Visa fullständig version : Vårat informationssamhälle.
Vad tycker ni?
Jag köpte min första mobil när jag var 20 så jag var med innan. Då commodore 64 var bra, Nintendo med ice climber. TV kanalerna var 1:an och 2:an. 4:an kom tidigt.
Uppvuxen med hemmatelefon och skulle jag ha uppgifter om bilar var det faxen som gällde.
Boka resa på resebyrå från den tjocka katalogen.
Nu kan man lösa allt i mobilen på ett par minuter. Om man vet namnet på någon får man fram mycket information direkt.
Likaså om man är sugen på att kolla om en kompis har en firma, hur den går. Bara att gå in på Alla bolag.
Jag kan tycka det är skrämmande.
Går det att flyga under radarn?
MaxTheMarketer
2018-08-24, 19:30
Oh shit! Du är hemma denna fredag du också! :D Taskigt väder uppe här i Västernorrland nu. Dimma och mer dimma. Informationssamhälle och IT-kommunikation ligger mig varmt om hjärtat just i min kritik av det.
En intressant effekt av just kommunikationen i informationssamhället är vad jag, ironiskt nog (du kmr se varför snart), diskuterade med en snubbe på Facebook Messenger. Han berättade att idag så pratar vi mindre med varandra.
Eftersom vi alltid har tillgång till varandra vid fingerspetsarna, åtminstone upplever det vi som så, så behöver vi inte (använde jag "behöver inte" rätt nu i svenskan?) prata med varandra.
Vi känner att vi kan prata med varandra närsomhelst, som att vi alltid vet var vi har varandra vilket gör att vår faktiska kommunikation känns överflödig och "som om vi har tid för detta vid ett annat tillfälle".
Jämför nu med gamla goda MSN. Här var det helt andra bullar: när någon loggade in som inte hade gjort det på väldigt länge så blev det plötsligt känslan, "oj! nu måste jag snacka med denna person innan hon/han loggar ut igen då jag aldrig vet när denne återkommer till MSN!".
Plötsligt känns kommunikationen inte som överflödig utan som något man ska "passa på att ta vara på". Det är lite i stil med, "vi uppskattar aldrig det vi tar för givet". En annan jämförelse är när ett elavbrott inträffar. Då plötsligt känns det otroligt mysigt när elen kommer tillbaka fast vi annars tar den för givet.
Detta leder in på sidospår som att "lära sig uppskatta det man redan har istället för att vara dyster över det man inte har som kanske har däremot har". Hursomhelst så är min kardemumma-kritik av det hela att ju mer 24/7 uppkopplade vi blir mot allt och alla, ju mindre uppskattar vi det och ironiskt nog gör det oss mer olyckliga och ensamma trots att vi alltid har tillgång till varandra, mer eller mindre.
Jag undrar vad jag själv hade att säga (för jag minns inte) om tanken att "kunna ha dygnet runt tillgänglig kommunikation vid mina fingerspetsar" för ca 15 år sen. Skulle jag omoget då ha menat på att "det är det bästa som kan hända mänskligheten"?
Jaa, jag kommer ihåg när jag drog hemifrån förr och slängde igen dörren,utan telefon. Vilken frihet :d
Eller sitta i bilen
Skitbra. Men det skall narurligtvis vara både och. Jag vet inte alls men för mig könns det som om man i Sverige panikslaget ersätter människan med maskinen för att spara pengar. Det är inte bra, alls. Någon som tror samma eller är det bara inbillning från min sida?
Det jag minns som var annorlunda innan mobilen var att man hade koll på människor på ett annat sätt. Hur de jobbade, vilka de umgicks med när de åt, om när och var de skulle åka. Nu är det bara att dra ett mess så fär man tag i vederbörande oavsett.
Men visst finn det fördelar, det ska man inte förringa.
Fördelarna överväger nackdelarna.
En sak som förbryllar mig är ju att folk bara blir dummare och dummare även fast vi har mer tillgång till kunskap nu än någonsin tidigare.
En sak som förbryllar mig är ju att folk bara blir dummare och dummare även fast vi har mer tillgång till kunskap nu än någonsin tidigare.
Det är antagligen för att man kan välja fritt fram vad man skall tro på nu och desto mer info finns. Till och med vissa skolor i Sverige gör ju det. Nån sade, då är det sant. Om det låter bra och logiskr för en själv..
Eller snarare, vad som helst för rappakalja lindas in i fin design och ligger på seriösa eller seriöst snygga hemsidor. Vem som helst med lite mediekunskap kan klippa i hop glassiga youtubekanaler och sälja vad som helst för skit. Tidningarna är väl mer aggressiva lika så och måste nu konkurrera med folknätet och producerar likaså sopor stödda av någon ensam vimsig fast riktig forkare någonstans.
Starke75an
2018-08-24, 20:49
Man trodde i internets barndom att det skulle decentraliseras. Men det blev precis tvärt om. Det är nästan monopol på internet. Via Google och Facebook och några till.
Så om du söker nått som finns, är det inte säker att du kommer dit ändå. Det bestämmer företaget Google
Man trodde i internets barndom att det skulle decentraliseras. Men det blev precis tvärt om. Det är nästan monopol på internet. Via Google och Facebook och några till.
Så om du söker nått som finns, är det inte säker att du kommer dit ändå. Det bestämmer företaget Google
På vilket sätt? Använd en annan sökmotor om du inte gillar Google.
MaxTheMarketer
2018-08-24, 21:30
Jag håller inte med om att fördelarna överväger nackdelarna, men det är jag det. Personligen ser jag sociala medier som ett misslyckat socialt experiment, men jag ska sluta tjata om det.
Jag håller däremot med om att folk blir dummare. En faktor i detta är att fler människor tar sig till information via rörliga bilder istället för läsbar text där de själva måste "tänka" och bilda sig en egen uppfattning om vad de LÄSER om eller VISUALISERA EGNA BILDER utifrån vad de LÄSER för något.
Även om infographics är grymt för att snabbt kunna ta sig till information som annars är svårförståeligt så har det också den negativa bieffekten att du inte riktigt tänker till vad det är du "ser". Du kan lätt råka svälja "fina tabeller" med hull och hår utan att ta ett steg tillbaka och engagera skepticism.
En annan negativ effekt av bilder och rörliga bilder som blivit det vanligaste sättet att ta sig till ny information på internet är att de kan engagera dina känslor mer än ditt logiskt tänkande. Det är alltså mer manipulativ propaganda och liknande trams som pågår idag på grund av att alla älskar (rörliga) bilder istället för brödtext.
(Det är därför nästan inge läser vad jag skriver, haha #SlagPåseDax?)
Tragiskt men sant! T_T
På vilket sätt? Använd en annan sökmotor om du inte gillar Google.
Problemet är väl snarare åt andra hållet.
Google har över 90% av sökanvändarna. Bestämmer de sig för att slänga ut din sajt från Google/YouTube så kommer ingen hitta dig. Väljer Apple och Facebook/Instagram att följa efter (se Alex Jones) så finns du inte. Det blir en kafkaesque upplevelse där man bara får ett standardiserat autosvar om användarvillkor. Problemet för användarna är att de aldrig får reda på vad de missar.
https://www.theverge.com/2018/8/1/17638480/google-china-search-engine-censored-report
Visst kan man hänvisa till DuckDuckGo och fri marknad men det är en oroande trend.
Går utmärkt att flyga under radarn. Börja med att i största möjliga utsträckning nyttja kontanter istället för kort.
Dumpa Facebook med flera och nyttja annan sökmotor än google om du prompt vill fortsätta nyttja internet.
Jag är rätt sugen på att avdigitalisera mig. Räcker med att jag slänger iPhonen så hade i princip all min kommunikation upphört. Enda är väl att folk förmodligen kommer glömma av att jag ens existerar.
Går utmärkt att flyga under radarn. Börja med att i största möjliga utsträckning nyttja kontanter istället för kort.
Dumpa Facebook med flera och nyttja annan sökmotor än google om du prompt vill fortsätta nyttja internet.
Den svenska försäkringskassan t ex har ju inga fysiska kontor längre. Om valet är ett lite mindre bra digitalt system vid sidan av duktiga anställda man kan träffa i verkligheten så skulle jag välja det. Nu är det i stället uteblivna människor tillsammans med ett förvirrande digitalt system. Jag har aldrig haft några problem med det direkt någon annan stans.
Känns också som om att det lever lite sitt egna liv bakom telefonisterna man ändå kan ring atill, de är ofta trevliga etc. Och är nu då ansiktet eller snarare rösten utåt. Fast, telefontiderna är värdelösa, de tider det faktiuskt går att få tag på dem.
De fungerar lite som sådana loan sharks på nätet, man vet ingenting om när eller hur man blir kontaktad eller kan kontakta.
Annars så har ju smarta privata företag oftare fattat att man måste kunna ha en bra personlig kontakt med kunden.
Jaa, jag kommer ihåg när jag drog hemifrån förr och slängde igen dörren,utan telefon. Vilken frihet :d
Eller sitta i bilen
Kan du inte göra detsamma idag??
Kan du inte göra detsamma idag??
Det händer ibland. Förr var det hela tiden.
Den svenska försäkringskassan t ex har ju inga fysiska kontor längre. Om valet är ett lite mindre bra digitalt system vid sidan av duktiga anställda man kan träffa i verkligheten så skulle jag välja det. Nu är det i stället uteblivna människor tillsammans med ett förvirrande digitalt system. Jag har aldrig haft några problem med det direkt någon annan stans.
Känns också som om att det lever lite sitt egna liv bakom telefonisterna man ändå kan ring atill, de är ofta trevliga etc. Och är nu då ansiktet eller snarare rösten utåt. Fast, telefontiderna är värdelösa, de tider det faktiuskt går att få tag på dem.
De fungerar lite som sådana loan sharks på nätet, man vet ingenting om när eller hur man blir kontaktad eller kan kontakta.
Annars så har ju smarta privata företag oftare fattat att man måste kunna ha en bra personlig kontakt med kunden.
https://www.forsakringskassan.se/kontakt/kundcenter_privat/besoka-oss#sok=
Söker man på servicekontor så får man 114 träffar så några kontor finns iaf. Telefon är förstås ett alternativ eller brev,om man vill spela postnordlotteriet.
supercharge
2018-08-26, 09:04
Följden av informationssamhället verkar vara att alla människors fel och brister ska ut till offentlig beskådan. Ungdomar som inte förstår konsekvenserna av sina handlingar lägger ut bilder eller saker som de får leva med tio år senare när de ska söka jobb. Och det allra värsta måste vara alla de personer som utsätts för mobbing idag när det tas filmer och bilder som sedan lever kvar för evigt på nätet.
I teorin kan man redan idag hitta alla tänkbara bilder som finns av dig på nätet om man kombinerar en sökspindel med en algoritm för ansiktsigenkänning. Och varför sedan inte koppla på lite maskininlärning som lär sig tolka bilder och enbart sorterar fram festbilder, nakenbilder, känner igen politiska symboler eller känner igen besvärande personer som du umgås med på foton (t.ex. dömda brottslingar). Det låter väl festligt? Sedan gör vi en IT-tjänst av det här det här och sätter i händerna på alla Sveriges rekryterare, eller varför inte bara göra ett nytt lexbase fullt av alla människors pinsamheter och misstag.
Det jag tycker känns mest destruktivt informationssamhället är att det förstör möjligheten för i grunden bra människor att starta om. Det finns hur många exempel som helst (även på väldigt framgångsrika personer) som haft en tuff uppväxt, hamnat i konflikter, begått brott eller gjort massor av dåliga saker i sin tidiga karriär - men sedan tagit sig själva i kragen, växt upp, och bidragit till samhället tiofaldigt mer än de inledningsvis belastat det. Det är på väg bort till förmån för ett digitalt kastsystem där kastlösa människor med digitalt bagage i princip är förbrukade och aldrig kan starta om oavsett vad som varit. Google har säkerställt att människans bagage kommer att följa henne till världens ände.
Akerhage
2018-08-26, 09:05
Börja med att ta bort alla sociala medier.
Jag har använt Fb sen det startade, inte överdrivet mycket men man sitter där flera gånger per dag och kollar meningslösa statusar och låtsas bry sig om andras liv.
Tog bort Fb för några månader (har inte insta, snap och sådant sen tidigare) och det är riktigt skönt att slippa faktiskt. Ni alla borde testa iaf en månad utan och se om ni vill tillbaks dit.
Jag saknar också den gamla goda tiden när allas liv inte var ett klick bort. Man fick ringa hem och fråga om sin kompis var hemma ifall man ville leka. Eller gå ut och leta efter dem.
trädgårdsmöbel
2018-08-26, 10:12
I ett South park-avsnitt så raderades allas internethistorik och de fick en chans att "börja om". Förhoppningsvis då under ansvar, medvetna om konsekvenserna.
Tror ni det hade vart nyttigt med en "reset" för Internet?
Skönt att det finns mer analogt folk än mej härinne. :)
https://www.forsakringskassan.se/kontakt/kundcenter_privat/besoka-oss#sok=
Söker man på servicekontor så får man 114 träffar så några kontor finns iaf. Telefon är förstås ett alternativ eller brev,om man vill spela postnordlotteriet.
Ja jo nog finns det en del kontor men de lade ned många och vissa som inte klarar av eller förstår internet, det är inte bera äldre, har problem att nå dem. Deras telefonsysyem fungerar bra i Sverige där alla kan bära mobil vart som helst och har rätt att glida iväg och gå på småraster lite hur som helst, alla kan de dock inte. Jag antar att man lade ned alla de andra kontoren för en hemsida.
LIksom med en hel del andra saker fungerar detta bra för unga ensamma människor utan barn och som nite är sjuka, de behöver inte klaga på någonting men för dem där Försäkringskassan är någonting viktigt, hela tiden liksom vården som den liksom är kopplad til, märks skildnaderna.
Inte för 12 timmars IT kämpande Plucke 23, som böjer 220 på gymmet 3 ggr vecka.
Följden av informationssamhället verkar vara att alla människors fel och brister ska ut till offentlig beskådan. Ungdomar som inte förstår konsekvenserna av sina handlingar lägger ut bilder eller saker som de får leva med tio år senare när de ska söka jobb. Och det allra värsta måste vara alla de personer som utsätts för mobbing idag när det tas filmer och bilder som sedan lever kvar för evigt på nätet.
I teorin kan man redan idag hitta alla tänkbara bilder som finns av dig på nätet om man kombinerar en sökspindel med en algoritm för ansiktsigenkänning. Och varför sedan inte koppla på lite maskininlärning som lär sig tolka bilder och enbart sorterar fram festbilder, nakenbilder, känner igen politiska symboler eller känner igen besvärande personer som du umgås med på foton (t.ex. dömda brottslingar). Det låter väl festligt? Sedan gör vi en IT-tjänst av det här det här och sätter i händerna på alla Sveriges rekryterare, eller varför inte bara göra ett nytt lexbase fullt av alla människors pinsamheter och misstag.
Det jag tycker känns mest destruktivt informationssamhället är att det förstör möjligheten för i grunden bra människor att starta om. Det finns hur många exempel som helst (även på väldigt framgångsrika personer) som haft en tuff uppväxt, hamnat i konflikter, begått brott eller gjort massor av dåliga saker i sin tidiga karriär - men sedan tagit sig själva i kragen, växt upp, och bidragit till samhället tiofaldigt mer än de inledningsvis belastat det. Det är på väg bort till förmån för ett digitalt kastsystem där kastlösa människor med digitalt bagage i princip är förbrukade och aldrig kan starta om oavsett vad som varit. Google har säkerställt att människans bagage kommer att följa henne till världens ände.
Ja. Fy fan vad mycket skämmigt som hänt på fyllan. Tänk om någon filmat mej när jag drack fimp-öl på dansgolvet :d
Jag har också tänkt i de banorna, internet har inte moderniserat allt, somliga får leva sitt liv tillbaka i tiden innan Charles Dickens och Oliver Twist.
MaxTheMarketer
2018-08-28, 06:16
https://www.theverge.com/2018/8/27/17787916/reader-come-home-maryanne-wolf-neuroscience-brain-changes - Intressant artikel för oss som är lite "anti-teknik" även om vissa arbetar med teknik dagligen.
Den handlar om att vi har tappat förmågan att kunna läsa mer ingående i texter och att vi skummar mer på grund av att det finns för mycket att läsa på webben, för lätt att hoppa mellan saker och ting medan en bok bara har en text att läsa på sätt och vis.
"Skimming has led, I believe, to a tendency to go to the sources that seem the simplest, most reduced, most familiar, and least cognitively challenging. I think that leads people to accept truly false news without examining it, without being analytical." - Skummande har lett till, enligt mig, att många väljer de enklaste, kortaste, mest nerdummande och minst tankeutmanande källorna. Jag tror det leder till många att acceptera falska nyhet istället för att analysera dem kritiskt.
MaxTheMarketer
2018-08-28, 06:26
OMG. Läste nu mer i artikeln (hah, har oxå problem med skummande. Har märkt att ju mer YOuTube jag tittar på dagligen, ju sämre fokuseringsförmåga får jag, hm).
Läste att när vi tappar förmågan att fokusera på att läsa långa texter som kräver oss att tänka vad vi läser och kliva in i någon annans perspektiv så förlorar vi även empatiförmågan till en viss del, särskilt när det "inte finns någon bild att känna empati för", t.ex. se gråtande rädda personer vid katastrofplatser.
Fan nu skrev jag för lång mening igen! :D
För de som oroar sig för AI, vi har redan klivit ned ett par steg, det började med robotar på fabriker sedan TV spel, hemdatorer, internet, telefoner, både fysiskt och mentalt, vi är själva styrda.
Annars gillar jag att alla kan vara med, stat och makt kan inte gömma lika lätt längre. Skruva tillbaks tiden till 40, 50 talet och bilden av USA t ex var annorlunda, man såg väl bara filmer och plitiska nyheter. Nu kan man se allt, för alla lägger upp sig på nätet, har youtubekanaler tex. Moden skapas mer från scratch, det behövs inga företag emellan. Man kan ha kul att bara söka runt lite på youtube och hitta folk som håller på med det ena och det andra hela tiden, olika kulturer. Man slipper se resten av världn genom sitt eget lands glasögon.
MaxTheMarketer
2018-08-28, 13:32
Annars gillar jag att alla kan vara med, stat och makt kan inte gömma lika lätt längre. Skruva tillbaks tiden till 40, 50 talet och bilden av USA t ex var annorlunda, man såg väl bara filmer och plitiska nyheter. Nu kan man se allt, för alla lägger upp sig på nätet, har youtubekanaler tex. Moden skapas mer från scratch, det behövs inga företag emellan. Man kan ha kul att bara söka runt lite på youtube och hitta folk som håller på med det ena och det andra hela tiden, olika kulturer. Man slipper se resten av världn genom sitt eget lands glasögon.
Det är på gott och ont. Fördelar och nackdelar. Man kan få se resten av världen genom dessa nya medium, ja. Samtidigt så finns det en hel drös med människor som bildar sin världsuppfattning via "intentional Fake News" istället via mainstream och frågan är vilka för- och nackdelar som finns med detta.
I min länk i föregående inlägg så tog författarinnan upp just om att när vi skumläser mer och mer och tappar tålamodet att läsa mer och tänka på vad vi läser så ökar risken för att vi sväljer det ena eller det andra, speciellt om vi plötsligt tror att "sociala medier är trovärdiga nyhetssidor".
Det är på gott och ont. Fördelar och nackdelar. Man kan få se resten av världen genom dessa nya medium, ja. Samtidigt så finns det en hel drös med människor som bildar sin världsuppfattning via "intentional Fake News" istället via mainstream och frågan är vilka för- och nackdelar som finns med detta.
I min länk i föregående inlägg så tog författarinnan upp just om att när vi skumläser mer och mer och tappar tålamodet att läsa mer och tänka på vad vi läser så ökar risken för att vi sväljer det ena eller det andra, speciellt om vi plötsligt tror att "sociala medier är trovärdiga nyhetssidor".
Kombinera det med att de sociala medierna läser av vad du brukar läsa och därmed enbart ger dig information av samma typ så att du än mer låses in i din lilla bubbla.
Använder själv inte sociala medier öht och kan inte påstå att jag känner någon direkt saknad heller.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.