Visa fullständig version : Finns det någon här som tillbringar jul ensam?
FrankNewton
2017-12-23, 16:49
Finns det någon här som tillbringar jul ensam? Varför blev det så för dig? Kan du beskriva känslorna du har inför varje julafton? Hur många gånger i sträck har du tillbringat julafton ensam?
Minikubik
2017-12-23, 17:07
Har spenderat många jular själv, nu har jag barnen en stund på morgonen. Gillar inte julen, har inga speciella känslor inför den
FrankNewton
2017-12-23, 17:15
Julen symboliserar gemenskap för mig och jätte många andra säkert.
Man är aldrig själv när man har en flaska sprit som sällskap.
Skämt åsido, jag har väl haft "förmånen" att ha släkt att fira med varje år. Men egentligen är julen inget speciellt för mig, tycker bara det är kul att träffa folk som man aldrig får tid att träffa under en vanlig vecka typ.
Nej, men det hade varit skönt att bara ha en vanlig ledig dag.
Man är aldrig själv när man har en flaska sprit som sällskap.
Skämt åsido, jag har väl haft "förmånen" att ha släkt att fira med varje år. Men egentligen är julen inget speciellt för mig, tycker bara det är kul att träffa folk som man aldrig får tid att träffa under en vanlig vecka typ.
Samma här. Det är mest en trevlig tillställning där jag träffar släkt jag annars inte har så mycket kontakt med.
Finns inget att klaga på där mer än att jag vill vara ifred i år. Fast så finns det ju massa små människor som gärna träffar Farbror/Morbror Yes, och då är det inte läge att sitta och hemma och tjura. :)
WHITEFOLKS
2017-12-23, 17:41
Ensam som alla andra dagar på året.
_R9gVc9ggZg
Firade jul ensam för många år sedan. Anledningen var husarrest med elektronisk övervakning. Faktiskt en riktigt härlig kväll, det kom förvisso för i några vänner på kvällskvisten och önskade god jul så helt ensam var jag inte. Nuförtiden firar jag med familjen och släkt vilket också är trevligt.
Agitator
2017-12-23, 19:56
Jag jobbar skift nu från fredag till tisdag.
12h nattpass. Så sover när Julen pågår. Fast sambon verkar vilja slita upp mig 1-2h tidigare än jag tänkt för att släpa med mig till svärföräldrarna. Vilket blir lite julkäk precis innan nattpasset.
Helt ok.
Har haft några Jular samt nyårsafton helt själv. Har haft kul vid datorn med folk över nätet samt spelar eller sett film.
Har du ingen familj att träffa?
On topic, firar med min och även frugans familj, som ungkarl och pluggade passade jag alltid på att jobba på julen
Det är en vanlig söndag kunde inte bry mig mindre, känns hemskt onödigt att bli sentimental och larvig angående högtider.
Nej men jag önskar att jag gjorde.
Slartibartfast
2017-12-23, 20:58
I år spenderar jag julafton för mig själv, med två hundar. Skönt som fan.
Illustrerade mannen
2017-12-23, 21:50
Kanske låter det illa, men önskar att jag var ensam. Underligt - älskar min familj, men är förbannat less på pladder, prat, falsksång, "vara-i-vägen-beteende", plikter, usel musik, matlagning/ätande, ha-begär, köphysteri, slarv och oordning. Jag har stått i bostadskö i Stockholm sedan slutet av 80-talet. Överväger seriöst att skita i allt och flytta dit! Så blir nästa jul (och resten av tiden) lugn!
TranceII
2017-12-23, 22:29
Nej, men det hade varit skönt att bara ha en vanlig ledig dag.
Jag tror det är lättare att känna så om man skulle välja det själv eller veta att andra högtider eller annars kan man spendera med släkt och vänner. Ofrivillig ensamhet är nog mycket tuffare och då blir det nog väldigt påtagligt just vid jul.
Jag tror det är lättare att känna så om man skulle välja det själv eller veta att andra högtider eller annars kan man spendera med släkt och vänner. Ofrivillig ensamhet är nog mycket tuffare och då blir det nog väldigt påtagligt just vid jul.
Absolut, du har helt rätt. Jag skulle verkligen inte känt likadant om jag var tvungen att sitta ensam på julafton. Det vore snarare lämpligt läge att skjuta heroin i pungen.
shadowfire
2017-12-23, 23:31
Japp, 10e julen på raken. Tränar och har det toppen i värmen på kanarieöarna nu. Äter så mycket blodig oxfilé så jag saknar inte ens julbord. Har ingen att fira jul med, även om jag vet att jag är välkommen hem till vänner och deras familjer, men känns lite awkward att sitta där. Detta är skoj dock ☺
Japp, 10e julen på raken. Tränar och har det toppen i värmen på kanarieöarna nu. Äter så mycket blodig oxfilé så jag saknar inte ens julbord. Har ingen att fira jul med, även om jag vet att jag är välkommen hem till vänner och deras familjer, men känns lite awkward att sitta där. Detta är skoj dock ☺
Ingen familj?
Agitator
2017-12-24, 01:24
Ingen familj?
Sånt har man inte tid för när man lever för att klättra i berg samt samla ihop pengar för att gå upp på everest.
Ensam här med.
2:a Julen som jag är själv.
Innan dess har jag firat med en riktigt god vän och hans familj i 10 år, men han dog förra året.. :( .
Behöver inte vara ensam, men tycker det känns bäst så denna Julen ändå.
Myser med katterna i mitt hus i skogen och uppskattar lugnet :) .
shadowfire
2017-12-24, 12:25
Ingen familj?
Njet. Dessutom uppvuxen med julfirandet som innebar för mycket sprit och utslagna vuxna. Folk super som fan i stugorna på julen och mycket skit händer denna helg, men det är inte det som läggs ut på insta eller facebook.
King Grub
2017-12-24, 13:09
Jag är ensam i dag eftersom dom jag skall fira jul med jobbar. Så det blir I morgon i stället.
trädgårdsmöbel
2017-12-24, 13:26
Om bara ett par timmar får även jag fira jul med min familj :) Tills dess får ni stå ut med jultrollande från jobbet.
Akerhage
2017-12-24, 13:44
Sitter med ensam idag, dock kommer en kompis hit senare så blir det att grogga sig glad.
MaxTheMarketer
2017-12-25, 18:05
Firade jul den 23:e med föräldrarna och arbetade hemma ensam på Julafton. Jul var roligt när man själv var barn eller möljligen när man själv har barn och kan leva sig in i deras värld som förälder. Nu för tiden känns det bara omständigt och vill jag ha något så köper jag ju det istället för att vänta ett helt år på att önska mig det i julklapp.
Eller så suger Julafton numera på grund av PK-julkalendrar och stagnerad utveckling så det blir i princip aldrig några "banbrytande" julklappar till rimliga kostnader för dem som köper klapparna (tänker mig när man fick N64 som liten när det verkligen var banbrytande) utan samma gamla skit eller lathetens gåva: pengar.
Julbordet smakar däremot alltid gott. Men supa kan jag också göra när jag vill och ikväll blir det utgång om jag inte somnar innan förkröket börjar, hah.
Jag var ensam. Som ni skrev tidigare så är det ingen större grej att göra det om man har alternativ. Skulle inte ens vilja tänka mig att vara ofrivilligt ensam under jul, nyår, födelsedag och midsommar.
Nu igår tyckte jag snarare att det var extra avkopplande bara för att man verkligen är själv. Ingen som skriver mer än något "God jul" här och där. Farsan som frågade vad jag hade för mig osv. Ljög och sa att jag var med någon tjej till hennes släkt för att slippa följdfrågor då folk reagerar så starkt om man är ensam men det var riktigt skönt.
Spenderat något nyår ensam också och det var bland de bästa jag har haft.
Minikubik
2017-12-25, 20:01
Minns en gång då jag, av olika anledningar, inte fick träffa mina barn. Det var nog den enda tunga ensamma jul jag haft. Fick inte ens ringa och önska god jul.
An Iron Soul
2017-12-29, 19:47
I år blev det inget julfirande för min egen del.
Jag var bjuden till julmiddag med familjen men tackade nej.
Jag har jobbat ihop 226 timmar den här månaden. Hade det inte varit för dom röda dagarna så hade det varit ännu mer.
Jag kände helt enkelt att jag behövde vila just den dagen.
Jag orkar inte med 10 skrikande småbarn som hellre dansar till sean banan skaka rumpa och inte räven raskar över isen.
Så jäkla skönt med nyår och 3 dagars vila. Mycket att se fram emot. UFC och JVM.. Träning på måndag (röd dag).
Edit: 1 julbord hann jag med. Och det var firman som bjöd. Annars var det ingen annan julmat :D
Aldrig spenderat någon julaftom ensam, utan alltid min familj.
Ett antal nyårsaftnar har jag dock spenderat ensam.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.