Visa fullständig version : KO prövar gymmens bindningstider i domstol
Sir Anselm
2017-05-04, 15:21
http://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/nyheter-och-pressmeddelanden/pressmeddelanden/2017/ko-vill-prova-bindningstider-for-gymkort/
Konsumentombudsmannen, KO, går till domstol för att pröva bindningstider för gym. I dag är det inte ovanligt med bindningstider på 36 månader medan Konsumentverket menar att allt över 12 månader är oskäligt.
Vad tycker ni?
King Grub
2017-05-04, 15:24
Jag var inte medveten om att det fanns sådana bindningstider. Låter som bondfångeri.
Aldrig sett längre än 12 månaders, erbjuds alltid kortare bindningstider än så också.
Agitator
2017-05-04, 17:38
Har sett 3år, förra kortet tecknade jag på 2 år och fick billigare kostnad.
1 år 430
2 år 400
3 år 349
Typ så var det, ser inget oskäligt med det.
upperkatt
2017-05-04, 17:53
Lite på samma tema finns det ett bra Planet Money-avsnitt om att det är perfekt för gymmen om kunden betalar men inte uttnyttjar deras tjänster, till skillnad från många andra företag:
Most businesses would close if their customers never showed up. An empty restaurant is a disaster. An empty store means bankruptcy. At a gym, emptiness equals success.
Today on the show, the mind games that gyms play with you. From design to pricing to free bagels, gyms want to be a product that everyone buys, but no one actually uses.
http://www.npr.org/sections/money/2014/12/17/371463435/episode-590-the-planet-money-workout
Sohlsken
2017-05-04, 17:58
Lite på samma tema finns det ett bra Planet Money-avsnitt om att det är perfekt för gymmen om kunden betalar men inte uttnyttjar deras tjänster, till skillnad från många andra företag:
http://www.npr.org/sections/money/2014/12/17/371463435/episode-590-the-planet-money-workout
Klart att det blir mindre underhall och slitage om ingen anvander gymmet.
PerLedin
2017-05-04, 18:13
Så är det definitivt och förmodligen väl uträknat av exempelvis 24/7 med sin låga avgift som leder till fler tänker "a men vafan, det har man ju råd med" och har kvar sitt medlemskap även om man inte utnyttjar det särskilt mkt. Omvänt så har förmodligen de dyra crossfitboxarna väldigt hög utnyttjandegrad då de flesta inte vill betala 200 kr+/pass.
Minikubik
2017-05-04, 18:17
Fanns ett gym här i stan som tecknade upp till 5års bindningstid, finns kvar i grannstaden men osäker på hur deras bindningstid ser ut
HMS Laestander
2017-05-04, 19:29
Ja, det är väl tämligen självförklarande?
Om ingen äter på en restaurang går alla utgifter till ingenting; man betalar personal som inte behövs, köper råvaror som inte behövs, och hyr lokal som inte behövs.
På ett gym är den frekvente besökaren det som ger minst tillbaka till gymägaren/gymkedjan. Personalen finansieras redan via utgifterna som läggs för att köpa gymkortet, många har autogiro så pengarna rullar ständigt in, och vi som tränar med någorlunda hög frekvens och siktar på att förbättra oss ger inte mer pengar och skapar ändå utgifter i och med slitage på utrustning.
upperkatt
2017-05-04, 19:40
Ja, det är väl tämligen självförklarande?
Om ingen äter på en restaurang går alla utgifter till ingenting; man betalar personal som inte behövs, köper råvaror som inte behövs, och hyr lokal som inte behövs.
På ett gym är den frekvente besökaren det som ger minst tillbaka till gymägaren/gymkedjan. Personalen finansieras redan via utgifterna som läggs för att köpa gymkortet, många har autogiro så pengarna rullar ständigt in, och vi som tränar med någorlunda hög frekvens och siktar på att förbättra oss ger inte mer pengar och skapar ändå utgifter i och med slitage på utrustning.
Jo, min poäng är ffa att kunden kanske inte tänker på det. Om man tecknar ett telefonabonnemang med bindningsstid så kommer man med stor sannolikhet att utnyttja det - men om man tecknar ett gymabonnemang är det inte lika säkert att man utnyttjar det till fullo, speciellt om det går under längre tid.
Jag var inte medveten om att det fanns sådana bindningstider. Låter som bondfångeri.
Jag fick 24 månader från sats. Har sett högre så jag tänkte inte ens en tanke på det.
Ser väl inget överdrivet oskäligt i det, men ser väldigt mycket som inte är skäligt i det.
Holy shit. När jag läste rubriken tänkte jag att det var tre månader som prövades, och att ja, det är bra, tre månader är ju helt orimligt.
Agitator
2017-05-04, 20:25
Jag fick 24 månader från sats. Har sett högre så jag tänkte inte ens en tanke på det.
Ser väl inget överdrivet oskäligt i det, men ser väldigt mycket som inte är skäligt i det.
Ifall 3 år är billigare så är det väl skäligt?
Ifall 3 år är billigare så är det väl skäligt?
I mitt fall så fanns det inget sånt upplägg.
"Vill du bli medlem hos oss? 24 månader."
"Vill du inte det? Ha ett bra liv."
Eller nu när man kunde "skräddarsy" sitt medlemskap från typ 600 spänn i månaden till en kostnad till 399 i månaden.
Kundservice: "Vill du ändra det så innebär det 12 månaders bindningstid eller en kostnad på X kr i månaden istället."
Jag: "Men jag är ju redan medlem, varför ska jag behöva binda upp mig mer?"
K: "Ja asså det är så avtalet ser ut."
J: "Men det känns inte så rimligt, kan jag få kika på det nya avtalet?"
K: "Du behöver inte få bindningstid igen :)"
MasterChief
2017-05-04, 21:02
Är det frivilligt att skriva på så är det givetvis skäligt. Vad är det här för dumheter? Finns många avtal som är längre än 36 månader. Hyr man en nybyggd lokal är det inte ovanligt med 20 års bindningstid.
svenbanan
2017-05-05, 01:24
Jag ser inte heller problemet.
Gillar man inte villkoren på gymet så är det ju bara att träna nån annanstans. Det går bra att hålla sig i form helt utan gymkort ifall man enbart har som mål att hålla sig frisk och kry. Det är ju inte så att nån särskild grupp blir diskriminerad. Ifall ingen tycker villkoren är vettiga så kommer gymet rimligen gå i konkan. Eller så öppnar ett till gym med bättre villkor som kan konkurera.
ARMSTARK
2017-05-05, 07:03
Men det är egentligen samma sak som bostadslånens bindningstid, du kan sätta det på 3 månader, 1 år, 2 år osv osv, ju längre desto billigare. Har du lånet på tex 8 år vet banken att de har dig som kund i 8 år, med 3 månaders kan du gå till en annan bank.
Men det är egentligen samma sak som bostadslånens bindningstid, du kan sätta det på 3 månader, 1 år, 2 år osv osv, ju längre desto billigare. Har du lånet på tex 8 år vet banken att de har dig som kund i 8 år, med 3 månaders kan du gå till en annan bank.Fast hos banken får du betala mer om du binder i åtta år.
Är det frivilligt att skriva på så är det givetvis skäligt. Vad är det här för dumheter? Finns många avtal som är längre än 36 månader. Hyr man en nybyggd lokal är det inte ovanligt med 20 års bindningstid.
Du hyr ofta inte en nybyggd lokal som konsument.
Det här är Konsumentverkets uppdrag, deal with it. Jag tycker att det ska bli riktigt intressant att se hur bindningstider bedöms. Jag tycker också att det är bra att det finns en myndighet som faktiskt har möjligheter att lämna in en stämningsansökan och processa i olika frågor för att få fram prejudikat så att inte privatpersoner med begränsade ekonomiska förutsättningar eventuellt hamnar i kläm pga oförmåga att argumentera för sin sak i domstol. Konsumentverket har på senare tid drivit flera processer som hjälper till att klarlägga vissa intressanta rättsliga frågor.
Jag önskar att fler myndigheter (bland annat den jag är anställd i) kunde sticka ut hakan mer. Jag tror Konsumentverket har nytta av sin flytt till Karlstad, många äldre medarbetare och jurister slutade. Jurister i toppositioner tenderar, på gott och ont, att vara väldigt försiktiga.
Agitator
2017-05-05, 08:28
Fast hos banken får du betala mer om du binder i åtta år.
Tänk om du bundit räntan i 8 år 1989 :)
ARMSTARK
2017-05-05, 08:32
Fast hos banken får du betala mer om du binder i åtta år.
Ja idag är faktiskt rörliga billigare, men det är en parentes i historien, fråga alla som är hemlösa om 10 år. :d
Ja idag är faktiskt rörliga billigare, men det är en parentes i historien, fråga alla som är hemlösa om 10 år. :d
Hur ofta i historien har det vart lönsamt med bundna lån? Typ nästan aldrig.
Shqypnia
2017-05-05, 09:31
Det är sjukt att det finns bindningstid öht 2017.
Agitator
2017-05-05, 11:39
Och ändå väljer folk att binda räntan på flera år än idag.
Vissa vill ha den inre ro det innebär.
Niklassson
2017-05-05, 12:15
Håller med skulle jag undviker aktivt alla saker med bindningstid betalar heller mer.
ARMSTARK
2017-05-05, 12:47
Här finns lite kortfattad historik, tabellen är bara 3 månaders tyvärr:
http://www.bolåneräntor.com/historik
Det går oftast att betala engångsträningar men det blir ganska dyrt i längden, inte ens 10-kort blir särskilt prisvärt om man tränar mer än sporadiskt.
svenbanan
2017-05-05, 14:13
Jag vill kunna betala för mitt bredband enbart de dagar jag faktiskt surfar! Fan att det ska vara massa bindningstid. Fashistfasoner! Morgontidningen vill jag enbart ha måndag, onsdag, torsdag. Varför ska jag överhuvudtaget erbjudas att kunna prenumerera?!?!?
Jag vill kunna betala för mitt bredband enbart de dagar jag faktiskt surfar! Fan att det ska vara massa bindningstid. Fashistfasoner! Morgontidningen vill jag enbart ha måndag, onsdag, torsdag. Varför ska jag överhuvudtaget erbjudas att kunna prenumerera?!?!?
Ärligt talat så är det här en riktigt intressant fråga som Konsumentverket prövar. Du förfäktar just nu en extremt förenklad bild som bygger på en rätt begränsad förmåga att förstå skälen bakom vad som sker. Det är sådant som gör alla diskussioner så förbaskat tråkiga nu för tiden.
Rikard Jansson
2017-05-05, 15:03
Ganska haltande jämförelse då de andra inte får betalt. Skulle ingen köpa gymkort skulle gymmen också kursa.
Intressant vore dock att öppna buffé där man hade 12-månaders bindningstid med fast månadskostnad :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.