Visa fullständig version : Vad har ni för skärmtid?
delta_mats
2020-12-16, 14:20
Jag gick in och kollade min skärmtid de senaste 7 dagarna och fick smått panik, och ärligt talat blev jag lite äcklad också.
Jag vet också att det inte bara är senaste veckan som varit extrem utan flera veckor innan också.
Till saken hör att jag känt mig lite nedstämd, varit trött och slö, samt haft dålig motivation att sysselsätta mig. Allt det här kopplar jag till min skärmtid. Alltså inte att känslorna påverkar skärmtiden utan tvärtom. Men sen känns det nästan som att det blir ett moment 22 av det hela också.
Så nu har jag satt ett tak för skärmtid på min telefon på 3h dagligen, olika appar jag använder frekvent har också en tidsgräns. Vissa viktiga appar har jag dock ingen gräns alls på, bank, bank-id, parkeringsapp osv.
Nu kanske ni undrar hur lång skärmtiden varit de senaste 7 dagarna och det är 42h 42min i skrivande stund. Då använder jag ingen dator alls utan all tid framför skärm är via telefonen.
Hur lång tid har ni framför skärmen?
Diomedea exulans
2020-12-16, 14:45
Sju timmar i snitt.
Har noterat att barnen blir slöa och arga av mycket skärmtid och gjorde samma reflektion över mig själv.
Nu har jag slutat använda telefonen förutom för sms och samtal.
Det är fan svårt. Man märker vad besatt man egentligen är.
Inte nog med att man har 6 timmar om dagen framför datorn.
Men en lättare detox har redan gett mig bättre klarhet i huvudet.
ChuckTesta
2020-12-16, 15:03
Oerhört dekadent beteende att sitta och stirra in i mobilen i flera timmar om dagen. Vågar chansa på att majoriteten av er skärmtid kommer från facebook och instagram.
Oerhört dekadent beteende att sitta och stirra in i mobilen i flera timmar om dagen. Vågar chansa på att majoriteten av er skärmtid kommer från facebook och instagram.
För min del är det spelströmmar och youtubeklipp. Och forum då.
ca 6-7H. Merparten av detta kommer framför datorn då 90% av studierna sker där.
PureWhey
2020-12-16, 15:18
Jobbar 8h, i princip allt framför dator nu när man inte är på kontoret.
Gejmar och annat kanske 3-4h.
Skulle gissa på typ 10h framför dator/mobil per dag under vintertid. Utöver det kan det bli tv-tittande...
Tror jag skulle må bättre av att kolla mindre reddit på mobilen, gamingtiden beror på allt annat och är ett nöje i livet - det kan gärna få mer tid.
10h+ då jag gör det mesta i jobbet framför dattan samt gejmar några timmar om dagen oftast. Mer på vintern då golfen inte är igång.
Räknas skärmtid in om man tittar på en projektorduk, äger ingen tv så tittar man på någon serie eller film blir det på duken?
Har noterat att barnen blir slöa och arga av mycket skärmtid och gjorde samma reflektion över mig själv.
Nu har jag slutat använda telefonen förutom för sms och samtal.
Det är fan svårt. Man märker vad besatt man egentligen är.
Inte nog med att man har 6 timmar om dagen framför datorn.
Men en lättare detox har redan gett mig bättre klarhet i huvudet.
Låter vettigt, jag har funderat kring att göra något liknande. Känner också att det gör mig slö och initiativlös. Snittar på 5-8 timmar/dag (helger upp mot 12 timmar) bara på telefonen sedan tillkommer mitt jobb vid datorn på 8-9 timmar, tv/spel minimalt dock.
delta_mats
2020-12-16, 16:35
10h+ då jag gör det mesta i jobbet framför dattan samt gejmar några timmar om dagen oftast. Mer på vintern då golfen inte är igång.
Räknas skärmtid in om man tittar på en projektorduk, äger ingen tv så tittar man på någon serie eller film blir det på duken?
Nä det är tiden framför mobil eller dator jag åsyftade. De flesta telefoner räknar ju automatisk detta så man kan gå in och kolla. Tid per dag, tid per vecka osv.
delta_mats
2020-12-16, 16:37
Jag vill bara tillägga att jag räknar skärmtid på fritiden. Inte jobbrelaterade saker.
2-5 timmar utöver skolan då.
Langster
2020-12-16, 16:46
100% 24/7 365 dagar om året.
Nä, det är skitsamma tycker jag, arbetstid är det ju i princip 100%.
Den skärmtid jag har på fritiden ser jag inte som negativ. Jag blir pigg och glad av skärmtid. Jag tillbringar exakt 0% av skärmtiden på sociala medier om det har någon betydelse. Oftast lär jag mig saker, eller blir underhållen av t.ex film eller serier.
Jag räknar inte youtube och kolozzeum som sociala medier, då tänker jag instagram, facebook och sånt skit.
Mer skärmtid åt folket!
Diomedea exulans
2020-12-16, 16:50
Vilka grejer är coola respektive ocoola att hänga på?
Jag har förstått att Facebook och Instagram är ocoola, medan forum och Youtube är coola.
På telefonskärmen pendlar det mellan 45min och 2h i dagsnitt från vecka till vecka. 3-4 dagar i veckan spenderar jag någon enstaka timme framför datorn, och ibland blir det en filmtitt med sambon. Totalt snitt/dag kanske 3h.
Sen har jag en telefon på jobbet som använda till jobbrelaterat. Kanske 45min totalt/dag där.
Lafayette
2020-12-16, 17:09
Runt 7 timmar enligt min Iphone. Då har jag inte räknat in titta på serier och Xbox. Anders Hansen hade gillat.
Max 5 min om dagen på telefonen. Mycket mer på datorskärmen då jag jobbar hemifrån och i princip avslutar arbetsdagen genom en knapptryckning för att växla till min egna dator.
19 timmar och 13 minuter senaste sju dagarna på telefonen. Rejält mycket får jag nog säga.
Duckfeathers
2020-12-17, 08:45
8-10 h, 95% av det framför datorn. Mycket tid, men inte särskilt förvånande då jag studerar heltid på distans, lirar en del datorspel, kollar på film på datorn då jag inte äger någon TV och dessutom brukar sitta vid datorbordet med netflix medans jag tecknar.
Trivs bra med det och ser inga problem, trots att det är mycket tid. Tar regelbundna pauser, ser till att komma ut och vila ögonen nån timme runt lunch och är bortrest 3-4 dagar två gånger i månaden där jag får i princip total paus från skärmtid. Mår bra och trivs med livet på alla sätt.
Vilka grejer är coola respektive ocoola att hänga på?
Jag har förstått att Facebook och Instagram är ocoola, medan forum och Youtube är coola.
Beror på vad man gör på respektive ställe imo.
Jag är på facebook enbart pga av vissa grupper, olika hemautomationsgrupper är jag flitig besökare i och hjälper gärna folk där. Diskutering kring NFL och framförallt Patriots i svenska pats gruppen är trevligt.
Att läsa radom dynga om folks vardag är ignorerat sen länge.
Diomedea exulans
2020-12-17, 11:07
Beror på vad man gör på respektive ställe imo.
Jag är på facebook enbart pga av vissa grupper, olika hemautomationsgrupper är jag flitig besökare i och hjälper gärna folk där. Diskutering kring NFL och framförallt Patriots i svenska pats gruppen är trevligt.
Att läsa radom dynga om folks vardag är ignorerat sen länge.
Ah, okej. Tack.
Inte lätt att hänga med i svängarna. Det finns ju ingen logik i vad som är coolt respektive ocoolt. T ex det här med att folk på Facebook är ”får”, medan de på forum är ”icke-får.” Det finns ju ingenting i hur Facebook respektive forum är uppbyggda som säger att det ska vara så, utan det är bara något någon har bestämt.
Man borde få ett litet flygblad varje månad men en lista på de coola och ocoola grejerna.
Precis som att man borde få ett flygblad med de nya grejerna man inte får säga, och vad man ska säga istället. Fick t ex skäll häromsistens för att jag skrev ”transvestit”; tydligen ska man skriva ”crossdresser”.
Ni som har flera timmar skärmtid på mobilen varje dag vad gör ni då? Antar att vi är mest män här
Kvinnor spenderar flera timmar med luren tror jag, antar för att de är beroende, deras mobiltelefoner bombar dom med dopamin som swipes på tinder, hundratalslikes o komplimanger de får på sina selfies osv.
Ni som har flera timmar skärmtid på mobilen varje dag vad gör ni då? Antar att vi är mest män här
Kvinnor spenderar flera timmar med luren tror jag, antar för att de är beroende, deras mobiltelefoner bombar dom med dopamin som swipes på tinder, hundratalslikes o komplimanger de får på sina selfies osv.
snapchat, youtube o instagram är de för mig, cirka 8h per dag.
Diomedea exulans
2020-12-17, 12:38
Facebook, Instagram, forum, Tinder, imgur, chattar, skriver, men mest läser jag nog olika artiklar.
Fick jag ett jäkla timglas på min mobil efter jag gick in och kollade skärmtiden *mini
WhiteJellyBerry
2020-12-17, 14:30
5h som mest i telefonen förra söndag. Snittar väl 2-3h per dag i telefonen.
Ca 5h per dag med telefonen framför näsan. Tycker det är på tok för mkt men är svårt att få ned. Tagit bort sociala medieappar men de jäklarna går ju att nå via webbläsaren ändå!
delta_mats
2020-12-19, 10:52
Fick jag ett jäkla timglas på min mobil efter jag gick in och kollade skärmtiden *mini
Slog du också på en tidsgräns? Haha.
Rena amatörtider utav problem ni har.
http://www.bilddump.se/bilder/20201221083647-185.107.95.227.png
Diomedea exulans
2020-12-21, 08:42
Börjar närma mig, Rempuh.
https://i.imgur.com/Oc0nGf7.jpg
Edit: vad fan gjorde jag på lördagen?
skyffelmördarn
2020-12-21, 11:49
Börjar närma mig, Rempuh.
https://i.imgur.com/Oc0nGf7.jpg
Edit: vad fan gjorde jag på lördagen?
Kollar du memes på imgur i 11 timmar? Det är inte dåligt.
Diomedea exulans
2020-12-21, 11:54
Kollar du memes på imgur i 11 timmar? Det är inte dåligt.
Nja, halva tiden går nog åt att själv skriva saker. Sen vet jag inte om de räknar att man klickar vidare på en länk eller video man hittar på imgur.
Rena amatörtider utav problem ni har.
http://www.bilddump.se/bilder/20201221083647-185.107.95.227.png
Du har stirrat på timern i foodora i nästan en timme? Eller hade du svårt att välja mat? :D
PureWhey
2020-12-21, 13:14
Hur surfar man runt på en mobilskärm i 9h i en webbläsare? :D Fy.
Brofessorn
2020-12-21, 13:17
Jobbar mycket på datorn så där blir det ganska mycket tid. Men förstår inte hur ni klarar av att spendera så mycket tid på mobilen. Får ni inte ont i tummarna? Är ni ute när ni använder den så mycket, eller hemma?
Lafayette
2020-12-21, 13:23
Jobbar mycket på datorn så där blir det ganska mycket tid. Men förstår inte hur ni klarar av att spendera så mycket tid på mobilen. Får ni inte ont i tummarna? Är ni ute när ni använder den så mycket, eller hemma?
En gång fick jag någon sorts kramp i armen, det kändes som när man tagit en spruta typ. Kunde inte sova på hela natten.:(
Diomedea exulans
2020-12-21, 13:24
Hur surfar man runt på en mobilskärm i 9h i en webbläsare? :D Fy.
Jag fattar inte riktigt det själv, det känns inte som lång tid. Men jag läser ofta många olika sorters artiklar om samma ämne. Har jag sett en film kan det t ex hända att jag läser fem, eller rentav tio, olika recensioner av den. Där kan det ju gå en stund.
Tycker det är gött att slänga mig på soffan och försvinna in på internet en timme eller tre.
PureWhey
2020-12-21, 13:28
Jag fattar inte riktigt det själv, det känns inte som lång tid. Men jag läser ofta många olika sorters artiklar om samma ämne. Har jag sett en film kan det t ex hända att jag läser fem, eller rentav tio, olika recensioner av den. Där kan det ju gå en stund.
Tycker det är gött att slänga mig på soffan och försvinna in på internet en timme eller tre.:D
Trodde jag skulle ha mycket tid på Reddit då det känns som att jag bläddrar där konstant när jag inte har något att göra. Senaste 2 dagarna var under 1h och det mesta senaste 7 dagarna var under 3h. Är jag ändå nöjd med.
Skickat från BÖJRACKET
Diomedea exulans
2020-12-21, 15:04
:D
Trodde jag skulle ha mycket tid på Reddit då det känns som att jag bläddrar där konstant när jag inte har något att göra. Senaste 2 dagarna var under 1h och det mesta senaste 7 dagarna var under 3h. Är jag ändå nöjd med.
Skickat från BÖJRACKET
Jag är nog lite extrem också på det sättet att jag väldigt sällan gör saker utan att ta internetpaus mellan. Det är aldrig: Träna —> äta —> klippa gräsmattan, utan det är internet —> träna —> internet —> äta —> internet —> klippa gräsmattan —> internet. Det läggs ihop.
PureWhey
2020-12-21, 19:22
Jag är nog lite extrem också på det sättet att jag väldigt sällan gör saker utan att ta internetpaus mellan. Det är aldrig: Träna —> äta —> klippa gräsmattan, utan det är internet —> träna —> internet —> äta —> internet —> klippa gräsmattan —> internet. Det läggs ihop.Ah. Där du kör internet kör jag podcast oftast eller spelar dator, typ. Datorn har la ingen lika bra funktion som tur är.
Skickat från BÖJRACKET
Datorn har la ingen lika bra funktion som tur är.
RescueTime är gratis och loggar t.o.m. vilka sajter du använder.
PureWhey
2020-12-21, 19:55
RescueTime är gratis och loggar t.o.m. vilka sajter du använder.Använder man lokal lagring då eller? Låter ju galet annars.
Skickat från BÖJRACKET
Agitator
2020-12-21, 20:15
Sova 5½ - 6½h.
Övrig tid skärmtid utöver träningspass på några timmar per vecka.
Help. 🥶
http://www.bilddump.se/bilder/20211017131550-190.2.133.225.png
Brofessorn
2021-10-17, 12:18
Help. 🥶
http://www.bilddump.se/bilder/20211017131550-190.2.133.225.png
Är det där på mobilen? Får du inte ont i tummarna?
Ligger på mellan 4-6 timmar på helger och 2-4 på vardagar.
Runt hälften är mobilspel och resten facebook och YT.
Sänkt till max 2-4 timmar på mobil hade mer förr, optikern sa detta, "dina ögon ser ansträngda ut" vid senaste besök, hon förklarade att det kan bero på för mycket skärmtid. / protip.
skyffelmördarn
2021-10-17, 14:11
Sänkt till max 2-4 timmar på mobil hade mer förr, optikern sa detta, "dina ögon ser ansträngda ut" vid senaste besök, hon förklarade att det kan bero på för mycket skärmtid. / protip.
Finns "Nattläge" inbyggt i windows som man kan dra på runt 20:00 på kvällen för att lätta på det här. Samma sak finns på android också.
Finns "Nattläge" inbyggt i windows som man kan dra på runt 20:00 på kvällen för att lätta på det här. Samma sak finns på android också.
"Nattläge" hjälper inte mot det jag beskriver, ögonen är inte skapade för att titta på något inom mindre än en armslängd flera timmar per dag.
Jag kan inte ha mer än typ 90 min på mobilen nu, eftersom Samsung toksabbade batteritiden med senaste lilla uppdateringen (även efter återställ/ominstallation).
Datorn är värre däremot, där blir det ett antal timmar varje dag såklart (utom på sommaren då allt handlar om att överleva värmen) :D
Skärmtid på mobilen knappt en timme om dagen. otroligt mycket mer framför datorskärmen.
Jobbets 8 timmar borträknade.
Mobilen ungefär 20-30 min per dag (enligt den inbyggda veckorapporten)
TV-spelande (15 timmar i veckan kanske? Primärt förlagt till förmiddagar på helgerna)
TV-tittande (10-ish i veckan någon eller några avsnitt av nån serie per dag och någon film på helgerna)
Dock så går en del av ovanstående tider åt parallellt
Om jag t.ex. kollar upp någonting i spelet jag spelar via mobilen medan jag spelar t.ex.
Eller när jag IMDB söker på skådisar jag känner igen när jag kollar på film/serie
Kollar i bland även på TV (eller meckar med Spotify playlists parallellt med att jag gör någon tråkig grind i något spel.)
Ibland har jag även på någon halvintressant fotbollsmatch som jag slökollar på när det blir några höjdpunkter (repris på mål o.s.v.) samtidigt som jag spelar eller kollar något annat på datorn.
Så summa summarum. Alldeles för mycket.
sladdbarn
2021-10-19, 11:35
Aldrig kollat innan men har strax under en timme i snitt, känns ganska bra för det mesta av mobiltiden är slöseri med tid.
Aldrig kollat innan men har strax under en timme i snitt, känns ganska bra för det mesta av mobiltiden är slöseri med tid.
Inkluderat Mobil, TV, Dator? Kudos i så fall!
sladdbarn
2021-10-20, 10:46
Inkluderat Mobil, TV, Dator? Kudos i så fall!
Hmm, det blev fel, jag trodde bara det var mobilskärmtid eftersom flera
skrev om mobilskärmtid.
Arbetar delvis med datorer på arbetstid och sen tittar jag på datorn
1-1,5 timme kvällstid.
Finns det någonstans att kolla skärmtid i Windows/Apple-datorer?
Raschmus
2021-10-20, 13:53
Skulle gissa 12-14h per dagen. Ungefär; 1h skit på telefon, 2-4h skit på TV, 7-9h jobb dator/lur.
Sorgligt. Sugen på att säga upp mig och bli typ biodlare. Alternativt göra en Lucia och karva ur ögonen
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.