Visa fullständig version : Får man tafsa tillbaks på jobbet?
trädgårdsmöbel
2018-05-03, 15:58
Eller skulle detta kunna räknas som sexuella trakasserier?
Om hon tafsar på honom, klämmer på hans biceps, tar på hans pecs och säger åt honom att spänna dem. Har han då rätt att tafsa tillbaks, tex. besvara bicepsklämmandet med att grabba tag i hennes skinkor, eller besvara pec-smekandet med att ta tag i ena tutten, klämma till lite för hårt och säga "tut-tut"?
Edit: Även besvara en klapp på magen följt av kommentaren "Är det här en airbag"? med klapp på tutte och "Är det här en airbag"?
Mer i syfte av att göra en poäng av en upplevd ojämnlikhet än av egentligt sexuella skäl? Trots att det inte egentligen är så jobbigt, men det skulle kunna upplevas jobbigt?
/Med vänlig hälsning en autistisk rättshaverist.
Anton Fräs
2018-05-03, 15:59
Båda räknas som sexuella trakasserier.
trädgårdsmöbel
2018-05-03, 16:03
Båda räknas som sexuella trakasserier.
Men kan två personer sexuellt trakassera varandra? Om det skulle dras till sin spets, kan då bägge anses skyldiga?
Anton Fräs
2018-05-03, 16:06
Men kan två personer sexuellt trakassera varandra? Om det skulle dras till sin spets, kan då bägge anses skyldiga?
Jag är inte säker på det rent lagmässigt men om bägge vill anmäla den andra antar jag att man kan det iallafall. Självklart kan två personer sexuellt trakassera varann.
Nattljus
2018-05-03, 16:07
Ja och ja *popcorn*
trädgårdsmöbel
2018-05-03, 16:12
Jag är inte säker på det rent lagmässigt men om bägge vill anmäla den andra antar jag att man kan det iallafall. Självklart kan två personer sexuellt trakassera varann.
Det här kommer låta skitdumt men jag frågar ändå. Om den ene trakasserar den andre, och den andre trakasserar tillbaks, skulle det inte då kunna räknas som en variant av nödvärn?
MaxTheMarketer
2018-05-03, 16:16
Det här kommer låta skitdumt men jag frågar ändå. Om den ene trakasserar den andre, och den andre trakasserar tillbaks, skulle det inte då kunna räknas som en variant av nödvärn?
Hehe, lycka till med det argumentet hos HR- och företagsledningen med tanke på hur känsliga företag idag är med allt som kan tolkas som "sexuella trakasseringar på arbetsplatsen"! ;)
Jag förstår inte varför man behöver göra en sådan stor grej av det hela.
Det är ganska enkelt som man att säga att man inte uppskattar att bli tafsad på.
Jag brukar inte ta på mina kollegor särskilt mycket :D Men både kvinnor och män har tagit mig på röven ganska mycket i mina dagar inom Restaurang.
Jag bryr mig inte direkt. Skulle jag gjort det hade jag sagt ifrån.
Att "ge igen" genom att tafsa tillbaka känns väldigt löjligt. Att tafsa tillbaka är ju som att uppmana det hela till att fortsätta.
Nej. Nödvärn innebär att du begår ett brott mot någon som begår ett brott mot dig i syfte att skydda dig själv. Tuttklämmens syfte är knappast att värja dig mot din angripare utan för att hämnas.
WHITEFOLKS
2018-05-03, 16:49
Det slutar väl med att mannen blir dömd för hon kände sig trakasserad och han endast gjorde tillbaka för att visa på ojämlikhet i det hela inte att han kände sig trakasserad.
svenbanan
2018-05-03, 16:50
Det tror inte jag.
Nödvärn innebär ju att man har rätt att skydda sig själv och sin egendom. Dvs om man blir tafsad på så har man rätt att knuffa iväg tafsaren. Eller så har man rätt att ge tafsaren en rak höger eller sätta en förskärare i magen på vederbörande. Hur pass grovt våld som tillåts beror på ifall det kan anses berättigat för att skydda sig.
Dvs om nån klappar dig på magen har du kanske som bäst rätt att knuffa iväg tanten ett par meter och säga "ge fan i det där". Fortsätter hon kanske du kan "komma undan med" att ge henne en örfil.
Att "svara med samma mynt" tror jag inte det finns nåt lagstöd för. Dock tror jag man kan slippa påföljder för annars brottsliga handlingar ifall man blivit tillräckligt provocerad och handlar i affekt.
trädgårdsmöbel
2018-05-03, 17:34
Är hon snygg?
nej. 65år och överviktig.
trädgårdsmöbel
2018-05-03, 17:37
Jag förstår inte varför man behöver göra en sådan stor grej av det hela.
Det är ganska enkelt som man att säga att man inte uppskattar att bli tafsad på.
Jag brukar inte ta på mina kollegor särskilt mycket :D Men både kvinnor och män har tagit mig på röven ganska mycket i mina dagar inom Restaurang.
Jag bryr mig inte direkt. Skulle jag gjort det hade jag sagt ifrån.
Att "ge igen" genom att tafsa tillbaka känns väldigt löjligt. Att tafsa tillbaka är ju som att uppmana det hela till att fortsätta.
Jag kanske vill göra en stor grej av det för att bevisa någonting som jag inte helt har formulerat ännu? Att vara löjlig hindrar mig inte :D
Säg ifrån skarpt, gör det till en big deal, få personer fortsätter efter det.
Om du inte tycker det är okej så vänta tills hon gör det när ni är fler i rummet och uttryck då ditt missnöje och visa att de gör dig riktigt obekväm eller som MikaelB säger här ovan: Säg ifrån.
Garanterat att hon kommer sluta då.
trädgårdsmöbel
2018-05-03, 18:25
Jag vill hellre göra en (politisk) poäng av att tafsa tillbaks än att säga ifrån. Nu är det här förvisso fel person att göra detta mot, då jag inte vill göra henne alltför obekväm så det är hypotetiska funderingar.
Motsvarar en klämd gubbtutte en klämd tutte? Är det samma sak om en kvinna klämmer på en man som om en man klämmer på en kvinna? Är det samma sak att skämta om en mans fetma som om man skulle vända på det, och skämta om en kvinnas fetma? (Vilket jag givetvis inte skulle göra, då jag tror detta hade sårat henne rätt rejält. Mer än eventuellt hämndtafsande).
Sådant här vill jag undersöka, ha svar på. Sådana här saker stör mig, inte så mycket att (som jag tror fn) att det är orättvist, utan att man av någon anledning inte kan få ett svar på varför det är orättvist, eller ens få det bekräftat att det är orättvist.
Jag har en del autistiska och rättshaveristiska drag som gör att jag inte har så lätt att bara finna mig i "så här är det bara" frågar jag varför får jag spader om jag får svaret därför.
Du vet ju redan svaret...
trädgårdsmöbel
2018-05-03, 18:44
Du vet ju redan svaret...
Jag tror mig veta det ja, men inte formulerat och erkänt av tillfredställande många. Fast jag är även osäker på exakt vad jag frågar.
dream_theater_
2018-05-03, 18:52
Hahaha "tut tut"
Det slutar väl med att mannen blir dömd för hon kände sig trakasserad och han endast gjorde tillbaka för att visa på ojämlikhet i det hela inte att han kände sig trakasserad.
Har blivit grovt tafsad på, samt kysst i en mörk lokal, av kvinnor i Sverige förr, likaså en skogsarbetarkamrat blev det en gång, största och starkaste killen i skogen ungefär, tjejen kom upp och satte sig bredvid honom i maskinen och grabbade tag i skrevet på honom. Sådär kan det vara men bara för att man är starkare som man blir man ju ändå lika förolämpad, vem har rätt att göra sådär, man har ju troligtvis flickvän redan t ex. Borde anses som exakt samma sak. Somliga tror att män drömmer om att tjejer, lärarinnor och styvmödrar skall komma fram och sexual trakassera dem. Wtf.
Ja, du har rätt att säga ifrån och med försvarligt handgemäng få denne att sluta, alltså värja bort den tafsande handen. Vill man vara ett drygt as, och statuera ett exempel, så går man direkt och anmäler kollegan utan att först diskutera dennes sociala övertramp. Men det är ingenstans ok att begå samma förbrytelse tillbaka och tro att "hon börja!" är en rimlig ursäkt. Den funkade inte ens under dagistiden.
...Förresten uttryckte jag mig fel där, "drömma om" kan man göra men att bli utsatt för det fysiskt är en helt annan sak.
svenbanan
2018-05-03, 19:56
Jag tror mig veta det ja, men inte formulerat och erkänt av tillfredställande många. Fast jag är även osäker på exakt vad jag frågar.
Om du "tafsar tillbaka" så har ni ju bägge gjort fel.
Så om tanten skulle anmäla dig så skulle ju hon rimligen också åka dit.
Då avgörs det väl av hurpass grovt trakasserad ni blivit hurpass hårt straff ni får. Jag har ingen koll på hur detta bedöms, men kan tänka mig att det förmodligen bedöms som grövre trakasserier att bli tallad på tanttuttarna än gubbtuttarna. Tanttuttarna är ju lite mer tabubelagda och ska ju hållas dolda och hemliga i större utsträckning än gubbtuttarna. Kanske ni trakasserar varnadra likvärdigt om du killar henne i armhålorna?
Men å andra sidan kanske du har förmildrande omständigheter om hon började och du blev så arg att du handlade i affekt.
Jag vill hellre göra en (politisk) poäng av att tafsa tillbaks än att säga ifrån. Nu är det här förvisso fel person att göra detta mot, då jag inte vill göra henne alltför obekväm så det är hypotetiska funderingar.
Motsvarar en klämd gubbtutte en klämd tutte? Är det samma sak om en kvinna klämmer på en man som om en man klämmer på en kvinna? Är det samma sak att skämta om en mans fetma som om man skulle vända på det, och skämta om en kvinnas fetma? (Vilket jag givetvis inte skulle göra, då jag tror detta hade sårat henne rätt rejält. Mer än eventuellt hämndtafsande).
Sådant här vill jag undersöka, ha svar på. Sådana här saker stör mig, inte så mycket att (som jag tror fn) att det är orättvist, utan att man av någon anledning inte kan få ett svar på varför det är orättvist, eller ens få det bekräftat att det är orättvist.
Jag har en del autistiska och rättshaveristiska drag som gör att jag inte har så lätt att bara finna mig i "så här är det bara" frågar jag varför får jag spader om jag får svaret därför.
I lagens mening och i allmänhetens ögon så är det långt värre att göra det mot en kvinna, och det är svårt att ens nå upp till sexuella trakasserier mot en (cis-het) man.
TranceII
2018-05-03, 20:39
Att ta på en muskulös killes biceps eller bröstmuskler är väl på ungefär samma nivå som när folk tar på en gravid kvinnas mage utan att fråga om man skall jämföra mellan könen.
Känns inte som sexuella trakasserier i de flesta fall men det betyder såklart inte att man får gå runt och ta på människor hur som helst.
trädgårdsmöbel
2018-05-03, 21:00
Vad anser ni om fatshaming-grejen då? (Det här skulle jag aldrig göra då jag faktiskt tror att det är för känsligt i det aktuella fallet, så diskuterar hypotetiskt)
Om hon petar mig i magen och kallar den för airbag, magen alltså, och jag, istället för att ge igen genom att ta på tutten, petar på hennes mage och kallar den airbag, är det samma sak/lika illa?
Nu vet jag att det faktiskt är värre, och ett mycket större övertramp från min sida, men jag har ingen bra formulering/förklaring på varför det skulle vara värre. Är det enbart upplevelsen/reaktionen på elakheten, att hon skulle ta mer illa upp, eller är det könsberoende? För rent teoretiskt så skulle ju jag kunna ta mer illa upp trots att jag är man.
Sorry för en helflummig, jävligt barnslig tråd men jag tycker att sånt här är intressant, jag vill ha ord på varför.
svenbanan
2018-05-03, 21:10
Vad anser ni om fatshaming-grejen då? (Det här skulle jag aldrig göra då jag faktiskt tror att det är för känsligt i det aktuella fallet, så diskuterar hypotetiskt)
Om hon petar mig i magen och kallar den för airbag, magen alltså, och jag, istället för att ge igen genom att ta på tutten, petar på hennes mage och kallar den airbag, är det samma sak/lika illa?
Nu vet jag att det faktiskt är värre, och ett mycket större övertramp från min sida, men jag har ingen bra formulering/förklaring på varför det skulle vara värre. Är det enbart upplevelsen/reaktionen på elakheten, att hon skulle ta mer illa upp, eller är det könsberoende? För rent teoretiskt så skulle ju jag kunna ta mer illa upp trots att jag är man.
Sorry för en helflummig, jävligt barnslig tråd men jag tycker att sånt här är intressant, jag vill ha ord på varför.
Jag skulle inte tycka att det var värre om du gjorde det på tanten än tvärtom. Jag skulle bli förvånad om nån typ av rättegång skulle dömma dig hårdare, men tror väl att de flesta vanliga människor skulle tycka du var dummare än henne...
Att ta på en muskulös killes biceps eller bröstmuskler är väl på ungefär samma nivå som när folk tar på en gravid kvinnas mage utan att fråga om man skall jämföra mellan könen.
Känns inte som sexuella trakasserier i de flesta fall men det betyder såklart inte att man får gå runt och ta på människor hur som helst.
Bra liknelse. Jag tycker också att jämföra mannens "pectoraler" eller biceps med kvinnans bröst eller rumpa är inte alls jämförbart.
trädgårdsmöbel
2018-05-03, 21:31
Bra liknelse. Jag tycker också att jämföra mannens "pectoraler" eller biceps med kvinnans bröst eller rumpa är inte alls jämförbart.
Vad på en manskropp är då jämförbart med tuttar och bak på en kvinna? (Retorisk fråga, svaret är pecs och biceps)
trädgårdsmöbel
2018-05-03, 21:32
men tror väl att de flesta vanliga människor skulle tycka du var dummare än henne...
Varför? (Graalen är inom räckhåll)
Skrev och rumpa är ofredande på en man. Bröst, skrev och rumpa är ofredande på en kvinna. Kvinnor har alltså fler zoner. Går inte jämföra deras bröst med våra biceps. Inte lika starkt sexuellt relaterat. Visst, lår gäller väl bägge könen också.
Kläm tillbaka om du vill. Men 65-åringen blir nog bara upphetsad och hoppar upp i knät på dig. Om du däremot gör hennes dotter på smällen lär hon inte vara intresserad längre. Problem solved.
trädgårdsmöbel
2018-05-03, 22:07
Skrev och rumpa är ofredande på en man. Bröst, skrev och rumpa är ofredande på en kvinna. Kvinnor har alltså fler zoner. Går inte jämföra deras bröst med våra biceps. Inte lika starkt sexuellt relaterat. Visst, lår gäller väl bägge könen också.
Kläm tillbaka om du vill. Men 65-åringen blir nog bara upphetsad och hoppar upp i knät på dig. Om du däremot gör hennes dotter på smällen lär hon inte vara intresserad längre. Problem solved.
Bra förklarat där. Vad är motsvarande biceps och pecs på en kvinna då? Biceps kan ju bli biceps, men pecs? Kan jag jämföra det med svanken kanske? En klämning på pecsen motsvarar en smekning av ryggslutet.
Ha, jag är steriliserad (Därför, bara därför är dotter-planen omöjlig :D ). Dessutom tror jag hennes dotter är i klimakteriet, utöver det är jag gift och dessutom vill jag inte, men det var en bra plan i teorin.
svenbanan
2018-05-03, 22:07
Varför? (Graalen är inom räckhåll)
Varför vet jag inte. Men typ av samma anledning som en man inte "får" freda sig med våld ifall en kvinna attackerar honom.
Dvs går det till rättegång så har man ju rätt till det, men inte i ögonen hos vanligt folk.
Det är väl gamal hävd och sådant som sitter i.
trädgårdsmöbel
2018-05-03, 22:36
Varför vet jag inte. Men typ av samma anledning som en man inte "får" freda sig med våld ifall en kvinna attackerar honom.
Dvs går det till rättegång så har man ju rätt till det, men inte i ögonen hos vanligt folk.
Det är väl gamal hävd och sådant som sitter i.
En bra formulering som svaret på "Varför?" som andra kan "skriva under" på hade gjort mig väldigt glad. Men jag tror tyvärr att jag får formulera den själv :(
WHITEFOLKS
2018-05-03, 22:44
En bra formulering som svaret på "Varför?" som andra kan "skriva under" på hade gjort mig väldigt glad. Men jag tror tyvärr att jag får formulera den själv :(
Kvinnor har högre skyddsvärde och har tolkningsföreträde till alla situationer som innefattar deras kropp och existens.
Nej, var alltid på den säkra sidan om du är man och gå till attack verbalt eller på ett icke-sexuellt sätt om du vill ge igen.
Som man och överlägsen fysiskt anses man inte vara under hot i dessa situationer.
Livet är inte rättvist.
trädgårdsmöbel
2018-05-03, 22:55
Kvinnor har högre skyddsvärde och har tolkningsföreträde till alla situationer som innefattar deras kropp och existens.
Bra! Snyggt! Tack! *hug**hug*
Bra förklarat där. Vad är motsvarande biceps och pecs på en kvinna då? Biceps kan ju bli biceps, men pecs? Kan jag jämföra det med svanken kanske? En klämning på pecsen motsvarar en smekning av ryggslutet.
Ha, jag är steriliserad (Därför, bara därför är dotter-planen omöjlig :D ). Dessutom tror jag hennes dotter är i klimakteriet, utöver det är jag gift och dessutom vill jag inte, men det var en bra plan i teorin.
Allt som inte är sexuellt uppenbart kan du nog relatera till dina pecs. Sidorna på kvinnans bål, hennes vader (om du nu kommer åt dem), axlar, armar. Vader lär iofs framstå som så pass weird att hon lär undra vad fan du pysslar med.
Planen är kassaskåpssäker. Problemet är att du saknar ballarna att utföra den. ;)
Eller skulle detta kunna räknas som sexuella trakasserier?
Om hon tafsar på honom, klämmer på hans biceps, tar på hans pecs och säger åt honom att spänna dem. Har han då rätt att tafsa tillbaks, tex. besvara bicepsklämmandet med att grabba tag i hennes skinkor, eller besvara pec-smekandet med att ta tag i ena tutten, klämma till lite för hårt och säga "tut-tut"?
Edit: Även besvara en klapp på magen följt av kommentaren "Är det här en airbag"? med klapp på tutte och "Är det här en airbag"?
Mer i syfte av att göra en poäng av en upplevd ojämnlikhet än av egentligt sexuella skäl? Trots att det inte egentligen är så jobbigt, men det skulle kunna upplevas jobbigt?
/Med vänlig hälsning en autistisk rättshaverist.
Som mannen kan man ju tolka hennes klämningar som inviter till något mer, så blir en kul tolkningsfråga för domstolen.
trädgårdsmöbel
2018-05-04, 10:40
Planen är kassaskåpssäker. Problemet är att du saknar ballarna att utföra den. ;)
Japp. I mitt fall i dubbel bemärkelse dessutom :D
Patriarch K
2018-05-04, 13:29
Jag brukar bara säga "Meee tooooo", och då faller polletten ner.
WHITEFOLKS
2018-05-04, 15:19
Som mannen kan man ju tolka hennes klämningar som inviter till något mer, så blir en kul tolkningsfråga för domstolen.
Blir knappast någon tolkningsfråga utan det handlar mer om hur hon uppfattar det. Tar du henne på brösten och hon anser det vara trakasserier så kommer det vara det. Om hon skulle säga "ta mig på brösten" så är det ok annars är du alltid i riskzonen.
Jag tycker det behövs armband.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.