medier är enbart något som är fördummande
PixelMiner
2024-07-06, 14:30
Är detta måhända en preview på debatt nummer 2:
https://www.youtube.com/watch?v=GV9EbzS0O0A
Magnus N
2024-07-08, 19:29
https://www.pbs.org/newshour/politics/read-bidens-full-letter-to-congressional-democrats-declining-to-leave-the-2024-presidential-race
Biden wrote in the two-page letter that “the question of how to move forward has been well-aired for over a week now.
And it’s time for it to end.” He stressed that the party has “one job,” which is to defeat presumptive Republican presidential nominee Donald Trump in November.
Magnus N
2024-07-21, 18:57
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/933QeW/joe-biden-overger-kandidaturen
"Joe Biden hoppar av som presidentkandidat"
Sådär nu är han ute
PixelMiner
2024-07-21, 19:49
Blir ju intressant vem det blir som får ta över.
Kamala är förvisso vice-president men är ju inte särskilt populär i de breda leden.
Kaliforniens guvernör, Gavin Newsom, är ju en västkust-politiker som antagligen inte är så poppis i mainland USA, dessutom har han ju en gammal skandal där han hade en romantisk affär med sin sekreterare.
Gretchen Whitmer i från Michigan är ju på pappret en intressant kandidat. Populär ibland folket i sin delstat men ganska okänd i resten av USA.
Pete Buttigieg, nuvarande Transportminister och kandidat i primärvalet för demokraterna 2020, är ju vältalig och dessutom tidigare militär som tjänstgjort i Afghanistan. Men han är ju gay, så det gör nog honom chanslös i USA.
Josh Shapiro, guvernör i Pennsylvania, kan ta hem en viktig delstat men är likt Gretchen Whitmer okänd för övriga USA.
J. B. Pritzker, guvernör i Illinois & miljardär, om än mer okänd för folket utanför sin delstat.
Sedan finns det ju vissa som menar att man borde knuffa fram Michelle Obama, men hon är ju ingen politiker.
Magnus N
2024-07-21, 19:53
Biden har gett sitt stöd till Kamala, även utan det hade hon varit den mest sannolika kandidaten.
Har svårt se hur demokraterna skulle kunna förklara bort att inte ge kandidaturen till deras VP samt kvinna/svart, en väljargrupp som är en av de som är de absolut största och mest trogna för partiet
PixelMiner
2024-07-21, 21:35
Biden har gett sitt stöd till Kamala, även utan det hade hon varit den mest sannolika kandidaten.
Har svårt se hur demokraterna skulle kunna förklara bort att inte ge kandidaturen till deras VP samt kvinna/svart, en väljargrupp som är en av de som är de absolut största och mest trogna för partiet
Nej, det är nog som du säger. Gissningsvis tar hon någon av herrarna ovan som VP kandidat.
Sannolikt Josh Shapiro eller kanske J. B. Pritzker.
Gavin Newsom är ju ifrån samma stat som Kamala, så att välja honom är uteslutet om man inte vill få tokspö i mellanvästern.
PixelMiner
2024-07-21, 21:36
Att Biden hoppar av innan demokraternas kongress leder ju också till det faktum att Trump blir den äldsta nominerade presidentkandidaten någonsin. ;)
en stor stark
2024-07-22, 15:17
Att Biden hoppar av innan demokraternas kongress leder ju också till det faktum att Trump blir den äldsta nominerade presidentkandidaten någonsin. ;)
Demokraterna hade ju vett nog att ta bort deras kandidat pga ålder, får se om republikanerna blir tvingade till samma sak ;)
Magnus N
2024-07-22, 16:25
Demokraterna hade ju vett nog att ta bort deras kandidat pga ålder, får se om republikanerna blir tvingade till samma sak ;)
Nu tror jag du är lite ironisk, men att Reps skulle försöka göra något mot Trump finns inte på banan
en stor stark
2024-07-22, 17:32
Nu tror jag du är lite ironisk, men att Reps skulle försöka göra något mot Trump finns inte på banan
Nä har dom inte gjort det än så kommer det garanterat inte bli av.
Magnus N
2024-07-22, 18:32
Nä har dom inte gjort det än så kommer det garanterat inte bli av.
Känns rätt dumt byta när de vinner för tillfället
en stor stark
2024-07-22, 18:49
Känns rätt dumt byta när de vinner för tillfället
Ja dom kommer ju iaf inte byta för att dom inte tror på sin kandidat, oavsett ålder eller handling.
Magnus N
2024-07-22, 18:54
Ja dom kommer ju iaf inte byta för att dom inte tror på sin kandidat, oavsett ålder eller handling.
ja, är man i ledning ett par månader inför ett presidentval så känns det idiotiskt att rubba den ställningen.
en stor stark
2024-07-22, 19:17
ja, är man i ledning ett par månader inför ett presidentval så känns det idiotiskt att rubba den ställningen.
Nej inte så smart om man vill vinna, men är ju perfekt att demokraterna nu har argumentet att de har en yngre kandidat.
Magnus N
2024-07-22, 19:22
Nej inte så smart om man vill vinna, men är ju perfekt att demokraterna nu har argumentet att de har en yngre kandidat.
Inget starkt argument dock, inget som i sig kommer vinna extraröster direkt
en stor stark
2024-07-22, 19:24
Inget starkt argument dock, inget som i sig kommer vinna extraröster direkt
Osäker, Trump är ju faktiskt rätt gammal, det är ju en trumma man kan slå. Kommer ju inte förlora några röster på det iaf.
Magnus N
2024-07-22, 19:26
Osäker, Trump är ju faktiskt rätt gammal, det är ju en trumma man kan slå. Kommer ju inte förlora några röster på det iaf.
Nej, men man kommer inte vinna något på det heller
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.