handdator

Visa fullständig version : Hur blir det med Biden?

Sidor : 1 [2]

en stor stark
2024-07-22, 19:27
Nej, men man kommer inte vinna något på det heller

Det är ett starkt uttalande, vad har du för bevis för det?

Magnus N
2024-07-22, 19:28
Det är ett starkt uttalande, vad har du för bevis för det?

Vad vill du jag ska bevisa? Kan du stödja dina uttalanden ?

en stor stark
2024-07-22, 19:29
Dina bevis för att det är tvärtom ?

Nej mitt uttalande var att jag var osäker, men att det möjligtvis kan vara något som man gynnar att trumma på. Det är ett bra mycket svagare uttalande än "det kommer inte alls hjälpa något".

Magnus N
2024-07-22, 19:31
Osäker, Trump är ju faktiskt rätt gammal, det är ju en trumma man kan slå. Kommer ju inte förlora några röster på det iaf.

Nej mitt uttalande var att jag var osäker, men att det möjligtvis kan vara något som man gynnar att trumma på. Det är ett bra mycket svagare uttalande än "det kommer inte alls hjälpa något".

Du säger att de inte kommer förlora några röster på det, hur kan du vara så säker?

Ge mig stöd för detta så kan vi börja snacka om att jag ska behöva backa upp mina tankar om saken

en stor stark
2024-07-22, 19:33
Du säger att de inte kommer förlora några röster på det, hur kan du vara så säker?

Ge mig stöd för detta så kan vi börja snacka om att jag ska behöva backa upp mina tankar om saken

Du menar alltså, att påpeka något som är negativt för en ledare kommer leda till att denna ledare gynnas?
Min logik är att negative egenskaper är negativa, om det sen lyckas övertala är en annan femma. Vad är din logik?

Magnus N
2024-07-22, 19:35
Du menar alltså, att påpeka något som är negativt för en ledare kommer leda till att denna ledare gynnas?
Min logik är att negative egenskaper är negativa, om det sen lyckas övertala är en annan femma. Vad är din logik?

Min logik är att åldern som en negativ aspekt i kampanjen var enbart skadligt för Biden då han såg gammal ut, agerade gammal och man såg på honom att han var slut.

Du har inte detta med Trump, där har du energi och glöd. Att gå efter Trump på åldern kommer inte göra ett dugg, det finns mycket annat man kan ta på där som har effekt.

en stor stark
2024-07-22, 19:39
Min logik är att åldern som en negativ aspekt i kampanjen var enbart skadligt för Biden då han såg gammal ut, agerade gammal och man såg på honom att han var slut.

Du har inte detta med Trump, där har du energi och glöd. Att gå efter Trump på åldern kommer inte göra ett dugg, det finns mycket annat man kan ta på där som har effekt.

Jag håller inte med. Jag menar inte att man bara ska gå på åldern för att jävlas med Trump, jag tycker det kan vara ett problem på riktigt. Man vill ha en skarp och frisk ledare. Trump är definitivt skarpare än Biden, men han är fortfarande gammal. Det är inte som att Trump inte visar ålderstecken.

Magnus N
2024-07-22, 19:40
Jag håller inte med. Jag menar inte att man bara ska gå på åldern för att jävlas med Trump, jag tycker det kan vara ett problem på riktigt. Man vill ha en skarp och frisk ledare. Trump är definitivt skarpare än Biden, men han är fortfarande gammal. Det är inte som att Trump inte visar ålderstecken.

Givetvis visar han ålderstecken och klart det hade varit bättre med en yngre kandidat.

Det jag menar är att rent kampanjmässigt och som politisk strategi ifrån Demokraterna är just en attack på åldern nog det minst effektiva de kan göra mot Trump.

en stor stark
2024-07-22, 19:43
Givetvis visar han ålderstecken och klart det hade varit bättre med en yngre kandidat.

Det jag menar är att rent kampanjmässigt och som politisk strategi ifrån Demokraterna är just en attack på åldern nog det minst effektiva de kan göra mot Trump.

Det beror på, man behöver ju inte forma det som en attack, eller något man baserar hela sin kampanj på, det kan ju bara vara ett av många argument man har till sitt förfogande. Man vet aldrig vad väljare som inte bestämt sig kan tycka är viktigt.

Magnus N
2024-07-22, 19:45
Det beror på, man behöver ju inte forma det som en attack, eller något man baserar hela sin kampanj på, det kan ju bara vara ett av många argument man har till sitt förfogande. Man vet aldrig vad väljare som inte bestämt sig kan tycka är viktigt.

visst kan man nämna det, jag tror bara det inte kommer ha någon effekt.

en stor stark
2024-07-22, 19:46
visst kan man nämna det, jag tror bara det inte kommer ha någon effekt.

Nä man får väl se.

Magnus N
2024-07-22, 19:48
Nä man får väl se.

Det får man alltid i val :cool:

40plus
2024-07-23, 06:31
Ska den flamsiga Kamala nu plocka upp facklan så borde man ju stenhårt trycka på rättsvårdande åklagare mot felon, con man, avskum till man som knullar porrstjärnor när hans fru är gravid m.m.

Alltså gå all in på det vrak till människa som Trump faktiskt är. Det finns otaliga företag inkl mindre familjedrivna sådana som dragits i skiten och blivit ruinerade och blåsta av Trump och hans affärer.

Hans Maga-väljare skiter i vilket då dom alla är moraliskt förtappade eller helt enkelt ovetandes men dom som står å väger kan gott få se vilken gris han egentligen är.

PixelMiner
2024-07-23, 08:24
Ska den flamsiga Kamala nu plocka upp facklan så borde man ju stenhårt trycka på rättsvårdande åklagare mot felon, con man, avskum till man som knullar porrstjärnor när hans fru är gravid m.m.

Alltså gå all in på det vrak till människa som Trump faktiskt är. Det finns otaliga företag inkl mindre familjedrivna sådana som dragits i skiten och blivit ruinerade och blåsta av Trump och hans affärer.

Hans Maga-väljare skiter i vilket då dom alla är moraliskt förtappade eller helt enkelt ovetandes men dom som står å väger kan gott få se vilken gris han egentligen är.

Samtidigt finns det ju en risk för henne att gå på för hårt, för då är det risk att folk tycker synd om Trump. Framförallt eftersom hon är kvinna och då får man ju inte vara elak.

Så min gissning är att man kommer låta männen kring Kamala, t.ex. hennes blivande vice-president kandidat få vara den som är riktigt elak. Sedan kan hon vara den som kritiserar Trumps politik, utan att folk tycker hon är elak och hjärtlös.

Anders The Peak
2024-07-23, 13:10

Har du läst hennes CV ? Hon är smart och har retorik som bör skrämma gubbväldet men det hon kommer hantera det lika bra som i alla tacktal till Joe Biden fast han har varit uppenbart dement för alla kring honom.

Hoppas verkligen att vi får en kvinnlig president i USA som kan lappa ihop träsket.

lördagsgrogg
2024-07-24, 15:44
Har du läst hennes CV ? Hon är smart och har retorik som bör skrämma gubbväldet men det hon kommer hantera det lika bra som i alla tacktal till Joe Biden fast han har varit uppenbart dement för alla kring honom.

Hoppas verkligen att vi får en kvinnlig president i USA som kan lappa ihop träsket.

Hennes CV är onekligen bra. Men jag förstår 40+ när han säger flamsig. För hon känns inte genuin i sina publika framträdanden. Lite för nöjd med sig själv varje gång hon säger något bra.

Men naturligtvis 100ggr bättre än en totalt genuin idiot som Trump. När han börjar tala om hur mycket han tror på gud går det kalla kårar längs med ryggen på mig. Heinlein kanske bara var 10 år fel när han skrev Revolt in 2020.

Möjligen kan detta sena byte ena demokraterna till den grad att alla går och röstar. Men vi får väl se om kongressen blir stökig eller inte först.

Men jag skulle nog ändå säga att Trump har övertaget ännu - fråga mig inte varför, det har förbryllat klokare människor än jag.

PixelMiner
2024-07-24, 15:55
Men jag skulle nog ändå säga att Trump har övertaget ännu - fråga mig inte varför, det har förbryllat klokare människor än jag.

I de tre senaste opinionsundersökningarna så har Harris gått om Trump:

July 22-23 Ipsos - Reuters (1018 Registered Voters)
Harris 42%
Trump 38%

July 22-23 Ipsos - Reuters (1241 Adults)
Harris 37%
Trump 34%

July 22-23 Ipsos - Reuters (1018 Registered Voters)
Harris 44%
Trump 42%

Så det här verkar bli match ändå. Även om jag personligen tror att Trump kommer ta hem det här. Demokraterna var helt enkelt för sent ute med sitt kandidatbyte.

Magnus N
2024-07-24, 17:10
En sak man ska ha med sig i åtanke gällande dessa undersökningar. Är de General election så de kollar federalt så får man väga in demokraternas övervikt i röstantal.

Demokraterna behöver iaf ligga +2 i general för att det ska vara +-0 när man väger in staterna

PixelMiner
2024-07-24, 20:40
En sak man ska ha med sig i åtanke gällande dessa undersökningar. Är de General election så de kollar federalt så får man väga in demokraternas övervikt i röstantal.

Demokraterna behöver iaf ligga +2 i general för att det ska vara +-0 när man väger in staterna

Jo, det här med elektorer ställer ju till det lite för opinionsundersökningsinstituten. Men jag antar att de gör någon form av korrigering av sina resultat för att kompensera för detta.

Men här är ju trenden intressant. I Ipsos förra mätning så ledde Trump över Biden med mellan 1 och 3 procent. Så att droppa Biden till förmån för Harris verkar ju vara ett drag som väljarna gillar.

Magnus N
2024-07-24, 20:49
Jo, det här med elektorer ställer ju till det lite för opinionsundersökningsinstituten. Men jag antar att de gör någon form av korrigering av sina resultat för att kompensera för detta.

Men här är ju trenden intressant. I Ipsos förra mätning så ledde Trump över Biden med mellan 1 och 3 procent. Så att droppa Biden till förmån för Harris verkar ju vara ett drag som väljarna gillar.

Tror inte de gör några vägningar i general polls, för att kompensera med elektorer, ser inte hur de ska kunna göra något sådant ens.

angående polls , ser rätt stabilt ut för Trump i sammanställning på rcp

https://www.realclearpolling.com/polls/president/general/2024/trump-vs-harris

PixelMiner
2024-07-27, 18:02
Nu vet jag att Trump är en show-man som gärna går utanför manus. Men kan någon som har bättre koll förklara bakgrunden till den här: :confused:

kMBOyUy4VFA

Magnus N
2024-08-22, 18:29
https://www.nytimes.com/2024/08/22/us/politics/kamala-harris-tax-plan.html

Några av förslagen:

Chief among them is raising the corporate tax rate to 28 percent from 21 percent, a step that the Treasury Department estimated could bring in $1.3 trillion in revenue over the next 10 years.

Ms. Harris would set the top marginal income rate at 39.6 percent, up from 37 percent. On top of that, she would also increase the rate on two parallel Medicare surtaxes to 5 percent from 3.8 percent for Americans making more than $400,000 and expand the income subject to one of them.

The tax plan would also try to tax the wealthiest Americans’ investment gains before they sell the assets or die. People with more than $100 million in wealth would have to pay at least 25 percent on a combination of their income and their unrealized capital gains — the value of the appreciation in the stocks, bonds, real estate and other assets that they own but haven’t sold.

Framförallt den sista låter rätt illa vid en första syn

Magnus N
2024-08-23, 20:04
RFK drar sig ur i vissa stater och stödjer Trump

PixelMiner
2024-08-25, 09:17
RFK drar sig ur i vissa stater och stödjer Trump

Det var väl det minst förvånande hittills. Det har ju varit ganska uppenbart att det varit RFK's plan hela tiden.

Magnus N
2024-08-25, 09:40
Det var väl det minst förvånande hittills. Det har ju varit ganska uppenbart att det varit RFK's plan hela tiden.

Det har det absolut inte varit och de som säger det försöker bara vinna internetpoäng genom att hävda sådant. Eller så har man inte följt valet och därmed bara gissar

PixelMiner
2024-08-25, 09:59
Det har det absolut inte varit och de som säger det försöker bara vinna internetpoäng genom att hävda sådant. Eller så har man inte följt valet och därmed bara gissar

RFK har ju i princip bara dragit de väljare som är knasbollar, men ändå inte velat rösta på Trump. Och eftersom 90% av dessa knasbollar står närmast Trump så var det ju ganska uppenbart att det skulle ta den vägen eftersom RFK ändå aldrig skulle kunna samla tillräckligt med röster för att bli ett seriöst alternativ. (I teorin skulle han kanske kunnat sabba för Trump i några delstater genom att stjäla hans väljare).

Och det blev ju än mer uppenbart efter RFKs telefonsamtal till Trump efter attentatsförsöket.

_jHLTgQ0VlQ

Magnus N
2024-08-25, 10:14
Att Rfk halverat sitt väljarstöd sedan Harris tog över visar rätt tydligt han drog rätt lika ifrån båda sidor i mina ögon iaf.

Att han har svängt senaste veckorna ja absolut men vi snackar om hela året om.det ska bli seriöst. Du kan knappast se att han var trolig stödja Trump i början.

PixelMiner
2024-08-25, 10:44
Att Rfk halverat sitt väljarstöd sedan Harris tog över visar rätt tydligt han drog rätt lika ifrån båda sidor i mina ögon iaf.

Att han har svängt senaste veckorna ja absolut men vi snackar om hela året om.det ska bli seriöst. Du kan knappast se att han var trolig stödja Trump i början.

Jag kan inte påstå att jag direkt följd RFK. Men i mina ögon har han hela tiden framstått som en right-wing kandidat. Jag har pendlat mellan att kategorisera honom som en excentrisk knasboll alternativt att han varit en påverkansoperation ifrån demokratisk sida att stjäla röster ifrån Trump.

Lite på samma sätt som Ralph Nader snodde valet ifrån Demokraterna år 2000. Hade inte hans gröna parti dragit så många röster ifrån demokraterna så hade Gore vunnit över Bush.

Magnus N
2024-08-25, 11:04
Jag kan inte påstå att jag direkt följd RFK. Men i mina ögon har han hela tiden framstått som en right-wing kandidat. Jag har pendlat mellan att kategorisera honom som en excentrisk knasboll alternativt att han varit en påverkansoperation ifrån demokratisk sida att stjäla röster ifrån Trump.

Lite på samma sätt som Ralph Nader snodde valet ifrån Demokraterna år 2000. Hade inte hans gröna parti dragit så många röster ifrån demokraterna så hade Gore vunnit över Bush.

Men det är en sak att han har dragning mot höger etc till att det var givet han skulle stödja Trump.

Det är det ologiska hoppet jag är emot.

Sedan har han dragit rätt jämnt ifrån båda sidor omman kollar undersökningar samt att de som valt säga de vill ha honom är sådana som till 90% inte hade röstat demokrat/republikan oavsett

PixelMiner
2024-08-25, 15:02
Men det är en sak att han har dragning mot höger etc till att det var givet han skulle stödja Trump.

Det är det ologiska hoppet jag är emot.

Tja, som jag såg det så fanns det bara två alternativ med RFK:
1. Han hoppar av innan valet utan att stödja någon.
2. Hoppar av och stödjer Trump.

Alternativ 2 blev (enligt mig iallafall) helt uppenbart efter man hört hur han pratade med Trump efter attentatet.

Magnus N
2024-08-25, 15:39
Tja, som jag såg det så fanns det bara två alternativ med RFK:
1. Han hoppar av innan valet utan att stödja någon.
2. Hoppar av och stödjer Trump.

Alternativ 2 blev (enligt mig iallafall) helt uppenbart efter man hört hur han pratade med Trump efter attentatet.

Ja vid det laget så var drt mer sannolikt. Men det var för 5 veckor sedan.

Inte något man kan säga var tydligt när kampanjandet började förra hösten något som du hävdade i inlägget jag svarade på.

PixelMiner
2024-08-25, 17:31
Inte något man kan säga var tydligt när kampanjandet började förra hösten något som du hävdade i inlägget jag svarade på.

Som sagt, jag har honom som en right-wing kandidat. Redan när han var gäst hos Joe Rogan sommaren 2023 så var det väl ganska uppenbart att han hade rejäl slagsida emot höger. Så att han skulle stödja Trump (eller ingen alls) vid ett avhopp förvånar mig inte det minsta.

Magnus N
2024-08-25, 17:40
Som sagt, jag har honom som en right-wing kandidat. Redan när han var gäst hos Joe Rogan sommaren 2023 så var det väl ganska uppenbart att han hade rejäl slagsida emot höger. Så att han skulle stödja Trump (eller ingen alls) vid ett avhopp förvånar mig inte det minsta.

Då han under lång tid tog avstånd ifrån Trump och var rätt hätsk i sin retorik runt honom så ser jag inte var du drar denna slutsats ifrån?

Det är en sak att han är en högerpolitiker men det gör inte att personen ifrån går MAGA för det.

Att han under senaste 2månaderna lite drygt har ändrat hållning är uppenbart men fram tills dess är det enbart vilda gissningar ej baserat på något än egna fantasier.

PixelMiner
2024-08-25, 18:10
Då han under lång tid tog avstånd ifrån Trump och var rätt hätsk i sin retorik runt honom så ser jag inte var du drar denna slutsats ifrån?

Även Nikkey Haley var ju väldigt hätskt emot Trump. Men hon valde ju att stödja honom så fort hon hoppade av. (Visserligen samma parti, men ändå).

Det är en sak att han är en högerpolitiker men det gör inte att personen ifrån går MAGA för det.

Jo, fast sannolikheten att RFK skulle stödja en kandidat ifrån Demokraterna var ju i princip noll. Och som independent kandidat har han ju bara valen att stödja någon annat annat partis kandidat eller att inte stödja någon alls.

Så med ren logik så blir det ju att hans stöd hamnar på den Republikanska kandidaten.

Magnus N
2024-08-25, 18:11
Även Nikkey Haley var ju väldigt hätskt emot Trump. Men hon valde ju att stödja honom så fort hon hoppade av. (Visserligen samma parti, men ändå).

Exakt, samma parti. Det är en enorm skillnad jämte RFK

Jo, fast sannolikheten att RFK skulle stödja en kandidat ifrån Demokraterna var ju i princip noll. Och som independent kandidat har han ju bara valen att stödja någon annat annat partis kandidat eller att inte stödja någon alls.

Så med ren logik så blir det ju att hans stöd hamnar på den Republikanska kandidaten.

Mest logiska hade varit att inte stödja någon

Magnus N
2024-08-28, 19:27
Dags för Harris första intervju imorgon , görs tillsammans med hennes VP Waltz.

Ska bli intressant höra hur mycket de kommer gå in på policy och politik, om något kan specificeras

Magnus N
2024-11-04, 20:45
Imorgon är då dagen då det ska avgöras

Harris eller Trump

Kommer bli hyperintressant att följa, se om man kan få ett resultat onsdagsmorgon eller om det dras på 1 vecka innan det kan fastslås

trädgårdsmöbel
2024-11-05, 11:08
Biden hat ju klivit ner, men tror ni att när han låtsades äta en bebis i kycklingkostym blir hans sista framträdande? Biden har ju bjudit på många oavsiktliga lustigheter, hans tal har vart oavsiktligt roliga osv. Är det slut på det nu? :(

Magnus N
2024-11-05, 12:22
Biden hat ju klivit ner, men tror ni att när han låtsades äta en bebis i kycklingkostym blir hans sista framträdande? Biden har ju bjudit på många oavsiktliga lustigheter, hans tal har vart oavsiktligt roliga osv. Är det slut på det nu? :(

Biden lär vi inte se mer troligtvis, förlorar Harris kommer det enda vi se/höra om Biden är när demokraternas kommer göra allt för att sänka hans tid och legacy.

Men tar Trump det kommer vi få gott om lustigheter därifrån :)

lördagsgrogg
2024-11-05, 18:08

Nejdå, han kommer göra fler publika framträdanden fram till att den nye presidenten blir insvuren. Men förhoppningsvis få.

Han är ju trots allt president nästan tre månader till. Många verkar tro att han abdikerat lol. Trots att han bara blivit tvingad till att inte ställa upp för omval.

Sen kommer han gissningsvis att försvinna totalt från det publika. Viss skillnad i vitalitet gentemot Jimmy Carter som steg ner från posten för över 50 år sedan. Och sedan dess sprungit omkring som en polack på speed och spikat och hamrat.

Sen är frågan om han för evigt kommer att bli känd som en tämligen trevlig kille eller den som förstörde ett presidentval för evigt.