handdator

Visa fullständig version : Undvika att vara smartast i rummet

Succes
2019-02-26, 15:23
Ödmjuk trådtitel...

På kritan: på jobbet och bland mina vänner så upplever jag mig oftast vara den smartaste, mest drivna eller den som vill mest, den som gör mest.

När man sedan flera år försöker ha konstant utveckling i utbildning, karriär, aktiesparande, träning, relationer osv så blir det rätt tradigt att resonera om vilka mina kamrater har legat med, vilken grogg som biter bäst, vem som renoverat snyggast badrum, köpt ballast bil. Jag vill känna mig inspirerad och ha någon att bolla med.

Jag undrar hur jag ska söka mig till mer likasinnade människor.

tl;dr: vill omge mig med fler människor som har driv, var hittar jag dessa profiler?

G.W
2019-02-26, 15:26
Du är på helt rätt ställe om du undrar över var på nätet man ska vara. Men jag antar att vi inte pratar om world wide we nu.

Vad jobbar du med? Är du överkvalificerad?

Succes
2019-02-26, 15:30
Du är på helt rätt ställe om du undrar över var på nätet man ska vara. Men jag antar att vi inte pratar om world wide we nu.

Vad jobbar du med? Är du överkvalificerad?

Tänkte väl snarare att utöka min umgängeskrets. Jobbar som AOC och är snarare överstimulerad än motsatsen, vilket är tacksamt.

TheOne1994
2019-02-26, 15:33
Ödmjuk trådtitel...

På kritan: på jobbet och bland mina vänner så upplever jag mig oftast vara den smartaste, mest drivna eller den som vill mest, den som gör mest.

När man sedan flera år försöker ha konstant utveckling i utbildning, karriär, aktiesparande, träning, relationer osv så blir det rätt tradigt att resonera om vilka mina kamrater har legat med, vilken grogg som biter bäst, vem som renoverat snyggast badrum, köpt ballast bil. Jag vill känna mig inspirerad och ha någon att bolla med.

tl;dr: vill omge mig med fler människor som har driv, var hittar jag dessa profiler?

var i samma sits 2013. Sa upp mig på mitt jobb. Jag var trött på de flesta "vanliga" människor. Inget extra från någon, de gjorde vad de skulle och inget utöver det. Jag slutade leta och blev min bästa kompis.. Du kommer ha svårt att hitta folk som har det du har.

95% har inte viljan helt enkelt, en del gör så gott de kan men det räcker knappt halvvägs.

Hoppas du hittar en ifl :)

MaxTheMarketer
2019-02-26, 15:34
Ödmjuk trådtitel...

På olika konferenser för entreprenörer, olika dyra(!) seminarier runtom i Europa eftersom bara de som har haft råd att investera i dessa tog sig dit och förutsatt att kursen har ett annat namn än "how to get rich quick" så bör du hitta folk som oxå tänker långsiktigt med sin personliga utveckling.

I Sverige är det svårt att hitta människor som vill självutvecklas. Det är nämligen fult att försöka vara mer än "lagom" så att säga så många vågar inte komma längre i livet än att skaffa ett välbetalt jobb, en fin lya, en dyr bil, och sedan i bästa fall någon partner som de skaffar barn och husdjur med.

Bara faktumet att folk verkar har svårt att prata om hur mkt de tjänar säger ju en hel del om hur man ser på "framgångsrika" människor här i Sverige...

Btw så tkr jag antalet och kvalitén på damer man fäller är mer intressant än hur mkt pengar man kmr ha på sitt bankkonto om 10-20 år! ;) men det är bara jag det, hähä

wintersnowdrift
2019-02-26, 15:39
Ödmjuk trådtitel...

Det undrar jag också :) Jag bollar mycket med min sambo och har ett fåtal vänner vars tankar jag uppskattar mycket, men jag hade gärna haft mer inspiration i vardagen. Jag blev superinspirerad av många på Kolozzeum back in the days men så är det tyvärr inte riktigt längre. Vilken typ av frågor är det du vill bolla och ha inspo kring?

Succes
2019-02-26, 15:48
var i samma sits 2013. Sa upp mig på mitt jobb. Jag var trött på de flesta "vanliga" människor. Inget extra från någon, de gjorde vad de skulle och inget utöver det. Jag slutade leta och blev min bästa kompis.. Du kommer ha svårt att hitta folk som har det du har.

95% har inte viljan helt enkelt, en del gör så gott de kan men det räcker knappt halvvägs.

Hoppas du hittar en ifl :)

På olika konferenser för entreprenörer, olika dyra(!) seminarier runtom i Europa eftersom bara de som har haft råd att investera i dessa tog sig dit och förutsatt att kursen har ett annat namn än "how to get rich quick" så bör du hitta folk som oxå tänker långsiktigt med sin personliga utveckling.

I Sverige är det svårt att hitta människor som vill självutvecklas. Det är nämligen fult att försöka vara mer än "lagom" så att säga så många vågar inte komma längre i livet än att skaffa ett välbetalt jobb, en fin lya, en dyr bil, och sedan i bästa fall någon partner som de skaffar barn och husdjur med.

Bara faktumet att folk verkar har svårt att prata om hur mkt de tjänar säger ju en hel del om hur man ser på "framgångsrika" människor här i Sverige...

Btw så tkr jag antalet och kvalitén på damer man fäller är mer intressant än hur mkt pengar man kmr ha på sitt bankkonto om 10-20 år! ;) men det är bara jag det, hähä

Tack för svar men jag vägrar tro att enda alternativet är att umgås med mig själv alternativt betala dyra pengar för enskilda konferenser.

Det undrar jag också :) Jag bollar mycket med min sambo och har ett fåtal vänner vars tankar jag uppskattar mycket, men jag hade gärna haft mer inspiration i vardagen. Jag blev superinspirerad av många på Kolozzeum back in the days men så är det tyvärr inte riktigt längre. Vilken typ av frågor är det du vill bolla och ha inspo kring?

Jag bollar visserligen också med min sambo som har många kloka tankar och funderingar men i övrigt inga vänner att resonera med.

Det jag vill bolla med är allt ifrån tankar och känslor kring livet. Tristessen när utveckling går för långsamt. Kunna resonera om aktieköp noterade såväl som onoterade. Ha sköna diskussioner med relativt likasinnade helt enkelt. Skulle jag prata sparande, ränta, framtida mål (mer än en fylleresa) med mina nuvarande vänner eller kollegor så skulle jag bara framstå som märkvärdig. Jag hade velat känna mig lite korkad och få goda råd för en gångs skull och inte vara den som bara ger goda råd (med brasklappen att jag SJÄLVKLART får goda råd som jag har glädje av i jobbet eller också av vänner men då är det liksom finesser i Outlook, hur man bäst gratinerar en falukorv eller varför långa byxben är omodernt på män). Jag vill utan reservering kunna resonera om min aktieportfölj, att stort ansvar kan ge mig ångest, att jag vet inte vad jag vill göra nästa helg men har en plan vad jag vill göra om 5-10 år; hur gör du själv?

Började skriva snabbare än jag tänkte efter så bromsar nu men jag tror du förstår vad jag menar.

Eftersöker nog egentligen en kompistinder eller något... vet inte riktigt

Edit: mina vänner är jättefina kamrater som jag trivs bra med över en flaska vin men det är också typ just enbart det.

TheOne1994
2019-02-26, 15:57
sen gäller det att ha "torrt på fötterna" när man vill mer. Lite som att ge sig in i boxningsringen och få rejält på flabben. Det finns många drivan själar..men de hänger inte på forum.

Som du skriver om aktier hade jag tröttnat, pengar ska inte vara med i min bild. Ska du däremot bestiga Mount Everest då har du min fulla uppmärksamhet. Alla är olika, tur är väl det.

Jag skriver insändare i tidningar, det tycker jag är kul och intressant. Det hade varit något för dig kanske ? Skriv till DN Åsikt, hur du ser på livet och varför det finns så många medelmåttor... :)

wintersnowdrift
2019-02-26, 16:03
Jag bollar visserligen också med min sambo som har många kloka tankar och funderingar men i övrigt inga vänner att resonera med.

Det jag vill bolla med är allt ifrån tankar och känslor kring livet. Tristessen när utveckling går för långsamt. Kunna resonera om aktieköp noterade såväl som onoterade. Ha sköna diskussioner med relativt likasinnade helt enkelt. Skulle jag prata sparande, ränta, framtida mål (mer än en fylleresa) med mina nuvarande vänner eller kollegor så skulle jag bara framstå som märkvärdig. Jag hade velat känna mig lite korkad och få goda råd för en gångs skull och inte vara den som bara ger goda råd (med brasklappen att jag SJÄLVKLART får goda råd som jag har glädje av i jobbet eller också av vänner men då är det liksom finesser i Outlook, hur man bäst gratinerar en falukorv eller varför långa byxben är omodernt på män). Jag vill utan reservering kunna resonera om min aktieportfölj, att stort ansvar kan ge mig ångest, att jag vet inte vad jag vill göra nästa helg men har en plan vad jag vill göra om 5-10 år; hur gör du själv?

Började skriva snabbare än jag tänkte efter så bromsar nu men jag tror du förstår vad jag menar.

Eftersöker nog egentligen en kompistinder eller något... vet inte riktigt

Edit: mina vänner är jättefina kamrater som jag trivs bra med över en flaska vin men det är också typ just enbart det.

Jag känner verkligen igen det där med att vilja känna sig lite dum och underlägsen gentemot den man för ett samtal med. De personer jag träffat genom livet som haft den effekten på mig är de jag verkligen högaktar, lyssnar på och inspireras av.

Jag upplever att internet var en bra plattform för att få kontakt med den typen av personer förr i tiden. Till exempel inspirerade ett par personer här på brädan mig jättemycket i mitt yrkesval (!) vilket jag är evigt tacksam för. Jag hamnade så rätt. Nuförtiden går det knappt att ha en intressant diskussion online pga extrem polarisering och konstanta trollande.

Men för all del, du är välkommen hem till mig på middag :D Jag är förvisso relativt ointresserad av aktier men min sambo gillar att prata daytrading och pensionssparande och kan säkert täcka upp de bitarna. Däremot är jag en fena på att prata om livet och är själv inne i en karriärutvecklingsfas som är spännande men också lite ångestladdad.

geoff
2019-02-26, 17:20
Om man tittar på trådtiteln.. du kanske skulle gå med i Mensa. De som är med där kanske inte är mer drivna än andra, men jag inbillar mig att de gillar att diskutera diverse djupa saker, och du lär iaf "undvika vara den smartaste i rummet" :)

MaxTheMarketer
2019-02-26, 17:59
Tack för svar men jag vägrar tro att enda alternativet är att umgås med mig själv alternativt betala dyra pengar för enskilda konferenser.

Ptja, å andra sidan kan du se det som ett perspektiv av många olika perspektiv att lägga till i din verktygslåda eller om du är en "samlare av modeller", dvs., modeller i den bemärkelse av att se världen utifrån olika "modeller" och växla mellan dessa.

De som har kommit en bra bit i livet och därmed har haft råd att investera i dyra kurser/seminarier/konferenser innebär ju oxå att de är seriösa att ta nästa kliv och utveckling i sina liv. Vid sidan av sina framgångskarriärer lär säkert en del ha intressen om aktier, andra om kryptovalutor, osv., där du säkerligen kan finna någon.

Ett annat sätt att tänka på det hela är att fundera, "var någonstans spenderar framgångsrika människor sin tid när de INTE arbetar?" Är de på gymmet eller ute och promenerar för de vet att fysisk&psykisk hälsa är A och O? Letar de efter böcker på biblioteket för de vet att minst 20 minuters läsning är bra för självutvecklingen? Osv. När du listat ut detta så ser du till att vara där för att skapa nya bekantskaper.

Till sist vill jag tipsa om att risken med att "vara för smart" är att eftersom du alltid har haft rätt under större delar av ditt liv så kan du lätt hamna i sunk cost-situationer, där du fortsätter att investera i något som inte leder något vart för du har ju alltid haft rätt så nu kan du ju inte helt plötsligt ha fel.

Det enda smarta jag någonsin har sagt under min livstid utifrån förutsättningar var när jag var 15 år och sa i MEJL på Lunarstorm, "Om du alltid måste ha rätt så kan du aldrig lära dig något nytt." Ett av de bästa uttrycken i personlig utveckling som jag har hört är, "Neuropsykologisk självödmjukhet".

(Jag försökte googla men hittade ej efter en story som handlar om hur superintelligenta människor fick 1 miljon dollar vardera för att investera i aktier. De behöll samma aktier, efter de ha undersökt marknader flera månader innan de valde sina aktier, trots att det gick åt helvete för dem för de var stensäkra på att de hade rätt enda tills att de sista cents hade försvunnit från deras aktiekonton.)

trädgårdsmöbel
2019-02-26, 18:18
Nu är det här kanske inte applicerbart på dig, men jag kan berätta om hur jag resonerat med samma fundering. Jag är inte smart, men jag är halvsmart. Det hävdar jag själv, och det kanske inte stämmer men strunt samma det är något jag anser tills överbevisad om motsatsen.

Människor som faktiskt är smarta på riktigt tycker i bästa fall att jag inte tillför något. Så jag känner mig inte hemma i sådant sällskap. Så man kanske skulle söka sig till andra halvidioter? Det blir som att prata med sig själv, så det går bort det med. Vad återstår? Dumma människor. Även om man inte blir stimulerad så känner man sig smart. Att känna sig smart är väldigt trevligt.

Diomedea exulans
2019-02-26, 18:19
Ja, det är väl som att hitta fruntimmer, föreställer jag mig: Man får pröva sig fram, och dumpa dem när man märker att de inte är stimulerande. Jag tror du kan hitta smarta människor lite överallt egentligen. Bara ut och ragga. Gå med i föreningar, gå på möten, och så vidare.

Wain
2019-02-26, 18:38
"Medelmåttigt klok
var man skall vara,
aldrig vara alltför klok.
Bland män är livet
mest fagert för dem,
som väl veta mycket.

Medelmåttigt klok
var man skall vara,
Klok mans sinne
är sällan glatt,
om allvis han är, som det äger.

Medelmåttigt klok
var man skall vara,
Sitt öde vete
ingen på förhand;
då är honom sorglösast sinnet."

Tricklew
2019-02-26, 18:40
Finns det ingen stödgrupp för narcissister?

wintersnowdrift
2019-02-26, 19:21

Haha! Touché

ChuckTesta
2019-02-26, 20:05

+1

TS nick "Succes".. *rolleyes*

geoff
2019-02-26, 21:30
Nja, tror inte att en (riktig) narcissist skulle skriva detta:

Narcissister vill väl helst bara ha folk (aka medberoende) som håller med och är för svaga för att syna deras bullshit.

luderlasse
2019-02-26, 22:24
Ödmjuk trådtitel...

Känner igen mig helt i detta, de flesta människor är naturligt ointressanta för den men intellektuellt sinne. Du får skaffa en generisk hobby, typ engelska ligan i fotboll eller något så du kan ha något utbyte, alternativt börja dricka på jobbet.

smerk
2019-02-26, 23:44
Är aktier så intressant? Jag kan nog beskrivas som den ''vanlige'' i mitt umgänge, men jag tycker att det låter för jäkla tråkigt att diskutera aktier, vilket varenda kotte verkar vilja göra. Kanske ska ge mig in i det?

wintersnowdrift
2019-02-27, 07:51
Narcissister vill väl helst bara ha folk (aka medberoende) som håller med och är för svaga för att syna deras bullshit.

Sant, men samtidigt krävs nog ett visst mått av narcissism (kanske i kombination med ett visst mått av ångest/självtvivel) för att sträva mot självutveckling. För mer altruistiskt lagda människor kan det räcka med att göra andra glada samt att uppnå ett status quo av en allmänt trevlig tillvaro. Tror jag iaf.

Snubben
2019-02-27, 08:26
Du tänker helt fel. Skälet till att du har gjort karriär, haft framgångar mm. är för att du arbetar med folk som inte vill samma. Om det är det du vill ha - karriär och framgångar - så ska du jobba precis där du är. Möjligen söka nytt jobb uppåt men se då till att de redan anställda där är värdelösa.

För när du kommer i en grupp med människor som är drivna och liknande så kommer du vara den som inte är driven mm.

TheOne1994
2019-02-27, 08:44
Du tänker helt fel. Skälet till att du har gjort karriär, haft framgångar mm. är för att du arbetar med folk som inte vill samma. Om det är det du vill ha - karriär och framgångar - så ska du jobba precis där du är. Möjligen söka nytt jobb uppåt men se då till att de redan anställda där är värdelösa.

För när du kommer i en grupp med människor som är drivna och liknande så kommer du vara den som inte är driven mm.

yes men var finns dem ? Har du sådan jobb där det är massor av denna typen av människor ? De arbetsplatser jag varit på finns en del "guldkorn" men de är få. Jag har 1 vän i mitt liv som har extra allt, de andra är bara helt vanliga människor.

MaxTheMarketer
2019-02-27, 09:16
Framgångsrika personer väljer att flytta från Sverige av en enkel anledning: högt skattetryck. Samma gäller de stora företagen eller småföretag som snabbt växer.

Trådskaparen bör överväga att flytta till något land där du faktiskt får pengar för ditt arbete, som exempelvis USA eller Thailand. Andorra är också riktigt schysst. Där kommer trådskaparen att kunna hitta andra med samma tankesätt och drivande kraft.

I Sverige blir du helt enkelt bestraffad av att tjäna (för) mycket pengar och uppmuntras mer till att ta socialbidrag än att arbeta hårdare och/eller mer. Något måste ju finansiera det importerade interna hotet mot Sverige som både SÄPO och Försvarsmakten får för lite resurser att kunna förhindra.

Om trådskaparen bara vill ha slaviska följare som beundrar allt denne säger och gör så är det bara att skapa en YouTube-kanal där du attackerar en viss målgrupp som dina tittare håller med. Välj vad som passar dig bäst! ;)

Snubben
2019-02-27, 09:46
yes men var finns dem ? Har du sådan jobb där det är massor av denna typen av människor ? De arbetsplatser jag varit på finns en del "guldkorn" men de är få. Jag har 1 vän i mitt liv som har extra allt, de andra är bara helt vanliga människor.

Jag har jobbat ... typ 80% av mitt "arbetsliv" inom offentlig sektor.

Där finns dom. Överallt, hela tiden. Jag har mer än dubblat min lön under de .. 7 åren jag varit här, och min arbetsinsats är diskutabel. ;)

Snubben
2019-02-27, 10:02
Framgångsrika personer väljer att flytta från Sverige av en enkel anledning: högt skattetryck. Samma gäller de stora företagen eller småföretag som snabbt växer.

Trådskaparen bör överväga att flytta till något land där du faktiskt får pengar för ditt arbete, som exempelvis USA eller Thailand. Andorra är också riktigt schysst. Där kommer trådskaparen att kunna hitta andra med samma tankesätt och drivande kraft.

I Sverige blir du helt enkelt bestraffad av att tjäna (för) mycket pengar och uppmuntras mer till att ta socialbidrag än att arbeta hårdare och/eller mer. Något måste ju finansiera det importerade interna hotet mot Sverige som både SÄPO och Försvarsmakten får för lite resurser att kunna förhindra.

Om trådskaparen bara vill ha slaviska följare som beundrar allt denne säger och gör så är det bara att skapa en YouTube-kanal där du attackerar en viss målgrupp som dina tittare håller med. Välj vad som passar dig bäst! ;)

Fast nja, skattetrycket på företag i Sverige är inte direkt högt vad jag vet. Det är skattetrycket på individen som är högt men företag har det rätt chill (bortsett från vad nu som kommer med JÖK:en). Om du blir snuskigt rik, och vill ha ut mycket $$$ från ditt företag är det vettigt att flytta till t.ex. Schweiz, Österrike eller annat liknande land där sjukvård, skolsystem mm. är av hög klass. Att flytta till USA när du är "medelrik" är som att skjuta sig i foten för kostnader för barnvård, sjukvård, skola mm. kräver avsevärt mer kapital än att vara svensk medelrik person.

The_RobRoy
2019-02-27, 10:31
Du nämner aktier ett antal gånger, kom in i börstråden här på forumet och diskutera lite..

Gå på denna killes nästa aktiepub, du missade just en träff: http://gustavsaktieblogg.blogspot.com/2018/10/aktiepub-22-november.html

Snubben
2019-02-27, 10:33
Du nämner aktier ett antal gånger, kom in i börstråden här på forumet och diskutera lite..

Gå på denna killes nästa aktiepub, du missade just en träff: http://gustavsaktieblogg.blogspot.com/2018/10/aktiepub-22-november.html

Pratar man om att bygga handelsrobotar där? Börjat få ett intresse för att bygga någon robot som handlar lågfrekvent men vill ta del av hur andra har tänkt tidigare.

The_RobRoy
2019-02-27, 10:37
Pratar man om att bygga handelsrobotar där? Börjat få ett intresse för att bygga någon robot som handlar lågfrekvent men vill ta del av hur andra har tänkt tidigare.

Har aldrig varit där :) Du får maila och fråga

agazza
2019-02-27, 10:43
Prova att ta ett jobb på en offentlig arbetsplats med 50 plussare.

Snubben
2019-02-27, 10:49

Like me. Kan gå i god för detta, som sagt. Enklare karriärväg finns inte.

:D

Yes
2019-02-27, 11:00
Därefter kan man prova att bada med krokodiler.

geoff
2019-02-27, 11:04
Sant, men samtidigt krävs nog ett visst mått av narcissism (kanske i kombination med ett visst mått av ångest/självtvivel) för att sträva mot självutveckling. För mer altruistiskt lagda människor kan det räcka med att göra andra glada samt att uppnå ett status quo av en allmänt trevlig tillvaro. Tror jag iaf.
"Alla" människor har ett visst mått av narcissism i sig, ex. hur många människor kör styrketräning till 100.0% för hälsans skull, som helt skiter i att man dessutom sakta men säkert ser bättre ut? Det var därför jag skrev "(riktig) narcissist" i första meningen, om man ska prata om någon som verkligen har en narcissistisk _personlighetsstörning_.

Men att sträva mot självutveckling, i en form eller annan, borde väl alltid vara bra. Det utesluter ju inte altruism om man säger så.. man kan ju alltid göra mer/bättre = bli en bättre människa (enligt sin egen definition).

agazza
2019-02-27, 11:28
Därefter kan man prova att bada med krokodiler.

Man kan lugna sig med att "Dom här trillar av pinnen snart ändå"

trädgårdsmöbel
2019-02-27, 11:56
Narcissist är väldigt överanvänt idag. Jag tror många som delar ut det epitetet lättvindigt skulle lära sig en del av att umgås en tid med någon med dokumenterad narcissistisk personlighetsstörning, eller åtminstone någon med någon form av kluster-b.

wintersnowdrift
2019-02-27, 12:20
"Alla" människor har ett visst mått av narcissism i sig, ex. hur många människor kör styrketräning till 100.0% för hälsans skull, som helt skiter i att man dessutom sakta men säkert ser bättre ut? Det var därför jag skrev "(riktig) narcissist" i första meningen, om man ska prata om någon som verkligen har en narcissistisk _personlighetsstörning_.

Men att sträva mot självutveckling, i en form eller annan, borde väl alltid vara bra. Det utesluter ju inte altruism om man säger så.. man kan ju alltid göra mer/bättre = bli en bättre människa (enligt sin egen definition).

Javisst, men jag skiljer på att vilja göra gott för andra människor (även sådana som står en nära, t.ex. familj och partner) och att vilja utvecklas enkom för sitt egna höga nöjes skull. Det senare skulle jag då säga är något mer narcissistiskt på en skala mellan Moder Teresa och Donald Trump.

MaxTheMarketer
2019-02-27, 12:38
Javisst, men jag skiljer på att vilja göra gott för andra människor (även sådana som står en nära, t.ex. familj och partner) och att vilja utvecklas enkom för sitt egna höga nöjes skull. Det senare skulle jag då säga är något mer narcissistiskt på en skala mellan Moder Teresa och Donald Trump.

Vad säger du?! Trump säger ju själv att han är ett "stabilt geni"! :laugh:

BelowAverage
2019-02-27, 13:46
Det viktiga är väl någorlunda gemensamma intressen och en vilja att investera tid för att lära sig mer. Man måste knappast vara mycket mer än normalbegåvad för de flesta områden.
Det är i alla fall vad jag upplevt, snarare att folk är klipska men ointresserade än enbart dumma.

wintersnowdrift
2019-02-27, 15:11
Det viktiga är väl någorlunda gemensamma intressen och en vilja att investera tid för att lära sig mer. Man måste knappast vara mycket mer än normalbegåvad för de flesta områden.
Det är i alla fall vad jag upplevt, snarare att folk är klipska men ointresserade än enbart dumma.

Fast det är ju precis det som är problemet - alla tillsynes klipska människor som är så totalt likgiltiga för... typ allt jag tycker är intressant ;)

Jag minns så väl när jag började gymnasiet, i en skola där det i princip krävdes MVG i alla ämnen för att komma in. "Gött" tänkte jag som grymt uttråkad, nördig och lite töntig 16-åring som var intresserad av att diskutera politik, filosofi och Lord of the Rings hellre än att dricka sig full på fulöl, "nu kommer jag hamna med likasinnade!" Tji fick jag, det visade sig att skolan främst bestod av betygsinflations-brats som inte var ett dugg mer intresserade av något substantiellt än förortskidsen jag hade som klasskamrater i högstadiet. Skillnaden var väl typ att folket i min gymnasieskola snortade koks på Stureplan för pappas pengar istället för öl de tiggt av de lokala alkisara, men that's it.

Så att hitta någon som är intresserad och på riktigt vill förkovra sig i något öht tycker jag är skitsvårt, och har alltid tyckt.

svenbanan
2019-02-27, 15:27
Fast det är ju precis det som är problemet - alla tillsynes klipska människor som är så totalt likgiltiga för... typ allt jag tycker är intressant ;)

Jag minns så väl när jag började gymnasiet, i en skola där det i princip krävdes MVG i alla ämnen för att komma in. "Gött" tänkte jag som grymt uttråkad, nördig och lite töntig 16-åring som var intresserad av att diskutera politik, filosofi och Lord of the Rings hellre än att dricka sig full på fulöl, "nu kommer jag hamna med likasinnade!" Tji fick jag, det visade sig att skolan främst bestod av betygsinflations-brats som inte var ett dugg mer intresserade av något substantiellt än förortskidsen jag hade som klasskamrater i högstadiet. Skillnaden var väl typ att folket i min gymnasieskola snortade koks på Stureplan för pappas pengar istället för öl de tiggt av de lokala alkisara, men that's it.

Så att hitta någon som är intresserad och på riktigt vill förkovra sig i något öht tycker jag är skitsvårt, och har alltid tyckt.

Gymnasiet, då man fick övertala alkisarna utanför bolaget att köpa ut. "Härliga" tider... :D

Diomedea exulans
2019-02-27, 15:29
Gymnasiet, då man fick övertala alkisarna utanför bolaget att köpa ut. "Härliga" tider... :D

Hördu, passa dig för vad Aryt kommer tycka om att du säger sådär.

TranceII
2019-02-27, 16:16

Många vill inte komma "längre" än så och du kanske borde själv jobba med lite personlig utveckling för att få reda på om allt det du verkar sträva efter är det som skulle göra dig lycklig. Du kanske borde skaffa dig en hund och börja med agility istället och bli lycklig på det sättet istället för att försöka jaga pengar. Eller börja med en hobby som är än mer nördig (även om hundnördar är bra nördiga) som t.ex. https://en.wikipedia.org/wiki/Software-defined_radio

Vill man på riktigt ha intellektuell utmaning så finns det oändliga resurser på Internet. Det finns personer som är absolut ledande i sina områden som är direkt involverade i communities. Tycker man filosofi verkar kul så finns det säkert väldigt duktiga människor på https://www.reddit.com/r/philosophy/ som bra skulle älska att prata lite.

geoff
2019-02-27, 21:30
Ja, det KAN vara så, men det behöver inte vara det. De allra flesta vill ju exempelvis ha högre lön, oavsett vad de jobbar med, vilket oftast kräver självutveckling i någon form. Mer pengar kan de ju vilja ha bara för att kunna leva ett skönare liv, inte för att skylta med, och då handlar det inte alls om narcissism.

BelowAverage
2019-02-28, 10:40

Jag håller med om att det inte är lätt att hitta folk med liknande intressen. Hängde mest upp mig på trådstarten och fokuset på intelligens, om det är det viktiga så gör som någon skrev och häng på MENSA. Blir väl mest att märka ord, och min poäng om jag nu hade någon är väl just att det är lättare att hitta någon med liknande begåvning än med liknande intressen. Iaf min erfarenhet som icke-geni.

Om ens intresse är aktier bör man i så fall engagera sig socialt kring aktier. Är intresset aktier och botanik tror jag man röner bättre lycka genom att engagera sig inom både aktier och botanik snarare än att hoppas slumpmässigt stöta på någon som delar flera av ens intressen. De enda lösningarna jag ser är att ha flera vänner för olika saker, eller att ha en hel del tur.

wintersnowdrift
2019-02-28, 11:31
Jag håller med om att det inte är lätt att hitta folk med liknande intressen. Hängde mest upp mig på trådstarten och fokuset på intelligens, om det är det viktiga så gör som någon skrev och häng på MENSA. Blir väl mest att märka ord, och min poäng om jag nu hade någon är väl just att det är lättare att hitta någon med liknande begåvning än med liknande intressen. Iaf min erfarenhet som icke-geni.

Om ens intresse är aktier bör man i så fall engagera sig socialt kring aktier. Är intresset aktier och botanik tror jag man röner bättre lycka genom att engagera sig inom både aktier och botanik snarare än att hoppas slumpmässigt stöta på någon som delar flera av ens intressen. De enda lösningarna jag ser är att ha flera vänner för olika saker, eller att ha en hel del tur.

Fast jag uppfattade TS som att hen ville ha någon att bolla ~*livet*~ med, dvs någon som kanske inte är specialnördig på aktier (då är det såklart lätt att gå med i valfri förening om just det) utan någon som är bred nog i sitt intellekt/intresse att man kan prata om lite allt möjligt som dyker upp i ens liv och känna att man får värdefull feedback oavsett ämne. DEN typen av vänner är ovärderliga men svåra att finna.

MaxTheMarketer
2019-02-28, 11:36
Det är ju bara att söka dig till platser där människor som genomgår personlig utveckling hänger och om du alltid har varit smartast i rummet så borde du ju veta vart dessa personer finns? Ironin att vara smartast i rummet men ändå fråga om hjälp på ett internetforum...

#woke #humblebrag #neuropsychologicalhumility #givemeapproval #questionableselfesteem

Succes
2019-02-28, 13:09
Fast jag uppfattade TS som att hen ville ha någon att bolla ~*livet*~ med, dvs någon som kanske inte är specialnördig på aktier (då är det såklart lätt att gå med i valfri förening om just det) utan någon som är bred nog i sitt intellekt/intresse att man kan prata om lite allt möjligt som dyker upp i ens liv och känna att man får värdefull feedback oavsett ämne. DEN typen av vänner är ovärderliga men svåra att finna.

Huvudet på spiken. Får besvara era andras kommenterar senare.

Men du är helt rätt på det wintersnowdrift

trädgårdsmöbel
2019-02-28, 13:19
När man äntligen hittat någon på "rätt nivå" att bolla ideer och funderingar med, så tittar man sig i spegeln, trots att "fyndet " är en annan person, kanske motsatt kön, annan ålder och olika åsikter. Man ser sig i spegeln ändå. Man ser hur tragisk och korkad den här personen är, och därmed hur tragisk och korkad man själv är.

TheOne1994
2019-02-28, 13:33
Huvudet på spiken. Får besvara era andras kommenterar senare.

Men du är helt rätt på det wintersnowdrift

Något jag finner intressant är människor som gått ned mycket i vikt. Från starten till målet. Allt som hänt runt omkring. Jag blir superintresserad av sådant som får folk att vända ut och in på sig själv. Det ska helst vara över lång tid (flera år).

Likaså personer som fått cancer och blir friska. När livet tar en vändning som får en att tappa hakan. Sådant tycker jag är riktigt intressant. Det finns en del som har varit med om helt crazy stuff. Det blir lite spännande på något vis.

Jag vill veta mer om andra männsikor, blir lika frustrerad när ingen berättar något. Vad händer i ditt liv då ? "Tja inte mycket, du vet jobbar och så".

ispåse
2019-02-28, 22:24
Jag är med i mensa sedan ett ex antal år tillbaka. Att vara "smart" handlar nog inte helt om hur du uppfattar det. Har funderat mycket på det där vad likheterna mellan oss "smarta" skulle vara och vad jag tycker mig kunna se är inte det driv du beskriver, att diskutera aktier, yrkeskarriär osv. Själv ser jag det som simpla och relativt ointressanta ämnen och hade snabbt tröttnat i sällskapet. Någon som investerar i värdepapper hit och dit, fått ett finare skrivbord. Gäääääsp.

Likheten jag tycker mig kunna se bland "de mina" sedan jag började analysera det för några år sedan är mer en viss gång i tankesättet. Vi kan prata brudar och flamsa runt likt vilka som helst. Men vad jag finner lite slående är att samtalen blir annorlunda. De blir kvickare, mer underhållande. Likt två vänner som känt varandra livet ut. Svårt att sätta fingret på vad men det är lite som att prata med en nära vän där man redan vet hur jargongen går.

Men att diskutera aktier och arbete gör dig inte smart, sådana personer skojar vi om istället och håller borta. Av den bilden jag får av dig av ett simpelt inlägg hade jag nog inte ansett dig vara den smartaste i rummet, på gränsen till den tråkigaste kanske hade passat bättre, inget illa menat. :D

Finns ju en anledning att mensamötena både en och två gånger har ballat ur vad gäller sprit och annat mindre värdigt leverne. :D

Snobbe
2019-02-28, 22:53
Ni delar iaf hur överlägsna ni känner er.

ispåse
2019-02-28, 23:02
Nja, försökte väl snarare nyansera att ett högt uppmätt iq inte nödvändigtvis ligger i fas med intressen och framgång. Jag själv jobbar i vården och har bland de mest simpla intressen man kan ha. Att vilja prata brudar och bilar kan vara kul för många "smartare" personer än börshajar så att säga. :D

Ska jag spela överlägsen så är jag ju i de flesta fall den "smartaste" personen i rummet. :D Gav min insyn i vad som lockar mig och många av mina vänner vad gäller diskussioner. Inte ämnena i sig, det handlar om bollandet.

rosto
2019-03-01, 05:10
Gå en kurs i tex "the human element". En utmanade kurs där man får blotta sina rädslor och lära sig hantera dom, de mest givande tio dagarna i mitt (yrkes) liv.

Vad skulle du göra om du inte var rädd?

Scratch89
2019-03-01, 07:04
Ödmjuk trådtitel...

Jag tycker mest du bara beskriver olika intressen, och du värderar dina egna intressen högre än deras. Varför skulle deras bilintresse vara sämre än dina aktier? Din träning bättre än deras hemmafix?

Torsk_ole
2019-03-01, 08:49
Om man på riktigt intresserar sig för en person, dess intressen och liv så är det inte helt ovanligt att man får igen det. Det sker kanske inte vid första mötet, men efterhand brukar det växa fram.

Det är dock inte samma sak som att man tycker att personen håller tillräcklig "nivå" på sina frågor och diskussionen som kommer. Det är oavsett ett ömsesidigt utbyte om man inte råkar hitta någon som i princip har exakt samma intressen som en själv.

TheOne1994
2019-03-01, 08:58
Om man på riktigt intresserar sig för en person, dess intressen och liv så är det inte helt ovanligt att man får igen det. Det sker kanske inte vid första mötet, men efterhand brukar det växa fram.

Det är dock inte samma sak som att man tycker att personen håller tillräcklig "nivå" på sina frågor och diskussionen som kommer. Det är oavsett ett ömsesidigt utbyte om man inte råkar hitta någon som i princip har exakt samma intressen som en själv.

Detta gäller generellt sett tycker jag, tyvärr har samhället blivit för mkt jag jag jag. När man ger mer än tar vänder allt till det bättre.

d1anny2
2019-03-01, 09:03
Lustig läsning här. Alltför grabbiga kompisar låter lite slitsamt. Men kanske de tänkt likadant men inte törs avvika från samtalstonen?
Jag var på en svensexa som utspela sig på liknande vis. Fråga en av de lugnare deltagarna varför dom betedde sig så hånfullt mot varandra och var så bröliga. Han erkände att det var en anledning till att han inte träffade dem så ofta. Så kanske dina kamrater tänker likadant och egentligen skiter i vilken klinker de satt upp.

Jag har över tid läst bok och lyssnat på program med Jiddu Krishnamurti i samband med känslan "vart man tar sig vidare efter var som helst". Ack så bra. Finns på Spotify. För övrigt en av Bruce Lee's favoriter i samband med att han skadat sig i ryggen.

d1anny2
2019-03-01, 09:06
Detta gäller generellt sett tycker jag, tyvärr har samhället blivit för mkt jag jag jag. När man ger mer än tar vänder allt till det bättre.Det där håller jag med om. Våga bidra mer själv.

wintersnowdrift
2019-03-01, 09:19
Jag läser verkligen trådstarten så annorlunda jämfört med många andra. Ja, TS valde en ”provocerande” rubrik men det är väl inget att höja på ögonbrynen över nowadays.

Det handlar inte om att andra har tråkiga intressen. TS skriver ju också att hen uppskattar vännernas sällskap men vill bli utmanad och inspirerad snarare än underhållen och bekräftad. Min sambo och min närmsta tjejkompis har IQ på Mensa-nivå, men det är inte bara en fråga om intelligens utan också en fråga om kommunikation och att ”klicka” intellektuellt. Ungefär på samma sätt som man ”klickar” romantiskt - vissa kan vara perfekta på pappret, eller ha en perfekt yta eller whatever, men det där ”klicket” infinner sig inte. Jag brukar känna nästan direkt med en person om vi har den där intellektuella kopplingen eller ej. Och när det vid sällsynta tillfällen händer så vet jag att vad jag än pratar med den här människan om så kommer det ge mig massor. Det handlar mao inte om matchande intressen eller en ytlig framgång, utan något annat. Ett par av de jag känt som mest intellektuell koppling till har absolut ingen framgångsrik karriär att skryta med, snarare tvärt om. Det spelar ingen roll för mig.

TheOne1994
2019-03-01, 09:58
Jag läser verkligen trådstarten så annorlunda jämfört med många andra. Ja, TS valde en ”provocerande” rubrik men det är väl inget att höja på ögonbrynen över nowadays.

Det handlar inte om att andra har tråkiga intressen. TS skriver ju också att hen uppskattar vännernas sällskap men vill bli utmanad och inspirerad snarare än underhållen och bekräftad. Min sambo och min närmsta tjejkompis har IQ på Mensa-nivå, men det är inte bara en fråga om intelligens utan också en fråga om kommunikation och att ”klicka” intellektuellt. Ungefär på samma sätt som man ”klickar” romantiskt - vissa kan vara perfekta på pappret, eller ha en perfekt yta eller whatever, men det där ”klicket” infinner sig inte. Jag brukar känna nästan direkt med en person om vi har den där intellektuella kopplingen eller ej. Och när det vid sällsynta tillfällen händer så vet jag att vad jag än pratar med den här människan om så kommer det ge mig massor. Det handlar mao inte om matchande intressen eller en ytlig framgång, utan något annat. Ett par av de jag känt som mest intellektuell koppling till har absolut ingen framgångsrik karriär att skryta med, snarare tvärt om. Det spelar ingen roll för mig.

Man får väl försöka se det från ens eget perspektiv. Du skriver "ett par av de jag känt", vad är orsaken att du inte känner de mer ? Har du en bra koppling så borde ni vara vänner fortfarande ? Hoppas inget har hänt dem ...

trädgårdsmöbel
2019-03-01, 10:03
Nackdelen med människor som har mycket att ge mig eller dig eller vemsomhelst intellektuellt är att man inte har så mycket intellektuellt att ge denne person tillbaks. Att vara dummast i rummet är betydligt värre än att vara smartast, trots att man blir intellektuellt stimulerad.

wintersnowdrift
2019-03-01, 10:35
Man får väl försöka se det från ens eget perspektiv. Du skriver "ett par av de jag känt", vad är orsaken att du inte känner de mer ? Har du en bra koppling så borde ni vara vänner fortfarande ? Hoppas inget har hänt dem ...

Det har varit relationer som utstått komplikationer av olika slag vilket gjort att vi inte har kontakt längre. En jättestor sorg för mig, men allt i livet är inte enkelt och blir inte alltid som man hade önskat.

Diomedea exulans
2019-03-01, 10:46
Nackdelen med människor som har mycket att ge mig eller dig eller vemsomhelst intellektuellt är att man inte har så mycket intellektuellt att ge denne person tillbaks. Att vara dummast i rummet är betydligt värre än att vara smartast, trots att man blir intellektuellt stimulerad.

Av någon konstig anledning är några av de människor som jag trivs bäst att umgås med betydligt smartare än jag. De får ut något av att umgås med mig, av någon konstig anledning. "Jag vet inte, haha", vad svaret jag fick när jag en gång gick så långt som att fråga vad de fick ut av att umgås med någon som jag som har 20-30 poäng lägre IQ än de.

MaxTheMarketer
2019-03-01, 14:13
Jag hade nyligen lunchträff(?) med en gammal "bekant" som jag tolkar är ett klassiskt exempel på en narcissist: han pratar bara om sig själv, vad som hänt honom, vilket senast drama han har varit med, osv. Jag fick gratis lunch så jag kan leva med det. *drool*

Dessutom kan han upprepa samma sak han sagt bara för någon vecka sedan som om han inte ens visste att han sagt det (som en senil 80-åring). Jag kan lätt se han blir nästa svenska "Trump": hög narcissism, vill ej binda sig (otrohet i relationer så säg), tjäna mkt pengar, tror han vet mer än vad han gör (Dunning-Kruger Effect). Fast roligast är nog att hans primära förebild i livet är Dan Bilzerian.

En sak ska jag dock ge honom ("gotta hand it to him"): sedan han suttit inne i fängelse för samlag med minderårig tjej från Tinder så är han inte längre rädd för att ta risker. Han kan inte längre bry sig om vad andra tycker och tänker om honom för han har ju i princip redan det värsta "åsiktskortet" på sig som samhället kan ge någon: pedofil.

Ni delar iaf hur överlägsna ni känner er.

Det och Dunning-Kruger Effect.

geoff
2019-03-01, 16:10
Jag hade nyligen lunchträff(?) med en gammal "bekant" som jag tolkar är ett klassiskt exempel på en narcissist: han pratar bara om sig själv, vad som hänt honom, vilket senast drama han har varit med, osv. Jag fick gratis lunch så jag kan leva med det. *drool*

Dessutom kan han upprepa samma sak han sagt bara för någon vecka sedan som om han inte ens visste att han sagt det (som en senil 80-åring). Jag kan lätt se han blir nästa svenska "Trump": hög narcissism, vill ej binda sig (otrohet i relationer så säg), tjäna mkt pengar, tror han vet mer än vad han gör (Dunning-Kruger Effect). Fast roligast är nog att hans primära förebild i livet är Dan Bilzerian.

En sak ska jag dock ge honom ("gotta hand it to him"): sedan han suttit inne i fängelse för samlag med minderårig tjej från Tinder så är han inte längre rädd för att ta risker. Han kan inte längre bry sig om vad andra tycker och tänker om honom för han har ju i princip redan det värsta "åsiktskortet" på sig som samhället kan ge någon: pedofil.
Det låter spontant inte som någon man skulle vilja umgås med ens under 30 minuter bara för en gratis lunch.

xan
2019-03-01, 16:59

Vad är det för slags personer ni träffar som utklassar er intellektuellt inom allt i livet? Finns hundratals ämnen att diskutera och prata om. Även de smartaste och mest skarpa människor kommer vara totalt okunniga i majoriteten av dessa. Att man är professor i astrofysik betyder inte att man inte är nybörjare inom relationer, träning, konst eller filosofi.

Jag kan inte minnas att jag någonsin pratat med någon där jag inte har kunnat "hold my own" och jag är en 24-årig student. Iofs har jag själv upplevt att jag har brist på vänner som vill diskutera på samma djup som mig, men det är nog mest för att alla inte delar min passion för teoretiska ämnen. Tänkare med bra analysförmåga beundrar jag mer än något annat i denna värld, och det verkar jag vara ganska ensam om att tycka i min umgängeskrets.