handdator

Visa fullständig version : Ersätta hantelpress

exevision
2017-09-23, 07:54
Har ett kort, lite mer hypertrofiinriktat pass ibland i mitt schema. Där har jag hantelpress. Funderar dock på att ersätta den mot något annat då den blir mer och mer bökig och jag har inte tillgång till tyngre hantlar. På något sätt bör övningen ge någon överföring till bänkpressen, då målet är styrka i de tre stora. Vad kan vara klokt att ersätta med? Kan exempelvis flyes ge bottenstyrka i bänken? Stående pressar kan inte utföras vid detta pass då takhöjden är för låg.

VOLT
2017-09-23, 08:54
Prova en arms hantelpress, kan lova dig att du inte kan ta samma vikt som när du har din vanliga hantelpress övning... då din core och balans står på spel

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

1x0
2017-09-23, 09:15
Sittande press med skivstång?
Går att köra från pinnar, så det blir lättstartat: https://i.ytimg.com/vi/9qJPyL4Wzgg/maxresdefault.jpg

Eller skiter du i hantelpressen och spelar mer bänkpress istället!

Ett Orm
2017-09-23, 09:36
Har ett kort, lite mer hypertrofiinriktat pass ibland i mitt schema. Där har jag hantelpress. Funderar dock på att ersätta den mot något annat då den blir mer och mer bökig och jag har inte tillgång till tyngre hantlar. På något sätt bör övningen ge någon överföring till bänkpressen, då målet är styrka i de tre stora. Vad kan vara klokt att ersätta med? Kan exempelvis flyes ge bottenstyrka i bänken? Stående pressar kan inte utföras vid detta pass då takhöjden är för låg.
Annars kan du prova att hålla hantlarna i samma bredd som vid bänk. Fokusera på att hålla underarmarna i lod tills toppläget då du låser ut armarna helt, men hantlarna ska hålla samma avstånd under hela lyftet.

Sheogorath
2017-09-23, 10:45
Eller så gör du en hybridflye, så att du får en rejäl belastning inte bara i bottenläget.

Stoltz
2017-09-23, 10:47
Eller så gör du en hybridflye, så att du får en rejäl belastning inte bara i bottenläget.

Den här har du pratat mycket om och du brukar ha fiiiim teknik. Har du en video på dessa?

exevision
2017-09-23, 10:48
Prova en arms hantelpress, kan lova dig att du inte kan ta samma vikt som när du har din vanliga hantelpress övning... då din core och balans står på spel

Visst blir det svårare, men ger det något? För hypertrofi tvivlar jag.

Sittande press med skivstång?
Går att köra från pinnar, så det blir lättstartat: https://i.ytimg.com/vi/9qJPyL4Wzgg/maxresdefault.jpg

Eller skiter du i hantelpressen och spelar mer bänkpress istället!
Kanske skulle vara något. Har faktiskt funderat över att göra press i sitt/klokov press.
Bänkpress tar för lång tid att göra i ordning och vara uppvärmd inför. Passet görs i mitt hemmagym där allt är ställt in för knäböj. Vill att just detta pass ska vara kort och effektivt. Sen kan det ju vara bra med lite variation.

Annars kan du prova att hålla hantlarna i samma bredd som vid bänk. Fokusera på att hålla underarmarna i lod tills toppläget då du låser ut armarna helt, men hantlarna ska hålla samma avstånd under hela lyftet.
Låter bra. Känns som man lätt kan börja fuska med bredden när det blir tyngre. Men jag får väll prova. Annars kan jag ju helt enkelt bara köra med stopp.

exevision
2017-09-23, 10:49

Ja just ja, den minns även jag att det diskuterats om tidigare. Men tror du flyes överhuvudtaget ger något till bänken?

StarkaUlf
2017-09-23, 10:50

Brukar köra hybrid-flye i kabel och verkligen dra bak axlarna under hela rörelsen. Suger riktigt bra i tuttarna.

Sheogorath
2017-09-23, 10:56
Ja just ja, den minns även jag att det diskuterats om tidigare. Men tror du flyes överhuvudtaget ger något till bänken?

Vill inte utge mig för att vara någon bänkexpert så jag avstår från att svara. :thumbup:

Sheogorath
2017-09-23, 10:58
Brukar köra hybrid-flye i kabel och verkligen dra bak axlarna under hela rörelsen. Suger riktigt bra i tuttarna.

Jag föredrar hybridflyes med hantlar och vanliga flyes med kablar, för variationen. Kablar eller maskin är ju det enda sättet att få en vettig belastningskurva i en ren flye-rörelse.

Jag har testat hybrid med kablar (vanlig stående cable-crossover är ju ofta detta) och det är förstås bra det med.

VOLT
2017-09-23, 10:59
Brukar köra hybrid-flye i kabel och verkligen dra bak axlarna under hela rörelsen. Suger riktigt bra i tuttarna.Någon som vill förklara vad ni menar med hybrid?

StarkaUlf
2017-09-23, 11:46
Jag föredrar hybridflyes med hantlar och vanliga flyes med kablar, för variationen. Kablar eller maskin är ju det enda sättet att få en vettig belastningskurva i en ren flye-rörelse.

Jag har testat hybrid med kablar (vanlig stående cable-crossover är ju ofta detta) och det är förstås bra det med.

Jag är ganska färsk på övningen, så jag kör på en lutad bänk i kabel för att jag är betydligt bättre på att hålla axlarna på plats där istället för med hantlar :)

Någon som vill förklara vad ni menar med hybrid?

Du har en ganska stor vinkel i armbågsleden jämfört med en vanlig fly. Det blir som en blandning av en press och en fly-rörelse. Du kan hantera mer vikt än en vanlig fly, men får ändå rejält sträck i botten.

VOLT
2017-09-23, 11:48
Jag är ganska färsk på övningen, så jag kör på en lutad bänk i kabel för att jag är betydligt bättre på att hålla axlarna på plats där istället för med hantlar :)

Du har en ganska stor vinkel i armbågsleden jämfört med en vanlig fly. Det blir som en blandning av en press och en fly-rörelse. Du kan hantera mer vikt än en vanlig fly, men får ändå rejält sträck i botten.Någon video på detta hade uppskattats, då jag själv har letat men hittar inget...

StarkaUlf
2017-09-23, 12:02
Någon video på detta hade uppskattats, då jag själv har letat men hittar inget...

Typ så här:

kRkrpdK8nJY

ceejay
2017-09-23, 12:06

Givetvis, den tränar bröstmuskeln.
Om det ger mer än att köra bänk istället? Svårt att säga.

VOLT
2017-09-23, 12:11
Typ så här:

kRkrpdK8nJYTack!