Visa fullständig version : Vilken iPhone är mest prisvärd?
PKtarzan
2018-12-14, 20:16
Funderat ett tag nu på om inte min nästa lur ska bli en iPhone. Har alltid haft android, allt från Samsung, LG, huwei osv... Men börjat bli riktigt sugen på att byta över till iOS. Min fråga till er är vilken man ska köpa? iPhone x är i mina ögon alldeles för dyr... Skulle aldrig vilja betala över 10 papp för en mobiltelefon. Så vilken i prisklasserna under är mest värd? T ex vad skiljer sig 8an från 8+en och typ iPhone 6/6s mot iPhone 7. Vilken. Hade ni i dagsläget lagt era pengar på om man också tycker att 10000 är lite saftigt för en telefon?
Mvh!
MaxTheMarketer
2018-12-14, 20:26
Aldrig i helvete att jag spenderar mer än 4000 på en satans "smartphone". Därför har det aldrig blivit en iOS-telefon utan Android! ;) Lycka till i ditt letande efter en "billig iPhone".
Starke75an
2018-12-14, 22:56
Rätt nöjd med min 6se. Smidig och laddar fort.
sailaways
2018-12-15, 02:26
nya iphone är snygga. antar att xr är mest prisvärt. det är ju vad som står överallt.
själv har jag en Xiaomi Redmi 5 Plus som bara kostade 2000 kr.
Shqypnia
2018-12-15, 10:05
iPhone och prisvärd är antagonister.
Med de premisserna är det ju iPhone XR som gäller för dig. Personligen är jag sjukt nöjd med min iPhone X, även om den kostade löjligt mycket. Med tanke på att jag kommer ha den i drygt 2 år minst så är det dock ändå "bara" en kostnad på drygt 650kr/månaden. Det är helt klart rimligt med tanke på hur mycket den används i alla möjliga situationer. Allt från träning, internet, film, musik och spel till vanliga samtal.
Lasse Kongo
2018-12-15, 11:58
Fick hem min Redmi Note 5 häromdagen, DÄR snackar vi prisvärd, riktigt grym telefon för en bit under 2lax.
Funderat ett tag nu på om inte min nästa lur ska bli en iPhone. Har alltid haft android, allt från Samsung, LG, huwei osv... Men börjat bli riktigt sugen på att byta över till iOS. Min fråga till er är vilken man ska köpa? iPhone x är i mina ögon alldeles för dyr... Skulle aldrig vilja betala över 10 papp för en mobiltelefon. Så vilken i prisklasserna under är mest värd? T ex vad skiljer sig 8an från 8+en och typ iPhone 6/6s mot iPhone 7. Vilken. Hade ni i dagsläget lagt era pengar på om man också tycker att 10000 är lite saftigt för en telefon?
Mvh!
För mig som har en iCrap och som verkligen avskyr iOS så måste jag bara fråga, vad är det som lockar dig med iOS? Att det är otroligt tråkigt, fult, begränsande och ologiskt?
För mig som har en iCrap och som verkligen avskyr iOS så måste jag bara fråga, vad är det som lockar dig med iOS? Att det är otroligt tråkigt, fult, begränsande och ologiskt?
Kan inte du berätta exakt hur begränsad jag är, eller hur ologiskt det är? Jag tycker att jag kan göra precis allt som jag vill, och allting är väldigt logiskt.
FillilutteN
2018-12-15, 18:05
iPhone 4 är är enligt mig den bästa iPhone-versionen apple gjort. Men då den inte riktigt håller måttet numera håller jag iPhone SE som bästa valet. Jag har testat större iPhones men tycker inte användarupplevelsen är alls lika bra som i det mindre formatet. De är dessutom hala och rundade överallt. Lär väl aldrig se någon iPhone SE 2 men hade varit en drömtelefon för mig om den kom med edge to edge-skärm och uppdaterad touch id.
Batteritiden är också bra på SE.
Lever denna diskussion fortfarande? Kan vi inte begrava coola uttryck som iCrap tillsammans med "epic" m.m. i någon kista någonstans, det är ändå snart 2019? Att ovana leder till att något upplevs ologiskt är ju fullt logiskt?
Vad som är prisvärt är ju dessutom subjektivt?
Vad lockar med Android och låta Google övervaka varenda steg du tar? Ännu bättre är att köpa Android med en kinesisk tillverkare - fantastiska Huawei exempelvis - som inte får bygga mobila basstationer i merparten demokratiska länder eftersom det är mer eller mindre en front för den kinesiska staten.
Det känns verkligen som den aktör man vill lämna sitt privatliv till.
Slartibartfast
2018-12-18, 08:55
Jag bytte till Android efter typ 7 år med iphone.
Det var ett misstag. Håll er till iphone. :thumbup:
Lever denna diskussion fortfarande? Kan vi inte begrava coola uttryck som iCrap tillsammans med "epic" m.m. i någon kista någonstans, det är ändå snart 2019? Att ovana leder till att något upplevs ologiskt är ju fullt logiskt?
Vad som är prisvärt är ju dessutom subjektivt?
Nej det behöver inte vara subjektivt om man mäter faktiska värden.
Nej det behöver inte vara subjektivt om man mäter faktiska värden.
Till viss del, men jag ser viss problematik i att försöka beräkna aspekten "resten av familjmedlemmarna har enheter med samma OS" och skapar därmed ett starkt mjukt mervärde som är svårt att omvandla till ett faktiskt mätbart värde.
Jag påstår absolut inte att Apples produkter är prisvärda, dock. Men nu var det just detta TS frågade om och inget annat :)
Till viss del, men jag ser viss problematik i att försöka beräkna aspekten "resten av familjmedlemmarna har enheter med samma OS" och skapar därmed ett starkt mjukt mervärde som är svårt att omvandla till ett faktiskt mätbart värde.
Jag påstår absolut inte att Apples produkter är prisvärda, dock. Men nu var det just detta TS frågade om och inget annat :)
Det är ju enkelt. Bara räkna mest megabyte, megahertz och megapixlar.
Jag bytte till Android efter typ 7 år med iphone.
Det var ett misstag. Håll er till iphone. :thumbup:
Ungefär samma som mig. Har två gånger under de senaste 10-12 åren gått från Iphone och provat något annat, har ångrat mig varje gång...
Armed Dingo
2018-12-20, 22:05
Har en iPhone 6S Plus 64GB som jag köpte för 5500, ny från Tele2, för över 2 år sedan.
Mycket nöjd. Nyss bytt batteri till nytt Apple-batteri för 249 kr. Säljer den på blocket om ett år, kanske mer, för drygt 1750:- kan jag tänka mig. Totalkostnad då drygt 4000 för 3 år, 1333kr per år. Prisvärt tycker jag.
Tror inte ägare av Samsung Galaxy S6 som kom samma år (2015) tycker deras telefon presterar lika bra som min gör.
Har en iPhone 6S Plus 64GB som jag köpte för 5500, ny från Tele2, för över 2 år sedan.
Mycket nöjd. Nyss bytt batteri till nytt Apple-batteri för 249 kr. Säljer den på blocket om ett år, kanske mer, för drygt 1750:- kan jag tänka mig. Totalkostnad då drygt 4000 för 3 år, 1333kr per år. Prisvärt tycker jag.
Tror inte ägare av Samsung Galaxy S6 som kom samma år (2015) tycker deras telefon presterar lika bra som min gör.
Så är det, 2a handsvärdet på Appleprodukter är nästan fånigt vilket ofta inte tas i beaktning när man diskuterar prisvärdhet osv. Innan jag förra året köpte iPhone X hade jag sedan iPhone 3G aldrig lagt mer än 1-2k / år i mellanskillnad då jag uppgraderade till årets modell.
Armed Dingo
2018-12-21, 10:07
Så är det, 2a handsvärdet på Appleprodukter är nästan fånigt vilket ofta inte tas i beaktning när man diskuterar prisvärdhet osv. Innan jag förra året köpte iPhone X hade jag sedan iPhone 3G aldrig lagt mer än 1-2k / år i mellanskillnad då jag uppgraderade till årets modell.
Precis. Exempel: Pris för iPhone XR hos Comviq, nu 7650 kr ( om du har 10 GB Fast Pris 195kr till).
Sannolikt att du kan sälja den för typ 3000 om 3 år. Totalpris blir då 4650, eller typ 1550 per år.
Under tiden så släpps en Galaxy telefon för 8000 varje vår och tappar 2000 i nypris på ett halvår. Sannolikt pris om 3 år: kanske 1000 kr. Totalpris 7000.
Ingen har något emot hårdvaran på Android som ofta är bättre om vi bortser från CPUn som är hästlängder bättre på Apple. Det är OSet på Apple folk vill åt. Det enda det saknar för en vanlig slutkomsument är en ordentlig filhanterare, men den har blivit bättre i och med ios11.
Edit: Värre än jag trodde. Intropris Galaxy S9: 8600. Pris nu: 5500 (prisjakt). 35% av värdet borta på under ett år. Och ni klagar på iPhones.
en massa dynga om hur bra ajfåns är
eller så kan man tänkta på att s8 som släpptes för 2år sen har högre upplösning och skarpare display än dagens ajfåns för 15 bagis
Armed Dingo
2018-12-22, 10:36
eller så kan man tänkta på att s8 som släpptes för 2år sen har högre upplösning och skarpare display än dagens ajfåns för 15 bagis
På vilket sätt underlättar telefonen din vardag för att den har skarpast skärm?
Formodligen battre kamera ocksa!
Jag har en OnePlus5 privat och en iPhone6 via jobb (som snart ska uppgraderas)
Personligen foredrar jag Android for att jag kan byta oftare, varje ar om jag vill, oftast till samma pris som 1 x iPhone utan att det kostar alltfor mycket
Min OP5 kostade £500, beraknar begagnatpriset till £200 efter tva ar. Kostar ca £12-13 i manaden
Det blir saklart annorlunda om man tar Samsung i berakningen
2 ar for en telefon ar lagom, man ar inte helt off nar det kommer till prestanda/funktioner
Armed Dingo
2018-12-22, 13:55
Jag har en OnePlus5 privat och en iPhone6 via jobb (som snart ska uppgraderas)
Personligen foredrar jag Android for att jag kan byta oftare, varje ar om jag vill, oftast till samma pris som 1 x iPhone utan att det kostar alltfor mycket
Min OP5 kostade £500, beraknar begagnatpriset till £200 efter tva ar. Kostar ca £12-13 i manaden
Det blir saklart annorlunda om man tar Samsung i berakningen
2 ar for en telefon ar lagom, man ar inte helt off nar det kommer till prestanda/funktioner
Du jämför en OnePlus5 (2017) med en iPhone 6 (2014)? Ja du, inte konstigt att du tycker Androiden är bättre.
Vi kan vara överens om att priset för en Xs/Xs Max med alla uppgraderingar, runt 15k, är alldeles för mycket pengar för en telefon. Villet är anledningen att jag nämnde alternativet, XR för 7650.
Självklart kan jag önska att de senaste telefonerna från Apple har lika bra kamera som Pixel 3 eller Night Sight. Den marginellt bättre kameran är dock inte värd den försämrade användarvänligheten i Android. Jag vill inte ha laggande UI och appar i min vardag. Jag vill kunna bläddra snabbt i Maps, ha en bra inbyggd mailklient (GMail är bedrövlig), att mina fotoappar såsom DJI Go inte hänger sig. En webklient som visar det mesta bra, och åtminstone inte laggar.
Framförallt vill jag inte ha massa funktioner överallt som jag behöver slänga bort själv. Behöver en telefon som är redo att hjälpa mig och inte en teknikpryl med fler skärmpixlar och megapixlar än nödvändigt, men som 2018 fortfarande inte gå att scrolla i utan lagg, och med ett UI som lämnar mer att önska.
Min telefon ska vara min betjänt, inte något att dregla över hemma på kammaren.
Du jämför en OnePlus5 (2017) med en iPhone 6 (2014)? Ja du, inte konstigt att du tycker Androiden är bättre.
Nej, det var ingen jamforelse utan mer klargora att jag anvander bada varianter minst lika mycket dagligen
iOS pa en iPhone 6 och iOS pa en iPhone X (and above) ar endast marginell imho
Sjalvklart ar hardvara pa helt olika planeter, + lite andra funktioner som man kan overleva utan
Det jag giller med Android ar att man kan byta ikoner, fargschema, widgets + annat lullull
Du och jag kan halla i en och samma Samsung, men anda fa en helt annan anvandarupplevelse (visuellt)
Saklart ar inte det allas kopp av te, jag har inget emot Apple's UI/UE men jag sager bara att jag personligen foredrar Android just pga det jag namnde. Det dar med lagg har jag hittills inte upplevt... an! Men jag antar att det kommer efter 3 ar? Vilket ocksa har varit fallet for Apple nar de slapper nytt iOS
Mitt Smartphone CV
Oneplus 5
iPhone 6
OnePlus 2
OnePlus 1
iPhone 5
Blackberry Bold 9000
Blackberry Curve 8300
iPhone 6s. Köp alltid en lite äldre, men ny modell
Iphones OLED har tätare subpixellayout så det där med skärpa kan diskuteras. För övrigt är det den bästa mobilskärm som finns, megapixelräknande till trots.
Iphone har en av de bästa smartphonekamerorna på marknaden, men det handlar återigen om mer än megapixlar. Det som gör kameran så bra är en bildprocessor som är konsekvent, bra på att undvika överexponerade områden och en auto-HDR som ”bara funkar” med en naturlig tonemapping. Sen har Apple även den goda smaken att inte överskärpa bilderna, vilket många andra gör.
Armed Dingo
2018-12-23, 17:59
Iphone har en av de bästa smartphonekamerorna på marknaden, men det handlar återigen om mer än megapixlar. Det som gör kameran så bra är en bildprocessor som är konsekvent, bra på att undvika överexponerade områden och en auto-HDR som ”bara funkar” med en naturlig tonemapping. Sen har Apple även den goda smaken att inte överskärpa bilderna, vilket många andra gör.
Du har rätt, men du talar för döva öron.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.