Visa fullständig version : Risk för ångest/depression under period med kaloriunderskott?
Hej
Hur stor är risken för att få ångest och/eller hamna i depression om man genomgår en diet med ungefär 500-1000 kcal underskott?
Hur stor påverkan har kaloriunderskottet?
Är depression/ångest vid kaloriunderskott något övergående eller är det mer eller mindre permanent?
Alltså, den är säkert större än innan, på samma sätt som sömnbrist säkert också ökar risken obetydligt men ändå statistiskt signifikant. Ta tex sommartid som exempel med självmord och hjärtinfarkter. Men mår man bra i övrigt så känns det väldigt osannolikt att man skulle få en permanent "deffinducerad" depression.
Är nog väldigt individuellt hur man reagerar, en kompis säger sig inte märka något, en annan fick perioder där hon var väldigt lättirriterad (dock inte ångest eller deprimerad).
Har du en historia av psykisk ohälsa? Annars är det definitivt inget du behöver tänka på ens.
Skulle du få några symptom av underskottet så går det med största sannolikhet över när du börjar äta normalt igen.
Lycka till med dieten! :)
LunaSpice
2017-07-16, 18:24
har du en historia av psykisk ohälsa? Annars är det definitivt inget du behöver tänka på ens.
Skulle du få några symptom av underskottet så går det med största sannolikhet över när du börjar äta normalt igen.
Lycka till med dieten! :)
+1
ApexProcyon
2017-07-16, 20:33
Deffpression har jag aldrig hört talas om. Ifall jag haft benägenhet så hade lagt mig på underskott och fortsatt vardagen som vanligt ifall jag inte märkt en tydlig skillnad.
Jag som har turen att inte lida av klinisk depression har aldrig känt av märkbar nedstämdhet under perioder på kaloriminus. Däremot bidrar lägre energinivåer kombinerat med hög viktintensitet till en jobbigare vardag, det blir lite moln och dis i hjärnbarken efter ett tag.
Xan sa det kort och koncist.
Jag har inte heller märkt av någon direkt nedstämdhet. Gått ner runt 20kg på 18 månader.
Håller med Rahf, vardagen kan ju bli jobbigare när man går hungrig stora delar av dygnet.
Sen är det klart, det är inte såå roligt att inte få äta det man vill.
Shqypnia
2017-07-17, 07:29
Om du följer upp din viktnedgång så blir du mer motiverad än någonsin, förutsatt att du går ner i vikt.
Tack för svaren.
Jo då, jag har en historik av depressioner.
Dock antar jag att det är svårt att reducera depression till just kaloriunderskott? Viktnedgång behöver inte var det enda signifikanta som pågår i en människas liv.
Jag behöver nog gå ner omkring 25kg.
Om det är så att kaloriunderskottet påverkar det psykiska välmåendet hoppas jag det stabiliserar sig när man närmar sig sin målvikt.
Tack för svaren.
Dock antar jag att det är svårt att reducera depression till just kaloriunderskott? Viktnedgång behöver inte var det enda signifikanta som pågår i en människas liv.
Om det är så att kaloriunderskottet påverkar det psykiska välmåendet hoppas jag det stabiliserar sig när man närmar sig sin målvikt.
Att se vikten ticka neråt är ju dock något trevligt, när man har det som mål...Det enda, förutom formen, som fortsätter att motivera mig =) Och såklart hälsofördelarna
Tack för svaren.
Alltså det är nog ingen fara, men eftersom du haft historiken så kanske det är sunt att hålla lite koll på hur du mår under tiden och deffa lite långsammare än vad man normalt sett gör? Kanske ett underskott på 200-300 kcal om dagen istället för ca 500 kcal (eller mer, har dålig koll)?
Finns ju också en faktatråd om deff här om du inte redan läst den: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
skogstanke
2017-07-17, 18:04
Jag tror risken är större vid ett stort energiunderskott. Dock har jag personligen varit med om det motsatta, det vill säga ökad glädje och välbefinnande vid diet, eftersom att man ser resultat och det motiverar.
Minikubik
2017-07-17, 18:12
I ditt fall skulle jag se det mindre som deff och mer som att lägga om kosten för gott. 25kg är ganska mycket (NO offense!) och då kanske det är bra att se över allt. Ta det lugnt och känn ingen press utan hitta glädjen i god och nyttig mat så tror jag du kan må bättre än på länge. Finns många ämnen i framförallt grönsaker och frukt som kan bidra även till att psykisk må bättre. Stort lycka till!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.