Visa fullständig version : Entrecôte eller oxfilé?
KoloKungen
2017-05-28, 11:53
Låt säga att ni ska på (en erkänt bra) restaurang och får välja mellan oxfilé och hängmörad entrecôte. Vad väljer ni?
Per Vers
2017-05-28, 12:14
Det mesta dwarfar ju entrecôte. Äter nästan hellre fläskkarré än entrecôte, oavsett tillagning på sistnämnda.
Det mesta dwarfar ju entrecôte. Äter nästan hellre fläskkarré än entrecôte, oavsett tillagning på sistnämnda.
Samma här, käkar nästan hellre fläskfilé än oxfilé.
ApexProcyon
2017-05-28, 12:18
En väl tillagad oxfilé kan vara bland det godaste som finns, dessvärre kan den lätt bli väldigt tråkig om man inte tillagar den enligt konstens alla regler.
Valet landade på oxfilé på grund av den inneboende potentialen.
Oxfilé utan ett uns tvekan.
Aldrig gillat entrecote, senigt och stora fettbitar man får skära bort. Väljer ärligt talat mycket hellre flankstek, lövbiff eller tom köttfärs framför entrecote.
High1ander
2017-05-28, 12:26
Väljer oxfilé, men har självfallet ätit entrecôte som varit bättre än "dåligt/tråkigt" tillagade oxfiléer. Bästa köttet jag någonsin ätit har varit en oxfilé, och jag har trots allt ätit mer entrecôter.
KoloKungen
2017-05-28, 12:26
Entrecôten jag hade i åtanke är hängmörad 60 dagar så jag tänkte att den kanske är mör och fin trots allt fett?
Vad tycker ni om club steak (ryggbiff)?
Diomedea exulans
2017-05-28, 12:38
Jag insåg när jag skulle rösta att jag inte minns hur oxfilé smakar.
TranceII
2017-05-28, 12:43
En väl tillagad oxfilé kan vara bland det godaste som finns, dessvärre kan den lätt bli väldigt tråkig om man inte tillagar den enligt konstens alla regler.
Valet landade på oxfilé på grund av den inneboende potentialen.
För mig är det verkligen tvärt om. Oxfilé är ett mycket lättare kött att få till rätt och är mycket jämnare i kvalitet. Entrecote däremot har mycket högre krav på tillagning och ursprungskvalitet på köttet men har högre potential på grund av all smak man kan få ut från fettet.
Är det en erkänt bra restaurang så väljer jag entrecote men standardrestaurang så är det lite fifty fifty men ofta oxfilé.
Jag insåg när jag skulle rösta att jag inte minns hur oxfilé smakar.
Smaken är väl i rätt snarlik om båda bitarna är bra kvalitet och väl tillagade, är mer kring konsistens/"mörhet" och hur styckbiten ser ut en skulle jag säga.
Som ensam köttbit eller i fondue väljer jag oxfilé alla gånger. Har man en god, stark vitlökssås spelar det mindre roll så länge köttet är tillräckligt mört.
StarkaUlf
2017-05-28, 13:05
En fin fin bit hängmörad entrecote som är perfekt tillagad och kryddad. Jisses så gott. *drool* Har fått en sådan bit en gång, den har utklassat alla oxfiléer jag har ätit i mina dagar.
Entrecote är ett halvt lotteri beroende på hur köttbiten ser ut. Oxfilé blir alltid godkänt förutsatt att kocken kan tillaga biten.
Men får jag välja mellan bästa tänkbara entrecote och bästa tänkbara oxfilé, så väljer jag nog entrecoten.
ApexProcyon
2017-05-28, 13:07
För mig är det verkligen tvärt om. Oxfilé är ett mycket lättare kött att få till rätt och är mycket jämnare i kvalitet. Entrecote däremot har mycket högre krav på tillagning och ursprungskvalitet på köttet men har högre potential på grund av all smak man kan få ut från fettet.
Är det en erkänt bra restaurang så väljer jag entrecote men standardrestaurang så är det lite fifty fifty men ofta oxfilé.
Jag tänkte att en magrare bit är lättare att få torr och tråkig om man inte vet vad man gör. Jag är själv en usel kock så jag utgick mest från att den är lätt att misslyckas med baserat på de gånger jag serverats tråkig oxfilé.
Det kan nog vara så att det egentligen är ett säkert kort som jag haft otur med.
Gillar inte Entrecôte, gillar inte fettet. Enkelt val då oxfilé är jättegott.
KoloKungen
2017-05-28, 13:28
Jag är en sån som avskyr karré pga allt insprängt fett, blir inte mycket jag äter från en sån bit. Är det säkrare för mig att välja oxfilén då? Har aldrig ätit en bra tillagad entrecôte så jag tänker mig att om den är bra tillagad blir fettet inte ett problem, snarare en fördel?
svenbanan
2017-05-28, 13:29
Utskuren biff
KoloKungen
2017-05-28, 13:29
Slänger in en plot twist: Entrecôte väger 80g mer dvs mer mat.
Oxfile, gillar att kunna äta allt utan att behöva rensa bort massa fettbitar, och annat. Dessutom är entrecote så fett, så deffen går ju åt helvete med det, speciellt om den nu väger 80g mer.
svenbanan
2017-05-28, 13:54
Slänger in en plot twist: Entrecôte väger 80g mer dvs mer mat.
Vad är det som väger 80g mer?
En skiva entrecote kan ju väga allt mellan 75g och 500g beroende på hur tjockt den är skuren...
KoloKungen
2017-05-28, 13:56
Vad är det som väger 80g mer?
En skiva entrecote kan ju väga allt mellan 75g och 500g beroende på hur tjockt den är skuren...
Den väger 280g medan oxfilén väger 200g.
upperkatt
2017-05-28, 14:03
Oxfilé. Saken är biff.
Oxfilé. Saken är biff.
https://jahanc.files.wordpress.com/2012/02/mr-bean-i-know-what-you-mean.jpg
trädgårdsmöbel
2017-05-28, 14:37
Oxfilé. Men om jag får fler alternativ så skulle jag välja gris istället för ko, jag tycker det är godare.
svenbanan
2017-05-28, 15:34
Den väger 280g medan oxfilén väger 200g.
Varför skulle en skiva entrecote väga just 280g? Makes no sense...
trädgårdsmöbel
2017-05-28, 15:39
:D Vad han menar är att "visst, oxfilén är godare än entrecoten, men hade du valt oxfilén om den var mindre än entrecoten?" (Dvs kanske 15 eller tom 20g. protein mindre i måltiden)
MasterChief
2017-05-28, 15:40
Men vakna bananen! Han menar att du får 80 gram mer entrecote...är det värt smakskillnaden att få mer protte?
Edit: pucktvåa.
svenbanan
2017-05-28, 15:45
Jamedåså. :D
Entrecote är den mest överskattade styckdetaljen av alla.
Entrecote:
https://img.koket.se/media/helgrillad-entrecote.jpg
Oxfilé:
http://4.bp.blogspot.com/_rHbYf-KRw5A/TPKbBZ9m6bI/AAAAAAAACC8/vxAGyVNemi0/s1600/DSC_6025.JPG
Valet är helt självklart.
hahavaffan
2017-05-28, 18:10
Är det en erkänt bra restaurang så väljer jag entrecote men standardrestaurang så är det lite fifty fifty men ofta oxfilé.Kunde inte tyckt mer lika. Exakt så.
svenbanan
2017-05-28, 18:17
Vad är skillnaden på Oxfilé och utskuren biff egentligen? Är det samma muskel fast olika "ändar" eller nåt? Det är ju om inte annat en stor skillnad i pris...
Jag tycker inte det är nån större skillnad på smak och mörhet då jag tillagat dessa. Men som jag fattat det är det mindre risk att oxfilén blir seg, och att utskuren biff inte har lika stor "felmarginal".
Entrecot är också gott, men jag köper alltid utskuren biff.
StarkaUlf
2017-05-28, 18:23
Vad är skillnaden på Oxfilé och utskuren biff egentligen?.
Är inte utskuren biff en ryggbiff där man har skurit bort fett/senor bara?
svenbanan
2017-05-28, 18:25
Är inte utskuren biff en ryggbiff där man har skurit bort fett/senor bara?
Fan vet.
Men vad är då skillnaden på ryggbiff och oxfilé?
Entrecôte. Föredrar fett kött. Finns inte mycket magert kött jag tycker är värt. Är dock ingen köttoman.
Fredszky
2017-05-28, 18:26
Jag tycker det är fantastiskt att man kan få oxfilé på pizzan i Sveriges alla pizzerior, här tummas inte på kvalitén inte! lol
Lägger in en bild för att jävlas med alla som går på deff :)
http://ppls.se/wp-content/uploads/2011/12/4-4.jpg
Lipservice
2017-05-28, 18:29
Fan vet.
http://uploads.ifokus.se/uploads/ceb/ceb5b581eada7bdbc37654a0b9df5200/ko-anatomi.jpg
Edit: Alltså Ryggbiffen är tagen från övre delen av "biffen". Finns även ryggbiffar från vissa charker med kappan kvar.
StarkaUlf
2017-05-28, 18:30
Fan vet.
Hur menar du skillnaden? Det är ju två helt olika styckdetaljer.
Eller tycker du att fläskkotlett och fläskfilé är samma?
svenbanan
2017-05-28, 18:31
Jag tycker det är fantastiskt att man kan få oxfilé på pizzan i Sveriges alla pizzerior, här tummas inte på kvalitén inte! lol
Lägger in en bild för att jävlas med alla som går på deff :)
http://ppls.se/wp-content/uploads/2011/12/4-4.jpg
Jag är nog beredd att sätta en testikel eller två på att det nog tummas en del på kvaliteten. Tycker den "oxfilén" ofta kan vara lika seg som en skosula...
EDIT: Såg inte ditt lol
svenbanan
2017-05-28, 18:58
Hur menar du skillnaden? Det är ju två helt olika styckdetaljer.
Eller tycker du att fläskkotlett och fläskfilé är samma?
Va? Jag undrade ju förut vad skillnaden på utskuren biff och oxfilé var. Dvs var sitter de på djuret...
Nu ställde jag samma fråga igen fast vad skillnaden på ryggbiff och oxfilé är...
svenbanan
2017-05-28, 19:01
http://uploads.ifokus.se/uploads/ceb/ceb5b581eada7bdbc37654a0b9df5200/ko-anatomi.jpg
Edit: Alltså Ryggbiffen är tagen från övre delen av "biffen". Finns även ryggbiffar från vissa charker med kappan kvar.
Ah, där ja. Såg inte ditt inlägg förut.
Så oxfilén är samma muskel som ryggbiffen, fast lite längre ner?
Starke75an
2017-05-28, 19:12
Nä, filen sitter på insidan av ryggraden, ryggbiffen på utsidan.
svenbanan
2017-05-28, 19:35
Nä, filen sitter på insidan av ryggraden, ryggbiffen på utsidan.
Aha. Så ryggbiffen är typ "erector spinae" och oxfilén är nån slags djupliggande magmuskel?
Entrecote är den mest överskattade styckdetaljen av alla.
Entrecote:
https://img.koket.se/media/helgrillad-entrecote.jpg
Man får ju tillaga entrecoten som man ska... Dvs i skivor så man kan köra högvärme så fettet smälter o blir perfekt. Men gillar man inte sånt fett så gillar man nog inte entrecote.
svenbanan
2017-05-28, 19:59
Så vilka muskler består en T-bens stek av då ifall nån vet? Jag har förstått att det är två olika, en på vardera sidan om benet så att säga.
Entrecote! Tycker om när jag kan dra isär köttet med kniv och gaffel istället för att skära i det.
StarkaUlf
2017-05-28, 20:10
Så vilka muskler består en T-bens stek av då ifall nån vet? Jag har förstått att det är två olika, en på vardera sidan om benet så att säga.
Stora delen = biff. Mindre delen = filé. (innerfilé)
svenbanan
2017-05-28, 20:17
Stora delen = biff. Mindre delen = filé. (innerfilé)
Hmm. Så benet är ett revben?
Minikubik
2017-05-28, 20:35
Filé
StarkaUlf
2017-05-28, 20:37
Hmm. Så benet är ett revben?
Jag tror att det är ryggraden.
Efter googling så verkar det vara en ländkota.
Oxfilé är bajsmuskeln, sitter under ryggraden och används av djuret för att klämma ut avföringen. Det är därför den alltid är så mör, den får jobba typ konstant men med väldigt lätt belastning jämfört med övriga muskler som används för att hålla djuret uppe och i rörelse
På en riktigt bra restaurang skulle jag inte beställa någon av dom. Det vore galet fantasilöst.
Svårt val om bägge är perfekt tillagade. Lätt val om jag köper själv. Oxfilé blir det.
Föråt mig i perioder på oxfilé under min barndom. Farsan mådde nämligen väldigt dåligt ibland och valde att köpa ett gäng tioprocentiga kopparbärs för att supa ner sig. Sen kom han hem och ställde sig på balkongen och ångestvrålade så att hela orten skulle höra hur illa det var ställt. Hans sätt att be om ursäkt innebar att det stod ett paket oxfilé på diskbänken när han kom hem dessa dagar. Det hände väl som mest sällan ett par gånger om året och när det peakade var det 4-5 dagar i rad. Och då blev det tournedo hela veckan...
Eftersom jag insåg att det var ohållbart att ligga under sängen och hålla för öronen så brukade jag stoppa ner en massa ätbart i ryggsäcken och dra ut i skogen eller in till stan tills sent på kvällen.
Frid och fröjd.
svenbanan
2017-05-28, 21:09
Svårt val om bägge är perfekt tillagade. Lätt val om jag köper själv. Oxfilé blir det.
Föråt mig i perioder på oxfilé under min barndom. Farsan mådde nämligen väldigt dåligt ibland och valde att köpa ett gäng tioprocentiga kopparbärs för att supa ner sig. Sen kom han hem och ställde sig på balkongen och ångestvrålade så att hela orten skulle höra hur illa det var ställt. Hans sätt att be om ursäkt innebar att det stod ett paket oxfilé på diskbänken när han kom hem dessa dagar. Det hände väl som mest sällan ett par gånger om året och när det peakade var det 4-5 dagar i rad. Och då blev det tournedo hela veckan...
Eftersom jag insåg att det var ohållbart att ligga under sängen och hålla för öronen så brukade jag stoppa ner en massa ätbart i ryggsäcken och dra ut i skogen eller in till stan tills sent på kvällen.
Frid och fröjd.
Lite mysiga associationer till nötkött alltså. Förvånande att du inte är vegan nu då... ;)
Jockefoten
2017-05-28, 21:11
Oxfilé är bajsmuskeln, sitter under ryggraden och används av djuret för att klämma ut avföringen. Det är därför den alltid är så mör, den får jobba typ konstant men med väldigt lätt belastning jämfört med övriga muskler som används för att hålla djuret uppe och i rörelse
På en riktigt bra restaurang skulle jag inte beställa någon av dom. Det vore galet fantasilöst.
Ja vi vet att du är vegan.
Ja vi vet att du är vegan.
Ja men vad har det med mitt inlägg att göra? Det ställdes frågor och jag tillhandahöll information. Hur fick du till det här? :P
ApexProcyon
2017-05-28, 21:27
Ja men vad har det med mitt inlägg att göra?
Scenario:
Vilken drink skulle du välja av dessa två?
- Inget av alternativen, alkohol är ett gift som... //Nykteristen
MasterChief
2017-05-28, 21:29
Ja men vad har det med mitt inlägg att göra? Det ställdes frågor och jag tillhandahöll information. Hur fick du till det här? :P
Oxfilen är djurets psoas major och precis som hos oss för den benet framåt.
Nja
http://kvills.se/wp-content/uploads/not.jpg
Scenario:
Vilken drink skulle du välja av dessa två?
- Inget av alternativen, alkohol är ett gift som... //Nykteristen
Ja, fast nu sa jag ju inget om kött. Det jag menar är att om jag skulle beställa en kötträtt på D.O.M eller Fäviken så skulle oxfilé va det allra sista jag hade velat beställa in. En bra oxfilé kan jag fixa själv, men en lakritsrotmarinerad svärdfisk som rökts över enbär i tre dygn skulle jag ha svårare med.
ApexProcyon
2017-05-28, 22:05
Ja, fast nu sa jag ju inget om kött. Det jag menar är att om jag skulle beställa en kötträtt på D.O.M eller Fäviken så skulle oxfilé va det allra sista jag hade velat beställa in. En bra oxfilé kan jag fixa själv, men en lakritsrotmarinerad svärdfisk som rökts över enbär i tre dygn skulle jag ha svårare med.
Jag tänkte mer på varför det kunde tolkas på ett särskilt sätt, jag förstod din poäng ursprungligen. Hade inte folk vetat om att du varit vegan så hade ingen reagerat.
Edit: Att du var ospecifik med vad du skulle beställa istället, efter att den allmänt accepterat finaste köttbiten sågats, lämnade nog fantasin fritt åt att du skulle valt något spännande veganskt istället. :)
Nja
http://kvills.se/wp-content/uploads/not.jpg
Jo. Jag menar självklart inte att det är djurets ringmuskel, en ko har en rätt lång tarm som kräver en ganska lång muskel för att massera ut det.
Oxfilen är djurets psoas major och precis som hos oss för den benet framåt.
Alla muskler funkar inte likadant på alla djur. En människas psoas major skulle vara oerhört seg att käka eftersom den används på just det sätt du säger och därmed ansträngs ganska mycket. Det borde kännas ganska logiskt att så inte är fallet på en ko om man ätit oxfilé en enda gång i sitt liv?
Jag tänkte mer på varför det kunde tolkas på ett särskilt sätt, jag förstod din poäng ursprungligen. Hade inte folk vetat om att du varit vegan så hade ingen reagerat.
Ah okej :) Story of mah lajf, och sen gnäller samma folk som alltid ska ta upp det på att man aldrig håller tyst om det.
ApexProcyon
2017-05-28, 22:18
Ah okej :) Story of mah lajf, och sen gnäller samma folk som alltid ska ta upp det på att man aldrig håller tyst om det.
Det är hopplöst att diskutera mat som vegan. Man får aldrig försvara sin punkt om någon attackerar den samtidigt som man hela tiden ska vara beredd på att sympatiskratta när någon pratar om "en blodig biff", annars så saknar man självdistans och "humor". Efter 6 år som vegan så upptäckte jag att det bästa bara var att hålla folk kort och bara äta sin mat. Frågar folk vad man äter så är det bästa att bara svara "mat", då slipper man diskussioner om folk har ett uns av social kompetens. :)
Det är försvinnande få som är födda veganer och saknar erfarenheten att kunna diskutera annan mat.
MasterChief
2017-05-28, 22:26
Jo. Jag menar självklart inte att det är djurets ringmuskel, en ko har en rätt lång tarm som kräver en ganska lång muskel för att massera ut det.
Alla muskler funkar inte likadant på alla djur. En människas psoas major skulle vara oerhört seg att käka eftersom den används på just det sätt du säger och därmed ansträngs ganska mycket. Det borde kännas ganska logiskt att så inte är fallet på en ko om man ätit oxfilé en enda gång i sitt liv?
Du vet att de har fyra ben och står stilla mest hela tiden? Den belastas väldig mycket mindre hos en kossa och därför är den mör. Den är ingen "bajsmuskel", det är en skelettmuskel.
Lite mysiga associationer till nötkött alltså. Förvånande att du inte är vegan nu då... ;)
Har inte käkat lyxkött på säkert tio år nu. Tycker helt enkelt inte det är värt priset. Kan inte tillaga det bra själv (farsan kunde!) och orkar inte lära mig eller engagera mig. In med kyckling i ugnen bara. Snabbt, billigt, enkelt. Har också haft svårt att njuta av maten när jag varit deprimerad. Det blir mest "okej, såhär smakade detta, får jag äntligen gå från bordet?" och så reser jag mig alltid innan jag tuggat färdigt det sista.
Ricken13
2017-05-29, 04:58
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170529/0e1dffc0cda5c44b56538a71b2e2b6dd.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170529/e6ec671302be1bc40bbc2b1573597383.jpg
Vilken skulle man äta?
Det beror helt på vilken entrecote/oxfilé man har till sitt förfogande.
Jag har helt slutat äta kött ute på restaurang. Köttet vi äter hemma är så fantastiskt mycket bättre.
Så svaret är Hamburgare. [emoji16]
trädgårdsmöbel
2017-05-29, 05:42
Jag känner ett behov av att skapa en spin-off på den här tråden där man väljer mellan "teen" eller "milf".
Jag känner ett behov av att skapa en spin-off på den här tråden där man väljer mellan "teen" eller "milf".
Det givna svaret är: Båda!
Oxfilé är dyrt och tråkigt i så måtto att den inte står på egna ben utan måste serveras med sås och annat krimskrams. Entrecôte av hög kvalitet och on the bone erbjuder en betydligt mer komplett kulinarisk upplevelse. Detta är rätt styckdetalj men inte av den kvalitet jag förespråkar:
http://www.omahasteaks.com/gifs/990x594/kc002.jpg
Hela biten i högre kvalitet:
http://www.recipes.co.nz/site/beeflamb/images/MEAT%20CUTS/BEEF/StandingBeefRibRoast_330x330.jpg
Jag hade ju hellre tagit den mer marmorerade biten, även om den gärna få ha en bättre fettkappa.
ApexProcyon
2017-05-29, 06:59
Milf, 18 - 19 är på tok för låg ålder.
Jag hade ju hellre tagit den mer marmorerade biten, även om den gärna få ha en bättre fettkappa.
Inte för att marmorerat är dåligt i sig självt, det är bara en markör för att djuret inte motionerat och betat tillräckligt för att ta köttet till en högre nivå. Det går naturligtvis att få det bästa från två världar genom att feta upp djuret bara sista tiden innan slakten. Tyckte dock inte att köttet på första bilden levde upp till det.
Sir Anselm
2017-05-29, 07:35
Inte för att marmorerat är dåligt i sig självt, det är bara en markör för att djuret inte motionerat och betat tillräckligt för att ta köttet till en högre nivå. Det går naturligtvis att få det bästa från två världar genom att feta upp djuret bara sista tiden innan slakten. Tyckte dock inte att köttet på första bilden levde upp till det.
Jag väljer marmorerat framför icke-marmorerat varje gång...
Jag väljer marmorerat framför icke-marmorerat varje gång...
Ok. Jag ska försöka få tag i en bra bit här i Nya Zeeland och fota. Svårt att hitta något vettigt på nätet. Om djuret är ungt så kan det ju vara magert av den anledningen och unga djur har ju oftast inte så mycket smak i köttet.
Sir Anselm
2017-05-29, 07:47
Ok. Jag ska försöka få tag i en bra bit här i Nya Zeeland och fota. Svårt att hitta något vettigt på nätet. Om djuret är ungt så kan det ju vara magert av den anledningen och unga djur har ju oftast inte så mycket smak i köttet.
Garpes i Stockholm brukar lägga ut bilder på köttperfektion:
https://scontent.cdninstagram.com/t51.2885-15/s640x640/sh0.08/e35/18095207_1346419752105171_65960802061910016_n.jpg
ApexProcyon
2017-05-29, 07:54
Matporren här är ohygglig. Fick ett oerhört sug efter rått älgkött.
[.IMG]https://scontent.cdninstagram.com/t51.2885-15/s640x640/sh0.08/e35/18095207_1346419752105171_65960802061910016_n.jpg[/IMG]
*fap fap fap* *drool*
entrecote är godast om den grillas hett och sen får vila 10 min IMO. Stekt är det lätt att mycket fett sitter kvar och det blir tradigt att käka.
Oxfile är nästan alltid gott så det beror lite på, lättast val är oxen eftersom den är svårare att misslyckas med så länge det är bra råvaror i grunden och kocken inte gillar att genomsteka köttet såklart.
https://scontent.cdninstagram.com/t51.2885-15/s640x640/sh0.08/e35/18095207_1346419752105171_65960802061910016_n.jpg
Bit 4 och 8 såg trevliga ut. I övrigt alldeles för fettigt för min smak. När köttet är så där fett så är det svårt att få till medium rare med fettet genomstekt.
Ricken13
2017-05-29, 10:48
Dom är min hovleverantör. :)
Vill man ha kött så ska man handla på Garpes. Så är det bara.
Jag köper till och med mig kött därifrån när jag åker hem till sundsvall/Östersund.
MasterChief
2017-05-29, 13:57
Jag föreslår istället en smaskig quornbiff.
https://ksbalans.files.wordpress.com/2012/09/0012.jpg
ApexProcyon
2017-05-29, 14:04
[IG]https://ksbalans.files.wordpress.com/2012/09/0012.jpg[/IMG]
Biffar gjorda på baljväxter och quinoa är underskattade.
MasterChief
2017-05-29, 14:13
Biffar gjorda på baljväxter och quinoa är underskattade.
Instämmer till fullo!
Ozziking
2017-05-29, 14:37
Oxfilé alla dagar i veckan
https://ksbalans.files.wordpress.com/2012/09/0012.jpg
Fast, om du går på en fin restaurang och serveras det där, så skulle jag rekommendera att du går utan att betala. För det är uppenbarligen någon som inte kan laga mat.
Först köttporr och sen grönsaksbajsbiffar? Vad i helvete är det för fel på er?
Entrecôte lätt! (Annars helst flankstek om vi snackar kossa.)
Entrecôten är lite av kossans frukt och mandel har jag hört.
På en bra restaurang ja, på AG skulle jag ta Entrecôte alla dar i veckan, men om någon tvingade mig äta på jensens så skulle det bli oxfilé
Att få äta sig igenom och jämföra de olika köttrasaerna på AG vore en dröm
http://i.imgur.com/nUYOnA1.jpg
Entrecôten är lite av kossans frukt och mandel har jag hört.
Tvärtom! Oxfilé är lite av chokladens Lindt och vinets Amarone. Dvs namn som såssar associerar som bäst för att de inte vet något annat. Det är stadsbons peppar- eller plankstek (Örebroaren har inte råd.) En helt ointressant köttbit som förvisso är god men som aldrig kan tävla med något intressantare.
Filén är dessutom aldrig någonsin värt priset utan hellre tar jag i så fall en extra förrätt eller mellanrätt för mer success.
EDIT: läste fel och läste soussens frukt och mandel. Men låter skiten stå kvar for science.
På en bra restaurang ja, på AG skulle jag ta Entrecôte alla dar i veckan, men om någon tvingade mig äta på jensens så skulle det bli oxfilé
HA!
Sen håller jag med, föredrar att äta annat på restaurang om man nu inte går till AG eller liknande. En bra köttbit från slaktare är ju något av det lättare att tillaga hemma och få den i "restaurang" kvalité.
ApexProcyon
2017-05-29, 15:22
Först köttporr och sen grönsaksbajsbiffar? Vad i helvete är det för fel på er?
Mitt enda krav på mat är att den är kolbaserad.
svenbanan
2017-05-29, 15:29
En sån här skulle jag gärna prova!
QB-90-LEPZ4
svenbanan
2017-05-29, 15:41
Mer omöjliga burgare. Väldigt intressant!!!
CHayzP41CLc
Gillar du att ulka, absolut, bland de sämsta jag ätit på restaurang faktiskt. Gå inte på instagramhypen som alla andra på söder ;).
På en bra restaurang ja, på AG skulle jag ta Entrecôte alla dar i veckan
Vad är det här för reklamtjafs, jobbar du på AG eller?
svenbanan
2017-05-29, 16:07
Mitt enda krav på mat är att den är kolbaserad.
Kolbulle är gött!
Kåldolmar också...
;)
Tvärtom! Oxfilé är lite av chokladens Lindt och vinets Amarone. Dvs namn som såssar associerar som bäst för att de inte vet något annat. Det är stadsbons peppar- eller plankstek (Örebroaren har inte råd.) En helt ointressant köttbit som förvisso är god men som aldrig kan tävla med något intressantare.
Filén är dessutom aldrig någonsin värt priset utan hellre tar jag i så fall en extra förrätt eller mellanrätt för mer success.
EDIT: läste fel och läste soussens frukt och mandel. Men låter skiten stå kvar for science.
HA!
Jag förstår vad du menar men jag kan inte helt hålla med. Oxfilé har lite oförtjänt bra rykte. Det finns andra styckfetaljer som har mycket mer smak och är grymt underskattade, men... en bra oxfilé är fan riktigt fin.
Jag förstår vad du menar men jag kan inte helt hålla med. Oxfilé har lite oförtjänt bra rykte. Det finns andra styckfetaljer som har mycket mer smak och är grymt underskattade, men... en bra oxfilé är fan riktigt fin.
Men vänta, säger du emot mig eller håller du med mig här? Ditt inlägg verkar göra båda sakerna så jag vet inte om jag ska bli förbannad först eller sist :/
Klart som fan Oxfilé är gott som fan.
Nordenator
2017-05-29, 18:53
Entrecôte för mig. Oxfilé är snudd på alltid OK om det inte är totalt sönderstekt, men riktigt bra entrecôte smakar som en dröm. Grillar bara entrecôte själv. Oxfilé äter jag endast då det bjuds eftersom jag hellre väljer en bättre bit entrecôte än att slänga mellanskillnaden för att få just oxfilé.
Det grymmaste köttet jag ätit var däremot ryggbiff, men det var för att det var A5 Wagyu och inte för att det var ryggbiff. Tätt följt av en enorm bit entrecôte grillad med ben och allt på ett bra steakhouse på Manhattan.
Men vänta, säger du emot mig eller håller du med mig här? Ditt inlägg verkar göra båda sakerna så jag vet inte om jag ska bli förbannad först eller sist :/
Klart som fan Oxfilé är gott som fan.
Det är snarast slutsatsen att oxfilé är gott som fan jag vill åt.
Bjorneman
2017-05-29, 19:39
Entrecôte eller ryggbiff framför oxfilé, men det beror helt på vad det är för bitar. De där ljusröda bitarna som ändå kostar skjortan kan jag lika gärna vara utan.
Edit: Vad fan, var det på restaurang. Det får vara på en väldigt bra restaurang i så fall. Jag vetifan vad de håller på med på random hak. Det är väl inte direkt äckligt, men liksom ren utfodring. Dåligt tillagat, bara massa färdiga grejer osv. Skulle välja entrecôte ändå.
Mer omöjliga burgare. Väldigt intressant!!!
CHayzP41CLc
Det här måste ju komma till Sverige snart så att man kan testa. Lite OT men jäklar vad triggad jag blev när han vände burgaren och började platta till den. Hade jag sett honom göra det med en "riktig" burgare han skulle servera mig hade bord välts och stolar flugit :D
Starke75an
2017-05-29, 20:34
Blodig lättstekt ryggbiff på en varm tallrik som man värmt i ugn. Till detta hemmagjorda klyftpotatis och hemmagjord sås, typ peppar eller bea.
Inte dyrare än att äta en normal hamburgare med tillbehör på donken.
Gillar du att ulka, absolut, bland de sämsta jag ätit på restaurang faktiskt. Gå inte på instagramhypen som alla andra på söder ;).
Well ag ligger på kungsholmen, inte på söder. På söder skulle jag äta falafel på falafelbaren eller musslor på akkurat.
Jag har käkat på ag 3 gånger och det har varit mina bästa köttupplevelser!
En rejäl bit högrev, 24h sous vide och sen fixa yta. Never look back.
svenbanan
2017-05-29, 21:56
En rejäl bit högrev, 24h sous vide och sen fixa yta. Never look back.
Sounds like a plan!
Men varför så länge i vattenbadet?
Eftersom jag gillar marmorerat kött så väljer jag entrecote under förutsättning att det är en riktigt bra bit. Den bästa oxfilén jag har ätit var nog annars på Peppar i Apsula, den var precis lagom röd och otroligt mör. Min bästa köttupplevelse är nog annars en älgfilé jag serverades på ishotellets restaurang tidigare i år, fifan vad de hade lyckats med den alltså! Den härliga viltsmaken samtidigt som den var saftig och mör som ett riktigt bra nötkött.
Jag har tänkt besöka AGs nästa gång jag är i Stockholm så får vi se om jag håller med Mental eller Anvihl. ;)
svenbanan
2017-05-29, 23:07
Jag käkade tartarbiff för länge sedan i Chamonix och trodde att jag inte skulle gilla det, men kände att jag måste prova. Men tror den hamnar på topp 3 av mina nötköttsupplevelser. Sen dess skulle jag utan att blinka kunna käka en näve köttfärs helt rått om jag bara fick lite salt och svartpeppar till. Jag försöker dock undvika det eftersom det ju lär vara stor risk för bakterier i färsen man köper på ica. Har dock köpt en köttbit och kört lite snabbt i mixern och glufsat i mig.
Jag käkade tartarbiff för länge sedan i Chamonix och trodde att jag inte skulle gilla det, men kände att jag måste prova. Men tror den hamnar på topp 3 av mina nötköttsupplevelser. Sen dess skulle jag utan att blinka kunna käka en näve köttfärs helt rått om jag bara fick lite salt och svartpeppar till. Jag försöker dock undvika det eftersom det ju lär vara stor risk för bakterier i färsen man köper på ica. Har dock köpt en köttbit och kört lite snabbt i mixern och glufsat i mig.
Om inte annat så får du allt lov att göra tartarbiff på mer än vanlig fulfärs.
[.img]http://i.imgur.com/nUYOnA1.jpg[/img]
Prova deras porterhouse (för två personer). Där har du alla de bästa styckdetaljerna på ett bräde. Multipla köttorgasmer garanteras.
Prova deras porterhouse (för två personer). Där har du alla de bästa styckdetaljerna på ett bräde. Multipla köttorgasmer garanteras.
Porterhouse/ T-ben (ja - vet att det inte är samma) är en personlig favorit men nästan mer för att det är en mäktig jävla bit. Annars är det ju lite småsvårt att synka filén med ryggbiffen med benet.
Porterhouse/ T-ben (ja - vet att det inte är samma) är en personlig favorit men nästan mer för att det är en mäktig jävla bit. Annars är det ju lite småsvårt att synka filén med ryggbiffen med benet.
Har du provat just AG;s porterhouse? Det är det närmaste jag kommit hardcore köttporr, där varje bit är precis rätt tillagad och har sin egen charm.
Jureskog kan det där med dött djur.
Har du provat just AG;s porterhouse? Det är det närmaste jag kommit hardcore köttporr, där varje bit är precis rätt tillagad och har sin egen charm.
Jureskog kan det där med dött djur.
Nej jag har faktiskt bara ätit det två gånger och då har jag gjort det själv. (T-ben båda gångerna.) Det är när jag ruskat tupp till olika tillagningsvarianter som detta kommit upp.
Nej jag har faktiskt bara ätit det två gånger och då har jag gjort det själv. (T-ben båda gångerna.) Det är när jag ruskat tupp till olika tillagningsvarianter som detta kommit upp.
Jag kan verkligen rekommendera att du provar. Börja med tartarbiffen och lite vodka (brödet med talgen de bjuder på är också äckligt gott) sen delar du på en porterhouse med en polare, och valfri efterrätt till. Det är inte gratis men faktiskt bland det mest prisvärda jag käkat (i Sverige). Ryktet om att vara en sjuhelvetes köttrestaurang är välförtjänt.
Vi var ett litet gäng där för ett tag sedan. Det gick åt några öl, förrätt, vodka, en flaska vin, porter, entrecote, burglare whisky, kaffe och ett par efterrätter. Notan splittades jämt på dryga 1000Kr, och då gick vi därifrån varken hungriga eller nyktra. Det värdet för pengarna är svårslaget.
Gillar du kött och gott i munnen så...
Entrecôte för mig. Oxfilé är snudd på alltid OK om det inte är totalt sönderstekt, men riktigt bra entrecôte smakar som en dröm. Grillar bara entrecôte själv. Oxfilé äter jag endast då det bjuds eftersom jag hellre väljer en bättre bit entrecôte än att slänga mellanskillnaden för att få just oxfilé.
Det grymmaste köttet jag ätit var däremot ryggbiff, men det var för att det var A5 Wagyu och inte för att det var ryggbiff. Tätt följt av en enorm bit entrecôte grillad med ben och allt på ett bra steakhouse på Manhattan.
Jag har väldigt svårt att ta folk på allvar när de säger att de ätit gott nötkött i USA. Det är ju nästan helt omöjligt att få tag i där. Köp en slumpmässig bit nötkött i livsmedelsbutiken i Nya Zeeland eller Argentina och den kommer att vara 10 gånger bättre än det du får på ett fint Steak House i New York. Grisköttet gör de dock riktigt bra i USA.
Oxfilé, men det är för att jag ätit för många mindre bra entrecoter.
Bästa köttet har jag upplevt i Prag samt i Trogir i Kroatien.
Starke75an
2017-05-30, 07:17
Oxfilé, men det är för att jag ätit för många mindre bra entrecoter.
Bästa köttet har jag upplevt i Prag samt i Trogir i Kroatien.
Säker på att det var nötkött?
Sir Anselm
2017-05-30, 09:24
Jag har väldigt svårt att ta folk på allvar när de säger att de ätit gott nötkött i USA. Det är ju nästan helt omöjligt att få tag i där. Köp en slumpmässig bit nötkött i livsmedelsbutiken i Nya Zeeland eller Argentina och den kommer att vara 10 gånger bättre än det du får på ett fint Steak House i New York. Grisköttet gör de dock riktigt bra i USA.
Jag har väldigt svårt att ta folk på allvar när de tror att man kan jämföra länders köttkvalitet rakt av på det sättet. Nedan är en bild på en bit USDA Prime Ribeye.
http://cdn3.volusion.com/kapts.nrbqf/v/vspfiles/photos/DRYAGEDRIBEYE45DAYSINCH15-2.jpg?1495663186
Att du skulle hitta kött som är 10ggr bättre i en slumpvist utvald livsmedelsbutik i något land överhuvudtaget ser jag som osannolikt.
Bit 4 och 8 såg trevliga ut. I övrigt alldeles för fettigt för min smak. När köttet är så där fett så är det svårt att få till medium rare med fettet genomstekt.
Kör en reverse sear och håll pannan så varm att den närmast glöder.
Entrecote alla gånger. Tänker vara ful och säga att en rejält bra sousvidegrillad fläskkarre är bättre än en Oxfile.
Rött fettsnålt kött är lite tråkigt och smaklöst.
Säker på att det var nötkött?När jag varit utomlands? I Prag absolut, i Kroatien vet jag inte om det är mer fuffens.
Jag har väldigt svårt att ta folk på allvar när de tror att man kan jämföra länders köttkvalitet rakt av på det sättet. Nedan är en bild på en bit USDA Prime Ribeye.
http://cdn3.volusion.com/kapts.nrbqf/v/vspfiles/photos/DRYAGEDRIBEYE45DAYSINCH15-2.jpg?1495663186
Att du skulle hitta kött som är 10ggr bättre i en slumpvist utvald livsmedelsbutik i något land överhuvudtaget ser jag som osannolikt.
För du har förstås rört dig länge och väl i dessa länder så att du har ett statistiskt underlag för att uttala dig? Det är jävligt svårt att få tag i bra nötkött i USA. Samma sak i Australien. Så är det bara. Dina bilder på en övermarmorerad köttbit som man därtill måste resa land och rike runt för att få tag i ger jag noll för.
Sir Anselm
2017-05-30, 11:59
För du har förstås rört dig länge och väl i dessa länder så att du har ett statistiskt underlag för att uttala dig? Det är jävligt svårt att få tag i bra nötkött i USA. Samma sak i Australien. Så är det bara. Dina bilder på en övermarmorerad köttbit som man därtill måste resa land och rike runt för att få tag i ger jag noll för.
Du behöver inte resa någonstans, finns gott om leverantörer som skickar hem köttet till dig:
https://www.thespruce.com/steaks-by-mail-order-1665837
Men ska vi titta på ditt påstående igen? Du skrev:
Köp en slumpmässig bit nötkött i livsmedelsbutiken i Nya Zeeland eller Argentina och den kommer att vara 10 gånger bättre än det du får på ett fint Steak House i New York
Vilket Steak house har du som jämförelse? Eller snarare vilka, eftersom du verkar intresserad av statistiskt underlag.
Det finns säkert jättebra kött i NZ och Argentina, men att livsmedelsbutikerna skulle svämma över av kött som är 10 ggr bättre än det bästa från USA, nja...
Dummaste jag hört :)
Entrecoté så klart, för den sofistikerade maskuline mannen. Han som gillar köttsmak, och kan använda kniv och gaffel för att dela maten själv.
Jag kan inget om kött men har handlat mycket i många länder och när jag bodde i Colombia så är det nog det bästa jag varit med om i köttväg, helt otroligt bra. Man behövde inte leta. Och jo Argentina/Uruguay har bra kött. Bor vanlitvis i Kanada och har handlat en del i USA men erfarenheterna är inte lika bra.
https://i.imgur.com/KKVOTKY.jpg
Vilket Steak house har du som jämförelse? Eller snarare vilka, eftersom du verkar intresserad av statistiskt underlag.
Det finns säkert jättebra kött i NZ och Argentina, men att livsmedelsbutikerna skulle svämma över av kött som är 10 ggr bättre än det bästa från USA, nja...
Givetvis är det bästa nötköttet i USA lika bra som det bästa nötköttet någon annanstans. Ett nötkreatur är ett nötkreatur och gräs är gräs. Poängen är att snittnivån i USA är väldigt låg och om man inte gjort sin läxa noggrant så kan man glömma att låta sig väl smaka till skillnad från Argentina och Nya Zeeland, ja till och med Sverige. Jag har aldrig ätit gott nötkött i USA och då har jag ändå bott hos folk från Argentina och Uruguay som faktiskt försökt att hitta något vettigt att bjuda på i San Francisco. I just New York åt jag på Porter House Bar and Grill och det var ingen höjdare:
http://porterhousenyc.com/
Dummaste jag hört :)
Har du testat alternativen?
Givetvis är det bästa nötköttet i USA lika bra som det bästa nötköttet någon annanstans. Ett nötkreatur är ett nötkreatur och gräs är gräs. Poängen är att snittnivån i USA är väldigt låg och om man inte gjort sin läxa noggrant så kan man glömma att låta sig väl smaka till skillnad från Argentina och Nya Zeeland, ja till och med Sverige. Jag har aldrig ätit gott nötkött i USA och då har jag ändå bott hos folk från Argentina och Uruguay som faktiskt försökt att hitta något vettigt att bjuda på i San Francisco. I just New York åt jag på Porter House Bar and Grill och det var ingen höjdare:
jo, men det var ju inte alls det du skrev?
http://nypost.com/2016/12/02/at-this-rate-trump-is-going-to-make-steakhouses-great-again-too/
Porter House sells top-grade, USDA-prime, dry-aged beef from Pat LaFrieda — the “rock star of butchers,” Lomonaco calls him — that accounts for 70 percent of sales.
Och det smakade verkligen inte bra *spy*
http://nypost.com/2016/12/02/at-this-rate-trump-is-going-to-make-steakhouses-great-again-too/
Och det smakade verkligen inte braGar val inte heller att jamfora nar du inte verkar gilla marmorerat kott, nagot som ganska exakt alla andra gor.
jo, men det var ju inte alls det du skrev?
Jag har ätit USDA prime dry aged beef på ett fint Steak House i New York och det dög inte. Jag säger inte att jag ätit det bästa USA har att erbjuda och om någon här kan komma med en konkret rekommendation så är jag öppen för att testa nästa gång jag drar dit. Att jag sedan skulle få betala 4 gånger så mycket som det skulle kosta i Nya Zeeland för samma kvalitet är en annan femma.
Gar val inte heller att jamfora nar du inte verkar gilla marmorerat kott, nagot som ganska exakt alla andra gor.
Har ingenting med det att göra. Köttet har en fadd, unken och vattnig smak för att djuret har växt för snabbt, ätit för mycket skit och motionerat för lite. Och möjligen även att köttrasen som sådan är sönderavlad men det är inget jag är insatt i.
MasterChief
2017-05-30, 14:20
Läser man recensionerna verkar de flesta väldigt nöjda över kvalitén. Med tanke på populariteten så kan det ju vara så att du fick en dålig bit? Du dissar ju allt rakt av så man kan ju få för sig att du ätit dig igenom alla restaurangers menyer i USA.
Jag har ätit fantastiskt gott kött på random restauranger i USA (kommer inte ens ihåg vad de heter).
Eller är det så att vi alla andra helt enkelt är efterblivna och inte förstår hur det ska smaka?
Och jo jag har ätit mer kött än alla andra här i tråden. Jag har de senaste 12 åren bott i 4 olika länder och snittade fram till för 3 år sedan 1kg rött kött om dagen.
Eller är det så att vi alla andra helt enkelt är efterblivna och inte förstår hur det ska smaka?
This
ApexProcyon
2017-05-30, 14:26
This
Nu kliar det i jantenerven på många som läser. *popcorn*
Jag kan verkligen rekommendera att du provar. Börja med tartarbiffen och lite vodka (brödet med talgen de bjuder på är också äckligt gott) sen delar du på en porterhouse med en polare, och valfri efterrätt till. Det är inte gratis men faktiskt bland det mest prisvärda jag käkat (i Sverige). Ryktet om att vara en sjuhelvetes köttrestaurang är välförtjänt.
Vi var ett litet gäng där för ett tag sedan. Det gick åt några öl, förrätt, vodka, en flaska vin, porter, entrecote, burglare whisky, kaffe och ett par efterrätter. Notan splittades jämt på dryga 1000Kr, och då gick vi därifrån varken hungriga eller nyktra. Det värdet för pengarna är svårslaget.
Gillar du kött och gott i munnen så...
Haha givetvis ska jag det. Bara varit på AGs en gång för det ligger normalt, sist jag kollade, något över i pris vad vi brukar lägga. Vi är hellre ute rätt ofta än lägger 3-4 sjalar på ett ställe. Just nu blir det gärna ställen som erbjuder mellanrätter så att man kan äta många olika saker. Snackar vi bra köttfest så är AG så klart en av dem men annars är nog Griffin's Steakhouse Extraordinaire #1 för mig. (Flankjäveln.)
Kanske dags att omvärdera till AG:s igen helt enkelt :)
Nu kliar det i jantenerven på många som läser. *popcorn*
Kan tilläggas att jag generellt har ganska goda minnen av nötköttet i Sverige men det är möjligt att jag skulle bli besviken idag då jag har andra referensramar. Jag var iaf noga med att köpa gårdskött och naturbeteskött på den tiden.
Haha givetvis ska jag det. Bara varit på AGs en gång för det ligger normalt, sist jag kollade, något över i pris vad vi brukar lägga. Vi är hellre ute rätt ofta än lägger 3-4 sjalar på ett ställe. Just nu blir det gärna ställen som erbjuder mellanrätter så att man kan äta många olika saker. Snackar vi bra köttfest så är AG så klart en av dem men annars är nog Griffin's Steakhouse Extraordinaire #1 för mig. (Flankjäveln.)
Kanske dags att omvärdera till AG:s igen helt enkelt :)
Jag köpte någon dry aged specialare på griffin sist jag var där, men den var bara ok, inte mer. mycket trist när köttbiten går på över femhunkan och inte är speciellt stor.
MasterChief
2017-05-30, 14:44
This
Jag kan väl ärligt säga att jag är nog efterbliven i alla fall. När jag var på Gordon Ramsays grillrestaurang i London för ett par år sedan så åt jag vegetarisk pasta. :d
Jag kan väl ärligt säga att jag är nog efterbliven i alla fall. När jag var på Gordon Ramsays grillrestaurang i London för ett par år sedan så åt jag vegetarisk pasta. :d
Akut kromosomfelsvarning på den.
ApexProcyon
2017-05-30, 14:48
https://media.giphy.com/media/91fEJqgdsnu4E/giphy.gif
MasterChief
2017-05-30, 14:53
Akut kromosomfelsvarning på den.
Japp, det konstaterade även mina tre manliga vänner som var mitt sällskap. Och servitören. Och sedan fick jag ett samtal från Ramsay där han skällde ut mig. Och pastan serverades på ett toalettlock med topping från kocken.
Men så är det, jag är ingen köttmänniska helt enkelt.
Ladugårdsdörr
2017-05-30, 14:54
Mal ner skiten och gör hamburgare alternativ tärna upp till någon gryträtt. Jag har aldrig förstått grejen med nötkött. Hur mycket man än metrosexualiserar sina nötköttsmenyner på tolvgradiga skalor kommer man aldrig ens i närheten av vällagat lamm, vilt eller fisk.
Japp, det konstaterade även mina tre manliga vänner som var mitt sällskap. Och servitören. Och sedan fick jag ett samtal från Ramsay där han skällde ut mig. Och pastan serverades på ett toalettlock med topping från kocken.
Men så är det, jag är ingen köttmänniska helt enkelt.
En "bollocking" av Ramsay är det minsta man kan begära. Vad är detta för bolsjevism egentligen?
Micke Persson
2017-05-30, 15:20
Vad är evolutionära skälet till att folk föredrar oxfile det är ju samma sak som entrecote fast mindre kcal i form av fett??? grottmänniskan borde föredra det fetare kötttet elöller!!
ApexProcyon
2017-05-30, 15:25
Vad är evolutionära skälet till att folk föredrar oxfile det är ju samma sak som entrecote fast mindre kcal i form av fett??? grottmänniskan borde föredra det fetare kötttet elöller!!
Du äter hjärna och inälvsmat framför oxfilé när du har valmöjlighet antar jag. ;)
Sounds like a plan!
Men varför så länge i vattenbadet?
Det krävs för att det ska bli mört. 24h på 55-65 grader så får du alla smakfördelar med högrev men mört som oxfile.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.